Orthodox Volunteers Gather at Borodino Field Moscow, July 24, 2014      On July 21-27, 2014, with the blessing of Bishop Ignaty of Vyborg and Priozersk, head of the Synodal Department for Youth Affairs, an international youth gathering of Orthodox volunteers is taking place at Borodino Field near the town of Mozhaisk in the Moscow region, as part of the Bratya (“Brothers”) XV Orthodox International Youth Festival, reports Patriarchia.ru . The gathering is organized by the Synodal Department for Youth Affairs, the Tver regional branch of the Orthodox Youth Civic Organization with the support of the Russian Union of Youth. The gathering is held as part of the Faith and Deed International Orthodox Youth Program. The gathering is a special educational platform whose key target is the exchange of experience in volunteer service as well as the development of the volunteer movement among youth and the involvement of young people in solving important social problems.      On July 23, a seminar dedicated to the phenomenon of Orthodox volunteering, its history, spiritual significance and practical implementation was held as part of the forum. Among the speakers there were well-known experts in the field of social service and volunteering. Oxana Garnayeva, chairwoman of the Russkaya Bereza Charitable Foundation, gave an account of the foundation’s history and its current work — in particular, of the specifics of work with the Ukrainian refugees. Olga Abashina, coordinator of the Linia Zhizni (Lifeline) Foundation’s projects, stressed the importance of the participation of young people in volunteer projects – such work can help them improve their self-esteem, meet new friends, and teach them to trust the world. Yulia Borisova, coordinator of the Podari Zhizn (Give the Gift of Life) Foundation’s volunteer group, recounted her personal experience in participating in volunteer projects helping children and told about the significance of each participant’s contribution of their personal talents in such a project. Dmitry Pospelov, director of the Robinzony Charitable Foundation, devoted his report to his experience in organizing hiking tours and archaeological expeditions with the participation of disabled children. The seminar’s audience was composed of about 300 young people, and many of them asked the speakers questions after the event in an informal talk. The report of Alexei Gazaryan, president of the Foster Foresight Charitable Foundation for the Development of Foster Aid, is scheduled for July 26. On July 27, Bishop Ignaty of Vyborg and Priozersk will meet with the forum members. 27 июля 2014 г. Смотри также Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/72533.html

Heart is the crossing point of the two worlds: God speaks with man in the profundity of human heart. Real religious experience can be achieved only in this way. Heart is a source of both the good and the evil. This antimony associated with the problem of freedom of human person needs deification as its complete solution. Then O.S. Klimkov analyzes relationship between the loss of the «culture of heart» and actual problems of modern civilization that has already threatened the integrity of human being. Thus the religious experience acquired in the process of spiritual activities of man that done in all depths of heart and aimed at achieving theosis. And it is this experience can be very helpful for developing most topical problems of religious and philosophical anthropology which is to take into consideration the principal latest discoveries of the profound psychology and modern psychology of religion. 1 Стоит отметить, что аналогичным феноменом – по названию, но не по сути – выступает течение квиетизма (от лат. quies – покой), возникшее в конце XVII b. на католическом Западе. Некоторые исследователи склонны сополагать эти два религиозных явления, основываясь, по-видимому, на некоем внешнем сходстве (Вениаминов В. [Бибихин В.В.]. Краткие сведения о житии и мысли св. Григория Паламы .// Григорий Палама , св., Триады в защиту священно-безмолвствующих. М., 1995, с.350), но мне кажется более обоснованной та точка зрения, согласно которой «...внешняя похожесть слов совсем не может скрыть глубокого и принципиального различия этих религиозных течений» ( Сидоров А.И. архимандрит Киприан Керн и традиция православного изучения поздневизантийского исихазма./// Киприан (Керн) , архим. Антропология св. Григория Паламы . М., 1996, с. LXVIII). Причем такое резкое различение находит себе оправдание в серьезном отличии основных устремлений квиетистов и исихастов: «Согласно учению квиетистов, душа, освободившись от всех забот, примирившаяся со всеми страданиями, отрешившаяся от материального мира, перестает себя проявлять, полностью погружаясь в «божественную любовь», достигая слияния с божеством. В связи с этим квиетизм учил, что душа должна проникнуться полным безразличием к добру и злу, к раю и аду, полным равнодушием к вопросу о собственном спасении» (Рамм Б. Квиетизм.//Философская Энциклопедия, т.2, М., 1962, с.487).

http://azbyka.ru/otechnik/molitva/opyt-b...

