Понедельник, 2 мая 1977 Май месяц как дуновение, как обещание свободы… В субботу в Вашингтоне на заседании Мариологического общества. Потом с о.Д.Григорьевым на вечерне в соборе, потом ужин у них (годовщина свадьбы) с Поливановыми и обратно на аэродром, в Нью-Йорк… Несколько мгновений в почти пустой церкви за вечерней, лучи солнца на стене, радость и полнота. Вчера после Литургии – в Wappingers, девять лет [внучке] Кате. Погружение в блаженный детский мир, из унылой суеты, в которой живу все эти недели… Все эти дни – изумительная весенняя погода, а сегодня – серо, душно, мокро. Утопание в семинарских делах. Звонок за звонком. Разговор за разговором. Вот пока писал эти несколько строчек – было три звонка! (Один от " ежедневного " Н.С.Арсеньева…) Мне иногда кажется, что по какой-то странной случайности я попал в какой-то тайфун и бессильно кручусь вместе с ним… Разговор сегодня с архим. Иоанном Маллурисом, греком-киприотом, который когда-то учился у нас года два. Об ужасающем церковном положении на Кипре и в Греции. О степени " гниения " Православия. Но это не мешает православным – старым и молодым – пребывать в полнейшем самодовольстве и триумфализме. Среда, 4 мая 1977 Преполовение Пятидесятницы. Ранняя Литургия, которую служим втроем: я, Fr.D.Wessel, Fr.L.Papazian и Алеша Виноградов. Утро – за писанием писем и приемом студентов в семинарии… Leautaud: " Tout peut s " exprimer clairement, et ne pas savoir etre clair est une inferiorite, ou s " appliquer a ne pas 1 " etre ou s " en faire un merite, est pure sottise " (XII, 86) . Письма – от греческого архимандрита из монастыря Пендели с просьбой разрешить перевод моего " Great Lent " на греческий язык; от некоей Irene Hoening из Мюнхена с той же просьбой, но на немецкий язык. Она пишет: " .. .your books, concise, " simple " in the beautiful way of being represented by a person who knows his matter so well that he is able to offer it so clearly that it sounds simple and not complicated – your books would fill the vast gap which is felt here… " .

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=708...

Скачать epub pdf Samaritan woman, Photinia 8 May 1988 In the name of the Father, of the Son and of the Holy Ghost. The Holy Gospel has not given us the name of the Samaritan woman. But the Tradition of the Church remembers and calls her, in Greek – Photine, in Russian – Svetlana, in Celtic languages – Fiona, in Western languages – Clair(e). And all these names speak to us of one thing of light. Having met the Lord Jesus Christ she has become a light shining in the world, a light that enlightens those who meet her. Every Saint is offered us as an example; but we cannot always emulate the concrete ways in which a Saint lived, we cannot always (repeat) their way from earth to heaven. But we can learn from each of them two things. The one is that (by) the grace of God we can achieve what seems to be humanely impossible: become a person in the image and likeness of God, to be in this world of darkness, of tragedy which is (in the power of lies) to become a word of truth, a sign of hope, the certainty that God can conquer if we only allow Him access to our souls and to our lives. First of all, to our souls, because if the Kingdom of God is not established within us, if God is not enthroned like a devouring fire in our minds and hearts, a fire that destroys everything unworthy of ourselves and of Him, we cannot spread God " s light around. And the second thing which the Saints can teach us is to understand the message which their name conveys to us. And today " s Samaritan woman speaks of light. Christ has said that He is the Light of the world, the light that enlightens all men; and we are called to give shelter within our souls, minds and hearts, indeed within our whole self, to this light, so that the word spoken by Christ ‘let your light s o shine before all men that seeing your good deeds they may give glory to your Father who is in Heaven’ may be fulfilled and accomplished in and through us. It is only through seeing our deeds, through seeing how we live that people can believe that the light is God " s light; it is not in our words unless it is words of truth and of power like those of the Apostles or of Christ Himself indeed. And so, let us reflect, each of us, on the meaning of our name and on the way in which we can become what we are called.

http://azbyka.ru/otechnik/Antonij_Surozh...

   001    002    003    004    005    006    007    008    009   010