4 . Albright W.F. Further Light on the History of Israel from Lachish and Megiddo//BASOR. 1937. 68. P. 22–26. 5 . Albright W.F. The Israelite Conquest of Canaan in the Light of Archaeology//BASOR. 1939. 74. P. 11–23. 6 . Ben-Tor A. Hazor//The Oxford Encyclopedia of Archaeology in the Near East. Vol. 3. P. 1–5. 7 . Cooley R.E. Ai//The Oxford Encyclopedia of Archaeology in the Near East. Vol. 1. Oxford, 1996. P. 32–33. 8 . Finegan J. Handbook of Biblical Chronology. Rev. ed. 1998. 9 . Hoffmeier J.K. What Is the Biblical Date for Exodus? A Response to Bryant Wood//Journal of the Evangelical Theological Society. 2007. 50–2. P. 225–247. 10 . Hawkins R.K. The Date of the Exodus-Conquest Is Still an Open Question: A Response to Roger Young and Bryant Wood//Journal of the Evangelical Theological Society. 2008. 51–2. P. 245–266. 11 . Livingston D.P. Further Considerations on the Location of Bethel at El-Bireh//Palestine Exploration Quarterly. 1994. 126–2. P. 154–159. 12 . Urgen M. Archeology and the Old Testament. Grand Rapids, Michigan, 1954. 13 . Ussishkin D. Lachish//The Oxford Encyclopedia of Archaeology in the Near East. Vol. 3. Oxford, 1997. P. 317–323. 14 . Wood B.G. The Search for Joshuas Ai//Critical Issues on Early Israelite History. Winona Lake, Indiana, 2008. P. 205–240. 15 . Wood B.G. From Ramesses to Shilo. Archaeological Discoveries Bearing on the Exodus-Judges Period//Giving the Sense: Understanding and Using Old Testament Historical Texts. P. 256–282. 16 . Wood B.G. The Biblical Date for the Exodus Is 1446 BC: A Response to James Hoffmeier//Journal of the Evangelical Theological Society. 2007. June. 50–2. P. 249–258. 17 . Wood B.G. The Rise and Fall of the 13th-Century Exodus-Conquest Theory//Journal of the Evangelical Theological Society. 2005, September. 48–3. P. 475–489. 1 Клейн Л.С. Введение в теоретическую археологию. Кн. 1. Метаархеология/Учеб. пособие. СПб., 2004. С. 12–16. 2 Клейн Л.С. Введение в теоретическую археологию. Кн. 1. Метаархеология/Учеб. пособие. СПб., 2004. С. 16.

http://azbyka.ru/otechnik/Dimitrij_Yurev...

