1968. 4. С. 169–180. Родственная проблема пастырского значения, что велегласно возносимая анафора на мертвом литургическом языке не имеет большого назидательного значения для людей, находится вне поля зрения нашего исследования. 489 См. Taft R.F. Psalmody. См. также исчерпывающую коллекцию святоотеческих текстов о псалмодии: McKinnon J. Music in Early Christian Literature//Cambridge Readings in the Literature of Music. Cambridge, 1987 и творения Никиты Рамесианского в прим. 504 ниже. 490 Отцы Церкви постоянно порицали бесчиние и шум во время чтения Писания: например Ориген († ок. 254) In Gen hom. 10,1; In Ex hom. 12, 2/Baehrens W. A. (ed.). Origines Werke. Bd. 6.1//GCS. Bd. 29. Leipzig, 1920. S. 93, 263–264. Цезарий Арльский (503–542) жалуется на то же самое: Sermones 55, 1,4; 72,1; 73,1–5; 78, 1; 80 1//CCL 103, 241–244, 303, 306–309, 323, 328–389=SC 243, 476–485; 330, 180–181, 190–199, 237–244, 256–257. Дальнейшие ссылки: Adkin N. A Problem in the Early Church: Noise During the Sermon and Lesson//Mnemosyne. 1985. 38. P. 161–163. 491 Основная работа о проповеди в христианскую античность: Olivar; Olivar A. Les réactions émotionnelles des fidèles pendant la lecture solennelle de l " écriture dans les églises des pères//Mens concordet voci. Pour Mgr. A. G. Martimort. Paris, 1983. P. 452–457. См. также Old H. O. The Reading and Preaching of the Scriptures in the Worship of the Christian Church. 2 vols. Grand Rapids/Cambridge, 1998. Vol. 2: The Patristic Age. Златоуст жалуется, что народ либо игнорирует проповедника (In Mt hom. 32/33, 6//PG 57, 384–385), либо начинает толкаться, чтобы пробиться к нему поближе (In Ioh. hom. 3,1//PG 59:37). См. об этом: Taft R.F. Women. P. 27–87, здесь 29, 82–86. 492 Origen, In Ierem. hom. 12, 13//Origene, Homelies sur Jeremie/Nautin P. (ed.)//SC 232, 238. Paris, 1976–1977, здесь SC 238, 44ff=PG 13, 395–396 (=CPG §1438); ср. Lampe. P. 65. Не следует путать их с особой категорией «слушателей [κρομενοι]», полагая, что им было разрешено участвовать только в литургии Слова до отпуста вместе с теми, кто не был допущен к общению в молитве и тайнах.

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/stat...

Let us also remember that the kingdom of heaven suffereth violence, and the violent take it by force (Mt. 11:12). We must never cease our efforts to warm our souls in the prayers and services of our Church, and not seek an easy, efficient way to the Kingdom of Heaven. The siren song of earthly logic and practicality has always lured Christians out of the warmth of the Church into the coldness of faithlessness and unbelief. Many have perished in that barren cold. May we reach ever higher, and delve ever deeper into the beauty, wealth, and live-giving significance of our sacred Orthodox services. Nun Cornelia (Rees) 1 июля 2011 г. ... Collected Letters of Holy Hierarch Theophan (Moscow, 1898), 2nd ed., pp. 142–144. Letter 289. Resolution " On Orthodox mission in the modern world "http://Council of Bishops of the Russian Orthodox Church, November 29–December 2, 1994, Moscow. Documents and reports (Moscow 1995), 176–177. Resolution of the Jubilee Council of Bishops of the Russian Orthodox Church, 2000, " On matters of the internal life and external activity of the Russian Orthodox Church, " 12. The document lists some examples of this. We will not translate them all here, but one example is: напрасно судия приидет → внезапу судия придет— " suddenly the judge shall come " . Напрасно in modern Russian means " in vain, " or " to no avail. " Letter to priest Joseph Potapov dated May 4, 1955//Prayer will save you. Material for the Life of St. Athanasius, Bishop of Kovrov (Moscow: PSTBI, 2000), 406. Council of Bishops of the Russian Orthodox Church, November 29–December 2, 1994, Moscow. Documents and reports (Moscow, 1995), 82. Комментарии ;lkjasd;fklask sdpo[ije 1 мая 2014, 06:00 Is this article -- How is Our Stomach Connected With Our Life, or, Should the Church Slavonic Texts be Revised? -- (1/7/2011) actually translated by Nun Cornelia (Rees)? I am especially interested in her St Theophan quote (footnote 1) and would like to give accurate accreditation for the source (Pravoslavie.ru and published text (Russian and/or English), if available) and translator. Thanks for your help.

