Церковь Святых равноапостольных царя Константина и царицы Елены в Околиште был построен в 1938 году. Новая колокольня была возведена в 1982 году. В настоящее время храм действующий. Адрес: Kozarevina, Босна и Херцеговина Проезд: Храм расположен на горном перевале в месте Околиште, недалеко от Фочи, в общине Фоча, в Республики Сербской Боснии и Герцеговины. Подробнее... Храм священномученика Петра Дабро-Боснийского (Восточное Сараево) [ править править код ] Первоначально планировалось, что храм будет посвящен Вознесению Господню, но после решения Священного Архиерейского Синода Сербской Православной Церкви в 1998 году о причислении митрополита Петра Дабро-Боснийского к лику священномученика было решено посвятить церковь этому святому. 13 июля 1991 года освящен фундамент храма, но из-за войны в Боснии и Герцеговине строительство церкви было приостановлено до лета 1998 года. Адрес: Druge sarajevske brigade, Босна и Херцеговина Проезд: Храм расположен в городе Войковичи, в Источно Сараево, в общине Илиджа, в Республике Сербской, в Боснии и Герцеговине. Подробнее... Храм Собора Сербских святителей (Бранковичи) [ править править код ] Строительство церкви в Бранковичах началось по инициативе Славко и Милорада Чебичей, уроженцев села Бранковичи, весной 2007 года. Землю под строительство подарил Лютомир Недич. Фундамент храма был освящен 13 июля 2007 года. Деревянный иконостас изготовлен Мирославом Медичем из Крагуеваца. Иконы для иконостаса написала монахиня Евфимия (Степич) из монастыря Вознесения Господня в Вардиште. Адрес: Brankovii, Bosnia and Herzegovina Проезд: Храм находится в селе Бранковичи, в общине Рогатица, в Республике Сербской, в Боснии и Герцеговине, на магистральной дороге Сараево – Вышеград М-19-3. Подробнее... Храм Успения Пресвятой Богородицы (Луче) [ править править код ] На холме, посреди горных пиков Зеленгора и Малуша, в села Войновичи, в Луче, стоит храм, посвященный Успению Пресвятой Богородицы. Считается, что церковь была построена в 1834 году. Существует два мнения о ее происхождении. Одни считают, что речь идет о восстановлении старой церкви, другие считают, что речь идет о новопостроенной церкви.

http://azbyka.ru/palomnik/Босния_и_Герце...

   In the adorable art work of Alyse Radenovic ( http://www.alyseradenovic.com/ ) related to this article you have no political words, no military images, no propaganda within her art and so forth. These images in this article are focused on the natural flow of Bratunac, Banja Luka, Banja Luka, Srebrenica and other parts of Bosnia like Sarajevo in relationship to the Serbs of the Balkans. However, Alyse Radenovic cares deeply about the Balkans and how the Serbs were demonized and expelled from various parts of Bosnia, Croatia and Kosovo. banjaluka1 banjaluka5 Like previously mentioned, no one-side is ever angelic in war and during civil wars the hatred is even higher. Therefore, while leading Western universities can hide and lie about history in order to suit their respective political agendas. On the ground, you can’t hide Croatian fascism which supported Nazi Germany; Ottoman Muslim enslavement and dhimmitude of Orthodox Christians in the Balkans; Muslim SS Units supporting Nazism; the geopolitical reality that Serbs were forced out from the seats of power by Muslim overlords during the Ottoman period; the mass atrocities against the Serbs by the Austro-Hungarian Empire; and a plethora of other realities. alysebratunac1      This may appear to be very distant from the art pieces of Alyse Radenovic in relationship to her adorable images of Bratunac. Yet, it the stillness of her art you have no words and this is the point. After all, during the countless massacres of Serbian Orthodox Christians in Bratunac and other parts of Bosnia, Croatia, and Kosovo, you also mainly had the same silence. Given this reality, and knowing the passion of Alyse Radenovic towards the embattled Serbs of the Balkans; then within each image I can envisage the ghosts of history – and the written out ghosts of the past – which doesn’t suit the simplistic story of the mass media. banjaluka3      French General Philippe Morillon, the UNPROFOR commander who first called international attention to the Srebrenica enclave, is adamant that the crimes were quite “extraordinary in the region committed by those Muslim soldiers made the Serbs’ desire for revenge inevitable. He testified at The Hague Tribunal on February 12, 2004, that the Muslim commander in Srebrenica, Naser Oric, “engaged in attacks during Orthodox (Christian) holidays and destroyed villages, massacring all the inhabitants. This created a degree of hatred that was quite extraordinary in the region.”

