В течение весны и лета 1938 г. выяснилось, что принц-регент желает, чтобы было открыто отделение Института в Белграде, которое будет финансироваться принцем-регентом. Заведующий Институтом д-р Толль и секретарь д-р Расовский поехали в Белград для организации отделения. Д-р Толль вернулся в Прагу в начале сентября и отослал часть книг проф. Острогорскому и проф. Мошину для их научных занятий. Правление подтвердило эту отсылку книг в заседании своем 19 октября 1938 г. Никаких постановлений о ликвидации Института в Праге или перенесении его деятельности в Белград сделано не было и юридически Институт оставался и остается в Праге. В этом смысле делались заявления членами правления Института чешским властям (имеется копия официального письма княгини Яшвиль от 28 января 1939 года в Министерство народного просвещения). В этом же смысле должен был действовать, в качестве заведующего делами Института в Праге, также я, на ответственности которого оказался не «склад», как кажется теперь белградцам, но научное учреждение с делопроизводством, архивом, библиотекой, музейными вещами, с печатавшейся в типографии книгой (Excavation at Dura-Europos, 7–8, вышедшей в печати 1 августа 1939 года) и рядом членов, перед которыми я чувствовал себя морально ответственным. Тем не менее в течение всего 1939 года белградцы требовали от меня пересылки библиотечных книг, институтских изданий и музейных вещей в Белград. В многочисленных моих письмах в 1939 году я неоднократно сообщал белградцам, что ввиду отсутствия финансовых и научных перспектив (в то время) я и многие из наших сочленов в Праге не возражаем против перевода Института в Белград, но с одним условием, что ликвидация Института будет производиться законно, и отказался способствовать в какой-либо форме нелегальному вывозу имущества. Белградцы попытались вывезти институтское имущество путем дипломатического вмешательства, но результата никакого не последовало. Начало войны и стабилизация жизни в Протекторате изменили точку зрения мою и других пражских членов на будущее Института.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

The Christian “house church” (and synagogue) discovered at Dura Europos (ca. A.D. 235) are about as explicit as can be when it comes to demonstrating—in an historical and archaeological manner—the existence of iconography within both Jewish and Christian architecture of the post-resurrection era; and importantly, in both cases being in the context of places of worship. The village of Dura Europos was destroyed in 256. Thankfully, we have a glimpse into their world through the discovery of these relatively well-preserved archaeological digs. These sites drew fervent interest in 1921, when a number of religious frescoes were uncovered: The archaeologist discovered that three of the covered homes had been renovated for use as religious buildings. One had become a Mithraeum, dedicated to the worship of the god Mithras. Another had undergone structural modifications to become a Jewish synagogue. The third home had been converted to a Christian church. This Christian church is especially important as it is the earliest complete church extant. Note that last statement. At the time of its discovery, this was the earliest extant Christian Church preserved to the present day. This goes beyond mere speculation as to what the “early church” was like, but is the early church itself staring back at us from across the centuries. The arrangement of the church at Dura Europos reflects the well-established liturgical practices of the Christians, with a place for a Baptistry, an altar table for the bishop to oversee the celebration of the Eucharistic feast, and—last but not least—iconography. This discovery is, again, in harmony with the tradition of the Orthodox-Catholic Church. However, for those who look upon the tradition of the Church with any amount of skepticism or disdain, the existence of such archaeological evidence should be, at the very least, intriguing. As the Church was given freer jurisdiction by the Emperor St. Constantine the Great in the fourth century, the larger temples and churches of the Roman Empire had a similar arrangement, architecturally-speaking, to these house churches, but on a much grander scale (i.e. the basilica):

