Parenti 2001 – Parenti S. La «vittoria» nella chiesa di constantinopoli della liturgia di Chrisostomo sulla liturgia di Basilio//Acts of the International Congress «Comparative Liturgy Fifty Years after Anton Baumstark (1872–1948)». Rome, 25–29 September 1998. Roma, 2001. P. 907–928. (Orientalia Christiana Aanalecta, 265). Passarelli 1982 – Passarelli G. L’Eucologio Crytense G. b. VII (sec. X). Thessaloniki, 1982. (ANALEKTA BLATADΩN. T. 36). Petrovskij 1908 – Petrovskij A. Histoire de la rédaction slave de la liturgie de S. Jean Chrysostome//Χρυσοστομικα. Roma, 1908. P. 859–928. Radle 2011 – Radle G. Sinai Greek ΝΕ/ΜΓ 22: late 9 th /early 10 th century euchology testimony of the liturgy of St. John Chrysostom and the liturgy of the Presanctified Gifts in the Byzantine tradition//Bollettino della badia greca di Grottaferrata. 2011. Vol. 8. P. 169–221. Swainson 1884 – Swainson C. A. The Greek Liturgies Chiefly from Original Authorities. Cambrige, 1884. Taft 1975 – Taft R. The Great Entrance: A History of the Transfer of Gifts and other Preanaforal Rites of the Liturgy of St. John Chrysostom. Roma, 1975. (Orientalia Christiana Analecta. 200). Taft 1995 – Taft R. Mount Athos: A late chapter of the history of the Bizantine Rite//Liturgy in Byzantium and Beyond. Variorum. New-York, 1995. P. 179–194. Taft 2000 – Taft R. The Precommunion Rites. Roma, 2000. (Orientalia Christiana Analecta. 261). Taft 2001 – Taft R. Byzantine Communion Rite II: Leter Formulas and Rubrics in the Ritual of Clergy Communion//Orientalia Christiana Periodica. 2001. 67. P. 275–352. Thiermeyer 1992 – Thiermeyer A. Das Euchologion Ottoboni gr. 434 (Palästina 1174/75)/Exc. ex Dis. ad Doctoratum. Roma, 1992. Τρεμπλας 1982 – Τρεμπλας Π. ι τρες λειτουργας κατ τος ν Αθναις κδικας . Αθναι, 1982. Vajs 1948 – Vajs J. Najstariji hrvatskoglagoski missal. Zagreb, 1948. Vašica 1946 – Vašica J. Slavanská liturgie sv. Petra//Byzantinoslavica. 1939–1946. 8. S. 1–54. Winkler 2005 – Winkler G. Die Basilius-Anaphora. Rome, 2005.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

