Ancient Christian Martyrdom: Diverse Practices, Theologies, and Traditions. New Haven, 2012; eadem. Current Trends in the Study of Early Christian Martyrdom//Bull. for the Study of Religion. 2012. Vol. 41. N 3. P. 22-29; eadem. The Myth of Persecution: How Early Christians Invented a Story of Martyrdom. San Francisco, 2013; S á ghy M. Pope Damasus and the Beginnings of Roman Hagiography//Promoting the Saints: Cult and their Contexts from Late Antiquity until the Early Modern Period: Essays in Honor of G. Klaniczay for his 60th Birthday/Ed. O. Gecser et al. Bdpst., 2010. P. 1-15; eadem. The Bishop of Rome and the Martyrs//The Bishop of Rome in Late Antiquity/Ed. G. D. Dunn. Farnham, 2015. P. 37-55; Williams J. J. Maccabean Martyr Traditions in Paul " s Theology of Atonement: Did Martyr Theology Shape Paul " s Conception of Jesus " s Death? Eugene (Or.), 2010; Koscheski J. The Earliest Christian War: Second- and Third-Century Martyrdom and the Creation of Cosmic Warriors//J. of Religious Ethics. 2011. Vol. 39. P. 100-124; Buck P. L. Voluntary Martyrdom Revisited//JThSt. N. S. 2012. Vol. 63. P. 125-135; Martyriumvorstellungen in Antike und Mittelalter/Hrsg. S. Fuhrmann, R. Grundmann. Leiden, 2012; Recla M. Autothanatos: The Martyr " s Self-Formation//J. of the American Academy of Religion. 2014. Vol. 82. P. 472-494; Witness of the Body: The Past, Present, and Future of Christian Martyrdom/Ed. M. L. Budde, K. Scott. Mich., 2011; Rordorf W. et al. Martyr-Martyrdom//Encyclopedia of Ancient Christianity/Ed. A. Di Berardino. Downers Grove (Ill.), 2014. Vol. 2. P. 700-710; Valiente O. E. Renewing the Theol. of Martyrdom//Irish Theol. Quarterly. 2014. Vol. 79. N 2. P. 112-127; Брагинская Н. В., Шмаина-Великанова А. И. Введение IV: Смерть как ultima ratio//Четыре Книги Маккавеев/Пер. с древнегреч., коммент.: Н. В. Брагинская, А. Н. Коваль, А. И. Шмаина-Великанова. Иерус.; М., 2014. С. 414-426; Tabb B. J. Is the Lucan Jesus a Martyr? A Critical Assessment of a Scholarly Consensus//Catholic Biblical Quarterly.

http://pravenc.ru/text/2564422.html

It is noteworthy that the icon is a simple paper print, pasted on cardboard. The icons are kept permanently in their respective churches, available for all to venerate. 3 апреля 2017 г. Квитанция Реквизиты для юридических лиц Оплата с банковской карты Visa, MasterCard и Maestro Оплата наличными через кассы и терминалы Пожертвование через Сбербанк Онл@йн Яндекс.Деньги Альфа-клик MasterPass Интернет-банк Промсвязьбанка Квитанция Реквизиты для юридических лиц Оплата с банковской карты Visa, MasterCard и Maestro Оплата наличными через кассы и терминалы Пожертвование через Сбербанк Онл@йн Яндекс.Деньги Альфа-клик MasterPass Интернет-банк Промсвязьбанка скрыть способы оплаты Предыдущий Следующий Смотри также Miraculous Help from Blessed Matrona of Moscow in Our Day Miraculous Help from Blessed Matrona of Moscow in Our Day On February 23/March 8 the holy Orthodox Church celebrates the uncovering of the relics of St. Matrona of Moscow, one of the most beloved saints in Russia today. Her relics are kept at Moscow’s Holy Protection Monastery, where believers constantly flock, seeking her intercessions. We present here a collection of stories about help received from Blessed Matrona, sent to the editor of Pravoslavie.ru. Kazakhstani icon of Christ sheds myrrh before Theophany Kazakhstani icon of Christ sheds myrrh before Theophany An icon of Christ “Not Made By Hands” in Kazakhstan began streaming myrrh again during the forefeast of Theophany. Icon of Great Martyr and Healer Panteleimon begins to stream myrrh in women’s monastery in Buryatia Icon of Great Martyr and Healer Panteleimon begins to stream myrrh in women’s monastery in Buryatia “Even unbelievers come to pray. There’s a piece of his relics in this icon. Many churches and prayer chapels in various medical institutions are consecrated in honor of the holy Great Martyr and Healer Panteleimon. Many revere the holy physician, turning to him for help. Now pilgrims come especially to the Sretensky Monastery to pray at the icon of the holy Great Martyr and to ask for healing and consolation for themselves and their loved ones.” Комментарии Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю:

