Училища эти важны потому именно, что в них преподавание проникнуто духом православия, а вместе с тем служит развитию и упрочению народного сознания, так что серб, когда приходилось ему проливать свою кровь, всегда боролся с лозунгом: «за крест часни и слободу златну». Оккупационное правительство то и дело закрывает сербские православные школы, штрафует общины, прогоняет учителей, даже и учеников, не отступающих от своих народных идеалов, увольняет из своих правительственных заведений. С другой стороны в эти т. н. коммунальные училища, с охотой устраиваемые правительством в противовес сербско-православным школам, силой, под угрозой ареста и штрафа, заставляют родителей отдавать своих детей; здесь ученикам даром даются книги и все школьные принадлежности. Но мало того: оккупационное правительство не хочет, чтобы сербская молодежь Боснии и Герцеговины могла получить образование и в других родственных странах, напр., в Сербии и России. В 1899 г. русская комиссия по образованию южных славян в русских школах издала свои правила. Императорским российским консульствам поручено было напечатать эти правила в югославянских газетах. Оккупационное правительство долго не хотело печатать, но когда вынуждено было к этому, то поместило их в официальном органе «Sarajevski List» 57) со —251— следующим предостережением: «Правительство страны прибавляет к вышеприведенному объявлению Императорского российского консульства, что ученики подданные этих земель без препятствия могут пользоваться этою привилегией. Но при этом ученики, или их родители и опекуны должны принять во внимание следующее: так как, во-первых, по 4-му параграфу вышеприведенных правил, южные славяне, получающие образование в русских заведениях, не получают права поступать на государственную службу в России; во-вторых, так как и в этих землях существует правило, что никому нельзя поступать на государственную службу, если он не кончил своего образования именно в Боснии и Герцеговине, или в Австро-Венгерской монархии, то само собою выходит, что и те воспитанники из Боснии и Герцеговины, которые получили свое образование в России, имея упомянутые стипендии, никоим образом не должны надеяться быть принятыми в этих странах. Вследствие этого, заинтересованные, прежде чем решиться на этот для их всего будущего роковой шаг – в деле приискания и принятия такой стипендии – должны хорошо подумать, не подвергнут ли этим опасности свою участь. Правительство страны Боснии и Герцеговины» 1389 . Не ограничиваясь этою угрозой, оккупационное правительство принимает различные меры к тому, чтобы заградить дорогу сербской молодежи Боснии и Герцеговины в Россию. Так, оно не дает паспортов сербам Боснии и Герцеговины, если они едут в Россию для образования. Затем, оккупационное правительство не допускает, чтобы родные учащихся в России оказывали им денежную помощь, издав распоряжение, чтобы почты не принимали денежных пакетов в Россию. Кроме того, правительство гр. Каллая тер-

http://azbyka.ru/otechnik/pravoslavnye-z...

NATO " s Planned Balkan Expansion a " Provocation " : Russia " s Lavrov Sarajevo, September 30, 2014 Russian Foreign Minister Sergei Lavrov NATO " s potential expansion to the former Yugoslav republics of Bosnia, Macedonia and Montenegro could be seen as a " provocation " , Russia " s foreign minister was quoted as saying in a newspaper interview published on Monday. Moscow has opposed any NATO extension to former communist areas of eastern and southeastern Europe, part of a competition for geo-strategic influence since the end of the Cold War that sits at the heart of the current conflict in ex-Soviet Ukraine. Montenegro, Macedonia and Bosnia share an ambition to join the Western military alliance, following in the footsteps of Albania and ex-Yugoslav Croatia, which became members in 2009. Asked about the integration of the three into NATO, Russian Foreign Minister Sergei Lavrov told the Bosnian daily Dnevni Avaz: " With regards to the expansion of NATO, I see it as a mistake, even a provocation in a way. " This is, in a way, an irresponsible policy that undermines the determination to build a system of equal and shared security in Europe, equal for everyone regardless of whether a country is a member of this or that bloc. " Russia has energy interests in the Balkans and historical ties with the Slavs of the region, many of them Orthodox Christian like the Russians. But Moscow " s influence has waned as the countries of the former Yugoslavia seek to join the European mainstream with membership of the EU and NATO. The tiny Adriatic republic of Montenegro appears closest to NATO accession. Bosnia " s bid is hostage to ethnic bickering that has slowed reforms, while Macedonia remains blocked by a long-running dispute with neighbouring Greece over the name of the landlocked country. Only Serbia, perhaps Russia " s closest ally in the region, is not actively pursuing membership of NATO given political sensitivities lingering since the alliance " s 1999 air war against then-strongman Serbian President, Slobodan Milosevic to halt a wave of atrocities against ethnic Albanians in Kosovo. Mr Lavrov confirmed that Russian President Vladimir Putin would visit Serbia in mid-October to mark the 70th anniversary of Belgrade " s liberation from Nazi. 1 октября 2014 г. Смотри также Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/74039.html

