71 См. P. Gwynne, “Why Some Still Doubt That Jesus» Boody Was Raised”, in The Convergence of Theology, ed. D. Kendall and S.T. Davis (Mahwah, NJ: Paulist Press, 2001), 355–367. 72 G. Ludemann, “The Resurrection of Jesus: The Greatest Hoax in History”, Forum 10 (1994): 161–175, C M . c . 162–165, 168; он же, The Resurrection of Jesus: History, Experience, Theology, trans. J. Bowden (Minneapolis: Fortress. 1994), 180–181; он же, What Really Happened to Jesus? A Historical Approach to the Resurrection, trans. J. Bowden (London: SCM, 1995), 135–137. 73 D. Edwards, How God Acts: Creation, Redemption, and Special Divine Action (Minneapolis: Fortress, 2010); см. также G. O’Collins, “God’s Activity”, in Christology: A Biblical, Historical and Systematic Study of Jesus, 2nd ed. (Oxford, UK: Oxford University Press, 2009), 112–118. 76 См. A. Baxter, “Historical Judgement, Transcendent Perspective and " Resurrection Appearances’”, Heytrop Journal 40 (1999): 19–40. 77 О том, как возникает и складывается (пасхальная) вера, см. G. O’Collins, Rethinking Fundamental Theology: Toward a New Fundamental Theology (Oxford, UK; Oxford University Press, 2011), 166–189. 78 Об использовании аналогий в исследовании воскресения см. G. O’Collins, Easter Faith: Believing in the Risen Jesus (Mahwah, NJ: Paulist Press, 2003), 5–24. 79 Подробнее об изучении истории Иисуса см. у G. О " Collins, Rethinking Fundamental Theology, 97–106. 84 О речениях Иисуса с упоминанием Сына Человеческого см. O " Collins, Christology, 63–65; и Meier, A MarginalJew, vol. 4, 334–335. 86 См. R. Bauckham, Jesus and the Eyewitnesses: The Gospels as Eyewitness Testimony (Grand Rapids, MI: Eerdmans, 2006), 193. 87 Подробнее (и со ссылками) об этом и обо всем последующем см.: G. О " Collins, Jesus: A Portrait (Maryknoll, NY: Orbis, 2008), 147–164; он же, Christology, 67–81. 88 Разумеется, есть и другие притчи, в которых Иисус говорит о себе, пусть и не столь ясно: см., например, притчу о мудрых и глупых девах ( Мф. 25:1–13 ). О притче о винограднике и виноградарях см.: J. Marcus, Mark 8–16 (New Haven, СТ: Yale University Press, 2009), 801–815.

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/vera...

Pruss, A. R. (2004b) David Lewis’s counterfactual arrow of time. Notts Ъ7, 606–637. Pruss, A. R. (2006). The Principle of Sufficient Reason: A Reassessment. Cambridge: Cambridge University Press. Pruss, A. R. (2007). Conjunctions, disjunctions and Lewisian semantics for counterfactuals. Synthese 156, 33–52. Pruss, A. R. (2008) On two problems of divine simplicity. In J. Kvanvig (ed.), Oxford Studies in Philosophy of Religion, vol. 1,150–167. Oxford: Oxford University Press. Rescher, N. (2000) Nature and Understanding: The Metaphysics and Method of Science. Oxford: Clarendon. Ross, J. F. (1969) Philosophical Theology. Indianapolis: Bobbs-Merrill. Rowe, W. L. (1975) The Cosmological Argument. Princeton, NJ: Princeton University Press. Rowe, W. L. (1984) Rationalistic theology and some principles of explanation. Faith and Philosophy 1, 357–369. Salmon, W. (1990) Four Decades of Scientific Explanation. Minneapolis: University of Minnesota Press. Shapiro, L. S. (2001) " The transition from sensibility to reason in regressu: indeterminism in Kant’s Reflexionen. Kant – Studien 92, 3–12. Smart, J. J. C. and Haldane, J. J. (2003) Atheism and Theism, 2nd ed. Maiden, MA: Blackwell. Smith, Q. (1999) The reason the universe exists is that it caused itself to exist. Philosophy 74, 579–586. Sullivan, Т. D. (1994) On the alleged causeless beginning of the universe: a reply to Quentin Smith. Dialogue 33, 325–335. Taylor, R. C. (1974) Metaphysics, 2nd ed. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. White, D. E. (1979) An argument for God’s existence. International Journal for Philosophy of Religion 10,101–115. 11 Направление в этике, в рамках которого правильность или неправильность действия определяется его хорошими или плохими последствиями. – Прим. пер. 12 Здесь – сторонники деонтологической этики, то есть направления в этике, в рамках которого правильность действия определяется соответствием некоторым принципам. – Прим. ред. 13 Чтобы избежать беспокойства в стиле Крипке относительно точного вида, к которому принадлежит единорог, условимся определять единорога как млекопитающее, подобное лошади, с одним рогом.