154 Clements, «Pentateuchal Problems,» p 122; cf. Kaiser, «Pentateuch and Deuteronomistic History,» p. 315. 155 W.W. Hallo, «Biblical History in Its Near Eastern Setting: The Contextual Approach,» in Scripture in Context, cd. by CD. Evans, W.W. Hallo and J.B. White (Pittsburg: Pickwick. 1980), p. 4. 156 Более обстоятельно об этом см.: Glenkinsopp, «Documentary Hypothesis,» p. 14; Rendtorff, Introduction, p. 159; J.E. Hartley «The Pentateuch,» in Old Testament Survey: The Message, Form, and Background of the Old Testament, 2nd ed., ed. by W.S. Lasor, DA Hubbard, and F.W Bush (Grand Rapids: Eerdmans, 1996), p. 13; Dillard and Longman, Introduction, pp. 45–47. 157 Подробнее о «J (Ягвистах)» см. Soulen, Handbook, pp. 89–90; cp. Dillard and Longman, Introduction, pp. 41–42; Hartley, «The Pentateuch,«pp. 10–11. Подробнее о «Е (Элохистах)» см. Soulen, Handbook, pp. 50–51; ср. Dillard and Longman, Introduction, pp. 41–42; Harley, «The Pentateuch,» pp.10–11. Подробнее о «D (Коде Второзакония)» см. Soulen, Handbook, pp. 46–47; ср. Dillard and Longman, Introduction, pp. 42; Hartley, «The Pentateuch,»pp. 11. Подробнее о «Р (Коде священников; Документах священников; Рассказе священников; Авторе-священни- ке)» см. Soulen, Handbook, pp. 127–128; ср. Dillard and Longman, Introduction, pp. 42; Hartley, «The Pentateuch, " pp. 11. 161 См. R.K. Harrison, Introduction to the Old Testament (Grand Rapids: Eerdmans, 1969), pp. 548ff. 162 Стихи, указанные жирным курсивом, содержат в себе это слово. Родословие Исава встречается дважды. 167 Фразу «Abraham is credited with righteousness» можно дословно перевести как «Аврааму приписывается праведность», «Авраам кредитуется праведностью» или даже «Аврааму дается репутация праведного». – прим. перевод. 170 Типичные дискуссии о важности Исхода см. у N.M. Sama, Exploring Exodus: The Heritage of Biblical Israel (New York: Schocken, 1986), pp. 1–2; R. Hendel, «The Exodus in Biblical Memory,» JBL 120 (2001): 601; KA Kitchen, «Exodus, The,» ABD (1992): 2:701.

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/vved...

175 О сложности понятая «оригинальный текст» в новозаветной текстуальной критике см. E.J. Epp, “The Multivalence of the Term ‘Original Text’ in New Testament Textual Criticism”, HTR 92 (1999), 245–281. 177 Ср. Вгисе M. Metzger, Chapters in the History of New Testament Textual Criticism (New Testament Tools and Studies 4 Grand Rapids, Mich.: Eerdmans, 1963). 180 См. английский перевод в: Donaldson, References (vol. 2), 426, по PG 59:107; ср. Donaldson, References (vol. 1), 201. 181 См. английский перевод в: Donaldson, References (vol. 2), 347, no J. Reuss (ed.), Matthaus-Kommentcire aus der Griechischen Kirche (TU 61; Berlin: Akademie-Verlag, 1957), 164; cp. Donaldson, References (vol. 1), 128. 183 Ср. L.M. McDonald, The Biblical Canon: Its Origin, Transmission, and Authority (Grand Rapids, Midi.: Baker Academic, 2007), 246–249. 185 См. В.М Metzger and B.D. Ehrman, The Text of the New Testament: Its Transmission, Corruption and Restoration (4th ed.; New York/Oxford: University Press, 2005), 279–280. 186 См. D.C. Parker, An Introduction to New Testament Manuscripts and Their Texts (Cambridge: University Press, 2008), 185–190. 187 Ср. J.A. Махеу, From Orality to Orality: A New Paradigm for Contextual Translation of the Bible (Biblical Performance Criticism 2; Eugene, Or.: Cascade, 2009), 104–131. 188 Cp. J. van Seters, The Edited Bible: The Curious History of the “Editor” in Biblical Criticism (Winona Lake, Ind.: Eisenbrauns, 2006), 118–120. 189 Об истории критических изданий Нового Завета см. Kurt and Barbara Aland, The Text of the New Testament: An Introduction to the Critical Editions and to the Theory and Practice of Modem Textual Criticism (2nd ed.; Grand Rapids, Midi.: Eerdmans, 1989), 3–47. 190 О дискуссии, относительно первоначального текста, см. R.L. Omanson, А Textual Guide to the Greek New Testament: An Adaptation of Bruce M. Metzger’s Textual Commentary for the Needs of Translators (Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 2006), 12; D. Trobisch, Die 28. Auflage des Nestle-Aland: Eine Einfuhrung (Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 2013), 10; M.W. Holmes, “From ‘Original’ Text to ‘Initial’ Text: The Traditional Goal of New Testament Textual Criticism in Contemporaiy Discussion,” in B.D. Ehrman and M.W. Holmes (eds.), The Text of the New Testament in Contemporary Research: Essays on the Status Quaestionis (2nd ed.; Leiden: Brill, 2013), 637–688; D.C. Parker, The Living Text of the Gospels (Cambridge: University Press, 1997), 3–7.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/sovreme...

