И снемше с него желза, и сковаша еже на потрбу олътареви. По днехъ же мнозехъ прииде онъ половчинъ в Киевъ мира ради, иже дръжавый блаженнаго сего, и вниде в монастырь Печерьский. Видвъ же старца, сказа игумену и всей братии, еже о немь, и к тому не възвратився въспять, но крестися и бысть мних, и с родомъ своим; и ту живот свой скончаша въ покоании, работаше плннику своему, и суть положени въ своемь притвор. Многа же и ина исправлениа того блаженнаго Никона повдуеть, о нихже нсть нын врмя писати, но се едино ти скажю. Егда б въ пленении блаженный сей, разболвшися нкогда пленником от глада и жажди. Заповда имъ блаженный не вкусити ничтоже от поганых, самъ же, въ юзах, молитвою вся исцли и бжати сътвори невидимо. Пакы же тому половчину умрети хотящу, заповда женамъ своимъ, дтемъ, да сего мниха распнут над ним. Сий же помоливъся, блаженный, и исцели и: прозря того послднее покаание, себ же избави горкиа смерти. Сий же убо Никонъ «Сухий» именуется въ поминании вашем: истекъ кровию, и изъгнивъ от ранъ, и изхну. К Поликарпу. Како възмогу, брате, исповдати теб святыхъ муж, бывших въ честнмъ том и блаженн монастыр Печерьскомъ?! Ихъ же ради добродлнаго житиа и погании крестишася, и быша мниси, яко оного ради блаженнаго, предреченнаго Христова мученика Герасима жидове крестишася, сего же ради страстотръпца Никона половци же быша черноризци. Многа же и паче сихъ слышалъ еси от мене, гршънаго епископа Симона, и худжьшаго въ епископхъ, недостойна суща тхъ святыхъ черноризець подножию; им же, мню, не весь миръ достоинъ, ни тому же самому списателю, исписати могущу тхъ чюдес. Къ тм бо рече Господь: «Тако да просвтится свт вашь пред человкы, да видят ваша добраа дла и прославят Отца вашего, иже есть на небесхъ». 900 Что же убо и бысть измнение нашего общаниа и претворение житиа от таковыа высоты въ глубину житейскую впадшим? Началникы и наставникы имам, равны бесплотным, пръвыа же молитвеникы и ходатаа ко Творцю, подобни бо суть аггеломъ и мученичьскими увязени венци!

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

Иськопа ту печеръку малу, 2-саженю, и приходя с Берестового, отпеваше часы и моляшеся ту Богу втайн. Посем же возложи Богъ князю въ сердце, и постави его митрополитомъ святй Софьи, а си печерка тако ста. И не по мнозхъ днхъ б нкий человкъ, именемь мирьскимь, 568 от града Любча; и вьзложи сему Богъ в сердце вь страну ити. Онъ же устремися вь Святую Гору 569 ити. И вид манастыря сущая ту, и вьзлюби чернцьскый образъ, и приде вь единъ манастырь от сущихъ ту манастыревъ, и моли игумена того, дабы на нь възложилъ образъ мнишьскый. И онъ же, послушавъ его, постриже его и нарче имя ему Аньтоний, и наказавъ его и научивъ его чернцкому образу, и рече ему: «Да иди опять вь Русь, и буди благословение от Святыя Горы, и мнози от тебе чернорисци будуть». И благослови его, отпусти, рекъ ему: «Иди сь миромъ». Антоний же приде Кыеву и мышляше, кд жити; и походи по манастыремь и не возлюби, Богу не хотящу. И поча ходити по дебремь и по горамъ, ища, кде бы ему Богъ показалъ. И приде на холмъ, идеже б Ларионъ печеру ископалъ, и вьзлюби мьстьце се и вселися во нь, и нача молитися Богу со слезами, глаголя: «Господи! Утверди мя в мстьц семь, и да будеть на мстьци семь благословение Святые Горы и моего игумена, иже мя постриглъ». И поча жити ту, моля Бога, яды хлбъ сухий и того чересъ день, и воды в мру вкушая, и копая печеру, и не дадя соб покоя ни день, ни нощь, вь трудхъ пребывая, вь бьдни и вь молитвахъ. По сем же уведавше добри человц и приходяху к нему, приносяще ему на потребу. И прослу же великий Антоний, и приходяще к нему, просяху от него благословения. По сем же, преставлешюся великому кьнязю Ярославу, и прия власть его сынъ Изяславъ и сде Кыев. Антоний же прославленъ бысть в Руской земли. Изяславъ же, увдавъ житие его, и приде с дружиною своею, прося у него благословения и молитвы. И увданъ бысть всими великий Антоний и честимъ, и начаша приходити к нему братья, и нача приимати и постригати я, и собрашася братья к нему яко числомъ 12, иськопаша печеру велику, и церковь , и клья, яже суть и до сего дни в печер подъ ветхымъ манастыремь.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