4 Кирилу Катахисеис, 7, 7–16, изд. Вивлиотхики Еллинон патерон, том 39, Атхина 1969, стр. 104–107. 5 Cp. Vojin Mati, Izmene dinamike odnosa prema autoritetu i njene posledice u okviru klinike psihologije, Psihologija, X. br. 2, 1977. g. str. 6–9. 6 Syméon le Nouveau Théologien, Cathéchèses II, Sources Chrétiennes 104, Catéch. XVI 155–160, p. 250. 14 Св. Симеон Нови Богослов, Traimйs Theologiques et Éthiques II, изд. S. Chrйmiennes, No 129, 11, str. 334–336. Ср. Архим. На богочовечанском путу, стр. 160. 19 Египатски, Пневматике , 5, 5, изд. Dorries Klostermann Kroeger, стр. 49–50. 30 Ср. I. Quasten, Initiation aux Peres de l " Eglise, Paris 1963, р. 272. «Изреке Отаца» садржане у овом Патерику су сведочанство о духу египатског монаштва. Оне су извршиле велики на духовни живот како на Западу тако и на Истоку. Поред «Алфавитног Патерика», овде користимо у духовног живота Цркве и по азбучним именима Отаца, и «Систематски» патерик, или Патерик по Сачувани су рукописи и и другог, велику разноликост, и то не само на грчком него и у латинском и словенским преводима. и коптски и Зборници Изрека светих Стараца, су нешто засебно. – У овом раду ми користимо грчко Алфавитног Патерика, под називом «Тο Γετоνδικоν» (Атина, 1970). У овом наведена доста богата литература се бави настанка Патерика (стр. 8). Иначе, о Алфавитном Патерику као и о другим врстама Патерика, као и о Изрекама стараца уопште, веома богата литература скоро на свим европским Поред основне литературе читалац може код Квастена у горе цитираном тому «Увода у Оце Цркве» (стр. 272275), да наведемо и у се нашироко или се корисни подаци о овим изузетно важним споменицима аскетске литературе: Г. Флоровский Византийские Отци V-VIII века, Париз, 1972, стр. 162; Slovo, 24, asopis Staro-slavenskog instituta u Zagrebu, 1974. (Цео проблему Патерика, посебно словенским преводима и настанку); Jean-Claud Guy, Recherches sur la tradition Grecaue des Apophtegmata Patrum, Bruxelles. 1962; ed. of N. Van Wijk, edited by: D. Armstrong, R. Pope and C. H. van Schooneveld, The old Church slavonic translation of the Ανδρων γων ββλоς», Mouton, 1975. Види Malik Muli, Srpski izvori « Pletenija Sloves», Sarajevo, 1975.

http://azbyka.ru/otechnik/Amfilohij_Rado...

