Please send abstracts to the Institute’s Director, Dr. Bruce Beck, at pappaspatristic@comcast.net by February 8, 2012. Participants will be informed about the status of paper proposals by February 10 th . The deadline for completed papers for distribution to the respondents is March 1 st . For those who live outside the Boston area that need financial assistance to attend the conference, partial financial aid is again available upon request to assist with your expenses. To request aid, please pre-register for the conference at your earliest convenience (but no later than February 8 th ) and please mention that you need financial assistance in order to participate.  Note that due to economic conditions these last two years, we will be limited again in the amount of aid that we can provide each person. To help with our planning, please pre-register at your earliest convenience. The registration fee is to help offset the cost of meals during the conference, and will be collected at registration upon arrival. To pre-register, please send an email to Dr. Beck (pappaspatristic@comcast.net) with your personal information, including address, phone number, institution, degree program, area of study, and dissertation topic (if applicable).  Conference lodging will be at the Needham Sheraton.  If you will need lodging, please register as early as possible to facilitate reserving a place for you to stay.  We will make the reservation for you at the hotel in order to facilitate sharing of rooms. The discounted conference rate per night is plus taxes, or for those who wish to share a room. Let us know if you there is someone with whom you would like to share a room. patristics.org Другие публикации на портале: © 2007-2024 Портал Богослов.Ru. Издатель: БОГОСЛОВ.RU Адрес издателя: 141300 Московская область, город Сергиев Посад, территория Троице-Сергиевой Лавры. Все права защищены. Свидетельство о регистрации СМИ Эл ФС77-46659 от 22.09.2011 При копировании материалов с сайта ссылка обязательна в формате: Источник: Портал Богослов.Ru . Мнение редакции может не совпадать с мнением авторов публикаций.

http://bogoslov.ru/event/2413225

842 Sordi M. The Christians and Roman Empire. London; Sydney, 1983. P. 81; подробнее об этом эдикте и проблемах, связанных с ним, см.: Barnes T. D. Legislation against the Christians//Journal of Roman Studies. Vol.58. 1968. P. 40–41; Frend W. H. C. A Severan Persecution? Evidence of the Historia Augusta//Forma futuri: studi in onore del cardinale Michele Pellegrino. Torino, 1975. P. 471–480. 843 Davies J. G. Was the Devotion of Septimius Severus to Serapis the cause of the persecution 202–3?//Journal of Theological Studies. Vol. 5. 1954. P. 73–76; BakkerH. Potamiaena. P. 339–340. 844 Barnes T. D. Pre-Decian Acta Martyrum. P. 526–527; Kerestzer P. The emperor Septimius Sever: a precursor of Decius//Historia. Vol. 19. 1970. P. 570; Frend W. H. C. Open questions concerning the Christians and the Roman Empire in the age of Severi//Journal of Theological Studies. Vol. 25.1974. P. 337. 845 Barnes T. D. Pre-Decian Acta Martyrum. P. 526; Reinmuth O. W. A Working List of the Prefects of Egypt. P. 109. 846 Barnes T. D. Pre-Decian Acta Martyrum. P. 527; Grant R. M. Early Alexandrian Christianity//Church History. Vol. 40.1971. P. 135. 847 Той же цели служит сообщение о юношеском стремлении Оригена пострадать, чему смогла помешать мать, спрятавшая его одежду (VI, 2, 3–4). Впрочем, достоверность этого рассказа ставится под сомнение (Bienert W. Dionysios von Alexandrien. Zur Frage des Origenismus im Dritten Jahrhundert. Berlin; New York, 1978. S. 88). 852 Казнь кипящей смолой упоминается в более поздних текстах (мученичества Бонифация, Параскевы, Еликониды и др.), но их достоверность находится под вопросом. 853 Евсевий не упоминает о том, что Потамиена была рабыней. Возможно, это объясняется тем, что он вообще не акцентировал на этом свое внимание: так, в рассказе о лионских мучениках мы узнаем, что Бландина была рабыней, только из случайных слов о беспокойстве за нее ее госпожи (НЕ, V, 1, 18). 856 Махлаюк А. В. Солдаты Римской империи. Традиции военной службы и воинская ментальность. СПб., 2006. С. 115–141; Пантелеев А. Д. Христиане и римская армия в первой половине III в.//Мнемон. Исследования и публикации по истории античного мира. Вып. 11.2012. С. 330–331.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

