Клятва во лжу. Taken from Voragine, cap. 3 «De sancto Nicolao». 1. 1–32 cf Voragine: «Vir quidam ab vno Iudeo quandam summas pecunie mutuo accepit iurans super altare sancti Nicolai cum alium fideiussorem habere nequiret quod quam citius posset sibi redderet. Tenente autem illo diu pecuniam Iudeus earn expostulauit sed earn ille sibi reddidisse affirmât.» 11. 33–52 cf Voragine: «Trahit ergo eum ad iudicium et iuramentum indicitur debitori. Die baculum cauatum quern auro minuto impleuerat secum detulerat ac si eius adminiculo indigeret. Volens igitur facere iuramentum, Iudeo baculum tradidit reseruandum iurauit ille quod plus sibi reddiderit quam deberet. Facto iuramento baculum suum repetiit et Iudeus ignarus astutie eum sibi reddidit.» 11. 53–68 cf Voragine: «Rediens autem qui fraudem fecerat in quodam biuio oppressus corruit somno, currusque cum impetu veniens eum necauit, et plenum baculum auro fregit et aurum effudit.» 11. 69–94 cf Voragine: «Audiens hoc Iudeus concitus illuc venit. Cumque dolum vidisset et a multis ei suggeretur vt aurum reciperet omnino renuit nisi qui defunctus fuerat ad vitam beati Nicolai mentis redderetur asserens se si hoc fieret baptismum suscepturum et Christianum futurum. Continuo igitur qui defunctus fuerat suscitatur et Iudeus in Christi nomine baptisatur» (fol. r- v ]). The story is also recorded in MSE (1653), «Jurare», No. 4. Published in Eremin and PLDR . Книга . Taken from Faber, In Festo S. Nicolai, No. 1 «Quinque talenta ad meritum exercenda et in Ecclesia dispensanda, dispensata a Sancto Nicolao, quinam defodiant», sect. 4 «Ingenium et ratio». 11. 1–9 cf Faber: «Refert S. Hieronymus in reg. Monach. c. 15. se moribundum aliquando raptum ad iudicium, et a iudice interrogatum de conditione, christianum se respondisse.» 11. 10–16 cf Faber: «Ad quod Iudex: Mentiris: Ciceronianus es, non christianus. Ubi enim est thesaurus tuus, ibi est cor tuum (oblectare enim se solebat gentilium potius auctorum lectione quam Sanctarum Literarum); itaque ex iudicis sententia dire flagellis caedi, adstantiumque precibus ad corpus redire iussus est, dolorem adhuc sentiens et plagas scapulis gerens.» 11. 25–28 cf Faber: «Si hoc actum cum Hieronymo quod gentilium librorum lectionem adamasset: quale, putamus, iudicium illos expectat, qui profanis et noxiis studiis toti addicti sunt?» The story is also recounted in Voragine, cap. 146. Published in Bylinin.

http://azbyka.ru/otechnik/Simeon_Polocki...

8. P. Batiffol " s Cathedra Petri (Paris, 1938), pp. 151 ff. 9. О соперничестве между Константинополем и Александрией: N. H. Baynes, " Alexandria and Constantinople. A Study in Ecclesiastical Diplomacy, " in his Byzantine Studies and Other Essays (London, 1955), pp. 97-115.. F. Dvornik . The Ecumenical Councils, pp. 17-31. 10. Mansi, Conciliorum ampliss. Collectio, vol. 6, col. 204, letter 106. 11. For details, see Das Konsil von Chalcedon, ed. A. Grillmeir, H. Bacht (Wurzburg, 1953), vol. 2, E. Herman, pp. 459-490 and T. O. Martin , ibid., pp. 433-458. 12. См. F. Dvornik: The Idea of Apostolicity, pp. 52 ff. 13. Cf. F. X. Murphy, Peter Speaks through Leo. The Council of Chalcedon, (Washington, Cath. Univ. Press, 1952). 14. Mansi, op. cit. vol. 7, col. 444. Cf. C. H. Turner, Ecclesiae occidentalis Monumenta Iuris Antiquissima (Oxford, 1899-1929), vol. 1, pp. 103, 121. 15. Mansi, op. cit., vol. 6, cols. 146-156, 168 ff.; 171 ff. 18. Mansi, op. cit., vol. 7, cols. 361, 365. 17. Послания св. Льва императору и патриарху Анатолию. См. Mansi, op. cit., vol. 6, cols. 196 ff.; 204 ff. 18. F. Dvornik; The Idea of Apostolicity, pp. 39 ff. 19. Бенешевич В. Н. Канонический сборник XIV титулов. СПб. 1903 . Council in Trullo (692), Mansi, op. cit., vol. ii, col. 960. 20. Канон 5 собора. Mansi, op. cit., vol. 22, cols. 290, 291. Однако уже отцы Игнатиева собора (869-870), когда формулировали 21 канон собора, предоставили председательство патриарху Констанинополя над остальными восточными патриархами. Папа Адриан II не протестовал против этого канона (Mansi, vol. 16, col. 174). Этот канон сохранился только в латинском переводе деяний собора Анастасия Библиотекаря. 21. Главные документы, касающиеся схизмы Акакия: E. Schwartz, " Publizistische Sammlungen zum Acacianischen Schisma " in the Abhandlungen of the Bavarian Academy, Phil-hist. Class 1934, pp. 161- 262. The papal letters in Migne, Patrol. Lat., vol. 58, 59, new critical edition in the so-called Collectio Avellana, in Collectio Script. Eccl. Latin., vol. 35, ed. by O. Gunther. F. Dvornik. The Idea of Apostolicity, pp. 106-137.

