Arhiva Preafericitul Patriarh Chiril s-a întâlnit cu viceguvernatorul provinciei chineze Heilongjiang 14 mai 2013 18:17 La 14 mai, la Harbin, a avut loc întâlnirea Preafericitului Patriarh al Moscovei i al întregii Rusii Chiril cu vicepreedintele Guvernului popular al provinciei Heilongjiang Sun Iunbo. La întâlnire au participat: mitropolitul de Volokolamsk Ilarion, preedintele Departamentului pentru relaii externe bisericeti al Patriarhiei Moscovei; episcopul de Solnecinogorsk Serghii, eful Secretariatului administrativ al Patriarhiei Moscovei; V.R. Legoida, preedintele Departamentului Sinodal informaional; protoiereul Nicolai Balaov, vicepreedintele Departamentului pentru relaii externe bisericeti al Patriarhiei Moscovei; protodiaconul Vladimir Nazarkin, ajutorul preedintelui DREB; eful secretariatului personal al Preafericitului Patriarh M.G. Kuksov; colaboratorul DREB D.I. Petrovski. De asemenea, între cei prezeni au fost: Ambasadorul Extraordinar i Plenipoteniar al Rusiei în China A.I. Denisov, consulul general al Rusiei în oraul Shenyang S.Iu. Paltov. Din partea chinez au participat la întâlnire: vicedirectorul Direciei de Stat pentru religie pe lâng Consiliul de Stat al RPC Chan Lab in; vicesecretarul general al Guvernului popular din provincia Heilongjiang Van Davay; eful Direciei pentru religii al provinciei Heilongjiang Liu Min; vicedirectorul Departamentului afacerilor externe al Direciei de Stat pentru religii a RPC Siao Hun; vicedirectorul Direciei pentru religii al provinciei Heilongjiang Jan Kaifen, vicepreedintele Cancelariei afacerilor externe al Guvernului Popular din provincia Heilongjiang Jan Seaohun, eful Direciei pentru naionaliti i religii a or. Harbin Ian. Viceguvernatorul, în cuvântul su de salut, a menionat importana vizitei întreprinse de Preafericitul Patriarh Chiril în provincia Heilongjiang. Sun Iunbo a menionat în mod special Dumnezeiasca liturghie în biserica „Acopermântul Maicii Domnului” în Harbin. A fost oficiat cu prezena unui mare numr de oameni, au participat credincioi atât chinezi, aa i credincioi rui, unii din ei au sosit special din Extremul Orient al Rusiei, în special din Vladivostok. „Mi s-a transmis c credincioii erau foarte emoionai i micai, vzându-v pe Dumneavoastr”, a menionat dumnealui.

http://patriarchia.ru/md/db/text/2985576...

В то же время большим влиянием в Риме пользовалась и провизант. партия, ее лидер, консул 472 г. и глава сената (caput senatus) в 490 г. Флавий Фест, представлял интересы Теодориха Великого , добивавшегося признания себя королем Италии, на переговорах с императорами Зиноном (490) и Анастасием I (497) в К-поле. Одной из целей переговоров с имп. Анастасием было преодоление раскола. Информация, содержащаяся в ряде источников, позволяет связать деятельность Феста с посольством епископов Германа и Крескония (Epistulae Imperatorum pontificum aliorum/Ed. O. Günmher. Vindobonae, 1895. P. 102. (CSEL; 35); LP. T. 1. P. 44; см.: K ö pke. 2006. S. 157-158). Согласно Феодору Чтецу, Флавий Фест обещал императору убедить Анастасия II подписать «Энотикон», однако, прибыв в Рим, обнаружил, что 19 нояб. 498 г. папа скончался. Якобы подкупив многих клириков, Фест содействовал избранию епископом Рима сторонника «Энотикона» ( Theod. Lect. Eccl. hist. II 16-17). 22 нояб. 498 г. в ц. Санта-Мария-Маджоре при поддержке Флавия Феста и консула 489 г. Петрония Пробина папой был избран архипресвитер «титула» св. Пракседы Л. В тот же день в Латеранской базилике др. группа клириков избрала епископом диак. Симмаха. Вскоре оба претендента на Римскую кафедру со своими сторонниками прибыли в Равенну ко двору кор. Теодориха, к-рый признал законным папой Симмаха, т. к., согласно Liber Pontificalis, последний имел больше сторонников в среде рим. духовенства и был раньше рукоположен во епископа (LP. T. 1. P. 96, 260). 1 марта 499 г. Симмах созвал Собор, на к-ром Л. был назначен епископом г. Нуцерия (ныне Ночера-Супериоре, Италия); автор жизнеописания папы Симмаха, содержащегося в Liber Pontificalis, объясняет это его милосердием. Принятые на Соборе каноны под угрозой извержения из сана и отлучения от Церкви запрещали клирикам готовиться к избранию епископа Рима при жизни прежнего понтифика, не спрашивая о его мнении (papa incolumi et eo inconsulto - MGH. AA. T. 12. P. 403-404). Л. присутствовал на Соборе и подписал его акты как архипресвитер (Ibid. P. 410), признав свое назначение и отказавшись, т. о., от притязаний на Римскую кафедру. Решение о назначении Л. на епископскую кафедру могло быть принято как кор. Теодорихом, пытавшимся примирить враждующие группировки, так и Симмахом, к-рый стремился укрепить свое положение и удалить Л. из Рима.

