Материал из Православной Энциклопедии под редакцией Патриарха Московского и всея Руси Кирилла Содержание «ЕПИСТОЛИЯ О НЕДЕЛЕ» [греч. Η πιστολ το Κυρου μν Ιησο Χριστο; лат. Epistola Christi (Salvatoris) de seruanda domenica; рус. Послание о воскресном дне], христ. апокриф о почитании воскресного дня (см. ст. Воскресенье ), по легенде написанный Богом Отцом или Иисусом Христом (по некоторым версиям, золотыми буквами или Кровью Христовой) и либо принесенный арх. Михаилом, либо упавший с неба в Риме на алтарь св. Петра или в Иерусалиме у врат Ефремовых. Текст «Е. о н.» был создан не ранее VI в. В средние века получил широкое распространение и был переведен на мн. европейские (в т. ч. славянский) и ряд вост. языков. Текст «Е. о н.» в первоначальном варианте был составлен на лат. или греч. языке. Древнейшей сохранившейся лат. рукописью считается Monac. lat. 9550 (XI в.). Впервые лат. текст был издан Э. Балюзом ( Baluze. 1677. T. 2. P. 1369-1399), затем - И. А. Фабрициусом ( Fabricius J. A. Codex apocryphorum Novi Testamenti. Hamburgi, 17192. Vol. 1. P. 309-313). Наиболее полное издание лат. версий было подготовлено И. Делеэ ( Delehaye. 1899). В лат. тексте «Е. о н.» выделяется 2 редакции: 1-я содержит продолжительное вступление, в к-ром говорится о том, как «Е. о н.» упала в Иерусалиме, а потом передавалась из рук в руки и, наконец, попала в Рим, 2-я - краткая и не имеет вступления. К лат. версии восходят древнеирл. текст VI-VIII вв. ( O " Keeffe J. G. Cáin Domnaig//Ériu. Dublin, 1905. Vol. 2. P. 189-211) и его стихотворное переложение IX в. ( Idem. Poem on the Observance of Sunday//Ibid. 1907. Vol. 3. P. 143-147), древнеангл. гомилии ( Priebsch. 1936), а также переводы «Е. о н.» на валлийский, среднеангл., средневерхненем., старофранц., провансальский, каталанский, испан., итал. и др. языки. В 1158 г. в Англии Ибн Эзра перевел «Е. о н.» на евр. язык ( Bittner. 1906. S. 231-234). Нек-рые исследователи полагают, что оригинальным языком апокрифа является греческий ( Esbroeck. 1989). Древнейшие греч. рукописи - Paris. gr. 925. Fol. 22v - 26 (XV в.) и Vat. Barber. gr. III 3. Fol. 55-65 (1497) (полный перечень версий см.: BHG, N 812i - 812r). Основными изданиями греч. текста являются издания А. Васильева ( Васильев. 1893) и М. Биттнера ( Bittner. 1906). Биттнер помимо 12 греч. рукописей издал 13 армянских, 8 сирийских, 5 на каршуни (вариант сир. яз.), 7 арабских и 3 эфиопские (Ibidem). Сир. версия публиковалась также А. Холлом ( Hall. 1893. P. 121-142). Груз. версия опубликована К. Кекелидзе в 1948 г. Все вост. версии являются переводами с греч. языка. Происхождение

