Аналогичным образом в каждой монаде содержится собственное отображение окружающего мира, деревьев, гор, планет, звезд и всего космоса, которые мы можем наблюдать и которые Бог предустановил, т. е. вложил в сущность каждой монады в момент творения, создав между ними гармонию. Основные источники Лейбниц Г.В. Монадология . Лейбниц Г.В. Опыты теодицеи о благости Божией, свободе человека и начале зла. Анализ и критика Майоров Г.Г. Теоретическая философия Готфрида В. Лейбница, М.: МГУ, 1973. Jolley N. The Cambridge Companion to Leibniz. Cambridge: Cambridge UP, 1994. Nadler S. (ed.) Causation in Early Modern Philosophy. University Park: Penn State University Press, 1993. Murray M. Leibniz on Divine Foreknowledge of Future Contingents and Human Freedom. Philosophy and Phenomenological Research, 1995, 55. Rescher N. G.W. Leibniz " s Monadology. University of Pittsburgh Press, 1991. McDonough, Jeffrey K. Leibniz on Pre-established Harmony and Causality //Lire Leibniz, ed. Christian Leduc, Mogens Laerke, and David Rabouin. Paris: Vrin, 2017. Rodriguez-Pereyra G. Leibniz : mind-body causation and pre-established harmony//Robin Le Poidevin, Peter Simons, Andrew McGonigal & Ross Cameron (eds.), The Routledge Companion to Metaphysics, 2009. Предустановленная гармония, современные интерпретации: Walach H. & von Stillfried N. & Römer H. Preestablished Harmony Revisited: Generalised Entanglement is a Modern Version of Preestablished Harmo ny//E Logos. 2009. 7. Pierfrancesco B. Leibniz, Whitehead and the Metaphysics of Causation. Palgrave Macmillan, 2009. Словарные и энциклопедические статьи Bobro M. Leibniz on Causation //The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Carlin L. Gottfried Leibniz: Causation //Internet Encyclopedia of Philosophy. Комментарии ( 0): Написать комментарий: Правила о комментариях Все комментарии премодерируются. Не допускаются комментарии бессодержательные, оскорбительного тона, не имеющие своей целью плодотворное развитие дискуссии. Обьём комментария не должен превышать 2000 знаков.

http://bogoslov.ru/article/6167093

Farrugia, " Better Nero than Constantine? " Christianity " s Re-evaluation of War and Peace in its Rise as World Religion, " 115. Тертуллиан и Ориген — сторонники этого пацифистского подхода. Августин представляет сторонников bellum justm (Just War). Такие люди, как Амвросий Медиоланский, также придерживаются аналогичного мнения. Louis J. Swift, The Early Fathers on War and Military Service, vol. 19, (Wilmington, Delaware: Michael Glazier, Inc., 1983), 27. Schaff, History of the Christian Church, 12. Irvin and Sunquist, History of the World Christian Movement, 155. Это письмо должно было быть написано около 324 года нашей эры. Sicker, " The Pre-Islamic Middle East, " 184. Sicker, " The Pre-Islamic Middle East, " 184. Sozomen, " History of the Church From AD 323 to AD 425, " in A Select Library of Nicene and Post-Nicene Fathers of the Christian Church (Second Series) , vol. II, edited by Schaff and Wace. (Grand Rapids, Michigan: Wm. B. Eerdmans Publishing Company, 1957), 264. Симеон, тогдашний архиепископ Селевскийский и Ктесифонский, был назван другом римского цезаря и обвинен в том, что доносил до него дела персов. Irvin and Sunquist, History of the World Christian Movement, 196. Sozomen, " History of the Church From AD 323 to AD 425, " 265-267. В их числе епископ Симеон, евнух Усфазан, Фусика, начальник ремесленников Шапора и епископ Ацепсим. Irvin and Sunquist, History of the World Christian Movement, 196. Aphrahat, " Select Demonstrations, " in A Select Library of the Christian Church, Nicene and Post-Nicene Fathers (Second Series) , vol. 13, edited by Schaff and Wace. (Peabody, Massachusetts: Hendrickson Publishers, 1999), 352-362. Sebastian P. Brock, Spirituality in the Syriac Tradition (Kottayam: St. Ephrem Ecumenical Research Institute (SEERI), 1989), 20. Kees W. Bolle and Frederick W. Norris, " Zoroastrianism and Christianity, " in Encyclopedia of Early Christianity , edited by Ferguson. (New York & London: Garland Publishing, Inc., 1998), 1189. Комментарии ( 0):

