М. Лурье. Из истории чинопоследований псалмопения: полная Псалтирь в ежедневном суточном круге (в связи с историей египетского монашества IV-VII вв.)//Византийский временник. 1996. 56 (81). 228–237, особ. 234–236, с библиографией). О молитвенном призывании словами Господи Иисусе говорит и блаж. Диадох , еп. Фотики (в 59 гл. своего Слова; ср.: еще гл. 61), на которого ссылался жизнеописатель аввы Филимона; однако неясно, имелась ли здесь в виду молитва Иисусова (K. Ware. The Jesus Prayer in St. Diadochus of Photice//Aksum-Thyateira. A Festschrift for Archbishop Methodios of Thyateira and Great Britain/G. D. Dragas. London 1985. 557–568). Еще более древний текст – апофтегма аммы Феодоры, дошедшая в составе митерикона XII в., до сих пор не опубликованного и поэтому мало известного (опубликован рус. пер. св. Феофана, сделанный по рукописи: Митерикон. Собрание наставлений аввы Исаии всечестной инокине Феодоре/[Пер.] Е. Ф. М. 18912 [репринт: М. 1995]). Интересующий текст в части, озаглавленной: Достопамятные изречения св. жен подвижниц, собранные Аввою Исаиею для пречестной монахини Феодоры, N 42 (c. 45): «Блаженная Феодора сказала: безпопечение, безмолвие, молчание и сокровенное поучение [melevth krupthv – одно из наиболее принятых в Египте названий умной молитвы] рождают страх Божий и целомудрие. Сокровенное же поучение есть непрестанная в уме молитва: Господи, Иисусе Христе, помилуй мя! Сыне Божий, помоги мне!». Этот текст, наряду с остальными текстами данного собрания, имеет все шансы быть подлинным -то есть принадлежать жившей в IV в. амме Феодоре (ряд апофтегм аммы Феодоры из этого же собрания пересекается с древнейшим ядром алфавитного и систематического собраний; ср. также аутентичный древний материал апофтегм в сб. XI в. Евергетинос). 150 Остается без ответа – в исторической плоскости – вопрос о том, какую же тогда традицию исихазма Варлаам принимал. Платонизм как таковой еще не есть традиция исихазма, т. е. аскетики. С евагрианством же или другим видом оригенизма автор Варлаама так и не связывает.

http://azbyka.ru/otechnik/Ioann_Mejendor...

New Book: Ecumenism: Origins, Expectations, Disenchantment: The Proceedings of a Pan-Orthodox Conference, Available From Uncut Mountain Press A new book, Ecumenism: Origins, Expectations, Disenchantment: The Proceedings of a Pan-Orthodox Conference, edited by Protopresbyter Peter Heers is now available for pre-order from Uncut Mountain Press : For nearly 100 years the contemporary movement for the unification of Christianity has enjoyed the involvement of the Orthodox. Yet, despite the objections of many Orthodox Christians, the divisions among them which have developed on account of this participation, and the apparent lack of real progress toward the desired goal, there has never been a critical Pan-Orthodox examination of the phenomenon and Orthodox participation in it. This historic conference, sponsored by the School of Pastoral Theology of the University of Thessaloniki and the Society of Orthodox Studies, promises to fill this gap. Speakers at the conference included: Metropolitan Hierotheos (Vlachos) of Nafpaktos (Greece), Metropolitan Nathaniel of Nevrokop (Bulgaria), Metropolitan John of Velesson (Patriarchate of Serbia), Bishop Artemy of Raska and Prizren (Kossovo, Serbia), Bishop Panteleimon of Ghana (Patriarchate of Alexandria), Archimandrite Joseph of Xeropotamou Monastery (Mount Athos), Archpriest George Metallinos (Athens), Archpriest Valentin Asmus (Moscow Theological School), Archpriest Zourab Antadze (Church of George), Archimandrite Christophoros Tsiakkas (Church of Cyprus), Archimandrite Demetrios Vasiliadis (Patriarchate of Jerusalem), Archpriest Theodore Zisis (Thessaloniki), Archpriest George Dragas (Boston), Geron Moses (Mount Athos), Professor Jean-Claude Larchet (France), Demetrios Tselengidis (Thessaloniki), among the nearly sixty speakers in all. Since its inception in 2000, Protopresbyter Peter Heers " Uncut Mountain Press has gained a solid reputation as a provider of Patristic and patristically-minded Orthodox texts, including The Truth of Our Faith by Elder Cleopa (Ilie), Apostle to Zaire: The Life and Legacy of Blessed Father Cosmas of Grigoriou, and St. Nikodemos the Hagiorite " s Exomologetarion: A Manual of Confession , Concerning Frequent Communion, and Confession of Faith, among others. The book can be pre-ordered now and will be available in January 2016. 28 сентября 2015 г. Смотри также Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/82527.html

