184 John B. Cobb, Jr. and David Ray Griffin, Process Theology: An Introduction (Philadelphia: Westminster Press, 1976), p. 94. См. также: L Charles Birch, Nature and God (London: SCM Press, 1965). 185 Несколько разделов этой главы представляют собой переработанные части моих предыдущих книг: Ian G. Barbour, Issues in Science and Religion (Englewood Cliffs, NJ: Prentice–Hall, 1966) и Myths, Models, and Paradigms (New York: Harper & Row, 1974). Вновь написанные отрывки обозначены в примечаниях. 186 Carl G. Hempel, Philosophy of Natural Science (Englewood Cliffs, NJ: Prentice–Hall, 1966); Karl R. Popper, The Logic of Scientific Discovery (London: Hutchinson’s Univ. Library, 1956). 187 W.V. Quine, «Two Dogmas of Empiricism», в его книге: From a Logical Point of View, 2d ed. (New York: Harper Torchbooks, 1963). 188 N.R. Hanson, Patterns of Discovery (Cambridge: Cambridge Univ. Press. 1958); Michael Polanyl, Personal Knowledge (Chicago: Univ, of Chicago Press, 1958). 189 Thomas 5. Kuhn, The Structure of Scientific Revolutions, 2d ed. (Chicago: Univ, of Chicago Press, 1970). 190 См., напр.: Frederick J. Streng. Understanding Religious Life (Belmont, CA: Dickenson, 1976); Ninian Smart, Worldviews (New York: Charles Scribner " s Sons, 1983). 192 Bhagavad Gita, trans. Swami Prabhavananda and Christopher Isherwood (New York: New American Library, 1972); David Kinsley, Hinduism (Englewood Cliffs, NJ: Prentice–Hall, 1982). 193 В главе 3 книги Myths, Models, and Paradigms, я обсуждаю работы Мэри Хессе (Hesse), Макса Блэка (Black), Ричарда Брэйтуэйта (Braithwaite), Петера Ахинштайна (Achinstein) и других авторов, посвященные научным моделям. См. также: W.H. Leatherdale, The Role of Analogy, Model and Metaphor in Science (New York: American Elsevier, 1974). 194 Niels Bohr, Atomic Theory and the Description of Nature (Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1934), p.96. 195 См. Barbour, Issues in Science and Religion, pp. 162–174; см. также Myths, Models, and Paradigms, pp. 34–38. 196 Larry Laudan, «А Confutation of Convergent Realism», in Scientific Realism, ed. Jarret Leplin (Berkeley and Los Angeles: Univ, of California Press, 1984).

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/reli...

Яркий " посмертный " опыт имел врач из Вирджинии Джордж Ричи. Краткое сообщение об этом было опубликовано в 1963 году в " Гайдпост Мэгэзин " , а более пространный вариант - в виде книги " Возвращение из завтра " . Там говорится следующее. После долгого пребывания вне тела, которое было объявлено мертвым, молодой Джордж Ричи вернулся в маленькую комнату, где оно находилось. Только после этого он понял, что мертв; в этот момент комната обильно наполнилась светом, который он ощущал как присутствие Христа, " присутствие столь утешительное, столь радостное и всепоглощающее, что я хотел навсегда целиком погрузиться в его созерцание " . После просмотра " обратных кадров " своей жизни он услышал вопрос: " Как ты использовал свое время на земле? " Затем он увидел три видения. Первые два, казалось, относились к " совсем иному миру, занимающему то же пространство, что и наша земля, и имеющему много земных черт - таких, как улицы и сельская местность, университеты, библиотеки, лаборатории " . " От другого же мира я имел только мимолетное впечатление. Теперь мы, казалось, находились не на земле, но невероятно далеко, вне всякой связи с ней. И здесь я увидел город, - но город, если такое можно помыслить, построенный из света... где стены, дома, улицы, казалось, излучали свет, а вдоль них двигались такие же ослепительно-яркие существа, как и Некто, стоящий рядом со мной. Это было лишь мгновенное видение, ибо в следующий момент стены маленькой комнаты сомкнулись надо мной, ослепительный свет померк, и странный сон овладел мною " . До этого он ничего не читал о жизни после смерти, после же этого случая стал активистом протестантской церкви ( " Голоса на краю вечности, " стр. 56-61). Этот потрясающий случай произошел в 1943 году. Оказывается, подобные видения характерны не только для ситуации воскрешения, имевших место в последние несколько лет. Протестантский пастор Норман Винсент Пил сообщает о ряде подобных случаев и замечает следующее: " Галлюцинации, сон, видение - я не верю в это. Я слишком много лет опрашивал людей, которые были на краю " чего-то " и заглядывали туда. Они так единодушно говорили о красоте, свете и мире, что иметь какие-то сомнения невозможно " (Н.В. Пил. Сила позитивного мышления. Prentice Hall Inc., Нью-Йорк, 1933, стр. 256). В " Голосах на краю вечности " из антологий XIX века даются многочисленные примеры видений на смертном ложе и предсмертных переживаний. Хотя ни один из этих примеров не является столь подробным, как некоторые из недавних случаев, они дают убедительные доказательства того, что видения умирающим потусторонних явлений и сцен были довольно распространенным явлением. В этих случаях те, кто считал себя христианами и готовыми к смерти, имели чувство мира, радости, света, Ангелов, неба, а неверующие (в более религиозной Америке XIX века!) часто видят бесов и ад.

