Агада о Моисее и ее аллегоризация В первой книге Григорий рассказывает о Моисее, как он был подброшен в корзине и затем счастливо найден дочерью фараона, как он ушел из дома египетского царя в горы, где получил у неопалимой купины таинственное указание вывести свой народ из Египта, о напряженных переговорах Моисея с фараоном, о десяти «казнях» и бегстве евреев из Египта, об их страдных скитаниях в пустыне, о восхождении Моисея на гору Синай, где ему были даны указания относительно строительства скинии. Повествование завершается рассказом о том, как Моисей послал разведчиков в обетованную Землю, победил в сражении мадианитян во главе с Валаком, а потом умер, глядя с высокой горы на землю, обещанную Богом Израилю, покинул человеческую жизнь, не оставив каких-либо следов. Эта часть сочинения Григория очень похожа на агадический рассказ Филона в произведении с тем же названием (Жизнь Моисея), хотя и изложена более кратко 1087 . Как и Григорий, Филон разделил свое сочинение на две части, однако их содержание иное 1088 : Филон не занимался историческим и аллегорическим толкованием (хоть он и был знаком с аллегоризацией Моисеевой истории: см. например его Вопросы к Исходу), скорее, он просто хотел представить своего героя греческой аудитории. В первой книге Филон рассказывает о Моисее-царе, во второй – о Моисее-первосвященнике, законодателе и пророке 1089 . Григорию же как раз наиболее интересна аллегоризация, трактующая Моисееву историю как парадигму добродетельной жизни 1090 . Рождение Моисея он понимает как духовное рождение человека к добродетели; человек приближается к ней с каждым днем, вопреки сопротивлению мучителя-фараона, самостоятельно избирая, какому образу он желает уподобиться (поэтому Григорий говорит, что «и мы бываем некоторым образом отцами себя самих, рождая себя такими, какими сами желаем» 1091 ). Мудрые родители (т.е. предусмотрительные рассуждения) снабжают новорожденного на путь к свету корзинами, сплетенными из различных прутьев, – воспитанием (παδευσις 1092 ) в различных дисциплинах. Под бесплодной царевной, усыновляющей ребенка, Григорий понимает языческую философию 1093 : она, конечно, может быть полезна, но из-за нее не следует забывать настоящую мать, – Церковь , питающую своего ребенка животворным молоком 1094 . Конфликт между египтянином и евреем, в который вмешался Моисей, истолковывается Григорием как спор между «чуждыми учениями» (τ ξωθεν δγματα) и «учением отеческим» (τ πτρια 1095 ), или как схватка между добродетелью и пороками, происходящая в каждом человеке 1096 .

http://azbyka.ru/otechnik/Grigorij_Nissk...

Радуйся, Божия славы теплый рачителю, радуйся, талант врученный ти умноживый. Радуйся, Христа Бога всем сердцем возлюбивый; радуйся, светильниче, просвещающий сердца память твою чтущих. Радуйся, преподобне отче Моисее, дивный чудотворче и чистоты поборниче. Кондак 10 Спасти хотя твою душу, нерадил еси о твоей плоти и в Лавре Печерстей святаго Антония конец странствия земнаго совершил еси, почив о Господе кончиною праведною и святою, яко победитель не с человеки, но со Ангелы воспевал еси Богу: Аллилуиа. Икос 10 Стеною терпения оградився, Царя Небеснаго Христа верный служитель был еси, житие твое тесною стезею прошел еси. Мы же чтуще любовию память твоего преставления и мощей твоих честных обретения, ублажаем тя, вопиюще таковая: Радуйся, преславный наш заступниче; радуйся, предваряющий прошения призывающих тя во искушениях; радуйся, многими скорбьми в радость Господа вшедый; радуйся, слез излияньми душу твою омывый; радуйся, слово апостольское: любы долготерпит, исполнивый. Радуйся, блаженство райское со святыми унаследовавый; радуйся, богоугодным житием веру утвердивый. Радуйся, ближним и дальним помощь свою подаваяй; радуйся, мира горняго блаженный обитателю. Радуйся, преподобне отче Моисее, дивный чудотворче и чистоты поборниче. Кондак 11 Пением акафиста чествуем тя и величаем, преподобне отче Моисее, ревностно совершающе святую память твою. Ты же, милостиво приимше малое моление наше, нам поборником, предстателем и молитвенником ко Господу. Мы же, поминая житие твое богоугодное и подвиги твоя многотрудныя, воспеваем прославльшему тя Творцу: Аллилуиа. Икос 11 Светоподательному светильнику подобны честныя и цельбоносныя мощи твоя, досточудне отче Моисее, свет бо невечерний возсиявает от них чрез чудесы обильныя, тем же от любве сердечныя восклицаем тебе радостно: Радуйся, смертию временной прешедый в живот вечный; радуйся, Иоанна Многострадального чудесно уврачевавый. Радуйся, крине возращенный на земли для райских селений; радуйся, делателю добрый винограда небеснаго.