JEH – Journal of Ecclesiastical History (Cambridge) JTS – Journal of Theological Studies (Oxford) OC – Oriens Christianus (Leipzig; Wiesbaden) OCP – Orientalia Christiana Periodica (Roma) ODB – The Oxford Dictionary of Byzantium (Washington) OLA – Orientalia Lovaniensia Analecta (Leuven) OLP – Orientalia Lovaniensa Periodica (Leuven) PdO – Parole de l’Orient (Kaslik) PG – Patrologia graeca (Paris) PO – Patrologia orientalis (Paris) РОС – Proche-Orient Chretien (Jerusalem) ROC – Revue de l’Orient Chretien (Paris) SH – Subsidia hagiographica (Bruxelles) 1 Разностороннему исследованию этого процесса посвящены многочисленные работы С. Гриффита (см., в частности, сборник его статей: Griffith S. Arabic Christianity in the Monasteries of Ninth-Century Palestine. Aldershot etc., 1992). О первых оригинальных произведениях арабо-мелькитской агиографии см.: Моисеева С. А. Первые памятники арабо-христианской житийной литературы и их связь с византийской агиографической традицией//Вестник ПСТГУ. III: Филология. М., 2011. Вып. 4(26). С. 77–86. 2 Zayat Н. Vie du patriarche melkite d’Antioche Christophore († 967) par le protospathaire Ibrahim b. Yuhanna: Document inedit du X siecle//РОС. 1952. T. 2. P. 11 – 16 [предисловие], 17–38, 333–366 [арабский текст параллельным французским переводом] (далее: Vie). 3 Династия Хамданидов правила в Северном Ираке и Сирии с кон. IX по нач. XI в. Эмир Абу-ль-Хасан " Али ибн Хамдан (ок. 910–967), по прозвищу Сейф ад-Даула (Меч державы), представитель ее алеппской ветви, был известен, прежде всего, постоянными войнами с Византией и широким меценатством. 4       Упоминание Агапия как предшественника Христофора по патриаршеству служит важным опровержением того, что Антиохийская кафедра вдовствовала до Христофора в течение 12 лет (этого мнения придерживались: Karalevskij С. Antioche//DHGE. 1924. Vol. 3. Col. 602; Grumel V. Le Patriarcat et les patriarches d Antioche sous la seconde domination byzantine (969–1084)//EO. 1934. Vol. 33. P. 134). Помимо Жития о семилетием патриаршестве Агапия свидетельствуют Яхья Антиохийский (Histoire de Yahya-ibn-Sa " fd d Antioche, continuateur de Sa " id-ibn-Bitriq. Pt. 1/Ed., trad. J. Kratchkovsky, A. Vasiliev//PO. 1924. T. 18. Fasc. 5. P. 770) и список Антиохийских патриархов Павла Алеппского из летописи свящ. Михаила Брейка (ТКДА. 1874. 6. С. 404).

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

507 Idem. La christologie de Martyrios-Sahdona dans l’évolution du nestorianisme//Orientalia Christiana Periodica. 1957. Vol. 23. P. 532. 508 Abramowski L. Chrirstologie Babais des Grossen//Symposium Syriacum 1972. Roma, 1974. P. 219–244; Idem. Babai der Grossen: Christologische Probleme und ihre Losungen//Orientalia Christiana Periodica.1975.Vol.41.P. 289–343. 509 Blum G. G. Nestorianismus und Mystik: Zur Entwicklung christlich-orientalischer Spiritualität in der ostsyrischen Kirche//Zeitschrift für Kirchengeschichte. 1982. Bd. 93. S. 273–294. 511 Chesnut R. С. Three Monophysite Christologies: Severus of Antioch, Philoxenus of Mabbugand Jacob of Sarug. Oxford, 1976. P. 113–141. 513 Jansma Т. Die Christologie Jakobs von Serugh und ihre Abbangigkeit von der alexandrianishen Theologie und der Formmigkeit Ephrems des Syrers//Le Museon. 1965. T. 78. P. 38–45. 514 Halleux de A. Monophysitismus und Spiritualität nach dem Johanneskommentar des Philoxenus von Mabbug//Theologie und Philosophie. 1978.Bd. 53. S. 353–366. 518 Wallace-Hadrill D.S. Christian Antioch: A Study of Early Christian Thought in the East. Cambridge, 1982. P. 106–107. 519 Torrance I.R.A. Theological Introduction to the Letters between Severus of Antioch and the Sergius the Grammarian//Ekklesia kai Theologia. 1981. Vol. 2. P. 984–991. 520 Saffrey H.D. Le chrétien Jean Philopon et la survivance de l’École d’Alexandrie//Revue des Études grecques. 1954. T. 67. P. 396–410. 521 Martin H. Jean Philopon et la controverse tritheite du VI siècle//Studia Patristica. 1962. Vol. 5. Pt. 3. P. 519–525. 522 Uthemann К.-Н. Syllogistik im Dienst der Orthodoxie: Zwei unedirte Texte byzantinischer Kontroverstheologie des 6. Jahrhunderts//JOB.1981. Bd. 30. S. 105. 523 Moeller Ch. Un representent de la christologie neochalcedonienne au debut du siexieme siècle en Orient: Nephalius d’Alexandrie//Revue d’Histoire Ecclésiastique. 1944–1945. T. 40. P. 73–140. 524 Flusin B. Miracle et histoire dans l’oeuvre de Cyrille de Scythopolis. Paris, 1983. P. 17–28; Perrone L. Op. cit. P. 240–248.

http://azbyka.ru/otechnik/Aleksej_Sidoro...

