7509 E.g., Brown, John, 1:403; Dahl, «History,» 133; Pancaro, Law, 184; in greater detail, Ackerman, « Psalm 82 ,» 186–87 (citing b. c Abod. Zar. 5a), who also connects this with Jesus as the Word in flesh (1:14); Mielcarek, «Interpretacja» (after surveying various options). 7510 Cf. Neyrey, «Gods.» Greeks also freely reapplied older lines to different, contemporary characters (e.g., Euripides Medea 332, in Appian C.W. 4.17.130). 7511 E.g., Albright, Yahweh, 191–92; Gordon, « Psalm 82 ,» 130. Some commentators see here gods of other nations demoted to mortal status for misbehavior (Bright, History, 158). Salters, « Psalm 82 ,» suggests that the LXX preserves the original picture of God with his divine court but other Greek versions modified it to avoid polytheistic readings. 7513 Stauffer, Jesus, 97, thinks the psalm addressed the religious authorities and Jesus thus contrasts himself with Israel " s current rulers; but this interpretation may demand too much of John " s audience. 7514 On this passage, e.g., Hunter, John, 108; Cadman, Heaven, 120; Longenecker, Christology, 99; Longenecker, Exegesis, 69; Ellis, Genius, 174; Homey, «Gods.» 7524 See comment on the introduction to 10:22. See also Davies, Land, 295–96; Tobit 1:4. Naturally, no text presents Jesus needing to be «purified» before a feast (11:55). 7527 Often in blessings, e.g., t. Ber. 5:22; 6:9–10, 13–14; p. Sukkah 3:4, §3. They were sanctified through having been separated from idolatry (Sipra Qed. pq. 10.208.1.2). 7528         Sipre Deut. 25.6.1. The reverse argument appears in Sipre Deut. 309.2.1: if Israel forgot his works in Egypt, they should at least remember his promises for the coming world. Greeks could also speak of God " s character revealed through his works (Heraclitus Ep. 4). 7530 See comment on 8:59. One would expect a claim of invisibility rather than escape to be more explicit because more dramatic; hence it is not likely in view here (pace Smith, Magician, 120). Читать далее Источник: The Gospel of John : a commentary : Volumes 1-2/Craig S. Keener – Massachusetts : Baker Academic, 2003. – 1636 pages.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

206 W.W. Hallo, «Leviticus and Ancient Near Eastern Literature,» in The Torah: A Modem Commentary (New York: Union of American Hebrew Congregations, 1981), pp. 740–741. 211 Wenham, «Leviticus,» ABD, 4:112. См. в книге Уэнхама подробное обсуждение упомянутых четырех групп свидетельств. 214 Wenham, «Leviticus,» ISBE2,4:112; cp. G.J. Wenham, The Book of Leviticus (Grand Rapids: Eerdmans, 1979). См. также Dillard and Longman, Introduction, p. 74; Harrison, Introduction, pp. 591–593. 216 См. такие классические труды, как: Westermann, Basic Forms of Prophetic Speech (Philadelphia: Westminster, 1967); и J.F. Ross, «The Prophet as Yahweh " s Messenger,” в Israel " s Prophetic Heritage: Essays in Honor of James Muilenburg, ed. by B.W. Anderson and W. Harrelson (New York: Harper and Brothers, 1962), pp. 88–109. 217 Обсуждение структуры книги Левит см. у: Young, Introduction, pp. 76–78; Wenham, «Leviticus,» ISBE2, 4:111; Hartley, «Leviticus,» p. 82; Hallo, «Leviticus and ANEliterature,» p. 744; Harrison, Introduction, p. 590; S.E. Balentine, The Torah " s Vision of Holiness (Minneapolis: Fortress, 1999), pp. 169–170. 226 Подробнее о жанре книги Левит см. у: Wenham, «Leviticus,» ISBE2, 4:111; Leviticus,» p. 66. Dillard and Longman, Introduction, pp. 74, 76; Damrosch 232 Обсуждение системы жертвоприношений книги Левит см. у Dillard and Longman, Introduction, pp. 77–79; В. Levine, «Leviticus, Book of» ABD, ed. by David Noel Freedman, (New York: Doubleday, 1992), 4:313; Wenham, «Leviticus,» ISBE2, 4:115; Young, Introduction, pp. 81–83; Archer, Survey, pp. 231–232; Hartley, «Leviticus,» pp. 96–97; Harrison, Introduction p. 600. 235 См. также Dillard and Longman, Introduction, pp. 80–81; Wenham, «Leviticus,» ISBE2, 4:113–115; Hartley, «Leviticus,» pp. 94–95. 236 Dillard and Longman, Introduction, pp. 76; Wenham, «Leviticus,» ISBE2, 4:113, 115; Hartley, «Leviticus,» pp. 97–98; Harrison, Introduction, pp. 612–613. Читать далее Источник: Введение в Ветхий Завет. С заметками по истории толкования Ветхого Завета и истории библейской археологии/[Раднал Бэйли и др.] ; под ред. Марка Мангано ; [пер. с англ. и ред. К. Назаров]. - Москва : Духовная акад. Апостола Павла, 2007. - 520 с. Поделиться ссылкой на выделенное