http://bogoslov.ru/article/1611945

„Δο ψυχικος χομεν φθαλμος “ – Triades 2, 3, 15 (I, 551, 15-16). Произведения Григория Паламы цитируются по изданию: Gregorios Palamas , Συγγρμματα , edd. P. Christou et alii, Thessalonike, 1966 ff. Gregorios Palamas , Triades, II, 3, 15-17 (I, 551,4-554,13); Capita 150, 114 (V, 98,23-27); Contra Akindynon I, 6 (III, 42,1-2). Gregorios Palamas , Epistula I ad Barlaam , 52 (I, 290,5-28); Triades, I, 3, 42 (I, 453,8-9). Gregorios Palamas , Triades I, 1, 12; II, 1, 23 (I,374,24-375,1; 485,32-486,10). См. G. Kapriev, „Es sind zwei Augen der Seele. Vernunft und Offenbarung gemäß der Hesychasten des 13. und 14. Jahrhundert“, in: Vernunft und Offenbarung, edd. G. Kapriev/G. Mensching, Sofia, 2006, 57-69. Cf. G. Kapriev, „Die gottgebührenden Phantasien und die Gottesschau bei Photios“, in: Intellect and Imagination (= Rencontres de philosophie médiévale, 11), edd. M. C. Pacheco/J. F. Meirinhos , Turnhout, 2006, 473-481. Здесь он говорит о некоей инспирированной святыми διδασκλια и о некоей дисциплине (μθησις), размышляющей о сверхъестественном – Photios , Amph ilochiae , 190,4 (PG 101, 920C). H.-J. Schulz, „Einführung zur Übersicht über die Glaubensurkunden“ – Введение к E. v. Ivánka , „Das Dogma der orthodoxen Kirche im Spiegel der wichtigsten Glaubensurkuden“, in: Handbuch der Ostkirchenkunde, Bd. 1, hrsg. W. Nyssen/H.-J. Schulz/P. Wiertz, Düsseldorf, 1984, 289. Cf. H. Denzinger, Kompendium der Glaubensbekenntnisse und kirchlichen Lehrentscheidungen, hrsg. P. Hünermann, Freiburg Brsg. – Basel – Rom - Wien, 39 2001, 125 (S. 62). Markos Eugenikos, Oratio prima de igne purgatorio, 1, in: Patrologia Orientalis, vol. 15, 40,6-9. Markos Eugenikos, Oratio altera de igne purgatorio , 15, in: Patrologia orientalis, vol. 15, 124,17-27. Markos Eugenikos, Oratioprimadeignepurgatorio , 1, in: PatrologiaOrientalis , vol. 15, 39,9-13. Markos Eugenikos, Morientisoratioadamicos , B, in: Patrologiaorientalis , vol. 17, 486,14-487,1. Markos Eugenikos, Ad Georgium Scholarium epistola , 1-2, in: Patrologia orientalis, vol. 17, 460,7-461,29.

