Both conjectures are explained as resembling some biblical verses. I see absolutely no need of either conjecture here, because the genitive plural νομιν could be understood as a partitive genetive, and thus the literal text of the papyrus reads literally perfectly well as: π παντς νομιν κα τελειομνοι, «from each of crimes, and being accomplished» etc. There are also a few minor editorial errors in R.-P’s edition of both the anaphora and the thanksgiving prayer: in the anaphora διαθκης is written instead of διαθκης (155a, 7), in the thanksgiving prayer the concluding Σ of line 155b, 13 is found in the beginning of line 155b, 14; conjectures are indicated only occasionally. Finally, I should repeat that R.-P is usually right in correcting minor misspellings and scribal errors, while his main conjectured interpretations are often unnecessary and could be agreed with only when they are supported by the Louvain or the Vienna fragments. As a result, R.-P.’s edition of the text of the anaphora and thanksgiving prayer is unreliable. Having shown this, I will now present my own reconstruction of the text, based on all its three known manuscripts – P.Monts.Roca inv. 154b–155b, Louvain. Copt. 27 and P.Vindob. G 41043. I.3. Critical Text of the Anaphora and Thanksgiving Prayer from the Barcelona Papyrus In providing the critical text of the anaphora and thanksgiving prayer I am adhering to the following principles. Wordings of the main manuscript witness (i. e. P.Monts.Roca inv. 154b–155b) are kept without any alterations as much as possible; when a conjecture is inevitable, the closest to the literal text of P.Monts.Roca inv. 154b–155b is chosen. Only once I omit a few words from the text of the main manuscript witness and on three occasions I insert a few words into it. These emendations were made only because both the Louvain and Vienna fragments agree together against the main papyrus; all these changes (the omission and insertions) are indicated by the angle brackets: (), as well as in the apparatus.

http://azbyka.ru/otechnik/Mihail_Zheltov...

Мч. Виктор, вмч. Мина и сщмч. Викентий. Икона. X в. (Китийская митрополия, Кипр) Мч. Виктор, вмч. Мина и сщмч. Викентий. Икона. X в. (Китийская митрополия, Кипр) На тулове традиц. ампул помещали также оглавное изображение святого в профиль - в его характеристике сохраняются черты молодого безбородого человека с короткими, подчеркнуто кудрявыми волосами (см.: Leclerq. 1907. Col. 1728. Fig. 450); редко - оплечно анфас (см.: Idem. 1932. Fig. 7981). Статус М.-воина определил его изображение в паре с др. наиболее почитаемым св. воином вмч. Георгием Победоносцем. М.-орант с верблюдами у ног и конный вмч. Георгий, поражающий змея, представлены на 2 половинках бронзового медальона, найденного в могильнике Лучистое (с инвентарем 1-й пол. VII в.; см.: Айбабин А. И. Хронология могильников Крыма позднерим. и раннесредневек. времени//МАИЭТ. 1990. Вып. 1. С. 68, 69. Рис. 55. 2, 3). Такой медальон, диаметром ок. 2 см, мог быть в т. ч. путевой иконкой. В ранний период на ампулах также помещали образ М.-воина на коне, при этом он принципиально отличался от традиц. изображения конного воина тем, что у святого сохранялось молитвенное положение рук в жесте орации (см.: Leclerq. 1907. Fig. 451; 1932. Fig. 7982, 7983). После араб. завоевания изображение М.-воина на коне получило распространение у коптов, в т. ч. благодаря описанию посмертных чудес, в к-рых святой является в виде вооруженного конника. Так он представлен на миниатюре в копт. рукописи IX в. (?) (The J. Rylands Lib., Manchester. Copt. S. 33; см.: Walter. 2003. Pl. 56). Всадником, в развевающемся плаще с копьем, направленным острием вниз, и щитом, М. изображен на листовой миниатюре в нубийской рукописи IX-X вв. (Lond. Brit. Lib. Orient. 6805. Fol. 10a - см.: Budge. 1909. P. 19). Над головой святого изображены 3 венца, что является, вероятно, отражением эпизода из копт. Энкомия, в к-ром святому были обещаны 3 венца: за девство, аскезу и мученичество; внизу изображена неидентифицированная фигура мужчины, который прикасается к копыту коня. Так же, с 3 венцами, М.-воин на коне представлен и на фреске VII-VIII вв. в егип. мон-ре Бауит: 1-й венец святому вручает слетающий к нему ангел, 2-й - уже украшает его голову, 3-й венец М. держит в руке (см.: Wilber. 1940. Fig. 10).

