Nota . Произведения, помещенные в греч. Добротолюбии ( Φιλοκαλα. θναι 4 1974. 1. 4–27) под именем Антония, ему не принадлежат и являются христианской обработкой платонических и стоических источников. См. CPG 2347. Рус. Добротолюбие значительно расширено по сравн. с греч. 448 . Matta El-Meskine P. Saint Antoine, ascète selon l’Evangile. Suivi de Les vingt lettres de saint Antoine selon la tradition arabë traduction. Bellefontaine 1993. 216. (Spiritualité orientale. 57). Nin M.//StMon 1994. 36. 339. Грузинская и коптская версии: см. 14 .331, 332. Латинская версия: (PG 40, 997С-1000В) [Valerius de Sarasio, с утраченной греч. ркп]. Сирийская версия: 449 . Nau F. La version syriaque de la premiere Lettre de Saint Antoine//ROC 1909. 14. 282–297. Переводы на современные языки Наиболее надежные переводы каждой из вост. версий указаны выше; ниже указаны только осн. переводы, сделанные с учетом хотя бы неск. версий. 450 . Saint Antoine. Lettres/Trad. française par les moines du Mont-des-Cats, introd. par Dorn Louf A. Bellefontaine 1976. 124. (Spiritualité orientale. 19). 451 . The Letters of Saint Antony the Great/Transl., introd. Chitty D. J. Oxford 1975. (Fairacres Publication. 50). 2 1995. См. также 4 .471. Исследования 452 . Агапит, иером. Жизнь преподобного отца нашего Антония Великого и его устные и письменные духовно-подвижнические наставления. СПб. 1865. 154. Он же. Библиографическая заметка//Странник. 1866. Март. 27. 453 . Архангельский А. С. К изучению древнерусской литературы. Очерки и исследования. Творения Отцов Церкви в древнерусской письменности. (Обозрение рукописного материала). СПб. 1 (1888) – 2 (1891). 3–8. 454 . Афанасьев В. Жизнь св. Антония Великого //ЖМП 1994. 11/12. 29–41. 455 . Извеков М. [С.] Преп. Антоний Великий //ХЧ 1879. 2.66–130, 272–317. 456 . Лобачевский Стефан, свящ. Святый Антоний Великий (его жизнь, писания и нравственно-подвижническое учение). Одесса 1906. 26. 283. 457 . Преп. Антоний Великий , его жизнь и поучения. Одесса 1884. 116. 2 1891, 3 1900.

http://azbyka.ru/otechnik/molitva/isihaz...

“We encourage our people to get involved in politics,” he said in remarks to Al Arabiya News. “That’s the main way our voice will be heard.” Photo: Mourad Haroutunian Canada Donates The demonstration occurred as the Canadian government pledged 5 million Canadian Dollars in additional aid for Iraqi Christian and Yazidi civilians who have been forced to flee. The money will be used to buy hygiene kits, blankets, cooking equipment and food. “Canada will continue working closely with our allies to determine how we can best continue to support the needs of Iraqi civilians, particularly religious minorities,” Christian Paradis, Minister of International Development, said in a statement on Sunday. Since the beginning of the year, Canada has provided over 16 million Canadian Dollars in response to humanitarian needs in Iraq, some of which is for populations affected by civil unrest. “We don’t need money,” said Father Jacque Yacoub of the Syriac Orthodox Church. “We need to open the eyes of the world: What’s happening is genocide. We want the government of Canada to interfere–to speak up.” “Why is everybody ignoring this situation? No one is talking about that!” Father Yacoub continued, wondering why Western and Eastern countries alike remain passive. Doomsday Matta Hanna Abboush, a Syriac Orthodox monk, was at the Monastery of Mar Mattai, 20 Kilometers from Mosul, on the day ISIS militias captured the city. “You feel like it was the end of the world.” Abboush said his monastery hosted close to 60 Christian families for three weeks after that day, before he left Iraq on the July 14 for a previously scheduled visit to his Toronto-based brother. He was in Canada on July 19, when ISIS demanded that Christians in Mosul and surrounding villages either convert to Islam, pay a special tax, or be executed. Abboush will leave Toronto to return to his monastery on August 30. “I’m not afraid,” he said. Though the monastery is not yet under the control of ISIS, the nearby town of Bashiqa, where his parents’ house is located, has been under U.S. airstrikes for the past few days.

http://pravmir.com/3-000-assyrians-march...