http://pravenc.ru/text/190053.html

301 Простр. Катехизис. Стр. 100–102. Сравн. Макарий. Правосл.-догмат. богословие. Т. V. Стр. 69–266. Сравн. Сильвестр. Опыт правосл.-догм. богосл. Т. V. Стр. 322–490. Сравн. Антоний. Правосл.– догм. богосл. Стр. 243–279. 305 Более подробно относительно англиканского учения о таинстве священства см. в следующей – шестой главе. 309 Stone. Outlines of christian dogma. Pg. 150. Сравн. Hall. Theological outlines. Volum. III. Pg. 69–70. 314 Из всех новозаветных таинств, по взгляду Хэлля, одна лишь евхаристия обладает rem virtutem, потому что в ней одной сообщается самая субстанция таинства – тело и кровь Господа. Hall. Theological outlines. Vol. III. Pg. 74. 317 Stone. Outlines of christian dogma. Pg. 150–151. Сравн. Hall. Theological outlines. Vol. III. Pg. 70–71. Сравн. Percival. A digest of theology. Pg. 112. 320 Hall. Op.cit. Vol. III. Pg.71. Тоже разграничение между новозаветными таинствами находим и у еп. Графтона. См. Церк. Вестн. 1903. 44. Стр. 1383. 322 Stone. Outlines of christian dogma. Pg. 152–154. Сравн. Hall. Theological outlines. Vol. III. Pg. 71. 325 Stone. Outlines of christian dogma. Pg. 155–156. Сравн. Percival. A digest of theology. Pg. 122. Сравн. Percival. The inspiration of holy scripture and six others essays. Pg. XXXVIII–XLV. Сравн. Hall. Theological outlines. Vol. III. Pg. 78. 327 Percival. A digest of theology. Pg. 123. Сравн. Stone. Op. cit. Pg. 157. Сравн. Hall. Op. cit. Vol. III. Pg. 79. 329 Stone. Op. cit. Pg. 157–158. Сравн. Percival. Op. cit. Pg. 123–124. Сравн. Hall. Op. cit. Vol. III. Pg. 81–84. 332 The Book of Common Prayer and administration of the sacraments and other rites and ceremonies of the church according to the use of the protestant episcopal church in the United States of America. New-york. Pg. 244–251. 341 Stone. Op. cit. Pg. 164–165. 169. Сравн. Percival. Op. cit. Pg. 128–129. Сравн. Hall. Op. cit. Vol. III. Pg. 87. 355 Percival. Op. cit. Pg. 135–137. Тоже учение о таинстве евхаристии излагается и четвертым богословом американско-епископальной церкви – Фондулакским епископом Графтоном. В трактате: „The holy Eucharist in the New Testament» он признает и доказывает реально-объективное присутствие в евхаристических дарах тела и крови Христовых. По его мнению, эта истина очевидна и из пророческого обетования об установлении таинства евхаристии, изложенного евангелистом Иоанном в 6:26–71, и из свидетельства ап. Павла о таинстве евхаристии, содержащегося в 1 Кор: 11:33–36, и из свидетельств евангелистов Мф. 26:26–28 , Мрк. 14:22–24 и Луки 22:19–20 . Fond-du-lac tracts, 2. The holy Eucharist in the New Testament. Pg. 1–79. Сравн. Церковн. Вестн. 1903. 44. Стр. 1381–1382.

http://azbyka.ru/otechnik/Vladimir_Keren...

Haenchen, John Haenchen, Ernst. A Commentary on the Gospel of John. Translated by Robert W. Funk. Edited by Robert W. Funk with Ulrich Busse. 2 vols. Hermeneia. Philadelphia: Fortress, 1984. Hafemann, «Moses» Hafemann, Scott J. «Moses in the Apocrypha and Pseudepigrapha: A Survey.» JSP 7 (1990): 79–104. Hagner, Matthew  Hagner, Donald A. Matthew. 2 vols. WBC 33. Dallas: Word, 1993–1995. Hagner, «Sayings»   Hagner, Donald A. «The Sayings of Jesus in the Apostolic Fathers and Justin Martyr.» Pages 233–68 in The Jesus Tradition outside the Gospels. Edited by David Wenham. Vo1. 5 of Gospel Perspectives. Edited by R. T. France and David Wenham. 6 vols. Sheffield: JSOT Press, 1980–1986. Hagner, «Sitz» Hagner, Donald A. «The Sitz im Leben of the Gospel of Matthew.» Pages 27–68 in Treasures New and Old: Recent Contributions to Matthean Studies. Edited by David R. Bauer and Mark Allan Powel1. SBLSymS 1. Atlanta: Scholars Press, 1996. Hagner, «Vision» Hagner, Donald A. «The Vision of God in Philo and John: A Comparative Study.» JETS 14 (1971): 81–93. Hahn, «Verständnis» Hahn, Ferdinand. «Das biblische Verständnis des Heiligen Geistes. Soterio-logische Funktion und " Personalität» des Heiligen Geistes.» Pages 131–47 in Erfahrung und Theologie des Heiligen Geistes. Edited by Claus Heitmann and Heribert Mühlen. Hamburg: Agentur des Rauhen Hauses, 1974. Hall, «History» Hall, Robert Givin. «Revealed History: A Jewish and Christian Technique of Interpreting the Past.» Ph.D. diss., Duke University, 1986. Hall, Revealed Histories Hall, Robert G. Revealed Histories: Techniques from Ancient Jewish and Christian Historiography. Journal for the Study of the Pseudepigrapha Supplement 6. Sheffield: JSOT Press, 1991. Hall, Scripture Hall, Christopher A. Reading Scripture with the Church Fathers. Downers Grove, 111.: InterVarsity, 1998. Hallett, Fathers   Hallett, Judith P. Fathers and Daughters in Roman Society: Women and the Elite Family. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1984. Halperin, «Invasion»   Halperin, David J. «Ascension or Invasion: Implications of the Heavenly Journey in Ancient Judaism.» Religion 18 (1988): 47–67.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

