Ле Коз справедливо указывает еще одну возможность объяснения несоответствия изложения Корана преподобным Иоанном Дамаскиным современному: «Несомненно к VIII веку текст Корана еще не был полностью установлен в его современной версии, так же, как и сборники хадисов не претерпели последующей работы по отсеву. В Дамаске популярен был Коран редакции Убайи бен Кааба, который имел значительные отличия от Османовской версии (современной), в частности включал не 114, в 116 сур; значимые расхождения имелись не только между стихами, но даже целыми сурами. Даже в Х веке встречались еще копии этого Корана в Басре; тем более вероятно, что он имел хождения во времена преподобного Иоанна Дамаскина, чем и могут объясняться отличия в его коранических цитатах».    Кроме того, некоторые отличия в изложении преподобным Иоанном вероучительных положений и норм ислама от мусульманской традиции являются не неточностями, но отражением ранних мусульманских толкований и народных легенд, которые не нашли места в дошедших до нас классических источниках ислама, поскольку они были записаны позже того времени, когда преподобный Иоанн закончил свой труд.    Сюда следует отнести наименование Афродиты, которой арабы поклонялись до ислама, как «Хабар», которое о. Иоанн Мейендорф приводит как пример неосведомленности преподобного Иоанна Дамаскина в исламе, якобы происходящей из непонимания мусульманской молитвы Allahu akbar (Аллах велик).    Однако еще в XIX веке Саблуков писал, что слово «Хубар», употребляемое преподобным Иоанном в отношении Афродиты, под которой имеется в виду арабская богиня Аллат, – это искаженный отголосок языческой молитвы, адресованной к ней: Allatu kubra – формула, измененная впоследствии на мусульманский такбир.    Ложная этимология названия «сарацины» не принадлежит самому преподобному Иоанну, она встречается еще у блаженного Иеронима и Созомена.    Выбор коранических тем и отрывков, интересующих преподобного Иоанна, определяется его полемическими целями: доказать, что Коран содержит противоречивые сказания, что Мухаммед не имеет никаких оснований для своих пророческих притязаний. Поэтому святой отец не прибегает к последовательному изложению Корана. Все подчинено исключительно полемической направленности. То же самое касается и материала из мусульманских преданий: преподобный Иоанн приводит в пример историю женитьбы Мухаммеда на жене своего приемного сына Зейда, дабы доказать, что его откровение имело основой изначально человеческое и чувственное.

http://lib.pravmir.ru/library/readbook/3...

At that point, nearly the entire population of Maaloula fled. Some went to Beirut, an unfortunate reminder of the gruesome slogan chanted by opposition members at rallies from the beginning of the conflict: “Christians to Beirut, Alawites to the coffin.” The Syrian government eventually took back Maaloula, but in November 2013 more opposition forces—including the jihadist Jabhat al-Nusra (the Al-Qaeda franchise in Syria)—attacked. They kidnapped 12 nuns from the monastery to exchange for their captured fighters. A soldier loyal to Syria " s president Bashar Al-Assad stand beside a damaged church in Maaloula, Syria, August 21, 2014. OMAR SANADIKI/REUTERS      For nearly six months, the ancient town was again under siege until April 14, 2014, when the Syrian army—with the help of Iranian-backed Hezbollah militia—once more took control of Maaloula. Recalling the assault by jihadists, 62-year-old Adnan Nasrallah told the Arabic daily newspaper Al Akbar: “I saw people wearing al-Nusra headbands who started shooting at crosses, " adding that one of them “put a pistol to the head of my neighbor and forced him to convert to Islam by obliging him to repeat, 'There is no God but God.’ " Afterwards they joked, 'He's one of ours now.'” The Syrian army still controls most of Maaloula, but only around 150 Christian families have returned. Many houses have been gutted by fires, and the churches and monasteries are damaged from the fighting. As the season of Lent and abstinence leading up to Easter began in Maaloula in February, the faithful few gathered to pray. But they are no longer praying for cures for ailments or for a profitable harvest from their fields. Now they are praying for survival, because they know hundreds of their fellow Christians have been kidnapped and murdered by ISIS. Despite this, they refuse to flee, because Syria is their country, their home. Mahmoud Diab, the imam, has left the town, but Antoinette Nasrallah is still in Maaloula. When I spoke to her by telephone a few weeks before Easter, she said the reason was simple: “It has to do with history.”