http://azbyka.ru/otechnik/bogoslovie/nov...

         Библиография работ автора на языке оригинала: Научные издания 1. Luther " s Theology of the Cross.  Martin Luther " s Theological Breakthrough (Blackwell: Oxford, 1985); paperback edition published January 1990. 2. The Making of Modern German Christology. From the Enlightenment to Pannenberg (Blackwell: Oxford, 1986). 3. ‘Reformation to Enlightenment (1500-1800) " , in  The History of Christian Theology I: The Science of Theology , ed. P. D. L. Avis (Eerdmans: Grand Rapids, Michigan, 1986), 105-229. [Book-length article]. 4. Iustitia Dei.  A History of the Christian Doctrine of Justification   (2 vols; Cambridge: Cambridge University Press, 1986; paperback edition 1989, 1991). Second edition (in one volume) published by CUP in 1998. Third edition, completely revised, 2005. 5. The Intellectual Origins of the European Reformation (Blackwell: Oxford, 1987); paperback edition, 1992. Second edition, completely revised, 2003. 6. The Genesis of Doctrine (Blackwell: Oxford, 1990). Second edition: Grand Rapids: Eerdmans, 1997. 7. The Renewal of Anglicanism (London: SPCK, 1993). 8. The Foundations of Dialogue in Science and Religion (Oxford: Blackwell, 1998). 9. Thomas F. Torrance: An Intellectual Biography . (Edinburgh: T. & T. Clark, 1999). 10. The Future of Christianity . (Oxford: Blackwell, 2000). 11. A Scientific Theology: Volume 1 - Nature. (Edinburgh: T. & T. Clark, 2001). 12. A Scientific Theology: Volume 2 - Reality. (Edinburgh: T. & T. Clark, 2002). 13. A Brief History of Heaven . (Oxford: Blackwell, 2002). 14. A Scientific Theology: Volume 3 - Theory. (Edinburgh: T. & T. Clark, 2003). 15. Dawkins " God: Genes, Memes and the Meaning of Life. (Oxford: Blackwell, 2004). 16. The Science of God: An Introduction to Scientific Theology . (London: Continuum, 2004). 17. The Order of Things: Explorations in Scientific Theology (Oxford: Blackwell, 2006). 18. Christianity " s Dangerous Idea: The Protestant Revolution from the Sixteenth to the Twenty-First Century . (San Francisco: HarperOne, 2007).

