Лит.: Corsini E. Relazione dello scuoprimento, e ricognizione fatta in Ancona dei sacri corpi di S. Ciriaco, Marcellino, e Liberio protettori della città. R., 1756; Speciali G. Notizie istoriche de " santi protettori della città d " Ancona.Venezia, 1759. P. 1-111; Baroni V. San Ciriaco principale protettore di Ancona, inventore della croce l " anno 326, indi vescovo di detta città e martire in Gerusalemme l " anno 363 nella persecuzione di Giuliano Apostata imperatore. Ancona, 1813; Peruzzi A. La Chiesa anconitana. Ancona, 1845. T. 1. P. 62-88; Сергий (Спасский). Месяцеслов. Т. 2. С. 333; Т. 3. С. 445-446; Quentin H. Les Martyrologes historiques du Moyen Âge. P., 1908. P. 229, 479; Lanzoni. Diocesi. P. 381-385; MartHieron. Comment. P. 224; Natalucci M. Antichità cristiane d " Ancona. Ancona, 1934; idem. Ciriaco//BiblSS. Vol. 3. Col. 1296-1297; Maill é G. A., de. Provins: Les monuments religieux. P., 1939; MartRom. Comment. P. 170-171; Gaiffier B., de. «Sub Juliano Apostata» dans le martyrologe romain//AnBoll. 1956. Vol. 74. P. 5-49; Пигулевская Н. В. Мартирий Кириака Иерусалимского// Она же. Ближний Восток. Византия. Славяне. Л., 1976. С. 73-84; Esbroeck M., van. L " opuscule «Sur la Croix» d " Alexandre de Chypre et sa version géorgienne//Bedi Kartlisa. P., 1979. T. 37. P. 102-132; idem. Legends about Constantine in Armenian//Classical Armenian Culture/Ed. Th. J. Samuelian. Chico (Calif.), 1982. P. 79-101; idem. Remembrement d " un manuscrit sinaïtique arabe de 950//Actes du Ier Congrès intern. d " études arabes chrétiennes (1980). R., 1982. P. 135-147. (OCA; 218); idem. Jean II de Jérusalem et les cultes de S. Etienne, de la Sainte-Sion et de la Croix//AnBoll. 1984. Vol. 102. P. 99-134; idem. Une note de Sévère d " Antioche sur Juda Cyriaque//V Symposium syriacum, 1988. R., 1990. P. 183-193. (OCA; 236); idem. Judas Cyriacus, Saint//CoptE. 1991. Vol. 5. P. 1377-1378; Mariuzzi G. et al. San Ciriaco: Ricognizione canonica, storica e scientifica delle spoglie del Patrono di Ancona S.

