E. M. , de. Aspects of the ‘Great " Persecution//HarvTR. 1954. Vol. 47. P. 75-113; Grant R. M. The Sword and the Cross. N. Y., 1955; Andreotti R. Religione ufficiale e culto dell " imperatore nei «libelli» di Decio//Studi in onore di A. Calderini e R. Paribeni. Mil., 1956. Vol. 1. P. 369-376; Stein E. Histoire du Bas-empire. P., 1959. Vol. 1: (284-476); Rossi S. La cosiddette persecuzione di Domiziano//Giornale italiano di filologia. R., 1962. Vol. 15. P. 302-341; Ste Croix G. E. M. de, Sherwin-White A. N. Why Were the Early Christians Persecuted?//Past and Present. Oxf., 1963. Vol. 26. P. 6-38; Barnard L. W. Clement of Rome and the Persecution of Domitian//NTS. 1963. Vol. 10. P. 251-260; Gr é goire H. Les persécutions dans l " Empire Romain. Brux., 19642; Remondon R. La crise de L " Empire Romain de Marc Aurelius à Anasthasius. P., 1964, 19702; Каждан А. П. От Христа к Константину. М., 1965; Frend W. H. C. Martyrdom and Persecution in the Early Church: A Study of a Conflict from the Maccabees to Donatus. Oxf., 1965; idem. Open Questions Concerning the Christians and the Roman Empire in the Age of the Severi//JThSt. 1974. N. S. Vol. 25. P. 333-351; idem. A Severan Persecution?: Evidence of the Historia Augusta//Forma Futuri: Studi in onore del Card. M. Pellegrino. Torino, 1975. P. 470-480; idem. The Rise of Christianity. L.; Phil., 1984; Sordi M. Il Crismianesimo e Roma. Bologna, 1965; Clarke G. W. Some Victims of the Persecution of Maximinus Thrax//Historia. 1966. Vol. 15. P. 445-453; idem. Some Observations on the Persecution of Decius//Antichthon. [Sydney], 1969. Vol. 3. P. 63-76; idem. Two Measures in the Persecution of Decius//Bull. of the Inst. of Classical Studies of the Univ. of London. L., 1973. Vol. 20. P. 118-124; Голубцова Н. И. У истоков христианской Церкви. М., 1967; Delvoye C. Les Persécutions contre les chrétiens dans l " Empire Romain. Brux., 1967; Freudenberger R. Das Verhalten der römischen Behörden gegen die Christen in 2. Jh. Münch., 1967; idem. Christenreskript: ein umstrittenes Reskript des Antoninus Pius//ZKG.

http://pravenc.ru/text/166129.html

J. В. Bury. The Later Roman Empire, vol. II, p. 2, note 1. См.: J. Labourt. Le Christianisme dans l " Empire Perse sous la dynastie Sassanide. Paris, 1904, p. 93; W. A. Wlgram. An Introduction to the History of the Assyrian Church. London, 1910, p. 89. Synodicon Orientale ou Recueil de Synodes Nestoriens, ed. J. B. Chabot. - Notices et extraits des manuscrits de la Bibliotheque Nationale, vol. XXXVII. Paris, 1902, p. 258. См.: L. Brehier. Les empereurs byzantins dans leur vie privee. - Revue historique, vol. CLXXXVIII, 1940, pp. 203-204. См.: W. Ennslin. Maximinus und sein Begleiter, der Historiker Priskos. - Byzantinisch-neugriechische Jahrbucher, Bd. V, 1926, SS. 1-9. Socrat. Hist. eccl., VII, 29. Hieronym. Chronicon (PL, t. XXXVII, col. 689-690). См.: H. Usener. Vier Lateinische Grammatiker. - Rheinisches Museum fur Philologie, Bd. XXIII, 1868, S. 492. F. Fuchs. Die Hoheren Schulen von Konstantinople im Mittelalter. Berlin und Leipzig, 1926, S. 2. Cod. Theod., XIV, 9, 3. О. Seek. Die Quellen des Codex Theodosianus. - Regesten der Kaiser und Papste fur die Jahre 311 bis 476 n. Chr. Stuttgart, 1919, SS. 1-18. N. D. Fustel de Coulanges. Histoire des institutions politiques. Paris, 1904, p. 513. V. Bogisic. Pisani zakoni na slovenskorn jugu. Zagreb, 1872, vol. I, PP- 11-13; Стефан С. Бобчев. История на старобългарското право. - София, 1910, cc. 117-120. Есть полный английский перевод Кодекса Феодосия, осуществленный С. Parr в сотрудничестве с Т. S. Davidson и М. В. Parr. Издание - Princeton, 1951. См. также: A Berger, A. A. SchIIIer. Bibliography of Angio-American Studies in Roman, Greek and Greco-Egyptian Law and Related Sciences. Washington (D. C.), 1945. Очень полезная публикация. Многое из внесенного в библиографию имеет отношение к византийским временам. См.: Chronicon Paschale, I, p. 588. О строительной деятельности Кира и Константина см.: J. В. Bury. A History of the Later Roman Empire... vol. I, pp. 70, 72, note 2; A. Van Milingen. Byzantine Constantinople, the Walls of the City and Adjoining Historical Sites. London, 1899, p. 48; В. Meyer-Plath, A. M. Schneider. Die Landmauer von Konstantinopel. Berlin, 1943. Известная новая информация о жизни Кира, не использованная Дж. Б. Бьюри, есть в Житии св. Даниила Столпника, изданном И. Дале: Analecta Bollandiana, t. XXXII, 1913, p. 150; Н. Delehaye. Les Saints Stylites. Bruxelles, 1923, pp. 30-31. См. также: N. Baynes. The Vita S. Danielis. - English Historical Review, vol. XL, 1925, p. 397.