Byzantines 16. 1958. P. 158–161. Reisinger E. C. The Law and the Gospel. Phillipsburg, NJ, 1997. Salaville S. An Introduction to the Study of Ancient Liturgies. London, 1938. Schilbach E. Byzantinische Metrologie. München, 1970. Schnackenburg R. The Gospel according to St John. Vol. 1. Montreal, 1968; Vol. 2. New York, 1980; Vol. 3. New York, 1982. Schuchard B. G. Scripture within Scripture. The Interpretation of Form and Function in the Explicit Old Testament Citations in the Gospel of John. Atlanta, 1992. Schulz H.-J. The Byzantine Liturgy. New York, 1986. Smets A., Van Esbroeck M. Introduction//SC 160, 13–126. Stuckenbruck L. T. Satan and Demons//Jesus among Friends and Enemies. A Historical and Literary Introduction to Jesus in the Gospels/Ed. by C. Keith and L. W. Hurtado. Grand Rapids, 2011. P. 173–197. Stuckwisch, D. R. The Basilian Anaphoras//Essays on Early Eastern Eucharistic Prayer/Ed. P. Bradshawp. Collegeville, 1997. P. 109–130. Swift E.H. Hagia Sophia. New York, 1940. Tabory J. Towards a History of the Paschal Meal//Passover and Easter: Origin and History to Modern Times/Ed. P. Bradshaw, L. Hoffmann. Notre-Dame, Indiana, 1999. Taft R. Byzantine Communion Spoons: A Review of the Evidence//DOP 50. 1996. P. 209–238. Taft R. F. Ho Monogenes//The Oxford Dictionary of Byzantium. Oxford; New York, 1991. Vol. 2. P. 1397. Taft R. F. St. John Chrysostom and the Byzantine Anaphora that Bears his Name//Essays on Early Eastern Eucharist Prayers/Ed. P. F. Bradshaw. Collegeville, 1997. P. 195–226. Taft R. F. The Communion, Thanksgiving, and Concluding Rites. R., 2008 (A History of the Liturgy of St. John Chrysostom; Vol. 6). (Orientalia Christiana Periodica; 281) Taft R. The Diptychs (A History of the Liturgy of St John Chrysostom. Vol. 4). OCA 238 . Roma, 1991. Taft R. F. The Great Entrance: A History of the Transfer of Gifts and Other Preanaphoral Rites of the Liturgy of St. John Chrysostom. R., 19782 (A History of the Liturgy of St. John Chrysostom; Vol. 2). (Orientalia Christiana Periodica; 200)

http://azbyka.ru/otechnik/Ilarion_Alfeev...