Лит.: Garfinkel Y., Ganor S. Khirbet Qeiyafa: Sha " arayim//JHebrS. 2008. Vol. 8. Article 22 (Электр. ресурс: www.jhsonline.org/Articles/article_99.pdf); iidem. Khirbet Qeiyafa. Jerusalem, 2009. Vol. 1: Excavation Report 2007-2008; iidem. Khirbet Qeiyafa in Survey and in Excavations: A Response to Y. Dagan//Tel Aviv. 2010. Vol. 37. N 1. P. 67-78; Adams D. L. Between Socoh and Azekah: The Role of the Elah Valley in Biblical History and the Identification of Khirbet Qeiyafa// Garfinkel Y., Ganor S. Khirbet Qeiyafa. Jerusalem, 2009. P. 47-66; Garfinkel Y. e. a. Khirbet Qeiyafa 2009//IEJ. 2009. Vol. 59. N 2. P. 214-220; Misgav H., Garfinkel Y., Ganor S. The Khirbet Qeiyafa Ostracon//New Studies in the Archaeology of Jerusalem and Its Region/Ed. D. Amit e. a. Jerusalem, 2009. Vol. 3. P. 111-123 (на иврите); Finkelstein I., Piasetzky E. Khirbet Qeiyafa: Absolute Chronology//Tel Aviv. 2010. Vol. 37. N 1. P. 84-88; Galil G. The Hebrew Inscription from Khirbet Qeiyafa/Neta " im: Script, Language, Literature and History//Ugarit-Forschungen, 2009. Kevelaer, 2010. Bd. 41. S. 193-242; Puech E. L " ostracon de Khirbet Qeyafa et les debuts de la royaute en Israel//RB. 2010. Vol. 117. N 2. P. 162-184; Singer-Avitz L. The Relative Chronology of Khirbet Qeiyafa//Tel Aviv. 2010. Vol. 37. N 1. P. 79-83; Stiebel G. D. By the Way - Khirbet Qeiyafa in the Classical and Late Periods//New Studies in the Archaeology of Jerusalem and Its Region. 2010. Vol. 4. P. 161-169 (на иврите); Tubb J. Early Iron Age Judah in the Light of Recent Discoveries at Khirbet Qeiyafa//PEQ. 2010. Vol. 142. N 1. P. 1-2; Garfinkel Y. The Birth and Death of Biblical Minimalism//BAR. 2011. Vol. 37. N 3. P. 47-53; Garfinkel Y., Kang H.-G. The Relative and Absolute Chronology of Khirbet Qeiyafa: Very Late Iron Age I or Very Early Iron Age IIA?//IEJ. 2011. Vol. 61. N 2. P. 171-183; Farhi Y. Rare Coins and Seals of the Late Persian and Early Hellenistic Periods from Khirbet Qeiyafa//Qadmoniot. Ierusalem, 2011. Vol. 44. N 141. P. 17-20 (на иврите); Misgav H. The Khirbet Qeiyafa Ostracon//Ibid. P. 13-16 (на иврите); Finkelstein I., Fantalkin A. Khirbet Qeiyafa: An Unsensational Archaeological and Historical Interpretation//Tel Aviv. 2012. Vol. 39. N 1. P. 38-63; Koch I. The Geographical Organization of the Judean Shephelah during the Iron Age I-IIA (1150-800 BCE.)//Cathedra for the History of Eretz Israel and Its Yishuv. Ierusalem, 2012. Vol. 143. P. 154-164 (на иврите); Levin Y. The Identification of Khirbet Qeiyafa: A New Suggestion//BASOR. 2012. Vol. 367. P. 73-86.

