Blenkinsopp, J. Prophecy and Canon: A Contribution to the Study of Jewish Origins. Notre Dame, IN: University of Notre Dame Press, 1977, c. 80–95. Cassuto, U. «The Son of Moses (Deuteronomy Chapter XXXII, 1–43)». В Biblical and Oriental Studies. Перевод Israel Abrahams. 2 vols. Jerusalem: Magnes Press, the Hebrew University, 1974, т. 1, c. 41–46. . «Deuteronomy Chapter XXXII and the New Year in Ancient Israel». В Biblical and Oriental Studies. Jerusalem: Magness Press, т. 1, c. 47–70. Childs, B. Introduction to the Old Testament As Scripture. Philadelphia: Fortress, 1979, c. 219–221. Coats, G. W. «Legendary Motifs in the Moses Death Reports». CBQ 39 (1977): 34–44. Crenshaw, J. «High Places of Earth». CBQ 34 (1972): 39–53. Cross, F. M., and Freedman, D. N. Studies in Ancient Yahwistic Poetry. Missoula, MT: Scholars Press for the Society of Biblical Literature, dissertation series, no. 21, 1975, c. 97–122. Dahood, M. «Northwest Semitic Notes on Dt 32, 20». Bibl 54 (1973): 405–406. Gordis, R. «Critical Notes on the Blessing of Moses (Dt. 33:21)», и «Additional Note on Dt. 33:27». В The Word and the Book: Studies in Biblical Language and Literature. New York: Ktav, 1976, c. 337–339. Grossfeld, B. «Neofiti 1 to Deut. 3 1,7. The Problem Re-analyzed». ABR 25 (1976): 30–34. Hidal, S. «Some Reflections on Deuteronomy 32». ASTIll (1978): 15–21. Klein, M. « Deut. 31:7 , Tby " or tbwT JBL 92 (1973): 584–585. Labuschagne, C. J. «The Tribes in the Blessing of Moses». OTS 19 (1974): 97–112. Lundbom, J. R. «Lawbook of the Josianic Reform». CBQ 38 (1976): 293–302. McCarthy, D. J. «Installation Genre?» JBL 90 (1971): 31–41. Mendenhall, G. E. «Samuel " s " Broken Rib»: Deuteronomy 32». В No Famine in the Land. Studies in honor of John L . McKenzie. Missoula, MT: Scholars Press for the Institute for Antiquity and Christianity, 1975, c. 63–74. Polzin, R. Moses and the Deuteronomist: A Literary Study of the Deuteronomic History. New York: Seabury, 1980, c. 71–72. Weisman, Z. «A Connecting Link in an Old Hymn. Deuteronomy XXXIII, 19A, 21B». FT2 8 (1978): 365–368.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/spravo...

Содержание курса «Ориентирование в Ветхом Завете» (Old Testament Orientation) - «An examination of the current status of research in studies relative to the Pentateuch and Historical Books. Special attention will be given to biblical introduction, hermeneutics, and the acquiring of a strategic grasp of the historical setting, literary genres, and structure of each book, as well as areas of particular critical concern» – Liberty University Graduate Catalog 2008-2009 – p.139. Содержание куса «Герминевтика» (Hermeneutics) – «An advanced course in hermeneutics including a study of the history of interpretation, both biblical and extra-biblical, and an examination of the current status of various interpretive approaches to the Scriptures» - Liberty University Graduate Catalog 2008-2009 – p.138. Продолжение курса «New Testament Orientation» - «with a general and special introduction of Acts and the Pauline Epistles. The study of hermeneutics will continue with emphasis upon word meaning, figures of speech, and other linguistic matters». Продолжение курса «New Testament Orientation» - «An examination of the current status of research in studies relative to the poetic and prophetic books. Special attention will be given to biblical introduction, hermeneutics, and the acquiring of a strategic grasp of the historical setting, literary genres, and structure of each book, as well as areas of particular critical concern». – Liberty University Graduate Catalog 2008-2009 – p.138-139. Комментарии ( 1): прот. Александр Голубов 16 октября 2010г. 11:34 В раздел " Некоторая статистика " вкралась то ли ошибка, то ли опечатка: " NCDE " расшифровывается как " Национальный Центр Образования Связанного с развитием " - National Center for Developmental  Education . Центр занимается  вопросами образования " недоподготовленных для поступления в вузы " (образовательно отсталых) студентов. Автор, видимо, хотел указать на " NCES " -  National Center for Educational Statistics , " Национальный Центр Статистики в области Образования " , являющийся частью Департамента (министерства) Образования США (сноска 5).

