Старинный театр в Европе. М., 1870; Chambers E. K. The Mediaeval Stage. Oxf., 1903. 2 vol.; Паушкин М. М. Средневековый театр. М., 1914; Young K. Ordo Rachelis. Madison, 1919; idem. Ordo Prophetarum//Transactions of the Wisconsin Academy of Sciences, Arts and Letters. Madison, 1922. Vol. 20. P. 1-82; idem. The Drama of the Medieval Church. Oxf., 1933. 2 vol.; Stumpf R. Kultspiele der Germanen als Ursprung des mittelalterlichen Dramas. B., 1936; Wright E. A. The Dissemination of the Liturgical Drama in France. Bryn Mawr (Penn.), 1936; Дживелегов А. К., Бояджиев Г. Н. История западноевроп. театра от возникновения до 1789 года. М.; Л., 1941; Pascal R. On the Origins of the Liturgical Drama of the Middle Ages//The Modern Language Review. Camb., 1941. Vol. 36. N 3. P. 369-387; Schuler E. A. Die Musik der Osterfeiern, Osterspiele und Passionen des Mittelalters. Kassel, 1951; Kienast R. Die deutschsprächige Lyrik des Mittelalters// Stammler W., Hrsg. Deutsche Philologie im Aufriß. B.; Bielefeld, 1954. Bd. 2. Sp. 774-904; Бояджиев Г. Н. Театр эпохи становления и расцвета феодализма//История западноевроп. театра. М., 1956. Т. 1. С. 7-126; Donovan R. B. The Liturgical Drama in Medieval Spain. Toronto, 1958; Hardison O. B. Christian Rite and Christian Drama in the Middle Ages: Essays in the Origin and Early History of Modern Drama. Baltimore, 1965; Kolve V. A. The Play Called Corpus Christi. Stanford, 1966; Dronke P. Poetic Individuality in the Middle Ages: New Departures in Poetry, 1000-1150. Oxf., 1970; idem, ed. Nine Medieval Latin Plays. N. Y., 2008; Sticca S. The Latin Passion Play: Its Origins and Development. Albany (N. Y.), 1970; idem, ed. The Medieval Drama. Albany (N. Y.), 1972; Muir L. R. Liturgy and Drama in the Anglo-Norman Adam. Oxf., 1973; eadem. The Biblical Drama of Medieval Europe. Camb., 1995; Nelson A. H. The Medieval English Stage: Corpus Christi Pageants and Plays. Chicago, 1974; Rudick M. Theme, Structure, and Sacred Context in the Benediktbeuern «Passion» Play//Speculum.

http://pravenc.ru/text/2110590.html

Талмуд/Критич. пер. Н. Переферковича. Т. I–VII. М.: Издатель Л. Городецкий, 2006–2009. Талмудические трактаты: Пиркей Авот. Авот де-рабби Натан/Пер. Н. Переферковича, ред. и коммент. Р. Кипервассера. М.: Гешарим, 2011. Филон Александрийский. Против Флакка; О посольстве к Гаю; Иосиф Флавий. О древности еврейского народа: Против Апиона. Москва; Иерусалим: Еврейский университет в Москве, 1994. Babilonian Talmud/Ed. and transl. by M. Rodkinson. Vol. 1–10. Boston: The Talmud Society, 1903–1918. The Book of Ben Sira in Hebrew: A Text Edition of All Extant Hebrew Manuscripts and A Synopsis of All Parallel Hebrew Ben Sira Text/Ed. PC. Beentjes. Leiden: Brill, 1997. The Book of Tobit: A Chaldee Text from a Unique Ms. in the Bodleian Library with Other Rabinnical Texts, English Translations and the Itala/Ed. by M.A. Neubauer. Oxford: Clarendon, 1878. Corpus Papyrorum Judaicarum/Ed. by V. Tcherikover, A. Fuks, M. Stern. Vol. I-III. London: Magnes Press, 1957–1964. Flavii Iosephi Opera omnia/Ed. B. Niese. Vol. I-VII. Berlin: Weidmann, 1887–1895. Fragments of the Books of Kings According to the Translation of Aquila/Ed. by RC. Burkitt. Cambridge: University Press, 1897. Greek Jewish Texts from the Cairo Genizah/tr. N. Robert M. De Lange. Tübingen: Mohr Siebeck, 1996. The Hebrew Text of the Book of Ecclesiasticus/Ed. by I. Levy. Leiden: Brill, 1904. Das Leben Jesu nach Judischen Quellen/Hrsg. von S. Krauss. Berlin: Calvary & Co, 1902. The Letters of Rabbi Akiba, or The Jewish Primer as It Was Used in the Public Schools Two Thausand Years Ago. Washington: Government Printing Office, 1897. Philonis Alexandrini Opera quae supersunt/Ed. L. Cohn et P. Wendland. Vol. I-VII. Berlin: Reimer, De Gruyter, 1896–1926. The Wisdom of Ben Sira: Portions of the Book Ecclesiasticus from Hebrew Manuscripts in the Cairo Genizah Collection Presented to the University of Cambridge by the Editors/Ed. by S. Schechter, С Taylor. Cambridge: University Press, 1899. (http://kodesh.snunit.k12.il/b/r/r0.htm).