http://bogoslov.ru/article/6168217

9. Эстетика и психология O.Kulpe. Anfange psycholog. Asthetik bei d. Griechen. (Philos. Abhandl. fur M.Heinze, 1906, 107 — 127); W.Borner. Die Kunstlerpsychologie im Altertum, Ein Beitrag zur Geschichte d. Asthet. (Zeitschr. f. Asthet. u. allgem. Kunstwissensch. VII 82 — 103); R.B.English. The nature of the soul as set forth by certain pre–socratic philosophers (Proc. of the Amer. philol. assoc., 1911, 42, XXI — XXIII); E.Rhode. Psyche. 9 u. 10 Auf1., Tubing, 1925; H.Siebeck. Geschichte d. Psychologie, I 1, Die Psychologie vor Aristoteles, Gotha, 1880; F. Ruesche. Das Seelenpneuma, Seine Entwicklung von der Hauchseele zur Geistseele (Stud. zur Gesch. d. Kultur des Altertums, XVIII, 3 Paderb., 1933); G.Antonopulos. Die Idee des " Theoros " in der griechischen Kunst) (Actes du IV Congres… стр. 45 — 48, см. выше). A. Delatte. Les conceptions de l " anthousiasme chez les philosophes presocratiques, 1934; M.W.Bundy. The theory of imagination in classical and medieval thought, Univ. of Illinois, stud. in langu. and lit. XII, 1927. 10. Эстетика и учение об уме M. Patrik. The birth of the idea of spirit in Greek thought (Popul. science monthly, Oct. 1906); S.Firmiani. Alcune asservazioni su la razione trail noys e la psychC nella dottrina filos. di A. (Riv. ital. di filos. 1889, 4, 66 — 77); M.Heinze. Uber d. noys des Anaxagoras. (Ber. d. Gesel. d. Wiss. phil. — hist., kl., Lpz, 1890, 1 — 45); E.Arleth. Die Lehre des Anaxagoras vom Geist u. der Seele (Arch. f. Gesch. der Philosophie, 1895, 8, 59 — 85, 190 205); E.Dentler. Der noys nach Anaxagoras (Philos. Jahrb. 1898, 11, Heft. 1,2.3). F.Krohn. Der noys bei Anaxagoras. Munster, 1907; E.Neustadt. Des Anaxagoras Lehre von Geist. Charlottenb. 1914; K.Kuiper. De mente Anaxagorea (Mnemos, 1919, 47, 125 — 137); K. v. Fritz. Noys, noein and the derivatives in pre–socratik philosophy (excl. Anaxagoras) I From the beginning to Parmenides (Class. philol., 1945, 223 — 242) II The post–Parmenidean period (Class. Phil., 1946, 12 — 34). 11. Эстетика и этика

http://predanie.ru/book/219660-iae-i-ran...

New Book: Ecumenism: Origins, Expectations, Disenchantment: The Proceedings of a Pan-Orthodox Conference, Available From Uncut Mountain Press A new book, Ecumenism: Origins, Expectations, Disenchantment: The Proceedings of a Pan-Orthodox Conference, edited by Protopresbyter Peter Heers is now available for pre-order from Uncut Mountain Press : For nearly 100 years the contemporary movement for the unification of Christianity has enjoyed the involvement of the Orthodox. Yet, despite the objections of many Orthodox Christians, the divisions among them which have developed on account of this participation, and the apparent lack of real progress toward the desired goal, there has never been a critical Pan-Orthodox examination of the phenomenon and Orthodox participation in it. This historic conference, sponsored by the School of Pastoral Theology of the University of Thessaloniki and the Society of Orthodox Studies, promises to fill this gap. Speakers at the conference included: Metropolitan Hierotheos (Vlachos) of Nafpaktos (Greece), Metropolitan Nathaniel of Nevrokop (Bulgaria), Metropolitan John of Velesson (Patriarchate of Serbia), Bishop Artemy of Raska and Prizren (Kossovo, Serbia), Bishop Panteleimon of Ghana (Patriarchate of Alexandria), Archimandrite Joseph of Xeropotamou Monastery (Mount Athos), Archpriest George Metallinos (Athens), Archpriest Valentin Asmus (Moscow Theological School), Archpriest Zourab Antadze (Church of George), Archimandrite Christophoros Tsiakkas (Church of Cyprus), Archimandrite Demetrios Vasiliadis (Patriarchate of Jerusalem), Archpriest Theodore Zisis (Thessaloniki), Archpriest George Dragas (Boston), Geron Moses (Mount Athos), Professor Jean-Claude Larchet (France), Demetrios Tselengidis (Thessaloniki), among the nearly sixty speakers in all. Since its inception in 2000, Protopresbyter Peter Heers " Uncut Mountain Press has gained a solid reputation as a provider of Patristic and patristically-minded Orthodox texts, including The Truth of Our Faith by Elder Cleopa (Ilie), Apostle to Zaire: The Life and Legacy of Blessed Father Cosmas of Grigoriou, and St. Nikodemos the Hagiorite " s Exomologetarion: A Manual of Confession , Concerning Frequent Communion, and Confession of Faith, among others. The book can be pre-ordered now and will be available in January 2016. 28 сентября 2015 г. Смотри также Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/82527.html

