Josua 10:12–15 and Mesopotamian Celestial Omen Texts» в сборнике: Millard A.R. (ed.). Faith, Tradition and History. Winona Lake, 1994). 370 Цит. по: Scognamiglio R. Giosuè nell " esegesi dei Padri. «Parole di vita», (1987). Р. 52. Подобная скрытая полемика с язычниками-поклонниками небесных светил и использование в полемических целях библейских событий чаще встречается у более древних авторов. См., напр.: Афанасий Великий , св. Из бесед на Евангелие от Матфея, 17. Творения. Т. IV. С. 444. Великий александрийский святитель использует здесь библейский текст Нав. 10:12 иллюстрации ошибочности суеверий лунного культа. 381 Максим Исповедник , преп. Умозрительные и деятельные главы, 42–43. В: Добротолюбие. Т. III. Москва, 1900. С. 239. Оставляем здесь в стороне вопрос о подлинности этого произведения как выходящий за рамки настоящей работы. Процитированное место из перевода творений преп. Максима, выпущенного св. Феофаном Затворником , содержится и в новом переводе A. Сидорова, только относится оно в последнем не к «Умозрительным и деятельным главам», а к «Главам о Богословии и домостроительстве воплощения Сына Божия» ( Максим Исповедник , преп. Главы о Богословии и о домостроительстве воплощения Сына Божия, 2, 33–34. Ibid. C. 240–241). 383 В тексте: larsy wya=lk, всех израильтян. Гиллен проанализировал контекст всех случаев, когда в Ветхом Завете встречается выражение «коль Исраэль» и нашел, что в 29 случаях, в том числе и в Нав. 10:24 относится только к израильскому войску. См.: Guillén J. La formula kol " iš yisráel. «Estudios Biblicos», (1975). Р. 5–21. 384 Ван дер Плёг находит также соответствие этого титула арабскому cadí, судья. См.: Ploeg van der. Les chefs du peuple d " Israel et leurs titres. «Revue Biblique», (1950). Р. 42–61, особ. 52. 386 Тема пяти чувств рассматривается Оригеном как в негативном (см. также, напр. его Гомилии на Бытие, XVI, 6), так и в позитивном (см., напр. Комментарий к Песни Песней, II). Ср: Marin M. Orientamenti di esegesi biblica dei Padri.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/tolkov...

Литература 1. Aland, Kurt. Synopsis Quattuor Evangeliorum. Editio quin decima revisa. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 1996. 2. Aland, Kurt. Synopsis of the Four Gospels. Bellingham, WA: Logos Research Systems, Inc., 2009. 3. Burton, Ernest DeWitt. A Harmony of the Synoptic Gospels for Historical and Critical Study. Bellingham, WA: Logos Research Systems, Inc., 2009. 4. Kysar, Robert. John, the maverick Gospel. Louisville, Ky.: Westminster/John Knox Press, 1993. 5. McGarvey, John William; Pendleton, Philip Y. The Four Fold Gospel. Cincinnati, OH: The Standard Publishing Company, 1914. 6. Robertson, A. T. A Harmony of the Gospels. Bellingham, WA: Logos Research Systems, Inc., 2009. 7. Cox, Steven L.; Easley, Kendell H. Holman Christian Standard Bible: Harmony of the Gospels. – Nashville, TN: Holman Bible Publishers, 2007. 8. Sharman, Henry Burton. Records of the Life of Jesus Book I: The Record of Mt Mk Lk, Book II: The Record of John. Belling ham, WA: Logos Research Systems, Inc., 2009. 9. Августин Иппонский, блаж. О согласии Евангелистов//Библиотека творений св. отцев и учителей Церкви Западных. Кн. 29. Ч. 10. – Киев: КДА, 1906. 10. Аверкий (Таушев) , архиеп. Четвероевангелие. Апостол. Руководство к изучению Священного Писания Нового Завета. М.: ПСТБИ, 2002. 11. Библия в русском переводе с приложениями. Брюссель: Жизнь с Богом, 1989. 12. Боголепов Д. Руководство к толковому чтению Четверо евангелия и книги Деяний апостольских. М., 1910. 13. Богословский М. И., прот. Священная история Нового Завета: I. История земной жизни Господа нашего Иисуса Хри ста; II. История Церкви Апостольской. М., 1895. 14. Вагнер Н. П. Рассказ о земной жизни Иисуса Христа по Святым Евангелиям, народным преданиям и учениям Святой Церкви. СПб., 1908. 15. Вениамин (Пушкарь) , архиеп. Священная Библейская история. СПб., Владивосток, 2008. 16. Виноградов И. , свящ. Священная история Нового Завета: учеб. рук. Изд. 6 е. СПб., 1915. 17. Георгий (Тертышников), архим. Святитель Феофан Затворник и его учение о спасении. М.: Правило веры, 1999.