http://bogoslov.ru/article/1169143

После Второй мировой войны одним из главных направлений в американской библейской археологии стало исследование рукописей Мертвого моря. Из наиболее известных американских кумрановедов следует назвать М. Бэрроуза (см.: Burrows М. The Dating of the Dead Sea Scrolls//BASOR. 1951, 122. P. 4–6; см. также: Fritsch Ch. The Qumran Community: Its History and Scrolls. N. Y., 1956), Ф. Кросса (см.: Cross F., Jr. The Manuscripts of the Dead Sea Caves//BA. 1954. V. 17, 1. P. 2–21; см. также: Cross F., Jr. Canaanite Myth and Hebrew Epic: Essays in the History of the Religion of Israel. Cambridge, 1973; Cross F., Jr. The Discovery of the Samaria Papyri//BA. 1963. V. 26, 4. P. 110–121; Cross F., Jr. Papyri of the Fourth Century B.C. from Daliyeh//New Directions in Biblical Archaeology/Eds.: D. Freedman, J. Greenfield. Garden City, 1971. P. 45–69; см. также: Cross F., Jr. The Papyri and Their Historical Implications//Discoveries in the Wâdi ed-Dâliyeh//AASOR. 1974. V. 41. P. 17–29). Продолжались и ранее начатые раскопки памятников Святой Земли, в связи с чем следует упомянуть таких известных продолжателей дела В. Олбрайта, как П. Мури (см.: Moorey Р. Excavation in Palestine. Guildford, 1981) и П. Лапп (см.: Lapp P. Biblical Archaeology and History. Cleveland, 1969). Продолжались также американские исследования Иерусалима (см.: Hamrick Е . The Third Wall of Agrippal//BA. 1977. V. 40, 1. P. 18–23; Hennessy J. Preliminary Report on Excavations at the Damascus Gate, Jerusalem (1964–1966)//Levant. 1970. V. 2. P. 22–27; Hopkins I. Jerusalem: A Study in Urban Geography. Grand Rapids, 1970). Немалое участие принимали американцы и в раскопках, считающихся израильскими, – в большинстве из них рабочей силой были американские студенты, да и финансирование также шло из-за океана. Особое внимание библейские археологи из США уделяли теме, столь долго разрабатывавшейся В. Олбрайтом, – археологическому подтверждению завоевания Святой Земли израильтянами во времена Иисуса Навина (см.: Callaway J. Excavating Ai (et-Tell): 1964–1972//BA. 1976. V. 39, 1. P. 18–30; Fritz V. Conquest or Settlement? The Early Iron Age in Palestine//BA. 1987. V. 50, 2. P. 84–100; Fritz V. The Israelite «Conquest» in the Light of Recent Excavations of Khirbet el-Meshash//BASOR. 1981, 241. P. 61–73) и в период Судей (см.: Callaway J. The Settlement in Canaan: The Period of the Judges//Ancient Israel: A Short History from Abraham to the Roman Destruction of the Temple/Ed.: H. Shanks. Englewood Cliffs; Washington, 1988. P. 53–84; Stager L. The Archaeology of the Family in Ancient Israel//BASOR. 1985, 260. P. 1–35), а также подтверждению этих событий археологическими памятниками других стран Древнего Востока (см.: Singer I. Merneptah’s Campaign to Canaan and the Egyptian Occupation of the Southern Coastal Plain of Palestine in the Ramesside Period//BASOR. 1988, 269. P. 1–10).

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/biblejs...

