Sakharov N. I love, therefore I am: The Theological Legacy of Archimandrite Sophrony. Ch. 1. Outline of Fr. Sophrony’s Theological Formation. Crestwood, N. Y.: St. Vladimir " s Seminary Press, 2003. Salkowski C., Whitfield E. Institutes and History of Roman Private Law with Catena of Texts. London: Stevens & Hayes, 1886. Sánchez-Escobar A. F. Theosis: Fusion οf Man/Woman and God? (A Patristic, Orthodox Perspective). The St. Stephen Harding College Publishing House. Winston-Salem, NC, 2008. Scholossmann S. Persona und πρσωπον im Recht und im christlichen Dogma. Darmstadt: Wissenshaftliche Buchgesellschaft, 1968. Shapland R. B. The Letters of St. Athanasius concerning the Holy Spirit. New York: Philosophical Library, 1951. Sharp D. S. Epictetus and the New Testament. London: C. H. Kelly, 1914. Shedd W. Dogmatic Theology. New York: Charles Scribner " s Sons, 1888, 1889, 1894. Vol. I–III. Shults F. L. A Dubious Christological Formula: From Leontius of Byzantium to Karl Barth//The Journal of Theological Studies. Princeton Theological Seminary, 1996. 57 (September). P. 431–446. Skira J. Christ, the Spirit and the Church in Modern Orthodox Theology: A Comparisono F. G. Florovsky, V. Lossky, N. Nissions and Jh. Zizioulas. Toronto: University of St. Michael " s College, 1998. Σκουτρη Κ. Β. « ντης τς νθρωπνης φσεως ς πραγματικ προπθεσις τς σωτηρας (κ τς νθρωπολογας το γου Γρηγορου Νσσης)»//Θεολογα 40. θναι, 1969. Σ. 416 κ. . Sophrony (Sakharov), archim. Words of Life. Essex: Stavropegic Monastery of St. John Baptist, 2010. Sopko A. For A Culture of Co-Suffering Love. The Theo-Anthropology of Archbishop Lazar Puhalo. Archive Publications, 2004. Stniloae D. Despre calea ce duce la lumina dumnezeiasca dupa Sfantul Grigorie Palama//Anuarul IV al Academiei teologice Andreiane ежегодник Андреевской богословской академии]. Sibiu, 1929–1930. P. 55–72. Stniloae D. Dou tratate ale Sfantului Grigorie Palama//Anuarul IX al Academiei teologice Andreiane ежегодник Андреевской богословской академии]. Sibiu, 1933. P. 5–70.

http://azbyka.ru/otechnik/Kirill_I_Mefod...

Лит.: Kautsky K. J. Thomas More und seine Utopie. Stuttg., 1888 (рус. пер.: Каутский К. Томас Мор и его Утопия/Пер.: М. А. Генкель, А. Г. Генкель. СПб., 1905. М., 2010р); Тарле Е. В. Общественные воззрения Томаса Мора в связи с экономическим состоянием Англии его времени. СПб., 1901 [Прил.: I. Перевод «Утопии» с лат.; II. Неизд. рукопись современника о Томасе Море]; Chambers R. W. Thomas More. L., 1935; Thompson C. R. The Translations of Lucian by Erasmus and S. Thomas More//RBPH. 1939. Vol. 18. N 4. P. 855-881; Marius R. Thomas More and the Heretics: Diss. New Haven, 1962; idem. Thomas More: A Biography. Camb. (Mass.); L., 1984; Reynolds E. E. Sir Thomas More. L., 1965; Осиновский И. Н. Томас Мор: Утопический коммунизм, гуманизм, реформация. М., 1978; он же. Томас Мор. М., 1985. (Мыслители прошлого); он же. Томас Мор и его время// Мор. Утопия... М., 1998. С. 305-368; он же. Эразм Роттердамский и Томас Мор: из истории ренессансного христ. гуманизма. М., 2006; Guy J. The Public Career of Sir Thomas More. New Haven, 1980; idem. A Daughter " s Love: Thomas More and His Dearest Meg. N. Y., 2009; Томас Мор: 1478-1978: Коммунистические идеалы и история культуры/Отв. ред.: В. И. Рутенбург. М., 1981; Бонташ П. К., Прозорова Н. С. Томас Мор. М., 1983; Martz L. L. Thomas More: The Search for the Inner Man. New Haven, 1990; Кудрявцев О. Ф. Ренессансный гуманизм и «Утопия». М., 1991; Ackroyd P. The Life of Thomas More. N. Y., 1999; A Companion to Thomas More/Ed. A. D. Cousins, D. Grace. Madison (N. J.), 2009; Mitjans F. The Date of Birth of Thomas More//Moreana. 2010. Vol. 47. N 181-182. P. 109-128; The Cambridge Companion to Thomas More/Ed. G. M. Logan. Camb., 2011; McConica J. Thomas More as Humanist//The Cambridge Companion to Thomas More. 2011. P. 22-45; Curtright T. The One Thomas More. Wash., 2012; Betteridge Th. Writing Faith and Telling Tales: Literature, Politics, and Religion in the Work of Thomas More. Notre Dame (Ind.), 2013; Loewenstein D. Religious Demonization, Anti-Heresy Polemic, and Thomas More// Idem. Treacherous Faith: The Specter of Heresy in Early Modern English Literature and Culture. Oxf., 2013. P. 23-68.