http://pravenc.ru/text/2563238.html

Материал из Православной Энциклопедии под редакцией Патриарха Московского и всея Руси Кирилла ПАВЛА И АНДРЕЯ ДЕЯНИЯ Условное название раннехрист. апокрифа, к-рый частично сохранился на саидском диалекте коптского языка . Единственным свидетелем существования текста П. и А. д. является пергаменный кодекс MONB.DN (совр. принятая аббревиатура согласно базе данных Corpus dei Manoscritti Copti Letterari (Корпус коптских литературных рукописей)). Кодекс принадлежал б-ке Белого монастыря (близ совр. г. Сохаг, Египет) и, вероятно, был создан в одном из скрипториев Файюмского оазиса между X и XII вв. Он представляет собой собрание апокрифических деяний ап. Андрея Первозванного . Как и др. рукописи из Белого мон-ря, кодекс MONB.DN сохранился не полностью; его листы в наст. время находятся в фондах 7 европ. б-к. Рукопись открывают Андрея и Матфия деяния (заголовок не сохр.; предположительно, они были озаглавлены как «Первое деяние апы Андрея в городе людоедов»). За ними следуют «Деяния Андрея и Филимона», представляющие собой 2-е, 3-е и 4-е «Деяния апы Андрея» ( Miroshnikov. 2017. P. 12-13), П. и А. д., «Деяния Андрея и Варфоломея» и «Деяния Петра и Андрея». Несохранившиеся последние листы кодекса, вероятно, содержали копт. «Мученичество Андрея» ( Idem. 2018). В составе кодекса П. и А. д. занимали от 20 до 23 страниц, из к-рых сохранились 15 (ныне в Ватиканской б-ке - Vat. Borg. copt. 109. Fasc. 132. Fol. 1-8); их издал с франц. переводом Кс. Жак ( Jacques. 1969). Поскольку начало и заглавие текста отсутствуют, невозможно определить, были ли П. и А. д. самостоятельным произведением (подобно следующим за ними «Деяниям Андрея и Варфоломея») или же представляли собой 5-е «Деяние апы Андрея». Последний вариант более вероятен, поскольку предшествующее П. и А. д. 4-е деяние является вторичным добавлением к тексту «Деяний Андрея и Филимона», известным как и П. и А. д. только по кодексу MONB.DN. Т. о., П. и А. д., возможно, были написаны как последняя часть «Деяний апы Андрея» и никогда не существовали независимо.

http://pravenc.ru/text/2578596.html

Материал из Православной Энциклопедии под редакцией Патриарха Московского и всея Руси Кирилла МАКАРИЙ [Макарий Антиохийский; копт. makarios pianti - yeos ], мч. Египетский (нач. IV в.?) (пам. копт. 22 абиба (эфиоп. хамле; 16 июля)). Мученичество М. (BHO, N 578) на бохайрском диалекте копт. языка известно по единственному кодексу X в. (Vat. Copt. 59. Fol. 58-84; изд. и франц. пер.: Hyvernat. 1886). Начало копт. текста повреждено; реконструировать его позволяет краткое сказание о М. в копто-араб. Синаксаре (XIII-XIV вв.) и его эфиоп. версии. Мученичество М. можно отнести сразу к 2 литературным циклам в копт. традиции: к циклу антиохийского военачальника мч. Василида (пам. копт. 11 тоута (8 сент.); см. в ст. Клавдий , мч. Антиохийский), сыном к-рого является М., и к циклу мч. Юлия Кбахсского (Акфахсского; пам. копт. 22 тоута (19 сент.)), к-рый был свидетелем мучений М. и описал их. Большинство исследователей считают произведения циклов оригинальными (напр.: Orlandi T. Coptic Literature//The Roots of Egyptian Christianity. Phil., 1986. P. 78), нек-рые относят их к переводам (напр.: Emmel S. Coptic Literature in the Byzantine and Early Islamic World//Egypt in the Byzantine World, 300-700/Ed. R. S. Bagnall. Camb., 2007. P. 95-96). В Мученичестве М. упоминается целый ряд копт. мучеников, известных по др. агиографическим источникам, чаще всего - мч. Виктор , названный здесь двоюродным братом М.; судя по нек-рым признакам, его Мученичество было активно использовано агиографом М. наряду с апокрифическим Мученичеством Георгия ( Baumeister. 1972. P. 120-121). Вместе с большим количеством агиографических топосов (включая неоднократную смерть святого от пыток и его последующие воскрешения - мотив, к-рый Т. Баумайстер считает специфической чертой коптской лит-ры и видит в нем древнеегип. рудимент) Мученичество М. содержит упоминания егип. правителей, сведения о к-рых встречаются в исторических документах ( Vandersleyen C. Chronologie des préfets d " Égypte de 284 à 395. Brux., 1962. P. 86-92).