Богословско-политический трактат. М., 1957; Freedman D. N. The Chronicler " s Purpose//CBQ. 1961. Vol. 23. P. 436-442; Eissfeldt O. The OT: An Introd., Including the Apocrypha and Pseudepigrapha, and also the Works of Similar Type from Qumran: The History of the Formation of the OT. N. Y., 1965; Lemke W. E. The Synoptic Problem in the Chronicler " s History//HarvTR. 1965. Vol. 58. P. 349-363; Myers J. M. I Chronicles. Garden City (N. Y.), 1965; idem. II Chronicles . Garden City (N. Y), 1983; Ginsburg C. D. Introd. to the Massoretico-Critical Edition of the Hebrew Bible. N. Y., 1966; Ackroyd P. R. History and Theology in Writtings of Chronicler//Concordia Theol. Monthly. 1967. Vol. 38. P. 505-515 (= idem. The Chronicler in His Age . Sheffield, 1991. P. 252-272); Michaeli F. Les livres des Chroniques, d " Esdras et de Nehemie. Neuchâtel, 1967; Japhet S. The Supposed Common Authorship of Chronicles and Ezra-Neemiah Investigated Anew//VT. 1968. Vol. 18. P. 330-333; eadem. I (?) II Chronicles. L., 1993; eadem. From the Rivers of Babylon to the Highlands of Judah: Coll. Studies on the Restoration Period. Winona Lake, 2006; Willi T. Die Chronik als Auslegung. Gött., 1972; Williamson H. G. M. A Note on I Chronicles 7:12//VT. 1973. Vol. 23. P. 375-379; idem. Israel in the Books of Chronicles. Camb., 1977; idem. 1 and 2 Chronicles. L., 1982. P. 5-70; Barzilay I. Yoseph Shlomo Delmedigo, (Yashar of Candia). Leiden. 1974; Cross F. M. A Reconstruction of the Judean Restoration//JBL. 1975. Vol. 94. Р. 4-18; idem. The Contribution of the Qumran Discoveries to the Study of the Biblical Text//Qumran and the History of the Biblical Text/Ed. F. M. Cross, Sh. Talmon. Camb; L., 1975. P. 278-292; Coggins R. J. First and Second Books of the Chronicles. Camb., 1976; Throntveit M. Linguistic Analysis and the Question of Authorship in Chronicles, Ezra and Nehemiah//VT. 1982. Vol. 32. P. 201-216; idem. When Kings Speak: Royal Speech and Royal Prayer in Chronicles. Atlanta, 1987; McKenzie S. L.

http://pravenc.ru/text/2578974.html

Vol. 18. P. 234-240; idem. Transition Period in Biblical Hebrew: A Study in Post-exilic Hebrew and its Implications for the Dating of Psalms. Jerushalaym, 1972; Emerton J. A. Were Greek Transliterations of the Hebrew Old Testament used by Jews before the Time of Origen?//JThSt. N. S. 1970. Vol. 21. N 1. P. 17-31; Gibson J. C. L. Textbook of Syrian Semitic Inscriptions. Oxf., 1971. Vol. 1: Hebrew and Moabite Inscriptions; Kutscher E. Y. The Language and Linguistic Background of the Isaiah Scroll (1QIsa). Leiden, 1974; idem. A History of the Hebrew Language. Leiden, 1982; idem. Hebrew Language: Dead Sea Scrolls//EncJud. Vol. 8. P. 634-639; idem. Hebrew Language: Mishnaic//Ibid. Vol. 16. P. 1583-1607; Blau J. A Grammar of Biblical Hebrew. Wiesbaden, 1976; Meshel Z., Meyers C. The Name of God in the Wilderness of Zin//BiblArch. 1976. Vol. 39. N 1. P. 6-10; Polzin R. Late Biblical Hebrew: Toward an Historical Typology of Biblical Hebrew Prose. Missoula, 1976; Shea W. H. The date and significance of the Samaria ostraca//IEJ. 1977. Vol. 27. P. 16-27; Meshel Z. Kuntillet Ajrud: A Religious center from the time of the Judaean monarchy on the border of Sinai. Jerusalem, 1978; Gelb I. J. Computer-Aided Analysis of Amorite. Chicago, 1980; Гебраистика//Краткая Евр. Энциклопедия. Иерусалим, 1982. Т. 2. Стб. 46-57; Golb N. Who Hid the Dead Sea Scrolls?//BiblArch. 1985. Vol. 48. N 2. P. 68-82; Qimron E. The Hebrew of the Dead Sea Scrolls. Atlanta, 1986; Tov E. The orthography and language of the Hebrew scrolls Found at Qumran and the origin of these scrolls//Textus. Jerusalem, 1986. Vol. 13. P. 31-57; Huehnergard J. Northwest Semitic Vocabulary in Akkadian Texts//JAOS. 1987. Vol. 107. N 4. P. 713-725; Holladay W. L., ed. A Concise Hebrew and Aramaic Lexicon of the Old Testament. Leiden, 1988; Ме " ор ‘айин («Светоч глаза»): Караимская грамматика древнеевр. языка: Изд. по ркп. 1208/Изд. текста, пер. с древнеевр. яз., исслед. и коммент.: М. Н. Зислин. М., 1990. (Памятники письменности Востока; 96); Айхенвальд А.