Tweet Нравится “The Monk and the Demon” wins Kiev Orthodox Film Festival Kiev, October 13, 2016 The winner of the grand prize of this year’s fourteenth “Pokrov” (“Protection”) Kiev Orthodox Film Festival is the film by Russian director Nikolai Dostal “The Monk and the Demon,” reports the film festival’s official website . Fifty-six animation, documentary and feature films from Ukraine, Russia, Belarus, Georgia and Poland were contenders for the festival’s highest awards. The jury that chose the winners was composed of film directors, screenwriters, producers, actors and priests. The festival’s motto this year was taken from the Epistle of Apostle James: Faith without works is dead (James 2:26). In the film “The Monk and the Demon,” based on the script of Yuri Arabov, a new monk named Ivan Semyonovich Shaposhnikov shows up at a monastery. But together with him, a demon by the name of Legion (as it introduced itself to Ivan) makes its home at the monastery. Legion chose Ivan as the object of his diabolical work, tempting him in every possible way to knock him from his chosen path of service to God. But the stronger the temptation the stronger the monk’s spiritual strength. Georgy Fetisov and Timofei Tribuntsev played the lead roles. The movie’s budget was 120 million rubles, of which fifty million rubles were allocated by the Russian Federation’s Ministry of Culture. 17 октября 2016 г. Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю: Предыдущий Следующий Смотри также Ancient church with pre-Mongolian frescoes to be restored in North Ossetia Ancient church with pre-Mongolian frescoes to be restored in North Ossetia The monumental wall paintings of the pre-Mongolian and Mongolian periods have survived in this church which was transferred to the diocese in 2015. Similar examples of such early Church artwork are known mostly in the north of Russia, first of all in Veliky Novgorod and Pskov. A film, “White Angel” about the Holy Grand Duchess Elizabeth Feodorovna Romanova created in sand (+Video) A film, “White Angel” about the Holy Grand Duchess Elizabeth Feodorovna Romanova created in sand (+Video) The Grand Duchess along with one of the Grand Dukes did not fall to the bottom but landed on a ledge halfway down the shaft.

http://pravoslavie.ru/97895.html

Tweet Нравится Estonian Orthodox church iconostasis and icons named cultural monument Source: RIA-Novosti Tallinn, Estonia, December 1, 2016      Estonian Minister of Culture Indrek Saar has signed an order recognizing as cultural monuments the structures, iconostasis, icons, and altarpiece with framework of the church of St. John the Baptist in the village of Kolga-Yani, reports the portal Delfi. The Orthodox Church was built in Kolga-Yani (near the city of Tartu) in the 1870s. At the same time it was decided how to decorate the church, including the wooden iconostasis, icons, and altarpiece with frame behind the iconostasis. In all, nineteen sacred images, surrounded by wooden decorated designs, were included as monuments. According to the adviser for protecting monuments of antiquity, Estonian Minister of Culture Liini Yanes, it is very important that the ensemble was taken under protection as a whole. “Although the decoration of the church of St. John the Baptist in Kolga-Yani was completely typical for the 1870s, it has become a rarity by our times,” noted the adviser. Until now, not a single iconostasis as a whole had been taken under protection. The proposal to recognize the church décor as a cultural monument was made by the department for protecting monuments of antiquity, arguing for it on the basis of its time and place, uniqueness and wholeness. The recognition of the object as a cultural monument allows the owner to apply for grants for maintenance and beautification. Translated by Jesse Dominick RIA-Novosti 2 декабря 2016 г. Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю: Предыдущий Следующий Смотри также Ancient church with pre-Mongolian frescoes to be restored in North Ossetia Ancient church with pre-Mongolian frescoes to be restored in North Ossetia The monumental wall paintings of the pre-Mongolian and Mongolian periods have survived in this church which was transferred to the diocese in 2015. Similar examples of such early Church artwork are known mostly in the north of Russia, first of all in Veliky Novgorod and Pskov.