http://bogoslov.ru/article/2686964

По множеству примеров их невозможно привести. См. цитаты в настоящей работе. 3 Ер. (Письмо). 243.1 l.(=lignes) 4-8 (изд. Courtonne, Paris, 1966, t.III); Ер.222 (P.G. 32.820A). 4 Jud.3 (о суде Божьем) (P.G. 31.660A). 5 Ер.156.11.12-16 (Courtonne, Paris, 1961, t.II); P.G. 32.613CD. Имеется в виду раскол Павлина в Антиохии. 6 Ер.70.1 6-8 (Courtonne, Paris. 1957. t.I; P.G.433B). Письмо Дамасу. 7 Ps.44.10 (P.G.29.409C). 8 Ер.50.119-21 (P.G.32.388B). 9 Ps.28.3 (P.G.29.288AB). 10 Ps.45.4 (там же, 421С). 11 Ps.45.5 (там же, 424В). 12 Hom. (Беседа) 13.3 (P.G.31.440A). 13 Hom.13.3 (там же); ef. Hom.13.1 (там же, 425А). 14 Ps.28.1 (P.G.29.308A). 15 Ps.132 (P.G.30.116C). 16 Ps.44.7 (P.G.29.405F). 17 Ps.44.10 (там же 409А). 18 Hexaem (=Шестоднев) 4.7 (P.G.29.93C). 19 Там же, 5.5 (там же, 104С). 20 Там же, 5.6 (там же, 108В). 21 Hom.2.3 (P.G.31.189A). 22 S.S. (=О Святом Духе) 16.39 (P.G.32.140CD). 23 S.S.16.39 (там же, 141А). 24 S.S.26.62 (там же, 181D-184A). 25 Ps.45.4 (P.G.29.421B). 26 Там же, 421С. 27 Ер.227 1.17-22 (P.G.32.852C). 28 Ps.44.12 (P.G.29.413B). 29 Ер.92,3 1.43-45 (P.G.32.474A). 30 Ер.105.11.16 (513А). 31 Ps.44.5 (P.G.28.499C D). 32 Jud.7 (P.G.31.672A). 33 Hom.20.4 (P.G.31.532C-533A). 34 Regula fusius tractatae (=Монашеские правила обширные). 44.2 (P.G.31.1032AB). 35 Ps.28.2 (P.G.29.284AC). 36 Ер.222 1.29-37 (P.G.32.820A). 37 Там же, 1.37-45 (там же, 820АВ). 38 Ер.227 1.3-7 (852А). 39 Ер.238 1.20-23 (889В). 40 Ер.28.2 1.142-51 (309А). 41 Ер.62 1.15-19 (417CD). 42 Ер.161.2 1.1-7 (629ВС). 43 Ер.65 1.26-30 (421CD). 44 Ер.204.7 ст.179-180 (С-756В). 45 Ер.240.3 1.1-10 (897АВ). 46 Ер.70.1 1.45-49 (436В). 47 Hexaem.2.4 (P.G.29.36D-37A). 48 Ib.4.7 (93С). 49 Ib.5.5 (104ВС). 50  Ib.5.7 (112ВС). 51 Ер.65 1.17-26 (P.G.34.421C). 52 Ер.151.1 18-27 (608D). 53 Ер.262.2 1.19-22 (976А). 54 Ер.265.3 1.35-41 (989С-992А). 55 Ib.1.3-8 (989А). 56 Ер.266.1 1.41-46 (933АВ). 57  Ер.92 1.23-32 (481С). 58 Ер.92.2 1.25-28 (480С). 59 Ер.125.3 1.1-50 (P.G.32.549). cf. Hermann Doerries. De Spirito Sancto. Der Beitrag des Basilius zum Abschluss der trinitarischen Dogmas. Goettingen, 1956, s.35-49: Die Friedensurkunde (Ep.152). 60

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=733...