Родственна с этой теорией теория личного идеализма (personal idealism), сторонники которого выпустили в 1902 г. сборник этого имени: Personal idealism. Philosophical essays by eight members of the University of Oxford. (Однако еще в 1901 г. Howison издал книгу The limits of evolution and other essays, illustrating the metaphysical theory of personal idealism). Также PringlePattison (Hegelianism and personality, – Man " s place in the cosmos), Gibson (А philosophical introduction to ethics. An advocacy of the spiritual principle in ethics from the point of view of personal idealism). Чрез Шиллера (F. C. S. Schiller), одного из участников сборника Personal idealism (ст. Axioms as postulates), с теорией личного идеализма поставлен в связь прагматизм Джемса (W. James Pragmatism. А new name for some old ways of thinking. Popular lectures on philosophy, его же The will to believe, and other essays in popular philosophy; здесь же можно назвать и его главный труд The varieties of religious experience. А study in human nature), которому Шиллер придал более этический уклон, соответственно с чем и назвал его гуманизмом (Humanism. Philosophical essays, – Studies in humanism, – также в Intern. journal of ethics 1903: The ethicabasis of metaphysics). Принцип личности полагается в основу этики у опирающегося частью на Платона и еще более на Аристотеля Паульсена, что он назвал энергетизмом (System der Ethik mit einem Umriss der Staats – und Gesellschaftslehre, – также статья в Systematische Philosophie) и Липиса (Die ethischen Grundfragen). Сюда нужно причислить и специальную литературу по теории ценности: Ehrenfels System der Wert theorie (1897), Krüger Der Begriff des absolut Wertvollen als Grundbegriff der Moralphilosophie (1898), Kraus Zur Theorie des Wertes (1901), Kreibig Psychologische Grundlegung eines Systems der Wert-theorie (1902), Meinong Psychologisch-ethische Untersuchungen zur Wert theorie (1894), Ritscht Ueber Werturteile (1895), Scheibe Eine Bedeutung, der Werturteile etc.

http://azbyka.ru/otechnik/Mihail_Tareev/...

Beloved brothers and sisters, children in the Lord, All the proclamations of the Angels during the birth of the Lord are realities that exist and are experienced today in fullness by those who believe in Jesus Christ as the Divine-Human Savior of the world.  Let us begin from this year to live Christmas in a way that pleases God, the giver of all good things, so that we might experience in our hearts the transcendent peace and the loving good will of God toward us.  Let us render ourselves as loving human beings in our relationship to God and other people, becoming sharing persons rather than selfish individuals.  Let us remove the masks that estrange and divide us from God and His human image, our fellow human being.  And let us fulfill our destiny in the likeness of God by practicing our faith in Him.  Let us, too, proclaim the angelic song to humankind, which is suffering terribly and cannot discover Peace and Good Will through its conventional ways.  The only way of overcoming war and all forms of crisis, such as the financial one that plagues our world, is our Lord Jesus Christ, who assured us that His is the Way, the Truth and the Life.  Therefore, we glorify God in the highest and Jesus Christ who condescended to dwell among us.  And we proclaim with the Angels that Peace is accessible and truly exists on earth and within our hearts because we have been reconciled to God through His good will to assume flesh by His birth in the manger. So let us experience the joy of the Nativity of Jesus Christ and the foretaste of all the benefits announced by the threefold proclamation of the Angels. Amen. At the Phanar, Christmas 2011 + Bartholomew of Constantinople Fervent supplicant for all before God patriarchate.org Другие публикации на портале: © 2007-2024 Портал Богослов.Ru. Издатель: БОГОСЛОВ.RU Адрес издателя: 141300 Московская область, город Сергиев Посад, территория Троице-Сергиевой Лавры. Все права защищены. Свидетельство о регистрации СМИ Эл ФС77-46659 от 22.09.2011

