(7) См.: Дубровский М. (Dubrovsky M.) Указ. соч. - С. 3. (8) См.: Шельди Н.М. Булгаро-татарские монеты XIII - XV веков. Практическое пособие для нумизматов-ориенталистов. - Казань: Редакционно-издательский центр «Титул», 2002. - С.с. 54, 132. (9) См.: Сагдеева Р.З. Серебряные монеты ханов Золотой Орды. - Б.м. [ Москва ], б.г. - С. 15. (10) См.: Золотая Орда//Исламские монеты VII - XVI веков. Обзор/Сост. А.Г.Казанцев. - Екатеринбург, 2006. - С. 95. (11) Сингатуллина А.З. Джучидские монеты поволжских городов XIII века. - Казань: Издательство «Заман», 2003. - С. 106. (12) См.: Там же. (13) См.: Шельди Н.М. Указ. соч. - С. 54. (14) См.: Сингатуллина А.З. Джучидские монеты поволжских городов XIII века. - Казань: Издательство «Заман», 2003. - С. 173. (15) См.: #126767: 158a Sing. «Family tipe». Dirham. Bulghar////////AR///////Anonymous coins, later 13th - early 14th C.//////Bulghar/////Middle Volga////Juchid, ca. 650 - 886///ISLAMIC WORLD//Home/ZENO.RU - Oriental Coins Database [Электрон. ресурс]. - Режим доступа: http://www.zeno.ru/showphoto.php?photo=126767 ; #129123: 158a Sing. «Family tipe». Dirham. Bulghar//Там же. - Режим доступа: http://www.zeno.ru/showphoto.php?photo=129123 (16) См.: #126767: 158a Sing. «Family tipe». Dirham. Bulghar... (17) См.: Там же. (18) См.: Мухамадиев А.Г. Древние монеты Поволжья. - Казань: Татарское книжное издательство, 1990. - С.с. 94 - 127. (19) См.: Настич В.Н. Свидетельствуют монеты (Был ли запрет на изображения живых существ в исламе?)//Современный Ислам. - 2012. - N 1 (8) (февраль - март). - С.с. 49 - 50. (20) Настич В.Н. Свидетельствуют монеты (Был ли запрет на изображения живых существ в исламе?)//Современный Ислам. - 2012. - N 2 - 3 (9) (май - июнь). - С. 50. (21) Янина С.А. Джучидские монеты из раскопок и сборов Куйбышевской экспедиции в Болгарах в 1946 - 1954 гг.//Материалы и исследования по археологии СССР . - N 42 (Труды Куйбышевской археологической экспедиции. Т. I). - Москва: Издательство Академии наук СССР, 1954. - С. 430. (22) См.: Сингатуллина А.З. Джучидские монеты поволжских городов XIII века. - Казань: Издательство «Заман», 2003. - С.с. 23 - 24.

http://ruskline.ru/analitika/2014/11/14/...

2. Прорисовка изображения обратной стороны (реверса) монеты типа «Family tipe» («сидящая влево женщина с ребёнком на руках») с фотографического изображения, размещённого в «Базе данных восточных монет» («Oriental Coins Database») «ZENO.RU» (выполнена И.Е.Алексеевым) (см. оригинал: #126767: 158a Sing. «Family tipe». Dirham. Bulghar////////AR///////Anonymous coins, later 13th - early 14th C.//////Bulghar/////Middle Volga////Juchid, ca. 650 - 886///ISLAMIC WORLD//Home/ZENO.RU - Oriental Coins Database [Электрон. ресурс]. - Режим доступа: http://www.zeno.ru/showphoto.php?photo=126767 ) Сноски: (1) См.: Дубровский М. (Dubrovsky M.) Каталог-ценник монет Золотой Орды 14 века, включая наиболее редкие (Price-guide for coins of the Golden Horde/rare items, 14 cent. plus cms./). - Б.м. - «Ulus Juchi» [Волгоград], б.г. - «The year of Snake» - С. 3. (2) См.: Сингатуллина А. Джучидские монеты поволжских городов XIII в. (материалы из каталога)//Татарская археология. - Золотая Орда: археология, нумизматика, эпиграфика. - 1998. - N 1 (2). - С.с. 52 - 87.; Сингатуллина А.З. Джучидские монеты поволжских городов XIII века. - Казань: Издательство «Заман», 2003. - 192 с. (3) См.: Френ Х.М. Монеты Ханов Улуса Джучиева или Золотой Орды, с монетами разных иных Мухаммеданских Династий в прибавлении; из прежнего собрания Г-на Профессора, Статского Советника и Кавалера К.Фухса в Казани, принадлежащего ныне тамошнему Императорскому Университету, с краткими объяснениями и указаниями Х.М.Френа (с восемнадцатью таблицами и четырьмя виньетами)/Пер. с немецкого М.Волкова. - Санкт-Петербург: «Печатано в Типографии Императорской Академии Наук», 1832. - 80 с.; А, I - XVII таб. (4) См.: Там же. - С. 35. (5) См.: Там же. - Таб. XII (7). (6) См.: Сингатуллина А. Джучидские монеты поволжских городов XIII в. (материалы из каталога)//Татарская археология. - Золотая Орда: археология, нумизматика, эпиграфика. - 1998. - N 1 (2). - С. 80.; Сингатуллина А.З. Джучидские монеты поволжских городов XIII века. - Казань: Издательство «Заман», 2003. - С. 145.