Si cui lubet, благоволит сравнить „парфянские числа“ 21 и 23 на монетах Bartholomaei, tab, XIX, 27. 29; XXIII, 30; XXIV, 32; XXIX, 24. 26; годы 11 и 13 на tab. XIX, 16. 19; XXIII, 18. 21; XXVIII, 14. 16; годы 31 и 33 на tab. XX, 40. 41. 45; XXIV, 40.43; XXX, 35. 37; годы 41 и 43 на tab. XXI, 58. 59. 61; XXV 52. 53. 55; тогда станет ясно, что «парфянское» ядж-вист, yag vîst [один-двадцать] не диво принять за си-вист, sî vîst [три-двадцать]. Для моего неопытного глаза это sî неразличимо от sig . И как „один“ ,,yâg“, так и „три“ „sî“ представляют нечто похожее на СП. – Я, конечно, предполагаю, что из персидского документа писатель мученичества взял „десятый год“ Яздегерда, отождествленный там с «221 годом царства персидского»; а затем по 10-му году Яздегерда совершенно правильно высчитал соответствующий 759 год ионийцев. Наоборот, составитель расширенного мученичества св. Шим’она бар-Сабба’е просто воспользовался формулою p588­s и сосчитал 117 персов538­655 селевкидов. 352 Нёльдеке (Gesch. d. Pers., 405, cf. 385. 397) справедливо считает след. доказательство решающим: Кавад II Шеройе царствовал только 8 месяцев (с 25 февр. 628, † вероятно, 15 сент. 628), однако, сохранились монеты от «второго» года (Bartholomaei, XXX, 1: «trên») его царствования. Этот argenteus чеканен в «Dâ,», т. е. (как полагает Mordtmanu) в Dârâbgerd (ср. Хр. Чт. 1899, I, 339. 340). «Второй год» Шеройе начался лишь 17 июня 628 (1-го фарвардин). По вавилонской системе Postdatirung время с 25 февр. по 16 июня считали бы за rêš šarrû-ti, за начало царствования Шеройе, а с 17 июня начался бы его первый [не «второй» «trêu»!] год. Ср. Хр. Чт. 1896, II, 329; след., Яздегерд III, по всей вероятности, воцарился только 10 июня 633 г. (ard-rôz-i- spendârmad h -mâh), и, однако, с 16 июня 633 г. начался «второй» год его царствования!!! 353 По Nöldeke, Aufsätze, 89, битва была 28 апр. 224 г.; считаю это предположение бесповоротно устраненным после аргументации ф.-Гутшмида (Gesch. Irans, 162) в пользу 28 апреля 227 г.

http://azbyka.ru/otechnik/Vasilij_Boloto...

60. Cat 12.6–25. 61. Cat 9.9–17. 62. Cat 17.87–95. 63. Cat 12.32–37. 64. Cat 12.252–259; cf. 227–229. 65. Vie 38.1–2; 44.14–20; 59.1–4 ид. 66. Vie 58. 67. Vie 52–57. 68. Vie 54.5; 55.1–2. 69. Cat 19.35–38; 82–95. 70. Cat 21.108–110; 136–140. 71. Cat 3.44–57 72. Cat 3.68–77. 73. Cat 29.137–150. 74. Cat 29.166–167; 181–190. 75. Cat 4.411–442. 76. Cat 9.374–385. 77. Cat 34.7–15. 78. Cat 34.97–102 79. Cat 34.370–383 80. Vie 38.7–10. 81. Vie 38.10–18. 82. Vie 39.1–5. 83. Vie 39.6–11. 84. Vie 39–40. 85. Никита Стифат, родившийся около 1005 года, послушник Студийского монастыря с четырнадцати лет. Уже в преклонном возрасте он стал настоятелем монастыря и умер около 1090 года. Известен своими трактатами по мистическому богословию, из которых наиболее значительны три Сотницы деятельных, естественных и гностических глав (P. G. 120.851–1009), а также трактаты О Душе, О Рае и О Иерархии, изданные ассомпционистом А. А. Даррузес в Sources Chretiennes 81 (1961). Не менее известен своим участием в конфликте между патриархом Михаилом Келлурарием и кардиналом Гумбертом в 1054 году, когда написал ряд антилатинских памфлетов, главным образом об опресноках. Никита хорошо знал пр. Симеона в последние годы его жизни, когда стал его учеником. Он написал Житие своего духовного отца около 1053–1054 года, то есть через 30–50 лет и даже больше после событий, которые описывает. См. о нем: Hausherr. Vie de Symeon, Introduction, 6. Nicetas Stethatos et ses idees sur la saintete pp. XXIII–ΧΧΧΙII и в особенности Volker: Nicetas Stethatos als mystischer Shriftsteller und sein Verhaltnis zu Symeon dem Neuen Theologen в его большой книге: Praxis und Theoria… 456–489. Wiesbaden. 1974. 86. Vie 44.14–29 87. Vie 59.4–15. 88. Vie 59.15–16. 89. Vie 59.17–20. 90. Vie 60–67. 91. Hausher. Introduction. L " adversaire: Etienne de Nicomedie, pp. LI–LVI 92. Vie 74.5–12. 93. Cedrenus P.G. 122.153 AB. 94. Vie 74.12–23. 95. Vie 73.2–6. 96. Vie 75.16–23. 97. Vie 76.2–8. 98. Vie 76.15–18. 99. Vie 77.7–8. 100. Hymn 21.25–44.

