Engel (NSK-AT 16) 1998: H. Hübner (ATD Apokryphen 4) 1999; N.B. Pereira, Livro da Sabedoria, Petropolis/Sao Leopoldo 1999. Обзор исследований с обширной библиографией: M. Gilbert, «Sagesse de Salomon (ou Livre de la Sagesse)»: DB.S 9, Paris 1986, 58–119; bibliographisch zu ergänzen durch Hübner 1999:9–12. Отдельные исследования: F.-J. Backhaus, «Denn du hast Macht über Leben und Tod» (Weish 16, 13). «Rettendes Wissen» am Beispiel von Weish 16, 5–14, in: K. Löning/M. Faßnacht (Hg.), Rettendes Wissen. Studien zum Fortgang weisheitlichen Denkens im Frühjudentum und im frühen Christentum (AOAT 300) Münster 2002, 77–108; H. Bückers, Die Unsterblichkeitslehre des Weisheitsbuches, Münster 1938; H. Engel., «Was Weisheit ist und wie sie entstand, will ich verkünden.», in: G. Hentschel/E. Zenger (Hg.), Lehrerin (s.u.), 67–102; Sh. Burkes, Wisdom and Apocalypticism in the Wisdom of Solomon: HThR 95, 2002, 21–44; N. Calduch-Benages/J. Vermeylen (ed.), Treasures of Wisdom: Studies in Ben Sira and the Book o: Wisdom. FS M. Gilbert (BEThL 143) Leuven 1999, 241–394 (Beiträge mehrerer Autoren); S. Cheon, The Exodus Story in the Wisdom of Solomon. A Study in Biblical Interpretation (JSP.S 23) Sheffield 199” P. Enns, Exodus Retold. Ancient Exegesis of the Departure from Egypt in Wis 10:15–21 and 19:1–9 (HSM 57) Atlanta 1997; M.V. Fabbri, Creazione e salvezza nel Libro della Sapienza. Esegesi di Sapiens 1, 13–15, Rom 1998 ; F. Focke, Die Entstehung der Weisheit Salomos (FRLANTNF 5) Göttingen 1913. G. Hentschel/E. Zenger (Hg.), Lehrerin der Gerechtigkeit (EThS 19) Leipzig 1991; M. Gilbert, La critique des dieux dans le Livre de la Sagesse (Sg 13–15), Rom 1973 ; M. Kepper, Hellenistische Bildung im Buch der Weisheit (BZAW 280) Berlin 1999; J.S. Kloppenborg, Isis and Sophia in the Book of Wisdom HThR 75, 1982, 57–84; M. Kolarcik, The Ambiguity of Death in the Book of Wisdom 1–6 (AnBib 12” Rom 1991; C . Larcher, Etudes sur le Livre de la Sagesse, Paris 1969; B.L. Mack, Logos und Sophia Untersuchungen zur Weisheitstheologie im hellenistischen Judentum, Göttingen 1973; M.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/vveden...