http://pravenc.ru/text/1684107.html

Abram the Hebrew: a New Archaeological Interpretation//BASOR. 1961. Vol. 163. P. 36-54; Free J. P. Archaeology and Bible History. Wheaton, 1950, 19922; Keller W. Und die Bibel hat doch recht: Forscher beweisen die Wahrheit des Alten Testaments. Düsseldorf, 1955, 200134; Bright J. A History of Israel. L., 1960; Parrot A. Abraham et son temps. Neuchâtel, 1962; Noth M. Geschichte Istaels. Gött., 19635, 19819; Kitchen K. A. Ancient Orient and Old Testament. L., 1966; Sarna N. M. Understanding Genesis. N. Y., 1966; Thompson J. A. The Bible and Archaeology. Exeter, 1962, 19734; Mazar B. The Historical Background of the Book Genesis//JNES. 1969. Vol. 28. P. 73-83; Thompson Th. L. The Historicity of the Patriarchal Narratives: the Quest for the Historical Abraam. B., 1974; Van Seters J. Abraham in History and Tradition. New Haven, 1975; Vawter B. On Genesis: A new Reading. Garden City (N. Y.), 1977; Warner S. M. The Patriarchs and Extra-Biblical Sources//JSOT. 1977. Vol. 2. P. 50-61; Lemche N. P. Early Israel: Anthropol. and Hist. Studies on the Israelite Society before the Monarchy. Leiden, 1985; Vos H. F. Genesis and archaeology. Grand Rapids, 1985; Ahlstr ö m G. Who Were the Israelites? Winona Lake, 1986; Dever W. G. Recent Archaeol. Discoveries and Biblical Research. Seattle, 1990; The world of Genesis: Persons, Places, Perspectives/Ed. Ph. R. Davies, D. J. A. Clines. Sheffield, 1998. (JSOT. Suppl.; 257); Немировский А. А. У истоков древнееврейского этногенеза: Ветхозаветное предание о патриархах и этнополит. история Ближ. Востока. М., 2001 [Библиогр.]; Василиадис Н. Библия и археология. Серг. П., 2003. С. 7-102; экзегеза Б. в древней Церкви: Levene A. The Early Syrian Fathers on Genesis. L., 1951; Armstrong G. T. Die Genesis in der Alten Kirche: Die drei Kirchenväter. Tüb., 1962. (Beitr. z. Geschichte d. bibl. Hermeneutik; 4); The Book of Genesis in Jewish and Oriental Christian interpretation: A coll. of essays/Ed. J. Frishman. Lovanii, 1997. (Traditio exegetica Graeca; 5); O " Loughlin Th.