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/905/...

Инициаторами полемики по «проблеме зла» со стороны атеизма выступили в 1955 г. независимо друг от друга Дж. Маки ( Mackie J. L. Evil and Omnipotence//Mind. 1955. Vol. 64. P. 200-212) и Э. Флу ( Flew A. Divine Omnipotence and Human Freedom//New Essay in Philosophical Theology/Ed. A. Flew, A. McIntyre. N. Y., 1955. P. 144-169). Первый подверг сомнению устоявшееся различение З. физического и З. морального, суть которого состояла в том, что 1-я разновидность З. (болезни, боль и т. п.) образует условия, необходимые для развития добродетелей (симпатия, мужество и т. п.), тогда как 2-я (жестокость, насилие и т. п.) является З. в подлинном смысле, ответственность за к-рое несет только человек. По мнению оппонентов теизма, если для Бога не может быть ничего невозможного, то для Него не было препятствий и в создании таких свободных личностей, к-рые всегда выбирали бы только добро. Если же Он их не создал, то уже не может считаться всемогущим и всеблагим. Ответ со стороны теистов был предложен Дж. Хиком и состоял прежде всего в указании на противоречия в понимании свободы у атеистов. Если бы все мысли и действия людей были предопределены Богом так, что они не могли бы отклониться от добра, у людей не было бы никакой свободы. Создать такие существа - это создать личности, не являющиеся личностями, что представляет собой логическое противоречие. Согласно Хику, «ответственность Бога» за З. должна быть ограничена не только с логической, но и с фактической стороны: огромная доля человеческого страдания (нищета, угнетение, преследования, войны, несправедливость и т. д.) обусловлена бесчеловечностью или преступным неведением людей, которые сами несут ответственность за это ( Hick J. Philosophy of Religion. Englewood Cliffs (N. J.); Prentice-Hall, 1963). А. Плантинга в своих фундаментальных работах ( Plantinga A. God and Other Minds: A Study of the Rational Justification of Belief in God. Ithaca (N. Y.), 1967; Idem. God, Freedom and Evil. N. Y., 1974) подверг критике основной тезис атеистов: «Если зло существует, то оно неоправданно» - и подробно разработал «апологию от свободного выбора» (free will defense).