http://pravenc.ru/text/2564150.html

19 G. W. Leibniz, «The Principles of Nature and of Grace, Based on Reason,» in Leibniz Selections, ed. Philip P. Weiner, The Modern Student« " s Library (New York: Charles Scribner» " s Sons, 1951), P. 527. 20 Norman Malcolm, Ludwig Wittgenstein: A Memoir (London: Oxford University Press, 1958), p. 70. 22 Bertrand Russell and F. С. Copleston, «The Existence of God,» in The Existence of God, ed. with an Introduction by John Hick, Problems of Philosophy Series (New York: Macmillan and Co., 1964), pp. 174,176. 23 Bertrand Russell, «A Free Man " " s Worship,» in Why I Am Not a Christian, ed. Paul Edwards (New York: Simon & Schuster, 1957), p. 107. 24 Представление о потенциальной бесконечности даёт множество, число элементов которого может бесконечно расти, в каждый данный момент оставаясь конечным. Понятие потенциальной бесконечности применимо тогда, когда мы непрерывно прибавляем к чему-то, или отнимаем от чего-то. Можно, например, сказать, что данный отрезок содержит потенциально бесконечное число меньших отрезков. Это не значит, что в нём действительно содержится бесконечное число частей, – это значит, что мы можем делить его сколько угодно раз. и никогда не достигнем самого последнего раза. Бесконечность просто служит пределом, к которому стремится этот процесс. Таким образом, потенциально бесконечная величина не является истинно бесконечной. Она попросту неопределённа. В любой момент она конечна, хотя может неограниченно возрастать. В теории множеств понятием актуальной бесконечности характеризуют множество, содержащее истинно бесконечное число элементов. В качестве символа для обозначения такого рода бесконечности используется буква древнееврейского алфавита алеф: И. Но концепция потенциальной бесконечности неприменима в теории множеств, потому что элементы множества должны быть строго определёнными, тогда как потенциально бесконечная величина неопределённа: по мере её роста добавляются всё новые и новые элементы. Таким образом, теория множеств рассматривает только или конечные или актуально бесконечные множества. – Истинное место понятия потенциальной бесконечности – в математическом анализе, в исчислении бесконечно малых величин. В этой области математики о переменной можно сказать, что она возрастает или уменьшается до бесконечности – в том смысле, что процесс продолжается без конца, с бесконечностью в качестве предела. Символ такого рода бесконечности: оо. Понятие актуальной бесконечности неприменимо к этим операциям, потому что бесконечное число операций так никогда и не совершается.

http://azbyka.ru/otechnik/bogoslovie/sam...