Ges. 1922, II вып. St. Langdon, A fragment of a series of ritualistic prayers to astral deities in the ceremonies of divination (Rev. d " Assyriol., XII, 1905, стр. 189 сл.): интересный текст, свидетельствующий об обращении к астральным божествам перед началом жертвозрения по печени. S. Pfeifer, Studien zum antiken Sternglauben. Leipzig, 1916. С. Bezold, D. Astrologie d. Babylonier в Boll, Sternglaube u. Sterndeutung (Aus. Natur- u. Geisteswelt, 638 том), Lpz., 1919. V. Scheil, Presages tires de Venus, Tablette babylon. Suite de K. 7629 в Rev. d " Assyr. XIV, 1917, стр. 142 сл. Его же, Deux rapports d " augure в Rev. d " Assyr. XIV. 1917, стр. 145 сл. H. Holma, Omen texts from Babylonian tablets in the British Museum concerning birds a. other portents, Leipzig, 1923. – Астрономия Epping. Stassmaier, Astronomisches aus Babylon. Freiburg im Breisgau. F. X. Kugler, Sternkunde u. Sterndienst in Babel, 1, 11, 1907–12. Его же, Die babylonische Mond. rechnung, 1909. С. Bezold, Zenit- u. Aequatorialgestirne am babylonischen Fixsternhimmel в Sitzungsber. d. Heidelberg. Akad. d. Wiss. phil.-hist. Kl. 1913. E. F. Weidner, Die Sternliste von Boghazkoi. (Im Kampf um den alten Orient, II вып.), Leipzig, 1914. Его же, D. Entstehung d. Prae-cession. Eine Geistestat Babylonischer Astronomen, в Babyloniaca, т. VII, вып. 1. Его же, Hand-buch d. babylonischen Astronomie, т. I. Der babylonische Fixsternhimmel. Leipzig, 1915. С. Bezold, Die Angaben d. babylon.-assyrischen Keilschrifttexte tiber farbige Sterne в Abhandl. Bayer. Akad. d. Wis. phil.-hist. Kl. 30 (1918), 1 вып., стр. 97 сл. Ed. Mahler, Zur astro-nomie u. chronologie d. Babylonier, Zeitschr. f. Assyr. XXXIV, стр. 54 сл. A. Ungnad. Bemerkungen zur babylonischen Himmelskunde, Zeitschr. Deutsch. Morgenl. Ges. 73 (1919), стр. 158 сл.]. – Метрология. Lehmann, Babylon. Mass- und Gewichssystem. Leiden, 1893 и ряд статей по тому же вопросу в Zeitschr. f. Ethnologie. Его же обстоятельная работа Vergleichende Metrologie u. Keilinschriftliche Gewichtskunde в 66 т.

http://azbyka.ru/otechnik/Boris_Turaev/i...

Margrander E.C. Vilatte, Joseph Rene (Archbishop Mar Timotheus)//The New Schaff – Herzog Encyclopedia of Religious Knowledge edited by Samuel Macauley Jackson...: In 12 vol. Vol. XII. Grand Rapids, MI: Baker Book House, 1950. P. 187–189. Our Father among the Saints, Raphael, Bishop of Brooklyn: Good shepherd of the lost sheep in America (Saint Raphael Hawaweeny)/By Bishop Basil (Essey). Englewood: Antiochian Orthodox Christian Archdiocese of North America, 2000. Service Book of the Holy Orthodox-Catholic Apostolic (Greco-Russian) Church compiled, translated and arranged from the old Church-Slavonic Service Books of the Russian Church, and collated with the Service Books of the Greek Church by Isabel Florence Hapgood. Boston; New York: Houghton, Mifflin and Company, 1906. The blessed memory of Metropolitan Theophilus//1951 Year Book and Church Directory of the Russian Orthodox Greek Catholic Church of North America. N.Y.: Metropolitan Council Publications Committee, 1951. P. 32–34. The Orthodox Church in America and other writings by St. Alexis, Confessor and Defender of Orthodoxy in America/Translated and edited by George M. Soldatow. Minneapolis: AARDM Press, 1996. – (AARDM archive series: founders, beautifiers, builders and witnesses of the orthodox faith in North America.) Tikhon (Bellavin). Archbishop Tikhon " s reply to Bishop Grafton of Fon du Lac, Wis.//Russian Orthodox American Messenger, 1905, November suppl., p.370–374. Tikhon (Bellavin). The Archbishop " s Notice to the Presiding Bishop of the P. E. Church//Russian Orthodox American Messenger, 1905, November suppl., p.366–369. Сокращения АВПРИ Архив внешней политики Российской империи. АПВ Американский православный вестник. ЖМП Журнал Московской Патриархии. M Москва. ПГПИ Псковский государственный педагогический институт. ПСТБИ Православный Свято-Тихоновский богословский институт. ПСТГУ Православный Свято-Тихоновский гуманитарный университет. ПЦВ Прибавления к Церковным ведомостям, издаваемым при Святейшем Правительствующем Синоде.

http://azbyka.ru/otechnik/Tihon_Belavin/...