http://pravoslavie.ru/78225.html

В настоящее время на Украине произошли разделы и расколы внутри Церкви — это неприемлемо. Может быть, сегодня разногласия между Украиной и Россией  подпитывают раскол и увеличивают разногласия между Церквями. Я желаю, чтобы Украинский кризис разрешился через диалог и пришел к мирному общему разрешению, прекратив насилие и бойню. Христианам не нужны ни войны, ни убийства, ни резня. Этот политический кризис должен быть разрешен мирным путем. А на членов Церкви возлагается ответственность работать на то, чтобы преодолеть разделы и расколы. Православная Церковь на Украине сильная, потому что большинство народа исповедует православие. Неприемлемо для нас сохранение раскола. Надеемся, что усилия со стороны Московского и Константинопольского патриарха объединят Украинскую Церковь. Я считаю, что раскол можно остановить, и те, кто сейчас в расколе, смогут воссоединиться. Но для этого нужно смирение, вера и желание. Мы молимся за православную Церковь на Украине.  Надежда Кеворкова, RT На ahrлuйckoм: We Palestinian Christians say Allahu Akbar Поскольку вы здесь... У нас есть небольшая просьба. Эту историю удалось рассказать благодаря поддержке читателей. Даже самое небольшое ежемесячное пожертвование помогает работать редакции и создавать важные материалы для людей. Сейчас ваша помощь нужна как никогда. Поделитесь, это важно Выбор читателей «Правмира» Подпишитесь на самые интересные материалы недели. Материалы по теме 5 апреля, 2024 3 апреля, 2024 2 апреля, 2024 2 апреля, 2024 1 апреля, 2024 30 марта, 2024 30 марта, 2024 26 марта, 2024 25 марта, 2024 Лучшие материалы Показать еще Друзья, Правмир уже много лет вместе с вами. Вся наша команда живет общим делом и призванием - служение людям и возможность сделать мир вокруг добрее и милосерднее! Такое важное и большое дело можно делать только вместе. Поэтому «Правмир» просит вас о поддержке. Например, 50 рублей в месяц это много или мало? Чашка кофе? Это не так много для семейного бюджета, но это значительная сумма для Правмира. Давайте дружить!

http://pravmir.ru/myi-pravoslavnye-pales...

Earlier this week a news report unwittingly demonstrated how Turkey—once deemed the most " secularized " Muslim nation—is returning to its Islamic heritage, complete with animosity for the infidel West and dreams of the glory days of jihadi conquests: A group of devout Muslims from across Turkey prayed before the city's historic Hagia Sophia on the 562nd anniversary of the Turkish conquest of Istanbul [Constantinople], demanding that the site be turned back into a mosque. Men and women from across the country gathered before the Hagia Sophia museum early May 31, as part of an event organized by the Anatolian Youth Association (AGD) with the motto " Break the chains, Open Hagia Sophia, " and prayed the morning prayer with a call for the reconversion of the museum into a mosque. In fact, this is an annual ritual. Thousands of Turks surround Hagia Sophia every May and call for it to become a mosque—often to Islam's war-cry, " Allahu Akbar! " This is not about a " minority of radicals. " In a survey conducted with 401 Turks, more than 97 percent wanted Hagia Sophia to be turned into a functioning mosque. Nor is this about Muslims needing a place to pray. As of 2010, there were 3,000 active mosques in Istanbul alone. Rather, this is about Muslims wanting to revel in the glory days of Islamic jihad and conquest. Unlike historically-challenged Westerners, Muslims fully understand the significance of Hagia Sophia. Hagia Sophia—Greek for " Holy Wisdom " —was, in fact, Christendom's greatest cathedral for almost one thousand years. Built in Constantinople, the heart of the ancient Christian empire, it was also a stalwart symbol of defiance against an ever encroaching Islam from the east. After parrying centuries of jihadi thrusts, Constantinople was finally sacked by the Turks under Sultan Mehmet II on May 29, 1453. Its crosses desecrated and icons defaced, Hagia Sophia—as well as thousands of other churches—was converted into a victory mosque, the tall minarets of Islam surrounding it in triumph.

