Афанасий (Дроздов), архиеп. Астраханский и Енотаевский 155 (1) Афанасий (Евтич , Ahacmacuje Jebmuч), иеромон. (ныне еп. Захолмский и Герцеговинский) 167 1 , 201 Афанасий Паросский (Парийский), иером., (прп.) 109 Афанасий Псалидас 105 6 , 106 сн. Афиногенов Д. E. 50 1 Балашеску Н. 173 Барн, сотрудник В. Прелипцеану 183 Бегунов Ю. К. 125 2 , 201 Беда Достопочтенный 52 Безобразов П. В. 65 3 Беллармино Р, кардинал 187 1 Белинский В. Г. 162 Бернард Клервоский (Bernard de Clair- vaux) 56, 57 (2) , 84, 221 2 Бибиков M. В. 49 4 , 50 6, 8 , 201 Богданович Д. (Богдановий) 116 5 , 117 1, 2, 6 , 118 1 , 120, 201, 202 Бородай Т. Ю. 86 сн. Бранкован Константин (Constantin Brincoveanu), рум. князь 146 (1) Брациотис Н. 182 Брациотис Π. ( Μπρατσιτης Π.) 175 1 , 181, 209 Бриллиантов А. И. 52 5 Брокгауз Ф. А. 50 2 Бронзов А. А. 203 Бруно, еп. Вюрцбургский (Гербиполенский) 129 (3) Брянцев Д. 63 сн. Булгаков С. Н., прот. 162 3 , 163 1 , 188 (1, 2) , 202 Бухарев А. М. (в мон. до расстрижения – Феодор) 151 Бюхнер Л. 171 (1) Валентин, гностик 23 Вал(ь)тон Бриан, еп. Честерский 134 Вамвас Н. 175 Варлаам Калабрийский, кардинал, еретик 66, 67, 68 3 , 69–71 Варнава (Пс.) 21 Варух, библ. 99, 121 4 , 127 Василий Великий , архиеп. Кесарийский (Каппадокийский) (Basile de Cesaree), свт. 36, 39 (2) , 40 (1) , 41 (1) , 42, 58, 116, 117, 121, 140 (4) , 202, 220 2 Василий Новый, архиеп. Патрский 50 Вдовиченко А. В. 218 3 Веллас В. 181 (4, 5) Велльгаузен Ю. 178 (2) , 179 Вениамин, бенедиктинец 128 Верещагин E. М. 113 2 , 202, 206 Веселинович С. М., прот. 194 Вигуру Ф. Г., катол. свящ. 160 сн., 202, 213 (2) Видакович М. 164 Вишняков Η. Π. 159 1 Виндельбанд В. (Windelband W.) 53 1 , 56 3 , 85 3 , 209 Виссарион Макрис, архим. 103 (3) Владимир (Василий) Всеволодович, Мономах, вел. князь киевский 121 1 Властов Г. 187 Власюк А. Π. 137 2 Вольтер Ф. – М. – А. 105 1, 6 , 106 (3) , 166 3 Вольф X. 165 (3) Воронцов В. В. 202 Врховац Р. 169 3 , 170 2, 3 , 202 Вук см. Караджич Вулгарис Е. см. Евгений Вулгарис Гавриил, архангел, библ. 22, 168

http://azbyka.ru/otechnik/Amfilohij_Rado...