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/vved...

A Hebrew Letter from the Twelfth Century B.C.//BASOR. 1939, 73. P. 9–13), Единого царства (см.: Albright W. The Gezer Calendar//BASOR. 1943, 92. P. 16–26; Albright W. Two Cressets from Marisa and the Pillars of Jachin and Boaz//BASOR. 1942, 85. P. 18–27) и Разделенных царств (см.: Albright W. A Votive Stele Erected by Ben-Haddad I of Damascus to the God Melcarth//BASOR. 1942, 87. P. 23–29; Albright W. A Reexamination of the Lachish Letters//BASOR. 1939, 73. P. 16–21; Albright W. The Chronology of the Divided Monarchy of Israel//BASOR. 1945, 99. P. 16–22). Особо занимался Олбрайт некоторыми богословскими темами, требующими археологического обоснования: временем сложения ветхозаветного канона (см.: Albright W. New Light on Early Recensions of the Hebrew Bible//BASOR. 1955, 140. P. 27–33), местом израильского монотеизма в религиозной картине Древнего Востока (см.: Albright W. Yahweh and the Gods of Canaan. L., 1968), генезисом монотеистических воззрений в древнем мире (см.: Albright W. From the Stone Age to Christianity. 2nd ed. Garden City, 1957), влиянием языческого окружения на религиозные воззрения древних иудеев (см.: Albright W. An Aramean Magical Text in Hebrew from the Seventh Century B.C.//BASOR. 1939, 76. P. 5–11). Принимал Олбрайт участие и в развернувшихся в конце его жизни дискуссиях о будущем библейской археологии, отстаивая при том традиционные воззрения на нее как на вспомогательную дисциплину библеистики (см.: Albright W. The Old Testament and the Archaeology of Palestine//The Old Testament and Modern Study: A Generation of Discovery and Research/Ed.: H. Rowley. Oxford, 1951. P. 1–26; Albright W. The Impact of Archaeology on Biblical Research-1966//New Directions in Biblical Archaeology/Eds.: D. Freedman and J. Greenfield. Garden City, 1971. P. 1–16). Был Олбрайт автором некоторых обзорных трудов по библейской археологии (см., напр.: Albright W. The Archaeology of Palestine. Harmondsworth, 1960). Значение трудов этого ученого было столь велико, что некоторые его статьи публиковались даже в атеистическом СССР (см.: Олбрайт В.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/biblejs...