Визант. Жития И. М. неизвестны. Мнение о том, что первоначальное Житие было написано вскоре после кончины святителя его учеником игум. Петром ( Solovjev A. Svedoanstva pravoslavnih izvora o bogumilstvu na Balkanu//Godišnjak Historijskog društva Bosne i Hercegovine. Sarajevo, 1953. God. 5. S. 10-19; Ангелов Д. Богомилството в България. София, 1969. С. 51-52, 55, 410-413) не находит подтверждения в источниках. В болг. средневековой житийной лит-ре И. М. посвящены краткая проложная повесть о перенесении мощей и пространное Житие. Повесть была составлена, очевидно, во 2-й четв. XIII в. в связи с перенесением мощей святителя в Тырново. Она сохранилась в многочисленных списках болг., серб. и рус. происхождения (см.: Петков Г. Стишният Пролог в старата бълг., сръбска и рус. лит-ра (XIV-XV в.): Археография, текстология и издание на проложните стихове. Пловдив, 2000. С. 110, 112, 116, 121, 149). Особое место в рукописной традиции памятника занимает более пространная, хотя и не содержащая дополнительных исторических сведений версия, изданная Л. Каравеловым по неизвестному ныне списку Пролога (см.: Каравелов Л. Сокол: Сб. от разни списания за прочитане. Букурещ, 1875. Кн. 1. С. 139-140; Иванов. 1970. С. 419-420). Публикатор считал ее первичной, однако датировка рукописи (XIII в.) и точность воспроизведения текста вызывают сомнения (Там же. С. 419). Пространное Житие было составлено в посл. четв. XIV в. Тырновским патриархом Евфимием. Биографическая канва повествования (см. выше) достаточно скудна, источники, к-рыми автор мог пользоваться, неизвестны. Несколько фактов, напр. личное знакомство И. М. с имп. Мануилом и влияние на его религ. политику, вызывают справедливое сомнение исследователей ( Евтимий, патриарх. 1990. С. 262, 266). Главное место в Житии занимает полемика с еретиками - армянами и богумилами, к-рую автор составил при помощи обширных цитат из глав 23-27 трактата Евфимия Зигабена «Догматическое всеоружие православной веры» («Догматики паноплиа»). Памятник достаточно широко представлен в южнослав., славяно-молдав. и рус. (см. ниже) рукописных традициях кон. XIV-XVII в. Вероятно, древнейший список Жития находится в т. н. «Зографском сборнике» 80-х гг. XIV в. (Ath. Zogr. 103 (II. R. 6)), к-рый, по мнению Й. Иванова, принадлежит самому автору либо его ближайшим сотрудникам ( Иванов. 1970. С. 421). Др. из древнейших списков текста (являющийся отрывком из сборника и, вероятно, привезенный В. В. Качановским в 1883 из Болгарии) хранится в Ин-те рукописей НБ Украины в Киеве (Ф. 310. 160) и датируется 70-ми гг. XIV в. ( Гнатенко Л. Слов " янська кирилична рукописна книга XIV ст. з фohдib Ih-my рукопису НБ Ykpaihu iм. В. I. Вернадського. К., 2007. С.114-116. 16). Как полемическое сочинение Житие И. М. включено в «Загребский сборник» Владислава Грамматика (1469 г.; Загреб. Архив ХАЗУ. III. a. 47). Почитание на Руси