Arhiva Mesajul de felicitare al Preafericitului Patriarh Chiril, adresat mitropolitului de Saransk Varsonufie cu ocazia aniversrii a 35 ani de la hirotonia în treapt de preot 26 noiembrie 2013 09:30 Preafericitul Patriarh al Moscovei i al întregii Rusii Chiril l-a felicitat pe mitropolitul de Saransk i Mordovia Varsonufie cu ocazia aniversrii a 35 ani de la hirotonia sa în treapt de preot. Înaltpreasfiniei Sale, Înaltpreasfinitului Varsonufie, mitropolitul de Saransk i Mordovia, eful Direciei executive a Patriarhiei Moscovei Înaltpreasfinia Voastr, scumpe Stpâne! V felicit cordial cu ocazia aniversrii a 35 ani de la hirotonia în treapt de preot i v doresc în rugciune sntate durabil, pace sufleteasc i ajutorul mrinimos al Izvorului Pururea Curgtor al oricrei desvâriri în trudele de mai departe pentru folosul Bisericii. Cu mila Creatorului, Dumneavoastr pe parcursul a multor ani v aflai în faa pristolului lui Dumnezeu i svârii marea tain – aducerea Jertfei  fr de Sânge a mulumirii pre toi i pre toate, dând Preacuratele Taine ale Mântuitorului nostru în mâncare i butur celor drepi. Cândva Domnul v-a adus pe Dumneavoastr, un tânr care ardea de dorina s-i consacre viaa Bisericii, în mnstirea egumenului pmântului Rusesc – cuviosul ava Serghii. Acolo v-ai hrnit mintea cu verbele Dumnezeieti i v-ai purificat ochii inimii, pregtindu-v pentru viitoarea slujire. Primind tunderea în monahism, treapta de diacon i de preot, Dumneavoastr cu sârguin ai îndeplinit ascultrile puse pe umerii Dumneavoastr în Eparhia de Penza. Îndrepttorul mântuirii noastre a voit s v îmbrace în odjdii de sfinit ierarh i s v încredineze s patei turma Lui pe pajitile pmântului Mordoviei, unde în deceniile trecute s-au fcut multe pentru renaterea deplin a vieii eparhiale. Actualmente, fiind de asemenea i eful Direciei executive a Patriarhiei Moscovei, aducei contribuia proprie în soluionarea diverselor probleme de ordin general-bisericesc. Pentru merite în slujirea pe care o ducei i cu ocazia aniversrii a 35 ani de la hirotonia în treapt de preot, consider just s v înmânez un dar memorabil. Domnul Cel Milostiv i Iubitor de Oameni s v înnoiasc puterile duhovniceti i trupeti pentru trudele de mai departe în Via Sa. Cu dragoste întru Hristos +CHIRIL, PATRIARHUL MOSCOVEI I AL ÎNTREGII RUSII      Календарь ← 6 martie 2022 19 aprilie 2020

http://patriarchia.ru/md/db/text/3392337...

