Mil., 1983; Capitula Episcoporum/Hrsg. P. Brommer, R. Pokorný, M. Stratmann. Hannover, 1984-2006. 4 Bde; Taft R. Penance in Contemporary Scholarship//Studia liturgica. 1988. Vol. 18. P. 2-21; Isaac J. Taks a   d-Hussa  ya  : Le rite du pardon dans l " Église syriaque orientale. R., 1989. (OCA; 233); Saint-Roch P. LaPénitence dans les conciles et les lettres des papes des origines à la mort de la Gregoire le Grand. Vat., 1991. (Studi di antichità cristiana; 46); Иоанн (Крестьянкин), архим. Опыт построения исповеди. [Печоры]; М., 1992. М., 2011 [и мн. др.]; Arranz M. Les formulaires de la confession dans la tradition byzantine//OCP. 1992. P. 423-459; 1993. P. 63-89, 357-386; idem. I penitenziali bizantini: il Protokanonarion o Kanonarion Primitivo di Giovanni Monaco e Diacono. R., 1993. (Kanonika; 3); он же (Арранц М.). Путь Покаяния: Таинство Покаяния в Византийской традиции: Исторический опыт. Рим, 1999; K ö rntgen L. Studien zu den Quellen der frühmittelalterlichen Bussbücher. Sigmaringen, 1993. (Quellen und Forschungen zum Recht im Mittelalter; 7); Murray A. Confession before 1215//Transactions of the Royal Historical Society. Ser. 6. 1993. Vol. 3. P. 51-82; Paenitentialia Franciae, Italiae et Hispaniae saeculi VIII-XI. Turnhout, 1994. T. 1: Paenitentialia minora Franciae et Italiae saeculi VIII-IX/Ed. L. Körntgen, U. Spengler-Reffgen, R. Kottje; 1998. T. 2: Paenitentialia Hispaniae/Ed. L. Körntgen, Fr. Bezler; 2009. T. 3: Paenitentiale Pseudo-Theodori/Ed. C. van Rhijn. (CCSL; 156, 156A, 156B); Connolly H. Irish Penitentials and their Significance for the Sacrament of Penance Today. Dublin, 19952; Mansfield M. C. The Humiliation of Sinners: Public Penance in Thirteenth-Cent. France/Cornell Univ. Ithaca, 1995; Parenti S. Il Rito di Confessione dell " Eucologio Γ.β. XIII di Grottaferrata (XIII seculo)//Ecclesia Orans. 1995. Vol. 12. P. 103-125; Jong M., de. Transformations of Penance//Rituals of Power: From Late Antiquity to the Early Middle Ages/Ed. Fr. Theuws, J. L.

http://pravenc.ru/text/675011.html

2 Текст рукописи пока не опубликован, предварительное исследование содержится в работе: Никифорова А.Ю. Из истории Минеи в Византии. Гимнографические памятники VIIIXII вв. из собрания монастыря святой Екатерины на Синае. М., 2012. 3 См. краткий обзор литургических памятников новой синайской коллекции в статье: Géhin P., Frøyshov S. Nouvelles découvertes sinaïtiques: à propos de la parution de l’inventaire des manuscrits grecs//Revue des études byzantines. Vol. 58. Paris, 2000. P. 167–184. 4 Выражаю самую искреннюю признательность и благодарность библиотекарю Синайского монастыря св. Екатерины архимандриту Иустину, предоставившему рукопись для работы и оказывавшему всяческую поддержку. 5 Ср.: Schweizer E. Grammatik der Pergamenischen Inschriften. Berlin, 1898. S. 111; Gignac F. Th. A Grammar of the Greek Papyri of the Roman and Byzantine Periods. Vol. 1. Milano, 1975. P. 95, 288. 6 См.: Permiakov V. The Rite of Baptism in the Georgian Euchologia of the Hagiopolite Tradition//Proceedings of the Fifth International Congress of the Society of Oriental Liturgy/B. Groen, D. Galadza, N. Glibetic, G. Radle, ed. Leuven, 2016 (в печати). 7 См., прежде всего: Brock S. Studies in the Early History of the Syrian Orthodox Baptismal Liturgy//Journal of Theological Studies. Vol. 23. Oxford, 1972. P. 16–64. 8 Издание сирийского текста (по одной рукописи; прочие до сих пор не изданы) и латинский перевод: Assemani J.A. Codex Liturgicus Ecclesiae universae. T. 3. Roma, 1750. P. 199–237. Латинский перевод можно также найти в книге: Denzinger H. Ritus orientalium, Coptorum, Syrorum et Armenorum, in administrandis Sacramentis. T. 1. Würzburg, 1863. P. 318–327. 9 Assemani J.A. Op. cit. P. 211–212. Еще большее сходство с 1 имеет молитва из сиро-яковитского чина, приписываемого Тимофею Александрийскому (Brock S. A New Syriac Baptismal Ordo Attributed to Timothy of Alexandria//Le Muséon. Vol. 83. Leuven, 1970. P 373–374, 402) и из сирийского (яковитского или мелькитского) безымянного чина, сохранившегося в рукописи Brit. Lib. Add. 14518, X в. (idem. The Anonymous Syriac Baptismal Ordo in Add. 14518//Parole d’Orient. Kaslik, 1977–1978. Vol. 8. P. 315, 324). Что особенно примечательно, во втором из этих чинов молитва предназначена как раз для чтения после произнесения оглашаемым или крестным Символа веры !

