В первое десятилетие правления (37-27 гг.) И. В. осваивал наследие Хасмонеев. Он восстановил их крепости в долине р. Иордан. Из этих памятников хорошо изучены Масада и Кипрос вблизи Иерихона. Старый форт в Кипросе (30×35 м) превратили в укрепленный дворец (40×45 м) с роскошными банями со ступенчатым бассейном ( Netzer. Cypros. 1993). В Масаде построили часть Западного дворца: царские апартаменты с тронным залом, со спальнями и столовыми, окружавшими открытый двор, и хранилища ( Idem. 1991). Стены жилых покоев покрывала белая штукатурка, пол одного из залов - цветная мозаика из сплетающихся кругов с геометрическим и растительным фризом. В Масаде построили еще 3 дворца, по планировке напоминавшие Западный дворец, но по размеру они были меньше; 3 голубятни; большой бассейн в юж. части и т. н. казармы ( Idem. Masada. 1993). Большое строительство началось в Иерусалиме, где возводились дворец И. В., крепость Антония с башнями в уже типичной для построек И. В. технике, с опущенным до уровня скалы фундаментом и с использованием огромных камней (Jewish Quarter Excavations. 2000). Руины царских апартаментов в Масаде. 37–27-е гг. до Р. Х. Руины царских апартаментов в Масаде. 37–27-е гг. до Р. Х. Два дворца, построенные ранее в Иерихоне, на берегах Вади-Кельта, И. В. перестроил. На южном берегу возник большой (84×45 м) прямоугольник открытого двора-перистиля, окруженного помещениями (в т. ч. купальнями). Дворец на северном берегу был возведен по общему плану эпохи Хасмонеев, но на месте 2 небольших водоемов был устроен бассейн (18×32 м, глубина 2 м), окруженный садами. Новая, вост. часть дворца строилась на 2 уровнях. Верхний (северный) образовал 2-й внутренний двор дворца (28×34 м) с садом, с 3 сторон окруженным колоннадой. Нижний (южный) уровень включал старые части дворца, построенные в эпоху Хасмонеев, но бассейн И. В. превратил в сад, окруженный стоей; к югу от этого углубленного сада-бассейна поставили рим. бани ( Netzer. Jericho. 1993). Строительные проекты И. В. Утверждение на престоле позволило И. В. приступить к осуществлению целого ряда грандиозных строительных проектов. Демонстрируя свое благочестие, он внес решающий вклад в реконструкцию храма в Иерусалиме, а также в сооружение святилища в Хевроне. Он возвел городские дворцы в Иерихоне и Иерусалиме (т. н. крепость Антония) и загородные дворцы-крепости Иродион, Махерон и Масада. Также были заложены и отстроены новые города - Кесария Приморская и Севастия.