http://pravoslavie.ru/99114.html

Попросту говоря, человек постоянно или регулярно, эпизодически ведет себя так, что вредит своей личности и своему здоровью, создает проблемы в общении с другими людьми, теряет способность продуктивно выполнять различные дела (бытовые, учебные, рабочие, семейные) и т. д. В случае гаджетомании это выстраивание своей жизни вокруг гаджета, когда человек готов разругаться со всеми, кто не дает ему купить новый телефон или потенциально угрожает возможности пользоваться гаджетом, уныние или раздражительность при любом ограничении взаимодействия с телефоном и т. п., неспособность прекратить просиживание в интернете, соцсетях или в онлайн- и офлайн-играх, даже если нужно делать что-то другое, причем очень важное, и т. д. Симптомы, позволяющие установить диагноз «гаджетомания»: Стандартным сроком, рекомендуемым для установления диагноза «зависимость» является проявление симптомов в течение 12 месяцев, однако если симптомы очень серьезные и остальные диагностические требования выполнены, диагноз можно поставить значительно быстрее. Краткий опросник для самооценки гаджетозависимости Прочитайте утверждения. Согласны ли вы с ними? Про вас ли это? Если вы согласились хотя бы с одним пунктом – вам необходимо провести более тщательный анализ своего общения с гаджетами, вероятность зависимости очень высока. Если вам подходят два и более пункта – в наличии у вас той или иной степени гаджет-зависимости почти нет сомнений. Самым быстрым способом проверить, зависимы ли вы от гаджетов, является «простое» действие: откажитесь от телефона на один день. Как вам кажется, справитесь? Лет 10 назад компания Diesel провела промокампанию Pre-internet shoes (“Доинтернетная обувь”). Разыгрывалась модель кедов, выпускавшаяся в 1993 году:  «Интернет и все возможности, которые он приносит с собой, в огромной степени формируют нашу жизнь. Может быть, мы могли бы заставить людей сделать шаг назад во времени и немного отдохнуть от своих интернет-привычек? Поэтому мы перезапустили обувь как Pre-Internet Shoes. Ни отслеживания, ни тайминга, ни постинга на стене, ни иной ерунды. Со всеми новейшими технологиями с 1993 года, а значит никаких технологий. Обувь, которая подключается не к Интернету, а к вам. Обувь, которая ничего не отслеживает, а просто выглядит круто. Мы создали Diesel Pre-Internet эксперимент, в котором пользователи могли внести свой вклад в борьбу с современным чрезмерным обменом информацией в Интернете». 

http://azbyka.ru/zdorovie/gadzhetomanija...

New Book: St. Gregory Palamas " Apodictic Treatise on The Procession of The Holy Spirit, Available From Uncut Mountain Press/Православие.Ru New Book: St. Gregory Palamas " Apodictic Treatise on The Procession of The Holy Spirit, Available From Uncut Mountain Press A new book, Apodictic Treatise on The Procession of The Holy Spirit , by the incomprable St. Gregory Palamas is now available for pre-order from Uncut Mountain Press : " This towering figure of Orthodox spiritual life and teaching, the boast of Thessaloniki and spokesman for the Holy Mountain of Athos, is well known to students of Orthodox theology for his defense of the Hesychasts and exposition of the teaching of the Fathers on the Divine Energies and Theosis. What is not known, and with regard to which there is often great ignorance, even among Orthodox theologians in the West, is that the great hesychast was also a great defender of the Faith and Dogma of the Holy Trinity and a strident polemicist against the heresy of the filioque . Now the divine wisdom of the theologian of Grace applied and embraced by the Church for more than half a millennium is available in the English language for all lovers of the Holy Trinity to be edified and enlightened. For the first time, St. Gregory’s masterpiece, Apodictic Treatise on the Procession of the Holy Spirit , is available in English from Uncut Mountain Press. " Since its inception in 2000, Protopresbyter Peter Heers " Uncut Mountain Press has gained a solid reputation as a provider of Patristic and patristically-minded Orthodox texts, including The Truth of Our Faith by Elder Cleopa (Ilie), Apostle to Zaire: The Life and Legacy of Blessed Father Cosmas of Grigoriou, and St. Nikodemos the Hagiorite " s Exomologetarion: A Manual of Confession , Concerning Frequent Communion, and Confession of Faith, among others. The book can be pre-ordered now and will be available in February 2016. 25 сентября 2015 г. Предыдущий Следующий Смотри также Light for the World: the Life of St.