Meyendorff, John. Christ in Eastern Christian Thought. Washington, 1969. Имеет важное значение не только для второй главы, но и для всего тома в целом. Payne Smith, Robert, et al., eds. Thesaurus Syriacus. 2 vols. Oxford, 1879–1901. Supplement, edited by J. P. Margoliouth. Oxford, 1927. Имеет особое значение для исследования библейских и богословских терминов. Полный православный богословский энциклопедический словарь. Тт.1–2. СПб, 1913. Удобный справочник в том, что касается определений. Преображенский, А.Г. Этимологический словарь русского языка. Тт.1–3. Нью-Йорк, 1951 (репринтное издание). Будучи чем-то большим, нежели просто этимологический словарь, данная работа историей слов свидетельствует о русской социальной (и религиозной) истории. Рудаков, А.П. Очерки византийской культуры по данным греческой агиографии (репринтное издание со вступительной статьей Дмитрия Оболенского). Лондон, 1970 Sophocles, Evangelinus Apostolides, Greek Lexicon of the Roman and Byzantine Periods (from B.C. 146 to A.D. 1100). 3rd ed. New York, 1900. Будучи несколько слабым в определении специальных богословских терминов, лексикон Софокла нередко является единственной работой, куда можно обратиться за выяснением того или иного слова в византийском греческом языке. Urbina, Ignacio Ortiz de. Patrologia syriaca. Rome, 1958. Vacant, Jean-Michel-Alfred, et al., eds. Dictionnaire de Theologie Catholique. 15 vols. Paris, 1903–50. Эмиль Аман и Мартин Жюжи используют эту работу как основное орудие в деле исследования восточного богословия. Vailhe Simeon. «Greek Church.» The Catholic Encyclopedia 6 (New York, 1913): 752–72. Vasiliev, Alexander A. History of the Byzantine Empire 324–1453. 2 vols. Reprint. Madison, Wis., 1958. Vernadsky, George, and Karpovich, Michael. A History of Russia. 5 vols. New Haven, 1959–69. Первые два тома (особенно второй) повествуют об историческом фоне развития раннего русского христианства. Ware, Timothy. The Orthodox Church. London, 1963. Zernov, Nicolas. The Church of the Eastern Christians. London, 1942.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

См. Wendland. Die hellenisch-romische Kultur. 1907, s. 21, а также его статью «Σωτρ» в Zeitschr. f. neutestam. Wis sensch., V. 1904. 851 См. Reinach S. Cultes, mythes et religions, I. 1905, p. 316, ss. (L " origine des prières pour les morts). Кюмон говорит совершенно категорично о греко-римском язычестве: Ici on priait les morts héroïsés, on ne priait jamais pour les morts (Les rel. or., p. 349,). 852 Роде решительно утверждает что «Der Dionvsoskult muss zu dem Glauben an Unsterblichkeit der Seele den ersten Keim gelegt haben» (Psych. II 6 , S. 31). О времени возникновения «мистического благочестия» см. Кнопф. Происхождение и развитие христианского верования в загробную жизнь. 1908, с. 36. 854 Arist., De an., I, 2, 405а, 25: ρκλειτος δ τς ρχν εναι φησι ψυχν, επερ τν ναθυμασιν, ξ ς τλλα συνστησιν. – См. Rohde.Psych. 11 6 , 146–150. 855 Νκυες γρ κοπρων κβληττεροι (fr. 96. Diels) См. Гераклит Ефесский. Фрагменты. 1910. Можно подумать, что Гераклит считал возможным разложение и уничтожение не только тела, но и души, так как в одном из его фрагментов (fr. 36) мы читаем: ψυχσιν θνατος δωρ γενσθαι . Но зато здесь же намечается и возможность обратного возрождения (?) души, так как цепь превращений продолжается так: δατι δ θνατος γν γενσθαι, κ γς δ δωρ γνεται, ξ δατος δ ψυχ. Заметим, кстати, что этот загадочный фрагмент почерпнут Дильсом у Климента Ал. (Strom. VI, 17). 856 Гер. Ефесский. Фрагменты. Коммент. к фр. 63, с. 58. Заключение Дильса, пожалуй, может быть, как бы подтверждено фрагментом 14 (на который он, однако, не ссылается), где Гераклит, по словам св. Климента Ал. (Protr. 22) грозит (πειλε) мистам будущей жизнью (τ μετ θυατος ) и пророчит им огонь. Но это совершенно противоречит тому, что нам известно о мистериях, где именно посвященным предвещалось загробное блаженство, а позднее, в восточных культах, и воскресение. 859 Целлер. Очерки истории греческой философии. Пер. Франка. 1912, с. 59. Первочастицы Анаксагора настолько индивидуальны, что, например, одни из них входят только в золото, другие – только в кости или мясо живых существ, и т.

