Так, например, в 1636 году бахчисарайский дьячок привез мощи св. Анастасии и в челобитной царю по этому случаю заявляет: «Пожалуй меня за те мощи своим царским жалованьем, как тебе, милосердому государю, Бог известит» 66 . В 1652 году Константинопольский патриарх Иоанникий пишет царю о торговом греке Иване Михайлове, что турки причинили ему большие убытки, а он-де «имел на себе едину панагию, а в той панагии мощи св. великомученика Меркурия, яко-же нам свидетельствовали и достоверно ведомо учинилось, и несет к вам, великому государю», – просит поэтому оделить его милостынею 67 . Принося лично или посылая на Русь святыню, греки отлично знали, что делают, знали, что именно за святыню они получают определенную дачу. Так, в 1656 году бывший Константинопольский патриарх Иоанникий благодарит государя за милостыню – «до нас дошли полтораста ефимков за мощи (которые он ранее послал с греком Иваном Юрьевым), да на милостыню 300 ефимков», т.е. цена мощей самим патриархом прямо отличается от милостыни 68 . В письме к нашему константинопольскому послу Толстому Иерусалимский патриарх Досифей говорит между прочим: «Господине мой, время есть зело трудно и по премногу страшно и боимся о роде и о жизни нашей, а о издержке не отягощайся, яко мы держим и ими веру 500 левков, которые изволил к нам прислати вместо милостыни за святые мощи Златоустаго» 69 . Желая получить за святыню большую дачу, отдававшие ее иногда указывали на ее особую важность или какие-либо ее специальные, особенно ценные свойства. Например, бывший Константинопольский патриарх Иоанникий, посылая в Москву главу великомученика Агафоника, пишет относительно нее: «Се есть досточудное и многоценное упования достойно православному вашему царствию в дар; и подобает вам блюсти во святыни и молебствовати о помощи от врагов душевных и телесных, и подобает державе царствия вашего воздвигнути церковь во имя того мученика и праздновати во вся лета» 70 . Иноки афонского Иверского монастыря, посылая государю десную руку священномученика Василия, епископа Амасийского, пишут: «А мы с тою святою рукою хаживали в миру, освятя воду с нея, и исчезала всякая гадина в полях, семя ядущая саранча, мыши и всякая иная гадина, и сбираем с православных христиан много милостыни».

http://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Kapter...

По синаксарю Сербляка отшельник Иоанникий, родившийся в Зете, на поморье, в ранней молодости поселился на р. Ибре в Чернорецкой скале. Тут он подвизался как суровый постник, отказавшийся от себя. Некоторые иноки, увидав самоотверженную жизнь его, остались жить при нём с тем, чтобы безответно слушаться советов его. Отшельник, спустя некоторое время, предложил им устроить храм и монастырь. Благая мысль, при помощи Божией, приведена была в исполнение. – Когда распространился слух о новой жизни Иоанникия, то многие явились на скалу для духовных подвигов. Иоанникия стали хвалить даже в лицо. Это сильно беспокоило того, кто так любил смирение и тишину. Предав братию Господу и благодати Его, он удалился с любимой скалы. В недальней девицкой пустыне поселился он в пещере, при потоке холодной воды. И здесь мирно предал дух свой Господу, в конце XIII стол. 357 . Мощи св. Иоанникия покоятся в монастыре девицком, который построен был Юрием Бранковичем (1427–1456 г.) в благодарность за исцеление дочери его. Сербская Церковь поёт преподобному: «Божественных послушав заповедей, в молчании пребыл еси через все житие свое и, быв в поношении в отечествии своем, питался еси желанием истинные славы». «Желание Христовы стяжав, затворил еси чувства своя от всего тленнаго и мимотекущаго и подвигами души своея возшел еси на высоту, блаженне». «Преподобне отче, гласа Евангелия Господня послушав, мир оставил еси, ни во чтоже вменив богатство и славу, и живый в уединении, всем взывал еси оттуду: возлюбите Бога и обрящете благодать, ничто же предпочтите любви, да егда приидет во славе Своей, обрящете упокоение со всеми святыми: ихже молитвами, Христе, сохрани и спаси души наша» 358 . 308 Ркп. житие св. Стефана, описанное Епифанием, учеником преп. Сергия, в Синодальн. ркп. XVI в. 420. 555, в минее м. Макария изд. в 4 ч. Памят. стар. Руск. лит.; сокращёние в ч.-минее апр. 26. Епифаний в предисловии пишет: „я убогий инок, движимый любовью, положил написать, в память будущим родам, кое что из доброго и чудного жития пр. отца нашего Стефана, епископа Перми, – о его рождении и детстве, о юности и первых подвигах иночества, о священстве и святительстве, до самого преставления. О всём том собирал я сведения там и здесь: об ином слышал от учеников его, – так узнал я о его учительстве и пастырском управлении; другое видел своими глазами или слышал от него, так как много раз беседовал с ним; прочее принял от старых людей, которых спрашивал о нём“. Повесть Епифания многословна, но не богата известиями о Пермских деяниях Стефана. Краткое житие 26 апр. в муз. Румянцева, стр. 603.

