580 Mt. 5: 27; Rom. 7: 7. 581 Rom. 7: 7; 7: 17—18; 20. 23—24; 8: 10. 2—4.11. 582 Лакуна в тексте. 583 I Tim. 3: 4—5; I Cor. 7: 22—24. 584 Rom. 7: 2; I Cor. 7: 39—40. 585 Татиан (или Тациан), ок. 150 г. н.э., автор труда, называемого Diatessaron, представляющего собой попытку гармонизировать все версии Евангелия. Из других источников известно, что он действительно ратовал за крайний аскетизм. 586 I Tim. 4: 1—5. 587 Rom. 14: 21; I Cor. 7: 8. 588 Климент цитирует Epist. Barnabae, 11: 9. Источник этого «пророчества» неизвестен. 589 1Кор. 7: 32—33.34. 590 Действительно, см.: Strom. VII 75, 3; VI 147, 1. 591 Is. 50: 1; Bar. 3: 10. 592 I Tim. 5: 14—15. 593 I Tim. 2: 15. 594 Cf. Jer. 3: 4. 595 Exod. 20: 14; Deut. 5: 18. 596 Имя это до Иеронима никем, кроме Климента, не упоминается. Трудно сказать что-либо более определенное относительно воззрений этого раннехристианского писателя. См. т.ж.: Strom. I 101. 597 В этой фразе или в манускрипте, или же у самого Климента, части предложения не вполне согласованы. Смысл, однако, ясен. 598 Mt. 19: 12; Is. 56: 3. 599 Этот же пассаж цитируется Климентом Римским (II Clem. Ad Cor. 12, 2). 600 Cf. Plato, Phaedo 81 c; Phaedrus 248 c. 601 II Cor. 11: 3. 602 Gen. 3: 21; cf. Philo, Legum Allegoriae, III 69. 603 1Кор. 7: 1—2.5. 604 Источник неизвестен. 605 Io. 13: 33; Gal. 4: 19; I Cor. 4: 15. 606 Deut. 23: 1; Mt. 19: 12. О соблюдающих пост говорится в Oxyrhynchus Papyrus 1, 3 (J. Ferguson). 607 II Esd. 5: 35. 608 Cf. I Cor. 7: 6. 609 В смысле, «и познал Адам жену свою Еву…». Cf. Gen. 2: 9. 610 Место неизвестное. Ср. Rev. 9: 10.19. 611 Оба эти слова означают «хвост», однако часто используются для указания на половой член. Метафора, впрочем, вполне очевидная. Именно так употребляется, например, последнее слово в комедии Аристофана (Aristophanes, Thesmophoriazusae, 239). 612 Очевидно, цитата из первого послания Климента Римского к Коринфянам (I Ad Cor. 46, 8). Cf. Mt. 26: 24; Lc. 17: 2, etc. 613 Is. 52: 5; Rom. 2: 24. 614 I Tim. 3: 4.2. 615 Titus 1: 15.

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/3549...