http://pravenc.ru/text/199913.html

Jeremias, Promise   Jeremias, Joachim. Jesus» Promise to the Nations. Translated by S. H. Hooke. SBT 24. London: SCM, 1958. Jeremias, «Qumran Texts»   Jeremias, Joachim. «The Qumran Texts and the New Testament.» ExpTim 70 (1958–1959): 68–69. Jeremias, Sayings   Jeremias, Joachim. Unknown Sayings of Jesus. 2d English ed. Translated by Reginald H. Fuller. London: SPCK, 1964. Jeremias, Theology   Jeremias, Joachim. New Testament Theology. Translated by John Bowden. New York: Scribner, 1971. Jervell, Luke   Jervell, Jacob. Luke and the People of God: A New Look at Luke-Acts. Foreword by Nils Dah1. Minneapolis: Augsburg, 1972. Jervell, Paul   Jervell, Jacob. The Unknown Paul: Essays on Luke-Acts and Early Christian History. Translated by Roy A. Harrisville. Minneapolis: Augsburg, 1984. Jewett, Chronology   Jewett, Robert. A Chronology of Paul " s Life. Philadelphia: Fortress, 1979. Jobling, «Dominion»   Jobling, David. « " And Have Dominion ...»: The Interpretation of Genesis 1,28 in Philo Judaeus.» JSJ 8 (1977): 50–82. Jochim, Religions   Jochim, Christian. Chinese Religions: A Cultural Perspective. Prentice-Hall Series in World Religions. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, 1986. Jocz, People   Jocz, Jakob. The Jewish People and Jesus Christ: The Relationship between Church and Synagogue. 3d ed. London: SPCK, 1962. Repr., Grand Rapids: Baker, 1979. Joczwiak, «Mesjanizm»   Joczwiak, F. «Mesjanizm w literaturze ζ Qumran (Le messianisme dans les textes de Qumran).» Roczniki teologiczno-kanoniczne 10, no. 1 (1963): 35–42. Johansson, Parakletoi   Johansson, Nils. Parakletoi: Vorstellungen von Fürsprechern für die Menschen vor Gott in der alttestamentlichen Religion, im Spätjudentum und Urchristentum. Lund: Gleerup, 1940. Johns and Miller, «Signs»   Johns, Loren L., and Douglas B. Miller. «The Signs as Witnesses in the Fourth Gospel: Reexamining the Evidence.» CBQ 56 (1994): 519–35. Johnson, Acts   Johnson, Luke Timothy. The Acts of the Apostles. Sacra pagina 5. Collegeville, Minn.: Liturgical Press, 1992.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

. The Evolution of the Soul. Oxford: Clarendon Press, 1986. . «Natural Evil. « American Philosophical Quarterly 15. Taylor, Alfred Edward. Does God Exist? New York: Macmillan, 1947 (first edition, 1945). Taylor, Richard. Metaphysics. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1974. Taylor, Vincent. The Atonement in New Testament Teaching. Third Edtion. London: The Epworth Press, 1963. Tennant, F. R. Miracle and Its Philosophical Presuppositions. Cambridge: Cambridge University Press, 1925. . Philosophical Theology, Vol. 2, The World, the Soul, and God. Cambridge: Cambridge University Press, 1956. Tenney, Merril С New Testament Survey. Revised Edition. Grand Rapids: Eerdmans, 1961. . The Reality of the Resurrection. New York: Harper and Row, 1963. Thaxton, Charles В., Walter L. Bradley, and Roger L. Olsen. The Mystery of Lifés Origin: Reassessing Current Theories. New York: Philosophical Library, 1984. Thompson, Matthew. The Problem of Good in the Problem of Evil. A Thesis submitted to and accepted by the Faculty of Arts of the University of Birmingham, England, 1989. Thompson, Samuel M. A Modern Philosophy of Religion. Chicago: Henry Regnery, 1955. Thurman, L. Duane. How to Think About Evolution. 2nd Edition. Downers Grove: InterVarsity Press, 1978. Tillich, Paul. Systematic Theology. Chicago: University of Chicago Press, 1971. Tinsley, E. J. The Gospel According to Luke. Cambridge: Cambridge University Press, 1965. Toulmin, Stephen. «Arthur Koestler " s Theodicy.» Encounter 52 (Feburary, 1979). Trueblood, David Elton. Philosophy of Religion. New York: Harper and Row, 1957. Valecky, L. С «Flew on Aquinas.» Philosophy 43 (1968), pp. 213–230. Van Buren, Paul. The Secular Meaning of the Gospel. New York: Macmillan, 1963. Van Frassen, Bas С The Scientific Image. Oxford: Clarendon Press, 1980. Varghese, Roy Abraham, Editor. The Intellecruals Speak Out About God. Chicago: Regnery Gateway, Inc, 1984. Walsh, W. H. Philosophy of History. New York: Harper & Brothers, 1960. Wand, William. Christianity: A Historical Religion? Valley Forge: Judson Press, 1972.

http://azbyka.ru/otechnik/bogoslovie/zac...