http://pravenc.ru/text/389221.html

Christians, Muslims, Jews call for peace from Sarajevo SARAJEVO, Septembwe 10, 2012 Leaders of Orthodox, Roman Catholic, Muslim and Jewish communities Sunday made a pressing call for peace from Bosnia which was the scene of the worst atrocities committed in Europe since World War II. Stressing the “commitment of Serb people to the strengthening of peace” Serb Orthodox Church Patriarch Irinej said he wished that the future of peoples in the Balkans be “freed from the tragic and painful experiences of the past.” “I wish sincerely that new generations grow up without a feeling of hatred and that they be protected from the horrible experience of conflicts,” Irinej said in an address to several thousand people at an annual gathering of the Rome-based Catholic lay community of Sant’Egidio in Sarajevo. Bosnia’s 1992-1995 war, which saw the country’s three main ethnic groups — Orthodox Serbs, Catholic Croats and Muslims — fight each other, left some 100,000 people dead. Relations between the three main communities remain deeply damaged 17 years on. Muslims make up around 40 percent of Bosnia’s population of some 3.8 million. Serbs and Croats account for 31 and 10 percent of the population respectively. “We have to carry in ourselves the seeds of peace and plant them wherever we are,” Irinej said earlier during a liturgy in the main Serb Orthodox church of Sarajevo. Sarajevo Archbishop Cardinal Vinko Puljic and several members of local Roman Catholic clergy also attended the service. “In Bosnia, everyone prays according to one’s own laws. This city and this country deserve such a privilege,” Cardinal Puljic said. Bosnia’s top Islamic cleric Mustafa Ceric stressed that “in Sarajevo there was never so much spiritual energy like today”, and remembered the victims of the Bosnian war, notably those during the Sarajevo siege in which some 11,000 people were killed. “These victims call for our commitment to nourish peace and work on reconciliation, and they call for our sincere engagement in front of God and in front of humanity that we will do everything that no one nowhere in the world lives through such a tragedy,” Ceric said.

http://pravoslavie.ru/56110.html

Muslims make up around 40 percent of Bosnia’s population of some 3.8 million. Serbs and Croats account for 31 and 10 percent of the population respectively. “We have to carry in ourselves the seeds of peace and plant them wherever we are,” Irinej said earlier during a liturgy in the main Serb Orthodox church of Sarajevo.Sarajevo Archbishop Cardinal Vinko Puljic and several members of local Roman Catholic clergy also attended the service. “In Bosnia, everyone prays according to one’s own laws. This city and this country deserve such a privilege,” Cardinal Puljic said. Bosnia’s top Islamic cleric Mustafa Ceric stressed that “in Sarajevo there was never so much spiritual energy like today”, and remembered the victims of the Bosnian war, notably those during the Sarajevo siege in which some 11,000 people were killed. “These victims call for our commitment to nourish peace and work on reconciliation, and they call for our sincere engagement in front of God and in front of humanity that we will do everything that no one nowhere in the world lives through such a tragedy,” Ceric said. Founder of the Sant’Egidio community and current Italian Minister for International Cooperation and Integration Andrea Riccardi called on local communities to have compassion for victims from other sides. “We should be fair, memories of the war are different, but the pain and suffering found in everyone are the same,” he said. “The pain is carved into everyone’s heart and the pain of every mother is the same, regardless her ethnic or religious affiliation,” Riccardi said. The Muslim member of Bosnia’s joint presidency Bakir Izetbegovic stressed that his country was a “crossroad of civilisation and the furthest Western point of both Orthodox religion and Islam as well as the furthest eastern point of Catholicism.” “If such a Bosnia dies, the example of ‘living together’ will also die in the future,” he said. During the three-day Sarajevo gathering which began on Sunday some 200 religious leaders and officials will attend about 30 conferences notably on poverty, immigration, religion in Asia and the Arab world, and dialogue between Christians and Muslims.