http://pravenc.ru/text/1840173.html

1737 Гилевич А. М. Новый клад херсоно-византийских монет. – С. 156; Гилевич А. М. Клад херсоно-византийских монет из округи Херсонеса//НС. – К., 1974. – Вып. 5. – С. 93. 1740 Белова-Кудь Н. Л. Монеты из раскопок кварталов XV–XVIII//МИ А. – 1953. – 34. – С. 256–257; Гилевич А. М. Монеты из раскопок портового квартала Херсонеса в 1965–1966 гг.//АДСВ. – Свердловск, 1973. – Сб.9. – С. 29; Гилевич А. М. Клад херсоно-византийских монет из округи Херсона. – С. 93; Романчук А. И. Торговля Херсонеса в VII–XII вв. – С. 326; Соколова И. В. Монеты и печати ... – С. 112; Bortoli A., Kazanski М. Kherson and its Region//The Economic History of Byzantium From the Seventh through the Fifteeth Century/Ed. A.E. Laiou (Dumbarton Oaks Studies. 39). – Washington, D.C., 2002. – Vol. 2. – P. 654. 1741 Iosephi Genesii regum libri quattuor/ReC. A. Lesmueller-Werner et I. Thurn. – Berlin, 1978. – IV. 10; перевод см.: Байер Х.-Ф. История крымских готов... – С. 107. До сих пор исследователи видели в них то корпус хазар, то дружину росов, т.е как раз тех, кто не мог быть из византийской Таврики (ср.: Ahrweiler H. Les relations entre les byzantines et les Russes au IX siecles//Bulletin d’information et coordination. – 1971. – Vol. 5. – P. 45; Бибиков М. B. Byzantinorossica. – C. 87). 1742 Франко I. Сьвятий Климент y Kopcyhi//Записки наукового товариства iм. Шевченка. – Льbib, 1904. – Т. 59. – Кн. 3. – С. 196. 1747 Алексеенко Н. А. Коммекия и коммеркиарии Херсона в IX–X вв.//Россия – Крым – Балканы. – Екатеринбург, 2004. – С. 92–97. 1748 Stephanus Constantinopolitanus Diaconus in vitam et martyrium beatissimi et sancti martyris Stephani Jnioris... –//PG. – 1864. – T. 100. – Col. 1125 C.; Auzepy M.-F. La vie d’Etienne le Jeune par Etienne le Diacre. – Aldershot, 1997. – P. 131. 26–27, 175. 4, 8. 1749 Alexeenko N. A. Unique find of the group of bzyantine lead seals from Cherson//Byzantium: Identity, Image, Influence. XIX International Congress of Byzantine Studies. Abstracts of Communications. – Copenhagen, 1996. – P.8414; Alekseenko N. Les sceaux des archives de Cherson, temoigne des relations de Cherson et de 1’Empire//XXe Congres International des Etudes Byzantines. College de France. Sorbonne, 19–25 aout 2001. Preactes. II. Tables rondes. – Paris, 2001. – P. 57.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

Metropolitan Hilarion sends condolences over the tragedy in Saint-Etienne-Du-Rouvray Source: DECR In a message to the Archbishop of Rouen Dominique Lebrun, Metropolitan Hilarion of Volokolamsk, head of the Moscow Patriarchate’s department for external church relations, expressed condolences over the death of Catholic priest Jacques Hamal in the hands of terrorists at the church of Saint-Etienne-du-Rouvray in northern France. Metropolitan Hilarion (Alfeyev)   To the Most Rev. Dominique Lebrun Archbishop of Rouen Your Eminence, Please accept my sincere condolences over the murder of the Rev. Jacque Hamal by terrorist in the church of Saint-Etienne-du-Rouvray. At such moments it is especially important to remember the words of our Saviour addressed to the apostles and through them to all Christians, ‘In this world you will have trouble. But take heart! I have overcome the world.’ (Jn. 16:33). Terrorist, however much they may want it, will never reach the desired goal since the ultimate victory belongs to the Lord Who said, ‘It is mine to avenge; I will repay’ (Rom. 12:19). I pray to All-merciful God for the repose of the soul of the slain pastor, for the good health and well-being of all who have survived this tragedy. Kindly convey the words of support to the spiritual children of Father Jacques and his loved ones. With love in the Lord, Metropolitan Hilarion of Volokolamsk Chairman of the Department for External Church Relations Moscow Patriarchate Code for blog Since you are here… …we do have a small request. More and more people visit Orthodoxy and the World website. However, resources for editorial are scarce. In comparison to some mass media, we do not make paid subscription. It is our deepest belief that preaching Christ for money is wrong. Having said that, Pravmir provides daily articles from an autonomous news service, weekly wall newspaper for churches, lectorium, photos, videos, hosting and servers. Editors and translators work together towards one goal: to make our four websites possible - Pravmir.ru, Neinvalid.ru, Matrony.ru and Pravmir.com. Therefore our request for help is understandable. For example, 5 euros a month is it a lot or little? A cup of coffee? It is not that much for a family budget, but it is a significant amount for Pravmir. If everyone reading Pravmir could donate 5 euros a month, they would contribute greatly to our ability to spread the word of Christ, Orthodoxy, life " s purpose, family and society. Also by this author Today " s Articles Most viewed articles Functionality is temporarily unavailable. Most popular authors Functionality is temporarily unavailable. © 2008-2024 Pravmir.com

http://pravmir.com/metropolitan-hilarion...