2537 The double citation reflects two methods of enumerating verses in Joseph and Aseneth; where there is a difference, I consistently use the enumeration of OTP first and that of my Greek manuscript second. 2538 Also MSS at 18:11. Hengel, Son, 43; Blackburn, «ΑΝΔΡΕΣ,» 189, are not entirely convincing in referring only to the Jewish tradition of applying this language to angels (Wis 5:5). 2539 Longenecker, Exegesis, 141–45. 2540 See Riesenfeld, Tradition, 76; Dunn, Baptism, 30; Albright and Mann, Matthew, 36; Teeple, Prophet, 75–76; Meier, Vision, 59–60; Gundry, Matthew, 53. 2541 So also Hengel, Son, 24, on Greek usage. 2542 Hooker, Preface, 55–65, sees this sense rather than messiahship in Paul, but the options are not mutually exclusive (cf. Rom 1:4 ). 2543 See Harvey, Jesus, 172–73. 2544 Cullmann, Christology, 275; Martin, Mark, 106. 2545 Dahood, Psalms, 11–12; cf. De Vaux, Israel, 109; Harrelson, Cult, 86–87. 2546 See Bright, History, 225. 2547 Given the prevalence of divine kings in parts of the ancient Near East (De Vaux, Israel, 111; even Akenaton in «The Amarna Letters,» 483–90 in ANET, passim), one sin to which Israel " s and Judah " s rulers had not succumbed (De Vaux, Israel, 113), one may question whether Isaiah would have risked implying that God would be Israel " s ultimate Davidic king if that was not what he meant (against Berger and Wyschogrod, Jews, 43; on the structure cf. De Vaux, Israel, 107; Kitchen, Orient, 110). This idea admittedly lacks parallels elsewhere in the Hebrew Bible, but explicit messianic material is scarce in it to begin with. Tg. Isa. 9deliberately alters the grammar to distinguish the Davidic king from the Mighty God. 2548 Before the Qumran texts, in fact, scholars generally agreed that first-century Judaism did not apply «son of God» as a messianic title, in contrast to some OT usage; see Conzelmann, Theology, 76–77; Jeremias, Parables, 73; Montefiore, Gospels, 1:85; Stevens, Theology, 104–105. 2549 Longenecker, Christology, 95; Stanton, Gospels, 225. Vermes, Jesus the Jew, 198–99, rightly notes that lQSer(a) (=lQ28a) 2.11–12 is not as clear as 4QFlor; Hengel, Son, 44, also cites a Daniel apocryphon as yet unpublished at the time of his book. Some cite 4Q 242 2.1–2, though it remains debated (Stanton, Gospel Truth, 154–55); see comment below. 4Q174 3.10–11 uses 2Sam 7:11–14 in an explicitly messianic context (4Q174 3.11–13; the passage may also stress, as Bergmeier, «Erfüllung,» argues on 4Q174 2.17–3.13, the eschatological elect and their temple).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

The transition from the uniform liquid to the structured liq­uid can be compared to the transition from a physical state of the universe with no life to the state when life emerged. In the case of the Bernard phenomenon, the tran­sition from the uniform state to the complex state depends on satisfying some con­ditions that can be called the necessary conditions. In particular, there must be two factors: (1) the presence of the external gravitational field and (2) the presence of the difference in temperature on the upper and low plains ΔΤ. When this difference reaches some critical level ΔΤc, one observes the transition from the uniform liquid to the liquid that is formed by cell tubes. If we make an analogy between the external factors in the Bernard experiment (that is, the external gravitational field and the difference in temperature between the two planes containing the liquid) and the external cosmological conditions that are necessary for the emergence of life (such as the strength of the cosmological gravita­tional fields and the temperature of the background radiation, which decreases as the universe expands), then the necessary condition for the Bernard phenomenon to occur (ΔT > ΔTc) can be paralleled with some cosmological event, when the temper­ature of the background radiation dropped to such a level that the stability of the constituents of the biological factors on the earth were achieved and life could emerge. The most intriguing part of the Bernard experiment, however, is that the phenomenon of complexity can be of two different types. The Bernard cell in a given place of the liquid can have either clockwise (right, or R) or counterclockwise (left, or L) chirality, so that the spatial structure of complexity, attained in a fixed point of the liquid, can be depicted as a sequel of cells with different order of chiralities, namely, either A (… RLRLRL…) or B (… LRLRLR…). It is important to realize that the complexity of the Bernard type will necessarily emerge if ΔT > ΔΤc, that is, the phenomenon is deterministic with respect to the external, necessary conditions.

http://azbyka.ru/otechnik/world/light-fr...