http://azbyka.ru/otechnik/Feofan_Zatvorn...

    IV.7. Bürgerliche und politische Rechte. In der Heiligen Schrift werden die Gläubigen angehalten, die für Familie und Gesellschaft bedeutsamen Pflichten als Gehorsam Christus gegenüber zu erfüllen (Lk 3,10-14; Eph 5,23-33; Tit 3,1). Der heilige Apostel Paulus hat sich wiederholt auf die Rechte eines römischen Bürgers berufen, um das Wort Gottes ungehindert zu predigen. Die bürgerlichen und politischen Rechte gewähren dem Menschen breite Möglichkeiten zum tätigen Dienst am Nächsten. Wenn der Bürger dieses Instrument nutzt, kann er Einfluß auf das Leben der Gesellschaft nehmen und sich an der Lenkung der Staatsangelegenheiten beteiligen. Das Wohlergehen der Gesellschaft hängt davon ab, wie der Mensch mit seinem aktiven und passiven Wahlrecht, mit der Ver­samm­lungs- und Vereinigungsfreiheit, der Rede- und Meinungsfreiheit umgeht.     Der Gebrauch der politischen und bürgerlichen Rechte darf nicht zu Spaltungen und Feindseligkeiten führen. Die orthodoxe Tradition der Sobornost " 6 setzt die Bewahrung der gesellschaftlichen Einheit aufgrund unvergänglicher sittlicher Werte voraus. Die Kirche ruft die Menschen dazu auf, ihre egoistischen Interessen zugunsten des Gemeinwohls zu zügeln.     In der Geschichte der Völker, die von der Russischen Orthodoxen Kirche genährt werden, hat sich eine fruchtbare Vorstellung von der notwendigen Zusammenarbeit zwischen der politischen Gewalt und der Gesellschaft herausgebildet. Die politischen Rechte können einem solchen Prinzip der staatlich-gesellschaftlichen Beziehungen vollwertig dienen. Dazu sind eine reale Interessenvertretung der Bürger auf den verschiedenen Ebenen der Macht und die Gewährung von Handlungsmöglichkeiten für die Bürger nötig.     Das Privatleben, die Weltanschauung und der Wille der Menschen dürfen nicht Gegenstand totaler Kontrolle werden. Manipulationen der Wahl der Menschen und ihres Bewußtseins durch staatliche Organe, politische Kräfte, Eliten aus dem Wirtschafts- und dem Informationssektor sind für die Gesellschaft gefährlich.