http://pravenc.ru/text/2462455.html

Материал из Православной Энциклопедии под редакцией Патриарха Московского и всея Руси Кирилла ДЕГРАДАЦИЯ [лат. degradatio], в католич. Церкви каноническое наказание лишением сана, к-рое сопровождается потерей церковной должности, бенефиция, всех привилегий духовного сословия и переводом в мирское сословие. В отличие от правосл. Церкви (см. ст. Лишение сана ) в католич. в силу учения о неизгладимости священства лицо, подвергшееся Д., сакраментально продолжает сохранять свою принадлежность к клиру. Наказание исключением из духовного сословия восходит, вероятно, к наказанию в рим. армии: совершившие преступления солдаты изгонялись из армии. Наказание для духовных лиц в форме лишения должности и сана упоминается, в частности, в новеллах Юстиниана (Novell. Just. 83). Глагол degradare в значении понижения в статусе, низложения, отстранения от должности и исполнения обязанностей, связанных с должностью и/или с саном, а также лишения сана, к-рый употреблялся в отношении как духовных лиц, так и мирян, встречается в сочинениях церковных авторов с IV в.: Оптата , еп. Милевского ( Optat. De schism. donat. VI 6), Амброзиастера ( Ambrosiaster. In epistolam beati Pauli ad Galatas. III 2-3//PL. 17. Col. 352C-353B), блж. Августина ( Aug. Enchirid. 21), папы Льва I Великого ( Leo Magn. Ep. 111. 2), Венанция Фортуната ( Venantius Fortunatus. Vita Radegundis reginae Francorum. 3//MGH. AA. T. 4. Pars 2. S. 364-377), в Уставе прп. Венедикта Нурсийского (Reg. Ben. 63. 4) и др. Производное от глагола существительное degradatio появляется у блж. Августина ( Aug. De fide et operibus. II 3//PL. 40. Col. 199), у Григория I Великого ( Greg. Magn. Reg. epist. I 32). До XII в. глагол degradare и существительное degradatio применительно к духовным лицам были синонимами deposimio, также обозначая низложение, отстранение от должности, лишение сана. Чтобы отличать Д. от низложения, ее иногда описывали как sollemnis depositio (букв.- торжественное низложение). В XII в. в ходе постепенной реформы церковного, в первую очередь папского, судопроизводства, начатой в рамках борьбы со злоупотреблениями духовенства, развивалась система церковных наказаний. Происходит разделение терминов deposimio (низложение с должности и отстранение от исполнения обязанностей, связанных с должностью и/или саном) и degradatio (лишение сана, низложение, сопровождавшееся лишением привилегий духовного сословия), окончательно оформившееся в нач. XIII в. Новое значение термина «Д.» как самого тяжелого наказания для духовного лица, лишавшего сана и всех привилегий сословия, было закреплено в Декреталиях Григория IX (иначе «Liber Extra», 1234), вошедших затем в состав «Corpus iuris canonici» . Следующий крупный свод декретального права «Liber Sextus» папы Бонифация VIII (1298) зафиксировал процедуру совершения Д.