http://pravoslavie.ru/82461.html

Никто из серьёзных учёных не отвергал факта массовых истреблений жрецами майя рабов, пленных, да и самих майя и, по сути, майя сами себя уничтожили, и тут совершенно верны слова из фильма: «Ни одна великая цивилизация не может быть разрушена снаружи, пока не будет разрушена изнутри». Вообще сама цивилизации майя была долгое время неизвестна, ибо погибла она до появления здесь испанских конкистадоров, и тем самым конец фильма Гибсона с появлением испанских кораблей, в общем-то, историческим фактам не соответствовал. Первоначально о развитой цивилизации майя в мире узнали лишь после исследований американского дипломата и журналиста Д.Л.Стефенса и американского художника Ф.Катервуда, которые обнаружили в джунглях несколько городов майя. В 1841 году Стефенс опубликовал книгу «Incidents of Travel in Central America, Chiapas and Yucatan in Mexico» (Впечатления о путешествии по Центральной Америке, Чиапасу и Юкатану в Мексике), однако глубоких археологических исследований далее не последовало, хотя эпос майя «Пополь-Вух» тогда привлек внимание многие европейских ученых. Лишь позднее, в ХХ веке, цивилизация майя глубоко исследовалась рядом ученых, среди которых можно упомянуть С.Морли, Ф.Блам, Эд Томпсон, А.Руз Луилье, М.Д.Коэ. Теме человеческих жертвоприношений в «индейской» Америке или «Мезоамерике» посвящены многочисленные научные работы этих ученых: Сое M.D. The Maya Scribe and His World. N-Y, 1973; Death and the Ancient Maya//Death and Afterlife in Pre-Columbian America. Wash., 1975; The Lords of the Underworld. Prinstone, 1978; Old Gods and Young Heroes. Jerusalem, 1982; Robicsek F., Hales D. Maya Heart Sacrifice//Ritual Human Sacrifice in Mesoamerica. Washington, 1984; Schele L Human Sacrifice among the Classic Maya//Ritual Human Sacrifice in Mesoamerica. Washington, 1984; Schele L., Miller M. The Blood of Kings. N-Y, 1986; Sejourne L. Pensamiento у religi о n en el Mexico Antiguo. Mexico, 1983; Bonor Villareho J.L. Las cuevas mayas: simbolismo у ritual. Madrid, 1989; «The Ancient Maya» Morley S.G. Stanford, 1984; «Archeological Researches in Yucatan» Thomson. E.H.PMM, v. III, 1904; «The Maya». M.D.Coe. London, 1966; «Costumbres funekarios de los antiguos mayas» Ruz Luiller, Mexico, 1968; «La civilization de los antiguos mayas» La Habana. 1974; «The Maya Scribes and his World» Coe M.D. New York, 1973; «Death and Ancient Maya», «Death and afterlife in pre-Columbian America» M.D.Coe. Washington, 1975; «The Lords of the Under World» M.D.Coe. Prinstone, 1978; «Old Gods and Young Heroes» M.D.Coe. Jerusalem, 1982. «The ancient Maya» Morley S.G. Stanford, 1984.

http://ruskline.ru/news_rl/2020/10/20/ch...