771 Velkovska E. Funerali in Oriente//Scientia liturgica. Manuale di liturgia, IV: Sacramenti e Sacramentali. Casale Monferrato, 1998. P. 353–363=Eadem. Funeral Rites in the East//Handbook for Liturgical Studies. Vol. IV: Sacraments and Sacramentals. Collegeville (MN), 2000. P. 345–354. 772 Idem. Funeral Rites according to the Byzantine Liturgical Sources//Dumbarton Oaks Papers. Washington (DC), 2001. Vol. 55. P. 21–51. 773 Arranz M. Le preghiere per i defunti nella tradizione costantinopolitana: I sacramenti della restaurazione dell’antico Eucologio costantinopolitano, II-6//Orientalia Christiana Periodica. R., 1997. Vol. 63. P. 99–117. 774 ΧριστοδολοΝ Θ., πρωτ. νεκρσιμη κολουθα κατ τος χειρογρφους κδικες 10ου – 12ου ανος. T. 1: Γενικ εσαγωγ, κατλογοι, πνακες. T. 2: Εσαγωγικ, κωδικολογικ κα παλαιογραφικ κεμενα. θναι, 2005. 775 Galadza P. The Evolution of Funerals for Monks in the Byzantine Realm: From the Tenth to the Sixteenth Century//Orientalia Christiana Periodica. R., 2004. Vol. 70. P. 225–257. 776 Напр., Hutcheon R. A Comparison of Death Imagery in Gregory of Nyssa’s Vita Macrinae and the Byzantine Funeral Hymnography//Logos: A Journal of Eastern Christian Studies. Ottawa, 2000–2001. Vol. 41–42. P. 239–267. 777 Bruni V. I funerali di un sacerdote nel rito bizantino secondo gli eucologi manoscritti di lingua greca/Pubblicazioni dello Studium Biblicum Franciscanum, Collectio Minor 14. Jerusalem, 1972. P. 158. 781 L’eucologio Barberini gr. 336/S. Parenti, E. Velkovska, eds. R., 2000 2 . (Bibliotheca «Ephemerides liturgicae». «Subsidia»; 80). P. 264–270; Χριστοδολου. Op. cit. T. 1. Σ. 487–489. 784 Изд. Nahtigal R. (ed.) Euchologium Sinaiticum. Starocerkvenoslovanski spomenik, II. Tekst s komentarijem. Lubljana, 1942. P. 143–150. 786 Kraemer J. C. J. Excavations at Nessana, Vol. 3. Princeton, 1958. P. 310; Feissel D. Chroniques d’épigraphie byzantine (1987–2004). P., 2006. 787 Bruni. I funerali di un sacerdote. P. 146–151; Kubiska J. Inscriptions grecques chrétiennes (Faras IV). Warszawa, 1974. P. 36–53.

http://azbyka.ru/otechnik/bogoslovie/pra...

Sinkewicz К E. Christian Theology and the Renewal of Philosophical and Scientific Studies in the Early Fourteenth Century: The Capita 150 of Gregory Palamas//Mediaeval Studies. 48, 1986. Pp. 334–351. Sinkewicz К E. The Concept of Spiritual Perception in Gregory Palamas. First Triad in Defense of the Holy Hesychasts//Христианский Восток. 1(7), 1999. Pp. 374–390. Григорий Акиндин Барабанов Н. А-> Коновалов А. В. Григорий Акиндин и Варлаам Калабрийский: метаморфозы отношений//Античная древность и Средние века. 30, 1999. Сс. 294–302. Коновалов А. В. «Мессалианин» Григорий Палама и «православный» Григорий Акиндин: святой глазами еретика.//Мир Православия. 4, 2002. Pp. 113–124. Морозова К. И. Григорий Акиндин: диалог с колеблющимся//Античная древность и Средние века. 30, 1999. Сс. 303–307. Морозова К. И. Григорий Акиндин и патриарх Иоанн XIV Калека//История Церкви: изучение и преподавание. Екатеринбург, 1999. Сс. 296–301. Успенский Ф. И. Очерки по истории византийской образованности//Он же, Очерки по истории византийской образованности. История крестовых походов. М., 2001 2 . Candal М. Escrito de Palamas desconocido (Su «Confesion de fe» refutada рог Acmdino»)//Orientalia Christiana Periodica. 29, 1963. Pp. 357–400. CandalM. La Confesion de fe antipalamitica de Gregorio Acmdino//Orientalia Christiana Periodica. 25, 1959. Pp. 215–264. Gregorius Acindynus. Refutationes duae operis Gregorii Palamae cui titulus Dialogus inter Orthodoxum et Barlaamitam//Nunc primum editae curante Juan Nadal Canellas. Turnhout, Leuven, 1995. Turnhout, 1995. (Corpus Christianorum. Series graeca 31). Hero A. A Woman’s Quest for Spiritual Guidancë The Correspondence of Princess Irene Eulogia Choumnaina Palaiologina. Brookline MA, 1986. Nadal Canellas J. – S. La critique par Akindynos de l’hermeneutique patristique de Palamas//Istina. 19:3, 1974. Pp. 297–328. Nadal Canellas J. – S. Denys l’Areopagite dans les traites de Gregoire Akindynos//Denys l’Areopagite et sa posterite en Orient et Occident. Actes du colloque international, Paris, 21–24 septembre 1994/Ed. Y. de. Andia. Paris, 1997. Pp. 535–564.

http://azbyka.ru/otechnik/bogoslovie/ant...