http://pravenc.ru/text/171567.html

1 Sueton, Nero 16: «afflicti suppliciis Christiani, genus hominum superstitionis novae ac maleficae». Это известие исторических сведений о гонении при Нероне не расширяет. Рамсэй (W. M. Ramsay , The Church in the Roman Empire before a. d. 170, London 1894 (3 ed.), p. 229—232) придает ему важность необычайную. Нерон установил принцип, которым правительство должно было постоянно руководствоваться в делах о христианах, смотреть на них как на секту не только не дозволенную, но и прямо зловредную. Фальшь этого толкования, или по меньшей мере его беспочвенность, выясняется из слов самого Светония, n. 16: [α] Multa sub eo [Nerone] et [aa] animadversa severe et [bb] coercita, [β] nec minus instituta. «Instituta», категория β, начинаются со слов: «adversus falsarios tune primum repertum». Все предшествующее составляет категорию α. На что правительство «обратило серьезное внимание» [аа], Светоний поясняет четырьмя примерами; следующие три «afflicti suppliciis — relegatae» показывают, что некоторых при Нероне действительно «обуздали» [bb]. Но распоряжение: pantomimorum factiones cum ipsis simul relegatae едва ли могло быть чем другим, как только временною полицейскою мерою, единичным случаем coercitio. Рамсэй вынужден и в этом видеть постоянно действующее мероприятие. Но тогда пантомимам в Риме и житья бы не было. 2 Ср. однако суждение Моммсена (Römische Geschichte, Berlin 1886, V, 4): Wer an die sogenannten Quellen dieser Epoche, auch die besseren geht, bemeismerm schwer den Unwillen über das Sagen dessen, was verschwiegen zu werden verdiente und das Verschweigen dessen was nothwendig war zu sagen. 3 Tertull. ad nationes, 1,11 ­­ apologetic. e. 4 Plin. epist. 2, 11, 17. 5 Из annal. 2, 85. 6 Псалом 136, 8. 9. 7 Sueton. Vesp. 5: unus ex nobilibus captivis Iosepus. Arnold, Die neronische Christenverfolgung, Leipzig 1888, 38, полагает, что Tacit, hist, 5, 33 (­ Sueton. Vespas. 4) заимствовано из Ioseph. de bello jud. 6, 5, 4. 8 Существенно важно показал Sueton . Domit. 12: exhaustus operum ас munerum impensis stipendioque — temptavit etc.

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/4054...

Землетрясение в Турции: добровольцы со всего мира помогают на месте трагедии (ФОТО) Собирают вещи, кормят жителей и разбирают завалы 10 февраля, 2023 Собирают вещи, кормят жителей и разбирают завалы Президент Турции Реджеп Тайип Эрдоган заявил, что свою помощь в ликвидации последствий землетрясения предложили 70 стран. Они направили в Турцию добровольцев, присылают материальную и другую помощь. Два мощных землетрясения стали самыми сильными в регионе с 1939 года. В Турции жертвами землетрясения стали 17 134 человека. Тысячи добровольцев прибыли в турецкие аэропорты, чтобы помогать людям на месте трагедии. Фото: SIYAH HABER/T.me Греческие спасатели и волонтеры вылетели на помощь пострадавшим от землетрясения. Фото: twitter.com Греция отправила в Турцию вторую группу спасателей. Рейс вылетел из Салоник. Фото: twitter.com Спасатели спят прямо на полу в аэропорту. Фото: kp.ru Самолет из Германии Airbus A400M с гуманитарной помощью готовится вылететь в Турцию. Фото: Reuters На президентском самолете в Анкару доставили 16 младенцев, которые были найдены в пострадавшем от землетрясения городе Кахраманмараш. Фото: AP Медики и спасатели из Азербайджана Волонтеры помогают пострадавшим Волонтеры кормят жителей пострадавших районов, чьи дома разрушены. Фото: www.aa.com.tr   Авиакомпания Turkish Airlines за минувшие сутки доставила в зону бедствия почти 12 тысяч добровольцев, вызвавшихся помочь в ликвидации последствий Добровольцы в аэропорту Стамбула Татарстан тоже активно подключился к благотворительной кампании — необходимые вещи начали собирать как в муниципалитетах, так и в генконсульстве Турции в Казани. Фото: «БИЗНЕС Online» В первый день работы спасатели из Монголии извлекли из-под завалов жилого здания трех человек, в том числе 2 детей. Фото: www.aa.com.tr По поручению президента Кыргызстана Садира Жапарова в Турцию прибыла группа из 63 человек — спасателей, медработников и психологов Спасатели МЧС России уже прибыли в Турцию, чтобы оказать помощь в трудный для страны момент. Фото: Владимир ВЕЛЕНГУРИН/КП

http://pravmir.ru/zemletryasenie-v-turcz...