1980. Vol. 24. N 2. P. 75-82; Erickson J. H. The Reception of Non-Orthodox into the Orthodox Church: Contemporary Practice//Ibid. 1997. Vol. 41. N 1. P. 1-17; Denysenko. 2014. P. 41-65). При этом в греч. правосл. среде имеет некоторое распространение и более ригористичный подход, опирающийся на «Орос» патриарха К-польского Кирилла V (Каракаллы) от 1755 г., изданный вопреки мнению Синода К-польской Патриархии, но впосл. горячо поддержанный прп. Никодимом Святогорцем (см.: Dragas G. The Manner of Reception of Roman Catholic Converts into the Orthodox Church with Special Reference to the Decision of the Synods of 1484 (Constantinople), 1755 (Constantinople) and 1667 (Moscow)//GOTR. 1999. Vol. 44. P. 235-271; Clavias A. C. Receiving Converts into the Orthodox Church: Lessons from the Canonical and Liturgical Tradition//Ibid. 2009. Vol. 54. P. 1-76), в к-ром предписывается крестить католиков и армян по полному чину. Подробнее см. в ст. Присоединение к Православию . Не вполне ясен статус помазания св. миром в составе входящего в Большой Требник «Последования Мефодия, патриарха К-польского, о различных лицах и возрастех, от отвержения к Православней и истинней вере обращающемуся» (гл. 97). С одной стороны, помазание в нем предписывается совершать именно св. миром и с обычной формулой М.:          ; с другой - в чине отсутствуют все остальные элементы чина М. (имеющиеся как в обычном чине Крещения и М., так и в чине принятия инославных через М.): молитва М. (          ), молитва на омовение св. мира и само омовение. «Последование...» предназначено для тех, кто отреклись от правосл. веры, и устанавливает разные сроки покаяния в зависимости от того, насколько сознательным было само отречение. По сути в нем описан способ обойти строгое требование 73-го прав. свт. Василия Великого о принятии отступников лишь на смертном одре; вероятно, этим и обусловлено столь экстраординарное действие, как помазание кающегося св. миром,- вопреки невозможности, с богословской т. зр., повторения таинства М.

http://pravenc.ru/text/Миропомазание.htm...

According to the Orthodoxwiki article entitled “The Eighth Ecumenical Council,” One of the first references as " Eighth Ecumenical Council " is to be made in the 15th century by St. Mark of Ephesus , who expresses the general theological view of that time in Constantinople during the so-called “ robber-council ” in Ferrara-Florence (to be referenced in Pedalion comments for the 879-880 " Synod gathered in Agia Sophia " ). Further, the 1848 Encyclical of the Eastern Patriarchs refers explicitly to the “Eighth Ecumenical Council” regarding the synod of 879-880; and it was signed by the patriarchs of Constantinople , Jerusalem , Antioch , and Alexandria, as well as the Holy Synods of the first three. Fr. George Dion. Dragas writes in his “The Eighth Ecumenical Council: Constantinople IV (879/880) and the Condemnation of the Filioque , Addition and Doctrine,” posted at Orthodox Outlet for Dogmatic Enquiries on Dec. 28, 2009: These Councils, including that of Constantinople 879/880, the “Eighth Ecumenical” as it is called in the Tomos Charas (Τμος Χαρς) of Patriarch Dositheos who first published its proceedings in 1705 and also by Metropolitan Nilus Rhodi whose text is cited in Mansi " s edition, have not been enumerated [as being “Ecumenical”] in the East because of Orthodox anticipation of possible healing of the Schism of 1054, which was pursued by the Orthodox up to the capture of Constantinople by the Turks in 1453. There are other obvious reasons that prevented enumeration, most of which relate to the difficult years that the Orthodox Church had to face after the capture of Constantinople and the dissolution of the Roman Empire that supported it. Michael Prokurat, Bp. Alexander (Golitzin), and Michael D. Peterson write in their Historical Dictionary of the Orthodox Church : “By an agreement that appears to be in place in the Orthodox world, possibly the council held in 879 to vindicate the Patriarch Photios will at some future date be recognized as the eighth council.” And further, “Given the convocation of another ecumenical council, the Orthodox Church would almost certainly recognize the synod of 879 as the Eighth Ecumenical Council.