DOP Dumbarton Oaks Papers DS Dictionnaire de spiritualitè ascétique et mystique/Ed. M. Viller Paris, 1932– DTC Dictionnaire de théologie catholique/Ed. A. Vacant et al. Paris, 1935–1972 EA Ekklesiastike Aletheia EB Études byzantines EEBS Epeteris Etaireias Byzantinon Spoudon EKEE Epeteris tou Kentrou Epistemonikon Ereunon EL Ephemerides Liturgicae EO Echôs d’Orient EP Ekklesiastikos Pharos EphL Ephemerides liturgicae FM Fontes Minores GOTR Greek Orthodox Theological Review GRBS Greek, Roman and Byzantine Studies HUS Harvard Ukrainian Studies HZ Hilandarski Zbornik IBID Izvestiya na Bulgarskoto Istoricesko Druzhestvo ICS Illinois Classical Studies IF Indogermanische Forschungen JDAI Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts JEH Journal of Ecclesiastical History JGR Zacharia von Lingenthal К. E. Jus graeco-romanum. I-VII Vols. Leipzig, 1856–1884. JÖB Jahrbuch der Österreichischen Byzantinistik JÖBG Jahrbuch der Österreichischen Byzantinischen Gesellschaft JSAH Journal of the Society of Architectural Historians JWCI Journal of the Warburg and Courtauld Institutes КС Kretika Chronika KS Kypriakai Spoudai MAH Mélanges d’archéologie et d’histoire MDAI Athens Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts, Athenische Abteilung MDAI Kairo Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts, Abteilung Kairo MH Medievalia et Humanistica MM F. Miklosich and F. Müller. Acta et diplomata graeca medii aevi sacra et profana. 6 Vols. (Vienna, 1860–1890) NCE New Catholic Encyclopedia. 15 Vols. (New York, 1967) NH Neos Hellenomnemon NJ Justinian I. Novellae/Ed. R. Schoell, W. Kroll//Corpus juris civilis. Vol. 3. 5th ed. Berlin, 1928. NPB Nova patrum bibliotheca/Ed. A. Mat, J. Cozza-Luzi. 10 Vols. Rome, 1852–1905. OC Orientalia Christiana OCA Orientalia Christiana Analecta OCP Orientalia Christiana Periodica ODB Oxford Dictionary of Byzantium/Ed. A. Kazhdan. 3 Vols. New York – Oxford, 1991. OL Orientalistische Literaturzeitung OS Östkirchliche Studien PG Patrologiae cursus completus. Series graeca/Ed. J. P. Migne. 161 Vols. Paris, 1857–1866.

http://azbyka.ru/otechnik/Ivan_Sokolov/s...