Arhiva Preafericitul Patriarh Chiril s-a întâlnit cu un grup de copii orfani din Siria 1 august 2014 17:07 La 1 august 2014, dup Dumnezeiasca liturghie oficiat la biserica-monument în cinstea marelui mucenic Gheorghe Purttorul de Biruin pe colina Poklonnaya, or. Moscova, a avut loc întâlnirea Preafericitului Patriarh al Moscovei i al întregii Rusii Chiril cu un grup de copii din Siria, care s afl la odihn în Rusia. Înainte de începutul întâlnirii pentru oaspeii tineri a fost organizat o excursie prin complexul memorial Victoria pe colina Poklonnaya. Preafericitul Patriarh Chiril s-a adresat ctre copii cu o alocuiune i le-a transmis cadouri memorabile: „Dragi copii! Sunt foarte bucuros s v vd la Moscova. Noi tim ce se întâmpl în patria voastr, în Siria. Noi tim cât sufer poporul vostru pe nedrept, dar totodat noi admirm capacitatea poporului vostru de a v apra libertatea i independena. Prinii votri, fraii votri mai mari îi apr cu arma în mân patria i noi admirm curajul lor. Dar noi tim c sufer forte mult populaie panic - i copiii, i btrânii, i în special copiii. Cu ce putem, v ajutm; noi suntem foarte bucuroi s v primim în Rusia. Voi suntei viitorul Siriei. Voi trebuie s  furii un stat puternic i liber, ca mai mult nimeni i niciodat s nu vrea s îl distrug. Noi credem c anume aa va fi. Pstrai în inimile voastre credina, rugai-v lui Dumnezeu, învai bine pentru a deveni cu adevrat oameni puternici duhovnicete i trupete. A vrea s mulumesc din inim tuturor celor care au organizat venirea copiilor din Siria, precum i s le salut pe monahiile care însoesc copiii i pe mirenii care sunt acum cu voi. Fie ca binecuvântarea lui Dumnezeu s fie asupra Siriei, asupra întregului vostru popor i asupra voastr, iubiii mei copii”. Preafericitul Stpân a fost salutat de stareul mnstirii în cinstea Preasfintei Nsctoare de Dumnezeu în Latakia (Patriarhia Antiohiei), membrul seciei Siria a Societii ortodoxe imperiale pentru Palestina arhimandritul Mihail (Iakub) i directorul internatului pentru copiii militarilor decedai în Damasc Angela Ganem. La întâlnire a participat prim-vicepreedintele Fundaiei „Andrei cel Întâi Chemat” Mihail Iakuev.

http://patriarchia.ru/md/db/text/3700939...

Arhiva Preafericitul Patriarh Kiril a avut o întâlnire cu preedintele Alianei Mondiale Baptiste pastorul John Upton 30 martie 2012 17:24 La 29 martie 2012 la reedina de lucru Patriarhal din stradela Cistâi a avut loc întâlnirea Preafericitului Patriarh al Moscovei i al întregii Rusii Kiril cu preedintele Alianei Mondiale Baptiste pastorul John Upton, preedintele Federaiei Europene Baptistepastorul Hans Guderiani reprezentanii Federaiei Euroasiatice ai uniunilor cretinilor evangheliti-baptiti. Din partea Bisericii Ortodoxe Ruse la întâlnire au participat vicepreedintele Departamentului pentru relaii externe bisericeti egumenul Filaret (Bulekov), secretarul interimar al DREB pentru relaii intercretine protoiereul Dimitrie Sizonenko, secretarul executiv al Comitetului consultativ cretin interconfesional al rilor CSI i rilor Baltice Iu.V. Zudov. În componena delegaiei Federaiei Euroasiatice a uniunilor cretinilor evangheliti–baptiti la întâlnire au participat: preedintele uniunii CEB din FR A.V. Smirnov, preedintele uniunii bisericilor CEB din toat Ucraina V.V. Nesteruk, preedintele uniunii CEB din Republica Bielorus V.N. Krutiko, preedintele uniunii ruso-ucrainene CEB din SUA Gheorghie Harlov, eful Departamentului relaii externe bisericeti al uniunii CEB din FR V.C. Vlasenko. Salutând oaspeii, Preafericitul Patriarh Kiril a menionat cu satisfacie c în pofida distorsiunii semnificative teologice, la momentul actual poziia Bisericii Ortodoxe Ruse i poziia comunitilor baptiste se afl pe poziii apropiate într-un ir de probleme fundamentale antropologice. La rândul su, pastorul John Upton a salutat cordial pe Preafericitul Patriarh în numele Alianei Mondiale Baptiste i l-a mulumit pentru mrturisirea statornic despre adevrurile perene, pe careBiserica Ortodox Rus le duce în Rusia i în afara hotarelor ei. Apoi el a menionat c în lume, unde „principiile fundamentale sunt supuse eroziunii în aa fel, încât chiar i adevrul absolut devine relativ”, comunitile baptiste, precum i Biserica Ortodox, doresc s înapoieze societii contemporane noiunile juste despre bine i ru, ndejdea cretin, înelegerea corect a familiei cretine, se strduie s se contrapun prin toate mijloacele rspândirii avorturilor i diferitelor maladii sociale.

http://patriarchia.ru/md/db/text/2142592...