November, 2001 - " Logos and Evolution in Anthropological Research " (the international colloqui Science & Religion. Antagonism or Complementarity?, organized - within the framework of Science and the Spiritual Quest II, a program of the Center for Theology and the Natural Sciences, Berkeley - by the Romanian Academy, the Interdisciplinary University of Paris and the National Commission of Romania for UNESCO, Bucharest, November 2001) October, 2000 - " Virtuality and Actuality. From Quantum Ontology to Rev. Dumitru Stniloae " s Anthropic Cosmology " (the international congress Dumitru Stniloae, Bucharest) August, 2000 - " Patristic Tradition and Mission of the Church Today " (Diocese of Lower Danube, Galai) March, 2000 - " The Anthropic Cosmological Principle between Post-Modernism and Theology " (the Center for Anthropological Research Francisc I. Rainer, Romanian Academy) April, 1998 - " Science & Theology. Towards a New Valuation of Relationships " (Physics Faculty, University of Bucharest) Библиография работ автора на языке оригинала: Книги 2003 - The Holy Fathers on the Origins and the Destiny of Cosmos and Man, with Rev. Prof. Dr. Ioan Ic et alii (Deisis, Sibiu) 2001 - Science and Theology. Preliminaries for their Dialogue, with Rev. Prof. Dr. Dumitru Popescu et alii (XXI: Eonul dogmatic, Bucharest) (www.geocities.com/xxi_eonuldogmatic) 1997 - An Introduction to Orthodox Dogmatic. Themes of Christian Faith in a Comparative Outlook, with Rev. Prof. Dr. Dumitru Popescu (Libra, Bucharest)   Наука и богословие   " The Irrelevance of Creationism vs. Evolutionism Controversy for the Orthodox Church Tradition. A Logical and Theological Deconstruction of a Modern Myth " , in Noua reprezentare a lumii. Studii interdisciplinare [New World Paradigm. Interdisciplinary Studies], no. 3, XXI: Eonul dogmatic, Bucharest, 2004 " The Cosmological Dimension of the Liturgy and of Ascetic Experience. Relevant Aspects for the Dialogue between Science and Theology " , in Noua reprezentare a lumii. Studii interdisciplinare, no. 2, XXI: Eonul dogmatic, Bucharest, 2004

http://bogoslov.ru/person/418197

‘Stretching out towards the Far Shore: Resources for a “Christian Secularism”’, Modern Theology Seminar, Convener: Prof. George Pattison, Christ Church, University of Oxford, Trinity Term, 28 May 2012. Invited Participant in ‘Death, Resurrection and Human Destiny: Christian and Muslim Perspectives’, The Archbishop of Canterbury’s ‘12 th Annual Building Bridges Seminar for Muslim and Christian Scholars’, Lambeth Palace and Canterbury Cathedral, 22-25   April 2012. For more information see:    ‘Between the Trinity and Hell: Evil and Suffering in Modern Orthodox Theology’ (Day Long Lecture Course on Subject), Institute for Orthodox Christian Studies, Wesley House, Cambridge, 17 December 2011. Collaborative presentation of forthcoming book (When the Son of Man Didn’t Come: A Constructive Proposal Regarding the “Delay of the Parousia”) from Oxford Postdoctoral Colloquium, 9 December 2011, Institute for Bible, Theology and Hermeneutics, Director: Dr Mark Elliott, University of St Andrews, School of Divinity, St Mary’s College. " The Vocation of the Academic Theologian? " , British Early Career Association for Theologians (BECAT), 8-9 September 2011, St Edmund Hall, University of Oxford. " A Tale of Two Speeches: Post-Secularism, Primacy, the Papacy and the Critique of the Secular in the Theologies of Benedict XVI and Met. Hilarion Alfeyev " , Oxford – Bonn Theology Faculty Graduate and Senior Seminar, St John " s College, Oxford, 13 September 2011. " An Alternate Modernity?: Orthodox and Roman Catholic Engagements with Secularism and (Post) Modernity and the Nature of Episcopal Authority " , " The Challenge of a Secular Age " , 12th Annual Summer School, Institute for Orthodox Christian Studies, Sidney Sussex College, Cambridge, 24 July-29 July 2011. Награды: Academic Qualifications and Education Regent’s Park College, University of Oxford. DPhil in Theology. Thesis title: ‘There is Freedom: The Dialectic of Freedom and Necessity in the Trinitarian Theologies of Sergii Bulgakov, Karl Barth and Hans Urs von Balthasar’ Supervisor: Prof Paul Fiddes.