280 Это важно не только для эсхатологии и метаистории. Доверие Богу, полная преданность Ему – единственный фундамент, на котором Исраэль может и должен строить свою историю. Ср.: Willis J. T. The Structure of Micah 3–5 and the Function of Micah 5:9–14 in the Book. ZAW 81 (1969). P. 209 (вся статья – p. 191–214). Также: Scandroglio M. Ibid. P. 321. 281 Галич А. История о том, как Клим Петрович Коломийцев выступал на митинге в защиту мира (1967). 282 «Очищенный от ложной и обманчивой веры народ Божий сможет обрести сам себя в отношениях со своим истинным Господом и созерцать… ту победу над своими неприятелями, которой он тщетно стремился достигнуть другими средствами» (Scandroglio M. Ibid. P. 147). 284 Исследование о библейском запрете изображать Бога: Dohmen C. Das Bilderverbot. Seine Entstehung und seine Entwicklung im Alten Testament. Frankfurt am Main, 1987. 287 Об «отмщении YHWH» в Танахе см., напр.: Mendenhall G. E. The Tenth Generation. The Origins of the Biblical Tradition. Baltimore-London, 1973. P. 69–104 (глава «The «Vengeance of Yahweh " »). 290 О том, как проходил в древнем Исраэле и в чём состояли его процессуальные отличия, например, от см., напр.: Bovati P. Ristabilire la giustizia. Procedure, vocabolario, orientamenti (AnBib 110). Roma, 2005. P. 21–26, 67–69. Обобщая, можно сказать: – это тяжба двух сторон, связанных некими обязательствами по отношению друг к другу. Судья во время процесса должен определить, какая из тяжущихся сторон права, а какая виновна. Ср. также: Cucca M. et alii. «Quelli che amo io li accuso». Il rib come chiave di lettura unitaria della Scrittura. Alcuni esempi. Assisi, 2012. P. 15–33. В современных словарях русского языка слово «тяжба» обычно помечается как устаревшее, его синонимом считается словосочетание «гражданский суд». 294 Wolff H. W. Ibid. P. 174. Так же считает Скандрольо: Scandroglio M. Ibid. P. 156. О диалогической структуре см. также: Bovati P. Ibid. P. 64–67. 297 Синодальный перевод книги Д е варим в этих местах передаёт то «избавил», то через «освободил».

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/kniga-...

How wonderful it is – not for those walking where the wicked advise, not for those standing on the sinner’s path, not for those sitting with the cynics, but, for those delighting in Yahweh’s teachings, meditating on the Torah, day and night! They are like a tree next to a spring always thriving no fading leaves and bearing fruit at the right time Not like the wicked: wind-scattered husk. Not like the wicked, the corrupt, who cannot stand on judgment time with those who have lived as they should. Yahweh knows the path of those living as they should. The path of the wicked is being destroyed. На русский это можно перевести примерно так: ‘До чего же хорошо – но не тем, кто по совету злодеев ступает, но не тем, кто на пути грешников стоит, но не тем, кто с циниками сидит, а тем, для кого учение Яхве в радость, кто размышляет о Торе день и ночь! Они как дерево подле ручья всегда цветут не вянет листва и приносят плод в должный час. А не так, как злодеи: по ветру шелуха. Не так, как злодеи, нечестивцы, которые в час суда не устоят перед теми, кто как должно жил. Яхве знает путь тех, кто как должно живет. Разрушается путь злодеев’. Впрочем, здесь трудно давать какой-то русский эквивалент просто уже потому, что этот перевод выполнен в традиции современного английского стихосложения, которое неизбежно отличается от русского. Да и такое ли уж это новшество? Среди протестантских гимнов можно найти немало подобных переводов или даже переложений строк Библии, выполненных в соответствии с нормами стихосложения соответствующей культуры. Вэндленд приводит такой пример: песнопение Шотландской Церкви, которое пересказывает в сокращении 22-й псалом 208 : Yes, though I walk in the death’s dark vale yet will I fear none ill; For though art with me, and thy rod And staff me comfort still. Букв. ‘Да, хоть пойду по мрачной долине смерти, Но зла никакого не убоюсь, Ибо Ты со мной, и жезл Твой И посох дает мне покой’. Однако надо признать, что здесь действительно становится неочевидной граница между переводом и пересказом или даже между свободным переложением и самостоятельным поэтическим творчеством, которое вдохновляется словами библейских псалмов.

http://azbyka.ru/otechnik/Andrej_Desnick...

