Лит.: Cronache Senesi/A cura di A. Lisini. Bologna, 1943. P. 90. (Rerum italiarum scriptores/Dir. L. A. Muratori. 15/6); Stubblebine J. H. Duccio di Buoninsegna and His School. Princeton, 1979; White J. Duccio: Tuscan Art and Medieval Workshop. L., 1979; Belting H. The «Byzantine» Madonnas: New Facts about their Italian Origin and same Observations on Duccio//Figures of Thought: El Grego as Interpreter of History, Tradition and Ideas. Wash., 1982. P. 7-22; Cannon J. Simone Martini, the Dominicans and the Early Sienese Polyptych//J. of the Warburg and Courtauld Institutes. 1982. Vol. 45. P. 69-93; Bologna F. The Crownig Disc of a Duecento «Crucifixion» and other Points Relevant to Duccio " s Relationship to Cimabue//Burlington Magazine. 1983. Vol. 125. P. 330-340; Deuchler F. Duccio: L " Opera completa. Mil., 1984; Смирнова И. А. Искусство Италии кон. XIII-XV в. М., 1987. C. 31-33; Casazza O. Analisi, diagnosi e documentazione in un sistema informativo per l " archiviazione di testi e immagini//La Maestà di Duccio restaurata. Firenze, 1990. P. 81-89; C ä mmerer M. La cornice della «Madonna Rucellai»//Ibid. P. 47-55; Del Serra A. Il restauro//Ibid. P. 57-63; Hueck I. La tavola di Duccio a la Compagnia delle Laudi di Santa Maria Novella//Ibid. P. 33-46; Olivetti A. Rovina della Maestà di Duccio//Sul dipingere. R., 1990. P. 75-91; La Maestà di Duccio di Buoninsegna: Firenze, restauro//FMR: Ed. it. 1991. Vol. 10. P. 24-25; Schmidt V. M. Duccio " s «Madonna of the Franciscans»: a Note on its Iconography and Function//Media latinitas: Coll. of Essays L. T. Engels. Turnhout, 1996. P. 336-338; idem. Il trittico di Duccio alla National Gallery di Londra: la datazione, l " iconografia e il committente//Prospettiva. 1996. Vol. 81. P. 19-30; Bellosi L. The Function of the Rucellai Madonna in the Church of Santa Maria Novella//Italian Panel Painting of the Duecento and Trecento: Proc. of a Symp. 5-6 June 1988, Florence/Ed. V. M. Schmidt. New Haven, 2002. (Studies in the History of Art; 61); Duccio: alle origini della pittura senese/A cura di A. Bagnoli [et al.]. Mil., 2003; Borgogni M. La Vetrata di Duccio di Boninsegna nel Museo dell " Opera del Duomo//Accademia dei Rozzi. 2005. Vol. 12. N 22. P. 61-63.

http://pravenc.ru/text/180700.html

10 Карсавин Л. П. Основы средневековой религиозности в XII–XIII веках преимущественно в Италии. Петроград: Типография «Научное дело», 1915. С. 4. 12 Жития византийских святых эпохи иконоборчества. Т. I/Сенина Т. А. (Кассия, монахиня), общ. ред. СПб.: Издательский проект «Квадривиум», 2015. С. XVI. (Далее – Жития византийских святых). Abrahamse D. Magic and Sorcery in the Hagiography of the Middle Byzantine Period//Byzantinische Forschungen. 1982. Bd 8. S. 5. 13 Didron A. N. Manuel d " iconographie chrétienne grecque et latine. Paris: Imprimerie Royale, 1845. Р. IX. 14 Буслаев Ф. И. Общие понятия о русской иконописи. URL: http://refdb.ru/look/2339479-p11.html (дата обращения 08.08.17). 15 Трубецкой Е. Н. Три очерка о русской иконе: Умозрение в красках. Два мира в древнерусской иконописи. Россия в её иконе. М.: ИнфорАрт, 1991. – 112 с. 16 Булгаков С. Н. Икона и иконопочитание: догматический очерк. Paris: YMCA-press, 1931. – 166 с. 17 Флоренский П. А. Иконостас. Избранные труды по искусству. СПб: Мифрил, русская книга; 1993. – 365 с. 18 Кондаков Н. П. История византийского искусства и иконографии по миниатюрам греческих рукописей. Одесса, Типография Ульриха и Шульце, 1876. – 276 c. 21 Успенский Л. А. Богословие иконы православной Церкви. Коломна: Издательство братства во имя святого князя Александра Невского, 1997. – 656 с. 22 Бельтинг Х. Образ и культ. История образа до эпохи искусства. М.: Прогресс, 2002. С. 11. Немецкое издание: Belting H. Bild und Kult. Eine Geschichte des Bildes vor dem Zeitalter der Kunst. München: C. H. Beck, 1990. – 700 S 23 Безансон А. Запретный образ. М.: Издательство «МИК» 1999. С. 5. Французское издание: Besançon A. L’Image interdite, une histoire intellectuelle de l’iconoclasme. Paris: Fayard, 1994. – 166 р. 25 Раевская Н. Ю. Священные изображения и изображения священного в христианской традиции. СПб: Сатис, 2011. С. 11. Раевская Н. Ю. Изображение в иудаизме и христианстве: возможность и действительность//Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2011. Т. 12. 2. C. 11–19.