http://azbyka.ru/otechnik/Filaret_Cherni...

«Мы спустились к Ибру, переправились в брод через реку, и стали подыматься по густому лесу. Через полчаса открылась такая величественная масса скал, какую редко можно увидеть даже в Герцеговине, этом отечестве скал. Место это называется «Чёрная река». Красноватая масса гранита возвышается почти отвесно, представляя на верху то правильно окружённые очертания, то зубцы и острия. В этом граните находится церковь . К самой скале прилеплен ряд келий, которых наружная, выбеленная каменная стена с шестью маленькими окошечками, выдающаяся на ровной поверхности утёса, напоминает о гнёздах ласточек на доме: только нет карниза, поддерживающего это человеческое гнездо, а оно опирается на незаметном уступе скалы. Подле утёса, составляя с ним почти прямой угол, но не прикасаясь к нему, стоит другая гора, поросшая лесом, по которой ведёт тропинка. Против церкви она образует маленькую площадку; площадка соединяется с кельями узеньким деревянным мостом, ведущим к деревянной галерее, которой обнесён ряд келий. Сломайте мосток, и кельи с своей церковью отделены будут пропастью от целого мира. – Церковь , я сказал, в самом утёсе, только алтарь выходит наружу, полукруглой стеной, которая стоит в ряду келий, увенчанная небольшим крестом и украшенная двумя образами al fresco: св. архангела Михаила и св. Петра Коришскаго. – Вас ведут низким и совершенно тёмным проходом, который, кажется, образован самой природой, в пещеру довольно обширную и в одном месте весьма высокую. Вам показывают в стене пещеры небольшое ущелье: здесь сиживал святой отшельник Иоанникий; под этим углублением видна выемка, где он опирал ноги, с боку другая, где он клал локоть. Сесть можно только в самом тягостном положении, согнувшись и выставив голову вперёд. – В этой пещере, на этом кресле, прожил Иоанникий 70 лет. – Я попробовал сесть, и в одну минуту всё платье было мокро: через скалу непрестанно сочится вода, и поверхность пещеры никогда не высыхает. В другом месте показывают углубление, где вода скопляется и течёт струёй; это углубление, говорят, пустынник выкопал своими ногтями, чтобы иметь воду. – Из этой пещеры вы входите в другую побольше, где св. Иоанникий устроил церковь св. архангела Михаила. – Она также совершенно темна, также и сыра, как другая пещера 356 .

http://azbyka.ru/otechnik/Filaret_Cherni...