http://bogoslov.ru/person/315805

Bunge, Method, Model, and Matter. Dordrecht: D. Reidel, 1973, 125-6. See Alister E. McGrath, The Twilight of Atheism. New York: Doubleday, 2004. Simon Conway Morris, Life " s Solution: Inevitable Humans in a Lonely Universe. Cambridge: Cambridge University Press, 2003, 324. A Devil " s Chaplain, 121. A Devil " s Chaplain, 135. Aaron Lynch, Thought Contagion: How Belief Spreads through Society. New York: Basic Books, 1996. Aaron Lynch, «An Introduction to the Evolutionary Epidemiology of Ideas». Biological Physicist 3, No. 2 (2003): 7-14. Stephen Shennan, Genes, Memes and Human History: Darwinian Archaeology and Cultural Evolution. London: Thames & Hudson, 2002, 63. Shennan cites the work of Luca Cavalli-Sforza and Marcus Feldman in support: Cultural Transmission and Evolution: A Quantitative Approach. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1981. Richard Dawkins, «A Survival Machine». In The Third Culture, edited by John Brockman, 75-95. New York: Simon & Schuster, 1996. Отличным примером этого являются работы Джона Раскина. См . Michael Wheeler, Ruskin " s God. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. Dawkins, Unweaving the Rainbow, xiii. См. также его обширную дискуссию, касающуюся как традиционной религии, так и движения « New age» на стр. 114-179. См . дискуссиювработе : Arthur C. Danto, The Transfiguration of the Commonplace: A Philosophy of Art. Cambridge,MA: Harvard University Press, 1981, 1-32. Unweaving the Rainbow, xii. Unweaving the Rainbow, 17. Charles Gore,The Incarnation of the Son of God. London: JohnMurray, 1 922, 105-6. A Devil " s Chaplain, 19. Richard Dawkins, The Selfish Gene, 2nd edn. Oxford: Oxford University Press, 1989, 198. Комментарии ( ): Написать комментарий: Другие публикации на портале: © 2007-2024 Портал Богослов.Ru. Издатель: БОГОСЛОВ.RU Адрес издателя: 141300 Московская область, город Сергиев Посад, территория Троице-Сергиевой Лавры. Все права защищены. Свидетельство о регистрации СМИ Эл ФС77-46659 от 22.09.2011 При копировании материалов с сайта ссылка обязательна в формате: Источник: Портал Богослов.Ru . Мнение редакции может не совпадать с мнением авторов публикаций.

http://bogoslov.ru/article/386477

258 G. Ludemann, The Resurrection of Jesus: History, Experience, Theology, trans. J. Bowden (London: SCM Press, 1994), 97100, 225, прим. 398. 259 The Metaphor of God Incarnate (London: SCM Press, 1993), 38; та же ссылка на том же месте сохраняется и во втором издании 2005 года. Не называя имени Риза и других исследователей, Хик пишет о «частых сообщениях о том, что присутствие дорогого умершего живо ощущается рядом: скорбящий чувствует, что умерший утешает и направляет его, подсказывает выход из трудной ситуации». 260 G. O " Collins, “Resurrection: The State of the Questions”, in The Resurrection: An Interdisciplinary Symposium on the Resurrection of Jesus, ed. S.T. Davis, D. Kendall and G. O’Collins (Oxford: Oxford University Press, 1997), 528, на с. 10–13. 262 G. O " Collins, ‘The Risen Jesus: Analogies and Presence”, in Resurrection, ed. S.E. Porter, M.A. Hayes, and D. Tombs (Sheffield: Sheffield Academic Press, 1999), 195–217, на с. 206–210; он же, “The Resurrection of Jesus: The Debate Continued”, Gregorianum 81 (2000), 589–598, на с. 596–597. 263 G. O " Collins, Easter Faith: Believing in the Risen Jesus (London: Darton, Longman & Todd, 2003), 11–15. 265 RR. Olson et al., “Hallucinations of Widowhood”, Proceedings of the American Geriatric Society 33 (1985), 543–547. 282 Подробнее об этом см. у G. O " Collins, Christology: A Biblical, Historical, and Systematic Study of Jesus (Oxford: Oxford University Press, 2nd ed., 2009), 54–81, 126–132. 283 Cm. O’Collins, “Crucifixion”, in Anchor Bible Dictionary, ed. D.N. Freedman, vol. 1 (New York: Doubleday, 1992), 1207–1210. 286 Allison, Resurrecting Jesus, 273. На той же странице он добавляет: «Существуют бесчисленные свидетельства о том, как различные люди [«скорбящими» он их не называет] видели умершего на протяжении значительного времени после его смерти». О чем речь – не о домах ли с привидениями? Отметим, что Риз и другие (напр. Людеманн, и Хик) проводят аналогию между пасхальными явлениями и переживаниями скорбящих. Далее Аллисон цитирует литературу (в том числе популярные и недостоверные источники), где рассказывается о том, как усопших «видели» несколько [скорбящих?] людей одновременно (там же, с. 279, прим. 321; см. с. 275, прим. 310).

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/vera...