http://azbyka.ru/otechnik/Mihail_Zheltov...

Much more than half the lay members of the patriarchate, for example, now reside in North America, and many of the Greek Orthodox there are so thoroughly Americanized that some of them have forgotten their ancestral language. The Phanar continues to exercise jurisdictional oversight over several Slavonic rite dioceses in “exile,” Russian, Ukrainian, Polish, and Albanian, which put themselves under the patriarchal protection in the difficult times following the large flight westwards from communist oppression in the early part of the 20th century. The question of the continuing need for “exile” is a current point of inter­Orthodox tension. The patriarchate today continues a policy, evident among its leaders from the beginning of the 20th century, of encouraging the senior hierarchs of world Orthodoxy to meet regularly and intercom­municate on wide levels. It has sponsored Orthodoxy’s international dialogues with other non-Orthodox Churches, and despite frequent shrill cries from some of the most traditionalist Orthodox critics of its behav­ior, it has done so with enormous wisdom, charity, and reserve; never rushing into statements or deeds that it would have to regret or later withdraw. Its model in ecumenical communication has been to establish a “dialogue of love.” The present Patriarch Bartholomew I is an internation­ally renowned voice for preservation of the world’s ecosystem, and a strong and respected moral teacher of international stature on issues of compassion and justice. SEE ALSO: Bulgaria, Patriarchal Orthodox Church of; Cyril Lukaris, Patriarch of Con­stantinople (1572–1638); Ecumenical Coun­cils; Ecumenism, Orthodoxy and; Greece, Orthodox Church of; Iconoclasm; Jeremias II, Patriarch (1572–1595); Ottoman Yoke; Russia, Patriarchal Orthodox Church of; St. John Chrysostom (349–407); Scholarios, George (Gennadios) (ca. 1403–1472); Serbia, Patriarchal Orthodox Church of; Stethatos, Niketas (ca. 1005–1085) REFERENCES AND SUGGESTED READINGS Imber, C. (1990) The Ottoman Empire 1300–1481. Istanbul: Is Press. Kidd, B. J. (1927) History of the Church to ad 461. London: Faith Press. Mainstone, R. J. (1988) Hagia Sophia. London: Thames and Hudson. Nicol, D. M. (1993) The Last Centuries of Byzantium: 1261–1451. Cambridge: Cambridge University Press. Runciman, S. (1968) The Great Church in Captivity. Cambridge: Cambridge University Press. Sherrard, P. (1965) Constantinople: Iconography of a Sacred City. Oxford: Oxford University Press. Читать далее Источник: The Encyclopedia of Eastern Orthodox Christianity/John Anthony McGuckin - Maldin : John Wiley; Sons Limited, 2012. - 862 p. Поделиться ссылкой на выделенное

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-ency...

