Леонтий Феотокит 1189 г., игумен монастыря св. Апостолов (§ 861). Досифей 1190 г. из патриархов иерусалимских, прежде был монах студийский (§ 862). Георгий II Ксифилин 1191 г, диакон и сосудохранитель великой церкви (§ 869 Lequien 1, 275). Иоанн X Каматер 1198 г. диакон и хартуларий (§ 877−879). Михаил IV Авториан 1206 г., диакон и сакелларий (§ 920. 921. 924). Феодор II Иреник 1213 г., диакон и хартофи лакс великой церкви (§ 925). Максим И-й 1216 г., игумен монастыря Неусыпающих и духовный отец императора (§ 930. 931). Мануи л I Сарантен 1217 г, диакон (§ 936). Герман II , 1222 г., диакон великой церкви, потом вступил в монастырь (Lequien. 1, 278). Мефодий II , 1240 г., игумен монастыря Иакинфова (§ 951. 952). Мануил II Харитопул 1244 г. придворный протопресвитер (§ 960). Арсений Авториан 1255 г., монах (§ 966. 967). Никифор II , 1260 г., из ефесских митрополитов (§ 973), прежде был придворный архидиакон девственник по жизни (Ephraem). Герман III , 1267 г. из адрианопольских епископов , прежде был монахом Черногорского монастыря на востоке (Parhym e res, Pala e olog. Lib. IV. с. 12). Иосиф И-й , 1267 г., игумен галасийский (Histor. Patriarch. § 997). Иоанн XI Векк , 1275 г., диакон и хартофилакс великой церкви (§ 1004. 1007). Григорий ИИ-й кипрский, 1283 г, из мирян, Пред посвящением в патриарха пострижен и прошел низшие степени церковные (§ 1015). Афанасий И-й 1289 г., монах из горы ганской (§ 1020). Иоанн XII созопольский, 1294 г., в мире Козьма , священник женатый; оставив жену, вступил в монастырь, был игуменом и духовником императора (§ 1025. 1029). Нифонт И-й , 1313, из митрополитов кизических (§ 1014), прежде был настоятелем лавры на Афоне (Ephraem.). Иоанн XIII Глика , 1316 г., из мирян, оставил жену и детей; жена его постриглась, и сам он хотел постричься, но удержан императором, по немощи (§ 1050). Герасим И-й , 1320 г., из иеромонахов манганского монастыря (§ 1054). Исаия , 1323 г., из монахов святогорских (§ 1061). Иоанн ХИ V Апрен , 1333 г., из пресвитеров придворных (§ 1065. Lequien. Or. C h r. 1, 297. 298).

http://azbyka.ru/otechnik/Aleksandr_Gors...

38 О содержании сего письма знаем из ответа на него Императора Мануила. Script. Veter. Т. VI. p. 339. 42 Послание к Иоанну. Орр. S. Суг. Т. V. par. II. р. 106. Слова заимствованы из исповедания восточных епископов, которое св. Кирилл одобряет. 47 Известно и другое сочинение Феориана, в котором он слишком снисходительно рассуждает об употреблении опресноков в Евхаристии: Epistola Theoriani ad sacerdotes in montibus degentes. Conf. Lequien. Dissert. Damascen. T. VI. p. 87–89. 49 Chronic. Barhebræi in Assemani Orient. Т. II. р. 364, 365. К Михаилу, иаковитскому католикосу, писал и Император с Феорианом во второе его путешествие к армянам. Феориан не мог лично доставить сие письмо Михаилу, но в Хисуме получил в ответ на него исповедание веры монофизитов, и имел прение с посланным от Михаила ученым монофизитом Феодором и Епископом Хисумским Илиею. Script. Veter. Т. VI. p. 387–405. Assem. Orient. Т. II. p. 213. Lequien. Or. Chr. T. II. p. 1389 et sq. 50 Письма Григория к Императору Мануилу и к своим епископам и монахам сохранились доселе. Neumann. Gesch. d. Armen. Litter. S. 166, 167. 51 Деяния сего Собора описаны Галаном в его сочинении: Conciliatio Eccles. Armen. Cap. 22, part. 1. p. 331. Ho мы не имеем под руками сей истории. 53 Речь сия в переводе на немецкий язык помещена в журнале Ильгена. Zeitschrift für d. Historisch. Theologie. 1832г. IV Band. 2 Stück. S. 133–198. 57 Был Католикосом с 628 до 640 года. Собор был открыт по предложению Императора Ираклия в Ерзеруме. Neumann. Geschicht. Litter. 1. 97. 58 По объяснению Неймана, должен быть Ваган или Иоанн VI в X столетии. О его согласии на соединение с Православной Церковью свидетельствует и летопись армянская у Галана. Lequien Or. Chr. Т. 1. p. 1394. Хотя история Армении, писанная сим Иоанном, и не доказывает его расположения к православному учению; но замечают разность, в его суждениях о Халкидонском Соборе, между той частью истории, в которой он описывает события, случившиеся до его патриаршества, и той, где говорит о делах времени своего правления. Histoir. d " Armenie par le Patriarche Iean VI. trad. par. S Martin. Par. 1841. Notice p. X. XI.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