Accept The site uses cookies to help show you the most up-to-date information. By continuing to use the site, you consent to the use of your Metadata and cookies. Cookie policy Communities of the Russian Orthodox Church in different countries of the world pray for victims of terrorist attack at Crocus City Hall DECR Communication Service, 24.03.2024.  Prayers for those killed in terrorist attack at the Crocus City Hall in Krasnogorsk near Moscow and for the health of the injured are offered up at the Representations of the Russian Orthodox Church to the Local Orthodox Churches and in the parishes of the Moscow Patriarchate located in foreign countries on different continents. On Saturday, March 23, archimandrite Philip (Vasiltsev), representative of the Patriarch of Moscow and All Rus " to the Patriarchal Throne of Antioch, celebrated the Divine Liturgy and the memorial service in the church of St. Ignatius the God-Bearer – the Representation of the Russian Orthodox Church in Damascus, Syria. On March 24, parishioners of the Metochion of the Russian Orthodox Church in Lebanon prayed during Matins and the Liturgy at the church of the Annunciation to the Blessed Virgin Mary in Jal el Dib. Archimandrite Philip celebrated the office sung on the Sunday of the Triumph of Orthodoxy and the memorial service for all the victims of the terrorist attack. Attending the services was Mr. Rodrigue El-Khoury, a representative of the Lebanese Ministry of Foreign Affairs. On March 23, archimandrite Vassian (Zmeyev), head of the Russian Ecclesiastical Mission in Jerusalem, Israel, celebrated the litany for the innocent victims of the terrorist attack at the Crocus City Hall on March 22. Concelebrating with him at the mission church of St. Elijah in Haifa were archpriest Miroslav Vitiv, a sacristan, and hieromonk Tikhon (Proyaev) and deacon Makary Petukhov, clergymen of the Mission. On March 23, parishioners gathered at the church of the Holy Trinity – the Metochion of the Russian Orthodox Church in Belgrade, Serbia, to pray for those who had lost their lives at the hands of the terrorists at a concert hall in the Moscow region. The requiem service was celebrated by archpriest Vitaly Tarasjev, rector of the church and representative of the Patriarch of Moscow and All Rus " to the Patriarch of Serbia. Archpriest Vitaly called all the worshippers to pray for the killed and injured innocent people.

http://mospat.ru/en/news/91575/

Статьи: «Чудо и наука» (1893 6), и «Новый антидарвинистический труд» 1893. 9). «В Чтениях в Обществе любителей духовного просвещения вступительную лекцию «Предмет и задача Введения в круг богословских наук» (1892 11) и начало исследования «О происхождении и первобытном состоянии рода человеческого» (1893 1:2, 4:6). Там же поместил научно-библиографические заметки: Евреи в Палестине до Моисея (1893 1. Странное открытие в области египтологии, (1893 3). Проблема жизни (1893 5). В журнале: «Русское Обозрение» напечатал критико-библиографические статьи: новая теория происхождения каменного угля. (1893 1). Что такое преступление? (1893 2). Дарвинизм и право (1893 3). В журнале: Вопросы философии и психологии отпечатал начало исследования: «Вопрос о бессмертии души» (1893 Сентябрь). В журнале «Наука и Жизнь» напечатал: число II в геометрии (1892 45). Время происхождения Кордильер (1893 4). Ледниковая эпоха (1893 27–28). В газете «Московские Ведомости» поместил статьи: «Международные конгрессы католических ученых» (1892. 314) и «Новая книга о дарвинизме» (1892 359). Кроме этого помещал и еще мелкие заметки, и сообщения в периодических изданиях. Сверхштатный преподаватель естественно-научной апологетики профессор Димитрий О. Голубинский напечатал в журнале: «Душеполезное чтение» (1892 г., часть третья-и 1893 г., часть первая) три статьи, служащие продолжением прежних, имеющих заглавие: «Макарий, основатель алтайской мисси по бумагам О.А. Голубинского» и «Слово в день Воздвижения Честного Креста» (1893 г. часть третья). Сверх сего: 1) Ординарный профессор Василий Ф. Ключевский: а) Высочайшею волею назначен заниматься по политической истории с Его Императорским Высочеством Великим Князем Георгием Александровичем в Абастумане (сел. Тифлисской губ.) и б) он же в 1893 г. —30— избран и состоял председателем Императорского Общества Истории и Древностей Российских. 2) Ординарный профессор Алексей И. Лебедев принимал участие в новом издании Московскою Академией творений святых отцов – Кирилла Иерусалимского и Исаака Сирина .