http://pravoslavie.ru/47369.html

8-я гл. описывает взятие Гая (Нав 8. 1-29). После того как грех истреблен из среды Израиля, божественная помощь гарантирует ему победу. В новом сражении Израиль совершенствует свое искусство ведения войны. Если при взятии Иерихона победа была подарена Богом без усилий со стороны народа, то начиная с захвата Гая народ должен учиться применять военное искусство, что иллюстрирует «взросление» Израиля, приобретение им способности к соработничеству с Богом. Дальнейшее описание военной кампании прерывается рассказом о построении жертвенника на г. Гевал (Нав 8. 30-35). Мн. совр. библеисты считают этот отрывок позднейшей вставкой. Такое мнение основывается не только на филологическом анализе текста, но и на неопределенности его местоположения. В LXX этот текст находится после Нав 9. 2 (по МТ), а в кумранских рукописях (4QJosha) - перед Нав 5. 2, т. е. после описания перехода через Иордан и перед описанием обрезания народа. Два религ. акта - обрезание и чтение книги закона, как в кумран. варианте,- служат обновлению завета. Кн. Второзаконие содержит повеление Моисея: «Когда перейдете Иордан, поставьте камни те, как я повелеваю вам сегодня, на горе Гевал и обмажьте их известью. И устрой там жертвенник Господу, Богу твоему… И напиши на камнях... все слова закона сего очень явственно» (Втор 27. 4-5. 8; ср.: Втор 11. 29). С др. стороны, горы Гевал и Гаризим слишком далеко расположены от берега Иордана и от Иерихона, к-рый оставался бы в тылу израильтян. Поэтому логика присутствует и в MT, когда после взятия Гая евреи могли приблизиться к Гевалу и Гаризиму. После случая с Аханом требовалось возобновить завет с Богом с принесением жертв и чтением «книги закона», что и было сделано на горе Гевал, к-рая расположена близ Сихема - места, освященного патриархами (Авраамом - Быт 12. 6-8; и Иаковом - Быт 33. 18-20). Повествование И. Н. к. завершается именно в Сихеме (Нав 24. 1). Можно отметить параллелизм между Синаем и Гевалом: как кульминацией исхода является заключение завета с Богом на Синае, так и вхождение в землю обетованную приводит к возобновлению завета на Гевале (Нав 8. 30-35) и в Сихеме (Нав 24. 25). Благословения и проклятия, прозвучавшие с Гевала (Нав 8. 34) и Гаризима, были произнесены в адрес тех, кому по обетованию Божию досталась в наследие эта земля. Строгое следование Моисееву закону, привлечет Божие благословение на израильский народ, а нарушение и неисполнение - Божие проклятие.