http://azbyka.ru/otechnik/ikona/ikonopoc...

Лит.: Bertaux É . L " art dans l " Italie méridionale. P., 1903; Toesca P. Il Medioevo. Torino, 1927; Medea A. Gli affreschi delle cripte eremitiche pugliesi. R., 1939; Demus O. The Mosaics of Norman Sicily. L., 1949; idem. Byzantine Art and the West. N. Y., 1970; Le chiese rupestri di Matera. R., 1966; Weitzmann K. Various Aspects of Byzantine Influence on the Latin Countries from the 6th to the 12th Cent.//DOP. 1966. Vol. 20. P. 1-24; idem. Art in the Medieval West and its Contacts with Byzantium. L., 1982; Lazarev V. N. Storia della pittura bizantina. Torino, 1967; Belting H. Studien zur beneventanischen Malerei. Wiesbaden, 1968; idem. Byzantine Art among Greeks and Latins in Southern Italy//DOP. 1974. Vol. 28. P. 1-29; Fonseca C. D. Civiltà rupestre in terra jonica. Mil., 1970; Grabar A. Les manuscrits grecs enluminés de provenance italienne (IXe-XIe siècles). P., 1972; L " art dans l " Italie méridionale: Aggiornamento dell " opera di É. Bertaux/Dir. di A. Prandi. R., 1978; Falkenhausen V., von. La dominazione bizantina nell " Italia meridionale dal IX all " XI sec. Bari, 1978; eadem. I bizantini in Italia//I bizantini in Italia. Mil., 1982. P. 1-136; Mango C. Lo stile cosiddetto «monastico» della pittura bizantina//Habitat, strutture, territorio: Atti del III Conv. intern. di studio sulla Civiltà Rupestre medioevale del Mezzogiorno d " Italia. Galatina, 1978. P. 45-63; Pace V. Le pertinenze bizantine degli affreschi campani di Santa Maria di Foroclaudio//Storia dell " Arte. R., 1978. T. 34. P. 207-209; idem. La pittura delle origini in Puglia (sec. IX-XIV)//La Puglia fra Bisanzio e l " Occidente. Mil., 1980. P. 317-400; idem. Pittura bizantina nell " Italia meridionale (sec. XI-XIV)//I bizantini in Italia. Mil., 1982. P. 427-494; idem. Presenze e influenze cipriote nella pittura duecentesca italiana//Corso di Cultura sull " Arte Ravennate e Bizantina. Ravenna, 1985. Vol. 32. P. 259-298; idem. Pittura del Duecento e del Trecento in Puglia, Basilicata e nell " Italia meridionale «greca»//La pittura in Italia: Il Duecento e il Trecento/A cura di E.