17 Mähelläni içinden biri Oa: «Mugallym! Seni ýanya oglumy getirdim. Arwah-jyn ol geplemez ýaly, onu dilini baglady. 18 Arwah-jyn ony tutanda ýere urýar. Oglan agzyny köpürjikledip, dilerini gyjyrdadyp gatap galýar. Seni ägirtleriden oglumdan arwah-jyny kowup çykarmaklaryny haýy etdim, ýöne olar baarmady» diýip jogap berdi. 19 Isa olara: «Eý, imansyz nesil, Men haçana çenli sizi bilen bolaýyn? Haçana çenli size çydaýyn? Oglany Meni ýanyma getiri» diýdi. 20 Olar ony Isany ýanyna getirdiler. Arwah-jyn Isany gören badyna, oglany gaty silterledi. Oglan ýere ýazylyp, agzyny köpürjikledip, togalanmaga balady. 21 Isa oglany kakasyndan: «Munu beýle bolanyna näçe wagt boldy?» diýip sorady. Kakasy: «Çagalygyndan bäri eýle. 22 Arwah-jyn ony heläklejek bolup, telim gezek oda, suwa atdy. Gaýrat et-de, baardygydan kömek et, bize haýpy gelsin!» diýdi. 23 Isa oa: «Baardygydan diýmä näme? Iman edýän üçin hemme zat mümkindir!» diýdi. 24 obada oglany kakasy aglap: «Iman edýärin, imansyzlygymy ýemäge kömek et!» diýip gygyrdy. 25 Isa mähelläni ylgayp gelýänini görende, arwah-jyna käýäp: «Eý, kerlik hem lallyk ruhy! Saa buýurýaryn, oglany içinden çyk, oa gaýdyp girme!» diýdi. 26 Arwah-jyn gygyryp, oglany has beter silterledi-de, ondan çykdy. Oglan ölene mezeýärdi, onu üçin ol ýerdäkileri köpüsi: «Ol öldi» diýiýärdi. 27 Emma Isa oglany elinden tutup galdyrdy, ol hem ýerinden turdy. 28 Isa öýe girenden so, ägirtleri özli-özlerikä Ondan: «Biz näme üçin arwah-jyny çykaryp bilmedik?» diýip soradylar. 29 Isa olara: «Bu hili arwah-jynlary Hudaýa doga-dileg etmekden baga hiç zat bilen çykaryp bolýan däldir» diýdi.   Isa ölüp direljegini öünden aýdýar   30 Olar ol ýerden çykyp, Jeliläni üstünden geçdiler. Isa özlerini niredediklerini hiç kimi bilmegini islemeýärdi. 31 Ol ägirtlerine: «Ynsan Ogly ynsanlary eline berler, Ony öldürerler, ýöne öldürenlerinden üç günden so, Ol direler» diýdi. 32 Emma olar bu sözlere düünmediler, soramaga-da gorkdular.   I beýik kim?   (Matta 18:1-5;Luka 9:46-48)   33 Olar Kapernauma bardylar.

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=523...