Arhiva Sanctitatea Sa Patriarhul Chiril i Sanctitatea Sa Papa de la Roma Francisc: „Ortodocii i catolicii trebuie s învee s duc mrturia comun a adevrului în acele domenii în care e posibil i necesar a o face” 13 februarie 2016 01:30 „Ortodocii i catolicii trebuie s învee s duc mrturia comun a adevrului în acele domenii în care e posibil i necesar a o face”, declar Papa Francisc i Patriarhul Chiril. „În pofida Tradiiei comune a primelor zece decenii, catolicii i ortodocii, pe parcursul a circa o mie de ani, sunt lipsii de comunicare în Euharistie”, se menioneaz în Declaraia comun, adoptat la 12 februarie 2016, în urma întâlnirii Papei de la Roma Francisc i a Patriarhului Moscovei i al întregii Rusii Chiril. „Noi suntem divizai de rnile, provocate de conflictele unui trecut îndeprtat i apropiat, suntem divizai i de diferenele, motenite de la predecesorii notri, în înelegerea i explicarea credinei noastre în Dumnezeu, unul în Trei Fiine – Tatl, Fiul i Sfântul Duh”. „Noi suntem întristai pentru pierderea unitii, ca urmare a slbiciunii i pcatului omenesc, care s-a  produs în pofida rugciunii lui Hristos Mântuitorul ca Prim sfinit ierarh: „Ca toi s fie una, dup cum Tu, Printe, întru Mine i Eu întru Tine, aa i acetia în Noi s fie una” (In. 17:21)”, declar Conductorul Bisericii Romano-Catolice i Întâistttorul Bisericii Ruse. „Fiind contieni de numeroasele impedimente pe care va trebuie s le depim, noi ne manifestm sperana c întâlnirea noastr îi va aduce contribuia la realizarea acelei uniti poruncite de Dumnezeu, pentru care se ruga Hristos. Fie ca întâlnirea noastr s inspire pe cretinii din întreaga lume ca s-L cheme cu o nou râvn pe Domnul, rugându-se pentru unitatea deplin a tuturor ucenicilor Lui. Fie ca ea – într-o lume care ateapt de la noi nu doar cuvinte, dar i fapte - s devin un simbol al speranei tuturor oamenilor de bun credin”, se spune în document. „Fiind hotrâi de a înfptui toate cele trebuincioase pentru a depi discordanele istorice motenite, noi dorim s unificm eforturile noastre pentru mrturisirea Evangheliei lui Hristos i a motenirii comune a Bisericii primului mileniu, oferind în comun un rspuns la provocrile lumii contemporane”, subliniaz Papa Francisc i Patriarhul Chiril. „Ortodocii i catolicii trebuie s învee s duc mrturia comun a adevrului în acele domenii, în care e posibil i necesar a o face. Civilizaia uman a pit în perioada schimbrilor epocale.  Contiina cretin i responsabilitatea pstoreasc nu ne permit s rmânem inactivi în faa provocrilor care cer un rspuns comun”.

http://patriarchia.ru/md/db/text/4373047...