http://pravenc.ru/text/2561358.html

62 Coptic Christian Families Forcibly Evicted by Salafi Muslims February 10, 2012 Coptic Christians demonstrating against persecutions. Salafi Muslims in the area of el-Amerya, with the complicity of the police and state authorities, set fire to Christian homes and shops, and forced several families to leave the country under the threat of further violence. On 30 January a crowd of Muslims attacked the village of Kobry- el-Sharbat for the second time, setting fire to three Christian homes. CAIRO, Egypt (AsiaNews/Agencies) – The radical Muslims are trying to forcibly empty a village near Alexandria of its Coptic Christian population – 62 families, on the basis of unfounded allegations against a Copt. The Copts of Kobry-el-Sharbat (el-Amerya) were attacked on Jan. 27 by a crowd of some three thousand Muslims led by Salafi leaders who set fire to the Copts houses and shops. The violence were sparked by the allegations of a barber Muslim Toemah, who claimed that a Coptic tailor of 34, Samy Mourad Guirgis, had “illegal” photos of a Muslim woman on his cell phone. Mourad has denied the charges, and turned himself in to police in fear of his life. The Muslims set fire to his house and his shop, and his whole family was forced to leave the village. Mourad is still under police custody. Since then there have been three “reconciliation meetings” in the police headquarters in el-Amerya, attended by representatives of the Coptic Church, the Salafis and the Muslim Brotherhood. According to police, the woman concerned has denied the whole story, and no compromising photos of any kind were found Mourad’s cell phone. But radical Muslims argue that “Muslim honor has been damaged,” and at the first meeting, they refused any type of compensation for the Copts who were innocent victims of their violence. On 30 January a crowd of Muslims attacked the village of Kobry- el-Sharbat for the second time, setting fire to three Christian homes, under the eyes of the security forces. Following this Islamic representatives have requested that a wealthy Coptic merchant, Soliman, be expelled from the village, accusing him and his sons of having fired into the air while their house was being burned. The family of the merchant denies that there were gunshots, and no one was injured. The police, however, has issued an arrest warrant for Soliman’s sons.

http://pravoslavie.ru/51558.html

Since Morsi’s his ouster, the Muslim Brotherhood has fiercely criticized Coptic Pope Tawadros, spiritual leader of Egypt’s 8 million Christians, for giving his blessing to the removal of the president and attending the announcement by armed forces commander General Abdel Fattah al-Sisi suspending the constitution. In Cairo things have been relatively quiet, but the Copts there are terrified. In a widely circulated YouTube clip taken from Egyptian television, a pro-Morsi demonstrator in a niqab face covering threatens to burn all the Christians in the world, saying they cause conflicts among Muslims. This is not just empty talk. On Saturday morning, a large police contingent was dispatched to the Copt neighborhood in old Cairo. 46-year-old Ibrahim Halil sits quietly on the street. He has made his living in tourism. In the past, he has offered tour guide services, sold souvenirs, and even operated a money changing booth. There are no tourists anymore. After losing his livelihood, he is weary of the clashes that will surely come. “They will come here one day, I know,” said Halil. “They’re crazy. They hate the Christians. They think Islam is the only religion, and everyone who doesn’t believe in Islam must be killed.” Halil has a 15-year-old daughter. “Sometimes they shout at her in the street: ‘heretic,’ and ‘cover your head, " ” he recounted. “She has not been attacked, but it could happen. It happens to people everywhere.” Nadia Daif, a woman in her fifties, sits near the ancient cemetery. She is not employed. “I’m not afraid. Our youth are strong, they will defend me. They can start to attack us for so many reasons, but there is police here, and we have our young men, and it will be okay,” she said. Daif supports the military’s ouster of Morsi. “Look how empty [of tourists] it is here. There is no food. People have no food.” Source:  Haaretz Tweet Donate Share Code for blog Egypt’s Christians face arson, beatings, and forced conversions amid upheaval admin June 6, 2013 [caption id="" align="" width="" ] A car burnt in clashes between Muslims and Coptic Christians in April lies in front of Cairo " s main Coptic Cathedral. Photo by Reuters[/caption] Violent clashes ...

http://pravmir.com/egypts-christians-fac...