Shannon, Thomas A. and Wolter, Allan В. «Reflections on the Moral Status of the Pre-Embryo»// Theological Studies 51/4 (December, 1990), 603–626, перепечатано в: Bioethics . Ed by T. A. Shannon (4th ed.). Mahwah, N7, Paulist, 1993, 36–60. McCormick, Richard A. «Who or What is the Pre-Embryo?»// Kennedy Institute of Ethics Journal 1/1 (March, 1991), 1–15 (автор, по-видимому, еще не был знаком с исследованием Шеннона и Уолтера). См. также статью Донсила: Donceel, Joseph. «Immediate Animation and Delayed Hominization»// Theological Studies 31/1 (1970), 76–105, положившую начало обсуждению вопроса, и отклик на нее: Grisez, Germain. «When do People Begin?»//Proceedings of the American Catholic Philosophical Association 63 (1989), 27–47 (рецензия в: Abortion: A New Generation of Catholic Responses . Ed. by J. Heaney. The Pope John Center (1992), 3–27); May, William E. «Zygotes, Embryos and Persons. Part 1»// Ethics and Medics (Oct. 1991), 2–4; Part 2// Ethics and Medics (Jan. 1992), 1–3. Хромосомы содержат генетический материал, или гены — единицы дезоксирибонуклеиновой кислоты (ДНК), определяющие наследственные характеристики: физический состав и до некоторой степени поведение, способности (и отсутствие таковых) человеческого индивида. Каждая хромосома, включающая определенное количество генетического материала, содержит от 50 тыс. до 100 тыс. индивидуальных генов. На этой стадии эмбрион называется морула (от латинского наименования тутовой ягоды, которую он и напоминает формой), будучи гроздевидной массой клеток. Начало этим дебатам во многом положила книга Н. Форда (Ford, Norman. When Did I Begin? Conception of the Human Individual in History, Philosophy and Science. Cambridge, University Press, 1988). Автор настаивает на вероятности «замедленного одушевления», утверждая, что онтологически (а не только генетически) особый человеческий индивид возникает лишь через две недели после оплодотворения, с появлением первичной полоски. С глубоким анализом и частичным опровержением многих доводов Форда выступил Э. Фишер (Fisher, Anthony. «Individuogenesis and a Recent Book by Fr. Norman Ford»// Revista di Studi sulla Persona e La Famiglia. Anthropotes 2 (1991), 199–244). Относительно процесса «индивидуализации» мнения католических ученых глубоко разделились. Обзор новейшей литературы см.: Cahill, Liza Sowie. «The Embryo and the Fetus: New Moral Contexts»// Theological Studies 54/1 (March, 1993), 124–142. Автор солидаризируется с теми, кто принимает теорию «замедленного одушевления», или «гоминизации». Мы же приводим мнения лишь тех представителей каждой стороны, чьи работы способствовали переводу дискуссии в русло христианской этики.

http://azbyka.ru/zdorovie/svyashhennyj-d...

Лит.: Хвольсон Д. А. История ветхозаветного текста и очерк древнейших его переводов по их отношению к подлиннику и между собой//ХЧ. 1874. Т. 1-2; Елеонский Н. , прот. Краткий очерк истории подлинного ветхозаветного текста//ЧОЛДП. 1873. 8; 1874. 9; Ginsburg Chr. D. Introduction to the Massoretico-Critical Editions of the Hebrew Bible. L., 1897, 1966; Юнгеров П. А. Общее историко-критическое введение в священные ветхозаветные книги. Каз., 1902; Воронцов Е. , свящ. Домасоретская и масоретская Библия как манускрипт. Серг. П., 1909; Kahle P. Masoreten des Ostens. Lpz., 1913. (BWAT; 15). Hildesheim, 1966r; idem. Masoreten des Westens: In 2 Bde. Stuttg., 1927-1930. Hildesheim, 1967r; idem. Die hebräischen Bibelhandschriften aus Babylonien//ZAW. 1928. Bd. 46. S. 113-137; idem. The Cairo Geniza. L., 1947. Oxf., 19592; idem. Der hebräische Bibeltext seit Franz Delitzsch. Stuttg., 1961; Robertson E. Catalogue of the Samaritan Manuscripts in the John Rylands Library Manchester. Manchester, 1938-1962. 2 vol.; Birnbaum S. A. The Oldest Mss. from Qumran//JBL. 1955. Vol. 74. P. 147-172; idem. The Hebrew Scripts: In 2 vol. L.; Leiden, 1954. Texts; Vol. 2: Plates. 1971; P é rez Castro F. Séfer Abisa " . Madrid., 1959; Morag Sh. The Vocalization of Cod. Reuchlinianus: Is the «Pre-Masoretic» Bible Pre-Masoretic?//JSS. 1959. Vol. 4. P. 216-237; Амусин И. Д. Рукописи Мертвого моря. М., 1960; Cross F. M. The Development of the Jewish Scripts: The Bible and the Ancient Near East. L., 1961. P. 133-202; Snaith N. H. The Ben Asher Text//Textus. 1962. Vol. 2. P. 8-13; Винников И. Н. Самаритянское Пятикнижие и устная палестинская традиция//ППС. 1966. Т. 16 (78). С. 74-90; Gall A., von. Der hebr. Pentateuch der Samaritaner. Giessen, 1914-1918. B., 1966. 5 Bde; Purvis J. D. The Samaritan Pentateuch and the Origin of the Samaritan Sect. Camb., 1968; Церетели Г. В. О Тбилисской рукописи древнееврейского Пятикнижия//Восточная филология. 1969. C. 21-39 (на груз. яз. с рус. резюме); Yeivin I. Geniza Bible Fragments with Babylonian Massorah and Vocalization, Jerusalem, 1973; The Hebrew University Bible: The Book of Isaiah (Chap. 1-22)/Ed. M. H. Goshen-Gottstein. Jerusalem, 1975; Qumran and the History of the Biblical Text//Ed. F. M. Cross, S. Talmon. Camb., 1975; Davis M. C. Hebrew Bible Manuscripts in the Cambridge Genizah Collections. Camb., 1978-1980. 2 vol.; Тов Э. Текстология Ветхого Завета. М., 2001; Вайнгрин Дж. Введение в текстологию Ветхого Завета. М., 2002.