Основные источники Обновляемая библиография по теме: http://philpapers.org/browse/dualism . Данный список литературы содержит источники, относящиеся к дуализму. Литературу по другим направлениям, а также проблеме сознания в целом можно найти в соответствующих статьях. Классические формы дуализма Платон. Федон . Платон. Государство . Декарт Р. Размышления о первой философии . Malebranche N. De. Entretiens sur la métaphysique et la religion (Dialogues on Metaphysics and Religion). Trans. M. Ginsberg. London, 1923. Современный дуализм Swinburne R. The Evolution of the Soul, Oxford: Clarendon Press; revised edition, 1997. Swinburne R. What makes me, me? A defense of substance dualism//Contemporary Dualism: a Defense, A. Lavazzo and H. Robinson (eds.), London: Routledge, 2014, pp. 139-53. Lowe E.J. The causal autonomy of the mental//Mind, 1993, рр . 629-644. Lowe E.J. Non-Cartesian substance dualism and the problem of mental causation//Erkenntnis, 65 (1), 2006, рр . 5-23. Popper K., Eccles J. The Self and Its Brain. London, 1977. Popper K. Language and the mind-body problem: a restatement of interactionism, New York: Basic Books, 1962. (Пер. на рус. яз. – Поппер К. Знание и психофизическая проблема. В защиту взаимодействия. М.: Издательство ЛКИ, 2008.) Дуализм свойств Kim J. Philosophy of Mind, Westview Press, Boulder, 1996. Kim J. Lonely souls: causality and substance dualism//T. O " Connor and D. Robb (eds), Philosophy of Mind: contemporary readings, London: Routledge, 2003. Kripke S. Naming and Necessity, Harvard University Press, Cambridge, 1980. Chalmers D. The Conscious Mind: In Search of a Fundamental Theory, Oxford University Press, Oxford, 1996. (Пер. на рус. яз. – Чалмерс Д. Сознающий ум: в поисках фундаментальной теории. М .: УРСС , 2014.) Nagel T. The view from nowhere. New York: Oxford University Press, 1986. Nagel T. What is it like to be a bat?//The Philosophical Review. 1974. pp. 321-331. (Пер. на рус. яз. – Нагель Т. Каково это быть летучей мышью ?) Анализ и критика

http://bogoslov.ru/article/6024721

21. “Francis and the Dark Night of Creation: A meditation on foolishness and discernment in St Francis of Assisi,” New Blackfriars 71 (1990), 244–253. Главы в книгах, энциклопедические статьи, иные статьи 22. “Didymus the Blind’s De Spiritu Sancto and the Development of pro-Nicene Pneumatological traditions,” in Lewis Ayres (ed.) Unity and Diversity in Nicene Theology, book proposal currently under consideration. 23. “Christology as Contemplative Practice: Understanding the Union of Natures in Augustine’s Ep. 137,” in Peter Martens (ed.) In the Shadow of the Incarnation: Essays in Honor of Brian Daley (Notre Dame: Notre Dame University Press, forthcoming 2008). 24. “The Doctrine of God,” with Andrew Radde-Gallwitz, in Susan Harvey and David Hunter (eds.) The Oxford Handbook of Early Christian Studies (Oxford: Oxford University Press, forthcoming 2008). 25. “Relationaliy and the Trinity,” for John Polkinghorne and John Zizioulas (eds) Relational Ontology in Science and Theology (Grand Rapids: Eerdmans, forthcoming 2008). 26. " " It " s not for eatin " - it " s for lookin " through " " : Memoria, Intellegentia, Voluntas and the argument of Augustine " s De trinitate IX-X, " in Lewis Ayres and Vincent Twomey (eds.), The Mystery of the Trinity in the Fathers of the Church, Supplements to Irish Theological Quarterly (Dublin: Four Courts Press, 2007), 37-64. 27. Articles in New Westminster Dictionary of Church History (Westminster John Knox Press, forthcoming 2008): 1. “Arius, Arianism” 2. “Athanasius of Alexandria” 3. “Basil of Caesarea” 4. “Constantinople, Council of (381)” 5. “Eusebius of Nicomedia” 6. “Hellenization” 7. “Pneumatomachians” 28. “Patristic and Medieval Theologies of Scripture: An Introduction,” in Justin Holcomb (ed.) Christian Theologies of Scripture: A Comparative Introduction (New York: NYU Press, 2006), 11-20. 29. “Shine, Jesus, Shine: On Locating Apollinarianism,” in Frances Young, Mark Edwards and Paul Parvis (eds.) Studia Patristica XL, Papers presented at the fourteenth International Conference on Patristic Studies held in Oxford 2003 (Louvain: Peeters, 2006), 143-157.