1491 Cf. Io. 1: 3. 1492 Очевидно, имеется в виду «философия», как нечто посторонее для «тела», то есть народа Израэля. 1493 .. a)llaU thUn au)totelw­j filosofi an polupragmonw­si.. 1494 Вероятно, Hom., Il. 3, 272. 1495 Cf. Chrysippus, fr. mor. 673 Arnim. 1496 Cf. Deut. 32: 8. 1497 Пс. 23: 1; I Cor. 10: 26. 1498 Как отмечает O. Stahlin, Климент использует здесь гомеровскую терминологию. Cf. Il. 10, 482; 17, 570; 5, 1—2. 1499 I Tim. 4: 10. 1500 Возможно, высказывание Пиндара: fr. 124 c Snell. 1501 Аналогичное рассуждение см. Aristoteles, fr. 51 Rose. 1502 Cf. Plato, Tim. 69 c. 1503 II Cor. 10: 15. 1504 Cf. II Cor. 9: 2; Act. 17: 16 sq. 1505 II Cor. 11: 6. 1506 Ошибка нумерации в издании Stahlin. 1507 Cf. Plato, Ion 534 b. Платон говорит здесь, что поэт «светел (или легковесен), крылат и свят.» 1508 Democrites, fr. 18 DK. 1509 Cf. Plato, Rep. II 361 d. 1510 Cf. I Cor. 15: 27. 1511 Io. 15: 14—15; Hebr. 3: 5. 1512 Дальнейшее рассуждение ср.: Plato, Leg. X 901 e; Sext. Emp., Pyrrh. Hyp. III 10. 1513 Cf. Rom. 8: 30; Tit. 1: 3. 1514 Cf. [Plato], Epistula II, 312 e. 1515 Cf. Philo, De opif. mundi, 141. 1516 Cf. I Tim. 1: 9. 1517 Cf. Phil. 3: 13. 1518 Очевидная аналогия с известным положением платонизма. Cf. Plato, Rep. X 617 e; Timaeus, 42 d; Leg. X 903 b. 1519 Cf. I Cor. 13: 12. 1520 Cf. ps. 50: 18. 1521 Cf. Lev. 16; 24; Sap. 3: 6. 1522 Rom. 6: 6—7; II Cor. 10: 5; Eph. 4: 22—24; Col. 3: 8—9. 1523 Cf. Io. 1: 3. 1524 Или «будучи упорядоченным и нездешним» (ko smio» kaiU u(perko smio»). Климент допускает игру значением слова космос (порядок). 1525 Cf. Chrysippus, fr. mor. 224 SVF; Plato, Protagoras 328 a. 1526 Cf. Eph. 6: 12. 1527 Cf. Plato, Phaedrus 348 c; Arius Didymus, fr. 29 (Diels, Doxogr. gr., p. 465) in Eusebius, Prep. Euang. XV 15, 6. 1528 Cf. Xenophanes, fr. 15 (­ Strom. V 110). 1529 Cf. Plato, Rep. II 379 b. 1530 Homer., Ilias X, 533—537. 1531 Чтение манускрипта h(au)th» заменяется на h(Lhtw­. 1532 Euripides, Auge fr. 266; Аналогичный сюжет см.: Ифигения в Тавриде, 380—393.

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/3549...

550 I Pet. 5: 5; Prov. 3: 34. 551 Cf.: Mt. 19: 6; 24: 37—39; Lk. 17: 26—30; 18: 8; 21: 23. 552 Lk. 21: 23; Mt. 24: 19. 553 Plato, Leges, VIII 840 a; Aelianus, De natura animalium VI 1; Varia historia III 30. 554 Diog. Laert. V 35. 555 Истр Киренский был учеником Каллимаха и писателем второй половины третьего века до н. э. Фрагменты см.: FGrH 3 B 334. 556 I Tim. 4: 1—3. 557 Col. 2: 18.23; I Cor. 7: 27. 2—3. 558 I Reg. 17: 6; I Sam. 9: 24. 559 Mt. 11: 18—19. Петр действительно был женат (Mk 1: 30; I Cor. 9: 5), однако в Новом завете ничего не говорится о детях и семейном положении Филиппа. 560 Phil. 4: 3. Место неоднозначное и толкование Климента спорно. Здесь действительно упоминается некая сотрудница (или сотрудник по имени Сизигос). 561 В действительности, имеется в виду первое послание (I Tim. 5: 9—15). 562 Mt. 25: 35.40; Prov. 19: 17; 3: 27. 563 Prov. 3: 3; 10: 4; Ps. 14: 5; Prov. 13: 8. 564 Mt. 19: 19—21; Lev. 19: 18 et. al. 565 Prov. 13: 11; 11: 24; Ps. 111: 9. 566 Mt. 6: 19; Hag. 1: 6. 567 Cf. Mt. 11:19. Заметим, что из фрагмента непосредственно не следует, что Иисус имел тело психической или духовной природы. Все сказанное вполне укладывается в схему, предложенную в Евангелии от Матфея. Контекст высказывания показывает, что Климент цитирует здесь Валентина скорее в подтверждение своих мыслей, нежели в целях полемики. 568 Mt. 19: 12; Heb. 9: 14. 569 FGrH 3 A 99, fr. 18. 570 Возможно, лакуна в тексте. 571 Вероятно имеются в виду буддийские «ступы» — священные сооружения где обычно замуровываются различные священные предметы, от текстов мантр до останков святых. Однако обнаженными буддисты обычно не ходили. Источником Климента здесь скорее всего также является Александр Полигистор. Упоминание о Будде см. в первой книге Стромат (Strom. I 21). 572 II Cor. 5: 10.17; 6: 14—16; 7: 1. 573 Ср. трехчастное деление души у Платона (Rep. IV 435 b — 441 c). 574 II Cor. 6: 16. 575 Cf. Mt. 5: 27—28. 576 II Cor. 6: 16—18. 577 II Cor. 7: 1; 11: 2. 578 II Cor. 11: 3. 579 I Pet. 2: 11—12; 15—16.