http://ruskline.ru/analitika/2014/11/14/...

Словом, главы примечания написаны так превосходно и содержат столько интригующих сведений, что сражают читателя как ударом молнии. Не слишком-то мы отличаемся от мусульман в плане предрассудков и насилия. Мою историю уж точно не назовешь святой. Я понял, что мне необходимо повысить уровень своей терпимости и являть мусульманам Иисуса Христа, а не христианство. Книга и приложение бьют в самую точку, и я первый, кто извлекает из них пользу! Когда несколько дней назад я сказал своему другу, мусульманину, что не прошу его становиться христианином, а прошу только следовать за Христом, тот ответил: «У тебя новая стратегия?» Затем он поднял тему крестовых походов. Короче говоря, он мне не поверил. А ведь я знаю его десять лет. Что ж, несколько лет назад я посеял недоброе семя. Вот чем объясняются мои тревожные мысли. Поэтому я и перезвонил ему через несколько дней и снова попросил прощения». Напомню, что главы приложения можно получить, написав мне по электронной почте nabeel@nabeeljabbour.com. Примечания: 1. Кросскультурное мышление – способность понимать и принимать особенности других культур для построения эффективного взаимодействия с их представителями. 2. Brennan Manning, Abba’s Child: The Cry of the Heart for Intimate Belonging (Colorado Springs, CO: NavPress, 2002), 68–69. Первоисточник: Стивен Кови «Семь привычек высокоэффективного человека», семинар на аудиокассетах (Provo, UT). 3. Холистический взгляд на вещи ориентирован на системный подход, целое для него больше, чем просто сумма его частей. 4. Nabeel Jabbour, The Rumbling Volcano:Islamic Fundamentalism in Egypt (Pasadena, CA: Mandate Press, 1993), 8. 5. Edward Said, Orientalism (New York: Vintage Books, 1979), 67. 6. Samuel Huntington, The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order (New York: Simon & Schuster, Touchtone, 1996). 7. Дэниел Блисс был основателем Американского университета в столице Ливана, Бейруте, который ранее назывался Сирийским протестантским колледжем. 8. Отдел ООН по координации гуманитарных проектов, “Iraq: Child Mortality Rates Finally Dropping,” IRIN: Humanitarian News and Analysis , http://www.irinnews.org/report. aspx?reportid=25417 (доступ 3 июля, 2007).

http://azbyka.ru/islam-cherez-prizmu-kre...

По всей Нигерии и Сахелю проживают миллионы кочевых скотоводов фулани, исповедующих в подавляющем большинстве ислам. Они делятся на сотни кланов и родов, многие из которых исповедуют вполне умеренный традиционный ислам, однако немало также исламистов самого радикального и экстремистского толка. Об этом свидетельствуют материалы последнегодоклада Всепартийной парламентской группы Соединенного Королевства за международную свободу вероисповедания (United Kingdom’s All-Party Parliamentary Group for International Freedom or Belief, APPG). «Они применяют ту же стратегию борьбы, что боевики Боко Харам и ISWAP [Islamic State West Africa Province – Провинция Западная Африка Исламского – подчеркивают авторы доклада. – При этом главным объектом их ненависти являются христиане, их храмы, святыни и важнейшие символы христианства». Христианское духовенство Нигерии неоднократно заявляло, что нападения кочевников фулани на христианские общины в Средней полосе Нигерии объясняются стремлением силой захватить земли христиан и распространить в них ислам, хотя это лишь религиозно-идеологическая оболочка. Реально к захватнической войне эти племена давно уже побуждают процессы опустынивания их исконных территорий и сокращения пастбищных угодий. Нигерия держит печальное лидерство в мире по числу христиан, ежегодно убиваемых за веру, по данным христианской правозащитной организации Open Doors, публикующей ежегодный «Список всемирной вахты» (World Watch List, WWL). Так, WWL-2022 (с данными за период с 1 октября 2020 года по 30 сентября 2021 года) свидетельствует, что в стране за год убито 4650 человек, по сравнению с 3530 годом ранее, а похищено более 2500 человек, по сравнению с 990 годом ранее. По количеству нападений на христианские храмы (470 случаев) за отчетный год Нигерия уступает только Китаю. По итогам отчета WWL за 2022 год, Нигерия поднялась в списке стран-гонителей христианства на высокое седьмое место с девятой позиции годом ранее – это рекордный скачок за всю новейшую историю страны.