. Thinking About Religion: A Philosophical Introduction to Religion. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1978. . C.S. Lewis " s Case for the Christian Faith. San Francisco: Harper and Row, 1985. Radhakrishnan, Sarvepalli and Charles A. Moore. A Source Book in Indian Philoso PhV Princeton: Princeton University Press, 1957. Ramm, Bernard. Protestant Christian Evidences. Chicago: Moody, 1953. . The Christian View of Science and Scripture. Grand Rapids: Eerdmans, 1954. . The Witness of the Spirit. Grand Rapids: Eerdmans, 1959. Rashdall, Hastings. The Theory of Good and Evil. Volume II. Oxford: Clarendon Press, 1907. Reichenbach, Bruce R. The Cosmological Argument: A Reassessment. Springfield, IL: Charles C. Thomas Publishers, 1972. Reid, J. K. S. Christian Apologetics. Grand Rapids: Eerdmans, 1969. Rice, Richard. God " s Foreknowledge and Man " s Free Will. Minneapolis: Bethany House, 1980. Richardson, Don. Eternity in Their Hearts. Revised Edition. Ventura: Regal Books, 1984. Ritchie, George G. with Elizabeth Sherrill. Return from Tomorrow. Waco: Word Books, 1978. Robertson, Pat with William Proctor. Beyond Reason: How Miracles Can Change Your Life. Toronto: Bantam Books, 1984. Robinson, John A. T. Redating the New Testament. Philadelphia: Westminister, 1976. . Can We Trust the New Testament? Grand Rapids: Eerdmans, 1977. Rowe, William L. «The Cosmological Argument.» Nous 5 (1971), pp. 49–61. . The Cosmological Argument. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1975. . Philosophy of Religion: An Introduction. Belmont: Wadsworth Publishing Company, 1982. Royce, Josiah. The Conception of God: An Address Before the Union. New York: Macmillan, 1902 (first edition, Berkeley, California, 189S). Russell, Bertrund. Why I am Not a Christian. New York: Simon and Schuster, 1957. Schleiermacher, Friedrich. The Christian Faith. Edited by H. R. Mackintosh and J. S. Stewart. New York: Harper and Row, 1963. Schweitzer, Albert. The Quest for the Historical Jesus. Translated by W. Montgomery. New York: Macmillan, 1906, 1968.

http://azbyka.ru/otechnik/bogoslovie/zac...

Комментарии и монографии Blenkinsopp, J. Deuteronomy. The Book of the Covenant. A Scripture Discussion Outline. London, 1968. . «Deuteronomy». В The Jerome Biblical Commentary. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1969, ч. 1, c. 101–122. Carmichael, С. M. The Laws of Deuteronomy. Ithaca: Cornell University Press, 1974. Childs, B. «Deuteronomy». В Introduction to the Old Testament As Scripture. Philadelphia: Fortress, 1979, c. 202–225. Clements, R. E. God " s Chosen People: A Theological Interpretation of the Book of Deuteronomy. Valley Forge: Judson, 1969. Craigie, P. C. The Book of Deuteronomy. New International Commentary of the Old Testament series. Grand Rapids: Eerdmans, 1976. Cunliffe-Jones, H. Deuteronomy. Torch Bible Paperbacks. London: SCM Press, 1951. Finkelstein, L. Sifre on Deuteronomy. New York: Ktav, 1969. Harrison, R. K. Introduction to the Old Testament. Grand Rapids: Eerdmans, 1969, c. 635–662. Katifmann, Y. The Religion of Israel. Пер. Moshe Greenberg. Chicago: University of Chicago Press, 1960, c. 172–211. Kitchen, K. A. The Bible in Its World. Downers Grove, IL: Inter-Varsity, 1979, c. 79–85. Kline, М. Treaty of the Great King: The Covenant Structure of Deuteronomy. Grand Rapids: Eerdmans, 1963. Lohfink, N. «Deuteronomy». В IDBSuppl, c. 229–232. Manley, G. T. The Book of the Law: Studies in the Date of Deuteronomy. Grand Rapids: Eerdmans, 1957. McCarthy, D. J. Treaty and Covenant. 2-е изд. Rome: Pontifical Biblical Institute, 1978. Moran, W. L. «Deuteronomy». В A New Catholic Commentary on Holy Scripture. Camden, NJ: Thomas Nelson and Sons, 1969, c. 256–276. Nicholson, E. W. Deuteronomy and Tradition. Philadelphia: Fortress, 1967. Phillips, A. C. Deuteronomy. Cambridge Bible Commentary. Cambridge: At the University Press, 1973. Polzin, R. Moses and the Denteronomist: A Literary Study of the Deuteronomic History. New York: Seabury, 1980. Rad, G. von. Deuteronomy: A Commentary. Old Testament Library. Philadelphia: Westminster, 1966. . Studies in Deuteronomy. London: SCM Press, 1953.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/spravo...