http://pravenc.ru/text/674087.html

Y.), 1975; idem. Herodian Jerusalem in the Light of the Excavations South and South-West of the Temple Mount//IEJ. 1978. Vol. 28. P. 230-238; Rosen-Ayalon M. The Islamic Architecture of Jerusalem//Jerusalem Revealed: Archaeology in the Holy City, 1968-1974. Jerusalem, 1975. P. 92-96; Tsafrir Y. Jerusalem//RBK. 1975. Bd. 3. Sp. 526-615; idem. The Maps Used by Theodosius: On the Pilgrim Maps of the Holy Land and Jerusalem in the 6th Cent.//DOP. 1986. Vol. 40. P. 129-145; idem. The Landscape of Byzantine Jerusalem around 600 CE//Archeologia Abrahamica: Исследования в области археологии и худож. традиции иудаизма, христианства и ислама. M., 2009. C. 39-56; Yadin Y., ed. Jerusalem Revealed: Archaeology in the Holy City, 1968-1974. Jerusalem, 1975; Hamrick E. W. The Third Wall of Agrippa I//BiblArch. 1977. Vol. 40. P. 18-23; Buschhausen H. Die süditalische Bauplastik im Königreich Jerusalem von König Wilhelm II. bis Kaiser Friedrich II. W., 1978; Cohen A., Lewis B. Population and Revenue in the Towns of Palestine in the 16th Cent. Princeton. 1978; idem. On the Realities of the Millet System: Jerusalem in the 16th Cent.//Christians and Jews in the Ottoman Empire. N. Y.; L., 1982. P. 7-18; Avigad N. The Jewish Quarter of the Old City//IEJ. 1979. Vol. 29. P. 123-124; idem. Discovering Jerusalem. Nashville, 1983; Ben-Arieh Y. The Rediscovery of the Holy Land in the 19th Cent. Jerusalem, 1979; idem. Jerusalem in the 19th Cent.: The Old City. Jerusalem; N. Y., 1984; idem. Jerusalem in the 19th Cent.: Emergence of the New City. Jerusalem; N. Y., 1986; Narkiss B., Stone M. E. Armenian Art Treasures of Jerusalem. Jerusalem, 1979; Chiat M. J. S. Corpus of Synagogue Art and Architecture in Roman and Byzantine Palestine. Ann Arbour, 1980. 4 vol. in 2; Murphy-O " Konnor J. The Holy Land: An Oxford Archaeol. Guide from Earliest Times to 1700. Oxf., 1980; Corbo V. C. Il Santo Sepolcro: Aspetti archeologici dalle origini al periodo crociato. Jerusalem, 1981. 3 vol. (SBF: Coll. Maior; 29); Schein B.

http://pravenc.ru/text/293782.html

Золотой Рог. Раскрашенная гравюра из кн.: Schedel H. Liber chronicarum. 1493. Fol. 257r (РГБ.) Золотой Рог. Раскрашенная гравюра из кн.: Schedel H. Liber chronicarum. 1493. Fol. 257r (РГБ.) Ключевым открытием в археологии К. 2-й пол. ХХ в. стало полное изучение остатков ц. св. Полиевкта на пл. Сарачхане (Excavations at Sarachane. 1985-1986; Harrison. 1989; Shahid. 2004). Эта купольная базилика была на 10 лет старше Юстиниановой Св. Софии и сравнима с ней по размерам и роскоши убранства. Храм был идентифицирован благодаря посвятительной надписи, составленной в честь представительницы имп. дома Аникии Юлианы и сохраненной в Палатинской антологии . Следов более древнего храма на этом месте не сохранилось, но надгробия III в. показывают, что до основания К. здесь было загородное кладбище. План здания почти квадратный (сторона ок. 52 м, не считая нартекса и апсиды), 3 нефа разделены стенами до 8 м в ширину, на к-рых стояли колонны. На всю высоту (5 м) сохранились кладки субструкций под платформу, на к-рую посетители храма поднимались по ступеням огромной лестницы. Стены в технике opus mixtum (сочетание камня и кирпича), кирпичи со штампами (круг, крест и др.), нек-рые с датой. Материал для отделки был собран со всего мира. Колонны инкрустированы перламутром, стеклом (желто-розовым, бледно-зеленым, оливково-голубым), аметистом, кусками светлого мрамора и порфира; полы мостили светлым проконнесским, желтым тунисским, бело-кремовым фригийским и зеленым фессалийским или вифинским мрамором. Использовали также сорта красного мрамора из Египта, пурпурного с серым из Карии, черного с белыми прожилками из региона Пиренеев. Своды были украшены мозаикой из смальты, в т. ч. золотой. Богатая резьба в очень высоком рельефе производилась на месте в К. (иногда уже в кладке, так что углы остались незавершенными). Она крайне разнообразна и свободна; ее элементы (виноградные листья, павлины) часто полностью оторваны от фона и напоминают круглую скульптуру. Было проанализировано до 10 тыс. резных элементов, восстановлена структура декора. По периметру, вдоль аркатуры, обегая ниши, арки и угловые блоки, шла посвятительная надпись; ее венчали виноградные лозы с чудесными листьями (часть нависает над строкой, а часть утоплена, что создает пространственный эффект). Строфы гекзаметра строго ложились на каждый архитектурный элемент. В нишах помещались фронтальные изображения павлинов с распущенными по всей конхе хвостами, в арках павлины попарно обращены друг к другу. Здесь же впервые использованы капители распространенной в VI в. формы: с решетчатой корзиной, перехватом и пальметтой. Храм св. Полиевкта оказал большое влияние не только на последующую визант. архитектуру, но позже повлиял и на средневек. зодчество. Детали опустошенной крестоносцами церкви в XIII в. оказались в Зап. Европе (Аквилея, Венеция, Вена, Барселона).