http://bogoslov.ru/person/2611368

Лит.: Ware J. The Whole Works/Ed. W. Harris. Dublin, 1739. Vol. 1. P. 299-378; D " Alton J. The Memoirs of the Archbishops of Dublin. Dublin, 1838; Renehan L. F. Collections on Irish Church History/Ed. D. McCarthy. Dublin, 1861. Vol. 1. P. 162-238; Moran P. F. History of the Catholic Archbishops of Dublin, Since the Reformation. Dublin, 1864; Donnelly N. The Diocese of Dublin in the 18th Cent.//Irish Ecclesiastical Record. 1888. Vol. 9. P. 837-849, 912-922, 994-1011; 1889. Vol. 10. P. 35-53, 320-336, 517-527, 721-732; 1890. Vol. 11. P. 920-933; McCarthy M. J. Priests and People in Ireland. Dublin; L., 1902; Burke W. P. The Irish Priests in the Penal Times: 1660-1760. Waterford, 1914; Ronan M. V. The Reformation in Dublin: 1536-1558. L., 1926; O " Sullivan M. D. Matthew de Oviedo, Archbishop of Dublin, and the Counter-Reformation//Studies. Dublin, 1928. Vol. 17. P. 94-107; Lynch J. De Praesulibus Hiberniae/Ed. J. F. O " Doherty. Dublin, 1944. Vol. 1. P. 280-326; MacGrath K. John Garzia, a Noted Priest-Catcher and His Activities: 1717-1723//Irish Ecclesiastical Record. Ser. 5. 1949. Vol. 72. P. 494-514; Feeney J. John Charles McQuaid: The Man and the Mask. Dublin, 1974; Bowen D. Paul Cardinal Cullen and the Shaping of Modern Irish Catholicism. Dublin, 1983; Griffin S. Archbishop Daniel Murray of Dublin and His Contribution to Elementary Education in Ireland: 1823-1841. Dublin, 1992; Bane L. The Irish Catholic Secular Clergy: 1850-1900. Dublin, 1994; Fagan P. Catholics in a Protestant Country: The Papist Constituency in 18th-Cent. Dublin. Dublin, 1998; Studies//Irish Quarterly Review. Dublin, 1998. Vol. 87. N 348: John Charles McQuaid: A Power in Church and State; Murray P. The Political Involvement of the Roman Catholic Clergy in Ireland: 1922-1937: Diss. Dublin, 1998; Cooney J. John Charles McQuaid: Ruler of Catholic Ireland. Dublin, 1999; Morrissey T. J. William J. Walsh, Archbishop of Dublin: 1841-1921: No Uncertain Voice. Dublin, 2000; History of the Catholic Diocese of Dublin/Ed. J. Kelly, D. Keogh. Dublin, 2000; Delaney E. Political Catholicism in Post-War Ireland: The Revd. Denis Faney and Maria Duce: 1945-1954//JEcclH. 2001. Vol. 52. N 3. P. 487-511; Clergy of Dublin and Glendalough: Biogr. Succession Lists/Ed. J. B. Leslie. Belfast; Dublin, 2001.