Bornert Bornert R. Les commentaires byzantins de la Divine Litur- gie du VII-e au XV-e siécle//Archivée de 1Orient Chré– tien. Paris, 1966. 9. Botte B. La Tradition Apostolique de s. Hippolyte. Essai de reconstruction//LQF. Münsteг/1963. 39. Brightman Brightman F. E. The «Historia Mystagogica» and other Greek Commentaries on the Byzantine Liturgy//JTS. 1908. 9. P. 248267; 387397. Brooks E. W. Hymns Brooks E. W. The Hymns of Severus and Others in the Syriac Version of Paul of Edessa as Revised by James of Edessa//PO. Paris, 1911. 6. Fasc. 1. P. 1179; fasc. 5. P. 593802. Brooks E. W. Letters Brooks E. W. A Collection of Letters of Severus of Antioch, from Numerous Syriac Manuscripts//PO. Paris, 1920. Vol. 14. Fasc. 1. Cabaniss Cabaniss A. The Harrowing of Hell, Psalm 24 , and Pliny the Younger: A Note//Vigiliae Christianae. 1953. Vol. 7. P. 6574. Catergian-Dashian Catergian J. Die Liturgien bei den Armeniern, Fünfzehn Texte und Untersuchungen/Hrsg. von Dashian J. Wien, 1897 (на армянском языке). Charon Charon С. Le rite byzantin et la liturgie chrysostomienne dans les patriarcats melkites (Alexandrie-Antioche-Jérusalem)//XPYCOCTOMIKA. P. 473718. Cochlaeus Cochlaeus J. Speculum antiquae deuotionis circa missam, et omnem alium cultum Dei: ex antiquis, et antea nunquam euulgatis per typographes autoribus, a Ioanne Cochlaeo laboriose collectum... Mainz, 1549. Codrington Codrington H. W. The Liturgy of St. Peter//LQF. Münsterz 1936. 30. Connolly R. H. Didascal. Didascalia Apostolorum. The Syriac Version Translated and Accompanied by the Verona Latin Fragments/Connolly R. H. (ed.). Oxford, 1929. Connolly R. H. Narsai The Liturgical Homilies of Narsai. With an Appendix by Edmund Bishop/Connolly R. H. (ed.)//Texts and Studies. Cambridge, 1909. 8, 1. Connolly-Codrington Two Commentaries on the Jacobite Liturgy by George, Bishop of the Arab Tribes and Moses Bar Kepha, together with the Syriac Anaphora of St. James and a document entitled The Book of Life. Text and English translation/Connolly R. H., Codrington H. W. (edd.) London, 1913.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Μικρν Εχολγιον. Т. 1. θναι, 1998, 15–102. Из современной литературы необходимо назвать упомянутые нами в публикации К. Ритцера и А. М. Пентковского, а также статьи ряда итальянских авторов (Baldanza, G. II rito di matrimonio nell " Eucologio Barberini 336: Analisi della sua visione teologica. – Ephemerides Liturgicae, 93, 1979, 316–351; Baldanza, G. II rito matrimoniale dell " Eucologio Sinaitico Greco 958 ed il significato della coronazione nella δξα κα τιμ: Proposte per una ricerca teologica. – Ephemerides Liturgicae, 95, 1981, 289–315; Passarelli, G. La cerimonia dello Stefanoma (incoronazione) nei riti matrimoniali bizantini secondo il Codice Cryptense Γ.β.Ι (X sec.). -Ephemerides Liturgicae, 93, 1979, 381–391; Passarelli, G. Stato della ricerca sul formulario dei riti matrimoniali. – In: Studi bizantini e neogreci: Atti del IV Congresso internazionale di studi bizantini. Galatina, 1983, 241–248; Gelsi, D. Punti di riflessione sull " ufficio bizantino per la «incoronazioné degli sposi. – In: Le celebrazione Cristiana del matrimonio: Simboli e testi: Atti del II Congresso internazionale di liturgia (Roma, 27.–31.09.1985) (=Studia Anselmiana, 93. Analecta liturgica, 11). Roma, 1986, 283–306; Petta, M. Ufficiatura del fidanzamento e del matrimonio in alcuni Eucologi otrantini. – In: Familiare »82: Studi offerti per le nozze d " argento a R. Jurlano e N. Ditonno. Brindisi, 1982, 95–104; Parenti, S. The Christian Rite of Marriage in the East. – In: Handbook for Liturgical Studies. Vol. 4. Collegeville, MN, 2000, 255–274) и монографию свящ. В. Хулапа (Khoulap, V. Coniugalia Festa: Eine Untersuchung zu Liturgie und Theologie der christlichen Eheschließungsfeier in der römisch-katholischen und byzantinisch-orthodoxen Kirche mit besonderer Berücksichtigung der byzantinischen Euchologien (=Das östliche Christentum, N. F. 52). Würzburg, 2003); см. также статьи Желтов, М. С. Брак: Чинопоследование благословения брака. – В: Православная энциклопедия. Т. 6. М., 2003, 166–178; Желтов, М.

http://azbyka.ru/otechnik/Mihail_Zheltov...