89 .Alexander P. The Patriarch Nicephorus of Constantinople: Ecclesiastical Policy and Image Workshop in the Byzantine Empire. Oxford: Clarendon Press, 1958. – xii+287 р. 90 .Idem. The Iconoclastic Council of St. Sophia (815) and Its Definition (Horos)//Dumbarton Oaks Papers. 1953. Vol. 7. Р. 35–66. 91 .Anastos M. The ethical theory of images formulated by iconoclasts in 754 and 815//Dumbarton Oaks Papers. 1954. Vol. 8. P. 151–160. 92 .Auzépy M. F. La destruction de l " icône du Christ de la Chalcé par Léon III: Propagande ou réalité?//Byzantion. 1990. Vol. 60. P. 445–492. 93 .Eadem. La vie d " Etienne le Jeune par Etienne le Diacre. [=Birmingham Byzantine and Ottoman Monographs 3]. Birmingham: Ashgate, 1999. – vii, 357 p. 94 .Eadem. L " Hagiographie et l " Iconoclasme Byzantin: Le cas de la Vie d " Etienne le Jeune. [=Birmingham Byzantine and Ottoman Monographs 5]. Birmingham: Ashgate, 1999. – 342 p. 95 .Eadem. L’histoire des iconoclasts. Paris: Association des amis du Centre d’Histoire et Civilisation de Byzance, 2007. – 386 c. 96 .Eadem. Le Christ, l " empereur et l " image (VIIe-IXe siècle)//ΕΥΨΥΧΙΑ: Mélanges offerts à H. Ahrweiler. Vol. 1. [=Byzantina Sorbonensia. Vol. 16] Paris: Publication de la Sorbonne, 1998. P. 35–47. 97 .Baranov V. A. The Vita Tarasii as a source for reconstruction of the iconoclastic theology//Universum Hagiographicum. Mémorial R.P. Michel van Esbroeck, s.j. (1934–2003)/Mouraviev A.V., Lourie B., eds. [=Scrinium: Revue de patrologie, d’hagiographie critique et d’histoire ecclésiastique. Vol. 2]. St. Petersbourg: Byzantinorossica, 2006. P. 331–339. 98 .Barnard L. W. The greaco-roman and oriental background of the iconoclastic controversy. – Leiden: Brill, 1974. – 155 p. 99 . Beck H. G. Kirche und theologische Literatur im byzantinischen Reich. München: C. H. Beck’sche Verlagsbuchhandlung, 1959. – 835 s. 100 . Bréhier L. La querelle des images (VIII–IX s.). – Paris: Burt Franklin, 1904. – 64 p. 101 . Idem. Sur un texte relatif au debut de la querelle iconoclaste//Échos d’Orient. 1938. Vol. 37. P. 17–22.

http://azbyka.ru/otechnik/ikona/ikonopoc...

Muslims living in the French town of Saint-Etienne-du-Rouvray, refused to bury Adel Kermiche, an extremist involved in the murder of the priest Jacques Hamel. Photo: © REUTERS/Pascal Rossignol The head of the local Muslim community and the imam of one of the mosques, Mohammed Karabila, said they don’t want “to taint Islam with this person”. The priest aged 85, who was described as always being kind to his parishioners, modest and dedicated to religion, was brutally killed by Kermiche and another attacker in a Normandy church during the morning service. “We’re not going to taint Islam with this person,” Karabila told French newspaper Le Parisien, cited by Sky News. “We won’t participate in preparing the body or the burial.” On Tuesday, Kermiche and another attacker, Abdel Malik Petitjean, took five people hostage at the Saint-Etienne-du-Rouvray church in Normandy , murdering Father Jacques Hamel. The Islamic State jihadist group [Daesh] , outlawed in many countries including Russia, claimed responsibility for the attack. Karabila’s decision was supported by all members of his community. “What this young man did was sinful, he is no longer part of our community,” the 25-year-old Khalid El Amrani said, cited by Sky News . Earlier, commenting on the brutal attack, French President Francois Hollande said, “killing a priest and attacking a church is an attack on all of France.” He also added that the war against terrorism will be long but France will win it. “This will be a long war. Its target is our democracy, but it will be our shield. We should be united, and unity is our strength. Let us unite, all of us, Frenchmen and Frenchwomen. I assure you, we will win this war. Long live France!” Code for blog Since you are here… …we do have a small request. More and more people visit Orthodoxy and the World website. However, resources for editorial are scarce. In comparison to some mass media, we do not make paid subscription. It is our deepest belief that preaching Christ for money is wrong.