http://pravenc.ru/text/209477.html

New Book: Noetic Prayer as the Basis of Mission and the Struggle Against Heresy from Uncut Mountain Press A new book entitled Noetic Prayer as the Basis of Mission and the Struggle Against Heresy by Archimandrite Ephraim Triandaphillopoulos is now available for pre-order from Uncut Mountain Press : " The unique Orthodox method of mission succinctly put forward in this book is both tremendously important to the life of the Church in non-Orthodox lands and, unfortunately, largely missing from contemporary missionary work. This present reality makes this book by Archimandrite Ephraim of Siatista all the more important and the need for every Orthodox Christian to read it all the more urgent. " In six short chapters Fr. Ephraim, like a spiritual doctor and specialist in spiritual diseases, dissects the disease of heresy and its cause, offering both as method of cure and cure itself the medicine of noetic prayer. Like a doctor whose knowledge is the culmination of decades and centuries of medical research, Fr. Ephraim does not present his own thinking alone, but rather he draws from the holy fathers and ascetics of every age, including our own, to reveal the path of the Orthodox missionary both as one healed and one healing the brokenness heresy brings. " This book is required reading for every Orthodox missionary, or, rather, every Orthodox Christian, for there is no Christian who does not seek to be made whole and bring wholeness and spiritual health to his neighbor. " Archimandrite Ephraim Triandaphillopoulos is an inspirational and influential preacher and the Protosyngellos (Chancellor) of the diocese of Siatista in Greece. Since its inception in 2000, Protopresbyter Peter Heers " Uncut Mountain Press has gained a solid reputation as a provider of Patristic and patristically-minded Orthodox texts, including The Truth of Our Faith by Elder Cleopa (Ilie), Apostle to Zaire: The Life and Legacy of Blessed Father Cosmas of Grigoriou, and St. Nikodemos the Hagiorite " s Exomologetarion: A Manual of Confession , Concerning Frequent Communion, and Confession of Faith, among others. The book can be pre-ordered now and will be available in January 2016. 24 сентября 2015 г. Смотри также Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/82407.html

