В Риме 3-дневные Rogationes по галликанскому обычаю стали совершать только в нач. IX в. по указу папы Льва III: в понедельник шествие направлялось из базилики Девы Марии (Санта-Мария-Маджоре) в Латеранскую базилику, во вторник - из «титульной» ц. св. Сабины (Санта-Сабина) в базилику св. Павла (Сан-Паоло-фуори-ле-Мура), в среду - из базилики Св. Креста (Санта-Кроче-ин-Джерузалемме) в базилику св. Лаврентия (Сан-Лоренцо-фуори-ле-Мура) (LP. 98. 43). Поскольку в Риме уже существовала практика проведения т. н. Великой Л. 25 апр., Rogationes получили наименование Малой Л., причем антифоны и коллекты для нового чинопоследования были частично заимствованы из чина Великой Л. (OR L 36// Andrieu. Ordines. Vol. 5. P. 315-341). Великая Л. под таким названием известна в Риме по крайней мере с 598 г. (сохр. хартия с объявлением о предстоящем празднике: Greg. Magn. Reg. Epist. App. 4). Шествие начиналось от «титульной» ц. св. Лаврентия (Сан-Лоренцо-ин-Лучина), проходило по Фламиниевой дороге с остановкой у базилики св. Валентина за стенами близ Мульвийского моста, затем пересекало р. Тибр и двигалось по направлению к Ватикану, чтобы завершиться службой в базилике св. Петра (самый ранний маршрут восстанавливается по рубрикам в Сакраментарии Григория: Sacr. Greg. 100. 466-471// Deshusses. Vol. 1. P. 211-212; в начале этого пути было совершено нападение на папу Льва III - LP. 98. 11). Дата праздника и маршрут процессии указывают на то, что Великая Л. стала заменой языческого праздника Робигалии, связанного с молениями об урожае зерновых (см.: Ovid. Fast. IV 905-942). Валафрид Страбон отмечал, что Великая Л. была установлена свт. Григорием в самом начале его понтификата после наводнения и по причине смерти от тяжелой болезни его предшественника папы Пелагия II ( 590) ( Walafrid. Strabo. De exordiis. 29). При этом Валафрид Страбон ссылался на сообщение Павла Диакона ( Paul. Diac. Hist. Langobard. 3. 24), в котором в действительности речь шла о другой Л., установленной свт. Григорием, т. н. Septiformis. Хотя Валафрид Страбон разделял эти 2 вида Л., последующие толкователи богослужения полагали, что речь идет об одном установлении ( Beleth. Ration. div. offic. 122; Sicard. Mitrale. VII 6).

http://pravenc.ru/text/2110565.html

В 308 г. Максимин Даза, недовольный своим титулом цезаря, проявил независимость от августа Галерия и намеренно объявил о смягчении антихрист. мер (Ibid. 9. 1). Постепенно Г. затихло и во владениях «старшего» августа Галерия. В 311 г. этот император, пораженный неизлечимой болезнью, издал эдикт, к-рый впервые в истории Римской империи предоставлял Церкви легальный статус, признавая христианство дозволенной религией ( Euseb. Hist. eccl. VIII 17; Lact. De mort. persecut. 34). Имп. Максимин Даза (305-313) Вмч. Феодор Стратилат встречает имп. Лициния. Клеймо иконы «Вмч. Феодор Стратилат с 14 сценами из жития». XVI в. (НГОМЗ) Вмч. Феодор Стратилат встречает имп. Лициния. Клеймо иконы «Вмч. Феодор Стратилат с 14 сценами из жития». XVI в. (НГОМЗ) принял в управление весь Восток империи после смерти Галерия (5 мая 311) и, несмотря на эдикт о веротерпимости, возобновил Г. В это время оно перестало быть вопросом только внутренней политики, поскольку Максимин начал войну с соседним Армянским царством, к-рое 10 лет назад, при Трдате III, приняло христианство как офиц. религию ( Euseb. Hist. eccl. IX 8. 2, 4). Во владениях Дазы впервые пытались реорганизовать язычество, придав ему особое иерархическое устройство, напоминавшее Церковь ( Lact. De mort. persecut. 36-37; Greg. Nazianz. Or. 4). По указанию Максимина Дазы распространялись подложные «Акты Пилата», содержавшие клевету на Христа ( Euseb. Hist. eccl. IX 5. 1). Император скрытно подстрекал язычников, чтобы они брали на себя инициативу изгонять христиан из городов. Последовали и новые казни: был брошен зверям престарелый еп. Сильван Эмесский вместе с диак. Лукой и чтецом Мокием (пам. 29 янв.), казнены еп. Мефодий Патарский (пам. 20 июня), архиеп. Петр Александрийский (пам. 25 нояб.), погибли др. епископы Египта; в Никомидии был убит ученый пресв. Антиохийской Церкви сщмч. Лукиан (пам. 15 окт.), пострадали также еп. Климент Анкирский (пам. 23 янв.), Порфирий Стратилат и 200 воинов в Александрии (пам. 24 нояб.), Евстафий, Феспесий и Анатолий Никейские (пам. 20 нояб.), Иулиан, Келсий, Антоний, Анастасий, Василисса, Марионилла, 7 отроков и 20 воинов Антинойских (Египет; 8 янв.), Мина, Ермоген и Евграф Александрийские (пам. 10 дек.) и др.