http://pravenc.ru/text/2057122.html

Laming-Empcraire. Le signification de l " art rupeste paleolithique. Mothode et application. P., 1962. М . Gimbutas. The Old Fertility Goddess of Old Europe//Dialogues d " histoire ancienne. P., 1987. P. 21. К . Narr. Approaches to the religion of early paleolithic man//History of Religions. 4. (1964). P. 17. 1 М. Элиаде. Священное и мирское. М., 1994. С. 20-21 (с исправлением ошибок, допущенных при переводе). R. J. Braidwood. Prehistoric Men (8 th edition). Glenview, 1974. P. 92; cm. также: L. Binford. Post-Pleistocene Adaptations//New Perspectives in Archaeology. Chicago, 1968. P. 313-316. К. Ламберг-Карловски, Дж. Саблов. Древние Цивилизации. Ближний Восток и Мезоамерика. М., 1992. С. 59. К . Flannery. The Cultural Evolution of Civilizations – ARES, 3, 1973. 4Примечание Н. Я. Мерперта и В. И. Гуляева к книге К. Ламберг-Карловски и Дж. Саблова. Op. cit. С. 314. J. Perrot. Excavations at Eynan ( " Ein Mallaha). Preliminary report on the 1959 Season//Israel Exploration Journal. Jerusalem, 1960. Vol. 10. 1. P 16. Широкое использование хлеба и растительной пищи начиная с VIII тысячелетия может и не свидетельствовать о потере ею качества священной снеди. Скорее всего, в то время всякая пища считалась священной, ибо соединяла с некоторыми высшими сущностями вкушающих. «Животные, различные продукты и напитки, которые мы называем жертвами, исходя из нашего современного восприятия… ‹у хеттов› именуются «едой», «завтраком»… Совпадение «еды» и «жертвы» характерно… вероятно, для всех хеттских праздников» – отмечал ату закономерность исследователь религиозных представлений древней малой Азии Владислав Ардзинба. (В. Г. Ардзинба. Ритуалы и мифы древней Анатолии. М., 1982. С. 45. См. также Д. Кудрявский. Исследования в области древнеиндийских домашних обрядов. Юрьев, 1904. С. 67; 75-76.) Народное русское именование литургического таинства христианской церкви обедней, равно как и обычай молитвы до и после еды во всех, кажется, религиозных традициях – воспоминание этого древнейшего установления.

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=735...