Nationalism is a form of collective individualism. In times such as ours, when this collective individualism is strong, we, Christians, should weaken it and incite, instead, feelings of humanity, of ecumenicity, of catholicity. What a pity it is that we, the Orthodox, cannot succeed in convoking an ecumenical council. Our Church, permeated by paganism and phyletism, has failed yet to create its own “Lambeth Conference.” 11 Moreover, we will not create such a conference given our fragmentation. We have not even succeeded in convoking a pan-Orthodox synod.’ – Panagiotis Bratsiotis, 1936 12 PEACE I.1.a. Freedom from, or cessation of, war or hostilities; that condition of a nation or community in which it is not at war with another. b. A ratification or treaty of peace between two powers previously at war. Also a temporary cessation of hostilities, a truce. Often defined by or with the name of the place at which it was ratified. 2 . Freedom from civil commotion and disorder; public order and security. 3 .a. Freedom from disturbance or perturbation; quiet, tranquility, undisturbed state. b. In and after Biblical use, in various expressions of well-wishing or salutation. Following Latin pax and Greek eirini ‘peace’ often represents Hebrew Shalom, properly safety, welfare, prosperity. 4 .a. Freedom from quarrels or dissension between individuals; a state of friendliness; concord, amity. 5 . Freedom from mental or spiritual disturbance or conflict arising from passion, sense of guilt, etc.; calmness; peace of mind, soul, or conscience. 15 .a. To make peace: to bring about a state of peace, in various senses: (a) to effect a reconciliation between persons or parties at variance; to conclude peace with a nation at the close of a war; (b) to enter into friendly relations with a person, as by a league of amity, or by submission; (c) to enforce public order; (d) to enforce silence. b. To make one’s, or a person’s, peace: to effect reconciliation for oneself or for someone else; to come, or bring someone, into friendly relations (with another).

http://azbyka.ru/otechnik/world/for-the-...

Practice of the virtues (πρακτικ – praktiki): see Contemplation. Prepossession (πρληφις – prolipsis): see Temptation. Provocation (προσβολ – prosvoli): see Temptation. Reason, mind (δινοια – dianoia): the discursive, conceptualizing and logical faculty in man, the function of which is to draw conclusions or formulate concepts deriving from data provided either by revelation or spiritual knowledge (q.v.) or by senseobservation. The knowledge of the reason is consequently of a lower order than spiritual knowledge (q.v.) and does not imply any direct apprehension or perception of the inner essences or principles (q.v.) of created beings, still less of divine truth itself. Indeed, such apprehension or perception, which is the function of the intellect (q.v.), is beyond the scope of the reason. Rebuttal (αντιλογα – antilogia; ντρρησις – antirrisis): the repulsing of a demon or demonic thought at the moment of provocation (q.v.); or, in a more general sense, the bridling of evil thoughts. Remembrance of God (μνημη Θεον – mnimi Theou): not just calling God to mind, but the state of recollectedness or concentration in which attention is centred on God. As such it is the opposite of the state of self-indulgence and insensitivity. Repentance (μετνοια – metanoia): the Greek signifies primarily a ‘change of mind’ or ‘change of intellect’: not only sorrow, contrition or regret, but more positively and fundamentally the conversion or turning of our whole life towards God. Sensual pleasure (δονη – hidoni): according to the context the Greek term signifies either sensual pleasure (the most frequent meaning) or spiritual pleasure or delight. Sin (αμαρτα – hamartia): the primary meaning of the Greek word is ‘failure’ or, more specifically, ‘failure to hit the mark’ and so a ‘missing of the mark’, a ‘going astray’ or, ultimately, ‘failure to achieve the purpose for which one is created’. It is closely related, therefore, to illusion (q.v.). The translation ‘sin’ should be read with these connotations in mind.

http://azbyka.ru/otechnik/Nikodim_Svjato...