http://bogoslov.ru/person/1985638

John Anthony McGuckin Dormition JOHN A. MCGUCKIN The term refers to the “Falling Asleep” (death) of the Mother of God. Icons of the Dormition are traditionally placed over the western interior wall of Orthodox churches, so that they are the last thing believers see as they leave. A superlative example is the mosaic panel still surviving in the Savior in Chora Church in Constantinople. They are a didactic icon about the death of the elect believer. Christ, in glory, attends the bier of the Virgin and catches up her soul (depicted as a little child in swaddling clothes) while the attending apostles and ancient fathers (such as James of Jerusalem and Dionysius the Areopagite) surround her, grieving. After receiving her soul, Orthodox tradition states that three days later the Lord resurrected her body in antic­ipation of the End Day, and took it also into heaven. The Feast of the Dormition is one of the solemn festivals of the liturgical year, and observed in the Orthodox world on August 15 with a two-week fasting period preceding it. REFERENCES AND SUGGESTED READINGS Daley, B. E. (trans.) (1997) On the Dormition of Mary: Early Patristic Homilies. Crestwood, NY: St. Vladimir’s Seminary Press. Shoemaker, S. J. (2003) Ancient Traditions of the Virgin Mary’s Dormition and Assumption. Oxford: Oxford University Press. Dostoevsky, Fyodor Mikhailovich (1821–1881) SAMUEL NEDELSKY Russian writer, essayist, and philosopher famous for his exploration of the human psyche within the Christian context of sin, repentance, and rebirth. He was raised in a devoutly Orthodox home in Moscow, where he received formal religious instruc­tion and made annual spring pilgrimages to the Trinity-Sergius Lavra. Following his arrest in 1849 for political conspiracy, he underwent a gradual spiritual regener­ation following a “conversion experience” in the Omsk prison. In June 1878, follow­ing the death of his young son Alyosha, he visited the famous monastery of Optina Pustyn’ with Vladimir Solovyov, where he had three meetings with Starets Amvrosii (Grenkov), who served as a model for Starets Zosima in The Brothers Karamazov. SEE ALSO: Elder (Starets); Optina; Solovyov, Vladimir (1853–1900) REFERENCES AND SUGGESTED READINGS Cassedy, S. (2005) Dostoevsky’s Religion. Stanford: Stanford University Press. Frank, J. (1976–2002) Dostoevsky, 5 vols. Princeton: Princeton University Press. Jones, M. (2005) Dostoevsky and the Dynamics of Religious Experience. London: Anthem Press. Pattison, G. and Thompson, D. (2001) Dostoevsky and the Christian Tradition. Cambridge: Cambridge University Press. Stanton, L. (1995) The Optina Pustyn Monastery in the Russian Literary Imagination: Iconic Vision in Works by Dostoevsky, Gogol, Tolstoy, and Others. New York: Peter Lang. Читать далее Источник: The Encyclopedia of Eastern Orthodox Christianity/John Anthony McGuckin - Maldin : John Wiley; Sons Limited, 2012. - 862 p. Поделиться ссылкой на выделенное

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-ency...