http://pravenc.ru/text/2033721.html

Belting, H. 1990. Bild und Kult (Munich) (trans. E. Jephcott, Likeness and Presence: A History of the Image before the Era of Art (Chicago, 1994)). Maguire, H. 1992. ‘Byzantine art history in the second half of the twentieth century " , in A. E. Laiou and H. Maguire (eds.), Byzantium: A World Civilization (Washington, DC): 119-55. Как, например, в работе: Talbot Rice, D. 1959. Art of Byzantium (London). Cormack, R. 1985. Writing in Gold: Byzantine Society and its Icons (London); Nelson, R. (ed.) 2000. Visuality Before and Beyond the Renaissance: Seeing as Others Saw (Cambridge). Mango, C. 1972. The Art of the Byzantine Empire, 312-1453: Sources and Documents (Englewood Cliffs). Dalton, O. M. 1911. Byzantine Art and Archaeology (London); Diehl, C. 1925-6. Manuel d " art byzantine (Paris, 2nd edn.). Mathews, T. F. 1993. The Clash of Gods: A Reinterpretation of Early Christian Art (Princeton). Brubaker, L. 1992. ‘Parallel universes: Byzantine art history in 1990 and 1991 " , Byzantine and Modern Greek Studies 16: 203-33; Mullett, M. 1990. ‘Dancing with deconstructionists in the garden of the Muses: new literary history vs.? " , Byzantine and Modern Greek Studies 14: 233-43. Например: Smith, O. 1999. The Byzantine Achilleid: The Naples Version (ed. P. A. Agapitos and K. Hult, Vienna). Ljubarskij, J. 1998. ‘Quellenforschung and/or literary criticism: narrative structures in Byzantine historical writings " , Symbolae Osloenses 73: 5-21. Kazhdan, A. and Constable, G. 1982. People and Power in Byzantium: An Introduction to Modern Byzantine Studies (Washington, DC). См., например: Stone, L. 1991. ‘Notes. History and post-modernism " , Past and Present 131: 217-18; Joyce, P. 1991. ‘History and Post-Modernism I " , Past and Present 133: 204-9; Kelly, C. 1991. ‘History and Post-Modernism II " , Past and Present 133: 209-13. Treadgold, W. 1997. A History of the Byzantine State and Society (Stanford); Haldon, J. F. 2000. Byzantium: A History (Stroud); Gregory, T. E. 2005. A History of Byzantium (Oxford); Mitchell, S. 2007. A History of the Roman Empire, A. D. 284-641 (Oxford); Cameron, A. M. 2007. The Byzantines (Oxford).

http://pravoslavie.ru/38361.html

Maria Romania: Zwei unbekannte Texte//BZ. 1903. Bd. 12. N 1. S. 173-214; Кондаков. Иконография Богоматери. Т. 2. С. 154-156; Heisenberg A. Neue Quellen zur Geschichte des lateinischen Kaisertums und der Kirchenunion. Münch., 1923. Bd. 2: Die Unionsverhandlungen vom 30. August 1206; idem. Zur Geschichte der lateinischen Kaisertums und der Kirchenunion// Idem. Quellen und Studien zur spätbyzantinischen Geschichte. L., 1973. Tl. 2. S. 15-17. Pars. 1-2; Grumel V. Le mois de Marie des Byzantins//EO. 1932. Vol. 31. N 167. P. 257-269; Mercati S. G. Santuari e reliquie Constantinopolitane secondo il codice Ottoboniano Latino 169 prima della Conquista latina (1204)//PARA.R. 1936. Vol. 12. P. 133-156 (переизд.: Idem. Collectanea Byzantina. Bari, 1970. Vol. 2. P. 464-489); Wolff R. L. Footnote to an incident of the Latin occupation of Constantinople: the Church and the Icon of the Hodegetria//Traditio. N. Y., 1948. Vol. 6. P. 319-328; Nesbitt J., Wiita J. A Confraternity of the Comnenian Era//Bz. 1975. Bd. 68. N 2. S. 360-384; Ciggaar K. N. Une description de Constantinople traduite par un pèlorin anglais//REB. 1976. Т. 34. P. 211-267; iadem. Une description de Constantinople dans le Tarragonensis 55//Ibid. 1995. T. 53. P. 117-140; Achimastou-Potamianou M. The Byzantine wall paintings of Vlacherna monastery (Area of Arta)//Actes du XVe Congrès intern. d " Etudès Byzantines. Athenes, 1981. Vol. 2: Art et Archéologie. Communications A. P. 1-14. Il. 14-17; Гусева Э. К. Об иконе Одигитрии 1482 г. из Вознесенского мон-ря и ее значении в творчестве Дионисия//ПКНО, 1982. Л., 1984. С. 233-247; П. Ahmoлoruja на македонската koллekцuja на икони//Уметничкото богатство на Makeдohuja. Ckonuje, 1984. С. 182. Ил. на с. 184; Majeska G. P. Russian Travelers to Constantinople in the 14th and 15th Cent. Wash., 1984; Zerou Tognazzi I. L " iconografia e la «vita» delle miracolose icone della Theotokos Brefokratoussa: Blachernitissa e Odighitria//BollGrott. ser. 2. 1986. Vol. 40. P. 215-287; Belting H.