Tweet Нравится Ruins of Georgian church discovered on Cyprus Moscow, February 3, 2017 Photo: http://www.blagovest-info.ru/      Archaeological expeditions in search of ancient Georgian monasteries and churches on the island of Cyprus, known from ancient sources, have been underway since 2015. In December scientists reported a new discovery. According to Blagovest , Georgian researchers recently found the small ruin of a wall near the village of Alaminos, west of the city of Larnaca. The area is surrounded by hills, with a flat field currently used for farming. The archaeologists believe the find bears witness to the existence of an ancient church, and that the discovered wall is in fact a part of it. The village of Alaminos and a Georgian monastery located not far from it were written about by Stephan Luziniel in a work published in Paris in 1580: “The Iberians had a few monasteries on the island, mostly near the village of Alaminos,” reports National Agency for the Protection of the Cultural Heritage of Georgia. During the excavations specialists found the entire perimeter of the church’s foundation, with fourteen graves located around it. Research suggests that the church and graves date to the twelfth through sixteenth centuries. The excavation is headed by Tbilisi State University doctor of historical sciences Prof. Vakhtang Licheli and funded by Foundation for the Protection and Preservation of the Historical Monuments of Georgia. The team will continue its work in 2017 to establish the Georgian footprint at the newly-discovered ruin. In 1981 archaeologists discovered the ruins of a Georgian monastery in Gialia , 93 miles northwest of the current find. 3 февраля 2017 г. Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю: Предыдущий Следующий Смотри также Georgian archaeologists have discovered unknown 10th century church Georgian archaeologists have discovered unknown 10th century church Representatives of the Georgian clergy expressed the opinion that the Apostle Andrew the First-Called visited these places and was consecrated to the episcopacy in this sanctuary. Georgian Monastery on Cyprus Georgian Monastery on Cyprus According to sources, Georgians served in the monastery from the 10th century and continued to belong to the Georgians until the 14th century. Комментарии © 1999-2016 Православие.Ru При перепечатке ссылка на Православие.Ru обязательна Контактная информация Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/100742.html

IV в. до Р. Х.). Лит.: Σπυριδκις Κ. Κπριοι Βασιλες το 4ου ανος π. Χ. Λευκωσα, 1963; Catling H. W. Cyprus and the West, 1600-1050 B. C. Sheffield, 1980; Stanley Price N. P. Early Prehistoric Settlement in Cyprus: A Review and Gazetteer of Sites, 6500-3000 B. C. Oxf., 1980. (British Archaeol. Rep. Intern. ser.; 65); Karageorghis V. Cyprus: From the Stone Age to the Romans. L., 1982; idem. (Καραγιργης Β.). Η Υστερη Χαλκοκρατα//Ιστορα τς Κπρου. Λευκωσα, 1997. τ. 1. Σ. 237-285; Peltenburg E. J. Recent Developments in the Later Prehistory of Cyprus. Göteborg, 1982; idem. Η Χαλκολιθικ περοδος 3800-2300 π. Χ.//Ιστορα τς Κπρου. 1997. τ. 1. Σ. 117-170; Baurain C. Chypre et la Méditerranée orientale au Bronze Récent. Athènes, 1984; Fouilles récentes à Khirokitia (Chypre): 1977-1981/Ed. A. Le Brun. P., 1984. 2 τ.; Idem: 1983-1986. P., 1989; Idem: 1988-1991. P., 1994; Archaeology in Cyprus: 1960-1985/Ed. V. Karageorghis. Nicosia, 1985; Todd I. A. Excavations at Kalavasos-Tenta. Göteborg, 1987. (Studies in Mediterranean Archaeology; 71/6); Bolger D. Erimi-Pamboula: A Chalcolithic Settlement in Cyprus. Oxf., 1988. (British Archaeol. Rep. Intern. ser.; 443); Early Society in Cyprus/Ed. E. J. Peltenburg. Edinb., 1989; Stylianou P.-J. The Age of Kingdoms: A Political History of Cyprus in Archaic and Classical Periods//Μελται και υπομνματα. Λευκωσα, 1992. Т. 2. Σ. 373-530; idem. (Στυλιανο Π.). Τ ρχαα βασλεια (Η αν - 315 π. Χ.)//Ιστορα τς Κπρου. 2000. Т. 2. Σ. 465-618; Å str ö m P. Η Μση Εποχ το Χαλκο//Ibid. 1997. τ. 1. Σ. 213-236; Courtois J.-C. Η Γεωμετρικ Εποχ (1050 - τλος το Η ανος π. Χ.)//Ibid. Σ. 287-349; Le Brun A. Η Κπρος πρν π τ 5000 B. P./3000 π. Χ.//Ibid. 1997. τ. 1. Σ. 57-105; Swiny S. Η πρμη Εποχ το Χαλκο//Ibid. Σ. 171-212; The Earliest Prehistory of Cyprus: From Colonization to Exploitation/Ed. S. Swiny. Boston, 2001; The Colonization and Settlement of Cyprus: Investigations at Kissonerga-Mylouthkia, 1976-1996/Ed. E. J. Peltenburg. Savedalen, 2003; Le Néolithique de Chypre/Ed. J. Guilaine, A. Le Brun. Athéns, 2003; Archaeological Field Survey in Cyprus: Past History, Future Potentials/Ed. M. Iacovou. L., 2004; Zournatzi A. Persian Rule in Cyprus: Sources, Problems, Perspectives. Athens; P., 2005; On the Margins of Southwest Asia: Cyprus During the 6th to 4th Millennia BC/Ed. J. Clarke. L., 2007; Jones P. L. Moving Heaven and Earth: Landscape, Death and Memory in the Aceramic Neolithic of Cyprus. Oxf., 2008. (British Archaeol. Rep. Intern. ser.; 1795); Knapp A. B. Prehistoric and Protohistoric Cyprus: Identity, Insularity, and Connectivity. Oxf., 2008; idem. The Archaeology of Cyprus: From Earliest Prehistory Through the Bronze Age. Camb.; N. Y., 2012.