Кондак, глас 4 Монашескаго жития украшение и мучеников красоту явил себе житием твоим, Афанасие,/и яко солнце пресветлое людям православным возсиял еси./Темже и Христос даром чудес обогати тя;/да чтуще пресветлую память твою, зовем ти:/поминай стадо твое молитвами твоими, преподобне. Ин кондак, глас 2 Яко постника благочестна и искусна,/и страдальца произволением честна,/и пустыни жителя сообразна,/в песнех достойно хвалим Афанасия приснохвальнаго,/той бо змия попрал есть. Величание Ублажаем тя,/преподобномучениче Афанасие,/и чтим святую память твою,/наставниче монахов/и собеседниче ангелов. Тропарь праведному Аарону первосвященнику, глас 3 Стеблю Левиина корене,/приимый чин древняго Мафусаила,/он бо отча ради к Богу вознесения,/ты же братня ради с Богом беседования,/первосвященный во Израили молебниче о всех,/умоли Бога купно с братом своим боговидцем,/да избавимся от всякия скорби. Кондак, глас тойже Преиспещрено имый одеяние от честных камений,/процветенный священством, Аароне,/твой сухий жезл процветущий/прообразоваше от Нескверныя Пречистыя Девы Сына Божия рождество,/истиннаго Священнопастыря старейшаго,/Егоже моли со всеми освященными лики,/да спасет ны по велицей Его милости. Величание Величаем тя,/святый праведный первосвященниче Аароне,/и чтим святую память твою,/ты бо молиши за нас/Христа Бога нашего. Тропарь Божией Матери ради иконы Ее Абалацкой («Знамение»), глас 4 Яко необоримую стену и источник чудес/стяжавше Тя раби Твои,/Богородице Пречистая,/сопротивных ополчения низлагаем./Темже молим Тя:/мир граду Твоему даруй/и душам нашим велию милость. Кондак, глас тойже Честнаго образа Твоего знамение/празднующе людие Твои, Богородительнице,/имже дивную победу на сопротивныя граду Твоему даровала еси./Темже Тебе верою взываем:/радуйся, Дево, христиан похвало. Величание Величаем Тя,/Пресвятая Дево,/Богоизбранная Отроковице,/и чтим образ Твой святый,/имже точиши исцеления/всем с верою притекающим.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Крестобогородичен: Зрящи Тя, Христе, всенепорочная Мати, мертва на Кресте простерта, вопияше:/Сыне мой, собезначальне Отцу и Духу,/что неизреченное Твое сие строение,/имже спасл еси пречистых рук Твоих, Щедре, создание? Песнь 4 Ирмос: Христос моя сила,/Бог и Господь,/честная Церковь/Боголепно поет, взывающи,/от смысла чиста о Господе празднующи. Светом Духа просвещаемь,/мольбами Божественными слепым свет, отче, подал еси,/твоего Владыку и Бога подражав, Богодохновенне. Виден был еси издалеча плавающими в мори,/окормляя тыя, блаженне, к тихому пристанищу Божественною благодатию,/призывающия твое верно, отче Стефане, имя. Священнодействуемь,/якоже заколение священное принеслся еси тебе ради Пожренному, Стефане,/и перворожденных во обителех воспочил еси, радуяся. Честным твоим глаголом прежде на полы сухий здрав явися весь,/удивився, мучениче, данной ти благодати с высоты обильно/человеков на исправление. Богородичен: На Тя, Пренепорочная, спасения моего надежды возложих,/к Твоему покрову прибегох,/буди ми, Отроковице, помощница, лютых избавляющи мя. Песнь 5 Ирмос: Божиим светом Твоим, Блаже,/утренюющих Ти души любовию озари, молюся,/Тя ведети, Слове Божий,/истиннаго Бога,/от мрака греховнаго взывающа. Мученическими венча почестьми/постническия твоя труды истинно, преподобне Стефане,/подвигоположник един Бог наш, на убийцы укрепивый тя. Подвизаяся благославно,/со множеством мученик в темницах приобщаяся, мучениче, обрелся еси,/тя бо, яко звезды незаходимое солнце, обстояще, пребольше просвещахуся. Глаголы Божественными священныя исповедники/и подражатели Божественных страстей/ублажаем, три ста и четыредесять и два,/безбожных поратовавшия. Власов отъятие ругательно,/ушес отрезание и рук, удес же Божественных пожжение/по иконе Христове подъяше множество преподобных благославнейшее. Богородичен: Пресвятая, Яже Бога едина на земли яко истинно Пресвятаго рождшая,/Тя, Богородицу, присно проповедающия освяти/и спаси ходатайством Твоим.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Лик: Аминь. Иерей: Мир всем. Лик: И духови твоему. Диакон: Главы ваша Господеви приклоните. Лик: Тебе Господи. Иерей чтет тайно молитву сию: Владыко Боже Отче Вседержителю, Иже при Моисеи угоднице Твоем роптание людем утоляя, священство же Аароново благоугодное Тебе быти утверждая, жезл его сухий прозябнути, и цвет плодоносный произвести сотворил еси, и сей в кивоте Завета в знамение Твоея силы и чудотворения вложити повелел еси: Иже и нам образование бысть Христа Твоего, Егоже на крестном жертвеннице смертию изсушение, и тридневным Воскресением процветение, Церкви же смертию Его прозябение, и нощию и днем плодоносное процветение сим прообразил еси. Тебе всемилостиваго Строителя и Промысленника человеческаго рода прилежно молим, призри на сосуды сия, к хранению мощей святых угодников Твоих сооруженныя и благодатию Твоею всеосвящающею, в окроплении воды сея священныя благослови и освяти, и идеже аще сия отнесени и храними будут, молитвами и предстательствы святых Твоих, ихже мощи в них сокрыются, оттуду всякое сопротивное обстояние отжени, вся же полезная и Благая тамо умножи и сохрани: яко да вернии людие Твои, богатыя милости и щедроты и благодеяния Твоя в малой части мощей святых Твоих, якоже в целом их теле получивше, благодарение Тебе должное воздают, и жития их подражательми быти потщатися ходатайством их, и с ними и наследники Царствия Твоего быти да сподобятся. И возглашает: Благодатию и щедротами и человеколюбием Единороднаго Сына Твоего, с Нимже благословен еси, с Пресвятым и Благим, и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков. Лик: Аминь. Иерей же кропит водою священною сосуды, глаголя: Освящаются сосуды сия благодатию Пресвятаго Духа, окроплением воды сея священныя, во имя Отца, и Сына, и Святаго Духа, аминь. Трижды. Аще же тамо суть мощи святых влагает я в ня, глаголя:

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Многа же 30 ина исправлениа 31 того блаженаго и святаго мужа поведают, о нихже несть время писати. 32 Егда бо в плене сый 33 разболевшимся пленником от глада и от нужа 34 заповеда не 35 вкусити 36 поганых ничтоже, // л. 23 сам сый во узах молитвою вся исцели и убежати сотвори невидимо. Пакы же тому половчину умрети хотящу, заповеда женам своим и детем, да сего мниха распнуть над ним. Сий же блаженый, помолився 1 , исцели и 2 : прозря того последнее покаание, себе же гонзну 3 горкыа смерти. Сий убо Никон «Сухий» зовется в поминании вашем: истек кровию и изгни от ран, исохну. Како возмогу, братие 4 , исповедати святых муж 5 , бывших в честнем том и блаженом манастыри?! Ими 6 же и 7 погании чернцы быша 8 , оного ради блаженаго мученика Герасима жидове крестишася, сего же 9 делма страстотерпца половци чернци 10 быша. Многа же паче сих слышал еси от мене, грешнаго 11 епископа 12 Симона 13 , и хужшаго во епископех 14 , недостойна суща тех святых 15 чрноризец подножия; им же, мню, ни весь мир точен, ни тому самому 16 тех исписати 17 чюдес. К тем рече Господь: «Тако да просветится 18 свет ваш пред человекы, да, видевше делавша 19 добрая 20 , прославят Отца вашего, иже есть 21 на небесех» 106 . Что же убо бысть изменение нашего обещаниа и претворениа 22 житиа от таковыя 23 высоты во глубину житейскую спадшим 24 ? И 25 началникы, и наставникы имам, равны бесплотным, первыя 26 же молитвеникы и ходатая ко Творцю, подобныа аггелом 27 и мученическыми увязени 28 венци. 29 О Кукше Волею премину // л. 23 об. сего блаженаго и 1 священомученика того же манастыря Печерскаго чрнца 2 Кукшу, егоже вси сведают 3 , како бесы прогна, и вятичи крести, и дождь сведе 4 , езеро изсуши, и многа чюдеса 5 створе. По многых муках усечен бысть 6 с своим учеником. С нима же и 7 Пимин 8 , блаженый постник, в един день скончася, проувидев 9 10 свой отход 11 преже двою лет 12 , и многа ина пророчествова 13 , недужныа исцели. Посреде церкве велегласно рек: «Брат наш Кукша противу свету 14 убьен бысть» 107 .

http://azbyka.ru/otechnik/Zhitija_svjaty...