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/septuag...

Tweet Нравится Free New Testament distributed to over 3,000 elderly by the Romanian Patriarchate Source: Basilica News Agency September 23, 2016      The Romanian Orthodox Church always cares for the elderly, with vver three thousand attended to at the patriarchate " s social centers. With the blessing of His Beatitude Patriarch Daniel, free copies of the New Testament printed in large letters will be distributed in the near future to all elderly persons in the care of the Romanian Orthodox Church " s social services. The volumes were printed free of charge with the support of the Inter-Confessional Bible Society in Romania. Edited by OrthoChristian.com Basilica News Agency 23 сентября 2016 г. Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю: Предыдущий Следующий Смотри также " Good Health for Villages " Campaign is One Year Old: More than 5000 Patients as Beneficiaries " Good Health for Villages " Campaign is One Year Old: More than 5000 Patients as Beneficiaries More than 5000 patients of all ages have consulted with physicians specializing in internal medicine, nutrition, diabetes, cardiology – EKG, psychiatry for adults and children, paediatrics, oncology and stomatology, during the thirty campaigns organized so far. 825,000 Signatures Collected for the Traditional Family 825,000 Signatures Collected for the Traditional Family In order to emphasize the importance of family in the society, the initiators of this project aim to collect a higher number of signatures than required by law. We mention that 500,000 of valid signatures from citizens eligible to vote are required according to the Romanian law to be collected in order to initiate a revision of the Constitution. Romanian Orthodox Church: Marriage Only Between Man, Woman Romanian Orthodox Church: Marriage Only Between Man, Woman The Romanian Orthodox Church says it supports an initiative to change Romania " s constitution to specify that marriage is between a man and a woman Комментарии © 1999-2016 Православие.Ru При перепечатке ссылка на Православие.Ru обязательна Контактная информация Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/97293.html

138. Miller f.D. The Pastoral Letters as Composite Documents/SNTS MS 93. Cambridge, 1997. 139. Montefiore H.A Commentary on the Epistle to the Hebrews/BNTC. London, 1977. 140. Moo D.J. The Epistle to the Romans/NICNT. Michigan, 1996. 141. Moule C.F.D. The Epistles of Paule the Apostle to the Colossians and to Philemon. Cambridge, 1957. 142. Moule H.C.G. The Epistle of Paul the Apostle to the Philippians. Cambridge, 1906. 143. Mounce D.W. Pastoral Epistles/WBC. Vol. 46. Nashville, 2000. 144. Motyer. А. Псалтырь/НБК. 4.2. Ветхий Завет . Псалтырь – Книга пророка Малахии. СПб., 2000. 145. Norden E. Agnostos Theos. Untersuchungen zur Formengeschichte religioser Rede. Leipzig, 1923. 146. O " Brien P.T. Colossians, Philemon/WBC. Vol. 44. Waco, Texas, 1982. 147. O’Brien P.T. The Epistle to the Philippians/NIGTC. Grand Rapids, 1991. 148. Peake A.S. Hebrews/The Century Bible. Edinburgh, 1901. 149. Peterman C.W. Paul " s Gift from Philippi: Conventions of Gift Exchange and Christian Giving/SNTS MS, 92. Cambridge, 1997. 150. Piper J. The Demonstration of the Righteousness of God in Romans 3:25–26/The Pauline Writings/Ed. by S.E. Porter, C.A. Evans. Sheffield, 1997. 151. Porter W.f. Misguided Missals: is Early Christian Music Jewish or is it Graeco-Roman?/Christian-Jewish Relations through the Centuries (JSNT SS 192). London, 2004. 152. Robertson A. First Epistle of St. Paul to the Corinthians/ICC. New York, 1916. 153. Robinson H.W. Corporate Personality in Ancient Israel. Philadelphia, 1964. 154. Robinson J.A. St. Paul’s Epistle to the Ephesians. London, 1909. 155. Ruef J. Paul’s First Letter to Corinthians/Pelican New Testament Commentaries. 1971. 156. Sanders J.T. Hymnic Elements in Ephesians 1–3/ZNW 56. 1965. 157. Sanders. T. The New Testament Christological Hymns. Cambridge: University Press, 1971. 158. Sappington T.J. Revelation and Redemption at Colossae/JSNT SS 53. Sheffield, 1991. 159. Schille C. Fruhchristliche Hymnen. Berlin, 1962. 160. Schippes R. πληρω/NIDNTT: In 4 vol./Ed. by Colin Brown. Grand Rapids, 1975; 1986. Vol. 1. P. 733–747.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/gimny-v...