http://azbyka.ru/news/v-nigerii-boeviki-...

Соч.: Kita  b at-tanbh wa " l-ischra  f/Ed. M. J. de Goeje. Lugduni-Batavorum, 1894; Le Livre de l " Avertissement et de la Revision/Trad. B. Carra de Vaux. P., 1896; Les Prairies d " or/Éd., trad. C. Barbier de Meynard, [A.] Pavet de Courteille. P., 1861-1877, 1913-19302. 9 t.; Idem/Revue et corrigée par Ch. Pellat. Beyrouth, 1966-1974. Vol. 1-5 [араб. текст]; 1979. Vol. 6-7 [указ.]; P., 1962-1997. 5 vol. [франц. пер.]; The Meadows of Gold: The Abbasids/Ed., transl. P. Lunde, C. Stone. L., 1989; Bis zu Grenzen der Erde: Auszüge aus dem «Buch der Goldwäschen»/Hrsg. G. Rotter. Tüb., 1978; Золотые копи и россыпи самоцветов: История Аббасидской династии, 749-947 гг./Сост., пер. с араб., примеч., коммент. и указ.: Д. В. Микульский. М., 2002. Лит.: Крачковский И. Ю. Арабская геогр. литература// Он же. Избр. труды. М., 1957. Т. 4. C. 171-184; Al-Masudi: Millenary Commemoration Volume/Ed. S. Maqbul Ahmad, A. Rahman. Aligarh, 1960; Бейлис В. М. Ал-Мас " уди о русско-византийских отношениях в 50-х годах Х в.//Международные связи России до XVII в. М., 1961. С. 21-31; Sezgin F. Geschichte des arabischen Schrifttums. Leiden, 1967. Bd. 1. S. 332-336; Pellat Ch. Mas‘u  d et l " ima  misme//Le Shi " isme imâmite. P., 1970. P. 69-90; idem. Al-Mas‘u  d//EI. 1991. Vol. 8. P. 784-789; Khalidi T. Islamic Historiography: The Histories of Mas‘u  d. Albany (N. Y.), 1975; Shboul, Ahmad M. H. Al-Masudi and his World: A Muslim Humanist and his Interest in non-Muslims. L., 1979; Микульский Д. В. Арабский Геродот. М., 1998; он же. Арабо-мусульманская культура в сочинении ал-Мас‘уди «Золотые копи и россыпи самоцветов» («Мурудж аз-захаб ва ма‘адин ал-джаухар»), Х в. М., 2006; Thomas D. Al-Mas‘u  d//Christian-Muslim Relations: A Bibliogr. History/Ed. D. Thomas et al. Leiden; Boston, 2010. Vol. 2. P. 298-305. Т. М. Калинина Рубрики: Ключевые слова: ЛАББЕ Филипп (1607-1667), пресвитер ордена иезуитов; франц. историк, богослов, филолог, географ, видный представитель эрудитской эпохи развития европ. науки