http://pravoslavie.ru/62422.html

Church Attacks Bosnia: The Serbian Orthodox church of Saint Sava in Sarajevo, where Muslims make up approximately half of the population, was " desecrated " and six of its windows panes broken. The unidentified vandals wrote " Allah " in dark paint twice on the church wall. A month earlier, unidentified persons tried to set the church on fire. Central African Republic: According to the Episcopal Commission for Justice and Peace, since an Islamic rebel leader proclaimed himself president, the situation for Christians, has " deeply worsened. " The organization warns against " the evil intentions for the programmed and planned desecration and destruction of religious Christian buildings, and in particular the Catholic and Protestant churches…. All over the country the Catholic Church has paid a high price. " Several dioceses have been seriously damaged and plundered, and priests and nuns attacked (more information below, under " Dhimmitude. " ) Egypt : Two Coptic Christian churches were attacked , one in Alexandria, the other in Upper Egypt. St. Mary in Alexandria was attacked by Molotov cocktails and bricks, causing the gate to burn and the stained glass windows to shatter. One thousand Christians tried to defend the church against 20,000 Muslims screaming " Allahu Akbar " [ " Allah is Greater " ]. One Copt was killed and several injured. In the village of Menbal in Upper Egypt, after " Muslim youths " harassed Christian girls—including hurling bags of urine at them—and Coptic men came to their rescue, another Muslim mob stormed the village church of Prince Tadros el-Mashreki. They hurled stones and broke everything inside the church, including doors and windows. The mob then went along the streets looting and destroying all Coptic-owned businesses and pharmacies and torching cars. Any Copt met by the mob in the street was beaten. Iran : Because it refused to stop using the national Persian language during its services—which makes the Gospel intelligible to all Iranian Muslims, some of whom converted—the Central Assemblies of God Church in Tehran was raided by security services during a prayer meeting; its pastor taken to an unknown location, and the church was searched and its books, documents and equipment seized. Security agents posted a sign stating that the church was now closed . One local source said, " They constantly threaten the church leaders and their families with imprisonment, unexplained accidents, kidnapping and even with execution. We cannot go on like this. " A number of its members have already been killed and its activities greatly restricted over the last few years.

http://pravoslavie.ru/63353.html

XVII в. Конструкция алтарной преграды - каменной в нижней части и деревянной в верхней - часто встречается в XVI-XVII вв. в Боснии и Герцеговине, но в Ж. каменное основание предназначалось не под роспись, а для размещения больших икон «Богородица с Христом и пророками» и «Деисус с апостолами», которые были написаны неизвестными сербскими мастерами в нач. XVII в. Резной деревянный позолоченный темплон и Распятие были созданы, вероятно, в 1618-1619 гг. В темплоне размещался деисусный чин с апостолами, в который были включены редкой иконографии изображения сербских святых Симеона и Саввы. Создание чина приписывается сербскому иконописцу Георгию Митрофановичу. В 1675 г. мастер Радул создал позолоченные резные царские врата со сценой Благовещения и пророками Давидом и Соломоном. В 1718 г. иконописец Михаил написал 2 новые престольные иконы - «Богородица с Христом и ангелами» и «Деисус». В нартексе находилась ктиторская фреска, на которой был изображен Милислав Храбрен с моделью храма в руках. В 1869 г. при реконструкции храма все фрески были уничтожены. В 1961 г. в нише над входом раскрыта единственная сохранившаяся фреска нач. XVII в. со сценой Благовещения. Лит.: Милорадович Г. А. Православный мон-рь Житомислич в Герцеговине. Чернигов, 1890; В. Херцеговачки ман-ри: Манастир Београд, 1935/1936. Сер. 3. 10/11. C. 3-36; Momirovi P. Carske dveri manastira itomislia u Hercegovini//Naše starine. Sarajevo, 1954. Ser. 2. S. 99-112; он же П.). Капители ман-ра Београд, 1969. Т. 13(28). Св. 1/2. С. 123-138; М. дуборез у источним областима Jyrocлabuje. Београд, 1965. С. 111-113; З. Зидно сликарство у Босни и Херцеговини. Capajebo, 1971. С. 230-236; Владислав митр. духовна школа бorocлobuja Београд, 1978. Бр. 280; Манастир Capajebo, 1983; С. Иконе Босне и Херцеговине XVI-XIX в. Београд, 1998; мон. Православни ман-ри у Босни и Херцеговини. Гацко; Београд, 2008. С. 70-79. М. А. Герасимова Рубрики: Ключевые слова: ДОБРИЧЕВО муж. мон-рь в честь Введения во храм Пресв. Богородицы Захумско-Герцеговинской епархии Сербской Православной Церкви ДУЖИ жен. мон-рь в честь Покрова Пресв. Богородицы Захумско-Герцеговинской и Приморской епархии Сербской Православной Церкви ЗАВАЛА муж. мон-рь в честь Введения во храм Пресв. Богородицы Захумско-Герцеговинской епархии Сербской Православной Церкви АНГЕЛИНА (Бранкович; не позднее 1447 - ок. 1520), деспотица, прп. (пам. 1 июля, 10 дек., серб. 30 июля, 10 дек.)