14 Söz ynsan bolup, aramyzda ýaady. Ol merhemetden we hakykatdan doludy. Biz Onu öhratyny, ýagny Atadan gelen Ýeke-tägi öhratyny gördük. 15 Ýahýa Isa barada aýatlyk edip, batly ses bilen: «Ine, Menden sora geljek Menden üstündir, sebäbi Ol menden hem owal bardy diýenim udur» diýip gygyrdy. 16 Bizi hemmämiz Onu çäksiz merhemeti arkaly ýalkany üstüne ýalkany aldyk. 17 Çünki MukaddesKanun Musa arkaly berildi, merhemet we hakykat bolsa Isa Mesih arkaly peýda boldy. 18 Hudaýy hiç kim asla gören däldir. Bize Ony Atasyny gujagyndaky, Özi-de Hudaý bolan ýeke-täk Ogly tanatdy.   Ýahýa çümdürijini aýatlygy   (Matta 3:1-12;Mark 1:1-8;Luka 3:1-18)   19 Ine, ýahudylary batutanlary Iýerusalimden ruhanylary we lewileri Ýahýany ýanyna iberdiler. Olar Ýahýadan: «Sen kim?» diýip soradylar. Ýahýa sözüni inkär etmedi, 20 ol aýatlyk edip: «Men Mesih däl» diýip, çürt-kesik ykrar etdi. 21 Olar ondan: «Onda sen kim? Belki, Ylýassy?» diýip soradylar. Ýahýa: «Ýok» diýip jogap berdi. Olar ýene-de: «Onda ol garaylýan pygambermi?» diýip soradylar. Ol: «Ýok, ol däl» diýip jogap berdi. 22 Ahyry olar: «Onda sen kim? Biz özümizi ýollanlara näme jogap bereli? Sen özü hakda näme aýdyp biljek?» diýip soradylar. 23 Ýahýa Iaýa pygamberi sözleri bilen jogap berip: «Ine, „Rebbi ýoluny dogrula“ diýip, çölde gygyrýany sesi mendirin» diýdi. 24-25 Onso onu ýanyna iberilen käbir fariseýler: «Sen Mesihem, Ylýasam, garaylýan pygamberem däl bolsa, onda näme üçin adamlary suwa çümdürýärsi?» diýip soradylar. 26 Ýahýa olara: «Hawa, men adamlary suwa çümdürýärin, emma arayzda Biri bar, siz Ony tanamaýarsyyz. 27 Ol menden sora geljekdir. Men Onu çarygyny bagyny çözmäge-de mynasyp däldirin» diýip jogap berdi. 28 Bu wakalary hemmesi Iordan derýasyny gündogaryndaky Beýtaniýada, Ýahýany suwa çümdürýän ýerinde bolup geçdi. 29 Ertesi güni Ýahýa öz ýanyna gelýän Isany görüp, eýle diýdi: «Ine, dünýäni günäden saplaýan Hudaýy Guzusy! 30 Size: „Menden sora Biri geler, Ol menden üstündir, sebäbi Ol menden hem owal bardy“ diýip aýdan Kiim udur. 31 Bada men hem Onu kimdigini tanamaýardym. Emma men Ony ysraýyl halkyna tanatmak üçin, adamlary suwa çümdürmäge geldim».

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=523...

33 Olar turup, ol pursady özünde Iýerusalime dolandylar. Ol ýerde Onbirleri we olary ýanynda bile üýüp oturanlary tapdylar. 34 Bular: «Dogrudan-da, Reb Isa direlipdir we Simuna görnüpdir!» diýdiler. 35 Onso ol ikisi ýolda bolan wakalary, Isa çöregi bölende, Ony tanandyklaryny gürrü berdiler.   Isa ägirtlere görünýär   (Matta 28:16-20;Mark 16:14-18;Ýohanna 20:19-23;Resul 1:6-8)   36 Olar heniz bu barada gürrü berip durkalar, Isany Özi olary arasynda durup: «Size salam bolsun!» diýdi. 37 Olar ruh görýändiris öýdüp, tisginip gorka düdüler. 38 Isa olara: «Näme üçin dowla düýärsiiz? Näme sebäpden göwnüize beýle pikirler gelýär? 39 Meni ellerime, aýaklaryma seredi. Bu Meni Özüm! Maa elleriizi degrip görü. Ruhu et bilen süki bolmaz, emma görüiz ýaly, Meniki bar» diýdi. 40 Muny aýdyp, ellerini, aýaklaryny olara görkezdi. 41 Olar atlykdan ýaa henizem ynanyp bilmän, haýran galyp durkalar, Isa olara: «Bu ýerde iýmäge bir zadyyz barmy?» diýip sorady. 42 Oa biirilen balygy bir bölegini berdiler. 43 Isa alyp, olary gözlerini alnynda ony iýdi. 44 Isa olara: «Men heniz ýanyyzdakam size aýdan sözlerim ulardyr: Men hakda Töwratda, pygamberleri ýazgylarynda, Zeburda ýazylanlary ählisi berjaý bolmalydyr» diýdi. 45 Onso Mukaddes Ýazgylara düünmekleri üçin, olary alaryny açdy. 46 Isa olara: «Mesih görgi görer we üçülenji gün ölümden direler diýip ýazylandyr. 47 eýle hem toba edip, günälerini bagylanmagy baradaky Ho Habary Iýerusalimden balap, ähli milletlere Onu adyndan wagyz edilmelidir. 48 Siz bu zatlara aýat bolarsyyz. 49 Men hem Atamy wada eden Mukaddes Ruhuny size ýollaryn. Emma siz gökden injek gudrat bilen doldurylýançayz, Iýerusalimde galy» diýdi.   Isa göge göterilýär   (Mark 16:19,20;Resul 1:9-11)   50 Isa olary äheri dayna çykaryp, Beýtaniýa getirdi. Onso ellerini galdyryp, olara pata berdi. 51 Pata berip durka, olardan aýrylyp, göge göterildi. 52 Olar hem Oa sede edip, uly atlyk bilen Iýerusalime dolandylar. 53 Olar hemie ybadathanada bolup, Hudaýa alky okaýardylar.       Ýohannany ho habary Giri   Bu kitap Isany ägirdi Ýohanna tarapyndan ýazyldy. Ýohanna Isa dumazyndan ozal ýönekeý bir balykçydy. Ýöne Isa bilen duuyk onu durmuyny düýpgöter özgertdi. Ýahýa öz agasy Ýakup bilen Isa eýerip, Onu resullary boldular. Olar Isany i ýakyn ägirtleridi, ähli ýere Onu bilen bile giderdiler. Kitapda «Isany söýgüli ägirdi» diýip ýazylan ýerleri hem hut Ýohanna baradadyr (Ýoh 19:26, 20:2, 21:7,20).