http://pravenc.ru/text/166129.html

Although the Greek term for sin had undergone changes to include more moral connotations (while sometimes retaining some of the term " s original amoral sense), 4048 John assumes the concept " s historical Jewish sense of transgression against God " s law (cf. 5:14; 8:34; 9:2–3,31), which in the Fourth Gospel especially involves unbelief against Jesus (8:21, 24, 46; 9:41; 15:24; 16:9). «Walking» is a theological term at times in John (e.g., 8:12; cf. 1 John 2:6 ), but that John sees Jesus «walking» (1:36) may well be no more significant than that he earlier saw him approaching (1:29). 4049 2. Ranked Before the Baptist (1:30) The Baptist again takes second place to Jesus. This passage, one of the few in which John and the Synoptics overlap, illustrates the point evident from other cases of overlap: the author of the Fourth Gospel clearly grounds his story in prior sources and, just as clearly, generally adapts them in his own christological language. Historical tradition stands behind the saying about the superior one coming after the Baptist (Matt 3:11; Mark 1:7 ; Luke 3:16), but again this tradition plays into the Fourth Gospel " s heightened emphasis of Jesus» superiority to the Baptist. The much more compressed Markan narrative connects in one logion the mightier coming one with the Baptist " s unworthiness to untie his sandals, as well as the Baptist " s water baptism versus Spirit baptism ( Mark 1:7–8 ; Matt 3:11; Luke 3:16); the Fourth Gospel or its tradition separates these components ( John 1:26, 27, 30, 33 ). «One who comes after me» could refer to a temporal succession of prophets, but many scholars think it reflects traditional early Christian language for «following after» in discipleship, suggesting that Jesus was among the Baptist " s disciples. 4050 (On this reading, Jesus is John " s disciple in 1:27, but John is not worthy to be even Jesus» slave, much less his disciple.) Although some propose that this interpretation suggests that the Baptist " s saying is a later Christian invention, 4051 the reverse is more likely; if anything, the Gospels suppress a tradition of Jesus being John s disciple, and only the Fourth Gospel even informs us that their ministries were partly concurrent (3:22–24, 26; contrast Mark 1:14 ).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

