Russian artists create unique icons for Belgrade cathedral Moscow, March 24, 2017 Photo: http://mkrf.ru      Russian specialists have created unique and unprecedented large-scale icons for the looming Cathedral of St. Sava on Belgrade’s Vraar plateau. The mosaic design for the Belgrade church was decided upon at a recent Moscow session of the special commission for adorning the church, reports the site of the Russian Ministry of Culture. Participants in the meeting, chaired by the head of the Moscow Patriarchate’s Department for External Church Relations Metropolitan Hilarion of Volokolamsk, noted the high artistic and professional level of the mosaics, created on an unprecedented scale, for which there are nor analogous works in modern monumental art. The members of the commission also stressed the special importance of this project as evidence of the centuries-old friendship between the Russian and Serbian peoples, and the brotherhood between the Russian and Serbian Orthodox Churches. Photo: http://mkrf.ru The project for adorning the St. Sava Cathedral in Belgrade was implemented with the participation of the Russian Ministry of Culture, the Russian Academy of Arts, the Rossotrudnichestvo federal agency for humanitarian cooperation, the Gazprom Neft oil company, and the Society for the Erection of the Church of St. Sava on Vraar. The Russian Ministry of Culture announced a competition to design the mosaic decoration of St. Sava’s Cathedral in 2014. The Moscow International Fund for Assistance of UNESCO under the leadership of the Russian Academy of Art’s Nikolai Mukhin won the contest. A solemn presentation of the mosaic decorations for the dome in St. Sava’s took place on December 3, 2016, with the participation of Serbian president Tomislav Nikolic. St. Sava’s Cathedral was conceived of as the patriarchal church for the Serbian Orthodox Church, and is the largest Orthodox Church in Europe. Its construction began in the 1930s on the place where the relics of St. Sava (1175-1236), the founder and first primate of the autocephalous Serbian Orthodox Church, were burned by Turkish order. Photo: http://mkrf.ru      After the 1941 bombing of Belgrade construction on the temple ceased altogether, resuming only in 1985. The inside surface area for mosaics is 183,000 square feet. 24 марта 2017 г. Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю: Смотри также Комментарии Leonard Eisenstein 27 марта 2017, 18:00 looks absolutely amazing. can " t wait to see the finished work Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/102158.html

Павел 7 февраля 2016, 12:07 Автор: " Революция стала плодом мысленного заблуждения, плодом уверования в ложь. " Интересно, а расстрел 9 января 1905 года мирных людей, шедших к царю с мольбой о помощи, как к отцу родному, - это ложь? А голод, периодически вспыхивавший в центральных губерниях России, жертвами которого с 1901 г по 1912 г. по разным оценкам стало до 8 млн. человек, - тоже ложь? А то, что несмотря на голод, из России в Европу потоком шло зерно (о чем очень любят живописать современные историки), - ложь? А трагедия Цусимы и Мукдена - ложь? А расстрел рабочих на приисках «Lena Goldfields» в 1912 г. - ложь? Все-таки, при всех неприглядных сторонах революции, у нее всегда есть объективные причины. У интеллигенции были причины вступать в революционные ряды, у буржуазии были причины финансировать революционные движения. Хорошо бы всем нам (и прежде всего власть предержащим) сделать правильные выводы из событий 1917 г., чтобы такого больше не повторилось никогда. Виктория 7 февраля 2016, 05:41 Батюшка, спасибо за статью, все очень точно! Люди часто и не задумываются о том, как происходят исторические процессы, почему то или иное случилось со страной,её народом. А осмысление и память необходимы, также как в жизни отдельного человека.Спасибо, что помогаете разобраться. И спасибо за Ваши книги!Храни Вас Бог! Виктория валентина 8 февраля 2015, 23:03 Главное сохранять Веру Спасение не в слове, а в силе. Сергей из Беларуси 8 февраля 2015, 17:50 Да ленивы мы и расслабленны (духовно)... Павел Ребровский 8 февраля 2015, 15:13 Точнее и не скажешь. Father Nikolai Lenkoff 28 января 2015, 09:32 Outstanding,God bless You father for your article. Please do write more. Next time i will write in russian. YyYMm y address. 1008 Hobson Ave. Sacramento,CA95605 USA Михаил 16 мая 2014, 17:06 Спасибо за не снижаемый уровень впечатляености от напечатанного. Запомнилась мысль, что память о мучениках за веру и отдавших жизнь за свободу Отечества помогает научиться любить! Дмитрий 9 февраля 2014, 12:29