Исидор I Бухира , 1347 г., из монахов афонских, потом архиепископ монемвасийкий (См. завещание его изд. в Acta Patriarchatus Constantinopol . Т. 1. р. 288). Каллист I , 1350 г., из иверского монастыря на Афоне (§ 1077). Филофей , 1354 г., из ираклийских митрополитов , прежде управлял лаврою с в . Афанасия на Афоне (Lequien Or . Chr . 1, 302). Макарий 1375 г., монах, потом севастийский митрополит ( H istor. Patriarch. § 1096. Acta Patriarch. Constantinop. T. 2 p. 65). Нил , 1379 г ., из монахов (Acta Patriar. Constantinopol. T. 2. p. 108). Антоний IV , 1389, из монахов (Ibid. p. 114). Каллист II , 1397, монах (Histor Patr. §1103. Lequien 1, 305. Acta Patriarch. Constant. T. 2 p. 292). Матфей , 1398 г., из митрополитов кизических (Lequien T. 1. p. 305. Acta Patriarch. Constantinopo l . T. 2. p. 312). Евфимий II , 1410. О прежнем сане его ничего неизвестно. Иосиф II , 1416 г., из митрополитов ефесских, скончался во Флоренции в 1439 г. Из этого перечисления иерархов константинопольских можно видеть: 1)        В течение пятого, шестого, седьмого и частью восьмого веков, до начала иконоборства , на престол константинопольский возводились преимущественно из клира константинопольского; редко были призываемы посторонние. Избираемые из пресвитеров и диаконов, преимущественно прин адлежали к великой церкви, состояли при патриархе , или при этой церкви, в различных должностях и званиях. По сану пресвитерскому и диаконскому , избираемые, конечно, не обя зывались к жизни безбрачной или к пострижению в монашество: но некоторые должности и звания, на них возлагаемые, без сомнения, поручались только безбрачным. Такова должность сакеллария, на которого, между прочим, возлагался надзор за монастырями мужскими 26 . Таково знание синкелла , которое удостаивало особенной близости к патриарху и пребывания с ним в одних келлиях . Между те м в древнее время, по замечанию Зонары , обыкновенно, «по смерти патриарха становился на его место синкелл » 27 . Итак, хотя в течение означенного времени, избрание в патриархи , по большей части, ограничивалось клиром константинопольской великой церкви, и в записях не говорится о пострижении избираемых в монашество перед посвящением в патриархи ; но, конечно, всего чаще это избрание упадало на свободных от супружества, и, во всяком случае , подвергало их условиям иноческого целомудрия, на основании существующих обычаев и правил церковных.

http://azbyka.ru/otechnik/Aleksandr_Gors...

7. Additional Terms. " Additional permissions " are terms that supplement the terms of this License by making exceptions from one or more of its conditions. Additional permissions that are applicable to the entire Program shall be treated as though they were included in this License, to the extent that they are valid under applicable law. If additional permissions apply only to part of the Program, that part may be used separately under those permissions, but the entire Program remains governed by this License without regard to the additional permissions. When you convey a copy of a covered work, you may at your option remove any additional permissions from that copy, or from any part of it. (Additional permissions may be written to require their own removal in certain cases when you modify the work.) You may place additional permissions on material, added by you to a covered work, for which you have or can give appropriate copyright permission. Notwithstanding any other provision of this License, for material you add to a covered work, you may (if authorized by the copyright holders of that material) supplement the terms of this License with terms: a) Disclaiming warranty or limiting liability differently from the terms of sections 15 and 16 of this License; or b) Requiring preservation of specified reasonable legal notices or author attributions in that material or in the Appropriate Legal Notices displayed by works containing it; or c) Prohibiting misrepresentation of the origin of that material, or requiring that modified versions of such material be marked in reasonable ways as different from the original version; or d) Limiting the use for publicity purposes of names of licensors or authors of the material; or e) Declining to grant rights under trademark law for use of some trade names, trademarks, or service marks; or f) Requiring indemnification of licensors and authors of that material by anyone who conveys the material (or modified versions of it) with contractual assumptions of liability to the recipient, for any liability that these contractual assumptions directly impose on those licensors and authors.

http://azbyka.ru/palomnik/Служебная:Верс...