292 См.: Sanders E.P. Paul and Palestinian Judaism. A Comparison of Pattems of Religion. London: S.C.M., 1997. P. 59. 299 См.: Dunn J. The New Perspective on Paul//Bulletin of the John Rylands Library. Vol. 65.1983. P. 95–122. 300 См.: Sanders Е.Р. Jesus and Judaism. Philadelphia: Fortress Press, 1985 (pyc. пер. Сандерс Э.П. Иисус и иудаизм. М.: Мысль, 2012). 309 См.: Hengel M. and Deines R. E.P. Sanders’ «Common Judaism», Jesus, and the Pharisees. Review article of Jewish Law from Jesus to the Mishnah and Judaism: Practice and Belief by E.P. Sanders//JTS 46 (1), 1995. P. 1–70. 311 См.: The Cities of St. Paul: Their Influence on His Life and Thought. London: Hodder and Stoughton, 1907. Repr. Grand Rapids, Mich.: Baker Book House, 1960. 452 P; A Historical Commentaiy on St. Paul’s Epistles to the Galatians. London: Hodder and Stoughton, 1899. Repr. Grand Rapids, Mich.: Baker Book House, 1965.478 P.; The Historical Geography of Asia Minor. (Royal Geographical Society, Supplementary Paper, Vol. IV.) London: John Murray, 1890. Repr. Amsterdam: Adolph M. Hakkert, 1962.495 P.; The Letters to the Seven Churches of Asia and Their Place in the Plan of the Apocalypse. London: Hodder and Stoughton, 1904. Repr. Grand Rapids, Mich.: Baker Book House, 1963.446 P.; Luke the Physician and Other Studies in the Histoiy of Religion. London: Hodder and Stoughton, 1908. Repr. Grand Rapids, Mich.: Baker Book House, 1956. 418 P.; Pictures of the Apostolic Church: Studies in the Book of Acts. London: Hodder and Stoughton, 1910. Repr. Grand Rapids, Mich.: Baker Book House, 1959.367 P.; St. Paul the Traveller and the Roman Citizen. London: Hodder and Stoughton, 1897; Repr. Grand Rapids, Mich.: Baker Book House, 1960.402 P. 313 См.: Pergamon. Citadel of the Gods. Archaeological Record, Literary Description, and Religious development. Edited by Helmut Koester. Harrisburg, Pennsylvania. 1998. 445 P.; Sardis. From Prehistoric to Roman Times. Resuit of the Archaeological Exploration of Sardis. Edited by George Μ. A. Hanfmann. Harvard University Press, 1983.466 P.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/sovreme...