http://azbyka.ru/otechnik/pravoslavnye-z...

Vinc. Prag. 1875 – Vincentii canonici Pragensis et Gerlaci abbatis Miloviensis Annales/J. Emler//FRB 2/2. Vinc. Prag. 1957 – Letopis Vincenciv a Jarochv I Pel. F. Hemanský. Praha, 1957. Vita S. Mar. – Vita S. Mariani Scoti/J. Gamansius//AA SS. 1864. Februarii t. 2. IX Februarii. Voigt 1907 – Voigt H. G. Brun von Querfurt: Mönch, Eremit, Erzbischof der Heiden und Märtyrer. Stuttgart, 1907. Wagner 1975 – Wagner N. Zur Datierung des Summarium Heinrici//Zs. für deutsches Altertum und deutsche Literatur. Wiesbaden etc., 1975. Bd. 104. Waitz 4 – Waitz G. Deutsche Verfassungsgeschichte. 12. Aufl. Berlin, 1885. Bd. 4. Warnke 1964 – Warnke Ch. Die Anfänge des Fernhandels in Polen. Würzburg, 1964 (Marburger Ostforschungen. Bd. 22). Warnke 1980 – Warnke Ch. Ursachen und Voraussetzungen der Schenkung Polens an den Heiligen Petrus//Europa Slavica – Europa Orientalis: FS für H. Ludat. Berlin, 1980. Wasilewski 1970 – Wasilewski T Piotr Wostowi//SSS. 1970. T. 4. Wasilewski 1976 – Wasilewski T Dulebowie i– Ldzianie – Chorwaci: Z zagadnie osadnictwa plemiennego i stosunków politycznych nad Bugiem, Sanem i Wis w X wieku//PH. 1976. T. 67. Wasilewski 1978 – Wasilewski T Helena ksiniezka znojemska, ona Kazimierza Sprawiedliwego//PH. 1978. T. 69/1. Wattenbach 1 – Wattenbach W. Deutschlands Geschichtsquellen im Mittelalter bis zur Mitte des dreizehnten Jahrhunderts/E. Dümmler. Stuttgart; Berlin, 1904. Bd. 1. 7. Aufl. Wattenbach, Holtzmann 1–3 – Wattenbach W., Holtzmann R. Deutschlands Geschichtsquellen im Mittelalter: Die Zeit der Sachsen und Salier/F.-J. Schmale. 3. Aufl. Darmstadt, 1967–1971. Bd. 1–3 (первые два тома впервые вышли в 1938–1943 гт.). Wattenbach, Levison 1 – Wattenbach W. Deutschlands Geschichtsquellen im Mittelalter: Vorzeit und Karolinger. Weimar, 1952. H. 1/W. Levison. Wattenbach, Löwe 5 – Wattenbach W. Deutschlands Geschichtsquellen im Mittelalter: Vorzeit und Karolinger. Weimar, 1973. H. 5/H. Löwe. Wattenbach, Schmale 1 – Wattenbach W. Deutschlands Geschichtsquellen im Mittelalter: Vom Tode Heinrichs V. bis zum Ende des Interregnums/F.-J. Schmale unter Mitarbeit von I. Schmale-Ott, D. Berg. Darmstadt, 1976. Bd. 1.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