http://sedmitza.ru/lib/text/434292/

Лже-Феодосий, Лже-Тиберий, Фома Славянин, Лже-Михаил Дука, Лже-Диогены и прочие авантюристы, которые брались за оружие, выдавая себя за тех, кем они в действительности не являлись, тем самым бросали вызов византийскому государству, позабывшему о принципе меритократии, заложенном в его основу при Диоклетиане.   «Изобретатель злодейств и вершитель бедствий», — так называет Диоклетиана его современник Лактанций [Lact. de morte persec. VII, 1]. «Один, имевший в то время первенство среди римских автократоров, жалкий, истинно жалкий, и заблудший душой человек», — Константин о Диоклетиане [Euseb. VC II. 51]. Neri V. Usurpatore come tiranno nel lessico politico della tarda antichità/Usurpationen in der Spätantike, Hrsg. v. François Paschoud und Joachim Szidat. Stuttgardt. 1997. P. 71-86 ; Paschoud F. Le tyran fantasmé : variations de l’ Histoire Auguste sur le thème de l’usurpation/Ibid. P. 87-98 ; Delmaire R. Les usurpateurs du Bas-Empire et le recrutement des fonctionnaires (Essai de réflexion sur les assises du pouvoir et leurs limites)/Ibid. P. 111-126. Jones A. H. M. The Later Roman Empire. Oxford. Vol. Ι. 1964, P. 37-76, 315-317. RIC IV. 3 Gordianus III 2 (C). Watson A. Aurelian and the Third Century. London, New York. 1999. P. 23-56; Homo L. Essai sur le règne de l’empereur Aurélien (270-275). Paris, 1904. P. 1-23. Соколов Ю.А. Империя и христианство. Римский мир на рубеже III–IV веков. Последние гонения на христиан и Миланский эдикт. СПб., Издательство СПбДА. 2014. Cribb J. The Kushan pantheon, in Gandhara: The Buddhist Heritage of Pakistan: Legends, Monasteries and Paradise, by C. Luczanits. Mainz. 2008. P. 122–125. Barnes Th. D. Constantine. Dynasty, Religion and Power in the Later Roman Empire. Oxford, Wiley Blackwell, 2014. P. 52. Kittenhofer E. Die syrischen Augustae in der historischen Überlieferung, in: ein Beitrag zum Problem der Orientalisierung. Bonn. 1971; Turton G. The Syrian Princesses. The Women who ruled Rome, AD 193-235. L. 1974. Barnes T. The New Empire of Diocletian and Constantine.