http://pravoslavie.ru/44613.html

Michael Prokurat, Alexander Golitzin, Michael D. Peterson Скачать epub pdf ECCLESIOLOGY ECCLESIOLOGY. The word means the study or rationale of the Church. Never rigorously discussed in its own right in the earlier centuries, the Church emerged a theological subject of first importance only in the 20th c. and as a result of the ecumenical movement (q.v.). Orthodox theologians in this century, following and attempting to articulate the hints present in the New Testament and Church Fathers (q.v.), have sought to define the Church fundamentally as sacrament, i.e., as the presence in this world and communication of the Kingdom of God, the body of the risen Christ animated by the Holy Spirit (q.v.). In particular Russian theologians such as Nikolai Afanasiev, Georges Florovsky, Joh n Meyendorff, and Alexander Schmemann, together with Greeks such as Joh n Zizioulas and the Romanian Dumitru Staniloae (qq.v.), have advanced an ecclesiology based on the Eucharist (q.v.) as central-to the other sacraments (q.v.) and the Church’s historical self-understanding, e.g., the evolution of the three sacred orders (sacramental ministers). The contribution of these men has been admired by and influenced other Christians, notably Roman Catholics; but they have raised the legitimate question that Eucharistic ecclesiology does not address the political reality of the universal Church, i.e., the Christian Church is a worldwide society whose unity requires an officer charged with the responsibility for the whole. They see this office in the “petrine ministry” exercised by the papacy (q.v.). The question of primacy is perhaps the burning issue facing the Orthodox Church as it approaches the 21st c. The old relations between Church and state (q.v.) that obtained in the Christian East up until the opening of the 20th c., wherein the Church’s unity was in great part the responsibility of the Christian state, now no longer apply. Recent initiatives on the part of the Ecumenical Patriarch (q.v.) allow some hope that contemporary Orthodoxy is moving toward a possible resolution of the question. Читать далее Источник: The A to Z of the Orthodox Church/Michael Prokurat, Alexander Golitzin, Michael D. Peterson - Scarecrow Press, 2010. - 462 p. ISBN 1461664039 Поделиться ссылкой на выделенное

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-a-to...

Не сотвори себе кумира! И не отстаивай того, чего знать не можешь! Надо учиться слушать, видеть. и думать. Не всякий зрячий или слышащий все видел и всё слышал. Не всякий думающий разумеет. Иначе все были бы, как боги. Я вижу то, что Сама Истина к вам стучаться в лоб станет, перед глазами встанет . а вы отмахнетесь от неё, потому только, что вам эксперты по ДНК сказали, - Никого не слушай, не читай, не смотри! - Мы здесь главная истина и этим всё сказано, мы наука! Эксперты разные, одни говорят одно, другие - другое. Следователи тоже самое. Судьи всякие бывают и даже сами преступления совершают. Вот пример: А. И. Бастрыкин в 1998 г. говорил одно, а в 2018г стал говорить другое. ИСТОЧНИК: http://tzar-nikolai.orthodoxy.ru/ost/mnk/5.htm Процессуально-криминалистический анализ захоронения. (orthodoxy.ru) Как и почему изменилась риторика главы Следственного комитета РФ по делу о " екатеринбургских останках " ИСТОЧНИК: http://dzen.ru/a/XBdAzNBc1gCrgUdL 45. Ответ на 44, tirine: Если на что-то ссылаетесь, должны давать ссылки. Не можете дать ссылок, не ссылайтесь на эти сведения. Так принято во всем научном мире. Вы сначала разберитесь с азами судебной генетики по любому доступному учебнику. Тогда и поговорим о " научном мире " . 44. Ответ на 43, В.Р.: Неубедительно и непрофессионально с Вашей стороны. Если на что-то ссылаетесь, должны давать ссылки. Не можете дать ссылок, не ссылайтесь на эти сведения. Так принято во всем научном мире. 43. Ответ на 41, tirine: если Вы ссылаетесь на постановления пленумов Верховного Суда РФ, извольте указывать даты пленумов и номера постановлений Как я могу ссылаться на пленумы ВС, не будучи юристом? Для понимания тонкой разницы между силой закона и особенностями его применения требуется определенная квалификация. У меня ее нет. Вы спросили, чем подкреплено мое мнение о предубеждении судов против иных методов кроме генетики - ответил Вам, почему это не мое мнение, а факт. Более того, я даже не мог понять сначала, чего именно Вы хотите - настолько далек от юридических тонкостей.

http://ruskline.ru/news_rl/2023/07/25/o_...