http://azbyka.ru/molitvoslov/akafist-pre...

Радуйся, яко огнь любве к Богу в сердце твоем непрестанно сохранивый; радуйся, бодрости и трезвения предобрый учителю. Радуйся, верных ко спасению наставляющий, Радуйся, твердее адаманта в терпении явивыйся, ибо кровию твоею, яко багряницею Церковь украсися. Радуйся, к преподобному Антонию работати Господеви пришедый. Радуйся, чудесы твоими обитель Печерскую прославивый. Радуйся, покоривый волю свою воле Отца Небесного. Радуйся, преподобне отче Моисее, дивный чудотворче и чистоты поборниче. Кондак 8 Странное чудо является притекающим к тебе, блаженне Моисее, ибо дарова тебе Господь побеждати страсти. Таже подражая первому Моисею, творящему жезлом чудеса, жезлом страсть братнюю исцелил еси. Мы же, благодаря о сем Бога, даровавшему тебе таковую крепость, с любовию взываем: Аллилуиа. Икос 8 Весь благодатных дарований исполненный, десятолетным безмолвием пещерным равноангельским просиял еси светом небесным и сподобился еси боговидец быти, обретеся бо достоин блаженства чистых сердцем, преподобне отче Моисее. Сего ради по долгу зовем ти: Радуйся, яко тобою Господь от страстей исцеление дарует; радуйся, блаженне, заповедь чистым сердцем быти верно исполнивый. Радуйся, яко свет Божественный зрети сподобился еси; радуйся, о душах наших непрестанный молитвенниче. Радуйся, древних, святых, богоносных отец нравы себе усвоивый; радуйся, высокая преподобных похвало. Радуйся, во смирении зело преуспевый; радуйся, яко успение твое прославляет Святая Церковь. Радуйся, преподобне отче Моисее, дивный чудотворче и чистоты поборниче. Кондак 9 Все естество ангельское удивися высоте чистоты твоея, Церковь же паки прославляет тя, яко великий таинник Божия благодати был еси и зрети лицем к лицу Господа удостоился еси, да и мы с тобою выну вопием: Аллилуиа. Икос 9 Витии многовещаннии не возмогут изрещи чистоту твою, блаженне, мы же любовию побеждаеми дерзаем воспети тебе похвалы таковая: Радуйся, немощных укрепление; радуйся, скорбных и печальных утешение; радуйся, добрых насадителю; радуйся, за девственную чистоту от Господа венчанный.

http://azbyka.ru/molitvoslov/akafist-pre...