În anul 2005 s-a propus ca dialogul s fie repornit. „Îns în aceti nou ani nu s-a întâmplat nimic, din pcate, în primul rând din cauza situaiei extrem de dificile în Orientul Apropiat”, a constata Întâistttorul Bisericii Ortodoxe Ruse, propunând ca s fie discutai paii ulteriori în acest domeniu. O atenie deosebit în timpul discuiei a fost acordat situaiei în regiunea Orientului Apropiat. „În anii 2011-2013 Biserica voastr s-a pomenit într-o situaie extrem de dificil, când împotriva ei a început prigonirea”, a spus Sanctitatea Sa Patriarhul Chiril Întâistttorului Bisericii Copte. „Se distrugeau bisericile, erau omorâi oamenii – toate acestea au dus la faptul c 200 de mii de copi au prsit Egiptul. Dumneavoastr cunoatei, bineîneles, c Biserica Ortodox Rus a fcut de multe ori declaraii, ridicându-i vocea în aprarea cretinilor Egiptului i ai întregului Orient Apropiat. Noi eram în relaii directe cu conducerea de stat a Federaiei Ruse în aceste probleme. Dup cum tii, eforturile Rusiei erau orientate spre aprarea, inclusiv, a populaiei cretine a Egiptului. Noi, de asemenea, am lucrat cu diferite tipuri de organizaii internaionale i am folosit toate relaiile noastre bilaterale, inclusiv întâlnirile Patriarhului cu efii de state, pentru a atrage atenia la aceast problem”. Menionând schimbrile în plan pozitiv din Egipt, legate de poziia conducerii actuale a rii, Sanctitatea Sa Patriarhul Moscovei i al întregii Rusii Chiril a spus: „Noi sperm c aceste schimbri vor fi durabile, c gândurile bune ale preedintelui Abdel Fatah el-Sisi fa de Biserica Copt vor fi înfptuite, inclusiv i fgduinele dumnealui de a restabili bisericile distruse i de a apra în toate modurile populaia cretin a rii”. Întâistttorul Bisericii Ortodoxe Ruse i-a exprimat profunda îngrijorare în legtura cu situaia populaiei cretine în alte ri ale Orientului Apropiat i Africii de Nord, în special în Siria i Irac. „De la bun început noi am militat împotriva rzboiului civil în Siria i împotriva încercrilor de amestec în viaa acestei ri din partea unui ir de ri”, a subliniat Sanctitatea Sa. „Noi tim c pacea religioas care domnea în ar a fost înclcat în urma rzboiului civil. Pân acum este necunoscut soarta celor doi mitropolii rpii în Siria. Noi tim c radicalii islamici au ucis pe muli preoi, este adus un prejudiciu colosal oamenilor i statutului. Din focul rzboiului civil a ieit o organizaie foarte periculoas militar de sorginte radical – Statul Islamic. Noi vedem c actualmente aceast putere îngrozitoare îi înfptuiete inteniile sale agresive. Ca urmare – tragedia cretinilor în Irac”.

http://patriarchia.ru/md/db/text/3817215...