20 . [в] Преподобнаго отца нашего Феодора трихины. 21 . [а] Святаго священномученика Ианнуариа епископа, и иже с ним: И святаго священномученика Феодора, иже в Пергии. 22 . [з] Преподобнаго отца нашего Феодора Сикеота: И пренесение честных мощей святаго благовернаго великаго князя Всеволода, нареченнаго во святом крещении Гавриила. 23 . [з] Святаго славнаго великомученика, победоносца и чудотворца Георгиа: И святыя мученицы царицы Александры. Праздник, и разрешение вина и елеа. [зри] День имать часов 15, а нощь 9. 24 . [е] Святаго мученика Саввы Стратилата. 25 . [д] Святаго апостола и евангелиста Марка. Праздник, и разрешение вина и елеа. 26 . [г] Святаго священномученика Василиа, епископа Амасийскаго: И иже во святых отца нашего Стефана, епископа Пермскаго. 27 . [в] Святаго священномученика Симеона, епископа Иерусалимскаго, сродника Господня по плоти. 28 . [а] Святых апостол, Иасона и Сосипатра: И святых мученик: Дады, Максима и Кинтилиана. 29 . [з] Святых мученик девяти, иже в Кизице: И преподобнаго отца нашего Мемнона чудотворца. 30 . [з] Святаго апостола Иакова, брата святаго Иоанна Богослова. Разрешение вина и елеа. Месяц маий 1 . [е] Святаго пророка Иеремии: И преставление преподобнаго отца нашего Пафнутиа, Боровскаго чудотворца. 2 . [д] Пренесение мощей иже во святых отца нашего Афанасиа великаго, Патриарха Александрийскаго. Разрешение вина и елеа. 3 . [г] Святых мученик, Тимофеа и Мавры: И преставление преподобнаго отца нашего Феодосиа, общаго жития начальника в Российстей земли, игумена бывша честныя обители Печерския, яже в Киеве. 4 . [в] Святыя преподобномученицы Пелагии, яже от Тарса. 5 . [а] Святыя и славныя мученицы Ирины. 6 . [з] Святаго и праведнаго Иова многострадальнаго. 7 . [з] Воспоминание на небеси явльшагося знамения Честнаго и Животворящаго Креста, во святом граде Иерусалиме, в 3 час дне, при царе Константии, сыне великаго Константина:

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

22 . [з] Преподобнаго отца нашего Феодора Сикеота: И пренесение мощей святаго благовернаго великаго князя Всеволода, нареченнаго во святом крещении Гавриила. 23 . [з] Святаго славнаго великомученика, победоносца и чудотворца Георгиа. Праздник, и разрешение вина и елеа. 24 . [е]Святаго мученика Саввы Стратилата. 25 . [д] Святаго Апостола и Евангелиста Марка. Праздник, и разрешение вина и елеа. 26 . [г] Святаго священномученика Василиа, епископа Амасийскаго: И память иже во святых отца нашего Стефана, епископа Пермскаго. 27 . [в] Святаго священномученика Симеона, епископа Иерусалимскаго, сродника Господня по плоти. 28 . [а] Святых Апостол, Иасона и Сосипатра: И святых мученик, Дады, Максима и Кинтилиана. 29 . [з] Святых мученик девяти, иже в Кизице: И преподобнаго Мемнона чудотворца. 30 . [з] Святаго Апостола Иакова, брата святаго Иоанна Богослова. Разрешение вина и елеа. Месяц маий 1 . [е] Святаго пророка Иеремии: И преставление преподобнаго отца нашего Пафнутиа, боровскаго чудотворца. 2 . [д] Иже во святых отца нашего Афанасиа Великаго. Разрешение вина и елеа. 3 . [г] Святых мученик Тимофеа и Мавры: И преподобнаго отца нашего Петра чудотворца. И преставление преподобнаго отца нашего Феодосиа, игумена монастыря Печерскаго и начальника в Российстей земли общаго монашескаго жития. 4 . [в] Святыя мученицы Пелагии. 5 . [а] Святыя и славныя мученицы Ирины. 6 . [з] Святаго и праведнаго и многострадальнаго Иова. 7 . [з] Воспоминание на небеси явльшагося знамения Честнаго и Животворящаго Креста, во святом граде Иерусалиме, в 3-й час дне, при царе Константии. И память святаго мученика Акакиа. 8 . [е] Святаго Апостола и евангелиста Иоанна Богослова. И преподобнаго отца нашего Арсениа Великаго. Праздник, и разрешение вина и елеа. 9 . [д] Святаго пророка Исаии: И святаго мученика Христофора: И пренесение честных мощей, иже во святых отца нашего Николаа чудотворца, от мир в Бар град.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Разделы портала «Азбука веры» Православные молитвы Минея, 26 Апреля, Канон Глас 4 Песнь 1 Ирмос: Отверзу уста моя,/и наполнятся Духа,/и слово отрыгну Царице Матери,/и явлюся, светло торжествуя,/и воспою, радуяся, Тоя чудеса. Припев: Священномучениче Василие, моли Бога о нас. Пети тя, славне, усердствующу,/премудрость ми подаждь и разума слово/молитвами твоими Божественныя подвиги твоя восхвалити/Христовы ради любве, юже показал еси крепко. Припев: Священномучениче Василие, моли Бога о нас. Миром благодати святитель явился еси, помазався, священне,/Христу достойно сам ся, яко жертва, мучением чиста,/и безкровныя жертвы принося. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. Победною украшен багряницею страданий твоих/и крови венцем удобрен, царь страстей показался еси, святителю,/разгнав же прелесть, царствуеши со Христом. И ныне и присно и во веки веков. Аминь. Богородичен: Создавый человека первее от земли/во чреве Твоем воплощается/и Человек совершен бывает./Темже во двою существу, Богородице, совершенна знаем Его, Пренепорочная. Песнь 3 Ирмос: Не мудростию, и силою,/и богатством хвалимся,/но Тобою, Отчею Ипостасною Мудростию, Христе:/несть бо свят, паче Тебе,/Человеколюбче. Припев: Священномучениче Василие, моли Бога о нас. Жертва ты Христу сам привелся еси якоже непорочна,/огнем твоея, мудре, совести страданием всесожжен. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. Премудрости словом, основанием Христос утверди на камени,/непреклонно возведе тя, Василие славне,/якоже пастыря мудра. И ныне и присно и во веки веков. Аминь. Богородичен: Род земный рождеством Твоим, Пречистая, разрешися древния воистинну клятвы,/темже Божественнаго Твоего зрака подобие почитаем, Владычице. Седален, глас 3 Божественным Духом просвещен,/гордыню мучителя со дерзновением пастырским велемудренно посрамил еси/и, прешед прелести пучину, ко пристанищу Божественному достигл еси./Отче преподобне, Христа Бога моли даровати нам велию милость.

http://azbyka.ru/molitvoslov/kanon-svjas...