7413 Virgil Ee1. 2.63; Georg. 1.130; Phaedrus 1.8; Babrius 53.1–2; 94; Longus 2.16, 22; 4.15; Aeschylus Supp1. 351; frg. 23 (Glaucus; in LCL 2:393); Pindar Pyth. 2.84; Alciphron Farmers 18 (Eunapê to Glaucê), 3.21, par. 1, 3; Callimachus Iambus 12.202.70; Apollodorus Library 2.5.6; Lycophron Alex. 102–103, 147; Philostratus Hrk. 33.14; endangering weak humans in Xenophon Agesilaus 1.22; p. Seqa1. 5:1. 7417 Alciphron Farmers 5 (Agelarchides to Pytholaüs), 1.26, par. 3; cf. all the selfish in Musonius Rufus 14, p. 92.20–25. Talbert, John, 167, compares Philostratus Vit. Apol1. 8.22, where Apollonius guards his sheep from wolves, which represent worldly matters. «Wolves» are false teachers in Acts 20:29–30; John Chrystostom Hom. Jo. 23 (on John 2:1–22 ) calls the devil a predatory «wolf.» 7419 Phaedrus 1.16.5; Musonius Rufus 14, p. 92.21–22; cf. Paris as a «hungry» wolf in Lycophron Alex. 147. 7421 Derrett, «Shepherd,» 43, argues that Jewish law did not punish a hired shepherd who fled from a robber or wolves, but did not excuse him from a single wolf, as here (m. B. Mesi c a 7:9,11; but cf. b. B. Mesi c a 93b. 7422 Virgil Georg. 3.406–408 (which also lists roving «Spaniards» in a sense equivalent to «robbers»); Babrius 128.14. A slave who stole and killed goats is called a «wolf» (Alciphron Farmers 21 [Philopoemen to Moschion], 3.24, par. 1), since he has acted like one. 7426 People without a leader, like sheep without a shepherd, were bound to scatter ( John 16:32 ; Num 27:17; 1 Kgs 22:17; Matt 9:36), leaving them easy prey for wolves (4 Ezra 5:18). In 1 En. 89:59–63, the shepherds are the pagan nations appointed to judge Israe1. Köstenberger, John, 122–23, helpfully emphasizes the contrast between good and worthless shepherds in Zech 11:16–17. 7428 By contrast, Tg. Jer. 31euphemistically tones down «knowing the Lord» to «knowing the fear of the Lord.» 7431 In view of the whole Gospel, this takes καθς more strongly than even following the «pattern» (Painter, John, 100) of Jesus» relationship with his Father; neither is the text merely prescriptive («it is to reproduce the perfect permanent relationship between the Father and Himself,» Lightfoot, Gospel, 212).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

5831 See Neyrey, «Shame of Cross,» 126–27. Any honor claim was open to challenge (cf. Pilch, «Lying,» 132). 5832 Apollodorus 1.9.7; Maximus of Tyre Or. 29.4; 35.2; Meeks, «Agent,» 43; cf. Philós complaint about Gaius in Meeks, «Agent,» 55; Boring et a1., Commentary, 267–68, cites Josephus Ant. 19.4; Suetonius Calig. 22. 5833 Pilch, «Ribs»; contrast Matt 11:19/Luke 7:34. McGrath, «Rebellious Son,» argues that Jesus responds here to the charge of being a rebellious son ( Deut 21:18–21 ). 5834 Longenecker, Christology 137 n. 58, also finds Jesus» deity in 5:18; 10:33. 5835 E.g., SB 3924 in Sherk, Empire, 61; Germanicus deflects others» claims of his divinity (reflecting Tiberius " s insecurity that ultimately led to Germanicus " s death). 5836 1Macc 2:24–27, 50; 2Macc 4:2; Josephus Ant. 12.2; 1QS 9.23; Gal 1:14 ; Acts 22:3. See more fully the comment on John 2:17–22 . 5837 Lightfoot, Gospel, 149; esp. Dodd, More Studies, 31; a common analogy (e.g., Seneca Ep. Luci1. 84.8); on the imitation of God in ancient literature, see Keener, Matthew, 205; Vermes, Religion, 201–4. It is, however, doubtful that Jesus intends his sonship here generically (pace Dodd, More Studies, 31; Jeremias, Theology, 60). 5838 Dodd, More Studies, 33, 36–38 (also contending that apprenticeship functioned as a sort of adoption). The form of Jesus» claim, a negation followed by an affirmation, appears elsewhere in the Jesus tradition (cf. Dodd, More Studies, 39; Luke 6:40; 8:16; 11:21–22; 12:47–48). The father-son analogy was not the only possible one; followers could also imitate (μιμεσθαι) what they saw a leader do (ερων ποιουντα, as Cyrus commands in Xenophon Cyr. 8.6.10); Malina and Rohrbaugh, John, 116, suggest the patron-and-broker analogy for 5:21. 5839 See Odeberg, Gospel, 204–5, though the parallels in the third-century work 3 Enoch (10:4–5; 11:1–3; ch. 16; 48:10, 20 C) are so close that one suspects dependence on Johannine tradition. 5840 Burridge, Gospels, 208. 5841 The LXX employs a term foreign to John " s vocabulary here, but the sense is compatible.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