Miklosich and F.Muller. Acta et diplomata graeca rnedii aevi sacra et profana. Vol. 1–6. (Vienna, 1860–1890) NCE – New Catholic Encyclopedia. Vol. 1–15. (New York, 1967) NH – Neos Hellenomnemon NJ – Justinian I. Novellae/Ed. R.Schoell, W.Kroll/,/Corpus juris civilis. Vol. 3. 5th ed. Berlin, 1928 NPB – Nova patrum bibliotheca/Ed. A. Mat, J. Cozza-Luzi. Vol. 1–10. Rome, 1852–1905 ОС –Orientalia Christiana OCA – Orientalia Christiana Analecta OCP – Orientalia Christiana Periodica ODB – Oxford Dictionary of Byzantium/Ed. A. Kazhdan. Vol. 1–3. New York; Oxford, 1991 OL – Orientalistische Literaturzeitung OS – Ostkirchliche Studien PG – Patrologiae cursus completus. Series graeca/Ed. J. P. Migne. Vol. 1–161. Paris, 1857–1866 РОС – Proche-Orient chretien RAC – Reallexikon fur Antike und Christentum/Ed. T. Klauser. Stuttgart (основан в 1950 г.) RAM – Revue d " ascetique et de mystique RDC – Revue de droit canonique RE A – Revue des etudes armeniennes REB – Revue des etudes byzantines REG – Revue des etudes grecques RESE – Revue des etudes sud-est europeennes RgD – Revue des greques droit RHE – Revue d " histoire ecclesiastique RHPR –Revue d " histoire et de philosophic religieuses RHR – Revue de Vhistoire des religions RID A –Revue Internationale des droits de UAntiquite ROC – Revue de l " Orient chretien RQ – Romische Quartalschrift fur christliche Altertumskunde und fur Kirchengeschichte RQH – Revue des questions historiques RSCI – Rivista di storia della chiesa in Italia SB AW –Sitzungsberichte der Bayerischen Akademie der Wissenschaften SBN – Studi bizantini e neoellenici SC – Sources chretiennes SCH –Studies in Church History SE – Sacris Erudiri SF – Siidost-Forschungen SM – Studi meridionali ST -Studi eTesti TEE – Threskeutike kai Ethike Engkyklopaideia, 12 vols. Athens, 1962–1968 TM – Travaux et memoires TU – Texte und Untersuchungen zur Geschichte der altchristichen Literatur. Leipzig; Berlin (основан в 1882 г.) VfSWg –Vierteljahrschrift fur Sozial und Wirtschaftsgeschichte ZAM – Zeitschrift fur Askese und Mystik ZAS – Zeitschrift fur dgyptische Sprache und Altertumskunde ZKG – Zeitschrift fur Kirchengeschichte ZKT – Zeitschrift fur katholische Theologie ZMNP – Zhurnal Ministerstva Narodnogo Prosveshchenija ZMR – Zeitschrift fur Missenwissenschaft und Religionswissenschaft ZSRk.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

Ullmann. Gregorius=C. Ullmann. Gregorius von Nazianz der Theologe. Gotha, 1867. Usener. Untersuchungen=H. Usener. Religionsgeschichtliche Untersuchungen. Bonn, 1911. Vita Gregorii=Vita sancti Gregorii. PG 35, 243–304. Ware. Meaning=K. Ware. The Meaning of the Great Fast. — The Lenten Triodion translated from the original Greek by Mother Mary and Archimandrite Kallistos Ware. London, 1978. Pp. 13–68. Wesche. Union=K. P. Wesche. The Union of God and Man in Jesus Christ in the Thought of Gregory of Nazianzus. — St. Vladimir Theological Quarterly Review 29. New York, 1984. Pp. 83–98. Williams. Arius=R. Williams. Arius: Heresy and Tradition. London, 1987. Winslow. Dynamics=D. F. Winslow. The Dynamics of Salvation. A Study in Gregory of Nazianzus. Philadelphia, 1979. 4. Сокращения CC — Corpus Christianorum. CCG — Corpus Christianorum, series graeca. CCL — Corpus Christianorum, series latina. CSCO — Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium. CSEL — Corpus Scriptorum Ecclesiasticorum Latinorum. GCS — Die griechischen christichen Schriftsteller. DOP — Dumbarton Oaks Papers (Washington, D. C.). OC — Orientalia Christiana. OCA — Orientalia Christiana Analecta. OCP — Orientalia Christiana Periodica. PG — Patrologiae cursus completus, series graeca. Ed. J. — P. Migne. PL — Patrologiae cursus completus, series latina. Ed. J. — P. Migne. PTS — Patristische Texte und Studien. Ed. K. Aland and E. Muhlenberg (Berlin — New York). RSR — Recherches de science religieuse. SC — Sources Chrйmiennes. TU — Texte und Untersuchungen. Сведения об авторе Игумен Иларион (Алфеев) - православный богослов и патролог, доктор философии Оксфордского Университета, доктор богословия Свято–Сергиевского православного богословского института в Париже, член Синодальной Богословской Комиссии, руководитель Секретариата по межхристианским связям Отдела внешних церковных сношений Московского Патриархата, заместитель главного редактора журнала " " Церковь и время " " , клирик храма св. великомученицы Екатерины на Всполье (г. Москва). Автор книг " " Таинство веры. Введение в православное догматическое богословие " " , Le mystere de la foi, Introduction a la dogme et spiritualite orthodoxe (Paris, 2000), " Жизнь и учение св. Григория Богослова " " , " Мир Исаака Сирина " " , The Spiritual World of Isaac the Syrian (Kalamazoo, Michigan, 2000), " Преподобный Симеон Новый Богослов и православное Предание " " , St Symeon the New Theologian and Orthodox Tradition (Oxford, 2000), " Ночь прошла, а день приблизился " " , " Православное богословие на рубеже столетий " " , " Христос — Победитель ада " " , а также многочисленных статей в периодической печати. Составитель и редактор антологий " " Отцы и учители Церкви III века " " (в 2–х томах), " Восточные Отцы и учители Церкви IV века " " (в 3–х томах). Переводчик творений Отцов Церкви с греческого и сирийского языков. notes Примечания 1