Balch, Wives Balch, David L. Let Wives Be Submissive: The Domestic Code in 1 Peter. SBLMS 26. Chico, Calif: Scholars Press for the Society of Biblical Literature, 1981. Balfour, «Jewishness» Balfour, Glenn. «The Jewishness of John " s Use of the Scriptures in John 6and 7:37–38.» Tyndale Bulletin 46 (1995): 357–80. Ball, I Am Ball, David Mark. " I Am» in Johns Gospel: Literary Function, Background, and Theological Implications. JSNTSup 124. Sheffield: Sheffield Academic Press, 1996. Bamberger, «Philo»   Bamberger, Bernard J. «Philo and the Aggadah.» HUCA 48 (1977): 153–85. Bamberger, «Prophet» Bamberger, Bernard J. «The Changing Image of the Prophet in Jewish Thought.» Pages 301–23 in Interpreting the Prophetic Tradition: The Goldman Lectures, 1955–1966. Edited by Harry M. Orlinski. Cincinnatti: Hebrew Union College Press, 1969; New York: Ktav, 1969. Bamberger, Proselytism Bamberger, Bernard J. Proselytism in the Talmudic Period. 2d ed. Foreword by Julian Morgenstern. New York: Ktav, 1968. Bamberger, Story Bamberger, Bernard J. The Story of Judaism. New York: Union of American Hebrew Congregations, 1962. Bammel, «Discourse» Bammel, C. P. «The Farewell Discourse in Patristic Exegesis.» Neotesta-mentica!5 (1991): 193–207. Bammel, «Feeding» Bammel, Ernst. «The Feeding of the Multitude.» Pages 211–40 in Jesus and the Politics of His Day. Edited by Ernst Bammel and C. F. D. Moule. Cambridge: Cambridge University Press, 1984. Bammel, «Name»   Bammel, Ernst. «What Is Thy Name?» NovT 12 (1970): 223–28. Bammel, «Paraklet»   Bammel, Ernst. «Jesus und der Paraklet im Johannes 16.» Pages 199–217 in Christ and Spirit in the NT: In Honour of Charles Francis Digby Moule. Edited by Barnabas Lindars and Stephen S. Smalley. Cambridge: Cambridge University Press, 1973. Bammel, «Poor»   Bammel, Ernst. «The Poor and the Zealots.» Pages 109–28 in Jesus and the Politics of His Day. Edited by Ernst Bammel and C. F. D. Moule. Cambridge: Cambridge University Press, 1984. Bammel, " Titulus»   Bammel, Ernst. «The Titulus.» Pages 353–64 in Jesus and the Politics of His Day. Edited by Ernst Bammel and C. F. D. Moule. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