http://pravenc.ru/text/153739.html

152 R.M.Grant, David Tracy, A Short History of the Interpretation of the Bible (Philadelphia: Fortress, 1984); James L .Kugel and Rowan A.Greer, Early Biblical Interpretation (Philadelphia: Westminster, 1986); Joseph W.Trigg, Biblical Interpretation: Message of the Fathers of the Church (Wilmington: Glazier, 1988); Frank Sadowski, S.S.P., ed., The Church Fathers on the Bible: Selected Readings, K.Froehlich, Biblical Interpretation in the Early Church (Philadelphia: Fortress, 1984); Bertrand de Vlargerie, S.J., An Introduction to the History of Exegesis, Vol.1: The Greek Fathers, trans. Leonard Maluf (Petersham: Saint Bede’s Publications, 1993). 153 Например, Geoffrey W.Bromiley, «The Church Fathers and Holy Scripture», in Scripture and Truth, D.A.Carson and John D.Woodbridge, eds., pp.199–220; J.Pelikan, «The «Spiritual Sence» of Scripture: The Exegetical Basis for St. Basil’s Doctrine of the Holy Spirit», in Basil of Caesarea: Christian, Humanist, Ascetic, Part 1, ed. P.J.Fedwick (Toronto: Pontifical Institute, 1981), pp.337–360; его же «Council or Father or Scripture: The Concept of Authority in the Theology of Maximus Confessor», The Heritage of the Early Church: Essays in Honor of Georges Florovsky, ed. D.Neiman and M.Schatkin (Rome, 1973); Andrew Louth, «The Hermeneutical Question Approached through the Fathers», Sob 7 (7, 1978), pp.541–549; Allan E.Johnson, «The Methods and Presuppositions of Patristic Exegesis in the Formation of Christian Personality», Dial 16 (3, 1977), pp.186–190; T.J.Towers. «The Value of the Fathers», CQR, July-September 1965, pp.291–302. См. также недавнее собрание сочинений митрополита Деметриоса Тракателлиса О Πατρες " Ερμηνεουν- πψεις Πατερικς Βιβλικς ρμηνεας (Athens: Apostolike Diakonia, 1996). 154 Jaroslav Pelikan, Christianity and Classical Culture, p.221, указывает, что Каппадокийцы были образованнейшими филологами своего времени: они владели литературными, риторическими и грамматическими методологиями эллинистической традиции. В особенности Василий – внимательнейшим образом отыскивал значение «каждой фразы и каждого слога в Писании».

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/novyj-z...

С, 1969: Studies in Methodology in Textual Criticism of the New Testament. Leiden. Colwell E. C, 1972: The Greek New Testament with a limited critical apparatus: Its nature and uses//Studies in New Testament and Early Christian Literaturë Essays in honour of A. P. Wikgren/Ed. by D. E. Aune. Leiden. P. 31–40. Colwell E. C. and Tune E. W., 1963: The quantitative relationship between MS text-types//Biblical and patristic studies in memory of R. P. Casey/Ed. by J. N. Birdsall and P. W. Thomson. Freiburg. P. 25–32. Copinger W. Α., 1897: The Bible and its transmission. London. Cross: The Oxford Dictionary of the Christian Church/Second Edition edited by F. L. Cross and E. A. Livingstone. Oxford University Press, 1990. Cross F. M., Jr., 1964: The history of the Biblical text in the light of dicoveries in the Judean Desert//HTR. Vol. 57. P. 281–299. Cross F. M., Jr., 1976: The evolution of the theory of local texts//Qumran and the History of the Biblical Text/Ed. by F. M. Cross and Sh. Talmon. London: Harvard Un-ty Press. P. 306–320. Davies G. J., 1982: A fragment of an early recension of the Greek Exodus//Studia evangelica. Berlin. Vol. 7. S. 151 – 156 (­ TU. Bd 126). Dicks С D., 1948: The Matthean text of Chrysostom in the homilies on Matthew//JBL. Vol. 67. P. 365–376. Dorival G., 1985: La postérité littéraire des chaînes exégétiques grecques//Revue des études byzantines. T. 43. P. 209–2226. Dörrie H., 1940: Zur Geschichte der Septuaginta im Jahrhundert Konstantins//Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft und die Kunde der älteren Kirche. Bd 39 (Berlin, 1941). S. 57–110. Dujev J., 1981: A propos des reflets du Cantique des Cantiques sur l " art et littérature du Moyen age//Зограф. 12. С. 5–7. Engberg 1980: Prophetologium. Pars altérä lectiones anni immobilis/Ed. G. Engberg. Copenhague, 1980–1981 (­Monumenta musicae byzantinae. Vol. 1). Epp E. J., 1974: The Twentieth Century interlude in New Testament textual criticism//JBL. Vol.93. P. 386–414. Epp E. J., 1976: The eclectic method in New Testament textual criticism: Solution or symptom?//HTR.

http://azbyka.ru/otechnik/Anatolij-Aleks...