http://pravenc.ru/text/180517.html

Written in the West on the occasion of different international and ecumenical theological conferences, they presuppose a certain knowledge of the theological problems which today preoccupy the Western world. Situated in the context of Western theological problematic, they are motivated by two basic concerns: the first consists in detaching Western theology from the confessional mentality with which it habitually approaches Orthodoxy, by considering it as something “exotic,” different, “worth the trouble” of being known. If Orthodoxy is only this sort of “interesting” subject, provoking the curiosity and enriching merely the knowledge of Western theologians, it would be better that it stop being presented: it has played this role enough up until now and accomplished this “task.” These studies are addressed to the reader who seeks in Orthodox theology the dimension of the faith of the Greek Fathers, a dimension necessary to the catholicity of the faith of the Church and to the existential implications of Christian doctrine and of the ecclesial institution. They are addressed to the Western Christian who feels, as it were, “amputated” since the East and the West followed their different and autonomous paths. As for the second concern of these texts, it is a result and a consequence of the first: it provokes and invites contemporary theology to work with a view to a synthesis between the two theologies, Eastern and Western. It is of course true that, in some respects, these two theologies seem incompatible. That is due, among other things, to the independent historical roads followed by East and West since the great schism or perhaps even earlier. However, this was not the case during the early patristic period. As the late Fr Georges Florovsky liked to repeat, the authentic catholicity of the Church must include both the West and the East. It may be said in conclusion that these studies are intended to offer their contribution to a “neopatristic synthesis” capable of leading the West and the East nearer to their common roots, in the context of the existential quest of modern man. This object may perhaps justify their appearance in the shape of this volume. Читать полностью Источник: Communion and Otherness: further Studies in Personhood and the Church/Zizioulas John D.; Forew. By R. Williams. P. - Edinburgh : McPartlan, ed. Clark, 2006. XIV, 316 p. Вам может быть интересно: Поделиться ссылкой на выделенное

http://azbyka.ru/otechnik/Ioann_Ziziulas...

«Звезды, сверкающие на ночном небе, как алмазы на черном бархате, и луна, серебряное сияние которой отражается в волнах какого-нибудь озера, свидетельствуют о том, что они были созданы великим Архитектором». (Сторожевая Башня, 01.10.1980 г., стр. 4); «А если это так, то разве этот Великий Архитектор позволит жадным людям уничтожить влажнотропические леса и разорить землю?» (Пробудитесь! 22.03.1997 г., стр. 13). Вы можете еще ознакомиться с подобными цитатами на английском языке: «Despite the opinion of such men, God " s own Word says that the design was received under inspiration by Moses from the great Architect of the universe, Jehovah God himself. ( Ex. 25:9 ) Christ Jesus accepted this statement». (Watchtower 56 11/15 685 Israel’s Wonderful Way in Worship); «While sharing the happiness of such an organization, my purpose has been to work for and serve the great Architect and Builder of that citylike organization and to aid in its expansion». (Watchtower 59 11/1 668 Pursuing My Purpose in Life); «This means that the entire earth will be made a paradise according to the pattern of Jehovah, the great Architect who originally purposed it so». (Watchtower 67 7/15 431 Festivals of Praise to Jehovah); «The stars at night scattered above like sparkling diamonds on black velvet, or the silvery moon shining on the waves of a sea, reflect that a Great Architect is responsible for these lovely things». (Watchtower 79 4/1 1 7–18 Youth’s Place in the Christian Society); «Consider, rather, how marvelously the Great Architect of the universe implanted in men so great a variety of capabilities!» (Awake! 70 5/22 2 1–2 Eye-catching Architecture-Ancient and Modern); «Jehovah is the Great Architect; he knows how he wants man to use the things he has created to beautify and «subdue» the earth». (Awake! 71 7/8 4 Why Do Things Wear Out); «Those who are acquainted with the Holy Scriptures know that the Great Architect of language is none other than Jehovah God himself». (Awake! 73 8/22 21 Where Do Words Come From?);

http://azbyka.ru/otechnik/sekty/tajnoe-t...