http://pravenc.ru/text/187295.html

431 Не соглашаясь со всеми допущениями книги Moshe Weinfeld (Deuteronomy and the Deuteronomic School [Oxford: Clarendon Press, 1972; repr., Winona Lake, IN: Eisenbrauns, 1992], pp. 320–359), все же признаем, что она дает полезную сводку фраз и слов из Второзакония, которые отражаются в большей части остальных книг еврейской Библии, что указывает на Второзаконие, как на важную книгу, с которой сверялись остальные библейские авторы. 433 Neils Peter Lemche, Early Israel: Anthropological and Historical Studies on the Israelite Society before the Monarchy (Leiden: E.J. Brill, 1985); id., The Israelites in History and Tradition (Louisville, KY: Westminster John Knox, 1998). 434 Thomas L. Thompson, Early Histoiy of the Israelite People: From the Writtem and Archaeological Sources Leiden: E.J. Brill, 1992); id., The Mithic Past; Biblical Archaeology and the Myth of Israel (New York: Basic Books, 1999). 436 Israel Finkelstein and Neil Asher Silberman, The Bible Unearthed: Archaeology " s New Vision of Ancient Israel and the Origin of Its Sacred Text (New York: Touchstone, 2002). 437 Keith W. Whitelam, The Invention of Ancient Israel: The Silencing of Palestinian History (London Routledge, 1996). Этот автор зашел слишком далеко, утверждая, что израильская история была составлена после периода вавилонского пленения. В академическом мире эта идея была возведена в ранг абсолюта и стала инструментом замалчивания настоящей палестинской истории. Такой подход во многом подогревался политическими страстями. 439 Очень полезная работа William G. Dever, What Did the Biblical Writers Know and When Did they Know It? What Archaeology Can Tell Us about the Reality of Ancient Israel [Grand Rapids: Eerdmans, 2001]). Она демонстрирует, что библейские тексты отражают многие стороны жизни, относящиеся к периоду предшествующему вавилонскому пленению. Другие полезные работы на эту тему – это книги Китчена, (Kitchen, Reliability) и серия эссе, под редакцией James К. Hoffmeier and Alan Millard, The Future of Biblical Archaeology: Reassessing Methodologies and Assumptions [Grand Rapids: Eerdmans, 2004]).

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/vved...

Summary This book is concerned with the life and literary and theological output of St. Jerome of Stridon (ca. 331/347–419/420), who was one of the greatest Saints of the Early Christian Church, a famous translator of the Bible into Latin (so-called Versio Vulgata), an outstanding biblical scholar and exegete, a preacher of virginity and asceticism, a founder of Christian historiography and hagiography and a tireless controversialist of his time. In this book the author, for the first time in Russian patristic, historical-theological and historical-philosophical studies, makes an attempt of a complex study of the life, literary output and theological heritage of St. Jerome. The book, written according to the classical model of patristic study, consists of three parts. In the first part the author investigates the biographical data of St. Jerome, whose life is divided into seven periods. The facts of St. Jerome’s life are not simply described as such, but are regarded in close connection with his time and the great dogmatic controversies of the IV–V cent. A. D. The author tries to elucidate an evolution of St. Jerome’s character, of his views and his scientific interests. The second part is a detailed examination of the whole corpus of St. Jerome’s works, which according to their subject are divided into five groups besides numerous homilies and letters. The author makes an attempt to establish the possible dates and circumstances of writing of each work, scrutinize its contents and characteristic features, and to make note of all editions of the original text which are available nowadays. The third part is a scrupulous analysis and the author’s own original reconstruction of the basic principles and features of the theological doctrine of St. Jerome, as well as a clarification of his contribution to the biblical and theological studies of the day. The book will be profitable for all readers who are interested in Patristics, biblical exegesis, Church history and medieval philosophy and culture. Читать далее Источник: Блаженный Иероним Стридонский библеист, экзегет, теолог=St. Jerome of Stridon biblical scholar, exegete/А.Р. Фокин ; Отд. по делам молодежи Русской Православной Церкви [и др.]. - Москва : Центр библейско-патрологических исслед., 2010. - 224 с. Поделиться ссылкой на выделенное