Законы природы. М.: Мысль, 1973. С. 337). 4. Bell J.S. On The Einstein-Podolsky-Rosen paradox//Physics, 1964. Vol. 1. P. 195–200. 5. См.: Freedman S.J., Clauser J.F. Experimental test of local hidden-variable theories//Physical Review Letters. 1972. Vol. 28. P. 938–941; Aspect A., Grangier P., Roger G. Experimental tests of realistic local theories via Bell’s theorem//Physical Review Letters. 1981. Vol. 47. P. 460–463; Aspect A., Dalibard I., Roger G. Experimental tests of Bell’s inequalities using time-varying analyzers//Physical Review Letters. 1982. Vol. 49. P. 1804–1807; Weihs G. et al. Violation of Bell’s inequality under strict Einstein locality conditions//Physical Review Letters. 1998. Vol. 81. P. 5039–5043; Scheidl et al. Violation of local realism with freedom of choice//Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. November 16, 2010. Vol. 107. P. 19708–19713. 6. Shimoni A. Contextual hidden variables theories and Bell’s inequalities//The British Journal for the Philosophy of Science. 1984. Vol. 35. P. 35. 7. URL: 8 d’Espagnat B. Toward a Separable «Empirical Reality»?//Foundations of Physics. 1990. Vol. 20. 10. P. 1172. 9. См., напр.: Гайденко П.П. Волюнтативная метафизика и новоевропейская культура//Три подхода к изучению культуры/Ред. Вяч. Вс. Иванов. М., 1997. С. 5–74; Катасонов В.Н. Интеллектуализм и волюнтаризм: религиозно-философский горизонт науки Нового времени//Философско-религиозные истоки науки/Ред. П.П. Гайденко. М.: Мартис, 1997. С. 142–177. 10. Гоманьков А. Идея эволюции в палеонтологии и Священном Писании//Наука и вера: Материалы научных семинаров. Вып. 6/Сост. Н. А. Печерская, ред. А. А. Волковых. СПб.: Изд-во института «Высшая религиозно-философская школа», 2003. С. 44–45. 11. Wenzel Aloys. Metaphysics of contemporary physics; цит. по: Франк Ф. Философия науки. Связь между наукой и философией/Пер. с англ. М.: Изд-во иностр. лит-ры, 1960. С. 360. 12. Гейзенберг В. Часть и целое//Гейзенберг В. Избранные философские работы: Шаги за горизонт.

http://e-vestnik.ru/science/molchit_vsel...

Несмотря на ухудшение состояния здоровья после 1712 г., К. продолжал исполнять все возложенные на него обязанности. В 1714 г. он входил в состав делегации Церкви Шотландии, направленной в Лондон для поздравления взошедшего на престол Великобритании кор. Георга I (1714-1727); в 1715 г. в 4-й раз исполнял обязанности модератора генеральной ассамблеи пресвитериан. В авг. 1715 г. у К. случился апоплексический удар; через неск. месяцев он скончался. 2 янв. 1716 г. К. был погребен рядом со своим отцом на кладбище при ц. Грейфраерс, где его прах покоится и ныне ( Story. 1874. P. 365-366; Dunlop. 1967. P. 145). Значение Оценивая результаты деятельности К., исследователи отмечали, что в период Славной революции и в ближайшие годы после нее во многом именно благодаря способности К. находить компромиссы и его дипломатическим талантам шотландскому народу удалось избежать ожесточенных религиозных противостояний, омрачавших церковную жизнь Шотландии с сер. XVI в. ( Story. 1874. P. 367-368; Clarke. 2004. P. 323). Направляя усилия на сохранение мира между светскими и церковными властями, между умеренными пресвитерианами, радикальными пресвитерианами и епископалами, К. действовал в духе объявленной кор. Вильгельмом политики религ. терпимости и способствовал формированию в англ. и шотл. обществе представления о необходимости взаимоуважения между христианами различных исповеданий ( Dunlop. 1967. P. 146-147). Соч.: Some queries humbly propos " d, upon the Bill now depending before the honourable House of commons, for a toleration to the Episcopal dissenters in Scotland. [Edinb., 1712]; The case of the Church of Scotland with relation to the Bill for a toleration to the Episcopal dissenters to set up meeting-houses, and use the English Service in Scotland. [L., 1712]; The Scottish toleration argued: Or, an account of all the laws about the Church of Scotland ratify " d by the Union-Act. L., 1712. Ист.: The Deposition of Mr. William Carstares, when he was Examined before the Lords of Secret Committee, given in by him, and renewed upon Oath, upon the 22 of December 1684, in presence of the Lords of His Majesty " s Privy Council. Edinb., 1684. L., 1684; State-Papers and Letters Addressed to William Carstares. Edinb., 1774; The Acts of the Parliaments of Scotland. [Edinb.,] 1814-1875. 12 vol. [=APScot.]; Acts of the General Assembly of the Church of Scotland, 1638-1842. Edinb., 1843 [=ActsGA.].