http://bogoslov.ru/article/6175962

Controversies in the West during the 3rd c. were marked by a practical rigorism in dealing with situations stemming from persecution, and theologically by modalism. Hippolytus, who appears as a consistent and credible theologian of the Trinity (qq.v.), fought modalism among the leadership of the Roman Church for decades. Schisms (q.v.) due to rigorism occurred later concerning the presbyter Novatian (q.v.), who as a disappointed candidate for the see led a group into schism over reconciliation of those who made concessions to paganism during persecution, and over the treatment of the lapsed by Cyprian of Carthage (q.v.). In the first instance, the Roman Church was vindicated in its treatment of Novatian, while in the second case Pope Stephen I was bested by Cyprian. The participation of the Roman Church in the theological issues from the 4th c. to the 8th c. may be tracked in the entries on the Ecumenical Councils and Christology. Although one should be mindful of the fall of the Western Empire in 476 after three “barbarian” (here, Arian Christian) invasions of Italy, the record of “orthodoxy” of the Roman Church during the conciliar period was exemplary. The great suffering due to successive persecutions of the 2nd-3rd c., along with administrative growth and responsible pastoring, was not only a mark of honor, but refined the witness of the Church in the truth of the faith. The quarrel between the Churches of East and West was parallel to the widening rift between what had been two halves of the one Empire. “Elder Rome” struck a new path with Charlemagne (q.v.) and the Gregorian Reforms while “New Rome” continued the trajectory begun with Constantine (q.v.). In those two paths lay the differences that would eventually divide Europe as well as the Church. Rome is part of the common inheritance of both, albeit differently appropriated, just as are Athens (philosophy) and Jerusalem (the revelation). Читать далее Источник: The A to Z of the Orthodox Church/Michael Prokurat, Alexander Golitzin, Michael D. Peterson - Scarecrow Press, 2010. - 462 p. ISBN 1461664039

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-a-to...

855 . Bury J. B. A History of the Eastern Roman Empire From the Fall of Irene to the accession of Basil I (A. D. 802–867). – London, 1912. – 530 p. (обобщающее, по сути дела, трехтомное исследовние истории Византии IV-IX вв., написанное видным английским византинистом Дж. Бюри). 856 . Byzantium: an introduction/Ed. by Ph. Whitting. – Oxford: Blackwell, 1981. – XIII, 178 p., ill. 857 . The Cambridge History of Christianity. – Vol. 5: Eastern Christianity/Ed. M. An- gold. – Cambridge; New York: Cambridge University Press, 2006. – XX, 722 p. (серия глубоких очерков о восточном христианстве и Церкви). 858 . The Cambridge Medieval History/Planned by J. B. Bury et al. – Cambridge: CUP, 1936. – Vol. 1: The Hristian Roman Empire and the Foundation of the Teutonic Kingdoms. – 754 p. 859 . The Cambridge Medieval History/Planned by J. B. Bury et al. – Cambridge: CUP, 1936. – Vol. 4: The Rastern Roman Empire (717–1453). – 994 p. (не утратившая своего значения «Кемриджская средневековая история», написанная коллективом лучших специалистов). 860 . Cameron Av. The Byzantines. – London, 2006. – 296 p., 33 ill. (обобщающее научно-популярное исследование о византийцах и ромейском этосе). 861 . Christophilopoulou Aik. Byzantine History. – 2nd ed. – Amsterdam: A. M. Hakkert, 1991–1993. – Vol. 1–2 (обобщающее исследование по истории Византии известной греческой византинистки Екатерины Христофилопулу). 862 . Dqiny Byzance/Pod vedenim Bohumily Zasterove; napsal autorsky kolektiv Alexander Avenarius. – Praha: Akademia, 1992. – 527 p. («История Византии», написанная коллективом ведущих чешских византинистов). 863 . Diehl Ch. Byzantine Civilisation//The Cambridge Medieval History. – Cambridge: CUP, 1927. – Vol. 4. – P. 745–777 (краткий и вместе с тем глубокий очерк византийской цивилизации, принадлежащий перу блистательного французского византиниста Шарля Диля). 864 . Diehl Ch. Byzantium: greatness and decline/Transl. from the French by N. Walford. – New Brunswick, N. J.: Rutgers Univ. Press, 1957. – XVIII, 366 p.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