http://pravenc.ru/text/182325.html

Ariescu. Les fortifications. – Ariescu A. Les fortifications de la Dobroudja au VI siecle. – Actes du XIV Congres international des etudes Byzantines. Vol. 2. Bucuresti, 1975. Arnim. Bemerkungen – Arnim B. Bemerkungen zum Hunnischen. – ZSPh. 1936, Bd. 13. Aussaresses. L " armee. – Aussaresses F. L " armee byzantine a la fin du VI-e siecle d " apres le strategicon de l " empereur Maurice. Bordeaux, 1909. Avenarius. Die Awaren. – Avenarius A. Die Awaren in Europa. Bratislava, 1974. Back. Namenkunde. – Bach A. Deutsche Namenkunde. Bd. 1: Die deutsche Personennamen. В., 1943. Bagnall, Worp. Regnal formulas. –Bagnall R.S., Worp K.A. Regnal formulas in Byzantine Egypt. Missoula, 1979. Bagrow. The origin. – Bagrow L. The origin of Ptolemy " s Geography. – Geografiska Annaler. Stockholm, 1945, Bd. 37, 3–4. Baldwin. Menander. – Baldwin B. Menander Protector. – DOP. 1978, vol. 32. Baldwin. Priscus. – Baldwin B. Priscus of Panium. – Byz. 1980, vol. 50. Barisic. Proces. – Barisic F. Proces slovenske kolonizacije istonog Balkana. – Simpozijum «Predslovenski etnicki elementi na Balkanu u etnpgenezi juznih slovena». Sarajevo, 1969. Barnea. Contribution. – Bamea I. Contribution to Dobrudja History under Anastasius I. – Dacia. Bucuresti, 1960, t. 4. Barnea. Perioada Doniintului. – Barnea I. Perioada Doniintului (sec. IV–VII). – Din istoria Dobrogei. Bucuresti, 1968. Baumstark. Literatur. – Baumstark A. Geschichte der syrisciien Literatur, mit Ausschluss der christlich-palestinischen Texte. Bonn, 1922. Baynes. Construction. – Baynes N.H. The literary construction of the history of Theophylactus Simocatta. – Ξενα. Hommage international a l " universite Natio de Grece. Athenes, 1912. Baynes. The successors. – Baynes N.H. The successors of Justinian. – Cambride medieval history. Vol. 2. Cambridge, 1913. Beck. Kirche. – Beck H.-G. Kirche und theologische Literatur im Byzantinische Reich. Munchen, 1959. Beck. Mission. – Beck H.-G. Christliche Mission und politische Propaganda im byzantinischen Reich. – La conversione al cristianesimo nell» Europa dell» Alto Medioevo. Spoleto, 1967.

http://azbyka.ru/otechnik/6/svod-drevnej...