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/3549...

2.2. The New Testament shows that Christ, who did not have to die, because He was without sin, stepped into the sphere of death, humbled Himself, having been obedient even unto death, the death of the Cross (Phil 2:7; 1 Cor 5:7; 1 Pet 3:18) and died for us (1 Thess 5:10; compare with Mark 10:45; Rom 5:6; Heb 2:9). By His Resurrection He conquered the Devil and death and holds the keys of Hell and death (Heb 2, 14-15; Rev 1:17-18). Then Christ had destroyed the power of death over those that believed in Him, i.e. those who were baptised into Christ (Rom 6:3-4) and died with Him for the world and for sin (Rom 7:6; Gal 6:14; Col 2:20). A Christian goes through death in Christ and is separated not from God, but from the world and from sin. The world and sin die within him, because the life of Jesus is opened to those who believe (2 Cor 4:10; 5:1-15; Col 3:3). In other words Christ grants life or raises from the dead. Moreover, this does not happen in the Last Days, but in the same instant, immediately. Everyone who entrusts himself to Christ crosses over from death to life (John 5:24) and will never see death (John 8:51-52), although the whole world already exists in a state of death (Rev 3:2) and is moving towards a second death, to eternal separation from God (Rev 20:14). Christians remain mortal, they die in the physical sense, but they die in Christ (1 Thess 4:16) or fall asleep in Him (Acts 7:60; John 11:11-14; 1 Cor 7:39; 15:6, 18; 51; 1 Thess 4:13-15). Physical death is the last enemy destroyed by Christ (1 Cor 15:26), but He gave us this victory as a potential and death itself continues to afflict the bodily life of a particular individual (Rom 8:9-11). However, it has been deprived of its sting and it cannot separate a Christian from Christ; on the contrary, it brings him closer to Christ (Rom 8:38-39; 2 Cor 5:1-10; Phil 1:20-21). He, having risen from the dead, the firstborn of the dead, calls all the faithful to a new life, resurrecting and transfiguring their bodies, and then the spirit and body will exist in perfect harmony (compare with 1 Cor 15:20; Col 1:12).

http://bogoslov.ru/article/2924422

Rom. 9:17/Exodus 9:16 – my power “in you”; my name may be “proclaimed.” Hebrew – show “thee”; may name might be “declared.” Rom. 9:25/Hosea 2:23 – I will call my people; I will call my beloved. Hebrew - I will have mercy (love versus mercy). Rom. 9:27/Isaiah 10:22 – only a remnant of them “will be saved.” Hebrew – only a remnant of them “will return.” Rom. 9:29/Isaiah 1:9 – had not left us “children.” Hebrew – Jehova had left us a “very small remnant.” Rom. 9:33; 10:11; 1 Peter 2:6/Isaiah 28:16 – he who believes will not be “put to shame.” Hebrew – shall not be “in haste.” Rom. 10:18/Psalm 19:4 – their “voice” has gone out. Hebrew – their “line” is gone out. Rom. 10:20/Isaiah 65:1 – I have “shown myself” to those who did not ask for me. Hebrew – I am “inquired of” by them. Rom. 10:21/Isaiah 65:2 – a “disobedient and contrary” people. Hebrew – a “rebellious” people. Rom. 11:9-10/Psalm 69:22-23 – “pitfall” and “retribution” and “bend their backs.” Hebrew – “trap” and “make their loins shake.” Rom. 11:26/Isaiah 59:20 – will banish “ungodliness.” Hebrew – turn from “transgression.” Rom. 11:27/Isaiah 27:9 – when I take away their sins. Hebrew – this is all the fruit of taking away his sin. Rom. 11:34; 1 Cor. 2:16/Isaiah 40:13 -the “mind” of the Lord; His “counselor.” Hebrew – “spirit” of the Lord; “taught” Him. Rom. 12:20/Prov. 25:21 – feed him and give him to drink. Hebrew – give him “bread” to eat and “water” to drink. Rom. 15:12/Isaiah 11:10 – the root of Jesse…”to rule the Gentiles.” Hebrew - stands for an ensign. There is nothing about the Gentiles. Rom. 15:21/Isaiah 52:15 – been told “of him”; heard “of him.” Hebrew – does not mention “him” (the object of the prophecy). 1 Cor. 1:19/Isaiah 29:14 – “I will destroy” the wisdom of the wise. Hebrew – wisdom of their wise men “shall perish.” 1 Cor. 5:13/Deut. 17:7 – remove the “wicked person.” Hebrew – purge the “evil.” This is more generic evil in the MT. 1 Cor. 15:55/Hosea 13:14 – O death, where is thy “sting?” Hebrew – O death, where are your “plagues?”