10131 E.g., Juvenal Sat. 1.71; Phaedrus 4.16.5–6; Plutarch R.Q. 40, Mor. 274A; Diogenes Laertius 2.73; but contrast Plato Rep. 5.452C; Dio Chrysostom Or. 13.24. 10134 Often recognized even in gospels where the psalm is not cited (e.g., Cope, Scribe, 103). Dodd, Tradition, 122, thinks John found the testimonium in a non-Markan stream of tradition. There is probably no symbolic allusion to the custom of a wearer rending garments for mourning (Plutarch Cicero 31.1; 1Macc 2:14; 4:39–40; 5:14; Keener, Matthew, 651–52). 10140 Edersheim, Life, 608, citing Ya1. Isa. 60; cf. also Pesiq. Rab. 36:2; 37:1. Whether this interpretation existed before the time of Jesus is unclear (Longenecker, Exegesis, 156, notes its use five times in 1QH to suggest that it may be messianic, but this is not absolutely clear), and certainly other interpretations existed (e.g., Midr. Pss. 22applies to Esther–Bowman, Gospel, 136); in any case, though many parallels with Ps 22 in the Passion Narrative are noteworthy, they also correspond with what we genuinely know of crucifixion. 10141 With Dibelius, Tradition, 188; Sherwin-White, Society, 46; also recognized in b. Sanh. 48b, bar. This practice stemmed from the custom of plundering the slain on the battlefield (cf., e.g., 1Sam 31:8 ; Joel 3:2–3 ; 2Macc 8:27; Virgil Aen. 11.193–194; Polybius 9.26; Dionysius of Halicarnassus R.A. 3.40.3; 3.56.4; 6.29.4–5; Livy 41.11.8; Appian R.H. 4.2; Philostratus Hrk. 35.3; and throughout ancient literature). 10142 Brown, Death, 955, notes that the law itself exempts the clothing the condemned is wearing, but acknowledges that such rules may not have been followed in the first century. We would add doubts that anyone would have restrained provincial soldiers from such seizure (especially given the abuses of requisitioning from persons not condemned). 10145 Cf. Cary and Haarhoff, Life, 149. On the use of dice, see, e.g., Martial Epigr. 4.14; 14.15–16; cf. 11.6.2; for knucklebones, see Martial Epigr. 14.14; Diogenes Laertius 9.1.3; see further the comment on 19:2–3.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

William Frost (ed.) 19 . Joseph R. Washington, Jr., Anti-Blackness in English Religion 1500–1800 20 . Joyce E. Salisbury, Iberian Popular Religion 600 B.C. to 700 A.D.: Celts, Romans and Visigoths 21 . Longinus, On the Sublime, James A. Arieti and John M. Crossett (trans.) 22 . James Gollnick, Flesh as Transformation Symbol in the Theology of Anselm of Canterbury: Historical and Transpersonal Perspectives 23 . William Lane Craig, The Historical Argument for the Resurrection of Jesus During the Deist Controversy 24 . Steven H. Simpler, Roland H. Bainton: An Examination of His Reformation Historiography 25 . Charles W. Brockwell, Jr., Bishop Reginald Pecock and the Lancastrian Church: Securing the Foundations of Cultural Authority 26 . Sebastian Franck, Sebastian Franck: 280 Paradoxes or Wondrous Sayings, E. J. Furcha (trans.) 27 . James Heft, S.M., John XXII and Papal Teaching Authority 28 . Shelley Baranowski, The Confessing Church, Conservative Elites, and The Nazi State 29 . Jan Lindhardt, Martin Luther: Knowledge and Mediation in the Renaissance 30 . Kenneth L. Campbell, The Intellectual Struggle of the English Papists in the Seventeenth Century: The Catholic Dilemma 31 . William R. Everdell, Christian Apologetics in France, 1750–1800: The Roots of Romantic Religion 32 . Paul J. Morman, Noël Aubert de Versé: A Study in the Concept of Toleration 33 . Nigel M. de S. Cameron, Biblical Higher Criticism and the Defense of Infallibilism in 19th-Century Britain 34 . Samuel J. Rogal, John Wesley " s London: A Guidebook 35 . André Séguenny, The Christology of Caspar Schwenckfeld: Spirit and Flesh in the Process of Life Transformation, Peter C. Erb and Simone Nieuwolt (trans.) 36 . Donald E. Demaray, The Innovation of John Newton (1725–1807): Synergism of Word and Music in Eighteenth Century Evangelism 37 . Thomas Chase, The English Religious Lexis 38 . R. G. Moyles, A Bibliography of Salvation Army Literature in English (1865–1987) 39 . Vincent A. Lapomarda, The Jesuits and the Third Reich 40 .

http://azbyka.ru/otechnik/Grigorij_Nissk...