http://predanie.ru/book/74192-prepodobny...

766 Lidov A. The Miracle of Reproduction.., 2003; Лидов A. M. Мандилион и Керамион как образ-архетип сакрального пространства (in the present book). 768 Cf. note 1; in this I would like to refer to Alexei Lidov’s ingenious concept of “hierotopia”. 769 For the Holy Mandylion see: Dobschütz E. von. Christusbilder. Untersuchungen zur christlichen Legende. Leipzig, 1899, p. Sotiriou G. A. О Χριστς εν τη τχνη, Athens 1914; Grabar A. La Sainte Face de Laon. Le Mandylion dans l’art orthodoxe. Prague, 1931. Kitzinger E. The Cult of Images in the Age before Iconoclasm//DOP (1954), p. 85–150, esp. 103 ff.; Grabar A. L’lconoclasme byzantin. Le dossier archéologique. Paris, 1984 (second revised edition), p. 19, 33, 37–40, 52–59;. Weitzmann K. The Mandylion and Constantine Porphyrogenitus//Cah. Arch. 11 (1960), p. 163–184; Pallas D. Die Passion und Bestattung Christi in Byzanz. Munich, 1965, p. 134–146; Velmans T. L’eglise de Khè en Géorgie//Zograf 10 (1979), p. 74–78 ; Thierry N. Deux notes à propos du Mandylion//Zograf 11 (1980), p. 16–19; Cameron A. The History of the Image of Edessa: the Telling of a Story//Harvard Ukrainian Studies 7 (1983), p. 80–94; Papadaki-Oekland S. Το γιο Μανδλιο ως το νο σμβολο σε να αρχαο εικονογραφι σχμα//Deltion tis Christianikis Archaeologikis Etaireias, 1986–1987, 283 ff.; Belting H. Bild und Kult. Eine Geschichte des Bildes vor dem Zeitalter der Kunst. Munich, 1990; Oikonomidou E. Το γιον Μανδλιον. Athens, 1992; Velmans T. Valeurs semantiques du Mandylion selon son emplacement ou son association avec d’autres images//Studien zurbyzantinischen Kunstgeschichte. Festschrift für Horst Hallensleben zum 65. Geburtstag/Ed. В. Borkopp, B. Schellewald, L. Theis. Amsterdam 1995, 173–184; The Holy Face and the Paradox of Representation/Ed. KesslerH. L., WolfG. Bologna, 1998; Il Voltodi Cristo. Catalogue of exhibition/A cura di Morello G., Wolf G. Milano, 2000. 770 Cameron, The History of the Image of Edessa... p. 8 Iff. See also Drijvers H. J. fti The Image of Edessa in the Syriuac Tradition//The Holy Face and the Paradox of Representation, 1998, p. 13–31.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