Soares Prabhu, Quotations Soares Prabhu, George M. The Formula Quotations in the Infancy Narrative of Matthew: An Enquiry into the Tradition History of Mt 1–2 . Rome: Biblical Institute Press, 1976. Söding, «Feindeshass» Söding, Thomas. «Feindeshass und Bruderliebe: Beobachtungen zur essenischen Ethik.» RevQ 16 (1993–1995): 601–19. Söding, «Kann aus Nazareth» Söding, Thomas. « " Was kann aus Nazareth schon Gutes kommen?» (Joh 1.46): Die Bedeutung des Judenseins Jesu im Johannesevangelium.» NTS 46, no. 1 (2000): 21–41. Soggin, Introduction Soggin, J. Alberto. Introduction to the Old Testament. Philadelphia: Westminster, 1980. Sonne, «Use» Sonne, Isaiah. «The Use of Rabbinic Literature as Historical Sources.» JQR 36 (1945–1946): 147–69. Soramuzza, «Policy» Soramuzza, Vincent. «The Policy of the Early Roman Emperors towards Judaism.» Pages 277–97 in vo1. 5 of The Beginnings of Christianity. Spencer, «Narrative Echoes» Spencer, Patrick E. «Narrative Echoes in John 21 : Intertextual Interpretation and Intratextual Connection.» JSNT75 (1999): 49–68. Spencer, Philip Spencer, F. Scott. The Portrait of Philip in Acts: A Study of Roles and Relations. JSNTSup 67. Sheffield: Sheffield Academic Press, 1992. Sperber, «Shíurim» Sperber, Danie1. «A Note on Some Shíurim and Graeco-Roman Measurements.» JJS 20 (1969): 81–86. Speyer, «Derjenige» Speyer, Wolfgang. ««Derjenige, der verwundet hat, wird auch heilen.»» Jahrbuch für Antike und Christentum 36 (1993): 46–53. Spicq, » Trogein» Spicq, C. » Trogein: Est-il synonyme de phagein et d " esthiein dans le Noveau Testament?» NTS 26 (1979–1980): 414–19. Spittler, «Introduction»   Spittler, R. P. Introduction to «Testament of Job.» OTP 1:829–38. Spriggs, «Water»   Spriggs, D. G. «Meaning of " Water» in John 3:5 .» ExpTim 85 (1973–1974): 149–50. St. Clair, «Shrine» St. Clair, A. «The Torah Shrine at Dura-Europos: A Re-evaluation.» Jahrbuch für Antike und Christentum 29 (1986): 109–117, plates 14–15. Stählin, «πνεμα» Stählin, G. «To ττνεμα ησο (Apostelgeschichte 16:7).» Pages 229–52 in Christ and Spirit in the NT: In Honour of Charles Francis Digby Moule. Edited by Barnabas Lindars and Stephen S. Smalley. Cambridge: Cambridge University Press, 1973.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

В К. находилось огромное книжное собрание; при жизни Бернарда Клервоского в нем насчитывалось ок. 340 томов. Книги мон-рю подарил Генрих, брат короля Франции. Сохранилось более 2 тыс. рукописей, переписанных непосредственно в К. Среди них выделяются 2-томная Библия с маргинальными пометами, сделанными рукой Бернарда Клервоского (Bibl. Clair. A 28-29=Troyes. Bibl. municip. 458), и 5-томная Великая Библия из К. (Bibl. Clair. A 20-22, 24-25=Troyes. Bibl. municip. 27). Страстным библиофилом был аббат Пьер II, обогативший б-ку аббатства множеством томов античных классиков. По его распоряжению в 1472 г. был составлен библиотечный каталог, в к-ром описаны 1788 рукописных книг и 3 печатные (см.: La bibliothèque de l " abbaye de Clairvaux, du XIIe au XVIIIe siècle/Éd. A. Vernet. P., 1979. T. 1: Catalogues et répertoires; 1997. T. 2: Les manuscrits conservés. Pt. 1: Manuscrits bibliques, patristiques et théologiques). Рукописи б-ки К. легли в основу 1-го печатного издания творений Бернарда Клервоского (1508). Собрание значительно пополнилось накануне Французской революции, когда за 135 тыс. ливров была выкуплена б-ка семьи Буйе. Благодаря связям со знатью, участвовавшей в крестовых походах, в К. было собрано множество мощей святых и реликвий с Востока. В 1135 или 1144 г. Бернард Клервоский получил в дар от лат. патриарха Иерусалима частицу Св. Креста. Из Рима Бернард привез мощи мн. почитаемых святых, в т. ч. зуб свт. Кесария Арелатского (Vita Prima. IV 1//PL. 185. Col. 322). В следующем столетии Гуго, бывш. настоятель обители Сен-Гилен, став монахом в К., привез в аббатство множество мощей из Палестины. В 1405 г., при аббате Матфее II (1405-1428), была проведена инвентаризация сокровищницы мон-ря. В 1504 г. составлен новый инвентарь сокровищницы и сакристии К., дополненный историческими сведениями. Сохранились инвентари 1519, 1640, 1719 и 1741-1742 гг., а также описание ценностей, сделанное в период закрытия аббатства (см.: PL. 185. Col. 1661-1798; Arbois de Jubainville H., de. Trésor de Clairvaux//Revue des Sociétés savantes des départements. Ser. 5. P., 1873. T. 5. P. 490-508; Lalore Ch. Le trésor de Clairvaux du XIIe au XVIIIe siècle. P., 1875; Vernier J.-J. Inventaire du trésor et de la sacristie de l " abbaye de Claivaux de 1640//Bibliothèque de l " école des chartes. P., 1902. T. 63. P. 599-677).