http://pravenc.ru/text/1681173.html

митрополит Климент (Капалин) Аннотация. В 1877 году началась война России с Турцией за освобождение балканских славянских народов. Святитель Феофан (Говоров) в это время уже находился на покое в Свято-Успенском Вышенском монастыре, посвятив себя аскетическим трудам, переводческой и писательской деятельности. Но будучи знатоком ситуации на Востоке и в Османской империи, он внимательно следил за происходившими там событиями и в своих письмах давал им оценку, а в отдельных случаях высказывал свое видение развития ситуации. В статье исследовано отношение святителя Феофана Затворника к событиям в ходе балканской кампании, и какое отображение они нашли в его письмах. Abstract. In 1877, the war between Russia and Turkey for the liberation of the Balkan Slavic people began. Saint Theophan (Govorov) was already at rest at the Holy Dormition Vyshinsky Monastery at that time, devoting himself to ascetic works, translation and writing activities. But being an expert on the situation in the East and in the Ottoman Empire, he closely followed the events taking place there and, in his letters, gave them an assessment, and in some cases expressed his vision for the development of the situation. The article examines the attitude of St. Theophan the Recluse to the events during the Balkan campaign, and what kind of reflection they found in his letters. Пребывая в затворе, но имея патриотические чувства к своему Отечеству, святитель Феофан Затворник внимательно следил за событиями, связанными с судьбами России. 12 (24) апреля 1877 года началась война России с Турцией. Союзниками России в той войне были балканские государства. Эта война была связана с национально-освободительным движением в Болгарии и на Балканах. На протяжении почти пяти веков христианское население Балкан находилось под гнетом Османской империи, что вызывало недовольство в Европе и особенно в России. Определенным толчком к Русско-турецкой войне послужило спровоцированное антитурецким восстанием в Боснии и Герцоговине (1875 г.) Апрельское восстание в Болгарии 1 , жестоко подавленное турками, в результате чего погибло большое количество мирного населения. Некоторое время российская дипломатия пыталась мирным путем улучшить положение христианского населения, проживающего на Балканах, но эти попытки не оказались успешными.

http://azbyka.ru/otechnik/Feofan_Zatvorn...

205 Откровенные рассказы странника духовному своему отцу. М., 1992БС. 35—36, 42. 206 Там же, с. 21—22. 207 «Body and Matter in Spiritual Life», в книге: A. M. Allchin (ed. ), Sacrament and Imagë Essays in the Christian Understanding of Man (The Fellowship of St. Alban and St. Sergius: London 1967), pp 40—41. 208 Ср. с тезисом о «двойном видении» в лекции «Через творение к Творцу//Каллист, еп. Диоклейский. Через творение к Творцу. М., 1998, с. 13—16. 209 On Prayer, 124 (PG 79: 1193C). 210 Mystic Treatises, ed. Wensinck, p. 32. 211 Ep l: ed. F. Nau, Patrologia Orientalis xi 1915 , p. 433, 4—5). 212 Palladius, Lausaic History 18, ed. Butler, 58, 11 213 Constance Babington Smith, Julia de Beausobrë A Russian Christian in the West (London: Darton, Longman & Todd, 1983), pp. 26—27. Юлия Михайловна де Бособр, леди Нэмьер, известна, главным образом, своими книгами The Woman Who Coudn " t Die (London. Chatto & Windus, 1938), Creative Suffering (Westminster: Dacre, 1940), Macarius, Starets of Optinö Russian Letters of Directions 1834—860 (Westminster: Dacre, 1944), Flame in the Snow (London Constable, 1945). 214 Цит по: Charles Williams, The Passions of Christ (London: Oxford University Press, 1939 ), 1. 215 Блез Паскаль. Мысли. М, с. 216 Мученичество святого Поликарпа, с. 236. 217 Nilus, Letters 4. 1 and 17 (PG 79, 541С и 557D); On the superiority of desert hesychasts 1 (PG79: 1061A); Palladius, Life of St. John Chrysostom 8: ed. Coleman-Norton, 50, 6. 218 о. Сергий Гаккель. Мать Мария. М, 1992. 219 A Treasury of Divine Knowledge, tr. Philokalia, 3: 87, 161, 183, 281 Ср.: David Balfour, «Extended Notions of Martyrdom in the Byzantine Ascetical Tradition», Sobornost " 5: 1 (1983), 20—35. 220 N. F. Robinson, Monasticism in the Orthodox Churches (London: Cope & Fenwick, 1916), 83. 221 Лествица, 7. 222 См. The Image of the City and Other Essays, ed. Anne Ridler (London: Oxford University Press, 1958), pp. 137—154. 223 4. 4. 2: ed. Kelley, 233. 224 Мартин Бубер. Хасидские предания. М, 1997. С. 221, 225; Tales of the Hasidim: The Later Masters (New York, Shocken Books, 1966), 93.