http://pravenc.ru/text/2562556.html

Tweet Нравится Christians beginning to return to Mosul Moscow, February 14, 2017 Christian refugees from Mosul who now live in camps in Levo Iraq hold a prayer session for the thousands of fellow Christians who have had to flee Mosul from the terror group the Islamic State. The UN estimates that 50,000 Christians are now internally displaced.      Despite the continuing situation of insecurity, some Christian families have been returning to Mosul, reports agenzia fides , with reference to ankawa.com . The eastern districts of Mosul were the site of recent suicide bombings that left at least nine dead. Nevertheless, at least three Armenian Christian families have returned to their houses previously abandoned. The Jihadi seizure of Mosul on June 9, 2014 saw the mass abandonment of Christian homes, many of which were then taken over by jihadists. The fleeing Christians sought refuge in other villages, mostly in those of Iraqi Kurdistan. The last ten Christian leaders were driven out by the militants on January 7, 2015 when they refused to denounce their faith in the Lord Jesus Christ and adopt the antichrist religion of Islam. The sixth century Monastery of St. Elias located near Mosul was destroyed by ISIS militants in 2016. Meanwhile, in October, the nearby town of Bartella was taken back from jihadi militants, and the bells of the village’s church rang out for the first time since the summer of 2014 when the 15,000 residents fled. 14 февраля 2017 г. Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю: Предыдущий Следующий Смотри также Six million Christians emigrated from Middle East over past 100 years Six million Christians emigrated from Middle East over past 100 years – expert Millions of Christians emigrated from the Middle Eastern countries over the past 100 years. Near Mosul, church bells ring out in a Christian town freed from terror Near Mosul, church bells ring out in a Christian town freed from terror Inhabited by Assyrians since the first century, Bartella is one of the oldest Christian towns in the world. It was home to some 15,000 people until the summer of 2014, when they fled Isil’s lighting strike across northern Iraq. Middle East Sojourners Vasily Tomachinsky Middle East Sojourners An interview with Isaac Clifford Gardner. Part 2 He was a soldier with ISIS and had heard their radio broadcast and wanted to become a Christian. They were able to connect him with Christians in Syria who helped him escape. There are many such stories in the midst of the chaos and destruction. Комментарии © 1999-2016 Православие.Ru При перепечатке ссылка на Православие.Ru обязательна Контактная информация Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку ×

http://pravoslavie.ru/101038.html

UNESCO Backs Jordan as Jesus " Baptism Site as Debate Goes on/Православие.Ru UNESCO Backs Jordan as Jesus " Baptism Site as Debate Goes on Al-Maghtas, Jordan, July 13, 2015 Jordanian Christians pour water over themselves at what they believe to be Jesus " baptismal area on the eastern bank of the Jordan River in South Shuna, Jordan.      For years, Christian pilgrims have waded into the Jordan River from both its eastern and western banks to connect with a core event of their faith - the baptism of Jesus. The parallel traditions allowed Jordan and Israel to compete for tourism dollars in marketing one of Christianity " s most important sites. But now UNESCO has weighed in on the rivalry, designating Jordan " s baptismal area on the eastern bank a World Heritage site. The U.N. cultural agency declared this month that the site “is believed to be” the location of Jesus " baptism, based on what it said is a view shared by most Christian churches. The decision drew cheers in Jordan, where the number of tourists has dropped sharply since the 2011 Arab Spring and the rise of the Islamic State group. Israel has kept silent while a Palestinian official said the western baptismal site, located in an Israeli-occupied area sought for a Palestinian state, should have been included. Raising eyebrows The UNESCO decision also raised eyebrows among some scholars. It “has nothing to do with archaeological reality,” said Jodi Magness, an archaeologist at the University of North Carolina at Chapel Hill. “We don " t have any sites with evidence or archaeological remains that were continuously venerated from the first century on.” Experts who reviewed the Jordanian application for UNESCO acknowledged that there is no solid archaeological evidence confirming that “Bethany Beyond the Jordan,” also known as al-Maghtas, Arabic for baptism, is the authentic site. However, the Jordanian site is of “immense religious significance to the majority of denominations of Christian faith, who have accepted this site as the location” of Jesus " baptism, the experts wrote in their recommendation.

http://pravoslavie.ru/80662.html

Archive Пн Patriarch Kirill meets with Islamic World League Secretary General Muhammad bin Abdul Karim Issa 23 July 2019 year 20:28 On July 23, 2019, His Holiness Patriarch Kirill of Moscow and All Russia met with the Secretary General of the Islamic World League Muhammad bin Abdul Karim Issa at the patriarchal and synodal residence in St. Daniel Monastery in Moscow. Participating in the meeting from the Russian Orthodox Church were also Metropolitan Hilarion of Volokolamsk, head of the Moscow Patriarchate department for external church relations (DECR); Archimandrite Philaret (Bulekov), DECR vice-chairman; Rev. Dimitry Safonov, DECR secretary for interreligious relations; and Hieromonk Gregory (Matrusov), Patriarchal experts council for cooperation with the Islamic world. Taking part in the meeting were also Mr. Raid Halid Krimli, ambassador of the Kingdom of Saudi Arabia to Russia; Mr Turko Daudov, advisor to the head of the Republic of Chechnya and to the Secretary General of the Islamic World League in Russia; Mr. Muhammad Said Al Gamdi, Secretary General deputy for public issues; and Mr. Ahmad Faisal El-Youssef, director of the Islamic World League representation in Moscow. Welcoming the guest, the Primate of the Russian Orthodox Church noted, ‘You are carrying out a great educational work, which commands special respect. You are taking care of vulnerable people who need aid and support in Asia and especially in Africa. Therefore, thanks also to your contribution to the work of the Islamic World League, it has gained authority not only in the world of Islam but also become renowned and respected for its work in the Christian community as well’. His Holiness pointed out that the Russian Orthodox Church ‘has a broad network of joint actions and contacts with representatives of the Islamic world’. ‘For us, contacts with Moslems are very natural because for one thousand years we have lived together with Moslems in our country; we are brothers and fellow citizens who have never had conflicts or discords between them’, His Holiness testified, ‘And since Orthodox Christians and Moslems belong to the Eastern culture, the relationships of our communities are always simple and sincere’.