http://bogoslov.ru/article/410686

I 4 Athous βρων Graecus 266, saec. XIV, ff 254 v –267 v A 3 θηνν 2715, saec. XV, ff. 187 v – 200 v B 2 Athous Βατοπεδου Graecus 134, saec. XV, ff 318–334 С Coislenianus 97, saec. XV, ff 193–202 v П Athous Παντεεμονος Graecus 215, saec. XV, ff 609–640 P 2 Parisinus Graecus 1239, saec. XV, ff 249–263 v S Sinaiticus Graecus 1604, saec. XV, ff 539–564 S 2 Sinaiticus Graecus 1851, saec. XV, ff 290–304 M Mosquensis Synodalis Graecus 98 (GIM gr. 212), saec. XIV, ff 251–263 v A 2 γας ναστασας, saec. XVI, ff 327–370 As AASS, Junii II, 538–556 (edidit Conrad Janning) Lk Lake 1909, pp. 18–39 Xp Christou 1992, pp. 161–191 Иже во святых отца нашего Григория [Паламы] чудотворца и архиепископа Фессалоникийского и нового Богослова. Слово на дивное и равноангельское житие преподобного и богоносного отца нашего Петра, на святой горе афонской подвизавшегося § 1 Несправедливо, так, по крайней мере, мне думается, что у нас ревностно прославляются те, кто совершил нечто достойное памяти [где-либо] в иных краях земли. О них мы выслушиваем сочинения, изложенные одновременно точно и красиво, которые внушают душе величайшее устремление к стяжанию добродетели. А вот тем образцом всяческого блага, который имеем [у себя] дома 73 – я разумею, жизнь Петра, – им мы как-то пренебрегаем, хотя Петр почти ни в чем не уступает [иным людям], знаменитым добродетелью в каждом веке. Все вы, несомненно, знаете, о ком я говорю, если только кто-то [из вас] не пребывает в [полном] неведении касательно этой прославленной горы Афон и Петра, зовущегося Афонитом по имени этой горы, – [нашего] земляка, коренного жителя и первого подвижника этого края, который в борьбе одолел врага всей земли, и воздвиг здесь первый трофей [победы] над его неистовством против нас, и тем самым в добрый час бросил [в почву] семя добра. С тех пор оно проросло и, будучи заботливо взращенным, принесло обильный плод, в чем теперь легко всякому убедиться, оглядевшись [вокруг]. § 2 Поэтому все согласятся, что будет справедливо, если кому-либо все-таки удастся достойно отблагодарить похвальными речами столь славного основателя [монашеского жительства на Афоне] и нашего путеводца к добродетелям.

http://azbyka.ru/otechnik/Grigorij_Palam...

As we have seen earlier, he does not deny relative achievements of Greek philosophy, or the participation of natural human functions, such as the body or the «heart», in perceiving divine Presence. However, the Presence itself is not the simple result of «natural» efforts, whether intellectual, or ascetical, but is the gift of personal divine communion, or deification (thesis) that transcends all creatures. It is «uncreated», because it is the self-giving God Himself. It is a «hypostatic» light, «seen spiritually by the saints», that «exists not symbolically only, as do manifestations produced by fortuitous events», but is «an illumination immaterial and divine, a grace invisibly seen and ignorantly known. What it is, they do not pretend to know» (p. 57). In the context of this affirmation of God " s real manifestation to creatures, Palamas, following Maximus the Confessor and John of Damascus, refers to the New Testament accounts and references to the Transfiguration of Christ on the mount ( Mt. 17:1–9 ; Mk. 9:2–9 ; Lk. 9:28–36 ; 2Pet. 1:17–21 ). And since the mount of Transfiguration is traditionally identified with Mount Thabor, the whole debate between Barlaam and Palamas is frequently referred to as the controversy on the «thaboric light». And indeed in Greek patristic tradition, since Origen and St. Gregory of Nyssa, the vision of God is always defined as a luminous vision, probably because the central biblical (and particularly Johannine) theme of «light» and «darkness» was also familiar to Neoplatonists, and could easily serve as a convenient theological model. However, one of the major concerns of Palamas is to draw a sharp distinction between any form of light experience outside of the Christian revelation, and the real vision of God as Light that appeared to the disciples on the mount of Transfiguration and that, in Christ, has become accessible to the members of His Body, the Church. Indeed, true «deification» (thesis) became possible when, according to the expression of St.

http://azbyka.ru/otechnik/Grigorij_Palam...