“All crusaders: safety for you will be only wishes, especially if you are fighting us all together,” the ISIS fighter declared. “The sea you have hidden Sheikh Osama Bin Laden’s body in, we swear to Allah we will mix it with your blood.” The five-minute video was captioned “The people of the cross, followers of the hostile Egyptian church.” Ethiopian spokesperson Redwan Hussein told TIME that if Sunday’s video is indeed authentic, the men who were captured and killed were most likely among the flood of migrants who are fleeing Africa for Europe in an attempt to escape Islamic violence. According to reports, two thirds of Ethiopians are Orthodox Copts. “If this is confirmed, it will be a warning to people who wish to risk and travel to Europe though the dangerous route,” he stated. As previously reported, thousands in the Middle East and Africa have been flocking to Italy for refuge, with Libya being a main location for transport. However, as a boat of 105 passengers was making its way to the country last week, 12 Christians were thrown overboard by Muslims who were also making the trip. Fifteen Muslims involved in the crime have been charged with “multiple aggravated murder motivated by religious hate.” 20 апреля 2015 г. Предыдущий Следующий Смотри также ISIS—Already 300 kilometres from the European Mediterranean ISIS—Already 300 kilometres from the European Mediterranean According to the media reports, ISIS is continuing its expansion in the west of the Libyan coast: lately the militants have occupied the town of Derna (Darnah) – a seaport which once attracted tourists by its mountain scenery and mild climate. (Breaking) ISIS Executes 30 Christians on Videotape (Breaking) ISIS Executes 30 Christians on Videotape CNN is reporting a new video tape released today showing the beheading of at least 30 Christians. Isis declares they were all Copt Christians. Archbishop of Tunisia: “I will not leave Libya as long as a single Christian is alive here” Archbishop of Tunisia: “I will not leave Libya as long as a single Christian is alive here” Despite the alarming situation developing around the Christians living in North African countries, archpastors of the dioceses of Tunisia and Libya are continuing their ministry and refusing to abandon their flock.

http://pravoslavie.ru/78802.html

И. был ревностным борцом за чистоту учения Коптской Церкви. Главной своей задачей он считал искоренение учений, несогласных со Свящ. Писанием. Он инспектировал монастырские б-ки и без сожаления сжигал подозрительные книги; обличил и изгнал 2 монахов, утверждавших, что они получают откровения от арх. Михаила и прор. Аввакума; боролся с практикой неоднократного причащения в течение одного дня. Однако деятельность И. не всегда вызывала одобрение даже у копт. иерархов, в т. ч. у патриарха Иоанна III (677-686). И. писал на саидском диалекте копт. языка, его труды переводились на арабский и эфиопский. До нас дошла лишь незначительная часть его лит. наследия. На коптском сохранилась единственная гомилия «Об архангеле Михаиле, или Против еретических книг», ее рукопись была найдена в б-ке Белого мон-ря. В ней И. перечисляет апокрифические книги, к-рые не следует читать в церкви, указывая на встречающиеся в них заблуждения, в т. ч. «Поставление святого Михаила» (Institutio Sancti Michaelis), «Проповедь Иоанна» (Kerygma Iohannis), «Радость апостолов» (Laetitia apostolorum), «Совет Спасителя» (Consilium Salvatoris). Однако несмотря на запрет, подобные сочинения интересовали христиан Египта, о чем, в частности, свидетельствует то обстоятельство, что саидская и файюмская версии апокрифа об арх. Михаиле сохранились и были обнаружены в мон-ре арх. Михаила, расположенном в Сопехесе на юго-зап. границе Файюма (изд.: M ü ller C. D. G. Die Bücher der Einsetzung der Erzengel Michael und Gabriel. Louvain, 1962. 2 Bde. (CSCO; 225-226. Copt.; 31-32)). В переводе на араб. язык известны гомилия И. «О воскресении мертвых и Страшном Суде» (Vat. arab. 90, нач. XIII в.), толкование на Пс 103. 31 и 114. 7 и Похвальное слово в честь мц. Дамианы (пам. копт. 13 тобе (8 янв.); в ряде рукописей И. назван Нимат Аллах (милость Божия - араб. перевод его имени)). 13 христологических анафематизмов И. сохранились частично в составе араб. антологии ( Graf. 1937) и полностью в составе эфиоп. антологии «Вера отцов», в ряде рукописей к-рой к ним присоединена небольшая беседа И. «О православной вере» ( Wright W. Catalogue of the Ethiopic Manuscripts in the British Museum Acquired since the Year 1847. L., 1877. P. 233-235).

http://pravenc.ru/text/469418.html

A Copt beheaded by islamists in Egypt Cairo, July 12, 2013 Another Copt has been killed by islamists in Egypt, reports LE FIGARO. The beheaded body of the Copt who had been kidnapped last Saturday by members of " an extremist group " has been found in the north of the Sinai peninsula. The hands and legs of the man whose age has not been reported were tied up. He was kidnapped on the same day when the Coptic Priest Mina Abuda Aroan was murdered. Issues of security have worsened in the Sinai region after the overthrow of the regime of the Egyptian president Hosni Mubarak early in 2011. 16 июля 2013 г. ... Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/62818.html

   001    002    003    004    005    006    007    008    009   010