(ed.) Anonymi auctoris chronicon ad annum Christi 1234 pertinens. §165: text CSCO 81=Scr. Syri 36, series 3a, tome 14. Paris, 1920. P. 311–312; version (CSCO 109=Scr. Syri 56, series 3a, tome 14. Paris, 1937. P. 242–243: «The imposter dared to enter the sanctuary and received the oblation from the altar according to the custom of the emperor of the Romans». Оба источника цитируются по изданию: Dagron G. Empereur et prêtre. Etude sur le «césaropapisme» byzantin//Bibliothèque des histoires. Paris, 1996. P. 126. За последнюю ссылку я признателен профессору Борису Успенскому. Самозванец Бесер был хорошо известен хронистам: Theophanes († ок. 818) Chronographia/Boor de (ed.). Leipzig, 1883–1885. Bd. II, S. 402, 405, 414, 438=The Chronicle of Theophanes Confessor. Byzantine and Near Eastern History AD 284–813. Translated with an Introduction and Commentary by Cyril Mango and Roger Scott, with the assistance of Geoffrey Greatrex. Oxford, 1997. P. 555–556, 559, 575, 605–606. 408 Например, Баумштарк считал, что чин протесиса находился некогда непосредственно перед анафорой (CL 131), об этом см. Taft R.F. Great Entrance. Снн. I, VII. 410 Об этом развитии cm. Mateos J. Célébration. P. Ch. III; Taft R.F. The Byzantine Rite. P. 32–35, 72–73; id. Beyond East and West. P. 212ff; id. Liturgy and Eucharist. I. Ch. 18/Raitt J. (ed.)//Christian Spirituality: High Middle Ages and Reformation=World Spirituality: An Encyclopedic History of the Religious Quest. Vol. 17. New York, 1987. P. 415–426, здесь 416ff. 412 Об этом сиволизме cm. Taft R.F. The Liturgy of the Great Church: An Initial Synthesis of Structure and Interpretation on the Eve of Iconoclasm//DOP. 1980–81. 34/35. P. 45–75, 3gecb 53ff=id. Liturgy in Byzantium. Ch. I, 53ff; id. Great Entrance. P.467, index «Great Entrance, symbolism: cortege and burial of Christ». 413 Mateos J. Célébration. P. chapter IV, особ. pp. 112–18; Taft R.F. The Pontifical Liturgy» II, 111–14=id. Liturgy in Byzantium II, 111–14; id. Beyond East and West 215–16 415 Capelle B.

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/stat...

JACOB A. VERSION GEORGIENNE=Jacob A. Une version géorgienne inédite de la Liturgie de S. Jean Chrysostome//Mu. 1964. 77. P. 65–119. JACOB A. USPENSKI=Jacob A. L’Euchologe de Porphyre Uspenski. Cod. Leningrad gr. 226 (Xe siècle)//Mu. 1965. 78. P. 173–214. JAMMO=Jammo S. La structure de la messe chaldéenne du début jusqúà l’Anaphore. Etude historique//OCA. Rome, 1979. 207. JANERAS S. INTRODUCTIO=Janeras S. Introductio in Liturgias orientales. Romae, 1969. JANERAS S. TRISAGION=Janeras S. Les byzantins et le Trisagion christologique, in Miscellanea Liturgien in onore di S. E. il Cardinale G. Lercaro. Roma, 1967. Vol. 2. P. 469–499. JANERAS S. VESTIGES=Janeras S. Vestiges du bêmâ syrien dans des traditions liturgiques autres que la syrienne//OrSyr. 1963. 8. P. 121–128. JANERAS S. VIERNES=Janeras S. El viernes santo en la tradicion liturgica bizantina. Estructura e historia de sus oficios (неопубликованная докторская диссертация Папского Восточного института). Roma, 1970. JANIN=Janin R. La géographie ecclésiastique de l " empire byzantin. I partie: Le siège de Constantinople et le patriarcat œcuménique. Tome III: Les églises et les monastères. Paris, 1969. JEDLICKA=Jedlika J. Das Prager Fragment der altgeorgischen Jakobusliturgie//Archiv orientalni. 1961. 29. S. 183–196. JOANNOU=Joannou P.-P. Discipline générale antique (IIe–IXe s.)//Fonti codificazione canonica orientale. Fasc. 9. Grottaferrata, 1962–1964. JUNGMANN J. A. EARLY LITURGY=Jungmann J. A. Early Liturgy. Notre Dame, 1959. JUNGMANN J. A. MISSARUM SOLLEMNIA=Jungmann J. A. Missarum Sollemnia. The Mass of the Roman Rite. Its Origins and Development. 2 vols. New York, 1951–1955. JUNGMANN J. A. PLACE OF CHRIST=Jungmann J. A. The Place of Christ in Liturgical Prayer. New York, 1965. KALUNIACKI=Werke des Patriarchen von Bulgarien Euthymius (1375–1393) nach den besten Handschriften/Kaluniacki E. (Hrsg.) Wien, 1901. KHITROWO=Mme B. (=Sofija P.) de Khitrowo Itinéraires russes en Orient. Geneva, 1889. KILMARTIN=Kilmartin E. J. Christian Liturgy: Theology and Practice. Vol. 1: Systematic Theology and Liturgy. Kansas City: Sheed & Ward, 1988.