Bamberg, 2006. Bd. 131. S. 63-64; idem. Auch eine Frage des Protokolls?: Überlegungen zur Feindschaft/Freundschaft zwischen Herodes Antipas und Pontius Pilatus (Lk 23. 12)//Ibid. 2010. Bd. 146. S. 101-105; Jensen H. M. Herod Antipas in Galilee: The Literary and Archaeol. Sources on the Reign of Herod Antipas and its Socio-Economic Impact on Galilee. Tüb., 2006, 20102; idem. Josephus and Antipas: A Case Study of Josephus " Narratives on Herod Antipas//Making History: Josephus and Historical Method/Hrsg. Z. Rodgers. Leiden; Boston, 2007. P. 289-312; idem. Message and Minting//Religion, Ethnicity, and Identity in Ancient Galilee: A Region in Transition/Hrsg. J. Zangenberg et. al. Tüb., 2007. P. 277-313; idem. Herodes Antipas in Galiläa: Freund oder Feind des historischen Jesus?//Jesus und die Archäologie Galiläas/Hrsg. C. Claußen. Neukirchen-Vluyn, 2008. S. 39-73; Smith A. Tyranny Exposed: Mark " s Typological Characterization of Herod Antipas (Mark 6:14-29)//Biblical Interpretation. Leiden, 2006. Vol. 14. N 3. P. 259-293; Bernett M. Der Kaiserkult in Judäa unter den Herodiern und Römern: Untersuch. zur politischen und religiösen Geschichte Judäas von 30 v. bis 66 n. Chr. Tüb., 2007; Smit P. B. Eine neutestamentliche Geburtstagsfeier und die Charakterisierung des «Königs» Herodes Antipas (Mk 6, 21-29)//BiblZschr. N. F. 2009. Bd. 53. N 1. S. 29-46; Zangenberg J. Archaeological News from the Galilee: Tiberias, Magdaba and Rural Galilee//Early Christianity. Tüb., 2010. Vol. 1. P. 471-484; Неклюдов К. В. Галилейский контекст служения Иисуса Христа: История изучения и совр. проблемы//Церковь, наука и образование в России: история и перспективы: Междунар. конф., посвящ. 325-летию МДА, 12-13 окт. 2010 г. Серг. П., 2011 (в печати). К. В. Неклюдов Иконография Пир царя Ирода. Мозаика в соборе Сан-Марко в Венеции. 1343–1354 гг. Пир царя Ирода. Мозаика в соборе Сан-Марко в Венеции. 1343–1354 гг. Изображения И. А. обычно служат иллюстрациями к Житию св. Иоанна Предтечи и изредка появляются в составе евангельских циклов в сцене допроса Иисуса Христа.

http://pravenc.ru/text/Ирод Антипа.html

Theologie des Neuen Testaments: Ein Grundriss. Theologie des Neuen Testaments. Volume 1: Die Vielfalt des Neuen Testaments: Theologiegeschichte des Urchristentums. Volume 2: Die Einheit des Neuen Testaments: Thematische Darstellung. The Collected Biblical Writings of T. C. Skeat. Biblical Interpretation: The Meanings of Scripture—Past and Present. Bound by the Bible: Jews, Christians and the Sacrifice of Isaac. Philo " s Flaccus: The First Pogrom. Introduction, Translation and Commentary. The Messiah in Isaiah 53: The Commentaries of Saadia Gaon, Salmon ben Yeruham, and Yefet ben Eli on Is. 52:13–53:12. Studi su Clemente Romano: Atti degli Incontri di Roma, 29 marzo e 22 novembre 2001. What Is Gnosticism? The Johannine Corpus in the Early Church. The Spirit of Early Christian Thought: Seeking the Face of God. Religion et sépulture: L’église, les vivants et les morts de l’Antiquité tardive. Revelation, Truth, Canon, Interpretation: Studies in Justin Martyr " s Dialogue with Trypho. Der fursorgende Gott: Der Begriff der PRONOIA Gottes in der apologetischen Literatur der Alten Kirche. Le Retour au paradis: Une étude sur la relation entre la sanctification de l’homme et l’ascèse sexuelle chez Tertullian. The Westminster Handbook to Origen. Eustathii Antiocheni, Patris Nicaeni, Opera quae Supersunt Omnia. ... denn sie wissen nicht, was sie tun’: Zur Rezeption der Furbitte Jesu am Kreuz (Lk 23,34a) in der antiken judisch–christlichen Kontroverse. Re-Thinking Gregory of Nyssa. Teología y piedad en la obra de Eunomio de Cízico. Biblia y Polémica Antijudía en Jerónimo. The Inward Journey to God in Augustine " s Confessions, Books I–VI. Augustinus Afer: Saint Augustin, africanité et universalité. Actes du colloque international Alger-Annaba, 1–7 avril 2001. The Sex Lives of Saints: An Erotics of Ancient Hagiography. Theodore of Mopsuestia: Commentary on the Gospel of John. Exegesis and Empire in the Early Byzantine Mediterranean. Agir de Dieu et liberté de l’homme: Recherche sur l’anthropologie théologique de saint Maxime le Confesseur.