http://azbyka.ru/otechnik/pravoslavnye-z...

On March 23, the commemoration day of the Holy Great Martyr Theodore Tyron, prayers for the victims of the terrorist attack were offered up during Divine Liturgy at the litany for the dead celebrated at the Metochion of the Russian Orthodox Church in Sofia, Bulgaria. On March 24, the Sunday of the Triumph of Orthodoxy, Patriarchal Exarch of Southeast Asia celebrated the Liturgy at St. Vladimir’s church in Bekasi, Indonesia. During the service, the archpastor said special prayers for the recovery of the injured and for the repose of the innocents killed in terrorist attack at the Crocus City Hall in Krasnogorsk. Fervent supplications were offered up in all the churches in the Diocese of Singapore that includes Singapore, Indonesia and Malaysia. At the end of the service, the office of the Triumph of Orthodoxy was celebrated. On March 23, Metropolitan Nestor of Chersonesus and Western Europe, Patriarchal Exarch of Western Europe and administrator of the Spanish-Portuguese diocese, celebrated the litany for the dead at the Cathedral of St. Mary Magdalene in Madrid, Spain, in commemoration of all the innocents killed in monstrous terrorist attack at the Crocus City Hall. On the same day, the Divine Liturgy and memorial service were celebrated at the Cathedral of the Holy Trinity in Paris, France, after which clergy and parishioners offered special prayers for the repose of all those tragically killed in terrorist attack at the Crocus City Hall in Krasnogorsk near Moscow and for the recovery of the injured. Also, Metropolitan Nestor gave his blessing to the archpastors and clergy of the Patriarchal Exarchate of Western Europe to celebrate memorial services for the victims of the terrorist attack in all churches and parishes of the Exarchate on March 23 or 24. “Compassion, mercy, our faith in the Lord Jesus Christ, who has suffered for us and is suffering with us, and our common prayer is the answer to this truly satanic and needless cruelty and inhuman barbarism,” Metropolitan Nestor said.