http://pravenc.ru/text/293947.html

Me Bride, S. D. «The Yoke of the Kingdom, An Exposition of Deuteronomy 6:4–5». Intr 27 (1973): 273–306. Mc Kay, J. W. «Man " s love for God in Deuteronomy and the father/teacher-son/pupil relationship». VT22 (1972): 426–435. Moran, W. L. «Conclusion of the Decalogue, Ex. 20:17 Dt. 5:21». CBQ 29 (1967): 543–554. Peacock, H. F. «Dt. 7, 10». В Trans 27 (1976): 244. Peckham, B. «The Composition of Deuteronomy 9:1–10:11». В Word and Spirit. Essays in Honor of David Michael Stanley, S. J. Под ред. Joseph Plevnik. Willowdale, Ontario: Regis College Press, 1975, c. 3–59. Polzin. R. Moses and the Deuteronomist: A Literary Study of the Deuteronomic History. New York: Seabury, 1980, c. 43 и последующие. Walsh, M. F. «Shema Yisrael: Reflections on Deuteronomy 6:4–9». ВТ 90 (April 1977): 1220–1225. Willis, J. T. «Man Does Not Live By Bread Alone, (Dt. 8:3 and Mt. 4:4 )». RestQ 16 (1973): 141–149. Willoughby, В. E. «A Heartfelt Love: An Exegesis of Deuteronomy 6:4–19». RestQ 2Q (1911): 73–87. 21. Законы Второзакония Второзаконие (12–26) Следующие пятнадцать глав Второзакония представляют собой длинный ряд законов, одни из которых являются копией других правовых разделов Пятикнижия, другие – адаптацией других законов Пятикнижия, и некоторые из которых являются новыми. Не далее как в 1:5 мы читали: «Начал Моисей изъяснять закон сей»; однако за этими словами следует не закон, а четыре главы исторического обзора вместе с последующим увещеванием. Фраза, похожая на 1:5, повторяется в 4:44: «Вот закон, который предложил Моисей сынам Израилевым», но опять же, то, что следует дальше, включая 11-ю главу, является смешением исторических воспоминаний и призывов к послушанию. (Конечно же, синайский Декалог повторяется в 5-й главе.) Этот исторический фон призван создать основание, на которое законы смогут накладываться сами. Бог, Который произносит слово закона (12–26), делает это только после того, как Он произнес слово благодати (1–11). Божьи стандарты не помещены в вакуум, а противопоставлены обильным ресурсам милосердного Бога. Кроме того, Израиль должен повиноваться этим законам не для того, чтобы стать святым, а скорее потому, что он свят. Соблюдение закона является побочным результатом святости, а не средством ее достижения.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/spravo...

Правовой сборник Второзакония завершается этой главой, и ее можно совершенно очевидно разделить на три раздела. Первый раздел – это литургия представления первых плодов (ст. 1–11). Значительную часть этого раздела составляет кредо, которое Израиль должен провозгласить, как только он поселится в Палестине (ст. 5–10). По существу Моисей говорит Израилю: «В своем будущем не забывай своего прошлого». Вторая часть главы – это еще одна литургия, на этот раз представления трехгодичной десятины (ст. 12–15; ср. предыдущее описание в 14:28:29). Содержание 5–10-го стихов подчеркивало, что Бог сделал для Израиля, для «нас». Содержание этой литургии (ст. 13–15) подчеркивает, что каждый человек сделал или не сделал. Несомненно, предполагается, что верующий человек может жить послушно и чисто, может стать перед своим Господом и сказать: «Я жил по Твоим законам, Господин». Последний абзац (ст. 16–19) – это третий раздел и заключительный вызов, брошенный Моисеем народу. Особенно интересно повторение фразы «день сей». «В день сей Господь, Бог твой, завещавает тебе... сказал ты ныне... И Господь обещал тебе ныне» (ст. 16–18). Это ключевая фраза во всей книге. Это выражение, или очень похожее на него, встречается во Второзаконии, по крайней мере, пятьдесят девять раз, и почти половина из них содержится в формуле: «Заповеди, которые Я заповедую тебе сегодня». Симон де Вриз предпринял интересное исследование этого слова. Его вывод относительно безотлагательности, которой требует эта формула, достоин комментария: «Его откровение сейчас. Он действительно живет и присутствует. Израиль должен как-то отозваться, поскольку Божий голос близок. Слово, которому они должны повиноваться, находится не где-то далеко на небе и не принадлежит к отдаленной древности. Поэтому не откладывай свой выбор на другое «сегодня» 266 . Библиография Глава 12 Claburn, W. G. «The Fiscal Basis of Josiah " s Reforms». JBL 92 (1973); 11–22. Gutmann, J. «Deuteronomy: Religious Reformation or Iconoclastic Revolution». В The Image and the Word: Confrontations in Judaism, Christianity and Islam. Под редакцией Joseph Gutmann. Missoula, MT: Scholars Press for the American Academy of Religion, 1977, c. 5–25.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/spravo...