http://pravmir.com/french-muslims-refuse...

«История Хацюнского креста» относится к тому периоду, когда халкидонский догмат навязывался Армянской церкви из Византии даже тапи militari, в силу чего Армянская церковь была вынуждена на время уступить. Повествование о Хацюнском кресте стремится представить союз с греками как единственно возможный и угодный Богу, затушевав догматические столкновения. В этом смысле особенно показателен тот факт, что согласно «Истории», ближайшим другом и советчиком императора Ираклия, стремившегося утвердить в Армении халкидонское исповедание, оказывается вардапет Иоанн Майрагомеци (Майраванеци), который на деле вел энергичную борьбу против принятия Армянской церковью постановлений Халкидонского собора. Борьба против халкидонитства в Армении была завершена в период арабского владычества. В «Истории Анонимного повествователя» нет хронологической последовательности, события свободно перемещаются из одного столетия в другое, а историческая реальность часто переплетается с художественным вымыслом. Поэтому М. Абегян считает ( Абегян М. История древнеармянской литературы. С. 255–256), что это – не столько история, сколько типичные исторические сказания (так что правильнее было бы назвать вторую часть «Истории» сборником сказаний). 253 Всеобщая история Степаноса Таронского, Асохика по прозванию, писателя 11 столетия/Пер. с арм. и объясн. Н. Эмином. М., 1864 (цит. далее – по данному изд.); Эмин Н. Об Асохике: Исследования и статьи. М., 1896; Etienne Agoghig de Daron. Histoire Universelle/Trad, de Гarmenien par E. Dulaurier. Paris, 1883; Etienne Asolik de Taron. Histoire Universelle/Trad, de l’armenien et annotee. These compl6mentaire pour le doctorat es lettres, pr6sent6e a la Facult6 des lettres de l’Universit6 de Paris, par Fr. Macler. Paris, 1917; Stephanos von Taron. Armenische Geschichte/Aus dem Altarmenischen uber- setzt von H. Gelzer und Aug. Burckhardt. Leipzig, 1907; Gelzer H. Stephanos A9olik Tarona9i/Sextus Julianus Africanus und die byzantinische Chronographie. 2. Teil, 2. Abteil. Leipzig, 1898.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