http://pravoslavie.ru/67566.html

The fact is, some readers of the New Testament have always found it helpful to have the elements of all the individual Gospels laid out in a continuous narrative, as in one book. Throughout most of Christian history the use of Gospel Harmonies has not brought with it a rejection of the four individual Gospels. Interestingly, in 1933, the same year in which Mr. Boettner published his Harmony of the Gospels, excavators working in Dura Europa, on the lower Euphrates in Syria, unearthed a four-inch-square parchment fragment of the Diatessaron. 169 Illustration 5.1 P.Dura 10, the earliest-known fragment of Tatian’s Diatessaron, in Greek. A parchment roll. Early third century. Used by permission of Beinecke Rare Book and Manuscript Library, Yale University. Because the town of Dura was destroyed in 256 – 7 CE, we thus have a portion of a Greek translation of the Diatessaron that is probably no more than about fifty years later than Tatian’s original. It is in fact the reconstructed translation of this fragment which was given at the beginning of this chapter (notice that it used all four Gospels). 170 Many scholars at first assumed that the Dura Harmony must have functioned as Holy Scripture for a congregation of Christians which, archaeologists were able to discover, met in a house just two blocks away from where the fragment was found. But several decades after the discovery of the fragment, and after many other early Christian manuscripts had come to light, papyrologist C. H. Roberts made an interesting observation: All Christian manuscripts of the Bible, whether of the Old Testament or the New Testament, attributable to the second or the earlier third century, are codices, all written on papyrus. 171 With Christian manuscripts other than biblical, practice varies; some, possibly because they were candidates for the Canon, others more probably on the analogy of the biblical texts, are in codex form; others, and not only scholarly treatises when pagan practices might be expected to be followed, but texts such as Tatian’s Harmony of the Four Gospels (found at Dura Europos and so written before the destruction of the city in A.D.

http://azbyka.ru/otechnik/world/who-chos...

But no Vesuvius buried this Pompeii. Portions of Dura-Europos were buried intentionally, to bolster a rampart against a Sasanian army invading from the east in the 250s. The misfortune of the Roman garrison, which lost the battle, would become good fortune for historians. The earthen rampart sealed cross-sections of many buildings, including the house-church, so that both contents and date were secure. The church’s painted baptistery remains a unique discovery. Outside of funerary contexts, such as the catacombs in Rome, there are precious few Christian paintings from before Emperor Constantine’s conversion to Christianity in the fourth century. These also offer a glimpse into the beliefs and rituals of Syrian Christians, a community currently in peril. An annunciation scene from a Byzantine 12th-century illuminated manuscript. Credit Bibliothèque Nationale de France      While the Samaritan Woman at the Well was a respected biblical figure for early Christians, there was actually a more prominent “woman at the well” in Syria: the Virgin Mary during the Annunciation, when an angelic visitor informed her of her miraculous pregnancy. Where does this episode take place? The setting of the canonical account, in the Gospel of Luke, is not specified. But the second-century biography of Mary’s early life, usually called the Protevangelium of James, describes how one day, during a break from her work, “she took the pitcher and went forth to draw water, and behold, a voice said: ‘Hail, you are highly favored, the Lord is with you, blessed are you among women.’ And she looked around on the right and on the left to see from where this voice could have come.” During this first encounter, at a well or spring, the angel was heard but not seen. Mary appeared to be alone. Most people, when they imagine the Annunciation, have in mind some western Renaissance masterpiece: a studious, cloistered Mary welcoming the angel from the comfort of home. But Byzantine images of the scene, though coming centuries later than the figure from Dura-Europos, bear an arresting formal resemblance to it. The brilliant illumination in James of Kokkinobaphos’s “Homilies on the Virgin” and the grand mosaic from the Byzantine monastery at Chora in Istanbul both demonstrate the importance in eastern Christianity of placing Mary at the well. Some manuscripts even depict this type among illuminations of the Gospel of Luke itself, showing that artists preferred the evocative iconographic traditions of the noncanonical text over the unspecified setting of the canonical one. At Chora, Mary’s figure can also be contrasted with the portrayal of the Samaritan Woman in the same church, who looks across a well at a pictured Jesus.