In Egypt, some  100,000 Christian Copts  have fled their homeland soon after the “Arab Spring.”  In September 2012, the Sinai’s small Christian community was attacked and evicted by Al Qaeda linked Muslims,  Reuters reported . But even before that, the Coptic Orthodox Church lamented the “ repeated incidents of displacement of Copts from their homes , whether by force or threat. Displacements began in Ameriya Christian families evicted], then they stretched to Dahshur Christian families evicted], and today terror and threats have reached the hearts and souls of our Coptic children in Sinai.” Iraq, Syria, and Egypt are part of the Arab world.  But even in “black” African and “white” European nations with Muslim majorities, Christians are fleeing. In Mali, after a 2012 Islamic coup, as many as  200,000 Christians fled .  According to reports, “ the church in Mali faces being eradicated ,” especially in the north “where rebels want to establish an independent Islamist state and drive Christians out… there have been house to house searches for Christians who might be in hiding, churches and other Christian property have been looted or destroyed, and people tortured into revealing any Christian relatives.” At least one pastor was beheaded. Even in European Bosnia,  Christians are leaving en mass  “amid mounting discrimination and Islamization.”  Only 440,000 Catholics remain in the Balkan nation, half the prewar figure. Problems cited are typical:  “while dozens of mosques were built in the Bosnian capital Sarajevo, no building permissions [permits] were given for Christian churches.” “Time is running out as there is a worrisome rise in radicalism,” said one authority, who further added that the people of Bosnia-Herzegovina were “persecuted for centuries” after European powers “failed to support them in their struggle against the Ottoman Empire.” And so history repeats itself. One can go on and on: To anyone following the plight of Christians under Islamic persecution, none of this is surprising.  As I document in my new book, “ Crucified Again: Exposing Islam’s New War on Christians ,” all around the Islamic world—in nations that do not share the same race, language, culture, or economics, in nations that share only Islam—Christians are being persecuted into extinction. Such is the true face of extremist Islamic resurgence.

http://pravmir.com/the-mass-exodus-of-ch...

-        La hiérarchie de l’Église orthodoxe russe vieille-ritualiste (qu’on appelle la hiérarchie de Belaïa Krinitsa) remonte à 1846 et à l’ancien métropolite de Bosnie et de Sarajevo Ambroise (Papagueorgopolos), alors en retraite. Elle a été fondée au village de Belaïa Krinitsa, situé à l’époque en Autriche-Hongrie (il relève aujourd’hui de la région de Tchernovtsy, en Ukraine). Sa légitimité n’a pas été reconnue dans l’Empire russe. En 2014, le métropolite vieux-ritualiste Corneille de Moscou et de toutes les Russies a proposé de commencer à dialoguer pour étudier la dignité canonique de la hiérarchie de Belaïa Krinitsa. Lors de la première rencontre de nos représentants, au faubourg de Rogoja (Moscou), en 2015, nous sommes convenus de poursuivre ce dialogue sous forme épistolaire. Plusieurs messages ont déjà été échangés. Le dialogue n’étant pas terminé, il serait peu éthique envers nos frères de l’Église vieille-ritualiste d’en révéler les détails. Nous travaillons actuellement sur une nouvelle lettre aux vieux-croyants. -        A supposer qu’une réunification des Églises ait lieu, qui rejoindra qui ? Est-ce l’Église orthodoxe russe qui rejoindra l’Église orthodoxe russe vieille-ritualiste, ou l’Église d’ancien rite qui se réunira à l’Église orthodoxe russe ? -        A mon avis, il est trop tôt pour le dire. Si nous parvenons à la réunification, les parties intéressées trouveront un juste compromis, comme ce fut le cas avec l’EORHF. -        En 2017, le président a visité le centre des vieux-croyants russes, le faubourg de Rogoja. Que pensez-vous de cette marque d’intérêt des autorités civiles pour les vieux-croyants ? A votre avis, les vieux-croyants peuvent-ils devenir une organisation religieuse aussi influente que l’Église orthodoxe russe ? -        La Russie est un pays multinational et multiconfessionnel. Il est tout à fait naturel que le président ait des gestes d’attention envers les différentes communautés nationales et confessionnelles. Il dépend uniquement des vieux-croyants d’être influents dans la société. Je ne peux qu’ajouter que le mouvement vieux-croyant n’est pas du tout homogène, qu’il est aujourd’hui encore divisé en un certain nombre de communautés n’étant pas en communion les unes avec les autres. On n’observe actuellement aucune tendance à l’unité à l’intérieur de cette confession, ce qui diminue fortement leurs chances d’exercer une influence. Mais ceci les regarde, tandis que leur dialogue avec l’Église russe nous concerne directement. Et je tiens à dire que j’espère qu’il se poursuivra avec succès.