B., 1988; Duke R. K. The Persuasive Appeal of the Chronicler: A Rhetorical Analysis. Sheffield, 1990; Rofé A. Ephraimite versus Deuteronomic History//Storia e tradizioni di Israele: Scritti in onore di J. Alberto Soggin/Ed. D. Garrone. Brescia, 1991. P. 221-235; Forshey H. Court Narrative//ABD. 1992. Vol. 1. P. 1172-1178; McKenzie S. L. Deuteronomistic History//Ibid. Vol. 2. P. 160-167; Rogerson J. W. M. L. de Wette: Founder of Modern Biblical Criticism. Sheffield, 1992; Braulik G. Theorien über das deuteronomistische Geschichtswerk (DtrG) im Wandel der Forschung//Einleitung in das AT/Hrsg. E. Zenger. Stuttg., 1995, 2004 5. S. 191-202 (рус. пер.: Книга Второзакония//Введение в ВЗ/Ред.: Э. Ценгер; Пер.: ББИ. М., 2008. С. 176-231); Спиноза Б. Богословско-политический трактат. Минск, 1998. М., 2003; Тищенко С. В. Кто написал Тору?: К лит. истории Пятикнижия//Библия: Лит. и лингвист. исследования. М., 1998. Вып. 1. С. 11-81; Вейнберг Й. Введение в Танах. М.; Иерусалим, 2000-2003. 3 т.; Blum E. Ein Anfang der Geschichtsschreibung?//Die sogenannte Thronfolgegeschichte Davids. Freiburg; Gött., 2000. S. 4-37; Tuell S. S. 1st and 2nd Chronicles. Louisville, 2001; Мень А. Библиологический словарь. М., 2002; Lemche N. P. On the Problems of Reconstructing Pre-Hellenistic Israelite (Palestinian) History//«Like a Bird in a Cage»: The Invasion of Sennacherib in 701 BCE/Ed. L. L. Grabbe. L.; Sheffield, 2003. P. 150-167; Knoppers G. N. I Chronicles 1-9. N. Y., 2004; Die deuteronomistischen Geschichtswerke/Hrsg. M. Witte e. a. B.; N. Y., 2006. (BZAW; 365); Römer Th. Entstehungsphasen des «deuteronomistischen Geschichtswerkes»//Ibid. S. 45-70; Young I., Rezetko R., Ehrensv ä rd M. Linguistic Dating of Biblical Texts. L.; Oakville, 2008; Астапова О. Р. Священное царство и царственное священство в религиозно-политической традиции Древнего Ближнего Востока: Египет, Месопотамия, Израиль: Дис./РГГУ. М., 2009; Барский Е. В. Богословское осмысление образа Ездры в Ветхом Завете, в межзаветной и апокрифической литературе: Дис./ПСТГУ.