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=523...

The speaker cited the opinion of a modern ascetic, Fr. Matta El-Meskeen (1919-2006), a monk of the Coptic Orthodox Church from the St. Macarius Monastery in Egypt: when we are speaking of the unity of the Church, we should put spiritual life and faith in the first place since the true Christian unity can be established only on the level of mysticism and unity with God. The father concluded his presentation with words of Metropolitan Evlogy (Georgiyevsky, d. 1946): “…It seems to me that St. Seraphim of Sarov and St. Francis of Assisi and other great saints have already implemented the unity of the Church in their spiritual life: these saints, citizens of the one Universal Church have already overcome their confessional differences in heavenly spheres, and from the height of their holiness they have destroyed the walls dividing us…”   The second session of the conference under the theme “Mental illnesses and truly mystical experience” opened with a paper on “Religious belief and religious delirium” read by Grigoriy I. Kopeiko, Candidate of Medical Sciences, MHRC RAN deputy director for academic work, and Ms. I. S. Samsonova, a MHRC post-graduate student.   Scientific psychiatry became interested in religious psychopathology in the second half of the 19 th century. In the 20 th century, in 1927, there appeared the study of Kurt Schneider (1887-1967) “Towards introduction to religious psychopathology”. Nowadays, in their studies, today’s psychiatrists are making successful attempts to develop criteria of distinguishing faith from pathological religiosity. The speaker gave some statistical information gained in studies carried out in the MHRC. Thus, in observing 2523 patients of the hospital in 2015, it was found out that almost one third of the patients with delirium disorders suffered from delirious disorders with a religious content, with 10% out of them having distinctly asocial behaviour.   Dr. Cesare Maria Cornaggia, a psychiatrist, associate professor at the Medical Department of the State University of Milano-Bicocca, in his paper on “Psychiatric support in distinguishing vocation and in crisis situations of monastics and priests”, noted that a psychiatrist doctor is called to care for a person as whole and therefore to accept all that belongs to the spiritual sphere of a patient’s personality. In doing so, he should be aware that he deals with the sphere of a person’s relations with God.

http://mospat.ru/en/news/45933/

Syrian Church Responds to Suffering Homs, Syria, April 12, 2013      In the midst of ongoing violence in Syria, the Syrian Orthodox Church is reaching out to people from the city of Homs who lost homes, livelihoods and family members even as its own ministries have been affected. In Homs, where government and opposition forces have been battling with heavy artillery, civilians, including about 50,000 Christians, fled the city. Many took refuge in neighbouring villages. Even the Syrian Orthodox Church in Homs had to be vacated. “Almost all people in the Homs area have lost their jobs. Businesses are closed, schools are closed, small shops have no customers left,” said Sarah Adams, Mennonite Central Committee (MCC) representative for Syria and Lebanon. MCC partners with the Syrian Orthodox Church, supporting various projects in Syria. “The villages have been gracious at taking in displaced family, friends and neighbours, but this puts a strain on them,” said Adams. In April, Bishop Selwanos Petros al-Nemeh, who was displaced from his own home in the Homs church, accompanied Bishop Eustathius Matta Roham of a neighboring community on many visits to comfort those affected by the violence. They visited a person who had been kidnapped and tortured and met an engineer asking for help because his house had been burned and his job was gone. These situations are examples of thousands of others like it, Bishop Roham wrote in a letter about the trip. " The most important work for the future is forgiveness and reconciliation among the communities,” he wrote. “Right now people are in need of shelter, food and medicine in order to survive.” Bishops and the church leaders formed a committee to respond to the most urgent needs in this area. MCC supports this effort and those of other churches in Syria as they provide food, medicine and other support to Christians and Muslims affected by the violence. MCC allocated to the Syrian Orthodox Church to be used through August to support 500 families in Homs and Hama, another city affected by violence. The funds pay for food baskets of milk, rice, oil, burghul, cheese and other items. Some families also received help to pay for utility and medical expenses.