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/stat...

186 В целом проблема рассматривается в работе: Taft R.F. Russian Liturgy, а Mirror of the Russian Soul//Studi albanesi. Studi e testi VI. Флоренция, 1986. P. 413–435. (См. также русский перевод «Русская литургия: зеркало русской души»//Страницы. 1997. 2. С. 565–585). 188 Например, Taft R.F. Hours. Ch. 17; id, Beyond East and West. Ch. 3, 8, 9; id. Eastern-Rite Catholicism. 189 Jungmann J. A. The Defeat of Teutonic Arianism and the Revolution in Religious Culture in the Early Middle Ages, в его же кн.: Pastoral Liturgy. New York, 1962. P. 1–101. Об этом же культурном сдвиге более подробно см. в новой работе: Russel J. C. The Germonization of Early Medieval Christianity. New York/Oxford, 1994. 191 См. Gugerotti C. I riti di ordinatione e la Cilicio armena//OCA. Rome, в печати (на апрель 1997 г. – М. Б.) 194 Некоторые из этих текстов приведены и разобраны в статье Taft R.F. The Precommunion Elevation of the Byzantine Divine Liturgy//OCP. 1996. 62. P. 15–52, особ. 28–29, 32–36. 197 Vita S. Stefani sabaitae Thaumaturgi Monachi=Halkin F. Bibliotheca hagiographica Craeca//SH. 8a. 3rd ed. Brussels, 1957. P. 1670: Acta Sanctorum., Antwerp./Paris/Rome/Brussels: SB, 1643–1910. 13 Julii, 3:504–584, также 506. 198 PG 114, 1113. Более ранний вариант той же легенды можно найти в апокрифе VIII–IX вв. Псевдо-Амфилохия: In vitam et mirocula S. Basilii 9/Combéfis F. (ed.)//SS. Patrum Amphilochii Iconensis, Methodii Patarensis, et Andreae Cretensis opera omnia. Paris, 1644. P. 183=CpG 3253. 199 Oudot J. Patriarchatus Constantinopolitani acta selecta, 2 vols.//Fonti codificazione canónica orientale. Serie II. Fasc. III–IV. Vatican, 1941/Grottaferata, 1967. I, 18. 200 Laurent. P. 116–142, особ. 134, строки 292–304; вариант – 141–142; cp. Taft R.F. Precommunion Elevation. P. 40–41. 204 Taft R.F. The Fruits of Communion in the Anaphora of St. John Chrysostom//Psallendum. P. 275–302, особ. 290–297. 205 Taft R.F. Communion via Intinction/Wainwright GWesterfeld Tucker K. (eds.)//Soli Deo gloria. Essays to Recognize the Lifés Work of Wiebe Vos=SL. 26. 1996. P. 225–236.

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/stat...