290 . Schmidtke A. Das Klosterland des Athos. Leipzig 1903. 166. Court. 1903. 17. 629; Meyer Ph.//ThL 1904. 29. 149; Vogt A.//RHR 1905. 51. 130; Rhijn C. H. van//Theologische studien. 1903. 21. 434. 291 . Schultz T. Medizin auf dem Berg Athos. Düsseldorf 1989. 439. (Düsseldorfer Arbeiten zur Geschichte der Medizin. 64). 292 . Sherrard Ph. Athos, the mountain of silence. L.; N. Y.: Oxford University Press 1960. VIII, 110. [Библ. 107–108]. Fletcher R. A.//JEH 1961. 12. 122; Saunders E. W.//J. of Religion. 1961. 41:2. 145; Davids E.//StMon 1963. 5. 245; Rexine J. E.//ChHist 1961. 30. 376; Proussis С. M.//GOTR 1961–1962. 7:1–2. 129–131; Guillaumont A.//RHR 1961. 159. 264; Plassart A. Bibliographiques//REG 1960. 73. 581; Härtel H.-J.//OS 1959. 8. 133; Connoisseur. 1960 (July-Dec.). 146. 269; Rexine J. E.//BS 1961. 2:2. 310–311; Goubert P., SJ//OCP 1960. 26. 475–476. 293 . Sherrard Ph. Athos, the holy mountain. L. 1982. 176. 294 . Speake G. Janus Lascaris’ visit to Mount Athos in 1491//GRBS 1993. 34:3. 325–330. 295 . Tachiaos A. E. Mount Athos and the Slavic literatures//Cyrillomethodianum. 1977. 4. 1–36. 296 . Tachiaos A. E. О originalnoj slovenskoj knjievnoj delatnosti na Svetoj Gori//Zbornik u ast Vojslava Djurica. Beograd 1992. 43–51. 297 . Talbot A-M. M. Women and Mt Athos//MABM 8 .258). 67–79. 298 . Teoteoi T. Deux épisodes de la lutte pour la suprématie au Mont Athos (XIII e -XIV e s.)//RESEE 1986. 24. 51–60. 299 . The Lives of the monastery builders of the Holy Mountain Athos. Buena Vista, Colorado; Holy Apostles Convent 1992. 272. (Pamphlet. Holy Apostles Convent. 5). [Сод.: Свв. Афанасий Трапезунтский – Павел Константинопольский – Евфимий Новый Иверский – Евфимий и Неофит Константинопольские – Савва Сербский – Симеон Мироточивый – Дионисий Касгорийский – Симеон Новый Фессалийский]. 300 . Theocbaridis G. Kurze geschichtliche Übersicht des Heiligen Berges Athos//BS 1960. 1. 91–112. 301 . Theoklytos Dionysiatis, monachos. Μεταξ Ορανο κα Γς. γιορειτικς μοναχισμς. θναι 1956. 142. 2 1967. 278.

http://azbyka.ru/otechnik/molitva/isihaz...