12  В добавление к примерам Р. Рока можно привести следующее высказывание свт. Григория Богослова : «Порядок составил все. Порядок охватывает небесных и земных, порядок в умопостигаемых, порядок в чувственных, порядок среди ангелов, порядок среди звезд и в движении, и в размерах, и в отношении друг к другу, и в блистании» (Gregorius Nazianzenus. De moderatione in disputando 32, 2, PG 36, 181:33–37). 13 Clemens Alexandrinus. Eclogae Propheticae 51–52, 3/Ed. L. Früchtel, O. Stählin, U. Treu. B., 1970 (GCS 17)). 14 1-я и 2-я книга Еноха, Апокалипсис Авраама; Восхождение Исаии. См.: Himmelfarb 1993; λξανδρος (Γκολτσιν), ερομ. 2000. Σ. 628. 16 Clemens Alexandrinus. Stromata 6, 17, 161, 2:2–3 (Vol. 2/Ed. L. Früchtel, O. Stählin, U. Treu. B., 1960 (GCS 52 (15)). 18 Gregorius Nazianzenus. De Theologia (or. 28). P. 31:14–25 (Gregor von Nazianz. Die fünf theologischen Reden/Ed. J. Barbel. Düsseldorf, 1963). Рус. пер.: Св. Григорий Богослов . Творения. ТСЛ, 1994. Т. 1. С. 412–413. 20 Palladius. Epistula ad Lausum. P. 7:2–6 (The Lausiac history of Palladius. Vol. 2/Ed. C. Butler. Cambridge, 1904 (Hildesheim, r 1967)). Рус. пер.: Палладия, епископа Еленопольского, «Лавсаик» , или Повествование о жизни святых и блаженных отцев. СПб., 1850. С. 5. 21 Proclus. In Platonis Parmenidem. P. 1090:25–28 (Procli philosophi Platonici opera inedita/Ed. V. Cousin. Pars 3. P., 1864 (Hildesheim, r 1961)). 28 Очищение остается необходимым только для людей, а для низших ангельских чинов оно понимается как просвещение от Бога в отношении того, чего они не знали (De ecclesiastica hierarchia 6, 3, 6. P. 119:24–26). 29 Епископы исполняют тройное служение: очищения, просвещения и совершенствования; священники – очищения и просвещения; диаконы – очищения, по более обычной схеме Ареопагита (Ibidem 5, 1, 5 (P. 119:8–10)). 31  Прокл учил о происхождении низшего от высшего. См.: Roques 1983. P. 78. Примеч. 3. Ср. сходное учение Дамаския о тождестве отличия, появляющегося при исхождении, и рождения. Damascius. De principiis (Damascii successoris dubitationes et solutiones. Vol. 1/Ed. C. É. Ruelle. P., 1889. P. 244:15–21). В «Божественных именах» Дионисий сам указывает на эти пункты, отличающие его от Прокла, хотя и не называет его: «Не одно благо, и другое сущее, и другое жизнь или мудрость, и не много причин и иных… божеств, превосходящих других и возвышающихся над ними, но одному Богу принадлежат все благие исхождения и нами воспеваемые божественные наименования, и одно из них указывает на Промысл всесовершенного и единого Бога, а другие – на Его более общие и более частные свойства» (De divinis nominibus 5, 2 (P. 181:16–21)).

http://azbyka.ru/otechnik/Dionisij_Shlen...