http://pravoslavie.ru/102396.html

Vol. 22. P. 279-294; Сагарда Н. И. Лекции по патрологии: I-IV вв. М., 2004; Pouderon В. Les apologistes grecs du IIe siecle. P., 2005. (Initiations aux Pères de l " Eglise); Parvis S., Foster P., ed. Justin Martyr and His Words. Minneapolis, 2007; Snyder H. G. «Above the Bath of Myrtinus»: Justin Martyr " s «School» in the City of Rome//HarvTR. 2007. Vol. 100. N 3. P. 335-362; Зуева Е. В. Ветхозаветные цитаты в структуре «Диалога с Трифоном иудеем» св. Иустина Философа//Вестн. ПСТГУ. Сер. 1: Богословие. Философия. М., 2008. Вып. 2(22). С. 28-41; она же. Влияние пересказанных диалогов Платона на жанровые и композиционные особенности «Диалога с Трифоном иудеем» св. Иустина Философа (II в.)//Индоевропейское языкознание и классическая филология - XIII: Мат-лы чт., посв. памяти И. М. Тронского. СПб., 2009. С. 192-203; Bucur B. G. The Angelic Spirit in Early Christianity: Justin, the Martyr and Philosopher//The J. of Religion. Chicago, 2008. Vol. 88. N 2. P. 190-208; Luhumbu Shodu E. La mémoire des origines chrétiennes selon Justin Martyr. Fribourg, 2008. О раннем почитании И. Ф. как мученика свидетельствует Мученичество Иустина, Харитона, Хариты, Евелписта, Иеракса, Пеона и Ливериана (в научной лит-ре - Акты Иустина), представленное в 3 редакциях на греч. языке (BHG, N 972z-974). Долгое время внимание исследователей привлекала редакция В (BHG, N 973), сохранившаяся в неск. рукописях. До нач. XX в. она издавалась только по одной поздней рукописи Vat. gr. 655, XVI в. В 1902 г. П. Франки де Кавальери опубликовал редакцию В по 2 др. рукописям (Hieros. Patr. S. Sepulchr. 6, IX-X вв.; Vat. gr. 1667, X в.) с указанием нек-рых разночтений из рукописи Paris. gr. 1470, 890 г. ( Cavalieri. 1902. Fasc. 1. P. 33-36). В 1909 г. Ф. К. Бёркитт обнаружил в б-ке Кембриджа 16 листов палимпсеста (Cantabr. Add. 4489), нижний слой к-рого, датируемый ок. 800 г., представляет собой часть Минология за май-июль, куда вошли Акты Иустина в редакции В и эпитома, составленная в ранневизант. период (BHG, N 974e; изд.: Burkitt.

http://pravenc.ru/text/Иустину ...