cit., S. 48–49), по это чистейшее измышление ex necessitate. Если же он не устраняет и принятого авторитетного текста, в таком случае его толкование крайне ослабляет и даже извращает мысль Евангелиста, потому что последний, видимо, хочет оттенить, как нужно было торопиться, ибо приближалась уже суббота. «Неделя» же ровно ничего не объясняет. Отсюда гораздо естественнее видеть во всей фразе указание, что на седьмой день упадала пасха. Однако проф. Хвольсон настаивает, что он назван «великим» не по этой причине. Так как его гипотеза даёт ключ и к загадочному δευτεροπρτου Лк. 6: 1 , то я и считаю ее весьма вероятною, хотя рецензент его книги E. Schürer («Theologische Literaturzaitung», 1893, 7, 183) выражается довольно скептически, на высказывая своего мнения (ср. его Geschichte des jüdischen Volkes im Zeitlter Iesu Christi, Zw. Th., Lpzc. 1886, S. 394). Сущность воззрения Хвольсона (Passamahl, S. 59–65; cp. «Христианское Чтение», 1875, II,476–480), зачатки которого можно находить и у Делича (Horae hebraicae et malmudicae zu Luc. VI, 1 в «Zeitschrift fur luth. Theologie», 1876, IV, 595–597), состоит в, том, что в период общественного служения Господа заповедь о снопе (Omer) из початков жатвы «на другой день schabbath’a» ( Лев.23:11 ) понималась буквально в смысле нашего первого воскресенья (ср. Geiger, Urschrift, S. 138–139; «Jüdische Zeitschrift für Wis enschaft und Leben», Breslau 1863, Zw. Jahrg., S. 52 flg. Derenbourg, Essai, p. 137–138) после пасхи (называемого у Евстафия δευτεροπρτη υρια). От него вёлся счёт (Sephira) семи недель ( Лев.23:15,16 ) до пятидесятницы, а потому и schabbath, в качестве начального пункта для расчислений, получила важное значение, как μεγλη μρα ( Ин.19:31 ) Следующая суббота была первою в сефире и второю за праздником пасхи и, естественно, именовалась «второпервою». Всё это тем правдоподобнее, что этот термин не был, конечно, изобретён Евангелистом, воспользовавшимся техническим языком современных евреев. Но само собою понятно, что при этом первая суббота не будет входить в общее количество 49 дней, а тогда для меня некоторые слова проф. Хвольсона являются весьма неясными.

http://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Glubok...