http://pravoslavie.ru/90210.html

ОС 3, 5 (1930). S. 1−14; Vaccari A. Propaggini del Diatessaron in Occidente. Bi 12 (1931). P. 326−354; Kraeling C. H. A Greek Fragm. entof Tatian " s Diatessaron from Dura. London, 1935; Baumstark Л. Das griechische Diatessaron – Fragment von Dura Europos. ОС 3, 10 (1935). S. 244−251; Plooy D, Phillips С. Α., Barnouw A. J. The Liège Diatessaron edited. Amsterdam, 1929−1935; Marmardji A. S. Diatessaron de Tatian. Texte Arabe. Beyrouth, 1935; Casey R. R. The Arm enian Marcionitesandthe Diatessaron. Jorn. Bibl. Lit. 57 (1938). P. 185−194; Todesco V., Vaccari A., Vatasso M. Il Diatessaron in volgare italiano. Città del Vaticano, 1938; Baumstark A. Der Tatiantext von Le. 24:13. OC 3, 14 (1939). S. 19−37; Idem. Zwei italienische Diatessaron-Texte. Ibid. S. 225−342; Merk A. Tatian in italienischem Gewand. Bi 20 (1939). S. 294−305; Peters С. Danielplioij und die Diatessaron forsch ung. NTT 28 (1939). S. 233−341; Beston Α. F. L. The Arabic Version of Tatian " s Diatessaron. JRAS (1939). P. 608−610; Peters С. Ein neues Fragm en des griechischen Diatessaron? B 21 (1940). S. 51−55; Idem. Zum Problem der Stilistik in Tatians Diatessaron. OCP 6 (1940). P. 508−517; Williams С S. С. Tatian and the Text of Mark and Matthew. JTS 43 (1942). P. 37−42; Peters С. Die Entstehung der griechischen Diatessaron-übersetzung und ihr Nachhall in byzantinischer Kirchenpoesie. OCP 8 (1942). S. 468−476; Idem. Der Diatessarontext von Mt 2:9 und die westsächsische Evangelienversion. Bi 23 (1942). S. 323−332; Idem. Neue Funde und Forschungen zum Diatessaronproblem. Ibid. S. 68−77; Messina G. Un Diatessaron persiano del sec. XIII tradotto dal siriaco. Bi 23 ( 1942). P. 268−305; 24 (1943). P. 59−106; Metziger B. M. Recently published Greek Papyri of the New Testament. Bibl. Archaeologist 10 (1947). P. 42−44; Lyonnet S. Les Origines de la version arménienne etle Diatessaron. Rome, 1950; Messina G. Diatessaron Persiano. Roma, 1951; Vööbus A. Studies in the History of the Gospel Text in Syriac. CSCO. VOL 128 (Subsidia 2).

http://azbyka.ru/otechnik/Patrologija/si...

722)  Руфин. О вере и символе. 2; Августин. Проповедь 214.12. 723)  Ферранд Карфагенский († ок. 547). Письма. 10.2//PL 65.379. См. другие ссылки в PL 58.1044. 724)  Августин. Исповедь. 8.2.4–5. 725)  Августин. Проповеди. 58.1, 13; 59.1; 213.8. Позднее об этом обряде упоминает Геласиев служебник (PL 74.1084). 726)  Августин. Проповеди. 58.12–13. 727)  Ср. Тертуллиан. О молитве. 1–9; Киприан. О молитве Господней. 728)  Августин. Проповеди. 59.3–5. Ср. Тертуллиан. О молитве. 3–5; Кирилл Иерусалимский. Слово к неофитам. 5.12; Петр Златослов. Проповеди. 67; 70. 729)  Августин. Проповеди. 59.8. 730)  Августин. Проповеди. 56.13–17; 57.8; 59.7. 731)  Августин. Проповеди. 56.1; 57.1; 58.1; 59.1; 181.7. 732)  Августин. Толкование псалмов. 142.3; О святой девственности. 48. 733)  Августин. Проповеди. 58.2; 59.2. 734)  G. Morin. Etude sur une série de discours d’un évèque (de Naple?) du V siècle. 392. 735)  Амвросий. О таинствах. 8.43. 736)  Августин . Проповеди. 366.3. 737)  Ориген. Слово на Песнь песней. 1.7–27; Афанасий Великий. Толкование Пс.22//PG 27:140; Амвросий. О таинствах. 43. Подробнее см. J. Quasten. The Painting of the Good Shepherd at Dura-Europos. 18. C. 273–294. 738)  Августин. Проповеди. 228.3. По намекам в проповедях 226 и 227 можно заключить, что Августин читал проповедь о евхаристии в Воскресенье Пасхи после Литургии. 739)  Никита Ремезианский. Наставление “стремящихся” 5.3.1(115 г.). 740)  Амвросий. О таинствах. 1.2. 741)  Амвросий. О таинствах. 1.3–4; Амвросий. О таинствах (S). 1.1.1–3. В обоих случаях он ссылается на Мк.7:32–33. Ср. Ильдефонс Толедский. О смысле крещения. 27//PL 96.123. Интересно, что Иоанн Диакон (Послание к Сенарию. 4) приводит, в частности, Иов.27:2–4 в оправдание обычая помазывать ноздри, а не губы. 742)  Приведем полностью текст 48-го правила Эльвирского собора (305 г.): “Было принято соглашение отменить появившийся обычай, по которому крещаемые платили деньги, чтобы не показалось, что священник спрашивает плату за то, что он получил безвозмездно. И священники или другие клирики не будут омывать им (крещаемым) ноги”.

http://azbyka.ru/katehizacija/istorija-k...