http://bogoslov.ru/event/2812049

Interfaith Forum “Living together is the Future” Held in Sarajevo Completes its Work On 11 September 2012, the Interfaith Forum “Living together is the Future”, held in Sarajevo, completed its work. The Forum, organized by the Community of Sant’Egidio together with the Serbian Orthodox Church, Roman Catholic Archdiocese of Vrhbosna-Sarajevo, and Islamic and Jewish Communities in Bosnia and Herzegovina, gathered several hundreds of representatives of various religions from all over the world. With the blessing of His Holiness Patriarch Kirill of Moscow and All Russia, the delegation of the Russian Orthodox Church took part in the event. In the evening of 11 September, representatives of Christian denominations gathered in the square in front of the Roman Catholic Cathedral of the Sacred Heart of Jesus. His Beatitude Archbishop Chrysostomos II of New Justiniana and All Cyprus, the Primate of the Orthodox Church of Cyprus, celebrated a prayer service there. Praying with him were delegates of the Local Orthodox Churches. After the prayer service, a solemn closing ceremony took place in the square in front of the Army House. Delivering speeches at the ceremony were prof. Andrea Riccardi, Roger Cardinal Etchegaray, Vinko Cardinal Puljic, Grand Mufti Mustafa Ceric, and other religious figures. After that, the participants in the meeting adopted a joint statement – the Appeal for Peace. Marco Impagliazzo, President of the Community of Sant’Egidio, completed the ceremony, traditionally announcing a venue of the next meeting: in 2013 the Forum will take place in the capital of Italy, Rome. Source:   Department for External Church Relations of the Russian Orthodox Church Code for blog Since you are here… …we do have a small request. More and more people visit Orthodoxy and the World website. However, resources for editorial are scarce. In comparison to some mass media, we do not make paid subscription. It is our deepest belief that preaching Christ for money is wrong. Having said that, Pravmir provides daily articles from an autonomous news service, weekly wall newspaper for churches, lectorium, photos, videos, hosting and servers. Editors and translators work together towards one goal: to make our four websites possible - Pravmir.ru, Neinvalid.ru, Matrony.ru and Pravmir.com. Therefore our request for help is understandable.

http://pravmir.com/interfaith-forum-livi...

He performed this duty until 1973 when he was elected Bishop of Australia-New Zealand. He was consecrated in the Cathedral church in Belgrade, on 8 September 1973, by Serbian Patriarch German. Upon his arrival to Australia he organized diocesan bodies, ordained new priests, founded new parishes, built and consecrated new churches, bought properties where he would found church centers. On one of those lands he constructed Saint Sava Monastery, refractory and a nursery home. He founded a first Serbian cemetery in Australia. In New Zealand he founded a monastery of the Dormition of the Most Holy Mother of God; that is the first Orthodox monastery in the history of New Zealand. The Holy Assembly of Bishops elected him Bishop of Dalmatia in 1978. Besides his diocesan duties, he was for a while Principal of the Seminary at Krka Monastery. While he was Bishop of Dalmatia he built seven new churches and six church objects. He launched the magazine The Truth (Istina) in 1988. He administrated a restored Diocese of Bihac-Petrovac. He managed to organize the Diocese completely within a year and handed it to his successor Bishop Hrizostom. During the regular session of the Holy Assembly of Bishops in 1992, Bishop Nikolaj was elected Metropolitan of Dabar-Bosnia with the historic residence in Sarajevo. He took over the Diocese when the war broke out in Bosnia and Herzegovina. During these difficult times he patiently worked on an implementation of the decision of the Holy Assembly of Bishops from 1967 - to open a Theological Academy. The government of Republic of Srpska granted school objects in Foca, so that the Theological Academy of Saint Basil of Ostrog started to function in 1994. At the Theological Academy Metropolitan Nikolaj acted as vice-principal and taught Church chanting. In addition, owing to his efforts, within the premises of the Academy the displaced Seminary of Holy Three Hierarchs from Krka Monastery found its refuge. He taught the New Testament and performed a duty of a principal. After the restoration of the Seminary in Krka Monastery, Seminary in Foca was dedicated to Saint Peter, Metropolitan of Sarajevo. Starting from 1997 Metropolitan Nikolaj taught the New Testament at the Music Academy of the University in Eastern Sarajevo, where, owing to his efforts, a Department for church music and chanting and the Chamber choir were founded.