HANNICK=Hannick Ch. The Theotokos in Byzantine Hymnography: Typology and Allegory//Images of the Mother of God. Perceptions of the Theotokos in Byzantium. Aldershot/Burlington, 2005. HANSSENS I. M. CEREMONIAL=Hanssens J.-M. La cérémonial de la communion eucharistique dans les rites orientaux//Gregorianum. 1960. 41. HANSSENS I. M. DE CONCELEBRATIONE=Hanssens I. M. De concelebratione missae in ritibus orientalibus. De eius notione et modis, usu praesenti et historia. Romae, 1966.=Divinitas. 1966. 10. P. 482–559. HANSSENS I. M. INSTITUTIONES=Hanssens I. M. Institutiones liturgicae de ritibus orientalibus. Vol. II-III. Romae, 1930–32. HORBATSCH=Horbatsch O. De tribus textibus liturgicis linguae ecclesiasticae (Palaeo) Slavicae in manuscriptis Vaticanis. Romae, 1966. HOROLOGION=Horologion. Chevetogne, 1975//La prière des églises de rite byzantin. Vol. I. HUGHES=Hughes J. J. Eucharistie Sacrifice. Transcending the Reformation Deadlock//Worship. 1969. 13. HUSSEY-MCNULTY=Nicholas Cabasilas A Commentary on the Divine Liturgy/Hussey J. M., McNulty P. A. (edd.) London, 1960. JACOB A. FORMULAIRE=Jacob A. Histoire du formulaire grec de la liturgie de Saint Jean Chrysostome. Thèse présentée pour l’obtention du grade de docteur en philosophie et lettres, groupe C: Philologie (неопубликованная докторская диссертация Лувенского университета). Louvain, 1968. JACOB A. OTRANTE=Jacob A. La traduction de la Liturgie de s. Basile par Nicolas d’Otrante//Bulletin de l’Institut Historique Belge de Rome. 1967. Fasc. 38. P. 49–107. JACOB A. TOSCAN=Jacob A. La traduction de la Liturgie de s. Jean Chrysostome par Léon Toscan. Edition critique//ОСР. 1966. 32. P. 111–162. JACOB A. TRADITION=Jacob A. La tradition manuscrite de la liturgie de S. Jean Chrysostome (VIIIe–XIIe siècles)//Eucharisties d’Orient et d’Occident (=Lex Orandi. 47), Paris, 1970. P. 109–138. JACOB A. VARIANTES=Jacob A. Variantes italo-grecques et géorgiennes d’une prière de la Liturgie de saint Jacques//Mu. 1965. 78. P. 291– 298.

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/stat...

P. 29–37; ср.: Dagron G, Les moines de la vi)le. Le monachisme a Constantinople jusqu’au concile de Chalcedoine (451). – Travaux et memoires. T. 4. 1970. P. 276. 28 Taft R. The Liturgy of the Hours in East and West. The Origins of the Divine Office and its Meaning for Today. Coilegeville, 1986. 48. P. 171–174; Paverd F, van de. Zur Geschichte der Mepliturgie in Antiocheia und Konstantinopel gegen Ende des vierten Jahrhunderts. Analyse der Quellen bei Johannes Chrysostomos. – OCA. Roma, 1970. 187. 29 Этот регион включал гражданский диоцез Фракию в Европе и всю остальную Восточную империю, кроме префектуры Египта. 30 По этому поводу см.: Taft R. The Authenticity of the Chysostom Anaphora Revisited. Determining the Authorship of Liturgical Texts by Computer. – OCP. 1990. 56. P. 5–51. 31 См» особенно: Probst F. Liturgie der ersten drei christlichen Jahrhunderte. Tubingen, 1870; Idem. Sakramente und Sakramentalien in den drei ersten christlichen Jahrhunderte. Tubingen, 1872; Idem. Liturgie des vierten Jahrhunderts und deren Reform. Munster, 1893. 32 Baumstark A. Vom geschichtlichen Werden der Liturgie. Kempten; Miinchen, 1923; Idem. Liturgie comparee. Chevetogne, 1934; англ. пер» с третьего французского издания 1953 г. Comparative Liturgy. Westminster (Md.), 1958. 34 Например, французский, итальянский, испанский, каталанский, португальский, румынский и т. д. в пределах латинской или романской группы; и немецкий, шведский, датский, норвежский, исландский, нидерландский, английский в пределах тевтонской или германской группы. 35 Например, сицилийский, калабрийский, неаполитанский, римский, миланский, венецианский и т. д. 36 Доказательство тому можно найти в Protheoria (PG. Т. 140. Сои» 417–468.), литургическом комментарии, происходящем из Аидиды в Памфилии (ок. 1085–1095 гг.), который с точностью подтверждает его восхождение к обряду Великой церкви (PG. Т. 140. Col. 429 С.). 37 Более полно см.: Taft R, Mount Athos: A Late Chapter in the History of the Byzantine Rite. – DOP.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

   001    002    003    004    005    006    007    008   009     010