http://pravoslavie.ru/60798.html

   Как полагает один из крупнейших западных патрологов Й. Кастен, данное послание следует считать подлинным посланием преп. Антония. См.: Quasten J. Patrology, v. III. The Golden Age of Greek Patristic Literature. From the Council of Nicaea to the Council of Chalcedon. Utrecht-Antwerp, 1975, p. 152. К мнению этого почтенного ученого можно только присоединиться, отметив лишь, что данное послание органично вписывается в общий контекст аскетического богословия «отца монашества», который неоднократно высказывался о прощении грехов по милосердию Божиему, подчеркивая, однако, что сами согрешившие не должны забывать грехов своих, хотя Бог и забыл их. См.: Matta El-Maskine. Sainte Antoine asceete selon l " Evangile. Abbaye de Bellefontaine, 1993, p. 64—66.    Букв, «тайно, таинственно» (μυστικς), но подразумевается, несомненно, узкий круг монахов.    В послушание привратника (πυλωρς) в пахомиевских монастырях обычно входила обязанность встречать всех приходящих в обитель и докладывать о них настоятелю, поступая соответственно его повелениям. Можно отметить, что радушное гостеприимство было обычным для древних иноков. См.: Казанский П. С. О бщий очерк жизни иноков египетских, с. 461—469. В «Правилах Пахомия» указывается, каким образом должно поступачь с различного рода посетителями: монахами и клириками (им оказывалось особое почтение умывали ноги и отводили в особый дом), мирянами (из которых женщинам предназначалось специальное место вне монастыря) и родственниками. См.: Pachomian Koinonia, ν. II, p. 153—155. Кроме того, «св. Пахомий позаботился о том, чтобы каждого вступающего в монастырь брата встречали иноки особенно благочестивые и мудрые. Эти иноки-привратники каждого нового брата встречали, устраивали и в течение трех лет искуса до облачения его в монастырскую одежду усердно назидали своими беседами, предохраняя его от всякого зла». Архимандрит Палладий. Указ. соч., с. 66. Виссарион, вероятно, принадлежал к этим «особенно благочестивым и мудрым инокам».    По свидетельству Аммиана Марцеллина, «в древние времена в Египте было три провинции: собственно Египет, Фиваида и Ливия; впоследствии прибавились две: от Египта отделена была Августамника и от безводной Ливии — Пентаполь». В Августамнике славился город Пелузиум (или: Пелусий). См.: Аммиан Марцеллин. Римская история, с. 273. Под «Августамником» обычно подразумевалась восточная часть дельты Нила, а под «Египтом» — ее западная часть. Таким образом, отец Аммона искал его только в нижнем Египте,.. не догадываясь о том, что сын пребывает в верхнем Египте.

http://lib.pravmir.ru/library/readbook/2...