Mitropolitul Ilarion: Patriarhul Constantinopolului pretinde privilegii speciale asemntoare cu cele papale În perioada 16-17 septembrie 2021, în Catedrala Hristos Mântuitorul, a avut loc o conferin dedicat întâietii i sobornicitii în Ortodoxie. Participanii la forum, în special, au vorbit despre consecinele aciunilor Patriarhului Bartolomeu al Constantinopolului, care calc în picioare structura soborniceasc a Bisericii i distrug sistemul su canonic. Rspunzând la întrebarea gazdei emisiunii TV „Biserica i lumea”, E. Graceva, dac tirile cu privire la tulburrile existente în lumea ortodox nu vor respinge pe cineva de Biseric, preedintele Departamentului pentru Relaii Bisericeti Externe al Patriarhiei Moscovei, Mitropolitul Ilarion de Volokolamsk, a subliniat: „Mi se pare c o persoan cu adevrat ortodox nu se va înstrina niciodat de Biseric. De la ea se poate întoarce acea persoan a crei religiozitate este superficial, cineva care nu tie s vad realitatea prezenei lui Dumnezeu în Biseric în spatele realitii umane, care nu simte c Biserica este spaiul în care Dumnezeu triete i lucreaz”. Arhipstorul a amintit c Biserica este format din oameni care vin în aceasta cu pcatele, patimile i problemele lor, i nici clericii nu sunt liberi de pcatele, slbiciunile i patimile omeneti. „Uneori, slbiciunile i patimile omeneti afecteaz ceea ce numim politica sau geopolitica bisericeasc, atunci când anumite Biserici locale încep s se certe între ele sau când o anumit persoan începe s-i aroge drepturi pe care, în realitate, nu le are”, a constatat preedintele DRBE. „În ultimii ani, ne confruntm cu preteniile Patriarhului Constantinopolului pentru privilegii i puteri speciale în Biserica Ortodox, care sunt asemntoare cu drepturile papale din Biserica Romano-Catolic, – a continuat ierarhul. Dar dac în tradiia catolic occidental exist un sistem papal de guvernare bisericeasc, când peste întreaga Biseric este o singur persoan perceput ca vicar al lui Hristos, în tradiia noastr ortodox aa ceva nu a existat niciodat. Biserica Ortodox este o familie de Biserici locale, iar Întâistttorii acestor Biserici sunt egali între ei, chiar dac exist o anumit ordine între ei pe care o respect atunci când svâresc împreun Sfânta Liturghie”.

http://mospat.ru/ro/news/88072/

Arhiva Discursul Preafericitului Patriarh Kiril în programul „Cuvântul pstorului” din 11 februarie 2012 15 februarie 2012 17:45 Cum putem pstra familia în condiiile societii contemporane secularizate? Poate oare fi pocina forat? La aceste întrebri ale telespectatorilor rspunde Preafericitul Patriarh al Moscovei i al întregii Rusii Kiril în programul „Cuvântul pstorului” din 11 februarie 2012. Bun dimineaa, dragi telespectatori! Pe adresa emisiunii noastre sosesc întrebri i, conform tradiiei, noi ne strduim s rspundem la ele. i de aceast dat a sosit o astfel de întrebare de la Roman Sergheevici Bâstrov din oraul Kaliningrad: „Biserica se îngrijete de valorile perene aa ca binele, adevrul, familia unit, puternic. Dar pentru a le pstra e nevoie de eforturi cu adevrat eroice, doar aceste valori în societatea noastr sunt  supuse unui atac extrem de puternic. Uneori chiar i oamenii Bisericii spun c csnicia dispare, deoarece nu exist dependena financiar a femeii de brbat. Poate este nevoie de a înrobi din nou sexul slab pentru a îndrepta situaia actual? Sau exist o alt modalitate?” Regret foarte mult, Roman Sergheevici, dac cineva din oamenii Bisericii a spus o astfel de prostie. Precum în trecut relaiile economice prin esena lor nu puteau întri sau distruge csnicia, tot aa i în vremurile de azi, fiindc cstoria se întrete nu prin relaiile economice, dar prin dragoste. E altceva c atunci când dispare dragostea, dar se pstreaz dependena economic, oamenii vieuiesc împreun, urându-se reciproc. Îns în acest caz nu mai este csnicie – este un chin, de care sufer ambii; în trecut de acest chin de cele mai dese ori sufereau femeile, care într-adevr nu puteau pe motive economice s-i schimbe radical viaa. Aadar, csnicia dispare atunci, când dispare dragostea. i în trecut se întâmpla astfel, îns oamenii erau educai altfel - în inimile lor exista frica de Dumnezeu. Chiar atunci când ceva se petrecea în adâncul sufletului i sentimentele unuia fa de altul se transformau, atunci prin rugciune, prin adresarea ctre Dumnezeu, prin fapte bune se pstrau relaiile familiale i se pstra familia. Iar apoi, când oamenii treceau prin aceste greuti, deja în vârst matur observau c familia pstrat este cea mai mare valoare din viaa lor, fiindc doar ea îi apr de vânturile reci din afar. Csnicia rmâne a fi în mod real o cas. O cetate, un loc, unde oamenii se susin unii pe alii – în mod sincer, dezinteresat, în cele mai dificile circumstane.

http://patriarchia.ru/md/db/text/2017299...

  001     002    003    004    005    006    007    008    009    010