49  At that time Pascha was understood as a day of feasting (including excessive drinking of alcohol), by no means a day of fasting and penitence, which came to be closely associated with Communion. The paschal service was meant to be conducted quickly and in a lively manner, without the need of interrupting it for confessions and tolerating long queues of communicants. 50  See Bernatskij’s overview of the Eucharistic theology in the Russian dogmatic treatises of the eighteenth-nineteenth centuries in the same article on the Eucharist in Православная энциклопедия, vol. 17, mentioned above (here pp. 651–658). 51  On the origins and development of the Russian religious renaissance, see, e.g., a good overview in Nicolas Zernov, The Russian Religious Renaissance of the Twentieth Century (London: Darton, Longman & Todd, 1963), even though one might disagree with specific positions of the author. 52  The famous Meditations on the Divine Liturgy by the great Russian author Nikolai Gogol (1809–1852) must be considered an exception in this common trend. Gogol’s Meditations interpreted the Divine Liturgy in a highly symbolic style, but it should be noted that the author’s intense religious piety was interpreted almost as madness by his contemporaries. 53  I.e., paten. However, Mandelstam’s original Russian text has «дарохранительница» instead, which means «tabernacle» (for keeping the Holy Gifts). The Russian tabernacles of the Imperial period were sometimes crowned with a stylized sun, doubtlessly imitating the Latin monstrance (though without the eucharistic host in it). 59  These are the first two stanzas of Yesenin’s poem, «Inoniya», addressed «to the prophet Jeremiah»; English translation is mine. 61  The document formulates the omission of compulsory pre-Communion confession in a very gentle way, in order not to over-scandalize the more conservative clergy: confession becomes optional only if a spiritual father gives a specific blessing and seemingly only during the Holy and Bright Weeks (though in fact the document mentions these two weeks only as an example: «например»).

http://azbyka.ru/otechnik/Mihail_Zheltov...

Archive On the eve of the Feast of Dormition of the Most Holy Theotokos His Holiness Patriarch Kirill celebrates All-Night Vigil at the Cathedral of Christ the Saviour in Moscow 27 August 2018 year 21:27 On 27 August 2018, the eve of the Feast of the Dormition of Our Most Holy Lady Theotokos and Ever-Virgin Mary, His Holiness Patriarch Kirill of Moscow and All Russia celebrated the All-Night Vigil at the Cathedral of Christ the Saviour in Moscow. Concelebrating with His Holiness were: Archbishop Amvrosy of Vereya, rector of the Moscow Theological Academy; Archbishop Sergy of Solnechnogorsk, head of the Moscow Patriarchate’s Administrative Secretariat; Archpriest Mikhail Ryazantsev, sacristan of the Cathedral of Christ the Saviour; Hegumen Peter (Yeremeyev), abbot of the Vysokopetrovsky Stavropegic Monastery; Priest Nikolai Stolbikov, foreign students specialist of the Khabarovsk Theological Seminary; th DRPK graduates of the Khabarovsk Theological Seminary – Priest Vladimir Jang, Deacon Basil Hwang, Deacon Paul Pak and Deacon George Yun; as well as the Moscow clergy. During the Polyeleos, a shroud depicting the Dormition of the Most Holy Theotokos was brought out of the sanctuary. His Holiness Patriarch Kirill anointed the worshipers with oil. Among those present were attendees of the 4th Summer Institute for representatives of the Roman Catholic Church organized by Ss. Cyril and Methodius Theological Institute of Postgraduate Studies. The delegation led by Msgr. Didier Berthet, Bishop of Saint-Dié-des-Vosges (France), president of the Council for Promoting Christian Unity of the Bishops’ Conference of France, included 12 representatives of clergy and academic community of the Roman Catholic Church. After the All-Night Vigil, in the Red Hall of the Cathedral of Christ the Saviour, His Holiness met with the delegation of the Roman Catholic Church. The Primate of the Russian Orthodox Church noted an important role of such projects as Summer Institutes. “I consider these exchanges to be a matter of great significance. Representatives of the Moscow Patriarchate visit Rome, and you come to us. May God ordain that these trips help us understand each other, experience each other’s piety and faith,” His Holiness said. Patriarchal Press Service Календарь ← 7 December 2023 year

http://patriarchia.ru/en/db/text/5260074...