1001 ΦιλοτιμΙαι соответствует латинскому типега (игры). Во время империи, как правило, день игр делился на три части: травля зверей с утра, казнь преступников днем, гладиаторские бои вечером. (См.: Dunkel R. Gladiators: Violence and Spectacle in Ancient Rome. Harlow, 2008. P. 90; Potter D. Martyrdom as Spectacle//Theater and Society in the Classical World/Ed. R. Scodel. Ann Arbor, 1993. P. 66–67; Пантелеев А. Д. Христианское мученичество в контексте римских зрелищ//Проблемы истории, филологии, культуры. 2014. 2. С. 81.) 1002 У Г. Музурилло неверный перевод: «...для поединка один на один с мом сыном» (The Acts of the Christian Martyrs/Ed. H. Musurillo. P. 161). О гладиаторских играх в Смирне см.: Robert L. Les gladiateurs dans l’Orient grec. Paris, 1940; Tataki A. B. Nemesis, Nemeseis, and the Gladiatorial Games at Smyrna//Mnemosyne. Vol. 62. 2009. P. 639–648. 1003 Э. Хилхорст предполагает, что, возможно, здесь идет речь о появлении темы наказания гонителя (Hilhorst A. Commenta al «Martyrium Pionii». P. 473). 1006 Еще один «мы-фрагмент». Здесь в последний раз мученики упоминаются во множественном числе; с этого момента речь идет только о Пионии (см. примеч. (872) к этому тексту). 1007 Остатки жертвенной еды обычно уносились домой участниками жертвоприношения; это обычная практика для древнегреческой и римской религии. 1008 См.: Grant R. М. Sacrifices and Oaths as Required of Early Christians//Kyriakon. Festschrift für J. Quasten. Bd. I. Munster, 1970. P. 12–17. 1009 Υπμνημα или πομνηματισμς – технический термин для обозначения официального протокола (commentarius); см.: Bisbee G. A. Pre-Decian Acts of Martyrs and Commentarii. P. 33. 1011 Имя проконсула – Юлий Прокул Квинтиллиан – полностью указано в эпилоге «Мученичества» (23). Он упоминается в дельфийской надписи середины III в., причем именно как наместник Азии (IG II/III2, 4218–4219; PIR² 4/3, 502). См.: Barnes Т. D. Pre-Decian Acta Martyrum//Journal of Theological Studies. Vol. 19. 1968. P. 531; Lane FoxR. Pagans and Christians...

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

Ausgewählte Märtyrerakten/Hrsg. R. Knopf, G. Krüger, G. Ruhbach. Tübingen, 1965. The Acts of the Christian Martyrs/Ed. H. Musurillo. Oxford, 1972. Atti e passioni dei martiri/Ed. A. A. R. Bastiaensen et al. Milano, 1987. Märtyrerliteratur/Hrsg. von H. R. Seeliger, W. Wischmeyer. Berlin; München; Boston, 2015 Мученичество св. Иустина Философа /Пер., предисл. и коммент. А. Г. Дунаева//Сочинения древних христианских апологетов. СПб., 1999. Научная литература Barnes Т. D. Pre-Decian Acta Martyrum//Journal of Theological Studies. Vol. 19. 1968. P. 509–531. Baumeister T. Das Martyrium in der Sicht Justinus des Märtyrer//Studia Patristica. Vol. 17.1982. P. 631–642. Berwig D. Mark Aurel und die Christen. München, 1970. Bisbee G. A. Pre-Decian Acts of Martyrs and Commentarii. Philadelphia, 1988. Bisbee G. A. The Acts of Justin Martyr. A Form-Critical Study//Second Century. Vol. 3.1983. P. 129–157. Burkitt F. C. The Oldest MS of St Justin’s Martyrdom//The Journal of Theological Studies. Vol. 11. 1909–1910. P. 61–66. Davids A. Iustinus Philosophus et Martyr. Bibliographie 1923–1973. Nimwegen, 1983. Den Boeft J., Bremmer J. Notiunculae martyrologicae//Vigiliae Christianae. Vol. 35.1981. P. 43–56. Den Boeft J., Bremmer J. Notiunculae martyrologicae 4//Vigiliae Christianae. Vol. 45.1991. P. 105–122. Franchi de’Cavalieri P. La parafrasi del Martirio di s. Giustino e consoci nel cod. Vat. gr. 1991//P. Franchi de’Cavaueri. Nuove note agiografiche. Addenda alfascicolo 8 degli “Studi e Testi”. Roma, 1902. P. 71–75. Franchi de’Cavaueri P. Gli atti di S. Giustino//P. Franchi de’Cavaueri. Note agiografiche. Roma, 1902. P. 23–36. Freudenberger R. Die Acta Justini als historisches Dokument//Humanitas – Christianitas. Festschrift für W. V. Loewenich/Hrsg. Von K. Beyschlag, M. Gottfried, E. Wölfel. Witten, 1968. S. 24–31. Georges T. Justins School in Rome – Reflections on Early Christian “Schools”//Zeitschrift für Antikes Christentum. Vol. 16. 2012. P. 75–87. Hamman A. Essai de Chronologie de la vie et des œuvres de Justin//Augustinum. Vol. 35. 1995. P. 231–239.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