. «The Cultic S " GAGA and Its Influence in Psalms and Job». JQR 58 (1967): 115–125. . «The Priestly Doctrine of Repentance». RB 82 (1975): 186–205. . «Sacrifices and Offerings, ОТ». В IDBSuppl, c. 763–771. . «Sin-Offering or Purification-Offering?» VT2 (1971): 239–241. . «Two Kinds of Hattát». VT26 (1976): 333–337. ÓConnell, K. G. «Sacrifice in the Old Testament». BT41 (1969): 2862–2867. Perdue, L. G. Wisdom and Cult. A Critical Analysis of the Views of the Cult in the Wisdom Literature of Israel and the Ancient Near East. SBL Dissertation Series. Missoula, MT: Scholars Press for the Society of Biblical Literature, 1977. Rad, G. von. Old Testament Theology. Пер. D. M. G. Stalker. 2 vols. New York: Harper and Row, 1962, т. 1, c. 250–262. Rainey, A. «The Order of Sacrifices in Old Testament Ritual Texts». Bibl 51 (1970): 485–498. . «Sacrifice». В EncJud 14 (1971): 599–607. . «Sacrifice and Offerings». В ZPEB, 5, c. 194–211. Ringgren, H. Sacrifice in the Bible. New York: Association Press, 1963. Rowley, H. H. Worship in Ancient Israel: Its Form and Meaning. London: S. P. С. K., 1976. Snaith, N. H. «Sin-offering or gilt-offering?» VT 15 (1965): 73–80. . «The Sprinkling of Blood». ExpTIA (1970) 23–24. . «Wave offering». ExpTIA (1963): 127. Vaux, R. de. Ancient Israel, том 2, Religious Institutions. New York: McGraw-Hill, 1965, c. 415–456. . Studies in Old Testament Sacrifice. Cardiff: University of Wales Press, 1964. Zimmerli, W. Old Testament Theology in Outline. Пер. David E. Green. Atlanta: John Knox, 1977, c. 148–155. 12. Посвящение в сан священника Левит (8–10) Я уже высказывал мысль, что отрывок 6:8–7:38 является не только дополнением к информации, указанной в 1:1–6:7, но и указаниями священникам относительно их обязанностей во время обряда жертвоприношения. Но что дает священнику право выполнять его священнические обязанности? Посвящение священников (8) Средством является освящение, включающее сначала помазание (8:10–13), затем принесение жертв, в частности жертвы за грех, жертвы всесожжения и мирной, или, иначе, жертвы посвящения, в таком порядке (8:14–35). Указания относительно этой церемонии введения в сан можно найти в Книге Исход (гл. 29). Церемония описана в 8-й главе Книги Левит.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/spravo...

Christ saved wise men, called shepherds, made crowds of infants martyrs, glorified old men and aged widows, whose deeds and life, my soul, thou hast not emulated. But woe unto thee when thou art judged! ( Mt.2:12 ; Lk.2:9-12 ; Mt.2:16 ; Lk.2:25-38 ) When the Lord had fasted for forty days in the wilderness, He at last became hungry, showing His human nature. Do not be despondent, my soul, if the enemy attacks thee, but let him be beaten off by prayer and fasting. ( Mt.4:1-11, 17:21 ; Mk.9:29 ) Glory to the Father, and to the Son, and to the Holy Spirit: To The Trinity: Let us glorify the Father, exalt the Son, and faithfully worship the Divine Spirit, inseparable Trinity, Unity in essence, as the Light and Lights, the Life and Lives, giving life and light to the ends of the earth. Now and ever, and to the ages of ages. Amen. Theotokion: Protect thy city, spotless Mother of God, for in thee it faithfully reigns, and in thee is made strong, and through thee it conquers and routs every trial and temptation, and spoils its foes and rules its subjects. Refrain: Holy father Andrew, pray for us. To St. Andrew of Crete: Venerable Andrew, thrice-blessed father, shepherd of Crete, cease not to pray to God for those who sing of thee, that He may deliver from anger, oppression, corruption and our countless sins, all of us who faithfully honor thy memory. And again the Eirmos: Ineffable is the childbearing of a seedless conception, unsullied the pregnancy of a Virgin Mother, for the birth of God renews natures. So in all generations we magnify thee in orthodox fashion as Mother and Bride of God. As chanted on Tuesday of the First Week As sung on Clean Tuesday On Tuesday of the First Week of Lent, during Great Compline, after Ps.69 , the Canon is sung. The Eirmosi are sung twice, at the beginning and end of each Song. Before each Troparion we make the sign of the Cross and bow three times. Song 1. Tone 6 Eirmos: He is my Helper and Protector, and has become my salvation. This is my God and I will glorify Him My father’s God and I will exalt Him. For gloriously has He been glorified. ( Ex.15:2, 1 ; Ps.117:14 )

http://azbyka.ru/molitvoslov/the-great-c...