The New Jerome Biblical Commentary. Edited by Raymond E. Brown, Joseph A. Fitzmyer, and Roland E. Murphy. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1990. New Oxford Annotated Bible: New Revised Standard Version. Edited by Bruce M. Metzger and Roland E. Murphy. NY: Oxford University Press, 1991. New Oxford Annotated Bible: Revised Standard Version. Edited by Herbert G. May and Bruce M. Metzger. NY: Oxford University Press, 1973. New Testament Apocrypha. Wilhelm Schneemelcher, ed. Translated by A.J.B. Higgins and others; edited by R. McL. Wilson. Philadelphia: Westminster Press, 1963–66. 2 vols. From the original German ed. Edgar Hennecke, ed. Nicodemus, the Hagiorite, Saint, 1748–1809. The Kingdom of the Real: An Existential Study of the First Phase of the Fourth Gospel. London: Lutterworth Press, 1951. 176 p. The Old Testament in Greek, According to the Septuagint. Henry Barclay Swete, ed. Cambridge: University Press, 1909, 1907, 1912. 3 vols. Old Testament Pseudepigrapha. Edited by James H. Charlesworth. Garden City, NY: Doubleday, 1983-. Olofsson, Staffan. God Is My Rock: A Study of Translation Technique and Theological Exegesis in the Septuagint. Stockholm: Almqvist & Wiksell, 1990. ix, 208 p. (Coniectanea biblica. Old Testament series; 31.) Bibliographical references: p. 167–184. -. The LXX Version: A Guide to the Translation Technique of the Septuagint. Stockholm: Almqvist & Wiksell, 1990. viii, 105 p. (Coniectanea biblica. Old Testament series; 30.) Bibliographical references: p. 83–101. Orthodox Study Bible. Alan Wallerstedt, ed. Nashville, TN: Thomas Nelson Publishers, 1993. Pritchard, James B., ed. Ancient Near Eastern Texts Relating to the Old Testament. 3d ed. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1969. Royster, Dmitri, Bishop. The Kingdom of God: The Sermon on the Mount. Crestwood, NY: St. Vladimir’s Seminary Press, 1992. Satran, David. Biblical Prophets in Byzantine Palestine. Leiden; NY: E. J. Brill, 1995. 150 p. Septuagint, Scrolls and Cognate Writings: Papers Presented to the International Symposium on the Septuagint and Its Relations to the Dead Sea Scrolls and Other Writings, Manchester, 1990. Edited by George J. Brooke, Barnabus Lindars. Atlanta: Scholars Press, 1992. viii, 657 p. (Septuagint and cognate studies series; no. 33.)

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-a-to...