24 См.: Arbman H. Birka. Die Graber. Text. T. 1. Taflen. T. 2. Upsala,1940–1941; Staecker J. Made in Constantinole or made in Rome? Some Reflections on the origin of the ecclesiastical material in Scandinavia//Rome and Byzantium in the North. Missionary work and change in faith in 8–14 centuries. Kiel, 1994. Bd 1. Р. 59–81. 26 Об этом подробнее: Мусин А.Е. Древняя Русь и античный мир: становление Церкви//Древнерусская культура в мировом контексте: археология и междисциплинарные исследования. Материалы конференции. Москва. 19–21 ноября 1997 г. М., 1999. С. 48–63. 28 См.: Мусин А.Е. Меч и крест: новое религиозное сознание Древней Руси по данным археологии//Раннесредневековые древности северной Руси и ее соседей. СПб., 1999. С. 134–150. 29 См.: Авдусин Д.А., Пушкина Т.Н. Три погребальные камеры из Гнездова. Ц-301, Ц-306. С. 193, 196; Недошивина Н.Г., Фехнер М.В. Погребальный обряд Тимеревского могильника//СА. М., 1985. 2. С. 109; Блифельд Д.I. Дabhьopycьki пам " ятники... 42. С. 138–142. 30 См: Памятники древнерусского канонического права. Ч. 1 (Памятники XI-XIV вв.). СПб., 1880. Ст. 36–37. 31 См.: Дмитриевский А.А. Богослужение в Русской Церкви в XVI веке. Ч. 1. Службы круга седмичного и годичного и чинопоследование таинств. Историко-археологическое исследование. Казань, 1884; Сводный каталог славяно-русских рукописных книг, хранящихся в СССР (XI-XIII вв.). М., 1984. 138. С. 159–161; Мансветов И.Д. Митрополит Киприан в его литургической деятельности. Историко-литургическое исследование. М., 1882. С. 25–33. Приложение 9. Евхологион, албо молитвослов или требник, имеяй в себе цер-ковные и различные последования, иереом подобающие. Киев, 1646; Булгаков С. В. Настольная книга для священно-церковнослужителей (Сборник сведений, касающихся преимущественно практической деятельности отечественного духовенства). М., 1993. Ч. 2. С. 1289–1293. 32 См.: Арранц М. О крещении князя Владимира//Тысячелетие введения христианства на Руси. 988–1988. М., 1993; Ронин В.К. Славянская знать и западные миссионеры в Центральной Европе//Средние века. М., 1993. 56. С. 118–135.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

Archive Пн Patriarchal condolences on the death of Metropolitan Hilarion of Eastern America and New York 18 May 2022 year 15:00 His Holiness Patriarch Kirill of Moscow and All Russia expressed condolences on the death of the First Hierarch of the Russian Orthodox Church Abroad, Metropolitan Hilarion of Eastern America and New York: To the archpastors, clergy and all faithful children of the Russian Orthodox Church Outside of Russia Your Eminences and Your Graces, Reverend Fathers, dear brothers and sisters,I was deeply grieved to learn about the demise of the First Hierarch of the Russian Church Abroad, Metropolitan Hilarion of Eastern America and New York. Please accept my deep condolences over this loss.  Thoughout his life, the departed archpastor zealously worked for the glory of God, devoting his energy and talents to serving the Church of Christ and exerting unceasing efforts so that the word of God may grow and multiply (cf. Acts 12:24). God Almighty has taken His faithful servant on the eve of the 15th anniversary of the restoration of canonical communion and reunification of the Russian Church – a momentous historic event, in which Vladyka Hilarion took an active part.Continuing worthily the work of Metropolitan Laurus, the departed First Hierarch strived to steadily follow the path of his glorious predecessors, to be an example of the believers, in word, in conversation, in charity, in spirit, in faith, in purity (1 Tim 4:12), showing good judgement and discernment and being aware of his special archpastoral responsibility for the people of God entrusted to him.With humbleness, meekness and great trust in the all-wise Divine Providence, Vladyka Hilarion was enduring a severe illness, mindful that none of us liveth to himself… for whether we live… or die, we are the Lord " s (Rom 14:7-8). May Christ the Giver of life and Vanquisher of death forgive the newly deceased Metropolitan Hilarion his every transgression, both voluntary and involuntary, establish his soul in the mansions where the righteous repose, and make his memory to be blessed and eternal. With love in our Lord Jesus and with sincere condolences, +KIRILL PATRIARCH OF MOSCOW AND ALL RUSSIA Календарь ← 21 апреля 2024 г. (8 апреля ст.ст.) воскресенье Неделя 5-я Великого поста. Глас 5-й. Прп. Марии Египетской (переходящее празднование в 5-ю Неделю Великого поста). Апп. Иродиона, Агава, Асинкрита, Руфа, Флегонта, Ерма и иже с ними (I). Свт. Нифонта, еп. Новгородского (1156). Прп. Руфа, затворника Печерского, в Дальних пещерах (XIV). Мч. Павсилипа (117–138). Свт. Келестина, папы Римского (432). Сщмч. Сергия Родаковского пресвитера (1933). Литургия св. Василия Великого. Утр. – Ев. 2-е, Мк., 70 зач., XVI, 1–8 . Лит. – Евр., 321 зач. (от полу), IX, 11–14 . Мк., 47 зач., X, 32–45 . Прп.: Гал., 208 зач., III, 23–29 . Лк., 33 зач., VII, 36–50 . 7 April 2024 year Share with friends

http://patriarchia.ru/en/db/text/5926565...

   001    002    003    004    005    006   007     008    009    010