http://bogoslov.ru/event/2331309

Three days later the martyrs appeared in a dream to St Peter, Bishop of Sebaste, and commanded him to bury their remains. The bishop together with several clergy gathered up the relics of the glorious martyrs by night and buried them with honor. There is a pious custom of baking “skylarks” (pastries shaped like skylarks) on this day, because people believed that birds sing at this time to announce the arrival of spring. Forty “skylarks” are prepared in honor of the Forty Martyrs. SOURCE: The Orthodox Church in America 22 марта 2015 г. Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю: Предыдущий Следующий Смотри также The 40 Martyrs of Sebaste: Confession through martyrdom Elder Joseph of Vatopaidi The 40 Martyrs of Sebaste: Confession through martyrdom Elder Joseph of Vatopaidi What were they " suffering at present " from? They were tortured with whatever the devil threw at them, since he is always generating ways to prevent the devout from getting on with their business. He begins with minor internal or external annoyances and reaches even the highest of all evil, death. The Holy Forty Martyrs— " Winter Is Harsh, but Paradise Is Sweet! " The Holy Forty Martyrs— " Winter Is Harsh, but Paradise Is Sweet! " According to the tradition about the Holy Forty Martyrs, as they were suffering in the freezing lake, they strengthened themselves and one another by saying “Winter is harsh, but paradise is sweet!” This captures the spirit and essence of Christian martyrdom, which always sees the experiences of this world in the light of the heavenly kingdom. Homily Concerning the Forty Martyrs St. Gregory of Nyssa Homily Concerning the Forty Martyrs St. Gregory of Nyssa I believe that persons who have undergone many harsh experiences can give us encouragement because the sufferings which they and others have endured are a source of special joy. A shepherd rejoices when he sees his abundant flock gathered together; although his pen is large, he expands it to accommodate a large number of sheep. Similarly, Peter saw a throng gathered about the Lord and exclaimed, Master, the crowd surrounds you and presses upon you (Lk. 8.45). Комментарии © 1999-2016 Православие.Ru

http://pravoslavie.ru/60292.html

Archive Metropolitan Hilarion of Volokolamsk takes part remotely in a conference of patristic scholars in Vienna 19 September 2021 year 12:46 On September 16-18, 2021, an international conference of patristic scholars took place in Vienna, Austria, devoted to exploring the topic of inherited sinfulness in the works of eastern and western Church Fathers. The conference was attended by leading patrologists from various countries. In the evening of September 16, Metropolitan Hilarion of Volokolamsk addressed the participants remotely, making a special mention of the presence in the hall of Archbishop of Vienna Cardinal Christoph Schoenborn, with whom the DECR chairman is bonded by long years of cooperation, which began as far back as the time when he was Bishop of Vienna and Austria. Metropolitan Hilarion also warmly greeted Prof Teresa Heinthaler of the University of Tubingen, one of the chief organizers of the conference. In his speech, Metropolitan Hilarion stressed that the study of the heritage of Holy Father cannot be reduced only to the study of their already written texts. It is very important to study the context in which they did their creative work. And this is impossible without the practical mastering of the foundations of Christian faith and spirituality. Holy Fathers, as the hierarch noted, were not academic theologians who would sit at a table surrounded by books written by other authors. Their theology was generated primarily from the experience of prayer, as well as the experience of participation in the sacramental life of the Church. Precisely for this reason, their works remain topical for all who seek to find the way to salvation. As an example of modern study on patristic theology, Metropolitan Hilarion cited the Russian version of the book, which has just come out, by the former Archbishop of Canterbury Rowan Williams entitled Silence and Honey Cakes. The wisdom of the desert devoted to the Egyptian monasticism of the 4th-5th centuries. In the simple and intelligible form the author sets forth the foundations of monastic spirituality seeking to actualize the wisdom of the Egyptian desert, to accentuate its value for the modern reader. In conclusion of this speech, Metropolitan Hilarion wished success to the attendees and expressed a hope that he will take part in person in one of the future conferences. DECR Communication Service /Patriarchia.ru Календарь ← 7 December 2023 year

http://patriarchia.ru/en/db/text/5845528...