About Pages Проекты «Правмира» Raising Orthodox Children to Orthodox Adulthood The Daily Website on How to be an Orthodox Christian Today Twitter Telegram Parler RSS Donate Are You a True Christian? Navigation Knowing the Master’s Manger Source: No Other Foundation Archpriest Lawrence Farley 25 December 2018 Photo: бого.рф In the opening verses of the Book of the Prophet Isaiah we find the following words: “Hear, O heavens, and give ear, O earth, for the Lord has spoken: ‘Sons have I reared and brought up, but they have rebelled against Me. The ox knows its owner, and the donkey its master’s manger, but Israel does not know; My people does not understand’” (Is. 1:2-3). With these words the prophet begins his extended denunciation of his people, calling Israel back in repentance to loving fidelity to their covenant God. They needed to be called back. At that time in around the seventh century B.C. they not only worshipped Yahweh their God, but also Baal, the fertility god, the god of the storm and of rain and life. Doubtless they regarded it as a kind of syncretistic ecumenism, a broadness of sympathy and generosity of devotion. They probably also regarded it as keeping up to date: Yahweh might have been appropriate for the time of their desert sojourn, but for their life in agricultural Canaan, they needed now a more agricultural god. Yahweh might have been okay for the Bedouin part of their history, but Baal was more suited for their settled life on the land. Anyway, Israel then worshipped both Yahweh and Baal, and attributed their agricultural prosperity primarily to the latter. What the majority in Israel considered ecumenical broadness of mind, Isaiah considered simply as apostasy and unfaithfulness. Yahweh was their God, and Baal, the god of Canaan, had nothing to do with them. Devotion to Baal therefore was pure adulterous idolatry, a spiritual defection from their true Husband and Protector. Adultery, as everyone then knew, was punishable by death. What else then could Israel expect for its apostasy?

http://pravmir.com/knowing-the-master-s-...

About Pages Проекты «Правмира» Raising Orthodox Children to Orthodox Adulthood The Daily Website on How to be an Orthodox Christian Today Twitter Telegram Parler RSS Donate Navigation A Christianity of the Catacombs Source: No Other Foundation Archpriest Lawrence Farley 20 January 2022 Photo: cyprusbutterfly.com.cy I begin with a quote from an article that is almost 60 years old, but which has lost none of its timeliness:   “Since the Byzantine era, Orthodoxy was always brought to and accepted by whole nations.  The only familiar pattern of the past, therefore, is not the creation of mere local churches, but a total integration and incarnation of Orthodoxy in national cultures; so that these cultures themselves cannot be separated from Orthodoxy but in their depth, are genuine expressions of Orthodoxy.  This organic unity of the national and religious is not a historical accident, much less a defect of Orthodoxy. In its positive expression it is the fruit of the Orthodox concept and experience of the Church as embracing the whole life” (from Fr. Schmemann’s essay  Problems of Orthodoxy in America , 1964). It is not just Orthodox Christianity which incarnates itself in the total life of a culture.  All religions do that.  The life of Israel in the Old Testament was similarly saturated by commitment to Yahweh as revealed in the Law and covenant given at Sinai.  How Israelites were to dress, look, what they were to eat, who they were to marry, how they were to order their week and their year—all was regulated by their faith in Yahweh.  Theirs was a total integration and incarnation of religion in their national culture.  (Of course there were also some foreign elements in it which violated the Sinai covenant, as the prophets forcibly pointed out—and as Yahweh pointed out when He allowed Assyria and Babylon to invade and destroy in 721 and 586 B.C. respectively.) Gentile Roman culture also united the national and the religious.  Life at home centered around the domestic deities, temples filled the land, patriotism involved devotion to those deities, and public education centered around stories of them.  That was, I think, the root cause of the antipathy that the Jew felt for the Gentile:  both were a part of all-encompassing and radically incompatible worlds.  That was also what made life so interesting for Christians living in that Gentile world.  They did not share Judaism’s cultural exemption from participation in it, and so were dramatically out of step with everything in the world around them.  That was why they were hated as atheists and misanthropes.

http://pravmir.com/a-christianity-of-the...