http://pravenc.ru/text/1684690.html

Лит.: Garfinkel Y., Ganor S. Khirbet Qeiyafa: Sha " arayim//JHebrS. 2008. Vol. 8. Article 22 (Электр. ресурс: www.jhsonline.org/Articles/article_99.pdf); iidem. Khirbet Qeiyafa. Jerusalem, 2009. Vol. 1: Excavation Report 2007-2008; iidem. Khirbet Qeiyafa in Survey and in Excavations: A Response to Y. Dagan//Tel Aviv. 2010. Vol. 37. N 1. P. 67-78; Adams D. L. Between Socoh and Azekah: The Role of the Elah Valley in Biblical History and the Identification of Khirbet Qeiyafa// Garfinkel Y., Ganor S. Khirbet Qeiyafa. Jerusalem, 2009. P. 47-66; Garfinkel Y. e. a. Khirbet Qeiyafa 2009//IEJ. 2009. Vol. 59. N 2. P. 214-220; Misgav H., Garfinkel Y., Ganor S. The Khirbet Qeiyafa Ostracon//New Studies in the Archaeology of Jerusalem and Its Region/Ed. D. Amit e. a. Jerusalem, 2009. Vol. 3. P. 111-123 (на иврите); Finkelstein I., Piasetzky E. Khirbet Qeiyafa: Absolute Chronology//Tel Aviv. 2010. Vol. 37. N 1. P. 84-88; Galil G. The Hebrew Inscription from Khirbet Qeiyafa/Neta " im: Script, Language, Literature and History//Ugarit-Forschungen, 2009. Kevelaer, 2010. Bd. 41. S. 193-242; Puech E. L " ostracon de Khirbet Qeyafa et les debuts de la royaute en Israel//RB. 2010. Vol. 117. N 2. P. 162-184; Singer-Avitz L. The Relative Chronology of Khirbet Qeiyafa//Tel Aviv. 2010. Vol. 37. N 1. P. 79-83; Stiebel G. D. By the Way - Khirbet Qeiyafa in the Classical and Late Periods//New Studies in the Archaeology of Jerusalem and Its Region. 2010. Vol. 4. P. 161-169 (на иврите); Tubb J. Early Iron Age Judah in the Light of Recent Discoveries at Khirbet Qeiyafa//PEQ. 2010. Vol. 142. N 1. P. 1-2; Garfinkel Y. The Birth and Death of Biblical Minimalism//BAR. 2011. Vol. 37. N 3. P. 47-53; Garfinkel Y., Kang H.-G. The Relative and Absolute Chronology of Khirbet Qeiyafa: Very Late Iron Age I or Very Early Iron Age IIA?//IEJ. 2011. Vol. 61. N 2. P. 171-183; Farhi Y. Rare Coins and Seals of the Late Persian and Early Hellenistic Periods from Khirbet Qeiyafa//Qadmoniot. Ierusalem, 2011. Vol. 44. N 141. P. 17-20 (на иврите); Misgav H. The Khirbet Qeiyafa Ostracon//Ibid. P. 13-16 (на иврите); Finkelstein I., Fantalkin A. Khirbet Qeiyafa: An Unsensational Archaeological and Historical Interpretation//Tel Aviv. 2012. Vol. 39. N 1. P. 38-63; Koch I. The Geographical Organization of the Judean Shephelah during the Iron Age I-IIA (1150-800 BCE.)//Cathedra for the History of Eretz Israel and Its Yishuv. Ierusalem, 2012. Vol. 143. P. 154-164 (на иврите); Levin Y. The Identification of Khirbet Qeiyafa: A New Suggestion//BASOR. 2012. Vol. 367. P. 73-86.