‘Moscow is not Sodom’: Orthodox Christians disrupt illegal ‘gay pride’ demo in front of city council Moscow, May 30, 2012 Orthodox Christians blocked an attempt Sunday by homosexuals to demonstrate outside of the Moscow City Council in response to the city’s ongoing refusal to permit a “gay pride” parade within its jurisdiction. Calling the event “Gay Pride 2012,” despite the ban, protesters held rainbow flags and signs, and made declarations to the media. At least one wore a Wicca symbol on her neck. According to video posted on YouTube by march supporters, Orthodox activists disrupted the event by snatching the signs from the protesters, and even splashing holy water on them. Some scuffled with demonstrators and took swings at them, although there were no reports of injuries. Moscow police followed up by arresting the homosexual protesters, although some Orthodox were arrested as well. Pro-family activist Dmitry Tsarionov told reporters: “I will not allow perverts to bring the wrath of God onto our city,” and added: “I want our children to live in a country where a sin that so awfully distorts human nature is not preached in schools,” according to the Associated Press. He held a sign that read: “Moscow is not Sodom.” Homosexual leader Nikolai Alexeyev was one of those arrested, claiming that Russia is a “totalitarian state” because of its refusal to permit him to speak to reporters during the demonstration. Alexeyev’s arrest at the demonstration follows another arrest in April in St. Petersburg, where he violated the law against exposing minors to homosexual propaganda by holding a sign on a public street that read “Homosexuality is not a perversion.” Recent polls indicate that a majority of Russians are in strong agreement with the government’s opposition to the homosexual political agenda. A national poll conducted by state-run pollster VTsIOM in April, showed 86 percent of 1,600 respondents nationwide said they supported a ban on the promotion of homosexual relationships. A 2010 poll found that 74 per cent of Russians said homosexuals are “morally dissolute or deficient” and believe that homosexuality is “an amoral mental deviation.” Although sodomy has been legal in Russia since 1993, city governments have acted to prevent homosexuals from advocating their lifestyles in public, banning “gay parades” and passing laws against propagandizing in favor of homosexuality in the presence of minors. Legislators at the national level are preparing to debate a bill that would outlaw such propaganda throughout the country. LifeSite News 31 мая 2012 г. ... Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/53912.html

9. 7. 6. Предложения об основных направлениях дополнительного расследования. …….Отдельный комплекс следственных действий должен быть направлен на проверку версии о том, что под Екатеринбургом были захоронены другие лица, не имеющие отношения к Семье Романовых и Их окружению. Безусловно, самостоятельным направлением расследования должна быть проверка версии о спасении членов Царской Семьи. Эта версия должна проверяться путем допросов всех лиц, подтверждающих факт такого спасения, лиц, претендующих на принадлежность к Царской Семье, а также путем дополнительного изучения отечественных и зарубежных архивов. ИСТОЧНИК: http://tzar-nikolai.orthodoxy.ru/ost/mnk/5.htm Процессуально-криминалистический анализ захоронения. (orthodoxy.ru) 8. 6. 3. Правовая оценка решения Правительственной Комиссии. 1. Прежде всего, вызывает сомнения компетентность Комиссии, может ли она в данном составе рассматривать вопросы такой сложности? Из 23-х человек членов Комиссии - 12 являются чиновниками различных государственных ведомств, по-видимому не обладающих специальными познаниями и квалификацией, необходимыми для разрешения вопросов, рассматриваемых Комиссией. Обращает на себя внимание и отсутствие в составе Комиссии представителей юридической науки и практики. 2. Непонятно, что означает термин " протокольное решение " Комиссии, чем оно отличается от обычного решения, которое должно быть принято по итогам заседания Комиссии. 3. Недопустимо лаконично, без должной характеристики и анализа составлена описательная часть решения. Политическая, историческая и правовая значимость рассматриваемого вопроса, безусловно, предполагает подготовку глубокой и развернутой характеристики процесса и результатов научного и правового исследования проблем, для рассмотрения которых была создана данная Правительственная Комиссия. 4. В пунктах 2 и 3 принятого решения Комиссия явно вышла за пределы своей компетенции. Конституция Российской Федерации (ст.ст. 118, 120), уголовно-процессуальное законодательство (ст.ст. 13, 16 УПК РФ), закрепляя принципы осуществления правосудия только судом и независимость судей и подчинения их только закону, а также процессуальную самостоятельность следователя и его подчинение по расследуемым им делам только органом прокуратуры и суда (ст.ст. 127,220-2), не допускает какого-либо вмешательства любых государственных органов и должностных лиц в принятие решений по уголовным делам, находящимся в производстве следователя и суда.

http://ruskline.ru/monitoring_smi/2011/0...