http://mospat.ru/fr/news/87823/

Иконы и иконостас Наибольшую художественную ценность в Старой церкви имеет деревянный резной иконостас XVII века с иконами. Иконы были выполнены несколькими живописцами. Есть иконы художника Радула или Авессалома Вуйчича 1674 года, Максима Туйковича 1734 года и неизвестного художника эпохи барокко XVIII века. Верхний ряд икон иконостаса («Тайная вечеря», «Снятие cj креста», «Омовение ног» и «Зачатие») был подарен Йованом Милетичем из Триеста во второй половине XVIII века. Во внутренней и внешней части нефа над колоннами и над сводами находятся иконы отечественных и зарубежных мастеров XVI-XVIII вв. На стенах храма находятся иконы большой художественной ценности. Помимо икон большую ценность представляют паникадила, дарохранительницы и иконные оклады из различных материалов. Храмовый комплекс Церковь стоит посреди обширного двора. От улицы её отделяет высокая каменная ограда. Во дворе церкви есть другие здания: дом причта и хозяйственные помещения. С восточной стороны двора – церковная лавка и музей. В музее хранится уникальная коллекция икон. Этот музей не менее интересен, чем сама церковь. Музей При церкви действует музей, открытый 1890 году. В нём хранится около 700 экспонатов, в том числе старинные иконы, книги, богослужебные предметы и облачения, султанские фирманы. Святыни [ править править код ] Величайшая реликвия старой сараевской церкви – десница св. Феклы. В 1233 году свт. Савва Сербский привез эту святыню из Антиохии в Сербию, а в 1733 году сербский патриарх Арсений IV Йованович подарил ее сараевской церкви. В 1873 году митрополит Сава Косанович привез десницы св. Феклы в Россию, где для нее была сделана бисерная перчатка. В женской церкви установлен ковчег с нетленными мощами младенца. Эти мощи считаются чудотворными, и женщины, которые молятся о зачатии или об излечении больного ребёнка, проползают под ковчегом на коленях. Престольные праздники [ править править код ] Как добраться [ править править код ] Адрес: Mula Mustafe Bašeskije 59, Sarajevo 71000, Босния и Герцеговина

http://azbyka.ru/palomnik/Старая_церковь...

Fr Miloje Nikolich, Archpriest of the Serbian Orthodox Church in Britain, died in London on 16 April 1989. He was taken ill while attending a lecture in Lambeth palace. In his long career, which included the duty of representative of the Serbian Patriarch to the See of Canterbury, he played a significant role in the organisation of the Serbian Church in the Diaspora. Born in a small village in Serbia, Fr Miloje graduated from the Theological Seminary in Sarajevo and was ordained in 1932. During the war, he joined the resistance movement led by Draza Mihajlovic. He was caught and tortured by the Gestapo and then sent to the punitive camp of Eruville in France. After being liberated by the Allies, he came to Britain at the end of 1944 and joined the Serbian Orthodox community in London. In 1945 he was appointed vicar of the London parish of St Sava. The parish of St Sava had been established in 1942 to serve a community formed largely of Serbian refugees. It was a period of extreme hardship for the Serbian Church in Yugoslavia: Patriarch Gavrilo and two bishops had been taken to the Dachau concentration camp, and the victims of Ustase massacres of the Serbian Orthodox population included three bishops and 180 priests. As the number of Serbian immigrants increased, Fr Miloje took a leading part in establishing six new Serbian Orthodox parishes outside London. During this period., the Serbian Orthodox Church and the Patriarch in Yugoslavia were under considerable pressure from the newly established Communist regime. While maintaining the principle of free expression for the Church in the Diaspora, Fr Miloje exercised diplomacy in avoiding embarrassment to the Patriarch. He showed great appreciation for the generous moral and economic assistance provided by the Anglican Church in his work to establish an adequate pastoral ministry for the Serbs in Britain. In 1969 Fr Miloje became Episcopal Vicar to Bishop Lavrentije, of the Diocese for Western Europe and Australia, created to meet the needs of the increasing numbers of Serbian workers abroad. While still based in London, he spent considerable time on pastoral and administrative work in several countries of Europe and in Australia; he was also responsible for editing the journal of the diocese.

http://azbyka.ru/otechnik/Antonij_Surozh...