http://patriarchia.ru/db/text/27908.html

6 Hans Urs von Balthasar, The Universe According to Maximus the Confessor, San Francisco, 1988, p. 172. 7 “Χσμα γρ ς ληθς φοβερν τε κα μγα μεταξ θεο κα νθρπων στν” S. Maximus Abbas, Ambigua to John, in: J.-P. Migne (ed.), Patrologiae cursus completus (Tomus 90, Paris: Garnier Fratres, 1865), col. 1172 Α). The term χσμα was used yet by the ancient authors in the sense of the “Tartar” (Gesiod, Evripidis) (see Liddel, Scott). Christian authors used it in the sense of an abyss or tartar, and in the exegetics as a term to denote the abyss between the rich man and Lazarus ( Lk.16:26 ) (st. Gregory of Nissa, st. John Chrysostom), sometimes as a gap between good and evil, virtue and vice. Only once St. Gregory the Theologian is employing the term(according to the TLG data) to denote the ontological gap between God and men. St. Maximos is following in this usage St.Gregory (Ambigua to John, T.91, col.1413A). 8 Thus, for example, Lossky defines them as “first causes, which are in fact God’s ideas-volitions, contained in His energies” (Lossky V.N., The Mystical Theology of the Eastern Church, SVS Press, 1997; Russian tr. Moscow, 1991, p. 76). Rev. Andrew Louth rejects the direct connection of these two notions in the heritage of st. Maximos “‘Logoi’ are in fact the will of God and predestinations ... they are not to be considered as ontological realities” (Louth A., rev., St.Maximus’ Doctrine of the logoi of Creation, Studia Patristica, vol.48, Leuven, 2010, p.82). 9 S. Maximus Abbas, Capita Theologica et Oecumenica 2.10, in: J.-P. Migne (ed.), Patrologiae cursus completus (Tomus 90, Paris: Garnier Fratres, 1865), col. 1129А. 11 S. Maximus Abbas, Ambiguorum Liber, in: J.-P. Migne (ed.), Patrologiae cursus completus (Tomus 91, Paris: Garnier Fratres, 1865), col. 1312 D. 12 S. Maximus Abbas, Quaestiones et Dubia, in Corpus Christianorum. Series Graeca (Vol. 10, Edidit Jose H. Declerck, Brepols-Turnhout: Leuven University Press, 1982), q. 18. 13 S. Maximus Abbas, Ambiguorum Liber, in: J.-P. Migne (ed.), Patrologiae cursus completus (Tomus 91, Paris: Garnier Fratres, 1865), col. 1305 В.

http://azbyka.ru/otechnik/Kirill_I_Mefod...

