The Ukrainian Churches “discovered” for themselves the society with its distinct agenda owing to the Maidan. Why did the Maidan become a power that made the Ukrainian Churches change their orientation from the state to the society? The Maidan was a community, which can be interpreted as a classic instance of the civil society. This community understood itself on the basis of shared values, including dignity, honesty, non-violence, solidarity, and readiness for self-sacrifice. Civil society in the form demonstrated by the Maidan can hardly be found even in the modern Europe, where for the most part people nowadays are united on the basis of common interests, but not common values. The Ukrainians saw how the European politicians betrayed the European Maidan, but the Ukrainians did not betray the values that Europe, historically, stood for. The Churches realised how close these values are to the values of Christianity, including altruism, readiness for self-sacrifice, and solidarity. The Maidan pushed the Churches to rise above the status quo that dominated their relationship with the state for years, and to take the side of the society in its struggle with the violent regime. The common effort of the Ukrainian Churches in addressing the issues of social justice and human dignity raised by the Maidan gave a clue to the solution of another problem that has been plaguing the Churches in Ukraine since the country’s independence: the ecclesial schisms. The Orthodox Churches in Ukraine are divided not for ecclesial or theological reasons, but for social and political ones. The social divide in the Ukrainian society is the real reason of the schisms. By helping bridging this divide, the Churches help themselves; they thus pave a way to reconciliation and the overcoming of schism. Condemnation of intervention Even more the divided Churches became united in dealing with the challenges, which Ukraine faced immediately after the victory of the Maidan, of separatism in the east and south of the country, and Russian military aggression. They’ve began acting—not with separate efforts, as often happened during the protests at the Maidan—but with more unity. They chose the platform of the All-Ukrainian Council of the Churches and Religious Organisations to voice their concerns. First, on February 22, 2014—the same day that President Yanukovych was effectively ousted—the members of the Council, presided over by the representative of the OUC Metropolitan Antony, signed a statement concerning the threat of separatism. 2 On February 25, the members of the Council met with the speaker of the Ukrainian Parliament and the acting President of the country, Olexandr Turchynov, who is a Baptist pastor. After this meeting, the members of the Council issued a statement, which confirmed legitimacy of the new government in Kiev. 3

http://pravmir.com/christians-ukraine-ec...

Св. Григорий Ниссккий постоянно проводит ту мысль, что человеку невозможно возродиться в новой жизни как-нибудь непроизвольно: человек может возродиться только благодаря своему свободному решению не грешить, которое делает возможным для него принятие благодати. „Изменяющемуся, говорит св. отец, необходимо постоянно рождаться: в превратном естестве не заметишь чего-либо всегда во всем себе тожественного. Но родиться не зависит от чуждого решения (ouc ec allotriaV edtin ormhV) подобно телесному рождению, – но по произволению бывает это рождение; и мы некоторым образом отцы самих себя, рождающие себя такими, какими хотим, и по собственному произволению образующее себя в какой угодно пол, мужской или женский, по урокам добродетели или порока» 335 . Таинственное возрождение в крещении не составляет исключения: и оно возможно только в виде произвольного решения, которое только укрепляется и доводится до конца благодатью. Эту мысль св. Григорий Нисский подробно развивает в своем „Огласительном Слове», подобно св. Кириллу Иерусалимскому настаивая на той мысли, что без этого свободного решения, принятие таинства не пользует нисколько. „Должно, думаю, говорит св. Григорий, обратить внимание на то, что после сего и что оставляют без внимания многие из приступивших к благодати крещения, себя самих вводя в обман и почитаясь только возрожденными, а не действительно таковыми делаясь. Ибо возрождением совершаемое претворение нашей жизни не будет претворением, если останется в том же состоянии, в каком и теперь. Кто пребывает в том же состоянии, о том не знаю, почему можно было бы подумать, что он сделался чем-то новым, когда не переменилось в нем ни одного из отличительных признаков. Ибо, что спасительное возрождение приемлется для обновления и преложения естества нашего, явно это всякому; но человечество само по себе от крещения не приемлет изменения, ни рассудок, ни разумение, ни познавательная способность, ни другое что; собственно служащее отличительною чертою естества человеческого, не приходит в претворение; ибо претворение было бы к худшему, если бы изменилось какое-либо из сих отличительных свойств естества. Итак, если рождение свыше делается воссозданием человека, а это не допускает перемены; то должно рассмотреть с претворением чего благодать возрождения совершенна. Явно, что с изглаждением дурных признаков в естестве нашем происходит переход в лучшее. Итак, если, по слову пророка, намывшись в сей таинственной бане, стали мы чисты произволениями, смыв лукавства с души; то сделались лучшими и претворились в лучшее. Если же баня послужила телу, а душа не свергла с себя страстных нечистот, напротив жизнь по тайнодействии сходна с жизнью до тайнодействия; то хотя смело будет сказать, однако же скажу и не откажусь, что для таковых вода останется водою» 336 .

http://azbyka.ru/otechnik/Sergij_Stragor...