http://pravenc.ru/text/1841309.html

Dans ce commentaire, Balsamon fait effectivement une exception à l’ordre général pour le patriarche de Constantinople. Il n’y a pas d’exception de ce type dans les interprétations de ce canon ou d’autres canons sur le sujet de la transition des clercs chez d’autres canonistes faisant autorité : Zonaras, Aristène, l’évêque  Nicodème (Milaš).  La seule raison compréhensible de l’attribution du siège de Constantinople et l’assimilation d’un privilège spécial pour celui-ci pourrait être le statut de capitale de la « ville régnante », qui était donc un centre d’attraction pour les clercs qui avaient arbitrairement quitté leurs évêques, un statut perdu depuis longtemps par cette ville. La question se pose toutefois de savoir ce que Balsamon pensait des limites territoriales du privilège qu’il mentionne. Le commentateur lui-même n’a pas de réponse à cette question. Les commentaires de Jean Zonaras sur les 9e et  17e  canons du IVe Concile œcuménique jettent une lumière sur la question des appels, précisant clairement que cela ne concerne que les métropolites subordonnés au patriarche de Constantinople [xlvi] . Par analogie avec cette indication de Zonaras, on peut affirmer que le droit du patriarche de Constantinople de recevoir des clercs sans lettre de congé, auquel Balsamon fait référence, s’appliquait à son époque exclusivement aux clercs du patriarcat de Constantinople. D’autant plus que dans son interprétation du 17e canon du Concile in Trullo, Balsamon affirme que le même privilège appartient à l’évêque de Carthage : « Excluez ici l’évêque de Constantinople et l’évêque de Carthage ; car eux seuls peuvent, comme on l’a souvent dit, recevoir des clercs étrangers sans le consentement de celui qui les a ordonnés » [xlvii] . En effet, le 55e canon (66e) du Concile de Carthage accordait à l’évêque de Carthage, alors primat d’Afrique, le privilège d’ordonner des clercs d’autres diocèses africains comme évêques d’un diocèse vacant, sans exiger le consentement obligatoire de l’évêque auquel le clerc en question était subordonné. Toutefois, il est absolument clair que ce privilège ne s’étendait pas au-delà des frontières de l’Afrique. Cela semble donc assez clair : Balsamon disait que l’évêque de Constantinople, par analogie avec l’évêque de Carthage, a également des droits juridictionnels étendus par rapport aux autres évêques, mais uniquement au sein de l’Église de Constantinople.