http://pravenc.ru/text/2578199.html

178 Grabar A. Sur les sources des peintres byzantins des XIII et XIV siecles//Cah. Arch. XII, 1962, p.336–337. 179 Galavaris G. Early Icons (from the 6th to the llth Century)//Sinai. Treasures of the Monastery of Saint Catherine. Athens, 1990, p.99. 184 Sotiriou G. et M. op.cit., I, fig. 136–143 (четыре иконы Менология), 146–150 (две другие), II, р.121–123, 146–150. Sinai, op.cit., fig. 16. 186 Sotiriou G. et M. op.cit, I, fig.144–145, II, p.l23–125; Weitzmann K. Studies in Classic and Byzantine Manuscript Illumination. Chicago – London, 1971, p.296, 297; fig. 282, 300. 187 Sotiriou G. et M. op.cit., I, fig.213–217, II, p.190–191; Лазарев B.H. История византийской живописи. M., 1986, табл.551. Sinai, op.cit., fig.72. 188 Sotiriou G. et M. op.cit., I, fig.208–212, II, p.l89–190; Лазарев B.H. История византийской живописи, табл.518. 190 Византия. Балканы. Русь. Иконы XIII–XV веков. Каталог выставки Государственной Третьяковской галереи, август–сентябрь 1991 года. M., 1991, 34. 192 Вейцман Κ., Хадзидакис M., Миятев Κ., Радойчич С. Иконы на Балканах. София–Белград, 1967, репр.62–63. 201 Blamtencalender, «Notitia Dignitarum», fol. 178 (München, Bayersche Staatsbibliotek, C1M. 10291). Belting H. Bild und Kunst, il.54. 206 Парные иконы святых – большая на столпе и маленькая для целования на аналое – в Троицкой Русской церкви в Афинах, исполненные, согласно надписям, в монастыре св. Пантелеймона на Афоне в 60-е годы XIX в. 211 Belting H. An Image and Its Function in the Liturgy. The Man of Sorrow in the Byzantium//DOP. 34–35. (1980–1981), p.7. 213 Лазарев B.H. Страницы истории новгородской живописи. M., 1977; Вздорнов Г.И. Заметки о софийских святцах//BS. T.XL, 2, Pragha, 1979; Смирнова Э.С., Лаурипа В.К., Гордиенко З.А. Живопись Великого Новгорода. XV век. M., 1982, с.301–320 63); здесь же приводится полная литература о памятниках. 215 Евсеееа Л.М. К вопросу о типологии двусторонних икон-таблеток конца XV века из новгородского Софийского собора.//125 лет Новгородскому музею. Материалы научной конференции. Новгород, 1991, с.86–93.

http://azbyka.ru/otechnik/ikona/vostochn...

Bojovi B.I. L " idéologie monarchique dans les hagio-biographies dynas-tiques du moyen âge serbe. Rome, 1995. (OCA; 248). Bon A. La Morée franquë recherches historiques, topographiques et ar-cheologiques sur la principauté d " Achaïe, 1205–1430. Paris, 1969. 2 vol. Borsari S . L " Eubea veneziana. Venezia, 2007. Bosch U.V. Kaiser Andronikos III. Palaiologos: Versucheiner Darstellung der byzantinischen Geschichte in den Jahren 1321–1341. Amsterdam, 1965. Bowman S.B. The Jews of Byzantium (1204–1453). Tuscaloosa, 1985. Braude В., Lewis B. (ed.). Christians and Jews in the Ottoman Empire. New York; London, 1982. 2 vols. Bryer A. The empire of Trebizond and the Pontos. London, 1980. Bryer A. Peoples and settlement in Anatolia and the Caucasus, 800–1900. London, 1988. Bryer A. e.a. The post-Byzantine monuments of the Pontos: a source book. Aldershot, 2002. Bryer A., Lowry H. (ed.). Continuity and Change in Late Byzantine and Early Ottoman Society. Birmingham; Washington, 1986. Buchthal H., Belting H. Patronage in thirteenth-century Constantinoplë an atelier of the Byzantine book illumination and calligraphy. Washington, 1978. (DOS; 16). Cahen С. The formation of Turkey: the Seljukid sultanate of Rum, eleventh to fourteenth century/Ed. and tr. P.M. Holt. Harlow, 2001. Chadwick Н. East and West, the Making of a Rift in the Church: From Apostolic Times until the Council of Florence. Oxford, 2003. Clucas L. (ed.). The Byzantine legacy in eastern Europe. Boulder, 1988. Constantelos D.J. Christian Hellenism: essays and studies in continuity and change. New Rochelle, 1998. Constantinides C.N. Higher education in Byzantium in the thirteenth and early fourteenth centuries, 1204 – ca. 1310. Nicosia, 1982. Conticello C.G., Conticello V. (ed.). La théologie byzantine et sa tradition, II (XIII e -XIX e s.). Turnhout; Louvain, 2002. uri S., Mouriki D. (ed.). The twilight of Byzantium: aspects of cultural and religious history in the late Byzantine empire. Princeton, 1991. Dendrinos C. Byzantium and the Franks, 1350–1420. London, 1982.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