Но желание Б. М. быть погребённым здесь не исполнилось. Сей незабвенный для Троицкой обители муж скончался в Москве, в 1680 году марта 27 дня, оплакав незадолго до своей кончины смерть последней своей дочери и единственной наследницы (Ирины), и погребен рядом с нею в Московском Новодевичьем монастыре 22 ; вдова его Боярыня Мария Иоанновна прислала по смерти мужа в Троицкий Лютиков монастырь при Архимандрите Константине вкладу: пятнадцать книг духовного содержания из домовой библиотеки своего мужа и 100 руб. денег. Она сама скончалась в 1693 году и погребена в Московском же Новодевичьем монастыре; по её приказу Боярин Князь Иоанн Борисович Троекуров дал в Троицкий монастырь вкладу: «100 рублей, да десять кобылиц, да жеребца ворона». Но знатные родственники Богдана Матвеевича Хитрово не переставали изъявлять свое благоволение к обновленной и ущедренной им обители. Так в 193/1685 году, декабря в 14 день, Стольник Иван Иванович Бутурлин, при Архимандрите Моисее II, дал вкладу особо по тесте своём по стольнике Петре Севостьяновиче Хитрово в церковь Божию плащаницу; да он же в 7207/1699 году с супругой своею Акилиной Петровной дал богатые ризы и два стихаря, а в 1706 году два покрова на гробы Петра Севостьяновича Хитрово и жены его Марии Ивановны. В 195/1687 году Стольник Федор Александрович Хитрово, при Архимандрите Моисее II, дал по обещанию и по приказу отца своего Окольничего Александра Севостьяновича Хитрово тысячу рублей на ограду, да вкладу 500 рублей». Благодаря этому пожертвованию, благолепно украшенный изнутри монастырь, обведен каменной оградою с четырьмя по углам круглыми башнями и святыми воротами. Этим достаточно довершилось обновление обители, начатое с половины XVII столетия. Впрочем, пожертвования родственников Хитрово продолжались через весь этот период. Так в 196/1688 году жена Василия Яковлевича Унковского, вдова Екатерина Никифоровна, при том же Архимандрите Моисее , по зятю своём Сергию Александровичу Хитрово, дала вкладу книгами и деньгами на двести руб.

http://azbyka.ru/otechnik/Leonid_Kavelin...

Стих: Блажен муж, бояйся Господа,/в заповедех Его восхощет зело. Дом неоскудныя благодати,/и град крепкий,/и на враги победа,/возвыси рог православных/молитвами твоими ко Господу. Слава, глас 6: Излияся благодать во устну твоею,/преподобне отче, святителю Моисее,/и был еси пастырь Христовей Церкви,/уча своя словесныя овцы/веровати во Единосущную и Неразделимую Троицу,/во Едино Божество. И ныне, Богородичен: Богородице, Ты еси лоза истинная,/возрастившая нам Плод Живота,/Тебе молимся:/молися, Владычице, со святителем Моисеем/помиловати души наша. Тропарь писан на велицей вечерни. Слава, и ныне, Богородичен: Иже нас ради рождейся от Девы: НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ На Господи, воззвах: стихиры, глас 2. Подобен: Егда от Древа: От юности, преподобне, красная мира презрел еси/и, Христови прилепився,/пощением, и бдением, и молитвами непрестанными/Тому угодил еси,/Безкровныя Жертвы принося Ему/и о всем мире моляся,/Моисее преблаженне,/и ныне молися Господеви,/спастися душам нашим. Оттряс, яко леностный сон, мирская треволнения,/и к тихому пристанищу притече,/иго Христово на рамо возложив,/желательно Тому последовал еси,/помощь имея Рождшую Того Богородицу, Всемирную Заступницу,/стадо свое добре упасл еси,/и ко Христу привел еси,/и ныне молися Господеви,/спастися душам нашим. Избран Богом быв, преславне,/и чисте Тому послужив,/явился еси весь освящен, святителю,/предстоя днесь Престолу Святыя Троицы,/созерцая доброту неизреченную/и наслаждаяся веселия присносущнаго и радости несказанныя./Темже вопием ти:/молися Господеви, Моисее приснопамятне,/спастися душам нашим. Слава, глас 6: Светлое и светоносное днесь, братие, торжество/в память предивнаго святителя Моисея радостно совершающе/и песни плетуще, псаломски взываем Христови/и, победныя образы приносяще, глаголем:/кто подобен Тебе, Господи,/прославляяйся во святых/и удивляяй на них милости Твоя?/якоже сего добляго святителя прославил еси/и по смерти чудесы обогатил еси,/явив нам честныя его и многоцелебныя мощи,/от нихже приемлем исцеления душам же и телесем/и бесовских навет избавляемся./К немуже возопиим:/радуйся, священная главо,/пастырю наш и учителю добрый,/подражавый Истиннаго Пастыря, Христа,/стадо упасл еси добре,/и к премирному Царствию наставил еси,/и ныне молися ко Господу/спасти православных, град твой и страну,/в нейже присно почитается память твоя.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Силою Вышняго, дарованною тебе, и долготерпением твоим был еси вельми преукрашен, егда же ведоша тя по руку и ногу железы тяжкими окована и твердо стрежаху, любовию к Богу выну пламенея, вопиял еси: Аллилуиа. Икос 3 Имея благоприятную по благочестии ревность, был еси искушаем от некия жены младыя, имущей богатство многое, ея же муж с Болеславом идый не возвратися; та убо приемши во ум видения, доброту уязвися вожделением плотским к преподобному, он же вся терпя моляшеся. Сему убо благоговейно удивляющеся, с радостию вопием тебе: Радуйся, от млада возраста вдавый себя на служение Господу; радуйся, Того Единого паче всего возлюбивый. Радуйся, плоть духу покоривый; радуйся, вся по Бозе терпети изволивый. Радуйся, козни вдовы бодро отразивый; радуйся, тесным путем евангельским шествовавший. Радуйся, Киево-Печерския Лавры священное украшение; радуйся, яко тобою Господь прославляется. Радуйся, преподобне отче Моисее, дивный чудотворче и чистоты поборниче. Кондак 4 Бурею одержима помышлений, восшуме нечестивая вдова на храм души твоея, преподобне, уведев же тя верного быти раба Христова, зело смятеся, темже и мы, зря житейское море воздвигаемое бурею страстей и напастей, притекаем к тихому пристанищу молитв твоих, вопия Христу Богу: Аллилуиа. Икос 4 Слышавше и видевше святое житие твое, удивляхуся силе благодати, из уст твоих исходящей, и прославляху Бога, сего ради и мы радостно ублажаем тя: Радуйся, дивный избранниче Божий; радуйся, суетную славу мира сего во уметы вменивый; радуйся, за Сладчайшаго Иисуса душу твою положивый; радуйся, у престола Божия предстояй с горними силами; радуйся, на высоту безстрастия возшедый; радуйся, преподобне отче, в терпении неодоленный. Радуйся, Света Невечерняго причастниче. Радуйся, велию благодать от Господа стяжавый. Радуйся, преподобне отче Моисее, дивный чудотворче и чистоты поборниче. Кондак 5 Боготечною звездою яви тя миру житие твое, преподобне отче Моисее, яко всего паче возлюбил еси чистоту душевную и телесную и ради мук временных уповая избавлен быти вечных мук, воспевал еси благодарне Богу: Аллилуиа. Икос 5