Tweet Нравится Holy Martyr Salome the Georgian (13th century) Memory 20 July (2 August) The details of the life of St. Salome the Georgian are notpreserved. In the Synaxarion of Jerusalem’s Holy CrossMonastery it is written: “On this day (July 20) we commemoratethe martyrdom of Salome the Georgian, who atfirst yielded to the Persian threats and renounced Christ,but later confessed the true Faith. For this she was beheaded and castinto the flames.” In his famous work Pilgrimage, the 18th-century historian andarchbishop Timote (Gabashvili) writes that the godless Persians capturedthe holy martyr Salome and tortured her at Jerusalem’s HolyCross Monastery for defending the name of Christ. Thus it appears that Salome labored at one of the convents in Jerusalem.It is believed that she was tortured to death after the martyrdomof Luka of Jerusalem, around the years 1227–1228. O Christ our God, save our souls through the intercessions of Thy holymartyr Salome! Archpriest Zakaria Machitadze For further information on the book THE LIVES OF THE GEORGIAN SAINTS by Archpriest Zakaria Machitadze contact St. Herman Press : St. Herman Press, P.O. Box 70, Platina, CA 96076 3 августа 2007 г. Holy Hieromartyr Kozman (†1630) Commemorated on July 18/31 Holy Hieromartyr Kozman (†1630) Archpriest Zakaria Machitadze Over the centuries the monastic complex founded by St. Davit of Gareji became a spiritual and cultural center for all of Georgia.Many of the faithful flocked there with a desire to serve Christ. Among them was the hieromonk Kozman, who would end his earthly life as a martyr. The Lives of the Georgian Saints Archpriest Zakaria Machitadze The Lives of the Georgian Saints Archpriest Zakaria Machitadze Since the time of the ancient Greek historians, Georgia has been viewed as an enigma hidden behind impenetrable mountains and a complex language. Little has been written about this small country and its saints. Now, Pravoslavie.Ru presents the entire collection of the Lives of the Georgian saints which has been translated for the first time into English. These lives encompass the seventeen hundred years of Orthodox Christianity in Georgia. The stories of ascetics and bishops, warriors and noblemen are intertwined with the tumultuous history of the Georgian land. Saint Ilia the Righteous (†1907) Commemorated July 20/August 2 Saint Ilia the Righteous (†1907) Archpriest Zakaria Machitadze Saint Ilia, called the “Uncrowned King of Georgia,” the “Father of the Nation” and “the Righteous,” belonged to the noble family Chavchavadze. He was born on October 27, 1837, in the village of Qvareli in Kakheti. He received his primary education at home: his mother instructed him in reading and writing, prayer and the law of God. When he was eight years old, Ilia was sent to study with Archdeacon Nikoloz Sepashvili of Qvareli. The years he spent there left an indelible impression on this holy man’s life. Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю:

http://pravoslavie.ru/7297.html

Tweet Нравится Tsar-Martyr Nicholas II monument consecrated in Vladivostok Moscow, December 21, 2016 Photo: vladivostok-eparhia.ru      On December 18, 2016, the eve of the feast of his heavenly patron St. Nicholas the Wonderworker, a monument to the holy Royal Martyr Tsar Nicholas II was unveiled and blessed by the Holy Protection Cathedral in the far eastern Russian city of Vladivostok, reports the site of the Russian Orthodox Church. The bust of the Tsar-Martyr was blessed by Met. Benjamin of Vladivostok in celebration of the 125th anniversary of the visit of then-Tsarevich Nicholas Alexandrovich to the city, which is being widely celebrated throughout the region as part of the annual “Royal Days” festival of Orthodox culture in Ekaterinburg and the Sverdlovsk region. Photo: vladivostok-eparhia.ru      A delegation of the Military Orthodox Mission arrived from Moscow for the opening with a wonder-working and myrrh-streaming icon of Tsar Nicholas, as well as a handful of soil from Ganina Yama, where the bodies of the Royal Martyrs and their faithful servants were impiously disposed of. The soil was placed in a special box near the bust after the procession to the monument and the prayers for its installation. Addressing those gathered, Metropolitan Benjamin stated: “The opening of the monument to St. Nicholas is a great event for both Vladivostok and for all of Russia. Thanks to the visit of the then-tsarevich to our city, the Russian Empire looked to the East… It is important that in Russia people always loved the tsar, because he was chosen by God and dedicated his life to the service of the Fatherland.” The bronze bust of the last emperor of Russia was created and installed at the initiative of the organizing committee for perpetuating of the memory of Tsarevich Nicholas’ visit to Vladivostok with the assistance of the Orthodox Military Mission. 21 декабря 2016 г. Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю: Предыдущий Следующий Смотри также Fundraising begins to install monument to Nicholas II in Diveyevo Fundraising begins to install monument to Nicholas II in Diveyevo The date of unveiling of the monument was not chosen at random—2017 will mark the 100th anniversary since the tragic events of 1917.