В иоанновской традиции мы встречаем три именования Духа: Святой Дух, Дух истины ( τ πνεμα τς ληθεας) и Утешитель ( παρκλητος), из которых два последние присущи исключительно Иоанну и встречаются только в Прощальной беседе Спасителя ( Ин. 14–16 ). Эти последние именования в явном виде отсутствуют в ветхозаветной традиции, однако возможно исследование генезиса каждого из них, а также проявлений Личности и действий Святого Духа в дохристианский период. В исследовании данного вопроса мы будем опираться на труды православных священников Иоанна Брека и Павла Тарази. Возвращаясь вновь к библейскому образу творения из ничего ( Быт. 1:1–2 ), мы можем увидеть то, что радикально отличает его от более древнего вавилонского мифа, – это движение Духа над водами, движение, которое в первоначальную темноту и хаос привносит упорядоченность, жизнь и красоту. Для раскрытия идеи замысла Божьего о мире и силы, готовой реализовать этот замысел, используется древнееврейский глагол merahepet 11 , обозначающий высиживание яиц и переведенный словом «носился» ( Быт. 1:2 ). На этом основании в раввинистической литературе Дух Божий иногда сравнивался с голубем 12 . Мы встречаем этот образ также у всех евангелистов: Мф. 3:16 ; Мк. 1:10 ; Лк. 3:22 ; Ин. 1:32 , что свидетельствует о преемстве ветхозаветной пневматологии. Действительно, ruach-Yahweh, или Дух Божий, – это сила, действующая вместе с dabar-Yahweh, Божественным Словом, чтобы произвести жизнь из безжизненного хаоса. Творение представляется как предмет непрерывной божественной активности, благословляющей и освящающей его в совместном действии Бога, Слова и Духа, воспринимаемыми древними евреями как различные проявления божественной силы, но впоследствии в христианстве идентифицируемыми как Ипостаси триединого Божества. В еврейской традиции божественная сила исторически проявляется как ruach (термин, переводимый с древнееврейского как «ветер, дыхание или дух» 13 ). Следует учитывать, сколь трудно точно передать все смысловые оттенки этого термина, постепенно входившего в употребление в течение более чем тысячи лет под влиянием различных слоев израильской традиции. Пневматологию еврейской традиции нельзя рассматривать независимо от хронологии, поскольку Бог открывает Себя и Свою волю постепенно. Например, как пишет Брек, свидетельства о Духе в пророчествах Иезекииля не могли быть известны Ягвисту, автору наиболее древнего пласта Библии 14 . Поэтому целесообразно говорить о Духе, каким образом Он проявляется в различных периодах истории Израиля, отслеживая как Его восприятие народом, так и Его творческие, освящающие и обнаруживающие действия. Вообще в ВЗ можно увидеть четыре различных образа духовных проявлений:

http://azbyka.ru/otechnik/bogoslovie/duh...