Belliustin I. S. Description of the Clergy in Rural Russia The Memoir of a Nineteenth-Century Parish Priest. Trans. Freeze G. Ithaca, 1985. Belting H. Likeness and Presence: A History of the Image Before the Era of Art. Chicago, 1994. Between Tsar and People: Educated Society and the Quest for Public Identity in Late Imperial Russia/Ed. by Clowes E. W., Kassow S. D., West J. Princeton, 1991. Blane A. Protestant Sects in Late Imperial Russia//The Religious World of Russian Culture, Russia and Orthodoxy, vol. 2: Essays in Honor of Georges Florovsky/Ed. by Blane A. The Hague and Paris, 1975. Bloch M. Les Rois thaumaturges, Etude sur le caractère surnaturel attribué à la puissance royale particulièrement en France et en Angleterre. Strasbourg and Paris, 1924. Boele 0. The North in Russian Romantic Literature. Amsterdam and Atlanta, 1996. Bossy J. The Counter-Reformation and the People of Catholic Europe//Past and Present. 47. (May 1970). P. 51–70. Boutry Ph., Cinquin M. Deux Pélérinages au XIXe Siècle, Ars et Paray-le-Monial, Bibliothèque Beauchesne, 8. Paris, 1980. Boyle L. Popular Piety in the Middle Ages: What Is Popular?//Florilegium. 4(1982). P. 184–189. Brianchianinov I. (Bishop). The Arena: An Offering to Contemporary Monasticism. Jordanville, N.Y., 1983. Brooks J. When Russia Learned to Read: Literacy and Popular Literature, 1861–1917. Princeton, 1985. Brown P. The Body and Society: Men, Women, and Sexual Renunciation in Early Christianity. New York, 1988. Brown P. The Cult of Saints: Its Rise and Function in Latin Christianity. Chicago, 1982. Brown P. The Rise and Function of the Holy Man in Late Antiquity//Journal of Roman Studies. 61 (1971). P. 80–101. Brown P. Society and the Holy in Late Antiquity. Berkeley and Los Angeles, 1982. Brundage J. A. Carnal Delight: Canonistic Theories of Sexuality. Proceedings of the Fifth International Congress of Medieval Canon Law, Salamanca, 21–25 Sept. 1965. P. 375–388. Bushkovitch P. The Limits of Hesychasm: Some Notes on Monastic Spirituality in Russia, 1350–1500//Forschungen zur osteuropäischen Geschichte. H. 38. Berlin, 1986. S. 97–109.

http://azbyka.ru/otechnik/Ioann_Kronshta...