http://pravoslavie.ru/47414.html

1392 Cf. Mt. 23: 8. 1393 Hebr. 5: 12; Col. 2: 8. 1394 Пс. 118: 125; 118: 66; 147: 9. 1395 Принятый перевод этого пассажа в Синодальном издании таков: «Не сделал он того никакому другому народу, и суда его они не знают». 1396 Sext. Emp., Pyrrh. Hyp. I, 12. 1397 Iob 11: 2. 1398 Barnaba, Ep. 6, 10. 1399 Clem. Rom., I ad Cor. 48, 5—6. 1400 Cf. Iudas 22—23. 1401 II Cor. 11: 14. 1402 Cf. Origen., in Exod. XI, 6: «Не следует только из-за имени автора сразу отвергать и учение». 1403 Cf. Mt. 13: 25. 1404 I Tim. 6: 16. 1405 e)pi mikto j (добавлен, при-мешан) в рукописи. Чтение e)pi kthto j, однако, было принято большинством издателей как менее двусмысленное. 1406 Cf. Gen. 15: 5; Philo, Quest. in Gen. III 3; Strom. V 8 sq. (где Климент повторяет эту мысль). 1407 Cf. Plato, Rep. VII 534 e. 1408 Cf. Heb. 1: 1. 1409 Pindar., fr. 205 Snell. 1410 Cf. Philo, Quaest. in Gen. I 91. См. т.ж.: Nicomachus, Introd. Arithm. II 9 ,3; Jamblichus, In Nicom. Arithm., P. 75, 11—15 Pistelli. 1411 Арифметическую последовательность составят числа 6 — 9 — 12, геометрическую 6 — 8 — 9 — 12, гармоническую 6 — 8 — 12. 1412 Aristoxenus, fr. 84 Wehrli. Согласно этому автору, было три музыкальных стиля: e)narmoniko n, dia tonon, xrwmatiko n. См.: Aristoxenus, Elementa rhythmica, ed. L. Pearson (Oxford, 1990). 1413 Terpander, fr.1 Bergk (Fr. 1 Diehl, Anth. Lyr. II 2). 1414 Пс. 21: 1; I Cor. 10: 26. 1415 Cf. Io. 1: 17; Sap. 9: 17—18. 1416 MS: suna logoi lo gou tou­ kuriakou­. Исправление, предложенное O. Stahlin: ei)sin a) logoi ktl. 1417 Sophocles, fr. inc. 695. 1418 Cf. Eph. 2: 20. 1419 Выражение заимствовано из Plato, Theaet. 176 b: di kaioj kaiU o( sioj metaU fronh sewj. 1420 Ps 16: 3. 1421 Это и последующее утверждение ср.: Chrysippus, fr. mor. 110 Arnim. 1422 Выражение из платоновского Критона (Crito 48 b). 1423 Gen 18: 12 1424 I Reg. 1: 13. 1425 Cf. Mt. 7: 7. 1426 Mt. 5: 8; I Cor. 13: 12. 1427 Plato, Phaedr., 250 b. 1428 tetra gwnoj, cf. Plato, Protag. 339. «Квадратное» число, четверица, является символом совершенства и включает в себя всю совокупность десяти чисел: 1†2†3†4­10.

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/3549...