http://azbyka.ru/molitvoslov/akafist-pre...

Сия заповедь, велегласно изреченная вслух троих апостолов в присутствии Моисее и Илии, относится ко всем новозаветным верующим: все они беспрекословно должны веровать Его учению, хотя бы оно не во всех частях было постижимо, – Его обетованиям, хотя бы они не всегда исполнялись по вине уповающих на Него, – Его угрозам, хотя бы они, по нашему самолюбию и по излишней надежде на Его благость с забвением Его правосудия беспечным и нераскаянным грешникам, казались невероятными. Если за преслушание воли Божией, выраженной в законе Моисеевом, грозило строгое наказание, даже смертная казнь, то не наипаче ли надлежит опасаться гнева Божия за непослушание Сыну Божию, Господу Иисусу Христу, за противление Его евангельскому слову? Св. апостол Петр, приводя слова Моисее о послушании пророку подобному ему, – присовокупляет к ним следующую за ними же угрозу Моисее: «всякая душа, которая не послушает пророка того, истребится из народа» ( Деян. 3:23 ), то есть, исключена будет из числа спасаемых, осуждена будет на вечную смерть. Сего требует правда Божия, ибо чем больше излито на душу христианскую милостей Господа, даров благодати Его при жизни, тем строжайшего взыскания она заслуживает за пренебрежение их. С послушанием Христу должно быть соединяемо послушание Его святой церкви. В ней по обетованию Христа Спасителя пребудет до скончания века Святой Дух, Дух истины ( Ин.14:16,17 ). Посему церковь Христова именуется столпом и утверждением истины ( 1Тим. 3:15 ). Она же есть хранилище благодати, служащей к нашему просвещению, очищению и освящению, сообщаемой в слове Божием и в церковных таинствах, совершаемых пастырями церкви. Святой Дух есть источник сей благодати, и так как Он неотступно будет пребывать в церкви, то и благодать Его никогда не отступит от ней. Посему всякий желающий спастись должен не только веровать в Иисуса Христа и быть послушным учеником Его, но вместе сохранять послушание Его святой церкви, следовать ее учению, преданному ей Христом и апостолами, раскрытому и утвержденному на вселенских соборах, в писаниях богомудрых отцев и учителей церкви, и тем паче для нас священному, что за истину его проливали кровь святые исповедники и мученики, – подчиняться руководству ее пастырей и учителей и чрез их посредство принимать благодать святых таинств, помня слово Христа Спасителя, сказанное Апостолам и всем преемникам апостольского служения, пастырям церкви: Слушали вас Мене слушает, и отметаяйся вас Мене отметается ( Лк.10:16 ).