824 Den Boeft J. The Editor’s Prime Objective: Haec in Aedificationem Ecclesiae Legere//Perpetua’s Passion. Multidisciplinary Approaches to the Passio Perpetae and Felicitatis/Ed. J. N. Bremmer and M. Formisano. Oxford, 2012. P. 169–179. 825 Aronen J. Indebtedness to “Passio Perpetuae” in Pontius’ “Vita Cypriani”//Vigiliae Christianae. Vol. 38. 1984. P. 67–76; Jurissevich E. Le prologue de la Vita Cypriani versus le prologue de la Passio Perpetuae et Felicitatis: De la prééminence du récit de la vie et du martyre d’un évêque sur le récit de la passion de simples catéchumènes et laïcs//Cristianesimi nell’antichita: Fonti, istituzioni, ideologie a confronto/Ed. A. d’Anna, C. Zamagni. Hildesheim, 2007. P. 131–148. 827 Подробнее об этой трансформации см. недавнюю работу: Kitzler Р. From Passio Perpetuae to Acta Perpetuae. Recontextualizing a Martyr Story in the Literature of the Early Church. Berlin; Boston, 2015. 829 Такого рода угрозы появляются и в других текстах: Mart. Pionii, 7, 6; Mart. Agap., 4; Eus. Mart. Pal., 5; Pallad. Laus., 45; Tert. De monog., 15; Apol., 50; подробнее см.: Jones С. Women, Death and the Law during the Christian Persecutions//Martyrs and martyrologies/Ed. D. Wood. Oxford, 1993. P. 32. 835 Barnes Т. D. Pre-Decian Acta Martyrum//Journal of Theological Studies. Vol. 19. 1968. P. 525; Bakker H. Potamiaena: Some Observations about Martyrdom and Gender in ancient Alexandria//The Wisdom of Egypt. Jewish, Early Christian and Gnostic Essays in Honour of G. P. Luttikhuizen/Ed. A. Hilhorst and G. H. van Kooten. Leiden; Boston, 2005. P. 340–342. 836 Augar F. Die Frau im römischen Christenprocess. Leipzig, 1905. S. 16 ff.; Bakker H. Potamiaena... P. 340–342. 837 Субациан Аквила, наместник Египта в 205/206–210 гг. Дискуссию о времени его пребывания в должности см. в: Reinmuth О. W. 1) Praefectus Aegypti//RE. Suppl. Bd. VIII. Stuttgart, 1956. Sp. 534; 2) A Working List of the Prefects of Egypt 30 B.C. – 299 A.D.//Bulletin of the American Society of Papyrologists. 1967. Vol. 4. P. 109; Barnes T. D. Pre-Decian Acta Martyrum//Journal of Theological Studies. Vol. 19. 1968. P. 526–527; The Acts of the Christian Martyrs/Ed. H. Musurillo. Oxford, 1972. P. lxv-bcvi.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

   001    002    003    004   005     006    007    008    009    010