А божественный Златоуст говорит: " Следует мужественно стоять против всего, что препятствует нашему доброму побуждению. Послушай, что говорит Христос: " Кто любит отца или мать более, нежели Меня, не достоин Меня " (Мф.10,37). Итак, когда мы совершаем некое угодное Богу дело, всякий препятствующий нам в нем да будет для нас врагом и противником, даже если это отец, или мать, или кто угодно другой " Богоносец же Игнатий говорит: " Всякий говорящий тебе нечто вопреки тому, что повелел Бог, даже если он достоин доверия, даже если постится, даже если знамения творит, даже если пророчествует, да будет в твоих глазах волком в овечьей шкуре, губящим овец " А Исповедник божественный Мелетий говорит: Не нужно слушаться монахов,   Да и пресвитеров не стоит,   Когда их речи - беззаконны,   Когда советы их - во зло.   И что я говорю " пресвитеров " , " монахов " !   Самим епископам не уступайте,   Коль неполезное душе они   творить, и говорить, и думать   вдруг убеждать коварно станут Возражение 12 Некоторые соблазняются оттого, что не могут нас убедить своими словами (в том, имеется в виду, что на непрестанное Причащение существует запрет), и в свою защиту выдвигают три довода: во-первых, говорят, каноны и заповеди находятся в распоряжении архиереев; во-вторых, мы не должны испытывать то, что нам говорят архиереи, учителя и духовники, а должны только в простоте слушаться их; и в-третьих, выставляют апостольское изречение " повинуйтесь наставникам вашим и будьте покорны " (Евр.13,17). На эти три части возражения мы ничего от себя говорить не будем, чтобы не вызвать у кого-нибудь замешательства и смущения. Но и совершенно промолчать здесь мы считаем душевредным. Поэтому, чтобы никто не стал жаловаться, давайте посмотрим, что говорят [в связи с этим] святые. На первое замечание отвечает Великий Василий, говоря: " Если сам Господь, в Котором благоволил Отец, в Котором все сокровища премудрости и тайники ведения. Который всякую власть, всякий суд получил от Отца, - если сам Он говорит: " Он дал Мне заповедь, что сказать и что говорить " (Ин.12,49) и также: " Что Я говорю, говорю, как сказал Мне Отец " (Ин.12,50), если и Дух Святой от Себя не говорит, но только то говорит, что услышит от Него - сколь более для нас благочестиво и безопасно так мыслить и поступать! " Иными словами, не должны мы преступать Божественные заповеди, но должны их покорно слушаться.

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=733...

Жизнен ият път на св. Мелетий до избирането му на Антиохийската катедра За живота на св. Мелетий преди неговото избиране на Антиохийската катедра се знае съвсем малко. В изворите има само съвсем оскъдни сведения за съдбата му преди 360 г. Към момента на своето избиране на Антиохийската катедра св. Мелетий вече е бил епископ. Около 358 г. той получил катедрата в Севастия (днес Сивас, източна Турция) вместо сваления епископ Евстатий . Но пребиваването на св. Мелетий в Севастия било съвсем кратко. Както пише бл. Теодорит Кирски, Мелетий, «недоволен от необуздаността на своите подчинени, се оттеглил на покой и живеел в друг град» (Църковна история. Кн. II, гл. 31) . Възможно е, че става дума за конфликт с паството, запазило симпатии към изгонения епископ Евстатий. Сократ Схоластик пише, че от Севастия св. Мелетий се преместил във Вероя Сирийска, където също заел епископската катедра (Кн. II, гл. 44) . Но в изследователската литература фактът на епископското служение на св. Мелетий във Вероя се поставя под съмнение. Очевидно е, че той просто е живял във Вероя в усамотение, но не е изпълнявал там епископски функции. Именно от Вероя Мелетий бил призван за служение в Антиохия.  В запазените извори няма указания за това, кой именно е ръкоположил св. Мелетий за епископ Севастийски. Остава неясен и въпросът за това, каква богословска позиция е заемал Мелетий в момента на епископската си хиротония. В науката тези въпроси остават предмет на дискусия. Както казахме, в Севастия св. Мелетий бил назначен вместо изгонения епископ Евстатий. Последният принадлежал към омиусиан ите (от гр. μοιοσιος – подобосъщен), т.е. споделял учението за «подобосъщието» на Сина на Бога Отец. Омиусианите отхвърляли терминологията на Никейския събор. Те смятали, че учението за единосъщието на Отца и Сина съдържа ереста на модализма (савелианството). В термина «единосъщен» (омоусиос, гр. μοοσιος), който бил употребен в Никейския Символ на вярата, те виждали опасност от сливане на Отца и Сина «в една същност». При това често в термина «подобосъщен» те влагали смисъл, близък до Никейското изповедание . 