http://pravoslavie.ru/79898.html

Ле Коз справедливо указывает еще одну возможность объяснения несоответствия изложения Корана преподобным Иоанном Дамаскиным современному: «Несомненно к VIII веку текст Корана еще не был полностью установлен в его современной версии, так же, как и сборники хадисов не претерпели последующей работы по отсеву. В Дамаске популярен был Коран редакции Убайи бен Кааба, который имел значительные отличия от Османовской версии (современной), в частности включал не 114, в 116 сур; значимые расхождения имелись не только между стихами, но даже целыми сурами. Даже в Х веке встречались еще копии этого Корана в Басре; тем более вероятно, что он имел хождения во времена преподобного Иоанна Дамаскина, чем и могут объясняться отличия в его коранических цитатах» . Кроме того, некоторые отличия в изложении преподобным Иоанном вероучительных положений и норм ислама от мусульманской традиции являются не неточностями, но отражением ранних мусульманских толкований и народных легенд, которые не нашли места в дошедших до нас классических источниках ислама, поскольку они были записаны позже того времени, когда преподобный Иоанн закончил свой труд. Сюда следует отнести наименование Афродиты, которой арабы поклонялись до ислама, как «Хабар», которое о. Иоанн Мейендорф приводит как пример неосведомленности преподобного Иоанна Дамаскина в исламе, якобы происходящей из непонимания мусульманской молитвы Allahu akbar (Аллах велик). Однако еще в XIX веке Саблуков писал, что слово «Хубар», употребляемое преподобным Иоанном в отношении Афродиты, под которой имеется в виду арабская богиня Аллат, – это искаженный отголосок языческой молитвы, адресованной к ней: Allatu kubra – формула, измененная впоследствии на мусульманский такбир . Ложная этимология названия «сарацины» не принадлежит самому преподобному Иоанну, она встречается еще у блаженного Иеронима и Созомена. Выбор коранических тем и отрывков, интересующих преподобного Иоанна, определяется его полемическими целями: доказать, что Коран содержит противоречивые сказания, что Мухаммед не имеет никаких оснований для своих пророческих притязаний . Поэтому святой отец не прибегает к последовательному изложению Корана. Все подчинено исключительно полемической направленности. То же самое касается и материала из мусульманских преданий: преподобный Иоанн приводит в пример историю женитьбы Мухаммеда на жене своего приемного сына Зейда, дабы доказать, что его откровение имело основой изначально человеческое и чувственное .

http://pravoslavie.ru/4090.html

Даже если в конце концов будет доказано, что последняя, 101 глава из De haeresibus, которая содержит цитаты из Корана, не является позднейшей вставкой, это еще не обеспечивает ясного свидетельства того, что Иоанн в действительности прочел Коран 19 . Все знание об исламе, прямое или косвенное, которое выказывает преп. Иоанн, относится только к четырем сурам — второй, третьей, четвертой и пятой — и к устным мусульманским преданиям, особенно к тому, которое связано с поклонением Каабе в Мекке; для Иоанна — это предлог для осмеивания исламских легенд о верблюде Авраама, привязанном к этому священному камню. Знание устных арабских преданий, иногда более древних, чем сам ислам, выказывамое преп. Иоанном и другими византийскими полемическими авторами, — возможно одна из интереснейших сторон того типа литературы, который мы сейчас исследуем; в то же время это иллюстрирует случайный и поверхностный характер их знакомства с исламом. Легендарные банальности об истоках ислама повторяются разными авторами по-разному. Я упомяну лишь один пример, который показывает, что преп. Иоанн не был здесь осведомлен лучше других греков. Иоанн говорит о доисламском культе Афродиты (называемой арабами или Cab¦r) в Мекке, который сохранился в форме поклонения священному камню Каабе 20 . То же самое упоминается Константином Багрянородным в De administrando imperio 21 . Вот что пишет Константин: “Они также молятся звезде Афродиты, которую называют Ko и выкрикивают свои мольбы ‘All© оЩ¦ то есть, Бог и Афродита. Ибо они называют Бога ‘All©, оЩ¦ употребляют для союза и, и зовут они звезду Таким образом, они говорят ‘All© оЩ¦ 22 . Дело исследователей арабской культуры — сообщить нам, какую ценность представляет это императорское проникновение в сферу этимологии, которое, очевидно, параллельно текстам Дамаскина, хотя и независимо. Традиционный мусульманский призыв Allahu akbar — “Бог велик” — на которое очевидно и ссылаются здесь, ставил в тупик византийских авторов начиная с VIII в. Около 725 г., то есть до времени преп.

http://pravmir.ru/vizantijskie-predstavl...