http://pravoslavie.ru/97929.html

продолжают сохранять свою юридическую силу, поскольку никогда не были отменены законным образом. Патриарх Варфоломей пытался принудить епископат Украинской Православной Церкви вступить в общение с раскольниками, не имеющими канонически действительных рукоположений и таинств. Поэтому эти действия справедливо квалифицируются как грубо противоречащие священным канонам Церкви и противные христианской совести. В одном из писем, адресованных Фессалоникийскому митрополиту Анастасию, святитель Лев Великий так обличал епископов, начальствующих над своими собратьями: «Те, кто " ищут своего, а не того, что угодно Иисусу Христу " (Флп. 2:21)… находят удовольствие в том, чтобы высокомерно властвовать, а не советоваться с подчиненными (consulere subditis placet); они напыщены от своей гордости, поэтому то, что установлено для хранения согласия (т. е. принцип первенства), ныне служит раздору» (Ep. XIV. I. PL. 54.I Col. 669). Даже в том случае, когда речь идет об отношениях между первым (primus) епископом и епископами, непосредственно подчиненными ему по юрисдикции, эти отношения должны строиться на основе братского уважения к иерархическим правам, достоинству и свободе. На этом зиждется принцип соборности. Тем более деликатность и взаимное уважение к иерархическим правам должны определять взаимоотношения иерархов, не связанных между собой юрисдикцией. В современном устроении Вселенской Церкви, как сообществе Поместных Православных автокефальных Церквей, первенство Константинопольского Патриархата могло бы признаваться не только как титулярное первенство чести, но и как моральное первенство авторитета, основанное на естественном уважении к древней канонической традиции Церкви и к 1700-летней истории Патриаршей кафедры града, устроенного великим равноапостольным Императором. Могло бы, если бы этот авторитет и уважение не подрывал сам же нынешний Константинопольский Предстоятель. Φωτιαδης Εμμανουλ. «ξ φορμς νος ρθρου» Ορφοδοξα. 23. Αθναι, 1948. 216. Подробная информация о теории экстра-юрисдикционных привилегий Константинопольского Патриарха изложена в статье: Alexander G. Dragas. The Constantinople and Moscow Divide. Troitsky and Photiades on the Extra-Jurisdictional Rights of the Ecumenical Patriarchate.Φεολογα т. 884 (2017). 135-190. По словам епископа Христупольского Макария, ныне архиепископа Австралийского, Филарет в период 1992-2018 гг. подавал шесть апелляций Патриарху Варфоломею ( ) 14 деяние IV Вселенского Собора. J.D. Mansi. Sacrorum conciliorum nova et amplissima collectio v.7 1762 p. 347) Hefele Charles Joseph. A History of the Councils of the Church, from the Original Documents. Vol III Edinbourg 1883 p. 396 Spiros Troianos. Patriarchal and Synodical Acts of the Tenth and Eleventh Centuries. Сборник. The History of Byzantine and Eastern Canon Law to 1500 Washington 2012. p. 164. Иоанн (Зизиулас), митр. Пергамский. Бытие как общение. VII. I. Служба коммуникации ОВЦС /Патриархия.ru Календарь ← 3 мая 2024 г. 7 января 2024 г.

http://patriarchia.ru/db/text/5834780.ht...

The Ecumenical Range and Intent Recognition of need for the Fathers’ wisdom ranges over many diverse forms of Christianity. This has necessitated the cooperation of scholars of widely diverse Christian communities to accomplish the task fairly and in a balanced way. It has been a major ecumenical undertaking. Under this classic textual umbrella, this series brings together in common spirit Christians who have long distanced themselves from each other through separate and often competing church memories. Under this welcoming umbrella are gathering conservative Protestants with Eastern Orthodox, Baptists with Roman Catholics, Reformed with Arminians and charismatics, Anglicans with Pentccostals, high with low church adherents, and premodern traditionalists with postmodern classicists. How is it that such varied Christians are able to find inspiration and common faith in these texts? Why are these texts and studies so intrinsically ecumenical, so catholic in their cultural range? Because all of these traditions have an equal right to appeal to the early history of Christian exegesis. All of these traditions can, without a sacrifice of intellect, come together to study texts common to them all. These classic texts have a right to the Fathers. Athanasius is not owned by Copts, nor is Augustine owned by North Africans. These minds are the common possession of the whole church. The Orthodox do not have exclusive rights over Basil, nor do the Romans over Gregory the Great. Christians everywhere have equal claim to these riches and are discovering them and glimpsing their unity in the body of Christ. From many varied Christian traditions this project has enlisted as volume editors a team of leading international scholars in ancient Christian writings and the history of exegesis. Among Eastern Orthodox contributors are Professors Andrew Louth of Durham University in England and George Dragas of Holy Cross (Greek Orthodox) School of Theology in Brookline, Massachusetts. Among Roman Catholic scholars are Benedictine scholar Mark Sheridan of the San Anselmo University of Rome, Jesuit Joseph Lienhard of Fordham University in New York, Cistercian Father Francis Martin of the Catholic University of America.