http://pravenc.ru/text/675041.html

А. P. Stanley (декан Вестминстера): Lectures on the History of the Jewish Church. Lond. and N. York, 1863 — 1876, 3 vols. Основаны на работах Эвальда. W. Wellhausen: Geschichte Israels. Berlin, 1878, 3d ed. 1886. Перевод Black и Menzies: Prolegomena to the History of Israel. Edinb. 1885. E. Schürer: Geschichte des jud. Volkes im Zeitalter Christi. 1886 sq. 2 vols. A. Edersheim: Prophecy and History in relation to the Messiah. Lond. 1885. A. Köhler: Lehrbuch der bibl. Geschichte des A. Т. Erlangen, 1875 — 1888. С. A. Briggs: Messianic Prophecy. N. York and Edinb. 1886. V. H. Stanton: The Jewish, and the Christian Messiah. Lond. 1886. B. Stade: Gesch. des Volkes Israel. Berlin, 1888, 2 vols. Радикальная точка зрения. Е. Renan: Hist, du peuple d " Israel. Paris, 1887 sqq., 3 vols. Англ. перевод: London, 1888 sqq. Радикальная точка зрения. В. Kittel: Gesch. der Hebräer. Gotha, 1888 sqq. Умеренная точка зрения. Franz Delitzsch (ум. 1890): Messianische Weissagungen in geschichtlicher Folge. Leipzig, 1890. Его последняя работа. Перевод: Sam. Ives Curtiss (из Чикаго), Edinb. and New York, 1892. б) Еврейские авторы J. M. Jost: Geschichte der Israeliten seit der Zeit der Maccabäer bis auf unsere Tage. Leipz. 1820 — 1828, 9 vols. Он же: Geschichte des Judenthums und seiner Secten. 1857 — 1859, 3 vols. Salvador: Histoire de la domination Romaine en Judee et de la ruine de Jerusalem. Par. 1847, 2 vols. Raphall: Post–biblical History of the Jews from the close of the О. T. about the year 420 till the destruction of the second Temple in the year 70. Lond. 1856, 2 vols. Abraham Geiger (либеральный раввин из Франкфурта–на–Майне): Das Judenthum und seine Geschichte. Breslau; 2d ed. 1865 — 1871, 3 vols. С приложением о Штраусе и Ренане. Охватывает период до XVI века. Англ. перевод: Maurice Mayer. N. York, 1865. L. Herzfeld: Geschichte des Volkes Jizrael. Nordhausen, 1847 — 1857, 3 vols. To же сочинение, сокращенное до однотомника, Leipz. 1870. Н. Grätz (проф. в Бреслау): Geschichte der Juden von den ältesten Zeiten bis auf die Gegenwart. Leipz. 1854 — 1870, 11 vols, (до 1848 г.).

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=683...

549 См.: Cross F.M. The History of the Biblical Text in the Light of Discoveries in the Judaean Desert//Qumran and the History of the Biblical Text. P. 184. 550 См.: The Cambridge History of the Bible. Vol. 1. P. 187. Об отклонениях библейских цитат в Иерусалимском Талмуде от МТ в сторону СП и LXX см. в статье: Винников И.Н. Самаритянское Пятикнижие и устная палестинская традиция//Палестинский сборник. Вып. 15 (78). М.; Л., 1966. С. 74–90. Относительно средневековых текстов И.Ш. Шифман отмечает, что «цитаты из Библии у еврейских писателей X-XI вв. обнаруживают в некоторых случаях близость к вариантам Септуагинты» (Ветхий Завет и его мир. С. 15). 551 О принципиальной, но редкой возможности обнаружения свитков с альтернативным евр. текстом в талмудическую эпоху сообщает сам Талмуд, запечатлевший правила предосторожности на этот случай: «Если он нашел книги, то читает в них раз в тридцать дней, а если не умеет читать, то развертывает их; но не должен изучать по ним нечто для него новое, и другой не должен читать вместе с ним» (Бава Мециа II, 8). Тосефта к этому месту прибавляет: «не должен читать в них дважды один и тот же отдел, не должен переводить читаемое, втроем нельзя читать... Симмахос говорил: в новых – раз в тридцать дней, в старых – раз в двенадцать месяцев». 552 Само возвышение протораввинистического учительства было, по-видимому, связано с тем, что во время рассеяния евр. народ начал утрачивать свою органичную иерархическую структуру: «Замена родо-племенной организации иной формой стала жизненной необходимостью, и эта задача была решена объединением “осиротевших” домов отца в территориальные, локальные общины по принципу соседства» (Вайнберг Й. Введение в Танах. М., 2002. С. 95). 553 Эвиониты (евр. – направление в иудеохристианстве, сторонники которого придерживались отказа от частной собственности, а также соблюдения Моисеева Закона. 554 См. у Фильда на с. XXIX. Там же доказывается, что Симмах был последним из новых переводчиков, почему его и не упоминает св. Ириней, писавший в начале правления Севера.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/septuag...

   001    002    003   004     005    006    007    008    009    010