245 Nau F. Les Arabes chrétiens de Mésopotamie et Syrie du Vile et Ville siècles. Paris, 1933 P. 5, 96. 246 Ср.: Festugière A.J. Les moines d " Orient. I. Culture ou sainteté. Introduction au monachisme oriental. Paris, 1961. P. 87—95. 247 Cp.: Vailhe S. Notes de géographie ecclésiastique//Echos d " Orient (далее: EO). IV, 1900. P. 11 — 15. 248 Ср.: Charles H. Le Christianisme des Arabes nomades sur le limes et dans le désert syro-mésopotamien aux alentours de l " Hégire. Paris, 1936. P. 55—64. 249 Philostorgius. PG. 65. Col. 482—486. 250 Ср., в частности: Ryckmans J. Le Christianisme en Arabie du sud préislamique//L " Oriente cristiano nella storia délia civiltà. Rome, 1964 P. 413—453; Trimingham J.S. Christianity among the Arabs in pre-Islamic times. London, 1979; Shahid I. Pre-Islamic Arabia//Cambridge History of Islam. I. 1970. P. 3—29. 251 Полный анализ агиографических источников см.: Shahid I. The Martyrs of Najran. Bruxells, 1971. 252 Ср.: Graf G. Geschichte der christlichen arabischen Literatur. 2 тома. Rome, 1944—1947. 253 Наиболее полное описание социальной и религиозной жизни в Египте в течение этого периода до сих пор см.: Maspéro J. Histoire des patriarches d " Alexandrie depuis la mort de l " empereur Anastase jusqu à la réconciliation des églises Jacobites (518—616). Paris, 1923. Особенно р. 23—64. Ср. также: Hardy E.R. Christian Egypt: Church and People (Christianity and Nationalism in the Patriarchate of Alexandria). Oxford, 1952. 254 В 449 г. Диоскор определен но говорит об Эфесском соборе (431) как о «втором», соотнося его с Никейским (Mansi, VI. Col. 625D, 644А). 255 Ср. Олимп, епископ Евазы на «Разбойничьем» соборе в Эфесе (449). Mansi, VI. Col. 855B. 256 Житие святого Даниила Скитского//Revue de l " Orient Chrétien. 5. 1900. P. 72. 257 Ср. цифры и источники: Maspero J. Op. cit. P. 55. 258 Hodegos (PG. 89. Col. 257) и 10 (Ibid. Col. 161 A). 259 м. выше. Теория, согласно которой эти элементы иудаизма восходят к предполагаемому иудео-христианскому воспитанию святого Фрументия, слишком искусственна. Ср. изложение этой теории: Isaac E. An obscure component in Ethiopian Church history. An examination of various theories pertaining to the problem of the origin and nature of Ethiopian Christianity//Le Muséon, 85, 1—2, 1972. P. 225—258.

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/3284...

Bullettino della Societa italiana per la diffusione degli studi classici). Firenze, 1935, 81 — 100; C.A.Disandro. En torno al problema de la Physis (Anales de Filol. clasica IV. Buenos–Aires, 1947 — 1949, 183 — 210); H.Diller. Der griechische Naturbegriff (Neue Jahrb., f. Antike u. deutsche Bildung, 1939, 241 — 257); K.Reinhardt. Kosmos und Sympathie, Munchen, 1926; E.Schrodinger. Nature and the Greeks, Cambr. 1954. Ср. Я.М.Боровской. О термине nature у Лукреция ( " Учен. зап. ленингр. унив. " , No 161, сер. филол. наук, вып. 18–й, 1952, стр. 223 — 238); P.Meth. Astronomie und Weltanschauung bei griechischen Philosophen (Unsere Welt, 1925, 9 — 13, 33 — 36, 56 — 60); E. Goldbeck. Der Untergang der kosmischen Weltbilder der Antike (Antike, 1925, 61 — 79); J.Baudry; Le probleme de l " origine ett de l " eternite du monde dans la philosophie grecque, Belles Lettres, Par.; J.Sageret. Le systeme du monde de Pythagore a Eddington, Par. 1931; R.Harder. Die Naturwissenschaftliche Gesinnung der Griechen in der vorsokratischen Zeit (Humanistisches Gymnasium, Berl., 1932); F.M.Cornford. Innumerable worlds in presocratic philosophy (Classical quarterly, 1934); P.Boyance. Les Muses et l " harmonie des spheres (Melanges F. Grat, I. Par. 1946); G.Gordon. L " image du monde dans 1 " antiquite, Par., 1949); W.K.Guthrie. The pre–Socratic world–picture (Harvard Thed. Revien, Cambr. 45, 1952, 87 — 104); Ch.Mugler. Deux themes de la cosmologie grecque. Devenir cyclique et pluralite des mondes. Par., 1953; R.Muth. Zur Frage der Erkenntnis der Naturgesetzlichkeit durch die fruhen Griechen (Innsbrucher Beitrage zur Kulturwiss. I, 1953); P.Guerin. L " idee de justice dans la conception de l " univers chez les premiers philosophes grece, Par, 1934; E.Cassirer. Logos, Dike, Kosmos in der Entwicklung der griechischen Philosophie, (Goteborg Hogsk. Arsskr. 47,6 Goteborg, 1941); H.C.Baldry. Embryological analogies in pre–socratic cosmogony (Classical Quarterly, 1932, 27 — 34); L.Denis. Essai, introductif a l " etude de l " idee de generation chez quelques philosophes grecs presocratiques (Revue Belge de Philologie et d " Histoire, 1940).

http://predanie.ru/book/219660-iae-i-ran...

   001    002    003    004    005   006     007    008    009    010