http://pravoslavie.ru/99648.html

воплощались философские представления о героизме и самопожертвовании ( Iust. Martyr. II Apol. 12). Чаще всего апологеты указывали на Сократа, к-рый, по их мнению, обличал заблуждения язычников и был приговорен к смерти за «безбожие» (напр.: Iust. Martyr. I Apol. 5. 3-4; см.: Benz. 1950/51; D ö ring. 1979). Нек-рые исследователи указывали также на мнение Эпиктета о предназначении философа быть «свидетелем» Бога перед людьми ( Bowersock. 1995. P. 16-17; ср.: Geffcken. 1910). На лат. мыслителей повлияли свойственные эпикурейской философии идеи неизбежной катастрофы, ожидающей стареющий мир, распада и смерти, на к-рые обречено все сущее (см., напр.: Galzerano M. Ending with World Destruction: A Closural Device in Lucretius " «De Rerum Natura» and Its Influence on Later Latin Poetry//Graeco-Latina Brunensia. 2017. Vol. 22. P. 43-55). Эти идеи были схожи с христианским представлением о мире как царстве порока и страдания, от которого М. отрекались ради вечной жизни на небесах ( Tertull. Ad martyr. 2; Clem. Alex. Strom. IV 11. 80; Orig. Exhort. ad martyr. 3-4). Среди христ. авторов предчувствие скорого конца света было в наибольшей степени свойственно Киприану Карфагенскому (см., напр.: Castagna L. Vecchiaia e morte del mondo in Lucrezio, Seneca e San Cipriano//Seneca e i cristiani/Ed. A. P. Martina. Mil., 2001. P. 239-264; ср.: Ps.-Cypr. De laude martyrii. 13). Кроме того, казни М. нередко помещают в контекст «кровавых зрелищ», популярных в Римской империи,- публичных казней, гладиаторских боев и сражений с дикими животными (см., напр.: Kyle. 1998). Прор. Даниил во рву львином. Роспись в катакомбах святых Марцеллина и Петра на Виа-Лабикана в Риме. 2-я пол. IV в. Согласно др. версии, идея мученичества зародилась в иудаизме во время религ. преследований иудеев при селевкидском царе Антиохе IV Епифане (175-164 гг. до Р. Х; напр.: Boyarin. 1999. P. 94-96, 115-118). По мнению У. Келлермана, комплекс мученических мотивов, связанных со страданиями праведников, существовал в межзаветной и иудео-эллинистической лит-ре I-II вв.

http://pravenc.ru/text/2564422.html

Exhibition dedicated to New Martyr Alexander Schmorell opens in Bavaria/Православие.Ru Exhibition dedicated to New Martyr Alexander Schmorell opens in Bavaria Munich, November 28, 2013 The mobile exhibition " Alexander Schmorell—the Russian soul of " White rose " , organized by the Munich " Der Weiße Rose Stiftung e.V " foundation, has opened in the Bavarian State Library (die Bayerische Staatsbibliothek), reports the library " s website. Six exhibition stands relate the life of one of the members of the anti-fascist students " resistance group Alexander Schmorell (1917-1943), who was canonized in 2012 by the Russian Orthodox Church outside of Russia. The exhibition is timed to coincide with the forthcoming launching of a book by an author from Orenburg, Igor Khramov, The Russian Soul of the White Rose , translated into German in the Helios-Verlag publishing house. The new publication was to be launched in the evening of November 29 in one of the library " s reading halls. This year, the 70th anniversary of the execution of St. Alexander Schmorell, a student of the University of Munich and native of Orenburg, is commemorated. The director general of the Bavarian State Library Dr. Rolf Griebel, first chairwoman of the " White rose " foundation Dr. Hildegard Kronawitter and others are to speak at the book launch. At the book fair that took place in Frankfurt am Main this year, five books about New Martyr Alexander of Munich in Russian and German were launched. Sedmitza.ru 1 декабря 2013 г. ... Предыдущий Следующий Смотри также Evening dedicated to 10th anniversary of the parish of Holy Myrrh-bearing Women in Venice takes place in Moscow Evening dedicated to 10th anniversary of the parish of Holy Myrrh-bearing Women in Venice takes place in Moscow The photo exhibition of works by Vladimir Asmirko in St. Tatiana " s Church was dedicated to the 10th anniversary of the parish in Venice. Launch of the book by Michael Talalai, Inspirer of our peace. The Russian necropolis in Venice, took place there as well. Russians line up for the Romanovs Russians line up for the Romanovs People stood for hours to visit a recent exhibition at the Manezhnaya Square dedicated to the 400th anniversary of the House of Romanov. Book Review: Creation and the Heart of Man Book Review: Creation and the Heart of Man Dostoevsky noted how he felt even in the later nineteenth century that faith had become a lost cause among Western intellectuals, and that the idea of nature, and the presence of God in nature, was next under attack. That war has been a long one and continues. Комментарии Войдите через FaceBook ВКонтакте Яндекс Mail.Ru Google или введите свои данные: © 1999-2015 Православие.Ru При перепечатке ссылка на Православие.Ru обязательна Контактная информация Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/66317.html