http://azbyka.ru/otechnik/Vissarion_Nech...

Итак, при возникновении израильского народа и ветхозаветной религии должен был появиться духовный вождь. «Если этого вождя, — замечает Р. Киттель, — измыслила легенда, то его место должен занять другой» ( Р. Киттель. Ук. соч., с. 165). Но искать другого нет оснований. Все, что говорит Библия о Моисее, свидетельствует в пользу его историчности, даже само имя пророка. Оно египетского происхождения, что подтверждает рассказ Св. Истории о том, что Моисей был воспитанником египтянки. Нередко указывали на то, что рассказ о Моисее, брошенном в корзине в реку, напоминает сказание о Саргоне Аккадском. Но в самом этом факте нет ничего фантастического. Естественно предположить, что именно так матери в древности подкидывали детей. Достаточно указать на истории Ромула, Кира, индийской царевны Кунти. Но даже если и согласиться с гиперкритиками и счесть эту деталь биографии Моисея фольклорной, она нисколько не подорвет историчности пророка, как не подрывает она историчности Саргона и Кира. Легенды, как правило, окружают детство великих людей. Д. Фрэзер, который исследовал мифы, параллельные библейским сказаниям, признал, что рассказ Библии о Моисее, взятый в общих чертах, «не возбуждает серьезных сомнений в своей достоверности» ( Д. Фрэзер. Фольклор в Ветхом Завете. М., 1931, с. 252). Большие строительные работы в Дельте, топография пустыни и многочисленные детали исторической и географической обстановки — все это в настоящее время уже перестало казаться вымыслом. Даже такой ничтожный штрих, как пролегание путей перелетных птиц через Синай, оказался соответствующим действительности. Какие бы изменения ни претерпевала израильская религия, в ней с самого начала мы видим следующие черты: 1) веру в Ягве как Избавителя и Бога справедливости, 2) веру в Завет и избранничество «народа Ягве», 3) идею теократического управления, 4) праздник Пасхи, 5) отсутствие вульгарной мифологии. «Все это, — говорит К. Корниль, — мы должны признать за подлинные, специфически Моисею принадлежащие мысли… Если Израиль все же сохранил свой своеобразный облик, не был духовно побежден и подчинен хананеянами, а сумел, наоборот, ассимилировать хананеян, так что в конце концов он остался определяющей и задающей тон составной частью целого, то тем он обязан только Моисею и его делу» ( К. Корниль. Пророки, 1915, с. 31—34). История Востока, археология, география, сравнительное изучение религий — все говорит в пользу того, что Моисей такая же реальная фигура, как и другие великие основатели вероучений (см.: W. A1-brighm. From the Stone-Age to Christianity, p. 270).

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=708...