Издания сказаний о чудесах: Житие Николая Чудотворца: Изд. по ркп. XVI в., из МПиРМ (Folio 15). СПб., 1882 (Чудеса о Димитрии, о Симеоне, о крестьянском Агриковом сыне Василии, о хромом Николае, о митилинском пресвитере, о ковре, о гробнице, о схоларии Петре, о Епифании, Похвальное слово на перенесение мощей «Присно убо…», Чудеса о патриархе, о половчинине, слово о милостыне, о детище, о 3 христианах; 2 чуда о царе Стефане Сербском, Чудо о сарацине); Леонид (Кавелин), архим. Посмертные чудеса свт. Николая, архиеп. Мир-Ликийского, Чудотворца: Памятник древней рус. письменности XI в.: Труд Ефрема, еп. Переяславского (по пергаменной ркп. исхода XV в. б-ки Троице-Сергиевой лавры. 9). СПб., 1888. С. 1-61 (ПДПИ; 72). (Чудеса о Симеоне, о хромом Николае, о крестьянском («Агриковом») сыне Василии, о юноше Николе, о митилинском пресвитере, о схоларии Петре, о ковре, о Епифании, о 3 христианах, о Димитрии, о гробнице, о 3 девицах, о срацинине, о детище, о половчинине, о патриархе); ВМЧ. Дек. Дни 6-17. Стб. 625-689 (Чудо о Димитрии, о Симеоне, о хромом Николае, о крестьянском сыне Василии (фрагм.), о юноше Николе, о митилинском пресвитере, о ковре, о патриархе, о гробнице, 2 чуда о царе Стефане Сербском; «Деяние о стратилатах»; Чудеса о схоларии Петре, о Епифании, о 3 девицах, об утопшем детище, о половчинине, о 3 христианах); Макеева И. И. «Сказание чудес Николая Мирликийского»//Лингвист. источниковедение и история рус. яз., 2002-2003. М., 2003. С. 248-310 (по ркп. ГИМ. Хлуд. 215); Троицкий список Жития свт. Николая Мирликийского (по ркп. РГБ. Троиц. 9, кон. XIV - нач. XV вв.)/Подгот.: М. С. Крутова//Свт. Николай Мирликийский в памятниках письменности и иконографии. М., 2006. С. 335-368, 403-433; Лопарев Хр. М. Слово о св. «патриархе Феостирикте»: К вопросу о 29-м февр. в древней лит-ре//ПДП. 1893. Вып. 94. С. 17-31 (Чудо о царе Синагриппе); Никольский Н. К. Мат-лы для истории древнерус. духовной письменности//ИОРЯС. 1903. Т. 8. Кн. 2. С. 68-69 (Сказание о «литовских» чудесах); Тихомиров М. Н. Описание Тихомировского собр. рукописей. М., 1968. С. 191-192 (Сказание о «литовских» чудесах); Geronimi V. La Vie d " Etienne de Deani en Russie et le cycle de St. Nicolas: La Vie du roi serbe Etienne de Deani par Grégoire Tsamblak en Russie et son intégration dans le cycle des légendes de saint Nicolas (XVIe-XVIIe s.). [P.], 2010 (2 чуда о Стефане Сербском).

http://pravenc.ru/text/2565634.html

Reuters reported that between between four and six people, including the priest and two nuns, were being held at the church in Saint-Etienne-du-Rouvray. Vatican spokesman Jesuit Father Federico Lombardi said Pope Francis has been informed and expresses pain and horror at this “absurd violence”, Catholic News Service reports. “We are particularly shocked that this horrible violence occurred in a church, a sacred place where love of God is proclaimed,” Fr Lombardi said. French President Francois Hollande and Interior Minister Bernard Cazenevue is en route to the town of Saint-Etienne-en-Rouvray where the hostage-taking took place. French Prime Minister Manuel Valls has taken to Twitter to condemn the “barbaric attack”. “The whole of France and all Catholics are wounded. We will stand together,” he said. Cardinal Robert Sarah, also writing on Twitter, said he was “deeply shocked, horrified and scandalised” by the attack. “How many deaths for European governments to understand the situation in the West?” he wrote. “I pray for the murdered priest, I pray for his executioners, I pray for France. God come to our aid.” France is currently on high alert after an attack in Nice on Bastille Day — July 14 — that killed 84 people and a string of deadly attacks last year claimed by ISIS that killed 147 others. France is also under a state of emergency and has extra police presence after the Nice attack, where man barreled his truck down the city’s famed Promenade des Anglais, mowing down holiday crowds. ISIS extremists have urged followers to attack French churches and the group is believed to have planned at least one church attack earlier. In April 2015, an Algerian student who was arrested after shooting himself in the leg was found with heavy weapons, bulletproof vests and documents linked to ISIS. He is charged with killing a young woman inside her car the same day. According to French authorities, the suspect, Sid Ahmed Ghlam, was sent by the Belgian Abdelhamid Abaaoud to attack a church in Villejuif, just outside of Paris.

http://pravmir.com/isis-claim-responsibi...