It is generally thought that from the end of the 1st century, villas of the wealthier members of the church increasingly were adapted and used for the purposes of the liturgical assembly, but no solid evidence is available, and much relies on deduction from a very small number of cases. It seems a reasonable supposition that the fluid arrangements of the earliest Christian generations increasingly gave way to spe­cifically ordered church buildings. A rare example of a so-called “house church” from this later period of consolidation exists in Dura Europos, a Roman border town in Syria. Discovered in 1920, excava­tions in 1939 revealed a small mid-2nd- century Christian building that had been remodeled from a normal house. The exte­rior remained the same as other houses in the street, but the interior walls had been extensively redesigned to make a large rect­angular assembly hall. Another small room was made into a dedicated baptistery, with a canopied font set into the floor and wall frescoes illustrating gospel scenes. From the 3rd century onwards, some of the houses of famous martyrs also became places of worship, such as the house of John and Paul on the Caelian hill in Rome which in its elaboration into a church assimilated an adjacent apartment block. Other private villas were given to the church by wealthy patrons for the purposes of worship. In the time of the Diocletianic persecution of the early 4th century, Lactantius notes in his Divine Institutes that the Christian church at Nicomedia was a notable public building, and was deliberately burned by imperial troops. Several prestigious churches at Constantinople took their origin from the donation of senatorial villas to church use in the 4th century, a practice which had begun with grants of imperial property and civic basilicas in the time of Constan­tine (who had commenced this practice to afford some form of reparation of property to the Christians who had suffered confis­cation of buildings and goods in the perse­cutions of the preceding centuries). The Lateran Basilica is one example of such a gift. Other churches were custom-built by Constantine, including the Anastasis (Holy Sepulchre) in Jerusalem, and the shrine of Peter on the Vatican hill at Rome. Both were basilical-style buildings with adjoining martyria.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-ency...

Итак, почитание образа всегда восходит к первообразу. Поэтому если люди изображают антихристов и идолов и чествуют их, то такое «иконопочитание» богопротивно, ибо таковая честь относится бесам; если же изображается Христос и Его святые, то таковое иконопочитание угодно Богу, ибо чествуются те, кого и должно чествовать. IV. Когда появились иконы ? Иконы были в Церкви с первого века, с самого начала . В катакомбах, где стали собираться ранние христиане ещё в апостольский век, с нероновских времен (60-е годы I в.), находят немало икон – образов Христа, Девы Марии, ап. Петра и др. (см. рис. 8–11). С. В. Санников на страницах своей книги «Двадцать веков христианства» также разместил немало древнехристианских изображений . Иконы древних христиан можно найти и в других книгах и сайтах . Особо примечательно изображение Христа, найденное недалеко от Галилейского моря (рис. 12). Вот что говорят об этом археологи: «Английские и швейцарские специалисты, изучающие листы из бронзы, найденные в Иордании, предполагают, что они содержат самое древнее изображение Иисуса Христа. На одном из листов выбит лик с терновым венцом и надписью внизу «Спаситель Израиля». Как сообщает сайт Aciprensa.com со ссылкой на британский ежедневник «Daily Mail», 70 бронзовых листов были найдены в период с 2005 по 2007 г. в пещере на холме недалеко от Галилейского моря. Пещера находится примерно в 100 милях от Кумрана, где были обнаружены известные папирусы Мертвого моря. В настоящее время эксперты из Англии и Швейцарии изучают образцы, пытаясь более точно определить их возраст и происхождение. По предварительным оценкам, они были созданы в I в. от Р. Х.» . Важно отметить, что даже евреи в своих синагогах делали изображения 147 на библейскую тематику (см. рис. 13–15), о чём свидетельствуют, например, раскопки древнего города Дура-Европос. Вот что пишут об этом археологи: «Дура-Европос (англ. Dura-Europos) – античный город на Евфрате (вблизи современного Калат-эс-Салихия в Сирии), существовавший с 300 до н.э. до 256 года. Получил известность в связи с археологическими находками и хорошо сохранившимися древними фресками "/28/. В таком же примерно стиле и древние христиане этого города делали свои изображения (см. рис. 16–17).

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/prot...