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь. Богородичен: Божественная скиния была еси, Слова, едина Пречистая Мати Дево,/чистотою Ангелы превозшедшая,/паче всех мене, персть бывша, осквернена плотскими прегрешеньми,/очисти молитв Твоих Божественными водами,/подающи, Чистая, велию милость. Песнь 4 Ирмос: Неизследный Божий совет,/еже от Девы воплощения, Тебе, Вышняго,/пророк Аввакум усмотряя, зовяше:/слава силе Твоей, Господи. Припев: Священномучениче Василие, моли Бога о нас. На жизненней воде Божественных источник, отче,/на траве же веры палицею учений твоих, мудре,/Христово наставил еси стадо, Василие преблаженне. Припев: Священномучениче Василие, моли Бога о нас. Глаголы Богомудрыми, мучениче Христов, беззаконнаго обличил еси/и злоименитаго Ликиния благодерзновение богомерзское безумие,/победою же почести венчался еси. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. Неразседаемое основание водрузил еси, мудре, ты на камени веры,/треволнения, священномучениче, крепко лести идольския претерпел еси,/сию разоряя силою Христовою. И ныне и присно и во веки веков. Аминь. Богородичен: Исцели сокрушение, Мати Божия, естества человеческаго,/Безначальное Слово во двою рождши существу нераздельно, Всенепорочная,/плоти почитаем подобие. Песнь 5 Ирмос: Ужасошася всяческая/о Божественней славе Твоей:/Ты бо, Неискусобрачная Дево,/имела еси во утробе над всеми Бога/и родила еси Безлетнаго Сына,/всем воспевающим Тя/мир подавающая. Припев: Священномучениче Василие, моли Бога о нас. Укрепляемь, славне, от Христа обличил еси лесть идольскую, святителю,/начальнику же сея, якоже худей птице, наругался еси,/крепко, мучениче, веры течение прешед, мудре. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. Якоже другий Моисей, море нечестия яве веры жезлом разделил еси,/новаго, преблаженне Василие, Израиля, яко во обетованную землю,/провел еси к свету Богоразумия.

http://azbyka.ru/molitvoslov/kanon-svjas...

И ныне и присно и во веки веков. Аминь. Богородичен: Божественное подобие зрака Твоего, Богородице Чистая,/вси образно в поклонение имуще, собор еретичествующих присно словесно отгоняем,/иже Твоими богатящиися мольбами и помощию, Пренепорочная. Песнь 6 Ирмос: Возопи, прообразуя погребение тридневное,/пророк Иона, в ките моляся:/от тли избави мя, Иисусе Царю сил. Припев: Священномучениче Василие, моли Бога о нас. Не терпяше лютый и беззаконный мучитель/еже в словесех дерзновения твоего, мучениче,/и диавол люто вооружает на тя Ликиния, славне. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. Мнев твою твердость и дерзость, святе, умягчити ласканьми,/злодей томитель надежды, мучениче, погреши,/ногами твоими сокрушився державно. И ныне и присно и во веки веков. Аминь. Богородичен: Твоим рождеством болезней Ева избавися, Богородице,/Избавителя бо роду родила еси человеческому,/едина удобрение, Пречистая Владычице. Кондак, глас 4 Царево повеление преобидев,/Царство Небесное получил еси, Василие,/в немже ликуя,/поминай нас, чтущих память твою,/священномучениче. Песнь 7 Ирмос: Спасый во огни Авраамския Твоя отроки/и халдеи убив,/яже правда праведно уловляше,/препетый Господи, Боже отец наших,/благословен еси. Припев: Священномучениче Василие, моли Бога о нас. Гордый враг и вельми хваляйся, яко птенца, разорити землю,/сопротивлением твоим победися державно/и яве низу падеся под нозе твои священнеи, священномучениче. Припев: Священномучениче Василие, моли Бога о нас. Светом веры яве идольское омрачение ты отгнал еси, мудре,/Христу хвалами, блаженне,/поя, якоже отроцы первее:/Боже отец наших, благословен еси. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. Ни ласкании твердость, ни прощении, святителю, мучителей, Василие,/не ослабил еси отнюд, славне, душевную крепость,/но не уязвен, якоже цветы, искушения ты претерпел еси.

http://azbyka.ru/molitvoslov/kanon-svjas...