Church Attacks Bosnia: The Serbian Orthodox church of Saint Sava in Sarajevo, where Muslims make up approximately half of the population, was " desecrated " and six of its windows panes broken. The unidentified vandals wrote " Allah " in dark paint twice on the church wall. A month earlier, unidentified persons tried to set the church on fire. Central African Republic: According to the Episcopal Commission for Justice and Peace, since an Islamic rebel leader proclaimed himself president, the situation for Christians, has " deeply worsened. " The organization warns against " the evil intentions for the programmed and planned desecration and destruction of religious Christian buildings, and in particular the Catholic and Protestant churches…. All over the country the Catholic Church has paid a high price. " Several dioceses have been seriously damaged and plundered, and priests and nuns attacked (more information below, under " Dhimmitude. " ) Egypt : Two Coptic Christian churches were attacked , one in Alexandria, the other in Upper Egypt. St. Mary in Alexandria was attacked by Molotov cocktails and bricks, causing the gate to burn and the stained glass windows to shatter. One thousand Christians tried to defend the church against 20,000 Muslims screaming " Allahu Akbar " [ " Allah is Greater " ]. One Copt was killed and several injured. In the village of Menbal in Upper Egypt, after " Muslim youths " harassed Christian girls—including hurling bags of urine at them—and Coptic men came to their rescue, another Muslim mob stormed the village church of Prince Tadros el-Mashreki. They hurled stones and broke everything inside the church, including doors and windows. The mob then went along the streets looting and destroying all Coptic-owned businesses and pharmacies and torching cars. Any Copt met by the mob in the street was beaten. Iran : Because it refused to stop using the national Persian language during its services—which makes the Gospel intelligible to all Iranian Muslims, some of whom converted—the Central Assemblies of God Church in Tehran was raided by security services during a prayer meeting; its pastor taken to an unknown location, and the church was searched and its books, documents and equipment seized. Security agents posted a sign stating that the church was now closed . One local source said, " They constantly threaten the church leaders and their families with imprisonment, unexplained accidents, kidnapping and even with execution. We cannot go on like this. " A number of its members have already been killed and its activities greatly restricted over the last few years.

http://pravoslavie.ru/63353.html

Similarly, the 5 th century Studios Monastery, dedicated to St. John the Baptist, is set to become an active mosque. And the existence of the oldest functioning Christian monastery in the world, 5 th century Mor Gabriel Monastery, is at risk. Inhabited today by only a few dozen Christians dedicated to learning the monastery's teachings, the ancient Aramaic language spoken by Jesus, and the Orthodox Syriac tradition, neighboring Muslims filed a lawsuit accusing the monks of practicing " anti-Turkish activities " and of illegally occupying land which belongs to Muslim villagers. The highest appeals court in Ankara ruled in favor of the Muslim villagers, saying the land that had been part of the monastery for 1,600 years is not its property, absurdly claiming that the monastery was built over the ruins of a mosque — even though Muhammad was born 170 years after the monastery was built. Turkey's Christian minority, including the Orthodox Patriarch, are naturally protesting this renewed Islamic onslaught against what remains of their cultural heritage — to deaf ears. The Muslim populace's role in transforming once Christian sites into mosques is a reminder of all those other Turks notprotesting the Islamization of Turkey, and who if anything consider Erdogan's government too " secular. " Their numbers are telling. In May 2012, Reuters reported that: Thousands of devout Muslims prayed outside Turkey's historic Hagia Sophia museum on Saturday [May 23] to protest a 1934 law that bars religious services at the former church and mosque. Worshippers shouted, " Break the chains, let Hagia Sophia Mosque open, " and " God is great " [the notorious " Allahu Akbar " ] before kneeling in prayer as tourists looked on. Turkey's secular laws prevent Muslims and Christians from formal worship within the 6th-century monument, the world's greatest cathedral for almost a millennium before invading Ottomans converted it into a mosque in the 15th century. The desire to turn Hagia Sophia into a mosque is not about Muslims wanting a place to pray — as of 2010, there were 3,000 active mosques in Istanbul alone. Rather, it's about their reveling, and trying to revivify, the glory days of Islamic jihad and conquest: Reuters added that Muslims " staged the prayers ahead of celebrations next week marking the 559th anniversary of the Ottoman Sultan Mehmet's conquest of Byzantine Constantinople. " According to Salih Turhan, a spokesman quoted by Reuters, " As the grandchildren of Mehmet the Conqueror, seeking the re-opening Hagia Sophia as a mosque is our legitimate right. "