Наутре прииде Голиафъ прд Иерусалимъ. Давидъ облче трое оружие на себе и подпръся двма копиама, и скочи 30 лакти. 195 И видвше людие дивишася. И изыде же на Голиафова. Саулови же не любщу Голиафа и повдашя ему Давида, яко да погубит его. Егда вид Давыда Голиафъ, напусти конь свой сверпо. Давидъ же молитву творше сице: «Боже праведный, и свтлый, и хвалный». Голиафу конь првръжеся и оружие его въниде въ сердце его. Давидъ же извлче мечь его и отсче ему главу. И възвратися къ Саулу царю. И тако отиде духъ нечистый от Саул, и умысли погубити Давида, и приведе единого вельмужа от земля халдейскуя, имя ему Вастрала, 196 яко да погубит Давида, и да дадят ему жену Давидову. И прииде Вастрала прукрашенъ наутриа, хотху ускнути его и жену его дати Вастрал. И на ложи жена его скръбше. Давидъ рече: «Почто тако скръбна еси, яко никогдаже?» Она же рече: «О, аще бы вдлъ, каковъ злъй съвтъ о теб есть!» Давидъ рече: «Почто не извсти мн?» Она же повда ему. И рече къ ней: «Может ли быти вра твоа права къ мн?» Она рече: «Тако ми сътворшаго небо и земля, не познаю иного мужа». 197 Давидъ възя едино отрочя и украдеся, и въниде въ пещеру, нарицаемуя Мухли. 198 И прбысть ту 7 месяцъ и ту глаголаше: «Помни, Господи, Давида и въся кротость его». 199 Царь же Саулъ ищше ускнути его и пусти по въсей земли искати его. И обыскаху горы и врътепы, и ломие, и не обртошя. И приходху прд пещеру, идеже лежаше Давидъ, и видху пещеру с паучину зарослу, и отвращахуся. Жена его облчеся въ власны руты и къ земли приникши плачаше. И явися аггелъ Господень Давиду и рече ему: «Изыди и стани на мст рекоммъ Сухий, и ту есть Господь с тобою». Изыде Давидъ съ страхом велицм и ста на мст, идеже рече ему Господь, и молитву творше: «Боже, святый владыко, небесный царю, призри нын съ высоты безмрныя своя». И видху въси людие Давида, единогласно въпиаху. Саулъ же слыша и сверпующи въсде на конь и погна на Давида. Онъ възя камень и положи въ пращу, и възрвъ на небо помолися, и връже, и удари Саула въ око. 200 И паде царь. Давидъ извлкъ мечь его и ускну и. И въниде въ славу.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

От острова Родоса широким Белым морем ити до острова Кипрскаго день; от острова Кипрскаго до Триполя града день ходу: ту родятся маслична древа много, а делают в том граде масло деревянное и варят мыло Грецкое, и ту пристанище корабельное кораблем большим. И оттоле ходят ко Иерусалиму в два пути: один путь Белым морем, a другий путь сухий. Сухим путем ходят на Дамаск град и оттоле до Дамаскаго града три дня, а ходят на ослятех, а ити по заразам и по горам каменным, а путь вельми труден. И не доходя до Дамаска десять верст стоит монастырь Греческой Пречистыя Богородицы, а в том монастыре образ чудотворной, что исцелила Ивана Дамаскина руку, что ему отсек злочестивый Царь Лев иконоборец в Дамаске, и от того Пречистыя образа исходит миро и до сего дни, а образ пятница. 112 И не доходя до Дамаска три версты, ту есть юдоль, идеже Авраам отполонил братанича своего, Лота, от Ходоллогомора Царя. И оттоле ити в Дамаск град, а Дамаск Турки называют Шама, а делают в нем тафту Шамскую. А от Дамаска ити до горы Фаворския 6 дней ходу; а от Фаворския горы ити до Святаго града Иерусалима сухим путем 3 дни. То есть, от Триполя до Иерусалима сухой путь. А друго путь от Триполи ко Иерусалиму: из больших кораблей садятся в малые суда и в карбасы, а ити до Вифсаиды 113 день ходу, а от Вифсаиды до Яффы града, иж во Апостоле зовется Иоппия, ходу день, или побольше. А сей град стоит при море, иже Петр Апостол виде в сем граде плащаницу, с небеси висящу. И тут выходят с моря на берег и кладутся на осляти, на вьюка, и идут день ходу до Рамы града, иже во Евангелии писано: «Глас в Раме слышан бысть» 114 . И туто близ монастырь Георгия Великомученика, иж в Лидде; ту Георгиеву главу усекнули, а глава его тут положена. А от Рамы града ити до села Матфея Евангелиста, идеже было жилище его, 5 верст. 115 А от села Матфеева путь идет промеж гор каменных день ходу ко Иерусалиму. И не дошед ко Иерусалиму, Святаго града, за три версты, и ту ссядают с ослят и узрят град Иерусалим и гору Елеонскую, и покланяются Святым местам.

http://azbyka.ru/otechnik/Leonid_Kavelin...

   001    002    003    004    005    006    007    008    009   010