113 See Cormack. Painting the Soul, esp.154–155, and also the extensive bibliography cited there. 114 Meinardus O. A study of the relics of saints in the Greek church//Oriens Christianus 54 (1970), p. 267–269. 117 Belting H. An image and its function in the liturgy: the Man of Sorrows in Byzantium//DOP 34–35 (1980–1981), 1–16. Also Maguire H. Art and Eloquence in Byzantium. Princeton, 1981. 118 For example, the image of St Stephen the Younger in the enkleistra of St Neophytos on Paphos. 119 The suggestion is J. Wortley’s in: Iconoclasm and Leipsanoclasm: Leo III, Constantine V and the relics//ByzF 8 (1982), p. 224–279. 121 Eastmond A. Body vs. Column: the cults of St Symeon Stylites//Desire and Denial in Byzantium/Ed. L. James. Aldershot, 1999, p. 87–100. 122 On Western concerns, see: Bynum Walker C. Material continuity, personal survival and the resurrection of the body: a scholastic discussion in its medieval and modem contexts//Fragmentation and Redemption. New York, 1991, p. 239–298. 123 A homily of Chrysostom’s discusses mechanical objections to the resurrection of the dead and suggests that the faithful need not worry about this issue and that it is a different body which will be resurrected: John Chrysostom. Seventh Homily on I Thessalonians, esp. 4, 3//PG 62, p. 435–440. Also see: Krausmuller D. God or angels as impersonators of saints. A belief and its contexts in the ‘Refutation’ of Eustratius of Constantinople and in the writings of Anastasius of Sinai//Gouden Hoorn 6, 2 (1998–1999), 5–16, which touches on this theme. My thanks to Mary Cunningham for both of these references. Also see: Ware T. The Orthodox Church. London, 1964, p. 238, 264. 125 Ambrose. De viduis XI, 54, PL XVI, 250 and quoted by: Brown P. Relics and social status in the age of Gregory ofTours//Society and the Holy in Late Antiquity. London, 1982, p. 228. 126 Brown P. Relics and social status; Idem. Society and the supernatural: a medieval change//Daedalus CIV (1975), p. 133–151, and in ‘Society and the holy’, p. 302–332.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

949 Там же, Pl. XXXIII. В. 42.1, aspron trachy nomisma (Христос Халкитис – император в полный рост); ср. Mango, fig. 19. 950 Там же. Pl. XXXI, Е1. 21, aspron trachy nomisma (Богоматерь на троне с Христом в медальоне на груди – император, венчаемый Христом Халкитисом). 951 Catalogue of the Byzantine Coins in the Dumbarton Oaks collection and in the Whittemore collection. V. III/Ed. Grierson Ph. Washington, 1973, p. 160–161. 952 Среди наиболее известных – увенчание Христом Константина VII Багрянородного на пластине слоновой кости из ГМИИ, а также Рожера Сицилийского на мозаике в Палатинской капелле (KitzingerE. The Mosaics of St. Mary’s of the Admiral in Palermo. Washington, 1990, p. 189–197). 953 Заслуживает внимание то, что на монетах Андроника I различных номиналов помещается полнофигурное изображение стоящего Христа в сцене Божественной инвеституры монарха, иконографически тождественное изображениям на монетах Иоанна Ватаца. 954 См., напр.: Constantinus VII, De caerimoniis aulae byzantinae, I, 56. (Le livre des ceremonies. T. I–II. Texte etabli et traduit par A. Vogt. Paris, 1967). 955 Angold M. Church and Society in Byzantium underthe Comneni 1081–1261. Cambridge, 1995, p. 536–537. 956 Grierson Ph. Byzantine Coins, London, 1982. 1195. По этому же образцу отчеканил свою монету и союзник Феодора Дуки сербский краль Стефан Радослав, сопроводив изображение Христа эпитетом О ΠANTOKPATOP. 957 Belting H. Likeness and Presence. A History of the Image before the Era of Art/Transl. E. Japhcott. Chicago, 1994 (first published Munich, 1990), p. 330–342. 958 Meinardus O. A typological analysis of the traditions pertaining to miraculous icons//Wegzeichen. Festgabe zum 60. Geburtstag vom Prof. Dr. H. M. Biedermann OSA/Eds. E. Suttnerand C. Patock. Wurzburg, 1971. P. 201–232. 959 Casini A. Nessuno osi trasferirmi da qui. Storia di Montallegro. Rapallo, 1981; Bacigalupo M. A., Benatti P. L. II Santuario basilica di N. S. di Montallegro. Rapallo, 1998. Documentary sources are printed in: FerrettoA. II Codice diplomatico del santuario di Monte Allegro. Genoa, 1897; Sacco L. Contributi all storia di Nostra Signora di Monte Allegro. Genoa, 1899; 2 nd edn, 1913. We are grateful to Fr. Pasquale Marcone, former Rector of the Sanctuary of Montallegro, for his support of our work on the icon.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

  001     002    003    004    005    006    007    008    009    010