Peretto, «Maria»   Peretto, E. «Maria Donna in Gv 19,26–27; Ap. 12,1–6: Ipotesi di lettura continuativa in prospettiva ecclesiale.» Ephemerides mariologicae 39, nos. (1989): 427–42. Pérez, «Freedom»   Pérez, F. «Freedom according to the Freedman Epictetus.» (In Japanese.) Katorikku Kenkyu 27, no. 53 (1988): 73–97. Perkin, «Money»   Perkin, H. W. «Money.» Pages 402–9 in vo1. 3 of The International Standard Bible Encyclopedia. Edited by Geoffrey W. Bromiley. 4 vols. Grand Rapids: Eerdmans, 1986. Perkins, «Christologies»   Perkins, Pheme. «John " s Gospel and Gnostic Christologies: The Nag Hammadi Evidence.» Pages 68–76 in Christ and His Community: Essays in Honor of Reginald H. Fuller. Edited by Arland J. Hultgren and Barbara Hal1. Anglican Theological Review Supplementary Series 11. Evanston, 111.: Anglican Theological Review, 1990. Perkins, «John»   Perkins, Pheme. «The Gospel according to John.» Pages 942–85 in The New Jerome Biblical Commentary. Edited by Raymond E. Brown, Joseph A. Fitzmyer, and Roland E. Murphy. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall, 1990. Perkins, Reading   Perkins, Pheme. Reading the New Testament: An Introduction. 2d ed. New York: Paulist Press, 1988. Pernot, «Rendez-vous» Pernot, Laurent. «Un rendez-vous manqué.» Rhetorica 11, no. 4 (1993): 421–34. Perrin, Bultmann   Perrin, Norman. The Promise of Bultmann. Philadelphia: Fortress, 1969. Perrin, Kingdom   Perrin, Norman. The Kingdom of God in the Teaching of Jesus. Philadelphia: Westminster, 1963. Perrin, «Question» Perrin, Norman. «The High Priest " s Question and Jesus» Answer ( Mark 14:61–62 ).» Pages 80–95 in The Passion in Mark: Studies in Mark 14–16 . Edited by Werner H. Kelber. Philadelphia: Fortress, 1976. Perry, «Eucharist» Perry, John M. «The Evolution of the Johannine Eucharist.» NTS 39 (1993): 22–35. Perry, Sources Perry, Alfred Morris. The Sources of Lukés Passion Narrative. Chicago: University of Chicago Press, 1920. Pervo, «Friends» Pervo, Richard I. «With Lucian: Who Needs Friends? Friendship in the Toxaris " » Pages 163–80 in Greco-Roman Perspectives on Friendship. Edited by John T. Fitzgerald. SBLRBS 34. Atlanta: Scholars Press, 1997.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

A vivid “after-death” experience was had by a Virginia physician, Dr. George C. Ritchie, Jr. A brief account of it was published in Guideposts Magazine in 1963, and a longer version has been published in book form by Chosen Books with the title Return from Tomorrow. In this account, after a long adventure of being separated from his body (which was pronounced dead), the young George Ritchie returned to the small room where his body lay, and only then did he realize that he was “dead,” whereupon a great light filled the room, which he felt to be Christ, “a presence so comforting, so joyous and all-satisfying, that I wanted to lose myself forever in the wonder of it.” After seeing flashbacks of his life, in answer to the question “What did you do with your time on earth?” he saw three visions. The first two seemed to be of “a very different world occupying the same space” as this earth, but still with many earthly images (streets and countrysides, universities, libraries, laboratories). “Of the final world I had only a glimpse. Now we no longer seemed to be on earth, but immensely far away, out of all relation to it. And there, still at a great distance, I saw a city – but a city, if such a thing is conceivable, constructed out of light ... in which the walls, houses, streets, seemed to give off light, while moving among them were beings as blindingly bright as the One who stood beside me. This was only a moment’s vision, for the next instant the walls of the little room closed around me, the dazzling light faded, and a strange sleep stole over me.” Before this, he had not read anything about life after death; after the experience, he became very active in Protestant church work (Voices from the Edge of Eternity, pp. 56–61). This striking experience occurred in 1943, and as it turns out, such experiences are not at all unique to the “resuscitation” experiences of the past few years. The Protestant minister Norman Vincent Peale records some similar experiences and has this comment: “Hallucination, a dream, a vision – I do not believe so. I have spent too many years talking to people who have come to the edge of ‘something’ and had a look across, who unanimously have reported beauty, light and peace, to have any doubt in my own mind” (Norman Vincent Peale, The Power of Positive Thinking, Prentice-Hall, Inc, New York, 1953, p. 256). Voices from the Edge of Eternity takes numerous examples from three 19th-century anthologies of death-bed visions and near-death experiences; although none of these examples is as detailed as some of the more recent testimonies, they offer abundant proof that the vision of other-worldly apparitions and scenes has been a fairly common occurrence to the dying. In these experiences, those who feel themselves to be Christians and prepared for death have feelings of peace, joy, light, angels, heaven, while unbelievers (in the more fundamentalistic America of the 19th-century!) often see demons and hell.

http://azbyka.ru/otechnik/Serafim_Rouz/t...

  001     002    003    004    005    006    007    008