http://pravenc.ru/text/1684107.html

There was also a strong seventh-century Mediterranean influence on the texts that I mentioned earlier; some of this influence was from Rome and Gaul, and some from Middle Eastern and North African exiles who had gathered in Rome. Also, you’ve got the strange depictions of animals, elongated dogs and other creatures that are quite distinctly Germanic, and the threelegged, so-called, triskeles that are Irish. There was mutual influence here. There is uncertainty about where many of these manuscripts actually originated. The Book of Kells could have come from a Northumbrian workshop via Iona. It contains an icon of the Mother of God that is pure Byzantine. So, in all these illuminated manuscripts you have the Romano-Greek Mediterranean influence, the Germanic influence, and the Irish influence, all beautifully synthesized. That is the reality and the beauty of the Church in this country – it had all of these elements. 30 марта 2009 г. Pelagianism: A heresy constructed by Pelagius, a fifth -century British lay ascetic, and Celestius, a priest, who denied the inheritance of the sin of Adam by his descendants, considering that each man is born innocent, and only thanks to moral freedom does he fall into sin. Pelagianism was condemned at the Third Ecumenical Council, along with Nestorianism.   Monothelitism: Monothelitism was a softened form of Monophysitism. While acknowledging two natures in Christ, the Monothelites taught that in Christ there was only one will – namely the Divine will. Adherents of the doctrine included several patriarchs of Constantinople who were later excommunicated (Pyrrhus, Paul, Theodore) and Honorius, Pope of Rome. The teaching was rejected as false at the Sixth Ecumenical Council.   Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю: Предыдущий Следующий Смотри также Saint Edward the Martyr, King of England Dmitry Lapa Saint Edward the Martyr, King of England Commemorated: March 18/31 (Martyrdom) and September 3/16 (Local Translation of Relics) Dmitry Lapa St. Edward ascended the English throne in 975 at the age of only thirteen (or sixteen) after the sudden death of his father St. Edgar aged only thirty-two. Saint Cuthman of Steyning Commemorated February 8/21 Saint Cuthman of Steyning Commemorated February 8/21 Dmitry Lapa St. Cuthman of Steyning, one of the most venerated saints in southern England, probably lived in the late 7th to early 8th century. He is best remembered in the small town of Steyning in West Sussex. Sussex people have for many centuries venerated him for his meekness, humility, love, compassion, closeness to the people and many miracles. Archaeologists examining one of the most ancient churches in Britain Dimitry Lapa Archaeologists examining one of the most ancient churches in Britain Dmitry Lapa Archaeological excavations on the site of one of the most ancient surviving Christian shrines of Britain will soon begin. © 1999-2016 Православие.Ru