http://mospat.ru/bg/authors-analytics/89...

Вж. също така пос. съч., с. 187: «Мелетий, както казва Теодорит (Църковна история, кн. 2., гл. 27), управлявайки един арменски град и бидейки недоволен от необуздаността на своите подчинени, се оттеглил на покой и живеел на друго място. Арианите, предполагайки, че той има еднакъв начин на мислене с тях и споделя техните възгледи, измолили от цар Констанция да му даде управлението на Антиохийската Църква, и затова и в «Синодикона» (том 1, протоколи на Събора, 263) се казва: «Когато антиохийската катедра остана празна, арианите заедно с православните избраха за нея архиепископа на Севастия Арменска». Както виждаш, арианите заедно с православните са избрали, а не са ръкоположили Мелетий за епископ Антиохийски […] В първото деяние на VII Вселенски Събор някои от легатите на Римската Църква и други някои казват, че уж Мелетий бил ръкоположен за епископ Антиохийски от еретици, но тук това следва да се разбира в смисъл на избиране, защото думата «ръкоположение», както знаеш, има и такова значение. И понеже в течение на 40-50 години арианите и православните били размесени, както казва Теодорит и както свидетелстват деянията на Съборите, то аз смятам за уместно да кажа (обръщайки се към оногова, който се опитва да докаже, че Мелетий е бил ръкоположен за епископ на Севастия Арменска от еретици, с което аз не съм съгласен), че хиротонията на Мелетий е била извършена не от еретици в собствения смисъл на думата, а от еретици «смесени», – сиреч от такива, чиято привърженост към ереста още не е била доказана».    В цитирания по-долу откъс от писмото виждаме, че Василий Велики с братска любов защитава православния начин на мислене на Мелетий, когото приема като свой истински съслужител. При това светият отец обяснява, че Мелетий е станал жертва на клеветници, които, за да му сторят вреда, са го представили като съмишленик на арианската ерес. Но дори и клеветите на арианите сами по себе си могат да докажат какви са в действителност начинът на мислене и вярата на Мелетий. Вж. Василий Велики, Писма до различни лица.