Âdna, «Herrens»   Âdna, Jostein. «Herrens tjener i Jesaja 53 skildret som triumferende Messias: Profettargumens gjengivelse og tolkning av Jes 52,13–53,12.» Tidsskrift for Teologi og Kirke 63 (1992): 81–94. Agouridis, «Son of Man» Agouridis, S. «The Son of Man in Enoch.» Deltion biblikn meletn 2 (1973): 130–47. Agus, «Gnosticism» Agus, Aharon. «Some Early Rabbinic Thinking on Gnosticism.» JQR 71 (1980–1981): 18–30. Alarcon Sainz, «Vocables» Alarcon Sainz, Juan J. «Vocables griegos y latinos en los Proemios (Pètîhôt) de Lamentaciones Rabbah.» Sefarad 49 (1989): 3–10. Albright, «Discoveries» Albright, William Foxwel1. «Recent Discoveries in Palestine and the Gospel of St John.» Pages 153–71 in The Background of the New Testament and Its Eschatology: Essays in Honour of Charles Harold Dodd. Edited by W. D. Davies and D. Daube. Cambridge: Cambridge University Press, 1964. Albright, «Logos» Albright, William Foxwel1. «The Supposed Babylonian Derivation of the Logos.» JBL 39 (1920): 143–51. Albright, Period Albright, William Foxwel1. The Biblical Period from Abraham to Ezra. New York: Harper, 1963. Albright, Stone Age Albright, William Foxwel1. From the Stone Age to Christianity: Monotheism and the Historical Process. Baltimore: Johns Hopkins Press, 1946. Albright, «Wisdom» Albright, William Foxwel1. «Some Canaanite-Phoenician Sources of Hebrew Wisdom.» Pages 1–15 in Wisdom in Israel and in the Ancient Near East: Presented to Professor Harold Henry Rowley for His 65th Birthday. Edited by M. Noth and D. Winton Thomas. Supplements to Vetus Testamentum 3. Leiden: Brill, 1955. Albright, Yahweh Albright, William Foxwel1. Yahweh and the Gods of Canaan. Jordan Lectures 1965. Garden City, N.Y.: Doubleday, 1968. Albright and Mann, Matthew Albright, W. E, and C. S. Mann. Matthew. AB 26. Garden City, N.Y.: Doubleday, 1971. Alexander, «3 Enoch» Alexander, P. Introduction to «3 (Hebrew Apocalypse of) Enoch.» OTP 1:223–253. Alexander, «Imago Mundi» Alexander, Philip S. «Notes on the " Imago Mundí of the Book of Jubilees.» JJS 33 (1982): 197–213.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

After the conqueror’s death in 323 B.C., Judaea was first made a part of the Greek kingdom in Egypt whose capital was Alexandria, and whose kings are known in history as the Ptolemies. Their rule was sometimes tolerant and beneficent and sometimes cruel and tyrannical. The second Ptolemy was interested in the Jewish sacred books and had the Old Testament translated from Hebrew into Greek, which translation is known as the Septuagint. After 125 years under Egypt, the Jewish people and their homeland were seized by the Greek kings of Syria whose capital was Antioch. This epoch was brought to a close in a series of most violent oppressions and persecutions with much bloodshed, inflicted by Antiochus Epiphanes, known as one of the cruelest tyrants in all history and the prototype of the Antichrist. Many thousands of Jews were slain, and other thousands were sold into slavery. The temple at Jerusalem was desecrated and closed, and the Jewish people were forbidden to worship Yahweh or observe their religious customs, but were commanded to offer sacrifices to the Greek gods. The Maccabaean Epoch . The oppression and persecution inflicted on the Jews by Antiochus could not do otherwise than arouse resentment on the part of the faithful ones and inspire resistance at the first opportunity. In the little town of Modin, Mattathias, an aged priest, dared to refuse to offer a heathen sacrifice, as the king " s officers had ordered him, and in open defiance of the tyrannical rulers, struck dead an apostate younger priest who volunteered to officiate. Then Mattathias and his five sons, aided by their fellow-townsmen, turned on the Greek officers and slew them all. Immediately the challenge went forth to all who were zealous for their traditions and the worship of Yahweh to rally to the hills around the brave old priest, with thousands responding. But Mattathias soon succumbed to the hardships of the camp and the infirmities of age; and leadership of the band of patriots passed to Judas, his third son, known in history as Judas Maccabaeus (Judas the Hammerer).

http://azbyka.ru/otechnik/Aleksandr_Mile...

   001    002    003    004    005    006    007   008     009    010