70 Об образовании см. ниже: Кн. I, гл. 5. 71 Gill J. The Council of Florence. P. 228–229. 72 О духовниках в поздневизантийский период см.: Salaville S. Une lettre et un discours inedite de Theolepte de Philadelphie//Revue des Etudes Byzantines. 1947. Vol. V. P. 101–115; Laurent V. La direction spirituelle des grandes dames de Byzance//Ibid. VIII (1950). P. 64–84. 73 1 Петр. 2, 17. 74 См.: Bury J. В. The Constitution of the Later Roman Empire//Selected Essays. P. 99–125. 75 См: Brehier L. Le Monde Byzantin. Vol. II. P. 54–62 (хороший общий обзор), а также: Brehier L., Battifol P. Les Survivances de culte imperial romain. P. 36. 76 Eusebius. VitaConstantini//PG. Т. XX. Col. 1060 ff.; см. также: Dvornik F. Early Christian and Byzantine Political Philosophy. Т. II. P. 640 ff. 77 Miklosich et Mьller. Acta et Diplomata Graeca Medii Aevi. Т. II. P. 188–192. 78 Bury J. B. A History of the Later Roman Empire. Vol. I. 1923. P. 402–404. 79 Ibid. Р. 236. 80 Constantine Porphyrogenitus. De Ceremoniis (С. S. Η. В. edition). Vol. I. P. 59, 131. 81 Constantine Porphyrogenitus. De Ceremoniis. P. 3–5. 82 Justinian , предисловие к Novella VI/Ed. Zachariae von Lingenthal. Т. I. P. 44–45. 83 Agapetus. Epistolae//PL. T. LXVI. Col. 38–40. 84 Иоанн Златоуст. In Matthaeum//PG. T. LVII. Col. 81 ff. 85 Ecloga Leonis//Zachariae von Lingenthal. Collectio Librorum Juris GraecoRomani Ineditorum. P. 10–11. 86 Иоанн Дамаскин. Opera//PG. Т. XCIV. Col. 1295–1297, 1302. 87 Theodore Studites. Opera//PG. Т. XCIX. Col. 280 (Vita Theodori), 1417 ff. 88 Epanagoge/Ed. Zachariae von Lingenthal//Jus GraecoRomanum. Т. IV. P. 181–184. 89 Mansi J. D. S acrorum Consiliorum nova et amplissima Collectio. Т. XI. Col. 930. 90 Theodore Balsamon. Opera//PG. Т. CXXXVIII. Col. 93, 1017–1018. 91 Acta Maximi//PG. Т. XC. Col. 90, 117–118. 92 Leo Diaconus. Historia//C. S. Η. B. edition. P. 101–102. 93 Bury J. В. A History of the Later Roman Empire. Vol. I. P. 431; Leo Diaconus. Op. cit. P. 78. 94 См. об этом ниже. 95 См. об этом ниже.

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/2443...

Archaeologists Discover Oldest Church of Medieval City Drastar in Bulgaria " s Silistra/Православие.Ru Archaeologists Discover Oldest Church of Medieval City Drastar in Bulgaria " s Silistra Source: Archaeology in Bulgaria October 16, 2015      The ruins of what was the oldest Christian church from the period of the Middle Ages in the ancient and medieval city of Drastar (known as Durustorum in the Roman period) have been discoveredduring the continuing rescue excavations in Bulgaria’s Danube city of Silistra . The rescue digs in Silistra, which was a major regional center in the Antiquity and Middle Ages, have been going on for several months as part of the rehabilitation of the city’s water supply and sewerage system. As a result the local archaeologists from the Silistra Regional Museum of History and their colleagues from the nearby cities have excavated dozens of buildings from the time of the Roman Empire, the Byzantine Empire, and First Bulgarian Empire (632/680-1018 AD). The latest discovery in Bulgaria’s Silistra is a church which dates back to the 2nd half of the 9th century AD, the period right after the First Bulgarian Empire formally adopted Christianity as a state religion in 865 AD. This was the earliest medieval church in Drastar, then a major Bulgarian fortress, according to lead archaeologist Prof. Georgi Atanasov from the Silistra Museum, as cited by BTA . The early medieval church was about 6 meters wide, and its walls were 1.3 meters thick. The ruins of the newly found church have been discovered under the floor of another church – a 10thcentury AD Patriarch’s cathedral found at the end of August 2015, which has turned out to be thesecond Patriarch’s temple in the medieval city of Drastar from that period. Back then the archaeologists described the newly found cathedral which is a basilica as “one of the top five temples in Bulgarian archaeology”. At the instructions of a commission of the Bulgarian government, the newly unearthed ruins in Silistra will be conserved by protecting them with sacks of sand; they will be reburied until some major funding is found for their exhibition in situ in the future.