Радуйся, тем род христианский умудривый; радуйся, богомыслию поучатися наставивый. Радуйся, яко тобою мрак неведения преславно прогоняется; радуйся, яко тобою Истина Христова присно утверждается. Радуйся, от востока и запада хвалимый и превозносимый; радуйся, от всех концев земли величаемый и прославляемый. Радуйся, честный и славный пророче, Боговидче Моисее. Кондак 10 Спасительного подвига твоего зряще течение, радуемся и веселимся о тебе, пророче святый, яко в старости добрей свято и праведно жизнь земную о Господе скончал еси. Ты бо на Землю Обетованную с горы Нево взирая, предал еси дух твой в руце Божии. Сего ради, блаженное успение твое славяще, молим тя, да егда и мы к смертному часу приблизимся, умоли Господа кротко душу от тела отделити и бесовския власти ю избавити, спасения вечнаго нас сподобити, да зовем Господеви: Аллилуиа. Икос 10 Стеною молитв твоих, святый пророче Божий, огради нас от враг, видимых и невидимых, помози нам в скорбех и нуждах наших и избави от лютых бед и напастей бесовских, утверди сердца наша о Бозе горети и нелицемерно ближних любити. Воспевающе твое благомощное предстательство, глаголем ти сице: Радуйся, верный служителю и искренний друже Господень; радуйся, пути покаяния и спасения мудрый провозвестниче. Радуйся, кротких и благих нравов благоискусный насадителю; радуйся, нечестивых и душетленных обычаев неуклонный искоренителю. Радуйся, от похотей плотских и всех страстей нас отвращаяй; радуйся, дух милосердия в сердцах наших воскрешаяй. Радуйся, имя твое призывающим отраду велию подаваяй; радуйся, за вся Творца благодарити нас наставляяй. Радуйся, честный и славный пророче, Боговидче Моисее. Кондак 11 Пение непрестанное Творцу и Богу паче иных пророк древних принесл еси, всеславный Моисее, и велие дерзновение обрел еси пред Престолом Всесвятыя Троицы. Темже ныне молим тя: о, великий угодниче Божий! Изведи нас от работы греховныя в свободу чад Божиих, просвети сердце наше и ум наш очисти, да сподобимся купно с тобою воспевати Богу: Аллилуиа. Икос 11

http://azbyka.ru/molitvoslov/akafist-svj...

Тропарь преподобному Моисею, чудотворцу Печерскому, в Дальних пещерах почивающему, глас 1 Велия исправления и крепкия подвиги/во псалмопениих же и коленопреклонениих безчисленных показавый/и многими труды и чудодействии,/Богоносе Моисее, просиявый,/моли Христа Бога/во еже спастися нам. Кондак, глас тойже Являя твердую и неразоримую свою любовь ко Господу,/поясом железным Его ради поясался еси,/к сему и крест железен/присно на себе носил еси велий,/преподобне Моисее,/в коем стеснении сый,/еже и делы ручными удручался еси,/за еже великими чудесы обогащся/и Царствию Христову общник явлься,/моли и нам в тожде вселитися. Величание Ублажаем тя,/преподобне отче, Моисее,/и чтим святую память твою,/наставниче монахов/и собеседниче ангелов. 27/9 Великомученика и целителя Пантелеимона (305). Преподобного Германа Аляскинского, всея Америки чудотворца (1837). Блаженного Николая Кочанова, Христа ради юродивого, Новгородского (1392). Равноапостольных Кирилла (869), Мефодия (885), Климента, епископа Охридского (916), Наума, Саввы, Горазда и Ангеляра (XI-X), славяноболгарских просветителей. Собор Смоленских святых (празднование в Неделю пред 28 июля). Тропарь великомученику и целителю Пантелеимону, глас 3 Страстотерпче святый и целебниче Пантелеимоне,/моли Милостивого Бога,/да прегрешений оставление/подаст душам нашим. Кондак, глас 5 Подражатель сый Милостиваго,/и исцелений благодать от Него прием,/страстотерпче и мучениче Христа Бога,/молитвами твоими душевныя наша недуги исцели,/отгоня присно борца соблазны 40 от вопиющих верно:/спасай ны, Господи. Величание Величаем тя,/страстотерпче святый, великомучениче и целебниче Пантелеимоне,/и чтим честная страдания твоя,/яже за Христа/претерпел еси. Тропарь преподобному Герману Аляскинскому, всея Америки чудотворцу, глас 7 Звездо пресветлая Церкве Христовы,/на севере просиявшая,/вся к Царствию Небесному путеводящая,/учителю и апостоле истинныя веры,/предстателю и заступниче гонимых,/украшение изящное Святыя Церкве во Америце,/преподобне отче Германе Аляскинский,/молися ко Господу, Спасу нашему,/спастися душам нашим.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

   001    002    003    004    005    006   007     008    009    010