http://pravoslavie.ru/62423.html

No Church Bells, Crosses, or Renovations The story of St. George Coptic Church in Edfu is especially instructive of the plight of churches in Egypt. Built nearly a century ago, during the Christian “Golden Age,” St. George was so dilapidated that the local council and governor approved its renovation and signed off on the design. Soon local Muslims began complaining, making various demands, including that the church be devoid of crosses and bells–as stipulated by the Conditions of Omar–because they were “irritating Muslims and their children.” Leaders later insisted that the very dome of the church be removed. Arguing that removal of the dome would likely collapse the church, the bishop refused. The foreboding cries of “Allahu Akbar!” began; Muslims threatened to raze the church and build a mosque in its place; Copts were “forbidden to leave their homes or buy food until they remove the dome of St. George’s Church”; many starved for weeks. Then, after Friday prayers on September 30, 2011, some 3,000 Muslims rampaged the church, torched it, and demolished the dome; flames from the wreckage burned nearby Christian homes, which were further ransacked by rioting Muslims. Security, which was present, just “stood there watching,” according to Christian eyewitnesses. Edfu’s Intelligence Unit chief was seen directing the mob destroying the church. Even the governor of Aswan appeared on State TV and “denied any church being torched,” calling it a “guest home.” He even justified the incident by arguing that the church contractor made the building three meters higher than he had permitted: “Copts made a mistake and had to be punished, and Muslims did nothing but set things right, end of story,” he proclaimed on TV. It was this incident which caused Egypt’s Christians to protest in October 2011, leading to the Maspero Massacre, when the Egyptian military intentionally targeted and killed dozens of Christian protesters, including by running them over with armored vehicles–even as state media lied by portraying the Christians as the aggressors and the military as the victim, a narrative which the Western mainstream media gullibly disseminated. In July 2011, a Muslim mob went on a violent spree, attacking, among others a 5-month pregnant Christian woman and other Christians who were “beaten with iron rods and pipes.” According to Fr. Estephanos of the region, “The real reason behind this assault was the church bell, which has greatly angered the Muslims in the village. This is the first time such an incident has taken place in this village which is 60-75% Christian, and the reason is definitely the presence of the church bell.” As seen in the Conditions of Omar, church bells are forbidden in Islam.

http://pravmir.com/death-to-churches-und...

Here’s one of the many examples, connected to the Russian Orthodox Church. The Holy Trinity Cathedral located in the western part of Jerusalem belonged to the Russian Orthodox Church, but after 1948 Israel used the situation in Russia to its advantage and seized some of the buildings around the Cathedral, using them as police quarters and a prison with torture practices. When someone says “moskobiya”, referring to something connected to the Moscow Patriarchate, something holy and spiritual, the first thing that comes to the mind of a Palestinian living in Jerusalem is torture, police, interrogation and prison. In Nazareth, for example, the word “moskobiya” is associated exclusively with the old Russian school where the Palestinian cultural elite, scientists and politicians studied. Although it was closed after the 1917 Revolution in Russia, its fame lives on. So it’s only for the Palestinians in Jerusalem. What do Palestinian Christians, I mean Orthodox Christians first of all, think of the Ukraine crisis? Overall, we are deeply concerned with the divide in Ukraine. We still believe all Ukrainian Christians must stay within the fold of the Mother Church that is the Moscow Patriarchate. I wish the Ukraine crisis would resolve through dialogue so that we see reconciliation and an end to violence and bloodshed. Christians do not need wars, killings and massacres. This political crisis must be resolved in a peaceful way. The Church must work hard to ensure that the divisions are bridged and overcome. The Orthodox Church in Ukraine is strong because most of the people preach Orthodox Christianity. Divisions must be healed. We really hope that the efforts by the Moscow Patriarchate and the Patriarchate of Constantinople will help to re-unite the Ukrainian Church. I believe the split can be reversed and those who broke away could come back. But in order for that to happen we need humility, belief and strong will. We pray for the Orthodox Church in Ukraine. Code for blog Since you are here…

http://pravmir.com/palestinian-christian...

   001   002     003    004    005    006    007