http://pravoslavie.ru/86852.html

1929/1930. Bd. 30. S. 31-34; Jones A. H. M. The Roman Civil Service (Clerical and Sub-Clerical Grade)//JRS. 1949. Vol. 39. P. 38-55; Stein E. Histoire du Bas-Empire. P., 1949. T. 2. P. 729-734, 838-840; Carney T. F. Bureaucracy in Traditional Society: Romano-Byzantine Bureaucracies Viewed from Within. T. 3: John the Lydian: On the Magistracies of the Roman Constitution. Sydney, 1965. Lawrence (Kansas), 1971; Tsirpanlis C. N. John Lydos on the Imperial Administration//Byz. 1974. Vol. 44. P. 479-501; Удальцова З. В. Идейно-политическая борьба в ранней Византии (по данным историков IV-VII вв.). М., 1974; она же. Из византийской хронографии//ВВ. 1984. Т. 45. С. 54-65; Hunger. Limeramur. Bd. 1. S. 251; PLRE. Vol. 2. P. 612-615; Caimi J. Burocrazia e diritto nel De magistratibus di Giovanni Lido. Mil., 1984; Kaster R. A. Guardians of Language: The Grammarian and Society in Late Antiquity. Berkeley, 1988. P. 306-309; Maas M. John Lydus and the Roman Past: Antiquarianism and Politics in the Age of Justinian. L.; N. Y., 1992; Wallinga T. The Date of Joannes Lydus " «De magistratibus»//RIDA. 1992. Ser. 3. T. 39. P. 359-380; Schamp J. Les Trévires à Byzance: A propos de Jean le Lydien, Des magistratures, I, 50//Byz. 1996. Vol. 66. P. 381-408; Cloud D. A Pattern of Error in Joannes Lydus: the Parricide Quaestors//Mélanges de droit romain et d " histoire ancienne: Hommage à la mémoire de A. Magdelain. P., 1998. P. 91-108; Rochette B. Justinien et la langue latine: À propos d " un prétendu oracle rendu à Romulus d " après Jean le Lydien//BZ. 1997. Bd. 90. S. 413-415; idem. Jean le Lydien, Caton, Varron et Servilius (Jean le Lydien, De magistratibus, I, 5)//BZ. 1998. Bd. 91. S. 471-474; Burgmann L., Gastgeber Ch., Diethart J. Lexikographische Testimonia der Werke des Ioannes Lydos//FM. 1998. Bd. 10. S. 213-238; Kelly Chr. Ruling the Later Roman Empire. Camb. (Mass.), 2004; Вальденберг В. Е. История визант. полит. лит-ры, в связи с историей филос. течений и законодательства. СПб., 2008.

http://pravenc.ru/text/471355.html

у Диоклетиана, о прибытии К. к умирающему отцу в Британию и о провозглашении его кесарем. В соответствии с рассказом К. сначала изображен младенцем в рубашке и без головного убора, затем - отроком с камилавкой на голове, после поставления на царство - безбородым юношей в царском зубчатом (городчатом) венце, на миниатюрах, сопровождающих описание облика К., помещенное перед рассказом о его борьбе с Максенцием,- с бородой. Продолжение истории К. изложено в части под названием «Начало царства христианского. Первое царство царя Константина, правоверного». На всех последующих миниатюрах К. представлен средовеком. Повествуя о строительстве К-поля, автор особое внимание уделяет порфировой колонне, установленной императором на форуме, на к-рой находилась медная статуя с 7-лучевым венцом на голове. Это изваяние 4 раза изображено на миниатюрах. Лит.: Witte F. Die Kolossalstatue Konstantins des Grossen in der Vorhalle von S. Giovanni in Laterano//Konstantin der Grosse und seine Zeit: Gesammelte Studien: Festgabe zum Konstantins-Jubiläum/Hrsg. F. J. Dölger. Freiburg i. Br., 1913. S. 259-268; Berenson B. L " Arco di Costantino o della decadenza della forma. Mil., 1952, 2007. P. 22, 54-55; Lauer H. H. Kaiserin Helena: Leben und Legenden. Münch., 1967; RBK. Bd. 2. Sp. 1084-1087; Suboti G. Sv. Konstantin i Jelene u Ohridu. Beograd, 1971; Бритова Н. Н., Лосева Н. М., Сидорова Н. А. Римский скульптурный портрет. М., 1975; Kitzinger E. Byzantine Art in the Making: Main Lines of Stylistic Development in Mediterranean Art. 3rd-7th Cent. Camb. (Mass.), 1977, 19802. P. 14-23; Srejovi D. The Late Classical and Early Byzantine Portraiture//Antiki portret u Jugoslaviji. Beograd, 1987. P. 107-108, 232, 234-235; Henig M. The Art of Roman Britain. L., 1995; Johansen F. Catalogue Roman portraits: (Ny Carlsberg Glyptotek). Copenhagen, 1995. Vol. 3. P. 170-171; Stylianou A., Stylianou J. The Painted Churches of Cyprus. Nicosia, 1997. P. 198-205; Elsner J. Imperial Rome and Christian Triumph: The Art of the Roman Empire ad 100-450. N. Y., 1998. P. 53-87; Грабар А. Н. Император в визант. искусстве. М., 2000. С. 37; Βυζντιο ως οικουμνη: Βυζαντιν κα Χρυστιανικ Μουσεο. Αθνα, Σ. 76-77; Басманова Р. В. Образ в христ. искусстве: К вопросу о неоплатоническом в становлении христ. символизма//Рус. культура: Теорет. проблемы ист. генезиса: Сб. ст./Ред.: В. А. Щученко. СПб., 2004. С. 92-125; Ottaway P. Roman York. Stroud, 2004; Constantine The Great - York " s Roman Emperor: The Cat./Ed. E. Hartley. York, 2006. P. 120; Hannestad N. Die porträtskulptur zur zeit Konstantin des Grossen//Konstantin der Grosse: Ausstellungskatalog/Hrsg. A. Demandt, J. Engemann. Mainz, 2007. S. 96-116; Bidwell P., Hartley E., Corcoran S. Constantine at York//Ниш и Buзahmja: VII научни скуп, Ниш, 3-5 jyh, 2008 Уред.: М. Pakoцuja. Ниш, 2009. С. 45-53; La Regina A. Archaeological guide to rome. Mil., 2010r. P. 142-143, 232-238.