http://mospat.ru/bg/articles/87403/

При всички случаи от научна гледна точка е неправилно да се твърди, че Мелетий е получил хиротонията си от извънцърковна общност, и че тази хиротония е била призната от Вселенската Църква, и то с особената подкрепа на Василий Велики, въпреки че исторически позицията на Василий Велики спрямо ересите не предизвиква съмнения. Мелетий е бил ръкоположен за епископ през 358 г. от група омии вместо низвергнатия заради арианските си заблуди Евстатий. Това означава, че още в самото начало е изключено мнението, че той е бил ръкоположен от осъдени ариани и в същото време е заел вакантната епископска катедра на своя низвергнат заради арианските си възгледи предшественик. Вторият факт, който свидетелства в полза на каноничността на неговата хиротония, е, че арианите от Севастия не са го приели, оставайки верни на арианската позиция на Евстатий, което не би се случило, ако в лицето на Мелетий те са виждали свой съмишленик по вяра. През 360 г. главата на омиите, епископът на Кесария Палестинска Акакий поканва Мелетий да заеме Антиохийския престол, където го приемат единогласно с общо гласуване на двете съществували там партии: православните и арианстващите, понеже всяка от тях възлагала на Мелетий надежди, че ще подкрепи нейната позиция . Качвайки се на амвона, Мелетий, въпреки че не употребил термина «единосъщен» спрямо Сина, все пак с описателни изрази дал да се разбере, че следва Никейската вяра, поради което арианите го изпратили на заточение. В резултат на това той изтърпял гонения заради твърдото си изповедание на Никейския Символ, което накарало Василий Велики да го подкрепи и да изпраща послания в негова подкрепа, в които светият отец гарантирал православния начин на мислене на Мелетий . И, най-сетне, Мелетий бил председател на Втория Вселенски Събор, по време на който и починал. Партиите на омиите, аномеите (евномианите, евдоксианите) и омиусианите (от които произлезли духоборците или македонианите) също се наричали ариански или полуариански – не защото били тъждествени с осъдената ерес на Арий, а защото, приемайки като главен херменевтичен принцип тъждеството на термините «същност» и «ипостас», изразявали една проблематична по отношение на догмата за Светата Троица позиция.

http://mospat.ru/bg/articles/87403/

Безусловно, всичко това днес не се прилага. От момента на реструктурирането на архиепископията през 1930-1931 г. Константинополският Синод контролира избирането на нови архиепископи. Архиепископията не играе никаква роля в процеса на избора. Само на Съвета на архиепископията е дадена съвещателна роля (по същество ролята на статист). Както видяхме, Томосът от 1922 г. няма етнически характер. Изглежда, че според него архиепископията се смята за единствена канонична организация за всички православни християни в Северна и Южна Америка. Но архиепископията никога не е имала онзи всеправославен характер, който, както изглежда, се подразбира в Томоса. В първия Устав на архиепископията, издаден през 1922 г., за нея се говори като за Гръцка архиепископия на православните християни, чийто богослужебен език е гръцкият. В Устава е специално отбелязано, че архиепископията съществува, да организира духовния живот на гърците и православните американци с гръцки произход. Тези две деяния на Мелетий и неговия Синод са само част от изблика на тяхната активност. През март, когато Томосът е отменен, Мелетий прекарва цяла седмица в преговори с делегацията на Сръбската Православна Църква за нейната автокефалия. С един друг Томос е създадена Тиатирската и Великобританска митрополия за надзор върху енориите в Централна и Западна Европа. Томосът за Северна и Южна Америка се появява през май, а през септември Мелетий издава енциклика, с която признава действителността на англиканските хиротонии. Това не е съвпадение. Британия по това време е един от ключовите играчи по отношение на все още неопределеното тогава бъдеще на Турция, а Мелетий в течение на няколко години открито изразява надеждата си, че «Света София» ще бъде върната на православните. Изборът на Мелетий и тази негова дейност се извършват по време на напрегнатата патова ситуация в гръцко-турската война преди Малоазийската катастрофа. През февруари и март, когато се извършват интронизацията на Мелетий и отмяната на Томоса от 1908 г., съюзниците под ръководството на Великобритания провеждат дипломатически срещи в Лондон, опитвайки се да решат въпроса за примирието. На Ататюрк това не се харесва, а гърците стават все по-деморализирани и разделени. През април Мелетий пише на Венизелос: «Разбира се, всички ние и в Смирна, и в Атина водим борба на тъмно, нанасяйки безразборно удари и по приятелите, и по враговете вече без определена цел».  В течение на няколко седмици преди издаването на Томоса за диаспората съветското правителство, заето по това време с преследване на Руската Православна Църква, изпраща в Турция големи парични суми. Гърците се фиксират върху Константинопол. Всички очакват някакво решение.

http://mospat.ru/bg/authors-analytics/89...