http://mospat.ru/en/news/91575/

415 Hall. Theological outlines. Vol. III. Pg. 116–118. Сравн. Stone. Op. cit. Pg. 197. Сравн. Percival. Op. cit. Pg. 148–149. Последний признает вопрос о материи таинства покаяния спорным. „What is, пишет он, the matter of the sacrament is a point greatly disputed and upon wich even now there is no consensus of opinion among theologians; some holding that it is the absolution together with the laying on of the Priest’s hand, either physically or at least morally; others that it is the sin confessed; others more vaguely that it is the whole action. These are, broadly speaking, the main opinions, though each theologian has some special view of his own – Thomists and Scotists being on opposite sides».... 422 Stone. Op. cit. Pg. 198. Сравн. Hall. Op. cit. Vol. III. Pg. 119–120. Сравн. Percival. Op. cit. Pg. 150. 424 Percival. A digest of theology. Pg. 153. Сравн. Hall. Theological outlines. Vol.III. Pg. 122. Сравн. Stone. Outlines of christian dogma. Pg. 207–209. 435 Percival. А digest of theology. Pg. 161. Сравн. Stone. Op. cit. Pg. 212–213. Сравн. Percival. The inspiration of holy Scripture and six other essays. Ritchie. The Indissolubility of Marriage. Pg. 151. 436 Percival. A digest of theology. Pg. 158. Сравн. Stone. Op. cit. Pg. 211–212. Сравн. Percival. The inspiraton of holy Scripture and six other essays. Ritchie. The Indissolubility of Marriage. Pg. 143–144. 437 Percival. А digest of theology. Pg. 158. Сравн. Hall. Theological outlines. Vol. III. Pg. 128–129. 439 Percival. The inspiration of holy Scripture and six other essays. Ritchie. The Indissolubility of Marriage. Pg. 156–158. 440 Percival. The inspiration of holy Scripture and six other essays. Ritchie. The Indissolubility of Marriage. Pg. 164–202. Сравн. Stone. Outlines of christian dogma. Pg. 213–216. 441 Что англиканская церковь не дозволяет вторичного брака при жизни другой половины, по Персивалю, видно, во 1-х из того, что в форме совершения брака, употребляемой в этой церкви, умалчивается о том, чтобы какая-либо половина обрачившихся могла вступить во второй брак при жизни другой половины, во 2-х из того, что каноны 106–107 1603 г. утверждают, что развод супругов в случае прелюбодеяния какой-либо одной половины может состояться (pronounced) лишь в том случае, если ищущий развода даст твердое обязательство в том, что он не вступит в брак, пока его разведшаяся другая половина остается живою.

http://azbyka.ru/otechnik/Vladimir_Keren...

On March 24, special prayers and petitions were offered up during the Sunday Divine Liturgy in all parishes of the Diocese of Sourozh for the health of “all victims of the terrorist attack in Krasnogorsk and for the repose of the innocent servants of God.” According to the diocesan website, “Bishop Matthew of Sourozh shares with the plenitude of the Russian Orthodox Church the grief of the relatives and friends of the innocent victims and offers up special prayers for the health of all injured at the Crocus City Hall on March 22.” On Saturday, March 23, Metropolitan Hilarion of Budapest and Hungary celebrated the Divine Liturgy in the church of the Holy Martyr Alexandra in Üröm, Hungary, during which he offered up prayers for the victims of the terrorist attack at the Crocus City Hall. At the end of the service, the archpastor expressed condolences over victims of this horrific crime and called for augmented prayers for the repose of the dead and the recovery of the injured. On March 23, Archbishop Tikhon of Ruza, administrator of the Diocese of Berlin and Germany, celebrated the Divine Liturgy at the Resurrection of Christ Cathedral in Berlin, the Federal Republic of Germany. At the litany for the dead the worshippers prayed “for the innocent servants of God” killed in terrorist attack committed the day before in Krasnogorsk near Moscow. The death toll stands at over one hundred. On March 23 and 24, memorial services were celebrated in churches and communities of the Russian Orthodox Church in Turkey for the victims of the terrorist attack at Crocus City Hall. Rev. Georgy Sergeyev, who is taking care of the Moscow Patriarchate faithful in the Republic of Turkey, took part in the flower-laying ceremony at the Consulate General of the Russian Federation in the Black Sea region of Turkey. Attending the commemorative ceremony that was held after the meeting of the Coordinating Council of Organizations of Russian Compatriots in Trabzon were also Mr. Alexei Yu. Ivanov, Minister Counselor of the Embassy of the Russian Federation in Ankara, Mr. Alexander A. Sotnichenko, head of the Russian House in Ankara, other Russian diplomats, and the chairmen of organizations of Russian compatriots in Turkey.