5. Немного, например, найдется трактатов более силлогистически усложненных, чем три Logoi Antirritikoi Феодора Студита (MPG, XCIX, cols 328-436). 6. По вопросу о личном опыте в богословии Византии см. A. M. Allchin, «The Appeal to Experience in the Triads of St. Gresgory Palamas», in F. L Cross (ed.), Studia Patristica VIII (Texte und Untersuchungen XCIII: Berlin 1966), pp. 323-8; and K. Ware, «Tradition and Personal Experience in Later Byzantine Theology», in ECR III (1970), pp. 139-40. 7. On Prayer, 60 (MPG, LXXIX, col. 1180b). 8. Цитируется Н. Зерновым, ‘The Eastern Churches and the Ecumenical Movement in the Twentieth Century’, in R. Rouse and S.C. Neill (ed.), A History of the Ecumenical Movement 1517-1948 (2 nd ed., London 1967), p. 655. 9. J. Gill, SJ, The Council of Florence (Cambridge, 1959), p. 227. 10. Письмо к Александру Ласкарию (MPG, CLXI, col. 360b), цитируется в Gill, loc. cit. 11. Цитируется в Dictionnaire de théologie catholique, vol. II (Paris 1903), col. 1159. Ср. M.J. le Guillou, Mission et Unité, Les exigences de la communion, vol. II (Unam Sanctam 34: Paris 1960), pp. 35-36; and T. [Kallistos] Ware, Eustratios Argenti: A Study of the Greek Church under Turkish Rule (Oxford 1964), pp. 110-11. 12. Adv. omn. haer., 29 (MPG, CLV, col. 140bc). 13. Peri tis Archis tou Papa Antirrisis (Iassy 1682), p. 195. 14. У Keith Bridston (ed.), Orthodoxy, A Faith and Order Dialogue (Geneva 1960), p. 42; цитировано у Leeming, ‘Orthodox-Catholic Relations’, art. cit., p. 21. 15. Что касается апофатического богословия, я вполне согласен с тем, как Боннер различает апофатизм как научную дисциплину, дополняющую катафатическое богословие, и апофатизм как мистическое единство. (См. C. Journet, «Palamisme et thomisme. A propos d’un livre récent», in Revue Thomiste LX pp. 429-53, esp. p. 431). Но оба эти вида апофатизма пересекаются и переплетаются друг с другом. Боннер, разумеется, прав, когда критикует чрезмерный апофатизм. Злоупотребление отрицательным методом богословия заведет в тупик интеллектуального нигилизма. Греческие отцы никогда не пользовались апофатическим богословием. Таким образом, Дионисий, помимо Mystical Theology, написал и другие работы, но, в любом случае, он ни коим образом не является типичным представителем восточной патристики. Ознакомившись, однако, с учением греческих отцов от св. Климента Александрийского до св. Григория Паламы, я начал подозревать, что они несколько более апофатичны, чем господин Боннер может им позволить.

http://pravmir.ru/pravoslavie-i-zapad-bo...

1513 У нас в книге: Благовестие христианской свободы в послании св. Апостола Павла к Галатам (Спб. 1902), стрн. 112 – 113, и в журнале «Странник» 1902 г., 7, стрн. 27 – 29. Вполне понятно теперь, что в учении о Духе у Апостола языков не усматривается развития и по этому предмету воззрение его остается одинаковым даже в тех посланиях, которые считаются «девтеропавлинистическими». 1514 Ср. у нас в книге: Благовестие христианской свободы в послании св. Апостола Павла к Галатам, стрн. 79 – 80, и в «Странник» 1902 г., 6, стрн. 1109 – 1110. 1515 У Филона и в тварных существах с собственно психологической точки зрения почти обобщается, а объективно то сливается с воздухом, то означает премудрость. 1516 Понятно само собой, что – в свою очередь – и учение Ветхого Завета о Духе не находит для себя параллелей в эллинизме и у Филона. 1517 Не отрицая некоторых эллинистических оттенков или полуфилософских приражений в доктрине о Духе, справедливо говорит, что «in St. Paul Spirit is in the last resort coextensive with Christianity», почему есть «a subject of experience» (p. 424) и – значит – «the Spirit is co – extensive with Chtistian experience» (p. 427). 1518 Но отсюда вовсе не следует несправедливое заключение «es der Theologie nicht gelungen ist, auf dem Grund der orthodoxen Trinitatslehre das spezifische Wirken des Geistes als personlichen gottlichen Heilsfactors verstandlich zu machen». Равно и Alexander Rohricht как будто допускает, что Дух бывает личностью собственно в качестве заместителя Христа и по связи с Ним , а не по своему бытию в самой троичности (S. 98). Однако личность Духа не только не устраняется, а – скорее – утверждается, чрез признание, что именно Им посредствуются присутствие и деятельность Сына (р. 169. 181), почему Дух и бывает Христовым. 1519 Если на основании 2Kop. III, 17 , повидимому, сближать божественность Христа только с духовностью, то сразу же возражают: Это есть единство действия, и отсюда можно заключать только к равенству действующих сил. 1521

http://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Glubok...