Даже такой почитатель Оригена, как св. Григорий Нисский, оспаривал его учение о предсуществовании душ (De hom., opificio, 28, PG.44, 229D-233B; р. п. I, 193–196). 14 Проф. И. В. Попов. Идея обожения в древневосточной Церкви. Москва, 1909, с.21. 15 3–е заседание. Mansi IX, 201D-202A; ДВС. V3,32. Греческий текст отчасти сохранился у преп. Максима: Disputatio, PG.91, 300D, p.167. 16 В некотором смысле цельную систему давало»Огласительное слово»св. Григория Нисского, но оно представляло собой скорее богословско–философский, чем догматический трактат. 17 Популярным был в Византии учебник Немезия по психологии»О природе человека». 18 Для ознакомления с воззрениями названных святых отцов в интересующих нас областях см. труды И. В. Попова, Религиозный идеал св. Афанасия Александрийского. Серг. Лавра, 1904; В. И. Несмелова, Догматическая система св. Григория Нисского. Казань, 1887; А. И. Бриллиантова, И. С. Эригена (с.178–191 о Григории Нисском) и свящ. Н. Виноградова, Догматическое учение св. Григория Богослова. Казань, 1887. 19 4 св. Григорий Богослов, Or.28 (de theologia II), n.11,17; Or.30, n.17, PG.36,40 Аб48В,125В; р. п. III.3, 21,26,77–78. 20 Or.28, n.5,17, PG.36, 32В. 48С; р. п. III, 16,26; Or.38. n.7, ibid.317BC; р. п. III, 196–197. 21 Or.31, n.9, 28,29, n.13; PG.36,144A,164D,92A; р. п. III3,90,104,54. 22 Ог.6, n.22, PG.35,749C; р. п. I.3,194; Or.25, n.17, ibid. 1221D; р. п. II2, 235. 23 Or.16, n.9, PG.35, 945С; р. п. II.3, 47. 24 Or 28, n.1, PG.36, 25D-28A; р. п. III.3, 12; Or.38, n.8, ibid. 320BC; р. п. III, 198. 25 Or.28. n.6, PG.36, 32С, р. п. III, 16; Or.14, n.33, PG.35, 904А; р. п. II3, 34; Or.4, n.47; 5, n.1. PG.35, 572АВ. 665А; р. п. I, 91. 145; Or.30, n.20, 129С. А; р. п. III, 81,80. 26 Ог.44, n.4, PG.36, 612А; р. п. IV3, 116 27 Or.28, n.1; 30, n.5; 34, n.8, PG.36, 25D 109А.249А; р. п. III.3,12,66,155. 28 Ог.38. n.11, PG.36,321D-324A; р. п. III.3, 199–200. 29 Or.38, n.12, PG.36, 324В. C-D; р. п. III, 200,201. 30 Ср., например, по вопросу о разделении человека на полы у св. Иоанна Златоуста, hom., in Gen. XVIII,4, PG.53, 153; р. п. IV, 1, с.160–161; св. Иоанна Дамаскина, De fide orthodox II,30, PG.94, 976В; Псевдо–Афанасия, Quaest. ad Antiochum ducem LI, PG.28, 629C. 31

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=760...

If distribution of executable or object code is made by offering access to copy from a designated place, then offering equivalent access to copy the source code from the same place counts as distribution of the source code, even though third parties are not compelled to copy the source along with the object code. 4. You may not copy, modify, sublicense, or distribute the Program except as expressly provided under this License. Any attempt otherwise to copy, modify, sublicense or distribute the Program is void, and will automatically terminate your rights under this License. However, parties who have received copies, or rights, from you under this License will not have their licenses terminated so long as such parties remain in full compliance. 5. You are not required to accept this License, since you have not signed it. However, nothing else grants you permission to modify or distribute the Program or its derivative works. These actions are prohibited by law if you do not accept this License. Therefore, by modifying or distributing the Program (or any work based on the Program), you indicate your acceptance of this License to do so, and all its terms and conditions for copying, distributing or modifying the Program or works based on it. 6. Each time you redistribute the Program (or any work based on the Program), the recipient automatically receives a license from the original licensor to copy, distribute or modify the Program subject to these terms and conditions. You may not impose any further restrictions on the recipients " exercise of the rights granted herein. You are not responsible for enforcing compliance by third parties to this License. 7. If, as a consequence of a court judgment or allegation of patent infringement or for any other reason (not limited to patent issues), conditions are imposed on you (whether by court order, agreement or otherwise) that contradict the conditions of this License, they do not excuse you from the conditions of this License. If you cannot distribute so as to satisfy simultaneously your obligations under this License and any other pertinent obligations, then as a consequence you may not distribute the Program at all.

http://azbyka.ru/palomnik/Служебная:Верс...