http://pravenc.ru/text/1841980.html

64 Лары (лат. lares) – по верованиям древних римлян, божества, покровительствующие дому, семье и общине в целом. 65 Колосовская Ю. К. Римский провинциальный город, его идеология и культура//Культура древнего Рима. Т. 2. С. 194–196; Штаерман E. М. Социальные основы религии древнего мира. С. 215–216; Price S. R. F. Rituals and Power. The Roman Imperial Cult in Asia Minor. Cambridge, 1984. P. 118. 66 Колосовская Ю. К. Римский провинциальный город, его идеология и культура//Культура древнего Рима. Т. 2. С. 197; Штаерман E. М. Социальные основы религии древнего мира. С. 216. Ferguson Е. Baskgrounds of Early Christianity. P. 198; Fox R. L. Pagans and Christians. P. 77; Price S. R. F. Rituals and Power. The Roman Imperial Cult in Asia Minor. P. 109–110, 209–213. 67 Колосовская Ю. К. Римский провинциальный город, его идеология и культура//Культура древнего Рима. Т. 2. С. 210; Штаерман E. М. Социальные основы религии древнего мира. С. 216; Ferguson Е. Baskgrounds of Early Christianity. P. 198. 68 Ханкевич О. И. Древние цивилизации. Минск, 2000. С. 65. 27Федосик В. А. Таинства без тайн. С. 148–149. 71 Corpus scriptorum ecdesiasticorum latinorum. Cypriani opera omnia. V. III. P. I. Vindobonae, MDCCCLXVIII. P. 8–14. 72 Ранович А. Б. Первоисточники по истории раннего христианства. Античные критики раннего христианства. М., 1990. С. 323–331. 74 Eusebii historia ecclesiastica//Patrologiae cursus completus Series graeca. T. XX. Parisiis, 1857. Col. 78. 76 Аллар П. Христианство и Римская империя от Нерона до Феодосия. СПб., 1895. С. 93–95; Фаррар Ф. В. Жизнь и труды свв. Отцов и учителей церкви. СПб., 1891. С. 157; Hyde W. W. Paganism to Christianity in the Roman Empire. Philadelphia, 1946. P. 177; Westbury-Jones J. Roman and Christian Imperialism. London, 1935. P. XXI–XXII; Willis J. R. A History of Christian Thonght. New York, 1976. P. 193. 77 Поснов E. М. История на християнската църква. София, 1933. Ч. 1. С. 93; Ярушевич В. Гонение на христиан императора Декия (249–251). Харьков, 1914. С. 7–8; Healy P. J. The Valerian Persecution. A study of the Relations between Church and State in the Third Century A. D. New York, 1972. P. 70–71; MacMullen R. Roman Government " s Response to Crisis A. D. 235– 337. P. 40; Malihski M. Eseje na wybrane tematy z historii Kosciota. Poznan: Ksiçgarnia sw. Wojcecha, 1973. S. 51; Thomas A. H. The Early Church. London: Elsom and Co, 1907. P. 140.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

   001    002   003     004    005    006    007    008    009    010