Truly, truly I say to you, he who hears My word and believes in Him who sent Me has eternal life; he does not come to judgment, but has passed from death to life ( Jn.5:24 , cf. Jn.6:29–58 ). I am the resurrection and the life; he who believes in Me, though he die, yet shall he live, and whoever lives and believes in Me shall never die ( Jn.11:25–26 ). For Christians, as for all men, death remains a tragedy. When confronted by death, like all men, and like Jesus Himself and His apostles, Christians can only mourn and weep (cf. Jn.11:35 ; Mt.26:37–38 ; Mk.14:33–34 ; Lk.22:42–44 ; Acts.8:2). But for Christians, filled with faith in Christ and His Father, the tragedy of death can be transformed into victory. The Final Judgment Every man will stand judgment before God for his life in this world. Each person will be judged according to his words and his works. I tell you, on the day of judgment men will render account for every idle word they utter; for by your words you will be justified, and by your words you will be condemned ( Mt.12:36 ). For the Son of Man is to come with His angels in the glory of His Father, and then He will repay every man according to his works ( Mt.16:27 ;cf. Rev.2:23). The judge will be Christ Himself, for He is the one who, by His suffering and death, has received the power to judge. It is the Crucified One who will call men to account at the end of the ages. He has won this right as a man through the perfection of His human life. For the Father ... has given Him the authority to execute judgment because He is the Son of Man ( Jn.5:27 ). Christ will judge all men exclusively on the basis of how they have served Him by serving all men – the least of the brethren. When the Son of Man comes in His glory, and all the angels with Him, then He will sit on His glorious throne. Before Him will be gathered all the nations, and He will separate them one from another as a shepherd separates the sheep from the goats, and He will place the sheep at His right hand, but the goats at the left.

http://azbyka.ru/otechnik/Foma_Hopko/the...

Christ healing the paralytic For which is easier to say, “Your sins are forgiven,” or to say “Rise and walk”? But that you may know that the Son of Man has authority on earth to forgive sins – He then said to the paralytic – “Rise, take up your bed and go home.” And he rose and went home ( Mt.9:4–7 ; Mk.2:9–12 ; Lk.5:23–25 ). In that hour He cured many of diseases and plagues and evil spirits, and on many that were blind he bestowed sight ( Lk.7:21 ). Doing these things Jesus showed that He is Christ the Messiah, the fulfillment of the prophets who brings the Kingdom of God to the world. ... the blind receive their sight, the lame walk, lepers are cleansed, and the deaf hear, the dead are raised up, the poor have the good news of the gospel preached to them. And blessed is he who is not scandalized at Me ( Lk.7:22–23 ; cf. Is.29:18–19, 35:5–6, 61:1 ; Mt.4:23–24, 11:4–6 ). When one is delivered from sin and evil, one is also freed from sickness and death. In the Kingdom of God there will be “no sickness or sorrow or sighing, but life everlasting” (Requiem Kontakion of the Church). When one is visited by sickness in this world, whether bodily or mental, he is a victim of the devil and the “sin of the world” ( Jn.1:29 ). This does not mean that people are necessarily being personally punished with their diseases. It means rather, as in the case of those born with infirmities and children who are ill, that where sin abounds, sickness and disease are also rampant. It is the teaching of the Church that those who are innocently victimized by sickness, such as small children and the developmentally disabled, are certain to be saved in the Kingdom of God. This is the teaching of the book of Genesis. God did not say to man, “Sin and I will kill you.” He said, if and when you sin, “you will die” ( Gen.2:17, 3:3 ). Thus when man sins and ruins himself by evil, he brings the curse of sickness and suffering to the world for himself and his children; and his life becomes toil until he returns to the dust out of which he is made – and which he is by nature without the grace of God in his life (cf. Gen.3:17–19 ). It is in this sense that the “prince of this world” is the devil ( Jn.12:31, 14:30, 16:11 ).

http://azbyka.ru/otechnik/Foma_Hopko/the...

   001    002    003    004   005     006    007    008    009    010