Жизненный путь свт. Мелетия до избрания на Антиохийскую кафедру  Нужно сказать, что о жизни свт. Мелетия до его избрания на Антиохийскую кафедру мы знаем совсем немного. В источниках имеются лишь самые скупые сведения о его жизни до 360 г. На момент своего избрания на Антиохийскую кафедру свт. Мелетий уже был епископом. Около 358 г. он был поставлен на кафедру в Севастию (ныне Сивас, Восточная Турция) вместо изгнанного оттуда еп. Евстафия . Однако пребывание свт. Мелетия в Севастии было совсем недолгим. Как пишет блаж. Феодорит Кирский, Мелетий, «недовольный необузданностью своих подчиненных, удалился на покой и жил в другом городе» (Церковная история. Кн. II, гл. 31) . Возможно, речь идет о конфликте с паствой, сохранившей симпатии к смещённому еп. Евстафию. Сократ Схоластик пишет, что из Севастии свт. Мелетий переехал в Верою Сирийскую, где также занял епископскую кафедру (Кн. II, гл. 44) . Однако факт епископского служения свт. Мелетия в Верое в исследовательской литературе ставится под сомнение. Очевидно, он просто жил в Верое в уединении, но не исполнял там епископских функций. Именно из Верои Мелетий был призван на служение в Антиохию. В сохранившихся источниках нет указаний на то, кто именно рукополагал свт. Мелетия во епископа Севастийского. Также остается неясным вопрос о том, какую богословскую позицию занимал Мелетий на момент своего рукоположения в епископа. Эти вопросы остаются в науке предметом дискуссий. Как сказано, в Севастию свт. Мелетий был поставлен вместо смещенного с кафедры еп. Евстафия. Последний принадлежал к омиусианам (от греч. μοιοσιος – подобосущный), т.е. разделял учение о «подобосущии» Сына Богу Отцу. Омиусиане отвергали терминологию Никейского Собора. Они полагали, что учение о единосущии Отца и Сына угрожает ересью модализма (савеллианства). В термине «единосущный» (омоусиос, греч. μοοσιος), который был употреблен в Никейском Символе веры, они усматривали опасность слияния Отца и Сына «в одну сущность». При этом зачастую в термин «подобосущный» они вкладывали смысл, близкий к Никейскому исповеданию .

http://mospat.ru/ru/authors-analytics/89...

Бил ли е св. Мелетий Антиохийски ръкоположен от ариани: за още една лъжлива аналогия във въпроса за хиротониите Белгородски епископ Силвестър, викарий на Киевската митрополия, ректор на Киевската духовна академия и семинария В рамките на полемиката за начина на приемане в Църквата на лица, получили ръкоположения в разколнически общности, постоянно могат да се чуят препратки към различни исторически прецеденти. В частност, защитниците на позицията на Константинополската Патриаршия, която прие в общение членовете на УПЦ КП и УАПЦ без да повтори над тях техните хиротонии, посочват примери, когато Църквата е приемала с техния сан лица, ръкоположени не само от разколници, но дори и от еретици. При едно по-внимателно разглеждане обаче тези примери се оказват далеч не толкова еднозначни. Тук ще обърнем внимание само на един такъв пример, защото позоваванията върху него се срещат доста често. Има се предвид ръкоположението на св. Мелетий, възкачен на Антиохийския престол през 360 г. В литературата могат да се срещнат твърдения, че той е бил ръкоположен от ариани. За това говорят както древните църковни писатели, така и съвременните изследователи. Например, Сократ Схоластик в своята «Църковна история» съобщава, че в Антиохия привержениците на Никейското изповедание смятали, че «Мелетий е получил ръкоположение по решение на арианите» (Кн. II, гл. 44) . Св. Епифаний Кипърски пише, че св. Мелетий бил «ръкоположен от ариани, привърженици на Акакий [Кесарийски]» (Панарион, 73, 28) . Съвсем наскоро за същото писаха епископ Кирил (Катерелос, в момента митрополит Киринийски в юрисдикцията на Константинополската Патриаршия) и игуменът на килията «Св. Анна» в Света Гора архимандрит Антипа .  Както знаем, св. Мелетий още приживе е бил заобиколен с особена почит както в Антиохия, така и в Константинопол. А през 381 г. той е бил дори председател на II Bceлehcku събор. Как тези факти могат да се съгласуват с обвиненията в арианство? Отговори на този въпрос вече са били давани от някои православни автори , и все пак ние ще се постараем да разгледаме по-внимателно този сюжет от църковната история. 