И ныне и присно и во веки веков. Аминь. Богородичен: Законы, Чистая, рождества превозшла еси,/Зиждителя рождши яве всея твари./Темже истинную Тя Богородицу, Всепетая, вернии,/преблагочестно ныне исповедуем. Песнь 8 Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи/Рождество Богородичо спасло есть./Тогда убо образуемое,/ныне же действуемое,/вселенную всю воздвизает пети Тебе:/Господа пойте, дела,/и превозносите Его во вся веки. Припев: Священномучениче Василие, моли Бога о нас. Стрелами премудрости, святителю, низлож под нозе лесть, преблаженне,/венцы венчался еси победными яко поборник преславен веры Божественным Духом,/Господа, – зовый, – воспевайте, дела, и превозносите Его во вся веки. Припев: Священномучениче Василие, моли Бога о нас. Выю прелести, святителю, мечем веры посекл еси,/усечен быв во главу твою, славне,/и от Христа венец победы приял еси, вопия:/благословите, вся дела, Господа и превозносите Его во вся веки. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. Совокупися телеси твоему, блаженне, глава по отсечении,/еже преславно и безмерная пучина принесе окормлением, святе, Божественнаго Духа./И ныне, со Ангелы ликуя, со Отцем славиши Сына и Божественнаго Духа. И ныне и присно и во веки веков. Аминь. Богородичен: Яд змиин, Дево, Евин отсекла еси рождеством Твоим,/Слово яко рождши плотию Ипостасное,/во утробе, Пречистая, Твоей совокуплена страшно Отцу Ипостасное Слово,/Егоже плотское подобие почитаем. Песнь 9 Ирмос: Ева убо недугом преслушания клятву вселила есть;/Ты же, Дево Богородице,/прозябением чревоношения/мирови благословение процвела еси./Тем Тя вси величаем. Припев: Священномучениче Василие, моли Бога о нас. В пристанище яве устремився, преславне,/треволнения бури идольския прешел еси Божественным окормлением Духа,/с Вышними ликуя силами./Помяни, блаженне, чтущия тя. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

http://azbyka.ru/molitvoslov/kanon-svjas...

Величание Величаем вас,/страстотерпцы святии девяточисленнии,/и чтим честная страдания ваша,/яже за Христа/претерпели есте. Тропарь святителю Василию, епископу Захолмскому, Острожскому (Требинскому, Скендерийскому), глас 4 От юности твоея всего себе Господеви отдал еси,/пребывая в молитвах, трудех и постах, отче Богоносне,/образ был еси добродетели своему стаду;/сего ради видя Бог твое благое произволение,/поставляет тя Своей Церкви пастыря и добляго архиерея/и по преставлении твоем соблюде святое тело твое нерушимо, святителю Василие./Темже, яко имея дерзновение,/молися Христу Богу/спастися душам нашим. Кондак, глас 8 Яко от младенства себе поработив Господеви,/постом и бдением свое тело удручая, мудре,/сосуд честен Духу Пресвятому явился еси,/сего ради поставляет тя пастырем Своея Церкви,/юже добре пасл еси./Темже ко Господу отходиши, Егоже возлюбил еси./Молимся ти, поминай и нас, верно чтущих святую память твою, да вси зовем ти:/радуйся всечестне отче Василие. Величание Величаем тя,/святителю отче Василие,/и чтим святую память твою,/ты бо молиши за нас/Христа Бога нашего. 30/13 Апостола Иакова Зеведеева, брата апостола Иоанна Богослова (44). Святителя Игнатия Брянчанинова, епископа Кавказского и Черноморского (1867). Обретение мощей святителя Никиты, еп. Новгородского (1558). Обретение мощей священномученика Василия, епископа Амасийского (IV). Святителя Доната, епископа Еврии (ок. 387). Тропарь апостолу Иакову Зеведееву, глас 3 Апостоле святый Иакове,/моли Милостиваго Бога,/да прегрешений оставление/подаст душам нашим. Ин тропарь, глас тойже Апостол Христов был еси избранный,/и Богослову возлюбленному брат единородный,/всехвальне Иакове,/поющим тя грехов оставление испроси/и душам нашим велию милость. Кондак, глас 2 Глас Божественный слышав призывающ тя,/любовь отца презрел еси,/и притекл еси ко Христу, Иакове, с сродником твоим, славне,/с нимже сподобился еси видети/Господне Божественное Преображение.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

   001    002    003    004    005    006    007    008   009     010