6869 See Jastrow, Dictionary, 1554. Flusser, «Mastema,» 1119–20, prefers «enmity» or «prince of enmity.» Cf. also the «angels of destruction» () in 1QS 4.12. 6870 Brown, John, 1:358. On the close connection between the deception ( Gen 3 ) and homicide ( Gen 4 ), echoed in Jesus» passion, see Thomas, «Menteur.» 6871 Wis 10:3; 4 Macc 18:11; Jub. 4:2–3, 31–32; 1 En. 22:6–7; Josephus Ant. 1.52–59; L.A.B. 16:2; L.A.E. 23; Apoc. Mos. 2–3; Τ Ben). 7:3–5; Philo Worse32; " Abot R. Nat. 31; 41A; Heb 11:4; 12:24; Matt 23:35; Luke 11:51; Jude 11; 1 Clem. 4.1–7; see further Philo LCL l:xxiv-xxv; Grayston, Epistles, 110; Plummer, Epistles, 82; Sidebottom, James, 89. For Abel " s reward, cf. Ascen. Isa. 9:8; Apoc. Mos. 40:4–5; T. Ab. 13:2–3A; 11:2B. For early Syrian Christian application of Cain (including to Jewish opponents of Jesus), see Niklas, «Söhne Kains» (citing Aphrahat Demonstratio 16.8). 6872 Some later rabbis homiletically associated Satan " s creation with Eve (Urbach, Sages, 1:167), but this view is probably late. 6873         Tg. Ps.-J. on Gen 4:1; 5:3 ; see Reim, «Gotteskinder/Teufelskinder,» citing Tg. Neof. on Gen 4:7 ; Dahl, «Manndraperen»; McNamara, Judaism, 223–24. 6874 John 8:44 " s term for murder appears elsewhere in the NT only at 1 John 3and nowhere in the LXX. 6875 E.g., T. Job 3:6/3(του Σαταν ν ω πατηθσονται ο νθρωποι); Τ. Dan 3:6; cf. 1QS 10.21–22. Satan (T. Job 3:6) or the devil (διβολος, T. Job 3:3/4) or demons are behind idols (cf. Deut 32:17 ; Ps 96 Bar 4:7 ; 1 En. 19:1; Jub. 1:11; 7:27; 22:17; T. Job 3:3; T. So1. 5:5; 6:4; Sipre Deut. 318.2.1–2; Gen. Rab. 23:6; 24:6; 1Cor 10:20 ; Athenagoras 26; Tertullian Apol 23.5–6). 6876 Phaedrus 1.17.1. 6877 Falsehood and theft also appear together in t. B. Qam. 7:8; cf. John 10:1–10 . 6878 Only three non-Johannine uses of ψεστης appear in the NT; cf. also ψευδς in Rev 2:2; 21:8, of three uses in the NT. 6879 E.g., Lysias Or. 3.39, §99; 4.13, §101; Cicero Mur. 6.13; Quinct. 6.22; Rose. com. 16.46; Dionysius of Halicarnassus Lysias 33; cf. Isaeus Estate of Astyphilus 19. Writers against Jews tell «lies» about them (Josephus Ag. Ap. 2.79, 147, 289); Apion is a prime example of such a liar (Josephus Ag. Ap. 2.85,90,98,111,115,121,122). Perkins, «John,» 966, points out that Qumran " s opponents are misled «by the Man of Lies of Interpreters of Error (lQpHab 2:2; 5:11; CD 20:15; 1QH 2:13–14; 4:10).»

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

6486         Jub. 16:27, 29; 18:19; 2Macc 10:6–7; cf. Deut 16:14, 15 ; Lev 23:40 . 6487 E.g., Apol1. Κ. Tyre 39 (which suggests that people also visited strangers during the festival, 39–40); Diogenes Laertius 2.68; Willis, Meat, 61. 6488 Cf.Dihle, «Fête.» 6489 E.g., m. Sukkah 5(given its most likely sense); b. Sukkah 51ab, 53a. 6490 See Moore, Judaism, 2:44–45 (comparing the functions of libations among pagans); Ringgren, Religion, 190; Harrelson, Cult, 69; Uval, «Streams»; cf. Zech 14:16–19. 6491 On winter rains, see comment on John 10:23 . 6492 E.g., 1 En. 76:4–13; 2 Bar. 10:11. 6493 Often compared with the eschatological resurrection because rain also brings life, e.g., b. Ber. 29a; 33a; Šabb. 88b; Ta c an. 2ab; 7a; p. Ber. 5:2; Ta c an. 1:1, §2; Gen. Rab. 13:6; 73:4; Deut. Rab. 7:6; Pesiq. Rab. 42:7. 6494 See further Sipre Deut. 41.6.4; thus, in later sources, repentance (Gen. Rab. 13:14), obeying Torah (Num. Rab. 3:12), the temple service ( " Abot R. Nat. 4A), tithing (Pesiq. Rab Kah. 1:4), Sabbath observance (Song Rab. 7:2, §2), or charity (Lev. Rab. 34:14) brings rains. 6495 E.g., 1 En. 101:2; Pss. So1. 17:18; Josephus Ant. 8.318–319; Lev. Rab. 35:10. 6496 Jdt 8:31; Josephus Ant. 14.22; m. Ta c an. 3:8; t. Ta c an. 2:13; " Abot R. Nat. 6A; b. Ta c an. 8a; 19b-20a; 23a-26a; p. Ta c an. 1:4, §1; 3:9, §§6–7; 3:11, §4; cf. 1 Kgs 17:1; 18:41–46; Jas 5:17–18. Among Greeks, e.g., Diogenes Laertius 8.2.59; Iamblichus Bab. St. 10 (Photius Bibliotheca 94.75b); on rainmakers in some traditional societies, see, e.g., Mbiti, Religions, 234–36. 6497         " Abot R. Nat. 4A; b. Ta c an. 19b, bar.; Pesiq. Rab. 52:3; see comment on obedience and rain, above. Greeks might also undergo rituals (cf. Iamblichus V.P. 10.51) or require sacrifice to propitiate a deity who sent drought (Pausanias 2.29.8; Alciphron Farmers 33 [Thalliscus to Petraeus], 3.35, par. 1–2; rejected by Seneca Nat. 4.7.3). 6498 E.g., t. Sukkah 3:18; Ecc1. Rab. 7:14, §3; Song Rab. 7:2, §2. 6499 M. Ta c an. 1:1; b. B. Mesfa 28a (R. Gamaliel); p. Ta c an. 1:1, §§1–10. Prayers for rain appear in the OT (1 Kgs 8:36; cf. Jer 14:22 ); twice in the Amidah (second and ninth benedictions); and in Jdt 8(Johnson, Prayer, 13–14).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