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/3484...

547 Это законоположение не запрещало, как указывает Костелло (Costello), читать другие книги в церкви: «Оно просто не позволяло читать их как Св. Писание. Чтение мученических актов было прямо разрешено. Более того, сам Августин читал в церкви сочинения Киприана или извлечения из других церковных книг, особенно во время своих многочисленных полемических выступлений». См. Charles Costello, St. Augustines Doctrine the Impiration and Canonicity of Scriptum (Washington, 1930), p. 48. 548 The Old English Version of the Heptateuch, Aelfric s Treatise on the Old and New Testament ed. by S.J. Crawford (London, 1922), p. 57. 549 The letters of John Salisbury; ii, The Later Letters, ed. by W. J. Millor and C. N. L. Brooke (Oxford, 1979), p. 323. 550 В двенадцатиязычном Новом Завете Гуттера (Elias Hutter, Nuremberg, 1599– 1600) после 526–й страницы помещено Послание к Лаодикийцам, занимающее четыре листа, на греческом, сирийском, латинском, немецком и богемском (чешском) языках. 551 J. В. Lightfoot, Saint Paul " s Epistles to the Colossians and to Philemon, 9th ed. (London, 1890), p. 297. 553 См. Henry Howorth, «The Origin and Authority of the Biblical Canon according to the Continental Reformers: Lutherand Karlstadt» , Journal of Theological Studies,viii (1906–1907), pp. 321–365; его же, «Luther, Zwingli, Lefevre, and Calvin», ix (1907–1908), pp. 188–230; R. A. Bohlmann, «The Criteria of Biblical Canonicity in Sixteenth Century Lutheran, Roman Catholic and Reformed Theology», Ph.D. diss., Yale University, 1968. 554 Книгу Карлштадта переиздал К. A. Credner, Zur Geschichte des Kanons(Halle, 1847), pp. 316 и далее. 555 См. Ronald J. Sider, Andreas Bodenstein von Karlstadt; The Development of his Thought (1517–1525) (Leiden, 1974), pp. 94–98. 556 См. R. Kührs, Verhältnis der Decemberbibel zur Septemberbibel, Kritischer Beitrag zur Geschichte der Bibelsprache M. Luthers (Greifswald, 1901). 557 Первый печатный вариант Нового Завета на англ. яз., в переводе Тиндейла (William Tyndale) следует порядку книг в издании Лютера и также содержит предисловие составителя. Этот же порядок соблюдался и в Coverdale Bible (1535), и в последующих изданиях – Nicolson Bible (1537), the Mattews или John Rogers Bible (1537), и в Taverner Bible (1539). В высочайше утвержденной Great Bible (Великой Библии) 1539 г. восстановлен долютеровский порядок. Сведения о влиянии Нового Завета Лютера на скандинавскую и нижненемецкую Библии см. в Allen Wikgren, Luther and «New Testament Apokrypha», A Tribute to Arthur Vööbus; Studies in Early Christian Literature… ed. by Robert H. Fischer (Chicago, 1977), pp. 379–390.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/kanon-n...

   001    002    003    004    005    006    007    008   009     010