3614 Boismard, Prologue, 48–49; Morris, John, 103–4; survey of background in Coloe, Temple Symbolism, 31–63; against Barrett, John, 165. Jesus thus becomes the new temple (Jerusalem was God " s tabernacling-place, κατασκνωσις–Tob 1:4); see comment on 2:19–21; 4:21–24; 7:37–39; 10:36; 14:2–3; and cf. Brown, Community, 49; Painter, John, 57; cf. commentators on the hidden manna and ark under Rev 2:17. 3615 Stuart, «Examination,» 311; Hoskyns, Gospel, 148; Gaston, Stone, 209; contrast Barrett, John, 165. 3616 Sir 24:8 ; the parallel is widely noted (Harris, «Origin»; Vos, «Range,» 404; Haenchen, John, 1:119; Gaston, Stone, 209; Glasson, Moses, 66; Hoskyns, Gospel, 148; cf. Barrett, John, 166). Cf. Bar 3:37 ; Philo Alleg. Interp. 3.46 and Congr. 116 (the tabernacle represents Wisdom); Posterity 122 (the λγος θεος ενοκει among those who contemplate eternal things); cf. T. Levi 2:11; 5:2; 6:5; the name in Did. 10.2. 3618 On the sukkah recalling the wilderness cloud of glory, hence God " s sheltering presence, in rabbinic texts, see Rubenstein, «Sukkah» Isa 4suggests an eschatological cloud of glory for a new exodus (even more emphatic in Tg. Isa. 4:5). 3619 Wis 12:1; See further Isaacs, Spirit, 23. Isaacs suggests that Philós doctrine of immanence may reflect dependence on biblical tradition as well as on the language of the Stoa (Spirit, 29). 3620         «Abot R. Nat. 1 A; b. Yoma 4a (early Tannaitic attribution); Num. Rab. 11:6; Pesiq. Rab. 21:6; cf. Urbach, Sages, 1(citing m. »Abot 3:2, the oldest comment on the Shekinah); Abelson, Immanence, 143–45; with the Word, 146–49. Wisdom has glory in Wis 9:11, and functioned as God " s glory or Shekinah in the wilderness, guiding the righteous and being a covering by day and flame of stars by night (Wis 10:17; cf. Exod 13:21). 3621 4Q504 4.2–6; Num. Rab. 12:3; 14:22; Song Rab. 3:11, §2; Pesiq. Rab. 5:7, 9; 7:4; Tg. Neof. on Exod 25:8; cf. Urbach, Sages, 1:51–53; for transferral of the idea to synagogues, see Lev. Rab. 11:7; glory is associated with booths in the wilderness, but again only rarely (b. Sukkah lib, attributed to R. Eliezer vs. R. Akiba). Some Amoraim sought to harmonize the universality of God " s presence with its localization in the tabernacle (e.g., Pesiq. Rab Kah. 1:2; Num. Rab. 12:4; Song Rab. 3:10, §1; Pesiq. Rab. 5:7). On glory and the tabernacle, see Exod 40:32–36; 1 Kgs 8:10–11; Boismard, Prologue, 144.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

3694 Wis 7:22 (μονογενς). Rabbinic texts often identify God as the «unique» or «only» one of the world (e.g., Sipra Sh. M.D. 99.2.3; b. Pesah. 118a–as Abraham was; p. Meg. 1:9, §1; Roš Haš. 1:3, §42; Pesiq. Rab Kah. 4:1; Gen. Rab. 98:13; Num. Rab. 10:5; Song Rab. 1:9, §2, with a second-century attribution, if reliable). 3695 See Harris, Jesus as God, 84–87, also noting that the issue is not Jesus being «begotten» but being the only one of his kind. 3696 E.g., martyrs» hope «full of immortality» (Wis 3:4). In John, cf. fulness of joy (3:29; 15:11; 16:24; 17:13) or of physical bread (6:12; cf. 6:13,26) or water (cf. 2:7, different term). 3697 Emphasizing «a unified cosmos» (Lincoln, Ephesians, 73; cf. Long, Philosophy, 157); cf. the Cynic Diogenes in Diogenes Laertius 6.2.38. Some suspect popular Stoic influence on the use of the term in Pauline epistles, e.g., Benoit, « " Pleromá»; Lyonnet, «Adversaries,» 147–48. 3698 Bury " s references to the Logos being «full» of divine graces (Logos Doctrine, 28–29; cf. Philo Alleg. Interp. 3.77–78; Planting 87–89; Confusion 123) may be relevant as a parallel usage to John 1:14 , though not as a source for it. In Hellenistic Judaism, the omnipresent God (Let. Aris. 131–132; Philo Alleg. Interp. 1.44; 3.4; Confusion 135–136; Names 27; cf. 2 En. 39:5; Cicero Resp. 6.17.17; cf. references in Knox, Gentiles, 163; Moore, Judaism, 1:370–72), the Spirit, and Wisdom fill the cosmos (Wis 1:7; Sir 24:25 ; cf. Sib. Or. 3.701; cf. Bogdasavich, " Pleroma»), but «fulness» does not always appear in a technical sense (e.g., Sir 1:16 ). 3699 E.g., Irenaeus Haer. 1.1.1; Prayer of the Apostle Paul (trans. Dieter Mueller, NHL 28); Gospel of Truth (trans. George W. MacRae, NHL 37). Sandmel, Judaism, 474 n. 5, is among those who dismiss the gnostic sense in John here. It is unlikely elsewhere in the NT as well; cf., e.g., Overfield, «Pleroma»; Arnold, Ephesians, 83–84; Baggott, Approach, 70; Lincoln, Paradise, 146; Hamerton-Kelly, Pre-existence, 183; Yamauchi, Gnosticism, 46; contrast, e.g., Hanson, Unity, 117.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