4-5)». В последней цитате сщмч. Климент снимает мнимое противоречие между праведностью и грешностью Иова тем, что Иов не столько говорит о своем случае, сколько в принципе признает грешность всех людей (ср.: Dassmann. 1988. S. 274). В ряде мест текста посланий сщмч. Климента заметно его знакомство с И. к., хотя сам Иов не упоминается ( Idem. 1991). В Clem. Rom. Ep. I ad Cor. 39. 5-9 сщмч. Климент говорит о величии Промысла Божия и о бессилии человека сохранить свою жизнь против Его воли. Идеи сщмч. Климента, очевидно, близки к словам Иов 4. 16; 5. 5, 15-16. Есть и другие примеры близости идей сщмч. Климента к идеям И. к., притом что нельзя с уверенностью сказать, пользовался ли он вообще письменными источниками: ср., напр., Clem. Rom. Ep. I ad Cor. 20. 7 («Беспредельное море, по Его устроению совокупленное в большие водные массы, не выступает за положенные ему преграды, но делает так, как Он повелел. Ибо Он сказал: доселе дойдешь, и волны твои в тебе сокрушатся») и Иов 38. 11 («...и сказал: «доселе дойдешь и не перейдешь, и здесь предел надменным волнам твоим»?»). Др. примеры такой близости: предостережение от многоречивости в Clem. Rom. Ep. I ad Cor. 30. 4-5 и слова Иов 11. 2-3; раскрытие смысла наказания Божия в Clem. Rom. Ep. I ad Cor. 56. 3-15 и Иов 5. 17-26. У сщмч. Ипполита Римского есть ссылки на Иов 1. 7 ( Hipp. De Christ. et Antichrist. IV 47. 2), 40. 27 (Ibid. V 8. 19). Дассманн считает, что сщмч. Ириней Лионский был знаком с идеями И. к., и приводит цитату из его сочинения в форме вопроса о непостижимости творения: что мы «можем сказать об образовании дождей, молнии, грома, собрания облаков, паров, ветров и тому подобных? Или о происхождении снега, града и тому подобного?» ( Iren. Adv. haer. II 28. 2). Порядок, в каком перечисляются здесь явления природы, напоминает ряд вопросов в речи Бога, обращенной к Иову в И. к. (38. 31-38). На слова И. к. о сатане (Иов 1. 6; 2. 1) ссылаются нек-рые апологеты раннехристианские . Напр., сщмч. Иустин Философ пишет: «Или под львом, рыкающим на Него, Бог разумел диавола, который Моисеем назван змием, у Иова и Захарии - диаволом, а Иисус назвал его сатаною» ( Iust.

http://pravenc.ru/text/578206.html

With importunity then, without ceasing, without fainting, He has admonished us in all these passages to ask for the succor of His grace. It was for the sake of sinners that He came, that He might convert them to Himself, and heal those that believe Him. Only let us to the best of our power withdraw ourselves from evil preoccupations, and hate bad pursuits and the deceits of the world, and turn our backs upon wicked and vain thoughts, and ever cleave to Him with all our might, and He readily gives us His help. To this purpose He is merciful, and quickening, curing the maladies that were incurable, working deliverance for those who call upon Him and turn to Him, departing to the best of their ability in will and intention from all worldly affection, and forcing their mind away from the earth, and fastening it upon Him with seeking and longing. To such a soul His help is vouchsafed, the soul that counts all things else unnecessary, and rests upon nothing in the world, but looks to find rest and rejoicing in the repose of His loving kindness, and thus through such a faith attaining the heavenly gift, gaining satisfaction for its desire in full assurance through grace, thenceforward serving the Holy Spirit agreeably and consistently, and daily advancing in that which is good, and abiding in the way of righteousness; and having persevered to the end inflexible and uncomplying towards the side of evil, without grieving grace in anything, it is granted eternal salvation with all the saints, as having lived in the world like a partner and a comrade of theirs, in imitation of them. Amen. St. Macarius the Great 7 марта 2015 г.  Gal. 1:4.  1 John 4:17.  Phil. 2:12.  Ps. 45:7.  The word here seems to be used here in the same sense as in Rom. 11:I, I Pet. 2:2. as a practical synonym of the Greek words that mean, " immaterial. "  1 Cor. 4:17.  The best MSS., though they read " in newness " in the text, have in the margin " in oneness, " the transposition of two letters.  Eph. 3:10.  Heb. 11:29, Deut. 4:24.  Macarius appears to mean that " Jerusalem, " " Sion, " in such cases is a designation of God Himself. He makes Himself the dwellingplace and fortress of the soul.  Heb. 11:22.  1 Cor. 2:9.  John 6:58.  John 6:35.  John 4:14.  1 Cor. 12:13, with 10:4.  Gen. 2:24, f.  Mt. 19:5.  1 Cor. 14:I  Jer. 8:4.  Luke 14:26.  Rom. 2:4  Rom. 2:5.  Rom. 9:5.  Mt. 24:2.  Luke 15:10.  Matt. 18:14.  Matt. 21:43.  Luke 18:7; cp. 11:13.  Luke 11:9, 10.  Luke 11:8. Смотри также Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/77743.html