(REUTERS/Pascal Rossignol) A white rose is attached to a post in front of the church a day after a hostage-taking in Saint-Etienne-du-Rouvray near Rouen in Normandy, France. The number of anti-Christian attacks in France has risen to 245 percent since 2008, even though incidents of anti-Muslim and anti-Semitic attacks dropped significantly in the same period, according to the country’s interior ministry. In 2015, the French government allotted 100 million euros for its campaign against racism, Islamophobia and anti-Semitism after tallying a record number of such incidents. However, the year 2016 saw a 17.4 percent increase in the number of attacks targeting Christian churches, Breitbart  relays. According to Le Figaro, 90 percent of attacks on places of worship target Christians. The paper also notes that this is expected since Christian churches are the most numerous among all the places of worship in the country. In fact, there has been a steep increase in such incidents from 2008 to 2016. Out of the 949 attacks on places of worship, most have no religious motive, according to the French government. However, there is a possibility that 25 of the incidents were driven by “anarchist” motives and 14 by “satanic” motives. Local media said Christian religious statues were the subject of daily attacks in Dulmen after more than a million migrants entered Germany. Last month, the Observatoire de la Christianophobie  said the number of “Christianophobic” attacks in France climbed to 376 last year from 273 in 2015. December 2016 has seen a significant number of attacks on churches and threats on social media, the pressure group added. The worst anti-Christian attack that happened in 2016 was the killing of Fr. Jacques Hamel during a Mass at a Saint-Etienne-du-Rouvray church. The elderly priest died after two Islamists slashed his throat. During a memorial service for Fr. Hamel, Archbishop Dominique Lebrun relayed how the priest shouted “Be gone, Satan!” while the Islamist attackers slit his throat. Lebrun also urged those who are drawn to extremism to pray that God will set them free from the devil’s grasp.

http://pravmir.com/france-sees-245-rise-...

Корабельного мраморного малярства мастер из Адмиралтейства Александр Феодорович Чеглоков расписывал в нижней церкви, в алтаре и в трапезе, в дверях и окнах, откосы, рамы, столпы, пилястры, мраморною работой, по образцу, данному архитектором Швердфегером, за 10 рублей 869 . Позолотные и красочные работы в нижней церкви в 1723-м году производили по подряду партикулярной верфи живописного дела «мастер» Иван Никитин, подмастерье Андрей Иванов Квашнин. Позолота 5-и яблоков на церковные купола производилась золотарями 870 . В Монастыре был и свой серебренник Степан Максимов 871 . Петербургского Адмиралтейства резного дела подмастерье Федор Евсеев Чижиков вырезал в нижнюю церковь к престолу 7 лиц херувимов и к крылосам 12 баляс по архитекторскому рисунку. Другие резные работы исполнял Петербургского Адмиралтейства резчик Петр Миронов Сакульской 872 . Капители резные к церковным и палатным столбам резали по указанию Швердфегера Валдайские каменщики по 6-и рублей за пару. Далее работы были сданы иноземцу Цесарской земли, резных каменных дел мастеру Кондрату Гаю Мартынову, по рекомендации Швердфегера, по 7-и рублей за пару. Он резал в своем доме на Васильевском острове, получая камень из Монастыря; с сентября по январь он вырезал 60 капителей, а затем больше ему резать не велено, так как другие резчики, из Русских, а именно Городовой Канцелярия, просили меньшую цену 873 . Камень резали для капителей и пьедесталов по рисункам Трезина 874 . Резали также капители Петербургской Городовой Канцелярия резчик Тимофей Андреев с товарищами и Француз Фалей – Etienne Follet 875 . 6 медных с серебряными цепочками позолоченных лампад в нижнюю церковь сделали мастера серебряного дела Никифор Ильин Мурашев и Яким Андреев, 4 отливных точеных лампады из зеленой меди – Литейного Пушечного Двора паникадильные мастера Иван Андреев и ученик Никита Андреев и одну такую же лампаду государев токарь Андрей Константинов 876 . В Монастыре был, свой «костяных дел мастер», монах Макарий, взятый из Московского Знаменского Монастыря 877 .

http://azbyka.ru/otechnik/Stefan_Runkevi...

   001    002    003    004    005   006     007    008    009    010