http://mospat.ru/bg/authors-analytics/89...

Без особых затруднений можно объяснить и то, почему толкование свидетельства Мелетиева, являясь отдельно от сего свидетельства, получает название не Мелетиева, а Феодоритова слова. Мелетиевым словом назвать его было неудобно, потому что, по своему содержанию, дополненному и догматическими разъяснениями, заимствованными из Генадиева Стоглава, и разъяснениями касательно перстосложения, оно значительно отличалось от Мелетиева свидетельства. Приписать его бл. Феодориту было удобнее потому, что для этого названия не встречалось неудобств, встреченных для названия его словом Мелетиевым; да и не совсем несправедливо было усвоить толкование Мелетиева свидетельства бл. Феодориту, потому что основа его, – сказание о Мелетиевом перстосложении, хотя и не во всей точности, принадлежало бл. Феодориту. Таким образом, мнимо-Феодоритово слово о перстосложении, по всей вероятности, приписано бл. Феодориту потому, что оно, быв составлено для разъяснения и истолкования Феодоритова сказания о Мелетии и – на основании этого сказания, выражает в себе мысль бл. Феодорита о перстосложении для крестного знамения, мысль его, конечно, не подлинную, как увидим мы при разборе Мелетиева свидетельства, а только приписываемую Феодориту русскими списками Мелетиева свидетельства. Вот наиболее правдоподобное объяснение того, почему именно бл. Феодориту приписано так называемое Феодоритово слово» (стр. 82–85). По нашему мнению, эти остроумные соображения автора «Бесед «о происхождении Феодоритова слова и о причине, побудившей составителя его приписать свое произведение бл. Феодориту, так естественны и просты, что трудно не согласиться с ними. А если к сказанному автором прибавить, что в некоторых списках конца XV века 43 одно даже сказание о Мелетии, без слова Феодоритова, надписывалось: «такоже и Мелетий Севастийский и Феодорит научают нас», то взгляд его на происхождение Феодоритова слова приобретает еще больше значения. Не можем не сказать еще о том, как автор «Бесед» отвечает на замечание старообрядца о том, что слово Феодоритово и в первоначальном своем виде не может говорить в пользу троеперстия, во первых, потому, что оно дает значение всем пяти перстам, между тем как, по православному учению, только три первые перста указуют Св.

http://azbyka.ru/otechnik/Ivan_Nilskij/o...