http://pravoslavie.ru/29829.html

(PHOTO: REUTERS/ARI JALAL)      While experts are still waiting for permission to examine the damage, satellite images indicate that the ziggurat is no more. The site still needs to be secured and swept for mines and booby traps left behind by IS fighters. Michael Danti, academic director of the University of Pennsylvania Museum and the American Schools of Oriental Research, who was involved in recent excavations in the Kurdistan Region along the Iraq-Iran border, has called for emergency site assessments to prevent further damage, Rudaw reported. " It is part of cultural cleansing, " Danti was quoted as saying. " ISIS tries to destroy cultural diversity and is targeting the cultural memory by attacking places like Nimrud and Hatra, " a nearby archeological site, a UNESCO World Heritage site still under control of IS. (PHOTO: REUTERS/ARI JALAL)      Satellite pictures show that " heavy machinery was used to create new earthen embankments and to dig into the existing archaeological material. " The ruins of the ziggurat were about 43 meters high. In ancient times, these towers were used for making astronomical observations, even as they also served other ritual and symbolic functions. (PHOTO: REUTERS/ARI JALAL)      " The ziggurat mound is the highest point in the nearby landscape, making it an ideal defensive position for encroaching forces. However, the archaeological site is located in a remote area far from strategic points, " the American Schools of Oriental Research " s Cultural Heritage Initiatives said in a statement. " Alternatively, like the Northwest Palace and the Nabu Temple at Nimrud, the attack could have served a dual purpose: intentional destruction for the composition of future propaganda and retributory violence to demoralize local populations and goad invading military forces. ISIL militants could also have been searching for antiquities in the mound. " The Christian Post 18 ноября 2016 г. Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю:

http://pravoslavie.ru/98744.html

P., 1946; Pellegrin A. Histoire de la Tunisie. Tunis, 1941 2; Courtois Ch. Grégoire VII et l " Afrique du Nord//RH. 1945. Vol. 195. P. 97-122, 193-226; idem. Bibliographie de l " histoire de l " Afrique du Nord des origines à la fin du Moyen Âge. Alger, 1947; Cintas P. Un sanctuaire pré-carthaginois sur la grève de Salammbo//Revue tunisienne. Ser. 3. P., 1948. N 1. P. 1-31; idem. Manuel d " archéologie punique. P., 1970-1976. Vol. 1-2; Lapeyre G.-G., Pellegrin A. Carthage latine et chrétienne. P., 1950; Дилигенский Г. Г. Северная Африка в IV-V вв. М., 1961; Grasm ü ck E. L. Coercitio: Staat und Kirche im Donatistenstreit. Bonn, 1964; Foucher L. Un sanctuaire néo Punique à Menzel Harb//Africa. Tunis, 1966. Vol. 1. P. 119-130; Ennabli L. Les inscriptions funéraires chrétiennes de Carthage. R., 1975-1991. 3 vol.; eadem. Inscriptions chrétiennes de Carthage//Africa. 1985. Vol. 9. P. 217-250; eadem. Results of the International Save Carthage Campaign: The Christian Monuments//World Archaeology. L., 1987. Vol. 18. N 3. P. 291-311; eadem. Carthage: Une métropole chrétienne du IVe siècle à la fin du VIIe siècle. P., 1997; Excavations at Carthage Conducted by the University of Michigan. Tunis etc., 1976-1982. 7 t. (далее: ECUM); Frend W. H. C. The Early Christian Church in Carthage//ECUM, 1976. Tunis; Ann Arbor, 1977. T. 3. P. 21-40; Ferchiou N. Trois types de monuments funeraires situes dans l " ancien territoire de Carthage Punique//Africa. 1978. Vol. 5/6. P. 190-214; Byrsa/Ed. S. Lancel. R., 1979-1985. 3 vol.; Ellis S. P. The Ecclesiastical Complex: Stratigraphic Report, 1977//ECUM, 1977. New Delhi, 1980. T. 5. P. 7-123; Каптерева Т. П. Искусство стран Магриба: Древний мир. М., 1980; Saxer V. Morts, martyrs, reliques en Afrique chrétienne aux premiers siècles. P., 1980; Pringle D. The Defence of Byzantine Africa. Oxf., 1981; Cameron A. Byzantine Africa: the Literature Evidence//ECUM, 1978. Ann Arbor, 1982. T. 7. P. 1-51; Stager L. E. Carthage: A View from the Tophet//Phönizen im Westen.

http://pravenc.ru/text/1681203.html

   001    002    003    004    005    006    007    008    009   010