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=724...

Descoeudres G. Die Pastophorien im syro-byzantinischen Osten: Eine Untersuchung zu Architektur und liturgiege-schitlichen Problemen. Weisbaden, 1983. Krautheimer R. Early Christian and Byzantine Architecture. Harmondsworth, 1965. Mandala M. La protesi della liturgia nel rito bizantino-greco. Grottaferrata, 1935. Mathews Th.F. Early Churches of Constantinople: Architecture and Liturgy. University Park (Pa). L.,1971. Mathews Th.F. “Private” Liturgy in Byzantine Architecture: Towards a Re-appraisal//Cahiers Archéologiques. V. 30. P., 1982a. Mathews Th.F. Early Christian and Byzantine Architecture: Middle Byzantine Church Architecture//Dictionary of the Middle Ages. V. 1. N.Y., 1982b. Ruggieri V. Consacrazione e dedicazione di chiessa, secondo il Barberianus graecus 336//Orientalia Christiana Periodica. V. 54. R., 1988. Sodini J.-P. L’ambon dans L’Eglise primitive//La Maison-Dieu. V.54. R., 1988. Sodini J.-P. Les ambons médiévaux à Byzance: vestiges et problèmes//Μπενκης Μ. Θυμαμ στη μνημη της Λασκαpνας Μποpα. Αθνα , 1993. Taft R.F. The Great Entrance: A History of the Transfer of Gifts and Other Preanaphoral Rites of the Liturgy of St. John Chrysostom. Seria: Orientalia Christiana Analecta. V.200. Rome, 1978. Taft R.F. The Precommunion Rites. Seria: Orientalia Christiana Analecta. V.261. Rome, 2000. Teteriatnikov N.B. The Liturgical Planning of Byzantine Churches in Cappadocia. R., 1996. Cave churches of Taurica: The problems of typology and chronology Summary Cave churches of the South-Western Crimea attracted scholar’s attention for a long time, still, no attempts have been made to suggest a systematic classification of the monuments. The authors criticize the ideas of Yu.A.Mogarichev and T.A.Bobrovsky and suggest the new typology based on the development of the churches structure taken in its Liturgical aspect, and the way in influenced the architecture. These problems have been sufficiently studied on the materials of ground churches. According to presence or absence of prothesis two classes of churches have been singled out, the classes are subdivided into separate types forming a chronological sequence, contain types being coeval.

http://azbyka.ru/otechnik/Mihail_Zheltov...

   001    002    003    004    005    006   007     008    009    010