языка, патристики и схоластики, но тому не удалось попасть в Россию, т. к. он надолго задержался в К-поле. После кончины Патриарха Сильвестра на престол вступил Мелетий Пигас (1590-1601). Активная проповедническая деятельность, догматико-полемические сочинения и организаторский талант создали ему огромный авторитет. 2-я пол. 80-х - нач. 90-х гг. XVI в. отмечены усилением рус. дипломатической активности на Ближ. Востоке в связи с учреждением в Москве Патриаршества и необходимостью получить на это согласие Вост. Патриархов. Мелетий Пигас занимал в данном вопросе сдержанную позицию, т. к. Патриаршество на Руси было учреждено без его согласия. В 1592 г. Мелетий прибыл в К-поль, где в 1593 г. под председательством Вселенского Патриарха Иеремии II при участии 3 Вост. Патриархов и 40 архиереев обсуждался вопрос об учреждении на Руси Патриаршества, а также об осуждении нововведений Рима относительно времени празднования Пасхи. Мелетий, председательствовавший на Соборе, одобрил учреждение нового Патриаршества, но отказался признавать за Московским Патриархом третье место в диптихе Патриарших престолов, как того хотели на Руси. В условиях смут и нестроений, сотрясавших в кон. XVI в. Вселенский престол, Мелетий Пигас, глава второго по диптиху Патриархата, в какой-то мере взял на себя духовно-политическое лидерство на правосл. Востоке. Его деятельность простиралась на все страны восточнохрист. мира - от России до Эфиопии. Известно ок. 300 его писем и посланий, посвященных различным церковным и политическим вопросам и адресованных на Украину, Крит, в Молдавию, Сирию, Венецию и т. д. Особое внимание Патриарх уделял положению в Юго-Зап. Руси, где иезуиты активно насаждали унию. В 1593 г. он отправил туда в качестве экзарха своего племянника и буд. преемника на Александрийском престоле Кирилла I Лукариса , ставшего ректором Острожской академии и едва избежавшего ареста, когда после принятия Брестской унии (1596) начались преследования православных. В 1597 г. Мелетий поддержал решения правосл.

http://pravenc.ru/text/82070.html

Уроженец Мелитен в Армении 375 некоторое время (около 358 года) епископ Севастии, Мелетий, «недовольный необузданностью своих подчинённых», удалился Берию Сирийскую, где жил в уединении 376 . В 360-м году он был, по одним 377 , арианами, по другим совместно с Православными, поставлен на кафедру Антиохийскую, оставшуюся праздною, за переходом Евдоксия в Константинополь. Когда он прибыл в этот город, всё население, даже евреи и язычники, вышли ему навстречу 378 . Однако, радость Антиохийцев на этот раз была непродолжительна. Едва прошёл месяц 379 , как Мелетий лишился своей кафедры. Сообщения источников о поводе, по которому это произошло, расходятся, Феодорит Кирский рассказывает, что «Царь» ему и другим более красноречивым епископам поручил раскрыть народу слова: «Господь созда мя начало путей Своих в дела Своя» ( Притч. 8:22 ), а скорописцам приказали записывать их речи, предполагая, что через это точнее обнаружится учение каждого... Восстал великий Мелетий и выразил прямой смысл догматического учения о Боге: руководясь истиной, как отвесом, он избежал и преувеличения и недостатка. Народ долго сопровождал его одобрительными восклицаниями. Люди же носившие в душе болезнь арианства, подняли толки, сплели клевету, будто святой Мелетий следует учению Савеллия, и устроили дело так, что Мелетий изгнан был в своё отечество» 380 . Loofs 381 , не подвергая сомнению факта проповеднического конкурса, тем не менее признаёт вымыслом связь между смещением Мелетия и его первой гомилией в Антиохии. Уже то обстоятельство, что Златоустый совершенно умалчивает об этой славной проповеди, является аргументом в пользу мнения Loofsa. Затем заслуживает внимания, что Сократ, сообщая о первых проповедях Мелетия, прямо говорит, что в них он «предлагает слушателям только нравственное учение» 382 . «Решающим фактором, – пишет Loofs, –является сила проповеди», которая дошла до нашего времени 383 . «Со своим вступительным призывом к миру», со своим заключительным увещанием о прекращении всяческих споров, со своим двукратным употреблением простого μοιος и своим трёхкратным объяснением, что данные христологической формулы достаточны», эта проповедь не могла повредить Мелетию. Существуют известия, которые объясняют низложение Мелетия другими причинами. Оставляя в стороне сообщение «Пасхальной хроники», которая утверждает, что Мелетий был смещён «ради своего безбожия и ради других злодеяний», нельзя обратить внимание на тот факт, что Златоустый 384 в качестве причины удаления, рядом с ревностью по Православию, указывает несколько его отлучений, неприятных врагам истины, а Филосторгий 385 – клятвопреступление.

http://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Sagard...

   001    002    003    004    005    006    007    008   009     010