В. Е. украшено 2 миниатюрами (возможно, утрачена миниатюра с евангелистом Матфеем, находившаяся между листами 28 и 29) с изображениями евангелиста Иоанна в позе писца (Л. 1 об.) и Христа-Еммануила на троне (Л. 76), а также заставками и инициалами старовизант. и тератологического стиля. Миниатюры выполнены в позднекомниновской манере непосредственно на пергамене, без грунтовки, тонировки и использования золота, замененного желтой краской. Изображение Христа-Еммануила - сокращенный вариант (только центральная фигура) композиции «Беседа отрока Иисуса с книжниками в Иерусалимском храме». Обе миниатюры В. Е. чрезвычайно близки, вплоть до деталей орнаментики, к изображениям евангелистов Матфея и Иоанна в греч. рукописи (Parisin. gr. 49. Fol. 1 и 2r), а также к миниатюре «Евангелист Матфей» в греч. рукописи южноитал. происхождения (Athen. Bibl. Nat. At. gr. 74. Fol. 4r) ( 1983. С. 90). Вскоре после создания В. Е. попало на Афон, где хранилось в келлии св. Саввы Сербского в Карее. Обнаружено там в 1859 г. архим. Леонидом (Кавелиным) , в том же году куплено еп. Порфирием (Успенским) ( Д. Каталог рукописа манастира Хиландара. Београд, 1978. С. 10, 19-20, 39), поступило в имп. Публичную б-ку (СПб.) в составе его собрания в 1883 г. Рукопись расплетена и отреставрирована в 1966 г. в ГПБ (ныне РНБ), в наст. время хранится в виде несшитых тетрадей. Изд.: Врана J. Вуканово Београд, 1967. Лит.: Срезневский И. И. Сведения и заметки о малоизв. и неизв. памятниках. СПб., 1867. С. 20-36; Леонид (Кавелин), архим. Славяно-сербские книгохранилища на св. Афонской Горе, в мон-рях Хиландаре и Св. Павле//ЧОИДР. 1875. Кн. 1. С. 28-30; Стасов В. В. Славянский и вост. орнамент по рукописям древнего и нового времени. СПб., 1884. Вып. 1. Табл. 16, 1-16; Кульбакин С. М. Заметки о языке и правописании Волканова Евангелия//ИОРЯС. 1898. Т. 3. Кн. 4. С. 1140-1172; Mosin V. Ornament juzhnoslovenskich rukopisa XI-XIII v.//Radovi Nauchnog drustva Bosne i Hercegovine. Br. 7. Odelenje istoriko-filoloskich nauka. Sarajevo, 1957. Knj. 3. S. 53-55. Sl. 53; Nedeljkovic O. Vukanovo Jevandelije i problem punog aprakosa//Slovo. Zagreb, 1969. Br. 18-19. S. 41-90; Д. Вуканово Црне Горе. Титоград, 1970. 1-2. С. 102-107; Врана J. Истина о noдpujemлy Вуканова филолог. Београд, 1970. 28. С. 453-473; П. «Приморски елементи» у орнаментици и мuhujamypu XIII в.//Ucmopuja Црне Горе. Титоград, 1970. 1-2. С. 123-129; Пешикан М. Колико je писара писало Вуканово филолог. 1979. 35. С. 147-158; J. Српске мuhujamюpe. Београд, 1983. С. 25-32, 34, 88-90; Ил. 8-10; СКСРК, XI-XIII, 57, 58; С. Запис старца Симеона на Вукановом Београд, 1994. Бр. 43-44. С. 201-210; Ка почецима српске писмености. Београд, 2001. С. 50-52, 79-82; он же. Запис старца Симеона у Вукановом 2002. 67. Св. 1-4. С. 63-85.

http://pravenc.ru/text/160995.html

   001    002   003     004    005    006    007