http://azbyka.ru/otechnik/Endryu-Laut/ge...

Преподобный Димитрий родился в начале XIV века в купеческой семье в Переславле-Залесском. Приняв постриг, он основал Никольский монастырь на берегу переславльского Плещеева озера... В 1354 году игумен Димитрий впервые встретился с Сергием Радонежским и духовно сблизился с ним, став восприемником детей великого князя Димитрия Донского. Марина Алексеевская Что мы чувствуем, когда видим объявление о том, что требуется помощь волонтеров? Посидеть с малышами-отказниками в больнице, помочь по хозяйству пожилой женщине, устроить праздник для маленьких пациентов гематологии… Сострадание — нормальная реакция, только оно быстро улетучивается, когда вспоминаешь, сколько у тебя дел по работе и дома. Но есть люди, которые, увидев такое объявление, откладывают личные дела и идут туда, где они очень нужны. English Edition [Saints. Asceties of Piety. Church Holy Days ] [News] On February 22 the second anniversary of uncovering relics of the blessed elder Gabriel (Urgebadze: 1929-1995), “a Fool-for-Christ”, was celebrated in Georgia. A festal service was celebrated at the Samtavro Convent of St. Nino in the Georgian town of Mtskheta by Archimandrite Lazar (Gagnidze), the nunnery’s confessor. [Saints. Asceties of Piety. Church Holy Days ] Metropolitan Nektarios of Hong Kong and South East Asia, Protopresbyter George Dragas, Deacon Charles Joiner TRIODION – (Greek: three odes or modes). A Liturgical book containing the hymns, prayers and services of the movable feast before Easter, beginning ten weeks before Easter with the Sunday of the Publican and the Pharisee, until Easter Sunday. This includes the four weeks proceeding Great Lent, Great Lent, and Holy (Passion) Week. [News] Following the session of the Holy Synod of the Georgian Apostolic Orthodox Church held on February 16, 2016, His Holiness Ilia II, Patriarch and Catholicos of Tbilisi and All Georgia announced that the Synod has rejected the document " The relation of the Orthodox Church towards the rest of the Christian world " which was prepared for the upcoming Pan-Orthodox Council to be held in Crete in June 2016.

http://pravoslavie.ru/archive/160224

АФАНАСИЙ О СМЕРТИ СЛОВА (ОК. 315 Г.): Слово знало, что тление не могло быть прекращено в людях иначе, как посредством смерти; умереть же Слову, как бессмертному и Отчему Сыну, было невозможно. Для сего-то самого Оно приняло на Себя тело, которое могло умереть… Посему воспринятое Им на Себя тело, было принесено на смерть, как жертва и заклание, свободное от всякой скверны, чтобы вмиг разрушить смерть, властвовавшую над всеми, кто был подобен Ему посредством жертвоприношения, имевшего схожую со всеми телесность (О воплощ. 9 [Thompson, 153–55]). 107 В трудах Отцов церкви, возможно, наиболее проницательные мысли о смерти Божьего Сына были высказаны Кириллом Александрийским . На стыке четвертого и пятого столетий несколько видных богословов отвергли издавна исповедуемое учение о смерти Божьего Сына, считая это невозможным и утверждая, что Христос был не Божьим Словом, а человеком, внутри которого пребывало Слово. Кирилл оспаривал такие взгляды, настаивая на том, что Божий Сын по-настоящему принял на себя человеческое естество. В своих трудах Кирилл также часто подчеркивает, что именно Божий Сын умер ради нас и что лишь его смерть могла принести нам спасение. Так, например, в приведенной ниже цитате Кирилл истолковывает слова Павла о том, что Бог искупил свою церковь ценою собственной крови. Мы не можем говорить, что Слово претерпело страдание или смерть с точки зрения его собственной природы, но в то же время, учитывая, что принятое им тело было его телом и имело способность страдать, мы вправе приписывать телесное страдание самой личности Божьего Слова. КИРИЛЛ АЛЕКСАНДРИЙСКИЙ НА ДЕЯН. 20, 28 (ОК. 429): Разве не слышишь, как апостол открыто провозглашает Богом Того, Кто был распят? Ибо он говорит, что Божья Церковь , спасенная ценою Его собственной крови, должна управляться ими по-пастырски. Это не означает, что Он пострадал по Своему Божеству, но так как эта плоть принадлежит самому Логосу во плоти, а не простому человеку, испытанные Им телесные страдания следует приписывать именно Его [лицу]. Если же пролитая кровь названа Божьей кровью, то очевидно, что под покровом плоти скрывался не кто иной, как Бог (Богород. 22 [Dragas, 55]).