http://azbyka.ru/otechnik/Aleksej-Fokin/...

1222 Coady, Testimony, глава 1, полагает, что еще одна причина этого – математическая теория вероятности. 1230 P. Ricoeur, Memory, History, Forgetting (tr. K. Blarney and D. Pellauer; Chicagö University of Chicago Press, 2004) 165. 1231 Цит. по: S. Byrskog, Story as HistoryHistory as Story (WUNT 123; Tübingen: Mohr, 2000; reprinted Leiden: Brill, 2002) 179. 1234 Английский перевод основного труда M. Блока – см.: M. Bloch, The Historians Craft (tr. P.Putnam; Manchester: Manchester University Press, 1954). 1239 Я позволил себе заменить в английском переводе Блока «tracks» на «traces», поскольку французский термин, обозначающий исторические свидетельства, в английском языке чаще переводится этим словом. 1241 Collingwood, The Idea of History, 269. Bloch, The Historians Craft, 64, пишет без ссылки на Бэкона: «С того момента, когда мы больше не ограничиваемся простым записыванием слов свидетелей, когда мы решаемся заставить их заговорить, если понадобится, даже против воли, становится особенно необходим перекрестный допрос». Почему «заставить против воли»? Сам по себе перекрестный допрос проводится не против воли свидетелей; так можно говорить лишь о перекрестном допросе, сопровождаемом пыткой. 1242 См., например, P. Marshall, Naturé " s Weh: An Exploration of Ecological Thinking (London: Simon and Schuster, 1992) 182–186; R. Bauckham, God and the Crisis of Freedom (Louisvillë Westminster John Knox, 2002) 159–165. 1249 I. A. Provan, «Knowing and Believing,» in C. Bartholomew, C. S. Evans, M. Healy, and M.Rae, eds., «Behind» the Text: History and Biblical Interpretation (Scripture and Hermeneutics Series 4; Grand Rapids: Zondervan, 2003) 229–266, также возражает против пренебрежения к свидетельствам в современной исторической науке, оправдывая доверие к источникам в античности тем, что «в первую очередь мы узнаем о прошлом… по чужим свидетельствам, а не какими-либо иными путями» (230); «мы «узнаем», выслушивая свидетельства и их интерпретации, а затем выбирая, кому верить» (231). В своей статье он подчеркивает зависимость исторического знания от свидетельств на примерах изучения Ветхого Завета, в особенности в современных работах по истории Израиля.

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/iisu...