Given the language of divine wisdom earlier in the chapter (see esp. comment on 6:35) and the book (see comment on 1:1–18), Jesus» death is «the supreme revelation of God " s wisdom,» and one embraces this by «coming to» and «believing in» him. 6231 John clarifies this point further in 6(see comment). That early Christians would experience and articulate this in terms of their remembering Jesus» death at the Lord " s Supper ( 1Cor 11:26 ) is only natural, but should not be held to delimit John " s intention. 4B. The Text Their arguing among themselves (6:52) reflects the motif of division Jesus introduces into the synagogue community (7:43; 9:16; 10:19); they interpret him overliterally (6:52b), like most others in the Gospel (3:4; 4:15; 11:12), but Jesus makes no effort to clarify his parabolic language for the crowds. 6232 «How can…?» (Πς δναται, 6:52) will remind the attentive reader of earlier objections, particularly of Nicodemus (3:4, 9; cf. 9:16). Both to Nicodemus and to the present interlocutors Jesus responds with the prerequisite for eternal life. 6233 «Life in yourselves» (6:53) refers not to self-generating life (5:26) but to having in them the life Christ brings (cf. 5:40–42; 6:25, 33, 35, 40, 47–48, 51; 8:12), like branches on the vine. He refers, as in the parable of the vine (15:1–8), to abiding in him and he in the believer (6:56). But though Christ is self-existent in 5(see comment on 5:26), he is also dependent on the Father in 5:26; the believer likewise depends continually for life on Jesus, the believer " s source (6:57; cf. Rev 7:17; 22:2). The remaining lines of this section develop further the theme already established by this point: ingesting Jesus is a prerequisite for eternal life (6:54; cf. 4:12–14). This eternal life includes the resurrection at the «last day» (6:54), an eschatological image (6:39–40, 44; 11:24; 12:48). (The repetition of «raising up» from 6in 6and the repetition of 6in 6make the thoughts emphatic; see note on repetition at 6:51.) As he is the «true» light (1:9) and «true» vine (15:1), so is he «true» bread (6:32) and «true» food (6:55). 6234 John uses «true» here not in the Platonic sense of a heavenly prototype or pattern for the earthly counterparts; he may instead use it in the sense of that which is fully genuine as opposed to other figurative uses of such phrases (perhaps applied in the case of light and bread to Torah) that were incomplete without him. 6235 The one who eats– probably, who continues to subsist (τργων, present active participle)– " abides» in Jesus and the reverse (6:56); this is Johannine language for perseverance (6:27; 8:31; 15:4–7). 6236 In 6:57, Jesus» dependence on the Father for life (5:26) becomes the model for disciples» dependence on him (cf. 15:4–5). Response and Meaning (6:59–71)

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

   001    002    003    004    005    006    007   008     009    010