23 См. Prof. Hermann Gunkel, Die Wirkungen des heiligen Geistes nach der populären Anschauung der apostolischen Zeit und nach der Lehre des Apostels Paulus (Göttingen 1888), S. 86–87. Cp. и David Somerville, St. Conception of Christ (Edinburgh 1897), p. 118–119. 25 См., напр., Rud Cornely, Epistola ad Galatas в Cursus Scripturue sacraë commentariorum in Nov. Test. Pars II-in libros didacticos, vol. III (Parisiis 1892), p. 529. 27 Касательно миссии Духа Св. ср. и у о. проф. П.Я. Светлова, Курс апологетического богословия (Киев 1901), стрн. 370 сл. 28 Не отрицая некоторых эллинистических оттенков или полуфилософских приражений в доктрине о Духе, Rev. Prof. James Denney справедливо говорит, что «in St. Paul Spirit is in the last resort coextensive with Christianity» (The Theology of the Epistle to the Romans 7: The New Life and the Spirit в «The Expositor» 1901, XII, p. 422), почему есть «a subject of experience» (p. 424) и – значит – «the Spirit is co-extensive with Christian experience» (p. 427). 30 Но отсюда вовсе не следует несправедливое заключение Alfred Hegler " a. (по поводу книги С. Р. Nösgen " а) в «Theologische Rundschau» IV, 11 (Nowember 1901), S. 446: «es der Theologie nicht gelungen ist, auf dem Grund der orthodoxen Trinitätslehre das spezifische Wirken des Geistes als persönlichen göttlichen Heilsfactors verständlich zu machen». Равно и Alexander R öhricht как будто допускает, что Дух бывает личностью собственно в качестве заместителя Христа и по связи с Ним (Das menschliche Personenleben und der christliche Glaube nach Paulus, Gütersloh 1902, S. 87), а не по своему бытию в самой троичности (S. 98). Однако личность Духа не только не устраняется, а – скорее – утверждается (ср. Prof. R. С. Moberly, Atonement and Personality, London 1901, р. 176. 180 sq.) чрез признание, что именно Им посредствуются присутствие и деятельность Сына (р. 169. 181; ср. Rev. Hugh R. Mackintosh в «The Critical Review» XI, 6 [November, 1901], p. 532. 534. 536–537), почему Дух и бывает Христовым (R. С. Moberly ibid., р. 194–197. 203 sq.). См. и выше на стрн. 644, 810 .

http://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Glubok...

‘Photo-finish " ,   London Review of Books,   vol. 7 no. 9 (1985), 11-13. ‘Small Itemswith Big Implications " ,   London   Review of Books,   vol. 5 no. 22/3 (1983), 22-24. ‘MiddlePositions " ,   London   Review of Books   , vol. 5 no. 13 (1983), 11-12. Лекции Darwin and God: Then and Now   ,Harvard University , February 2006   Can Scientific Discovery be a Religious Experience?   , The Alister HardyMemorial Lecture, Oxford , 4 November 2000 . 2 nd Series Occasional Paper 38,Lampeter: Religious Experience Research Centre, 2003,1-24.   Revisiting Darwin on Order and Design   , Keynote PlenaryLecture, European Society for the Study of Science and Theology, Lyon, 2000, in   Design and Disorder: Perspectivesfrom Science and Theology   (ed.Niels Gregersen and Ulf Gorman), London: T & T Clark, 2002, 31-52. ISBN0-567-08868-5   Of Scientists and their Gods   ,Oxford University Inaugural Lecture for the Andreas Idreos Chair of Science& Religion, Oxford : Oxford University Press, 2001. ISBN 0-19-951396-1Published in French translation in   Scienceset Avenir Hors Serie No 137   Dec2003/Jan 2004 pp 68 – 76 (‘Des scientifiques et de leurs dieux "   )   . Science, Religion andthe Unification of Nature   ,‘Distinguished Lecture " of the American History of Science Society, Denver ,November 2001.   The Wilberforce Huxley Debate: why did it happen?   , Templeton Lecture, St.Edmund " s College, Cambridge .   Scienceand Christian Belief   ,13 (2001), 127-41; also republished as Farmington Paper no. 15C and discussedon the web at www.st-edmunds.cam.ac.uk/cis   Does the History of Science Have a Future?   , Presidential Address,British Society for the History of Science,   BritishJournal for the History of Science   ,32 (1999), 1-20.   Inventing Science:   Lancaster   " s forgotten sons   , Lancaster UniversityInaugural Lecture for Personal Chair in History of Science, 5 March 1997 ,20pp. Другие публикации на портале: © 2007-2024 Портал Богослов.Ru. Издатель: БОГОСЛОВ.RU Адрес издателя: 141300 Московская область, город Сергиев Посад, территория Троице-Сергиевой Лавры.

http://bogoslov.ru/person/739231

  001     002    003    004    005    006    007    008    009    010