http://pravoslavie.ru/87280.html

Muslim cop killed guarding Bosnian church January 1, 2013 A MUSLIM policeman has been shot dead while guarding a Serbian Orthodox church in a Muslim-dominated village near the Bosnian capital Sarajevo, say local religious leaders who have condemned the killing. “This is a monstrous crime. This is an attack against humanity, against civilisation, against the state, but also against places of warship,” Boris Kozemjakin, a local Jewish leader, told reporters as he came to the scene of the crime with Muslim, Catholic and Orthodox Christian religious leaders. Muhidin Pivodic, a Muslim, was shot dead overnight while sitting in a police car in front of the Serbian Orthodox church in the village of Reljevo, near Sarajevo. The police officer was charged with protecting the church, which in the past had come under automatic weapons fire and been vandalised. “The policeman was killed by several bullets, probably by an automatic weapon,” police spokesman Irfan Nefic told AFP. Police have opened a probe into the murder, but refused to label it an attack against the church. Attacks on religious sites are relatively common in the country, which has remained deeply divided along ethnic lines since its 1992-1995 war. “At the moment we do not know the killer’s motive and should avoid speculation. But the man who was there to prevent (inter-ethnic) incidents was killed,” said local Catholic Church official Mato Zovkic. Relations among the three main communities in Bosnia – Catholic Croats, Muslims and Orthodox Christian Serbs – remain strained 17 years after the conflict that left some 100,000 people dead. The Inter-religious Council, a non-governmental organisation that promotes dialogue among different groups, counted 27 attacks against religious sites in 2012, a 50 per cent decrease from 2011. Source: The Australian   Code for blog Since you are here… …we do have a small request. More and more people visit Orthodoxy and the World website. However, resources for editorial are scarce. In comparison to some mass media, we do not make paid subscription. It is our deepest belief that preaching Christ for money is wrong.

http://pravmir.com/muslim-cop-killed-gua...

Адрес: 73240 Вишеград, Босния и Герцеговина Телефон: +387 65 796 626 Подробнее... Храм Святого Николая (Рельево) [ править править код ] Храм был построен в 1886 году, проектировщиком выступил архитектор, который участвовал также в строительстве Духовной семинарии в Рельево, – Юзеф Черный. Храм строился с 1884 по 1886 год, расходы взял на себя барон Теодор (Феодор) Николич. Церковь была приписана к Духовной семинарии в Рельево. В 1911 году ей была отведена роль приходской церкви. До 1917 года приход обслуживали преподаватели в духовном сане Рельевской духовной семинарии. В 1917 году Духовная семинария была перенесена в Сараево. На заседании, состоявшемся 26 октября 2010 г., комиссия по охране национальных памятников приняла решение объявить церковь вместе со зданием семинарии национальным памятником Боснии и Герцеговины. Адрес: Paljevska, Sarajevo 71000, Босния и Герцеговина Проезд: Храм расположен в Рельево, в пригороде Сараева, общине Нови-Град. Подробнее... Храм Святого Николая (Фоча) [ править править код ] Храм Святого Николая построен в середине XIX века, освящен 20 сентября 1857 года. Царские врата, входная дверь, а также южный и северный колокола были привезены из Триеста. В церкви есть очень ценные иконы. Каменные фигуры львов находятся по обе стороны от архиерейского трона. Предполагается, что фигуры были созданы по образцу фигур из Студеницы и Дечан. Адрес: Svetog Nikole 55, Фоча 73300, Босния и Герцеговина Подробнее... Храм Святого Николая Охридского и Жичского (Миоче) [ править править код ] Храм святого Николая Охридского и Жичского является действующим приходским храмом общины Рудо. Адрес: Boranovii, Сербия Подробнее... Храм Святого пророка Божия Илии (Анджичи) [ править править код ] Старинная церковь в Анджичах в честь святого пророка Божия Илии была построена между 1875 и 1878 годами. Церковь была возведена после сербского восстания в 1875 году. Строительство велось местными жителями из окрестных деревень. Отреставрирована в 1970 году. Сохранилась до наших дней в своем первоначальном виде. Входит в группу деревянных церквей района Полимля.

http://azbyka.ru/palomnik/Босния_и_Герце...

   001   002     003    004    005    006    007