Europe has in effect been taken over by a wave of violence in relation to its core religion. And all of this is happening against the background of an unceasing influx of refugees, predominantly from African and Middle Eastern Muslim countries. These processes will inevitably entail a transformation of the religious and ethnic landscape of Europe, made ever more acute by the fact that the native population of the continent is inexorably declining. It ought to be remembered that a significant part of the influx of migrants is not only caused by civil wars but is a result of powerful economic stratification and poverty. The problem of social and economic inequality is one of the most pressing and at the same time one of the most complex problems of the modern-day world. Millions of people on our planet eke out a pitiful existence, suffering from malnutrition, disease, various forms of discrimination and the consequences of the harm caused to the environment. All of these problems become ever more acute as the world economy and technological growth become globalized. Globalization creates advantages for a small number of people and risks for a huge part of the earth’s population. Economists admit that the opening of markets in developing countries has in the main benefited the wealthy countries and has brought about an increase, and not a reduction, of the gap between the wealthy and the poor countries. The overriding principle of modern-day economic culture is profiteering, the resolution of one’s objectives and the realization of one’s interests at the expense of others. Humanistic values, which have at their basis Christian roots, have been devalued. An economy built on the cultivation of the principle of hedonism is by definition immoral. Immoral too is the humankind’s rapacious attitude towards the natural environment, which suffers from the insatiable appetite of a man of the consumer world. We must remember that material benefits by themselves do not make us happy; moreover, concentration solely upon material well-being leads to the moral degradation of the human person. Christ warns us: “Take care! Be on your guard against all kinds of greed; for one’s life does not consist in the abundance of possessions” (Lk 12:15). The Church calls upon us to treat wealth as God’s gift which is given to the humans not so much as for themselves but for the benefit of their neighbours. Those who obtain profit should be made aware that a great responsibility rests upon them – to be attentive to the needs of other people, to help eradicate economic injustice in society and thus fulfill the will of God.

http://pravmir.com/metropolitan-hilarion...

Die Frucht der echten Buße – das Bedauern über das Getane – besteht in der Besserung seines gesamten Lebens, soweit es nur möglich ist. Man muss aufhören, neue schwere Sünden zu begehen und man sollte die Folgen der bereits begangenen „zu glätten“ versuchen. Erforderlich ist es, alle diejenigen um Verzeihung zu bitten, bei denen man sich schuldig gemacht hat. Für den Fall allerdings, dass das eigene Verhalten zu einem materiellen oder moralischen Schaden geführt hat, muss man sich bemühen, ihn wieder gutzumachen. Das ist eine bedeutsame Seite unserer Buße, die Johannes der Täufer „das Erbringen würdiger Früchte des Buße“ nannte (Lk 3,8). Nur indem wir damit beginnen, „Früchte zu tragen“, sehen wir in vollem Maße die Schwere unserer Sünden und die Tiefe unseres Falls ein und festigen unsere Entschlossenheit, ein neues Leben zu beginnen. Wenden Sie sich im Gebet an den Allgütigen, damit Er uns verzeihe, uns die Möglichkeit schenke, uns unsere Sünden in unser Gedächtnis zurückzurufen, um sie zu bereuen, damit er uns die Entschlossenheit schenke, in Zukunft den früher begangenen Sünden zu entsagen und uns auf dem Weg zu einem neuen Leben zu stärken. Lesen Sie das Evangelium, das Wort Gottes, das an jeden von uns gerichtet ist. Einigen scheint es unmöglich zu sein, nach den Geboten des Evangeliums zu leben. Aber beginnen Sie nur damit! Ihre aufrichtigen Versuche werden von Ihm bemerkt und die Hilfe des Allerhöchsten wird nicht ausbleiben.   Denken sie daran! Der Herr ist nicht nur ein gerechter Richter sondern auch ein gnädiger Vater, der die Rettung aller wünscht . Viele der in ihrer Kindheit Getauften, die jedoch faktisch außerhalb des christlichen Glaubens und der Kirche gelebt haben, kommen als nach dem Zivilrecht Verheirate zur ersten Beichte. Ihre Ehe wurde vom Standesamt geschlossen. Wenn der Ehepartner ebenfalls Christ ist und von seiner Seite keine Hindernisse vorliegen, stellt – unabhängig vom Alter der Eheleute - die Segnung ihrer Ehe im Ehesakrament ihre volle Gültigkeit her.

http://bogoslov.ru/article/5688101

   001    002    003    004    005   006     007    008    009    010