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/zhiz...

The Photian Council and its authority were not questioned in Rome for the next nearly 200 years. Strong evidence of this is given by the Roman Catholic writer Daniel J. Casellano when he states, “In the West, early canonists, most notably St. Ivo of Chartres (late eleventh cent.) and Gratian (twelfth cent.), considered the Photian synod of 879-880 to have been duly approved by Pope John VIII.” But during the time of Pope Gregory VII (r. 1073-1085), in the period known as the Gregorian Reform, as I mentioned at the beginning of this paper, Papal canon lawyers went back to the stormy decades of the 860s and 870s, and replaced the Photian Council with the Ignatian Council of ten years earlier. In the words of the Oxford Dictionary of Byzantium , the Photian Council had been “recognized as ecumenical by Rome until the Gregorian Reform, when the official Roman tradition was abandoned in favor of the Council of 869” (p. 513). Orthodox scholar Fr. George Dragas asks, How did it happen that Roman Catholics came to ignore this conciliar fact? Following Papadopoulos Kerameus, Johan Meijer—author of a most thorough study of the Constantinopolitan Council of 879/880—has pointed out that Roman Catholic canonists first referred to their Eighth Ecumenical Council (the Ignatian one) in the beginning of the twelfth century. In line with Dvornik and others, Meijer also explained that this was done deliberately because these canonists needed at that time canon 22 of that Council. In point of fact, however, they overlooked the fact that this Council had been cancelled by another, the Photian Synod of 879-880—the acts of which were also kept in the pontifical archives . Repercussions for Orthodox-Roman Catholic relations How different relations would have been in succeeding centuries, and all the way to the present, between Orthodoxy and Roman Catholicism if the Roman Church had continued to accept the Photian Council as legitimate, and if she had fully abided by its decrees! For if the Roman Church ever did reaffirm the legitimacy of the Photian Council, thus rejecting the Ignatian Council, the two biggest obstacles to the reconciliation of the Roman Church with Orthodoxy would be instantly removed: the Filioque, and the claims of the Roman Church to have jurisdictional authority over the Eastern Churches.

http://pravoslavie.ru/97929.html

Publication of Volume on Greek Orthodox Churches in New England released May 14, 2011 The Boston Metropolis has recently published a deluxe edition of a volume called “Record of All Greek Orthodox Churches in New England.” The foreword of this historical publication has been written by Metropolitan Methodios of Boston, who thouroughly addresses the issue on “Why we should be interested in the History of our Metropolis and Parishes.” “Reading through the text, one is impressed with what the founders accomplished, and comes to appreciate the sacrifices made, so that Orthodoxy and Hellenism not only survive, but prosper in New England and throughout America,” mentions Metropolitan Methodios on the preface. Scholar Father George Dragas, has written a detailed history of the Boston Metropolis, mentioning its church leaders through time. It is important to note that special reference is made to the Holy Cross Theological School, an incubator for young Orthodox Theologians and Priests in the States, based in Brookline, Massachusetts. Furthermore, the initiative of the Metropolitan of Boston, Methodios, is to establish “Philoxenia,” a care home for patients coming for Greece to receive treatment. The “Center of Faith and Heritage of St. Methodios”, is also among the praiseworthy activities of the Metropolis. A detailed tour of the Greek Orthodox Churches and Communities throughout Connecticut, Maine, Massachusetts, New Hampshire, Rhodes Island and Vermont, depicts the pulse of the Greek Community, faithful to religious traditions in New England. Finally, the volume includes rich photographic material of churches and institutions of the Boston Metropolis and the publication is sponsored by Margo and George Behrakis. Greek Reporter 16 мая 2011 г. ... Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/46528.html

  001     002    003    004    005    006    007    008