http://mospat.ru/fr/news/90540/

1034 . Stone N. Names of God. Chicago, 1944. 1035 . Stupperich R. Russische Sekten. Wernigerode-am-Harz, 1938. 1036 . SuttnerE. C. Philokalie und Jesusgebet im westlichen Europa unser-er Tage (mit umfassender Literaturiibersicht). – 1000 Jahre zwischen Wolgaund Rhein. Munchen, 1988. 1037 . Taylor V. The Names of Jesus. London, 1954. 1038 . Testa E. Nomi personal! semiticï Biblici, Angelici, Profanï Studio filologico e comparative. Porziuncola, 1994. 1039 . The Mount Athos Heresy Case. Voluntary Exile in Siberia. – The Times, 23.08.1913. 1040 . Thompson H. O. Yahweh. – Anchor Bible Dictionary. T. VI. New York, 1992. P. 1011–1012. 1041 . Tittel B. Vorwort. – Ilarion, Schimonach. Auf der Bergen des Kaukasus. Gesprach zweier Einsiedler iiber das Jesus-Gebet. Uber-zetzt und mit einem Vorwort von P. Bonifaz Tittel OSB. Salzburg, 1991. S. 11–42. 1042 . Toumay R. Le Psaume VIII et la doctrine biblique du Nom. – Revue bibliqueVS, 1971.P. 18–30. 1043 . Traube L. Nomina sacra. Versuch einer Geschichte der christlichen Kurzung. Munchen, 1907. 1044 . Ueberweg F. Grundriss der Geschichte der Philosophic. Berlin, 1926. 1045 . Volker W. Praxis und Theoria bei Symeon dem neuen Theologen. Wiesbaden, 1974. 1046 . Vaccari A. Nomen Domini. Roma, 1933. 1047 . Van Rujven D. A. Le " Rossicon» ou le monastere russe de St. Panteleimon au Mont-Athos. – Irenikon 30. Chevetogne, 1957. r 44–59. 1048 . Vattioni F. II Tetragramma divino nel Pfuad inv. 266. – Studia Papirologica. T. XVIII. Fasc. 1. Enero-Julio, 1979. 1049 . Vaux R. de. The Early History of Israel. Philadelphia, 1978. 1050 . Vaux R. de. The Revelation of the Divine Name YHWH. – Proclamation and Presence. Festschrift G. H. Davies. London, 1970. r 48–75. 1051 . Vigano L. Nome e titoli di YHWH alia luce del semitico del Nord-Ouest. Roma, 1976. 1052 . Wambacq B. N. Eheyeh asher eheyeh. – Biblica 59, 1978. P. 317–338. 1053 . Ware K. A Way of Ascent: The Jesus Prayer. – Christian Spirituality. Origins to the Twelfth Century. Ed. by B. McGinn and John Meyendorff in collaboration with J. Leclercq. London, 1986. P. 402–410.

http://azbyka.ru/otechnik/Ilarion_Alfeev...

195. Talmon S. The «Manual of Benedictionis» of the Sect of the Judaean Desert, RQ, 1960, t. II, 8, fasc. 4, s. 475–500. 196. Tcherikover V. Corpus papyrorum judaicarum, vol. I, Cambridge, 1957. 197. Tcherikover V. Hellenistic Civilization and the Jews, Philadelphia – Jerusalem, 1959. 198. Testuz M. Les idées religieuses du Livre des Jubilés, Paris, 1960. 199. Thomas J. Le mouvement Baptiste en Palestine et Syrie Gemblaux, 1939. 200. Tyloch W. Quelques Remarques sur le caractère social de mouvement du Qumran, «Qumran-Probleme», Berlin, 1963, s. 341–351. 201. Urbach E. Ascesis and Suffering in Talmudic and Midrashic Sources, «I. E. Baer. Jubilee Volum», Jerusalem, 1960, s. 48–68 (иврит). 202. Vaux R. de, a propos des manuscrits de la Mer Morte, RB, 1950, t .57, 3, s. 417–429. 203. Vaux R. de, L Archéologie et les manuscrits de la Mer Morte, Paris, 1961. 204. Vellas B. Zur Etymologie des Namens σσαιοι, «Zeitschrift für die Alttestamentliche Wissenschaft», 1969, Bd. 81, H. 1, s. 99–100. 205. Vermes G. Essenes and Therapeutai, RQ, 1962, t. 3, 12, fasc. 4, s. 495–504. 206. Vermes G. Essenes – Therapeutai – Qumran, «The Durham University Journal», 1960, vol. LII, 3, s. 97–115. 207. Vermes G. The Etymologie of «Essenes», RQ, 1960, t. 2, 7, fasc. 3, s. 427–444. 208. Wagner P. Die Essener in der Wissenschaftlichen Discussion, Berlin, 1960. 209. Wendland P. Die hellenistisch-römische Kultur in ihrer Beziehungen zu Judentum und Christentum, Tübingen, 1907. 210. Wendland P. Die Therapeuten und die philonische Schrift vom beschaulichen Leben, Leipzig, 1896. 211. Wilcken U. Grundzüge und Chrestomathie der Papyruskunde, Bd I, Leipzig-Berlin, 1912. 212. Wilcken U. Urkunden der Ptolemäerzeit, Bd I, Berlin und Leipzig, 1927. 213. Wolfson H. A. Philo. Fundations of Religious Philosophy in Judaism, Christianity and Islam, vol. I-II, Cambridge, 1948. 214. Zeitlin S. The Account of the Essens in Josephus and the Philosophumena, JQR, 1959, vol. 49, 4, s. 292–299. 215. Yadin Y. The Ben Sira Scroll from Masada, Jerusalem, 1965.