Соблюдая подобный порядок рассуждений, мы обратимся непосредственно к первому из этих вопросов: адекватно ли религиозное мировоззрение представляет красоту и удивление природой. Это классическая тема естественного богословия — тема, которую мы будем исследовать в последующих двух эссе.   Alister E. McGrath, Dawkins " God: Genes, Memes and the Meaning of Life. Oxford: Blackwell, 2004. Michael Ruse, «Through a Glass, Darkly». American Scientist 91 (2003): 554-6. Интересно, что его недавней книге — «Сказка о предке» — заметно недостает антирелигиозного характера полемики предшествующих сочинений. Цит . по : Robert Fulford, «Richard Dawkins Talks Up Atheism with Messianic Zeal», National Post, November 25, 2003. Я опускаю дискуссию о ядре веры Докинза в то, будто религия зла, зловредна и черства; это моральное суждение, которое не вполне уместно в рамках этого исследования. Читатели могут познакомиться с ответом в моей книге «Бог Докинза». Richard Dawkins, The Selfish Gene, 2nd edn. Oxford: Oxford University Press, 1989, 198. Richard Dawkins, Unweaving the Rainbow: Science, Delusion and the Appetite for Wonder. London: Penguin, 1998. Интереснуюоценкуэтогоподходаможнонайтивработе : Luke Davidson, «Fragilities of Scientism: Richard Dawkins and the Paranoid Idealization of Science». Science as Culture 9 (2000): 167-99. Особенно агрессивное представление этого подхода см.: Peter Atkins, « The Limitless Power of Science». In Nature " s Imagination: The Frontiers of Scientific Vision, edited by John Cornwell, 122-32. Oxford: Oxford University Press, 1995. Критикуэтихподходовможнонайтивследующихработах : Mary Midgley, Science as Salvation: A Modern Myth and its Meaning. London: Routledge, 1992; Science and Poetry. London: Routledge, 2001; Evolution as a Religion: Strange Hopes and Stranger Fears, 2nd edn. London: Routledge, 2002. M. R. Bennett, and P. M. S. Hacker, Philosophical Foundations of Neuroscience. Oxford: Blackwell, 2003, 372-6. Ernst Mayr, What Evolution Is. New York: Basic Books, 2001, 9.

http://bogoslov.ru/article/386477

589 C. 31. Global Citizens. The Soka Gakkai Buddist Movement in the World. Ed. by D. Machacek & B. Wilson. – Oxford: Oxford University Press, 2003. – 442 p. 590 Petersen, J.A. Satanists and nuts: the role of schisms in modern Satanism/J.A. Petersen//Sacred Schisms. How Religions Divide. Ed by James R. Lewis & Sarah M. Lewis. – Cambridge: Cambridge University Press, 2009. – P. 218–247. 591 Earhart, B.H. Toward a Theory of the Formation of the Japanese New Religions: A case Study of Gedatsu-Kai/B.H. Earhart//History of Religions. – 1980. – Vol. 20:1–2. – P. 175–197. 593 Сокольский, А. Симбирские белоризцы/А. Сокольский//Миссионерское обозрение. – 1909. – – С. 369–382. 594 См. Гл. 2. Раздел 2.6. Границы и пограничные состояния системы нетрадиционной религиозности. Подраздел: Сектоподобные группы. 595 Hummel, R. Religiöser Pluralismus oder christliches Abendland? Herausforderung an Kirche und Gesellschaft/R. Hummel. – Darmstadt: Wiss. Buchges., 1994. – 223 s. 596 C. 55. Berlin Okkult. Der erste esoterische Stadtführer der Welt. – Berlin: Frieling, 1986. – 96 s. 597 С. 134–137. Stark, R. The Future of Religion. Secularization, Revival and Cult Formation/R. Stark, W.S. Bainbridge. – Berkeley: University of California Press, 1985. – 571 p.; см. также: Johnson, B. On Church and Sect/B. Johnson//American Sociological Review. – 1963. – Vol. 28. – – P. 539–549. 598 Модель и примеры групп для каждой ступени взяты из: С. 134–137. Stark, R. The Future of Religion. Secularization, Revival and Cult Formation/R. Stark, W.S. Bainbridge. – Berkeley: University of California Press, 1985. – 571 p. 599 За рамки проблемного поля данной работы выходит подробный анализ всех тех случаев, когда государством в целом, традиционными религиями и различными общественными институтами могут совершаться действия, которые в качестве обратного и заранее не предсказуемого эффекта приводят к укреплению и развитию нетрадиционной религиозности. 600 Waddell, R.G. Charisma and Reason: Paradoxes and Tactics of Originality/R.G. Waddell//A Sociological Yearbook of Religion in Britain. – 1972. – Vol. 5. – P. 1–10.

http://azbyka.ru/otechnik/sekty/netradit...

   001    002   003     004    005    006    007    008    009    010