149. Krausmüller D. Making Sense of the Formula of Chalcedon: the Cappadocians and Aristotle in Leontius of Byzantium’s Contra Nestorianos et Eutychianos//Vigiliae Christianae. 2011. Vol. 65. P. 484–513. 150 . Labelle J.-M. Saint Cyrille d’Alexandrie: Témoin de la langue et de la pensée philosophiques au V siècle//Revue des sciences religieuses. 1979. T. 53/1. P. 23–42. 151. Lambriniadis E. Die Christologie des Severos von Antiochia//Pro Oriente. Tyrolla; Insbruck; Wien, 2001. Bd. 27. S. 291–296. 152 . Lang U. M. Notes on John Philoponus and the Tritheist Controversy in the Sixth Century//Oriens Christianus. Vol. 85. Р. 23–40. 153. Larchet J.-Cl. A propos du statut de l’Église arménienne dans la cadre du dialogue entre les Églises orthodoxes et les Églises non chalcédoniennes//Le Messager orthodoxe. P., 2003. T. 138. P. 37–58. 154 . Lebon J. Version arménienne et version syriaque de Timothée Elure//Handes Amsorya. 1927. 41. P. 713–722. 155 . Loon H., van. Cyril of Alexandria//The Wiley Blackwell companion to Patristics/K. Parry, ed. Chichester (West Sussex), 2015. P. 170–183. 156. Louth A. Christology in the East from the Council of Chalcedon to John Damascene//The Oxford Handbook for Christology/F. A. Murphy, ed. Oxford, 2015. P. 139–154. 157. Lynch J. J. Leontius of Byzantium. A Cyrillian Christology//Theological Studies. 1975. Vol. 36. Pt. 3. P. 455–471. 158 . Madden N. Composite Hypostasis in Maximus the Confessor//Studia Patristica. 1993. Vol. 27. P. 175–197. 159. Magdi Samuel. Η Κοπτικ Εκκλησα της Αιγπτου σμερα//ΚΑΘ’ ΟΔΟΝ. 1993. Т. 5. Σ. 35–40. 160 . Mar Gregorius Yuhanna Ibrahim. The Sacrament of Eucharist in Syrian Orthodox Church of Antioch//Pro Oriente. Vienna, 1999. T. 6. P. 49–63. 161 . Masson J. Théologies comparées: Shenouda III et Matta al-Miskin//Proche- Orient Chretien. 2005. T. 55. P. 52–61. 162 . Masson J. La divinization de 1’homme: les raisons de 1’opposition de Shenouda III//Proche-Orient Chrétien. 2007. T. 57. P. 279–290. 163 . Meyendorff J. Justinian, the Empire and the Church//Dumbarton Oaks Papers. 1968. Vol. 22. P. 43–60.

http://azbyka.ru/otechnik/Oleg_Davydenko...

1223 Eustatius Matta Roham. Severus of Antioch – a Continuation of the Cyrilian Orthodox Legacy. [Машинопись] P. 9. 1230 Karekin Sarkissian, ep. The doctrine of Person of Christ in the Armenian Church//GOTR. Winter 1964–1965. Vol. 10/2. P. 116. 1233 The Nature of Christ… P. 46. Такова же и точка зрения армянского еп. Карекина (Саркиссяна). 1234 Взгляд на Аполлинария как на первого, по сути, моноэнергиста и монофелита был характерен для древних дифизитских полемистов. Например, прп. Максим Исповедник сообщает, что свт. Софроний Иерусалимский , придя в Александрию и узнав о готовящейся патриархом Киром монофелитской унии, воскликнул: «Ведь это же явное учение безбожного Аполлинария (impii... Apollinarii dogmata)» (Opuscula 12. Diffloratio ex epistula ad Petrum illustrem//PG 91. Col. 143CD). 1236 По Ж. Лебону, «единство воли в монофизитской христологии является следом влияния аполлинарианских произведений…» (Христология сирийского монофизитства… С. 40, прим. 96). 1241 Р. Чеснат, верная своей установке – представить севирианскую доктрину максимально близкой к халкидонитскому дифелитству, ссылается на «Первое послание к Сергию Грамматику», в котором говорится: «Apparet enim propria virtute usus tanquam Deus inhumanatus…» (Epistola 1 ad Sergium… P. 62). Р. Чеснат предлагает следующий перевод: «Представляется, что Он использует силу Своей души как воплотившийся Бог». Тем самым она желает доказать, что Севир рассматривал человеческую душу Христа как источник активности, и потому неверно рассматривать Его человеческую волю всего лишь как пассивный инструмент Его божества (см.: Chesnut. Three Monophysite Christologies… P. 34). Однако А. Грильмайер указывает на ошибку в переводе. С его точки зрения, «propria virtute» означает в данном отрывке не силу человеческой души Христа, а, напротив, божественную силу Логоса. Тем самым аргументация Р. Чеснат лишается своего основания (см.: Grillmeier. Le Christ dans la tradition chrétienne… T. II/2. P. 233). 1242 См.: Ibid. P. 236. По мнению Е. Ламбриниадиса, Севир не видел в человечестве Христа энергии и воли. Поэтому в состоянии единства с Богом Словом человечество в его системе не обладает способностью действовать, т.е. «природной энергией» (φυσικ νργεια) (см.: Lambriniadis. Die Christologie des Severos von Antiochia… P. 294).

http://azbyka.ru/otechnik/Oleg_Davydenko...

   001    002    003    004    005    006   007     008    009    010