Keywords: psychoanalysis, religion, Freud, Oedipus complex, neurosis, sense of guilt, sin, repentance, ritual, satisfaction. References 1 . Burness E. Moore, Bernard D. Fine (ed.) (2000) «Psikhoanaliticheskiye terminy i ponyatiya: Slovar " » [Psychoanalytic Terms and Concepts: A Dictionary]. Moscow (in Russian). 2 . Freud Z. (1989) «Budushcheye odnoy illyuzii» [The future of one illusion]//Sumerki bogov [Twilight of the gods]. Moscow, (in Russian). 3 . Freud Z. (1993) «Chelovek po imeni Moisey i monoteisticheskaya religiya» [The Man Called Moses and Monotheistic Religion]. Moscow. (in Russian). 4 . Freud Z. (1998) «Totem i tabu» [Totem and taboo]. Moscow, (in Russian). 5 . Lega V.P. (2009) «Istoriya zapadnoy filosofii. Chast» II. Novoye vremya. Sovremennaya zapadnaya filosofiya» [A History of Western Philosophy. Part II. New time. Modern Western Philosophy]. Moscow, (in Russian). 6 . Sokolov E.V. (2002) «Vvedeniye v psikhoanaliz. Sotsiokul " turnyy aspekt» [Introduction to psychoanalysis. Sociocultural aspect]. SaintPetersburg. (in Russian). Попытка популяризации неоязычества в российском обществе в конце ХХ – начале XXI века Священник Максим Сергеевич Титов, студент Саратовской православной духовной семинарии Протоиерей Алексей Иванович Абрамов, старший преподаватель кафедры богословия Саратовской православной духовной семинарии Аннотация: Статья посвящена анализу феномена неоязычества в современном российском обществе. В тексте даётся общее определение неоязычеству как феномену современности, описывается социальный портрет потребителей неоязыческого контента, анализируются основные способы популяризации данного типа религиозных движений в современной культуре. Значительное внимание уделено истории развития интереса к языческим мотивам в контексте литературы, музыки, киноискусства, популяризации неоязычества через молодёжные мероприятия и субкультуры. Вторая часть статьи посвящена обзору наиболее заметных на территории современной России неоязыческих движений: «Древнерусской инглиистической церкви», «Круга языческой традиции» и общины «Схорон еж словен». Производится анализ истории становления данных религиозных групп, особенностей их учения, особое внимание уделяется их взаимоотношениям с христианством. В завершение делается общий вывод о потенциальном влиянии неоязычества на современное общество. Ключевые слова: неоязычество, родноверие, НРД, национализм, «культ силы».

http://azbyka.ru/otechnik/pravoslavnye-z...

А.Г. Саркисян В статье рассматриваются случаи дисфункционального использования библейских крылатых слов (далее – БКС) в русском языке. Незнание народом языка богослужения привело к появлению разного типа «семантических сдвигов» в дефиниции некоторых БКС. Вероятно, именно это привело к появлению в современном русском языке: 1) крылатых выражений с противоположным первичному значением (Злачное место и др.); 2) БКС с ущербной дефиницией, которая появилась в силу неправильно понятого/переведённого/компонента (Зарыть/Зарывать/талант в землю и др.); 3) БКС с наличием лексического и грамматического архаизмов, которые иногда приводят к их неправильному использованию (Сын человеческий и Сыны человеческие и др.). Ключевые слова : библейские крылатые слова, семантический сдвиг в значении, ущербное значение. On some cases of nonstandard usage of biblical popular quotations in the Russian Language A.G. Sarkisyan The cases of nonstandard usage of biblical popular quotations (BPQ) in the Russian language are considered in the article. The various types of the so called «semantic shifts» in the definition of some BPQ were the natural sequence of nation’s unawareness of the liturgical language. The described process may be the reason of the origination of the following groups of BPQ in the modern Russian language 1) expressions receiving inverted significations if compared to the initial definition (Haunt of vice and etc.); 2) BPQ with the deficient definition which are the result of misunderstanding (or wrong translation) of some component (bury one’s talent and etc.); 3) BPQ containing lexical and grammatical archaisms which may at times cause the wrong usage of the phrase in question (the Son of Man and Sons of Men and etc.). Возвращение русского и армянского народов к своим христианским истокам привело к образованию лакун при чтении, воспроизводстве и аудировании библейских текстов, при употреблении библеизмов и библейских крылатых слов в речи (далее – БКС), ибо многие, употребляя общеизвестные крылатые слова, даже не догадывались об их библейском происхождении.

http://azbyka.ru/otechnik/pravoslavnye-z...

   001    002    003    004    005   006     007    008    009    010