4166 See Keener, Matthew, 45–51. 4167 Some purist stylists objected to including foreign words in their works; see, e.g., [Virgil] Cata1. 7. 4168 E.g., Gen 37:15 ; Virgil Aen. 7.197; 8.112–114. 4169 Cf. Latinus " s question of the Trojans and subsequent hospitality in Virgil Aen. 7.197,202. 4170 Jewish texts especially speak of «following after» God (rather than onés own desires); see Helfmeyer, «Gott.» 4171 See, e.g., Wis 1:1; Jub. 1:15; 21:2; Matt 6:33; in the DSS, e.g., 1QS 1.1–2; 5:9,11; CD 1.10; 6.6; 4Q185 frg. 1–2, co1. 1, lines 8–12; 4Q416 frg. 2 (with 4Q417 in Wise, Scrolls, 384–85), co1. 3, lines 12–14; cf. Garcia de la Fuente, «Bûsqueda»; «seekers of smooth things,» negatively, 4QpNah. 2.2, 4; 3.3. For Wisdom, e.g., Sir 51:13–14,21 ; Wis 8:2; the law, Sir 35:15 ; for seeking out a prophet, cf. Sipre Deut. 62.1.1; on the application to study of Torah, see CD 6.7, and esp. Culpepper, School, 291–99, with John 5:39; 7 (pp. 298–99). On seeking and «finding» (cf. John 1:41,45 ) God, cf. Wis 1:2; Jub. 1:15; Matt 7:7; a prophet, cf. Sipre Deut. 62.1.1. 4172 Stibbe, Gospel, 1, finds an inclusio between 1and 20:15. For this as Johannine discipleship language, see Collins, Written, 52, 94–127. 4173 For reticence in responding, as in Luke 24:28–29, see, e.g., Bailey, Peasant Eyes, 108. One might protest that another of higher status has no time (Ovid Metam. 5.333–334) and await their assurance to the contrary before proceeding (5.335–336). A teacher might converse in a low-key manner to arouse the hearers» interest to learn more (e.g., Philostratus Hrk. 1.1–5.6). 4174 See Liefeld, «Preacher,» 223, noting Dio Chrysostom as an exception due to his exile. Most of Socrates» students wished to be with him as much as possible (Xenophon Mem. 4.1.1; 4.2.40). Musonius Rufus advocated this approach (11, p. 84.9–14; cf. 6, p. 52.7). 4175 Gerhardsson, Origins, 16–17. 4176 See abundant evidence in Young, Parables, 214; Safrai, «Home,» 762; among Romans, though usually inside, see Jeffers, World, 255. Vermes, Religion, 46, notes some meager evidence for « " wandering Galilean» Bible interpreters.»

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

   001    002    003    004    005    006    007    008   009     010