Mendenhall, G. E. «The Census Lists of Numbers 1 and 26». JBL 11 (1958): 52–66. Milgrom, J. «Priestly Terminology and the Political and Social Structure of Pre-Monarchic Israel». JQR 69 (1978): 65–81, особенно 79–81. Sasson, J. «A Genealogical " Convention» in Biblical Chronography?» ZA W 90 (1978): 171–185. Vaux, R. de. The Early History of Israel. Philadelphia: Westminster, 1978, c. 724–727. Wenham, J. W. «Large Numbers in the Old Testament». ТВ 18 (1967): 19–53, особенно с. 24–39. Главы 3–4 Abba, R. «Priests and Levites». В IDB, 3, с. 876–889. Cody, A. A History of Old Testament Priesthood. Rome: Pontifical Biblical Institute, 1969, c. 29–38. Milgrom, J. Studies in Levitical Terminology, 1: The Encroacher and the Levite. the Term Aboda. University of California Publications in Near Eastern Studies, том 14, Berkeley: University of California Press, 1970. Cm. «References», c. 102. Vaux, R. de. Ancient Israel, t. 2, Religious Institutions. New York: McGraw-Hill, 1965, c. 358–371. Глава 5 ст. 5–10 Milgrom, J. Cult and Conscience: The ASH AM and the Priestly Doctrine of Repentance. Leiden: E. J. Brill, 1974, c. 104–106. ст. 11–31 Brichto, H. C. «The Case of the Sota and a Reconsideration of Biblical Law». HUCA 46 (1975): 55–70. Fishbane, M. «Accusations of Adultery: A Study flaw and Scribal Practice in Numbers 5:11–31». HUCA 45 (1974): 25–45. Frymer, T. S. «Ordeal, judicial». В IDBSuppl, c. 638–640. Phillips, A. C. Ancient Israel " s Criminal Law. A New Approach to the Decalogue. Oxford: Basil Blackwell, 1970, c. 118–121. Sasson, J. «Numbers 5 and the " Waters of Judgment. BZ 16 (1972): 249–251. Ward, E. F. de. «Superstition and Judgment». ZAIV89 (1977): 1–19, особенно c. 13–14. Глава 6 ст. 1–21 Eichrodt, W. Theology of the Old Testament. Перевод J. Baker. 2 vols. Philadelphia: Westminster, 1967, т. 2, c. 303–306. Milgrom, J. Cult and Conscience: The ASH AM and the Priestly Doctrine of Repentance. Leiden: E. J. Brill, 1974, c. 66–70. . «Nazirite». EncJud 12 (1971): 907–909.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/spravo...

De Vries, S. J. «The Time Word mahar as a Key to Tradition Development». ZA W 87 (1975): 65–79, особенно 73–77. Jobling, D. «A Structural Analysis of Numbers 11 and 12». SBL Seminar Papers, 1977, c. 171–204. . The Seme of Biblical Narrative: Three Structural Analyses in the Old Testament. JSOT Supplement Series, t. 7. Sheffield: Department of Biblical Studies, University of Sheffield, 1978. Kselman, J. S. «Notes on Numbers 12:6–8». VT26 (1976): 500–505. Neve, L. The Spirit of God in the Old Testament. Tokyo: Seibunsha, 1972. Числа (13–14) Brin, G. «The Formula " From ... and Onward/Upward» (m ... whl " h wm " lh)». JBL 99 (1980): 161–171. Coats, G. W. Rebellion in the Wilderness: The Murmuring Motif in the Wilderness Traditions of the Old Testament. Nashville: Abingdon, 1968, c. 137–156. Flanagan, J. W. «History, Religion, and Ideology, The Caleb Tradition». Horizons 3 (1976): 175–185. McEvenue, S. E. «A Source-Critical Problem in Nm 14, 26–38». Bibl 50 (1969): 453–465. . The Narrative Style of the Priestly Writer. Rome: Biblical Institute Press, 1971, c. 90–144. Ovadiah, A. «The Relief of the Spies from Carthage». IE J 24 (1974): 210–214. Sakenfeld, K. D. «The Problem of Divine Forgiveness in Numbers 14». (HQ 37 (1975): 317–330. Vaux, R. de. The Early History of Israel. Philadelphia: Westminster, 1978, c. 523–526. Числа 15 Fox, M. V. «The Sign of Covenant Circumcision in the Light of Priestly " of Etiologies». RB 81 (1974): 481–523. Robinson, G. «The Prohibition of Strange Fire in Ancient Israel. A New Look at the Case of Gathering Wood and Kindling Fire on the Sabbath». КГ28 (1978): 301–317, особенно 313–317. Toeg, A. «A Halakhic Midrash in Num XV, 22–31 ». Tarbiz 43 (1973/74): 1–20, English summary, c. 1–2. Числа (16–18) Coats, G. W. Rebellion in the Wilderness: The Murmuring Motif in the Wilderness Traditions of the Old Testament. Nashville: Abingdon, 1968, c. 156–184. Hanson, Н. Е. « Num. XVI, 30 and the Meaning of Bara». VT 22 (1972): 353–359. Milgrom, J. Studies in Levitical Terminology, I: The Encroacher and the Levite, the Term ‘Aboda. University of California Publications in Near Eastern Studies, том 14, Berkeley: University of California Press, 1970, c. 18–35.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/spravo...

   001    002   003     004    005    006    007    008    009    010