Archive Ukrainian Orthodox Church reports captures of churches and violations of human rights 27 March 2019 year 12:21 On March 26, 2019, a press conference took place at the Kiev Laura of the Caves on ‘The Ukrainian Orthodox Church in March: the reaction of international organizations, legal action, religious conflicts in regions – figures and facts’. It was given by Archbishop Clement of Nezhin and Priluki, head of the UOC information-education department; Bishop Victor of Baryshevka, head of the OUC representation at European international organizations; Archpriest Alexander Bakhov, head of the UOC legal department; and Archpriest Oleg Tochinsky, head of the press-service of the UOC diocese of Volyn. Among the speakers were members of the affected communities. During the briefing, an interaction map was presented showing the capture of churches belonging to religious communities of the canonical Church. Journalists were also informed about a legal suit filed by the UOC Metropolitan of Kiev against the Ukrainian Ministry of Culture demanding to revoke the order to undertake a religious expertize with the aim to identify religious organizations (associations) falling under Par. 7 and 8 Article 12 of the Ukrainian Law ‘On Freedom of Conscience and Religious Organizations’. In addition, the speakers informed journalists about the work carried out by the Ukrainian Orthodox Church on international level in March, the reaction of the international public to violations of the rights of the canonical Church’s faithful as well as the Church’s legal work and lawsuits. By the example of the diocese of Volyn, the mechanism for capturing churches was shown as typical for all the regions in Ukraine and facts were given about violations of people’s rights because of their religious beliefs as well as cases of beating the faithful.  Information and Education Department of the Ukrainian Orthodox Church /Patriarchia.ru Календарь ← 7 December 2023 year

http://patriarchia.ru/en/db/text/5403008...

...Kai h basileuousa KwnstantinoupoliV katekamjqh 1 ek 2 tou yucouV kai 3 tou [b] megalou kai 4 barutatou ceimwnoV, oti poluV kai hgriwmenoV kai drimutatoV ceimwn 5 gegonen, wste kai h almura qalassa ektou pollou kai drimutatou ceimwnoV 6 epagwsen apo CrusopolewV kai mecri tou Bosporiou 7 limenoV kai ta merh thV CalkhdonoV, ta te armaxia kai sagmaria 8, kai o loipoV laoV pezwn te kai kaballariwn perietrecon epanw thV qalasshV eiV ton 9 pageton hmeraV pentekaideka. Meta de toutaV taV hmeraV egeneto aiqrion 10 tou hliou kai hmera galhniwsa ecairon de panteV kai dh toutou genomenou 11, ginetai aijnidioV anemoV, oioV ou gegonen ap archV kosmou oute genhsetai, kai tarach twn kumatwn megalh. kai twn pagetwn katercomenwn 13 kata proswpon twn teicwn thV polewV, euquV kai parauta 14 wsper vnouV 15 epemponto 16 ta teich thV polewV ek thV pollhV tarachV thV genomenhV, tou th biaiou anemou, twn kumatwn 17 kai twn pagetwn twn 18 256 ajorhtwn 19 twn katercomenwn wsper nhsoi megalai kai apekrouonto epanw twn teicwn 20 thV polewV. kai kai hn idein jobon megan kai tromon epi pantaV touV anqrwpouV. h de poliV pasa eiV jughn etraph. o de 21 dussebhV basileuV QeojiloV epi duokaideka hmeraV ereunwmenoV par autwn 22, pou estin 23 ouc eurisketo , h de Qeodwra h basilissa monh kateleijqh 24 eis ta basileia, kaqiketeue de 25 ton Qeon nukta 26 kai hmeran 27, opwV apostreyh KurioV o QeoV thn orghn kai ton qumon, on hgeiren epi Qeojilon 28 ton basilea 29 kai kata 30 tou pammiarou laou, kai twn asebestatwn mhtropolitwn, twn ontwV anierwn 31, kai Iwannou tou kakodaimonoV jatriarcou 32, tou to epiklhma 33 daimoniarcou 34. ABbCMV. 1: ekauqh B; 2: ek om. VB; 3: kai om. С; 4: megalou kai om. V; 5: ceimwn om. VB; 6: ceimwnoV post pollou habet b; 7: Bosporou V; 8: sakmaria B, samaria VM; 9: to VM; 10: aiqria A; ecqrion ВС; 11: ginomenou B; 12: aijnidion V; 13: twn... katercomenwn: ton pageton katercomenon V; 14: parautika V; 15: cnouV om. AM, couV V; 16: epeponto B, epipton V; 17: twn kumatwn om. AB; 18: twn om. В; 19: twn ajorhtwn om. VM; 20: twn teicwn om. С; 21: oun Вв; 22: para twn politwn V; 23 pou estin om. С, kai add. b; 24: katalhjqeisa BV; 25: kai kaqiketeue B, iketeue de A, kaqiketeue V; 26: nuktan B, nuktoV b; 27: hmeraV вМ; 28: Qeojilou CM; 29: tou basilewV АвСМ; 30: kata om. AM; 31: asebestatwn... anierwn: asebestatwn kai anierwn mhtropolitwn ВвС, twn ontwV anierwn om. V; 32: jatniarcou С; 33: tou to epiklhma: ou to epiklhn V, tou to epiklhn С; 34: tou... daimoniarcou om. b.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

   001   002