http://mospat.ru/en/news/91575/

Accepter Le site utilise des cookies pour vous montrer les informations les plus récentes. En continuant à utiliser le site, vous consentez à l " utilisation de vos métadonnées et cookies. Politique des cookies Les communautés de l’Église orthodoxe russe de différents pays du monde prient pour les victimes de l’attentat du Crocus City Hall Service de communication du DREE, 24.03.2024. Les paroisses du Patriarcat de Moscou des cinq continents prient pour les victimes de l’attaque terroriste commise dans la salle de concert du Crocus City Hall, à Krasnogorsk, en banlieue de Moscou. Samedi 23 mars, l’archimandrite Philippe (Vassiltsev), représentant du patriarche de Moscou et de toutes les Russies auprès du patriarche d’Antioche, a célébré la Divine Liturgie à l’église de la représentation de l’Église russe à Damas, Saint-Ignace-le-Théophore (Syrie). Il a ensuite célébré un office pour le repos de l’âme des personnes tuées dans l’attentat de Krasnogorsk. Le lendemain, à l’église de l’Annonciation de Jal el Dib (Liban), les paroissiens de la Représentation de l’Église orthodoxe russe ont assisté aux matines et à la liturgie. Ensuite, l’archimandrite Philippe a célébré l’office du Dimanche du Triomphe de l’orthodoxie et une pannychide pour les victimes de l’acte terroriste, en présence d’un représentant du ministère libanais des Affaires étrangères. Le 23 mars, l’archimandrite Bassien (Zmeïev), responsable de la Mission russe à Jérusalem, a célébré à l’église Saint-Élie de Haïfa (Israël) un office à la mémoire des victimes de l’acte terroriste commis le soir du 22 mars à la salle de concert du Crocus City Hall. A Belgrade (Serbie), les paroissiens se sont rassemblés le 23 mars à l’église de la Sainte-Trinité, représentation de l’Église orthodoxe russe, pour prier pour les personnes tuées par les terroristes dans une salle de concert près de Moscou. La pannychide était célébrée par le recteur de l’église, l’archiprêtre Vitali Tarassiev, représentant du patriarche de Moscou et de toutes les Russies. Il a prononcé une homélie, invitant les fidèles à prier pour les défunts et pour le prompt rétablissement des blessés.

http://mospat.ru/fr/news/91575/

Le 23 mars, fête de saint Théodore le Conscrit, les victimes de l’attentat ont été commémorées pendant la Divine Liturgie à l’église de la représentation de l’Église russe à Sofia. Le 24 mars, dimanche du Triomphe de l’orthodoxie, l’exarque patriarcal d’Asie du Sud-Est a célébré la Liturgie à l’église Saint-Vladimir de Bekasi (Indonésie). L’archipasteur a prié pour le rétablissement des blessés et le repos de l’âme des innocents tués dans l’attaque terroriste de la salle de concert Crocus City Hall, à Krasnogorsk. Les mêmes prières d’intercession ont été dites dans toutes les églises du diocèse de Singapour : à Singapour, en Indonésie et en Malaisie. La liturgie a été suivie du rite propre au dimanche du Triomphe de l’Orthodoxie. Le 23 mars, l’exarque patriarcal d’Europe occidentale, le métropolite Nestor de Chersonèse et d’Europe occidentale, administrateur temporaire du diocèse d’Espagne et du Portugal a célébré à la cathédrale Sainte-Marie-Madeleine de Madrid un office à la mémoire de toutes les victimes de l’attentat du Crocus City Hall. Le même jour, à la cathédrale de la Sainte-Trinité de Paris, une Divine Liturgie et une pannychide ont été célébrées, pendant lesquelles le clergé et les paroissiens ont prié pour le repos de l’âme des victimes de cette tragédie et pour le rétablissement des blessés. Par ailleurs, le métropolite Nestor a donné sa bénédiction aux évêques et au clergé de l’Exarchat patriarcal d’Europe occidentale de célébrer les 23 et 24 mars dans toutes les églises et paroisses de l’Exarchat sans exception des offices à la mémoire des victimes. « La compassion, la miséricorde, notre foi dans le Seigneur Jésus, qui a souffert pour nous et souffre avec nous, notre prière commune, voilà notre réponse à la cruauté satanique et insensée, à l’inhumaine barbarie », a déclaré le métropolite Nestor. Pendant la liturgie dominicale du 24 mars, dans toutes les paroisses du diocèse de Souroge, des prières d’intercession ont été dites pour la santé des blessés dans l’acte terroriste de Krasnogorsk, ainsi que pour le repos de l’âme des serviteurs de Dieu innocents, tués pendant l’attentat. Suivant le site diocésain, « l’évêque Matthieu de Souroge partage avec le plérôme de l’Église orthodoxe russe la douleur des parents et des proches des victimes innocentes et prie ardemment pour le rétablissement des personnes blessées le 22 mars au Crocus City Hall. »

http://mospat.ru/fr/news/91575/

  001     002    003    004    005    006    007    008    009    010