http://azbyka.ru/otechnik/sekty/obshhina...

DeSilva, «Honor and Shame»   DeSilva, David A. «Honor and Shame.» Pages 519–21 in Dictionary of New Testament Background. Edited by Craig A. Evans and Stanley E. Porter. Downers Grove, 111.: InterVarsity, 2000. DeSilva, «Patronage» DeSilva, David A. «Patronage.» Pages 766–71 in Dictionary of New Testament Background. Edited by Craig A. Evans and Stanley E. Porter. Downers Grove, 111.: InterVarsity, 2000. DeSilva, «Wisdom of Solomon» DeSilva, David A. «Wisdom of Solomon.» Pages 1268–76 in Dictionary of New Testament Background. Edited by Craig A. Evans and Stanley E. Porter. Downers Grove, 111.: InterVarsity, 2000. Desprez, «Groups» Desprez, Vincent. «Jewish Ascetical Groups at the Time of Christ: Qumran and the Therapeuts.» American Benedictine Review 41 (1990): 291–311. Deutsch, «Wisdom» Deutsch, Celia. «Wisdom in Matthew: Transformation of a Symbo1.» NovT 32 (1990): 13–47. De Vaux, Israel   De Vaux, Roland. Ancient Israel: Its Life and Institutions. Translated by John MacHugh. New York: McGraw-Hill, 1961. Devillers, «Exégèse»   Devillers, Luc. «Exégèse et théologie de Jean 1,18.» Revue thomiste 89 (1989): 181–217. Devillers, «Piscine»   Devillers, Luc. «Une piscine peut en cacher une autre: À propos de Jean 5,l-9a.» RB 106 (1999): 175–205. De Waard, «Quotation»   De Waard, Jan. «The Quotation from Deuteronomy in Acts 3,22.23 and the Palestinian Text: Additional Arguments.» Biblica 52 (1971): 537–40. De Wet, «Unity»   De Wet, B. W. «Unity in John 17 and in 1QSI-IX: A Comparative Study.» Skrifen kerk 18 (1997): 34–51. Dewey, «Curse» Dewey, Kim E. «Peter " s Curse and Cursed Peter ( Mark 14:53–54, 66–72 ).» Pages 96–114 in The Passion in Mark: Studies in Mark 14–16 . Edited by Werner H. Kelber. Philadelphia: Fortress, 1976. Dewey, «Oral-Aural Event» Dewey, Joanna. «The Gospel of Mark as an Oral-Aural Event: Implications for Interpretation.» Pages 145–63 in The New Literary Criticism and the New Testament. Edited by Edgar V. McKnight and Elizabeth Struthers Malbon. Valley Forge, Pa.: Trinity Press International, 1994; Sheffield: JSOT Press, 1994.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

  001     002    003    004    005    006    007    008    009    010