Aller 131 jener aber, welche für die Orthodoxie mit Worten, Schriften, Lehren, Leiden, auch mit gottwohlgefälligem Leben gekämpft haben, Andenken begeht die Kirche Christi jährlich, als ihrer Verteidiger und Förderer, und ruft aus: Dem Heiligen, wohlgläubigen und apostelgleichen Kaiser. Konstantinos und seiner Mutter Helena, den orthodoxen griechischen Kaisern Theodosios dem Grossen, Theodosios dem Jüngern, Jnstinianos und den andern orthodoxen griechischen Kaisern und Kaiserinnen: ewiges Andenken! (Dreimal.) Святому Благоверному и равноапостольному Царю Константину, и матери его Елене, православным Греческим царем: Великому Феодосию, Феодосию юнейшему, Иустиниану, и прочим православным царем и царицам Греческим, вечная память! (Трижды.) – Dem wohlgläubigen und apostelgleichen Grossfürsten Wladimir, der wohlgläubigen Grossfürstin Olga und den andern wohlgläubigen Zaren und Grossfürsten, Zarinnen und Grossfürstinnen und allen aus dem Stamme der russischen Zaren und Grossftirsten Dahingeschiedenen: ewiges Andenken! (Dreimal.) – Благоверному и равноапостольному Великому Князю Владимиру, Благоверной Великой Княгине Ольге, и прочим Благоверным Царем и Великим Князем, Царицам и Великим Княжнам, и всем от рода Царей и Великих Князей Российских представльшимся, вечная память! (Трижды.) – Den gottesfürchtigsten Herren, Kaisern: Peter dem Ersten, Peter dem Zweiten, Peter dem Dritten, Paul dem Ersten, Alexander dem Ersten, Nikolai dem Ersten, Alexander dem Zweiten, Alexander dem Dritten, den gottesfürchtigsten Herrinnen, Kaiserinnen: Ekaterina der Ersten, Anna Joannowna, Elisabetha Petrowna, Ekaterina der Zweiten, Elisabetha Alexejewna, Maria Feodorowna, Alexandra Feodorowna und Maria Alexandrowna: ewiges Andenken! (Dreimal.) – Благочестивейшим Государем Императором: Петру первому, Петру второму, Петру третьему, Павлу первому, Александру первому, Николаю первому, Александру второму и Александру третьему, и Благочестивейшим Государыням Императрицам: Екатерине первой, Анне Иоанновне, Елисавете Петровне, Екатерине второй, Елисавете Алексеевне, Марии Феодоровне, Александре Феодоровне и Марии Александровне, вечная память! (Трижды.)

http://azbyka.ru/otechnik/Aeksej_Malcev/...

Each of these contemporary Orthodox trajectories share in common an under­standing of the doctrine of the Trinity as the Christian expression of God’s being as free to be in communion with what is not God. The disagreement lies in the implications of this consensus of divine- human communion for trinitarian theol­ogy. In the future, Orthodox trinitarian theology faces at least two issues. First, the perennial question of patristic herme­neutics: is the question of God as Trinity a settled one; or (if one agrees that the settling of the question of God is an impossibility for faith), what might consti­tute authentic amplification of the classic patristic theology? Second, Orthodox thought is in serious need of a theology that integrates two not so manifestly com­patible strands of thought: apophaticism, together with its essence-energies distinc­tion, and the classically formulated doctrine of the Trinity. SEE ALSO: Berdiaev, Nikolai A. (1874–1948); Bulgakov, Sergius (Sergei) (1871–1944); Cappadocian Fathers; Christ; Deification; Eucha­rist; Fatherhood of God; Filioque; Florovsky, Georges V. (1893–1979); Holy Spirit; Incarna­tion (of the Logos); Lossky, Vladimir (1903–1958); Patristics; Solovyov, Vladimir (1853–1900); Sophiology; Soteriology REFERENCES AND SUGGESTED READINGS Bobrinskoy, B. (2001) The Mystery of the Trinity. Crestwood, NY: St. Vladimir’s Seminary Press. Bulgakov, S. (1933) L’Orthodoxie. Paris: Alcan. Hanson, R. P. C. (1988) The Search for the Christian Doctrine of God. Edinburgh: T&T Clark. Lonergan, B. (1976) The Way to Nicaea. London: Darton, Longman, and Todd. McGuckin, J. A. (2001) St. Gregory of Nazianzus: An Intellectual Biography. Crestwood, NY: St. Vladimir’s Seminary Press. Papanikolaou, A. (2006) Being with God: Trinity, Apophaticism, and Divine-Human Communion. Notre Dame: Notre Dame University Press. Zizioulas, J. (1985) Being as Communion: Studies in Personhood and the Church. Crestwood, NY: St. Vladimir’s Seminary Press. Читать далее Источник: The Encyclopedia of Eastern Orthodox Christianity/John Anthony McGuckin - Maldin : John Wiley; Sons Limited, 2012. - 862 p.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-ency...

   001    002    003    004    005    006    007   008     009    010