4969 E.g., Pesiq. Rab. 23:8. Socrates also reportedly compared the soul with winds that are invisible yet yield clear effects (MacGregor, John, 73, cites Xenophon Mem. 4.3). 4970 One could speak similarly of a quickly disappearing pirate (Chariton 2.4.7: ν οκ οδας οδ» οπθεν λθεν οδ» που πλιν πλθεν); a Tanna spoke of inability to see the womb (where one came from) or the grave (where one was going; " Abot R. Nat. 32, §69B). More analogously, a Tanna commented on Dan 12that the righteous, like the stars, are sometimes visible but sometimes invisible (Sipre Deut. 47.2.8). 4971 Ezek 37 figures prominently in 4Q386; 4Q388; 4Q385 frg.2, lines 7–8; and a Dura Europos mural; perhaps Acts 2:2. See, e.g., Chevallier, Souffle, 23; Robinson, «Baptism,» 17; Bruce, Commentary, 54. Some diverse cultures link «spirit» and «wind» (Kaplan and Johnson, «Meaning,» 205; Egyptian language in Görg, «Wehen») or «wind» with the divine (Mbiti, Religions, 70). 4972 Commentators often recognize «wind» and «Spirit» as a double entendre here (e.g., Lightfoot, Gospel, 131; Hunter, John, 38; Sanders, John, 125; Brown, John, 1:131; Johnston, Spirit-Paraclete, 9; Shedd, «Meanings,» 255). 4973 Bernard, John, 2:313, contends that in John κοω with the genitive implies «hearing with appreciation and intelligence» as distinct from the accusative usage. This observation may summarize too simplistically, but a pattern does emerge. Genitive nouns follow this verb in 1:40; 3:8, 29; 4:42, 47; 5:24–25, 28; 6:45, 60; 7:32, 40; 8:38, 40, 47; 9:35, 40; 11:4; 12:34, 47; 14:24; 15:15; 18:37; 19:13. Nouns in the genitive or dative follow in 1:37; 3:29, 32; 4:1, 47; 5:24, 30, 37; 7:32; 8:26, 43; 9:31–32,35; 10:3; 11:4,6,20,42; 12:12,18,29,34,47; 14:28; 19:8,13; 21:7, which account for most of the book " s secondhand reports, and appear theologically significant far more rarely (esp. in 3:29,32; 5:24, 30, 37; 8:26, 43; 10:3; very rarely in the remainder of the book). 4974 «Hear» is also used in its regular narrative sense, which is not specifically theological, probably in 1:37,40; 4:1,47; 6:60; 7:32,40, 51; 9:27,31, 32, 25,40; 11:4,6,20,29,41–42; 12:12,18,29, 34; 14:28; 18:21; 19:8, 13; 21:7.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

Obras: Han llegado hasta nosotros dos libros de Crónicas, una Vida de san Martín, dos libros de Diálogos que complementan ésta y dos cartas. T Taciano el Sirio Vida: Nació en Siria de familia pagana y fue discípulo de Justino. Desengañado del paganismo – cuya filosofía repudia totalmente – se convirtió ante la sencillez y veracidad que descubría en el mensaje cristiano. Hacia el 172 fundó la secta de los encratitas o abstinentes, de doctrina gnóstica, que practicaba el vegetarianismo, consideraba el matrimonio como adulterio y sustituía el vino de la Eucaristía por agua. Desconocemos el destino posterior de Taciano. Obras: Sólo ha llegado hasta nosotros el Diatessaron y el Discurso contra los griegos. La primera era una concordancia de los cuatro evangelios que la iglesia siríaca utilizó en la liturgia hasta el s. V. El descubrimiento de un fragmento de esta obra en 1934 en Dura Europos, Siria, realizado por un equipo arqueológico de la John Hopkins University ha llevado a pensar en un origen griego del texto. El Discurso constituye una feroz diatriba contra la cultura helenista. Si bien algunos de los ataques parecen justificados (la condena de la astrología, de la magia, etc.), otros son discutibles (el ataque contra las artes). Teodoreto de Ciro Vida: Nació en Antioquía hacia el 393, educándose en los monasterios de aquella ciudad. En el 433 fue elegido obispo de Ciro. En la controversia entre Cirilo de Alejandría y Nestorio apoyó a este último incluso después de que fuera condenado. De hecho, sólo firmó el Símbolo de la Unión entre Cirilo y las Iglesias orientales, tras asegurarse de que no le exigían condenar a Nestorio. En el «latrocinio» de Efeso (449) fue depuesto por Dióscuro y desterrado. Tras apelar a León I, consiguió que éste declarara nula la decisión del latrocinio y, merced al nuevo emperador Marciano, pudo regresar a Ciro al año siguiente. Presente en Calcedonia (431) aceptó firmar finalmente una condena de Nestorio, lo que conllevó su rehabilitación episcopal. El concilio de Constantinopla del 533 condenó sus escritos contra Cirilo.

http://azbyka.ru/otechnik/spanish/diccio...

   001    002   003     004    005