http://patriarchia.ru/en/db/text/5477248...

He also said that the Russian Orthodox Church continued giving all possible support to the Middle East population regardless of their faith. He cited the work of the Interreligious Working Group to give humanitarian aid to the Syrian people; it was established by the Presidential Council for Cooperation of Religious Associations, which includes both Orthodox Christians and Moslems in Russia. ‘I would like to point to the positive role of the Islamic World League, which, in recent years, have made considerable efforts to educate the Moslem youth in the spirit of peacefulness and solidarity’, he said. His Holiness also mentioned the major international Moslem conference that took place last May in Mecca and was attended by over 1000 scholars from 139 countries. ‘We have read the statement of that conference and evaluated it very positively. Since the leading role in the organization and conduct of the conference belonged to the Islamic World League and personally to you, I would like to point to its positive outcome’. ‘The Russian Orthodox Church is glad to maintain cooperation and to engage in peacemaking and social initiatives of the Islamic World League and I hope that after our meeting the relations between the Russian Orthodox Church and the Islamic World League will become even more intensive and aimed at achieving goals common for our religions, such as the establishment of peace and justice both in the Middle East and the world’, His Holiness said summering his speech. On his part, the Secretary General of the Islamic World League said that Patriarch Kirill was known in the world of Islam for his social and humanitarian actions aimed to establish justice and peace throughout the world. The Islamic World League, he said, highly appreciated the Russian Orthodox Church’s action to render humanitarian aid. It also gave a high value to the moral and ethical positions expressed by the Russian Church and to His Holiness’s statements aimed at establishing peace and accord between representatives and followers of various religions. Especially notable, he said, were His Holiness’s continuous assertions that terrorism has no religious or national slant and face and that terrorism has no place in any religion.

http://patriarchia.ru/en/db/text/5477248...

The export of Salafism, a radical Islamic school, began in the 1970s. It came from the Arabian Peninsula to the neighbouring regions and later to more remote countries. By 2000, its adherents have spread throughout the world, and today Salafism has come to play an important role in Saudi Arabia, United Arab Emirates, Kuwait, Qatar, Sudan and Afghanistan. The supporters of this movement seek to achieve the political goal of building a universal Islamic state (caliphate) so that the life of the society could be built on the sharia postulates alone in its extreme form, the Hanbalist school. The distinctive features of the political doctrine of Salafism include implacable attitude to the secular civil society, desire to replace it by an Islamic one based of the sharia, inadmissibility of a separate existence of religion and state, the contrasting of the Islamic world to the rest civilization models, negation of all the non-Islamic laws and desire to eliminate Christianity which is equated with paganism. In the 1990s, Salafi grouping appeared en mass in almost all the areas where Islam is prevalent. At present there are at least half a thousand of such associations, the most well-known among them Al-Qaeda, Jihad in Egypt, Islamic Jihad in Palestine, Ansar al-Islam in Iraq, Jemaah Islamiya, which has been active in Malaisia, etc 8 . Today this religio-political ideology is propagated with the help of modern information technologies, such as social networks, etc. In my view, radicalism is generated by ignorance. When people have a poor knowledge of their faith and, even worse, the faith of their neighbours, their ignorance gives grounds for aggression against Christians. Human beings have a sinful nature; they are prone to the impact of the aggressive principle and religious motives are used to give vent to it. Islamic societies with their low level of religious education have proved to be the most vulnerable to Wahhabism, another Islamic school. For its followers traditional Islam points to the need to overcome aggressive emotions. It is not accidental that A. Ignatentko, an authoritative Russian specialist in Islamic studies, describes Wahhabism as an ideology of hatred because it is built on the postulate that the faithful should cultivate hatred as prescribed from above.

http://bogoslov.ru/event/2468772

   001    002    003    004    005    006    007    008   009     010