Termination of your rights under this section does not terminate the licenses of parties who have received copies or rights from you under this License. If your rights have been terminated and not permanently reinstated, you do not qualify to receive new licenses for the same material under section 10. 9. Acceptance Not Required for Having Copies. You are not required to accept this License in order to receive or run a copy of the Program. Ancillary propagation of a covered work occurring solely as a consequence of using peer-to-peer transmission to receive a copy likewise does not require acceptance. However, nothing other than this License grants you permission to propagate or modify any covered work. These actions infringe copyright if you do not accept this License. Therefore, by modifying or propagating a covered work, you indicate your acceptance of this License to do so. 10. Automatic Licensing of Downstream Recipients. Each time you convey a covered work, the recipient automatically receives a license from the original licensors, to run, modify and propagate that work, subject to this License. You are not responsible for enforcing compliance by third parties with this License. An " entity transaction " is a transaction transferring control of an organization, or substantially all assets of one, or subdividing an organization, or merging organizations. If propagation of a covered work results from an entity transaction, each party to that transaction who receives a copy of the work also receives whatever licenses to the work the party " s predecessor in interest had or could give under the previous paragraph, plus a right to possession of the Corresponding Source of the work from the predecessor in interest, if the predecessor has it or can get it with reasonable efforts. You may not impose any further restrictions on the exercise of the rights granted or affirmed under this License. For example, you may not impose a license fee, royalty, or other charge for exercise of rights granted under this License, and you may not initiate litigation (including a cross-claim or counterclaim in a lawsuit) alleging that any patent claim is infringed by making, using, selling, offering for sale, or importing the Program or any portion of it.

http://azbyka.ru/palomnik/Служебная:Верс...

В обработке сей книги о таинствах видно участие Евфимия, монаха Чудова монастыря. Напр., л. 2 об., в тексте: блгодати юже имх члци – на поле: бдществовах. На полях указываются страницы книг, которыми собиратель пользовался. На л. 72–74. Образцы духовных завещаний по Греческой Кормчей, в древнем и в новом виде. В пример древней формы приведено завещание св. Григория Богослова (на Греч. перед его творениями) л. 74 об. В пример завещаний позднейших времён приводится завещание Марии, дочери Димитрия Кореси, составленное на остр. Хиосе в 1574 г. 296 (по преж. кат. 683). О семи таинствах церковных и воумление священникам, в 4 Д., скорописью, 374 л., XVII в. По листам подпись: а г октр въ дн , по указ великого гдна стйшаго киръ московского всеа всхъ сверныхъ странъ о т дана кнга стишаг келейны казны в ризниц . Л. 1. Оглавление книги о семи тайнах. С л. 3 следует самая книга. Тоже что в 295., только настоящий список представляет первоначальный текст сочинения без последующих исправлений, замеченных в описании упомянутого напр. относительно вида или совершения таинств Евхаристии и Елеосвящения. Нет в учении о таинстве покаяния постороннего отрывка, замеченного в 295. л. 35–45. Л. 137. дтемъ дховнымъ: паче же по по лица, чина, по совсти длъ. Тоже, что в ркп. 338 л. 38., но без дополнения, там замеченного л. 43–45. Л. 162. книги: Воумление от архиерея и л. 163 самая книга сия. См. о ней ниже в 297. и 298. Между сими двумя рукописями настоящая должна занимать среднее место. В ркп. 298 означенная книга представляется в первоначальном виде, в 296 исправленною, а в 297. после вторичного исправления. Так пресуществление св. Даров в Евхаристии в ркп. 298 л. 25 об. и 26 производится от слов Спасителя: приимите ядите, а в списке 297 л. 62 и 109 решительно от молитвенного призывания Духа Св., благословения и произнесения слов: сотвори убо хлеб сей; в настоящем 296 списке л. 182 об. сперва сказано тоже, что в 298, потом на основании приведённых слов Иоанна Дамаскина , Никифора патр. Константинопольского и Катехизиса Греческого, т.е. Петра Могилы (тогда ещё не переведённого), утверждается таже мысль, какая и в 297.

http://azbyka.ru/otechnik/Aleksandr_Gors...

  001     002    003    004    005    006    007    008    009    010