Death as the means of God’s retribution manifests itself through illnesses, pain, persecution, loneliness, need, fear and being forsaken by God, and threatens life both in case of individuals and of whole societies (compare Ps 6:5-9; Ps 21:12-22; Ps 29:2-4; Ps 37; 59:3-5; 78:1-5). The Prophets could daringly declare a whole city or a whole country to be cast down into dust, although at the time of the prophecy these places were flourishing and it appeared that nothing was threatening them. This kind of prophesy was uttered by Isaiah about Zion (Isa 1:21-23) and by the prophet Amos about the house of Israel (Am 5:1-2). 1.3. In the Old Testament death is linked with the underworld, or Sheol, which is located in the bowels of the earth and is the common grave for the whole of humanity. To descend into Sheol or to be buried meant becoming a victim of the mighty power of death. And although the idea of life after death was linked to Sheol, existence in this kingdom of shadows was hopeless, because death is the result of and the punishment for sin (Gen 2, 3; Wisdom 1:13-16; 2:22-24). However at the time of the Maccabees the attitude to death changes in connection with the struggle against foreign enslavement and, for the first time in the Old Testament, in the first book of Maccabees death is portrayed as heroic (1 Macc 13:25-30). From this time onward the idea of the anticipation of the resurrection of the dead gradually develops, an idea that had been expressed already in the book of the prophet Daniel (Dan 12, 13; compare 2 Macc 7, 9, 14). It is subsequently taken up in Jewish apocalyptic writings, in the writings of the wise men of Israel (Sir 15:6; Wisdom 2:23) and in the works of scribes close to the Pharisee faction (Acts 23:8). 2. Death in the New Testament 2.1. In the New Testament Man’s death is viewed through the prism of the death on the Cross and the Resurrection of Jesus Christ. Immortality belongs only to God (1 Tim 6:16) and it is natural for people to be afraid of death (Matt 4:16; Heb 2:15). However, because God is the life-giving source of all life (Rom 4:17), death could have only appeared as the result of Man having abandoned God, which is what happened with Adam (Rom 5:15, 17-18; 1 Cor 15:22) and which is repeated in the life of every person (Rom 6:23; Heb 9:27). In this manner, death gains power over a person not only at the end of his earthly life, but reigns over him throughout his whole life. This is so-called carnal wisdom, moral or spiritual death (Rom 8:6; 1 John 3:14), because sin, which results in death and is its sting, exists in Man despite the law of God (Rom 7:9, 1 Cor 15:56; James 1:15). For this reason the Scriptures say that the Devil, from whom sin originates, was in possession of the dominion of death (Heb 2:14) and death itself is viewed as a demonic power (1 Cor 15:26-27; Rev 6:8; 20:13-14).

http://bogoslov.ru/article/2924422

26. You ought then to seek for a lamp to be lighted, that you may find pure thoughts. Those are the natural thoughts, which God made. People brought up at sea learn to swim, and when waves and billows rise, they are not surprised at it; but those who are not used to these things, when even a little sea comes up, take fright and go under. So it is with Christians. As the mind of a child of three cannot take in or understand the mind of a grownup reasoner, because there is a great difference of age between them, so Christians contemplate the world like infant children, with their eyes fixed upon the measure of grace. They are strangers to this age. Their city and their rest is elsewhere. Christians have the comfort of the Spirit, tears, and mourning, and sighing; and even the tears are an enjoyment to them. They have fear also, in the midst of joy and rejoicing, and thus are they like men carrying their blood in their hands, having no confidence in themselves, or thinking themselves to be anything, but despised and rejected above all men. St. Macarius the Great 20 марта 2015 г.  Macarius seems to be thinking of Jer. 2:37.  Luke 15:7.  Zech. 9:2.  The passage is taken in substance from Ezek. 16.  After these words the Holkham MS. has in the margin,  prima manu , the sentence: Because even those who have tasted with all assurance of the grace of the Holy Spirit are subject to fear; for Satan has power against them if only he sees them grow negligent or highminded.  Phil. 2:12.  1 Cor. 9:27.  Cf. Hom. 8 § 6.  1 Cor. 15:26.  Luke 21:18.  1 Tim. 2:8. The word for " disputations " in the Greek is the same which is used for " thoughts " in St. Matthew in the ensuing passage.  Matt. 15:19.  Rom. 8:3.  a John 8:27; cp. verse 2.  Deut. 6:5.  Phil. 3:8.  Macarius means that Satan can afford to let some persons alone. Like the taxes of the rich, or the charities of people in general, they mean no loss to him.  Ps. 34:8.  1 Thess. 4:9.  2 Cor. 3:3.  2 Matt. 15:19.  Heb. 1:14.  Gen. 1:26. . Ps. 24:7. Смотри также Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/78051.html

   001    002    003    004    005   006     007    008    009    010