Martyr Evilasius at Cyzicus Commemorated on February 6      The Holy Martyrs Evilasius, Fausta and Maximus suffered during the persecution against Christians by the emperor Diocletian in the city of Cyzicus [Mezium], between 305-311. Saint Evilasius was an eighty-year-old pagan priest who was ordered to turn Saint Fausta away from Christ. The girl bravely confessed her faith and was subjected to many cruel tortures. Strengthened by the Lord, she did not feel the pain. They locked her up in a wooden trunk, but the torturers got tired of trying to saw it and burn it in the fire. The holy martyr, and even the trunk, remained unharmed, guarded by divine power. Evilasius was shaken by the manifest power of God, and he believed in the Savior, delaring that he was also a Christian. The eparch Maximus was sent to investigate the matter for the emperor, and he began to torture the old man who had come to believe in Christ. Evilasius turned to Saint Fausta and asked her to pray for him, after which he bravely endured the tortures. They threw Saint Fausta to be eaten by vultures, but the creatures would not touch her. The thirteen-year-old girl was pierced with nails driven into her head and other parts of her body. Finally, they threw her into a boiling cauldron with Saint Evilasius. During this time the martyrs prayed for their torturers. Seeing the faith and endurance of the saints, the eparch Maximus also was converted to Christ, and prayed to God for the forgiveness of his sins. Thrown into the same cauldron in which Saints Fausta and Evilasius suffered, he shared with them the crown of martyrdom. Troparion — Tone 4 Your holy martyr Evilasius, O Lord,/through his suffering has received an incorruptible crown from You, our God./For having Your strength, he laid low his adversaries,/and shattered the powerless boldness of demons./Through his intercessions, save our souls! The Orthodox Church in America 10 февраля 2017 г. Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю: Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/100948.html

Молчаливое пользование «Увещанием» заметно и у свт. Кирилла Александрийского в его сочинении против Юлиана Отступника; Евсевий и Говар знали «Увещание», как сочинение Иустина Мученика . Однако приписываемо оно ему быть не может: 1) стиль отличается от иустиновского чистотою, изяществом, последовательностью; 2) воззрения не имеют специфического иустиновского отпечатка; учение о Логосе встречается между прочим (Ps.-Iust. Martyr. Cohort. ad Graec. 15, 38//PG. T. 6. Col. 272:309) и вовсе не раскрывается Его значение, как принципа Откровения; к философии отношение отрицательное (ibid., 7//PG. T. 6. Col. 256AB); нет и следа теории о возможности постижения некоторых истин и у философов при помощи λγος σπερματικς (cp.: Iust. Martyr. 2 Apol., 13//PG. T. 6. Col. 465BC; р. п.: C. 119); все хорошие мысли объясняются заимствованием из Ветхого Завета; субъектом богоявлений считается Сам Бог, а не Логос (Ps.-Iust. Martyr. Cohort. ad Graec., 31//PG. T. 6. Col. 300A и др.); демоны в воззрениях автора «Увещания» не играют никакой роли: многобожие возникло у людей на основании слов искусителя: «будете, как боги» ( Быт. 3:5 ) (ibid., 21//PG. T. 6. Col. 280AB; cp.: 36:38), боги же языческие сами по себе – ничто, плод фантазий (ibid., 36, 38//PG. T. 6. Col. 305–312), а не демоны; 3) У св. Иустина тон апологий примирительный, тогда как в «Увещании» – полемический. Разные учёные называли разных авторов «Увещания»: Фельтер – Аполлинария Иерапольского (II в.), Дрэзеке – Аполлинария Лаодикийского (еретика IV в.). Но заглавия сочинений этих писателей-епископов: «Об истине» (Иерапольский) и «В защиту (πρ) истины» (Лаодикийский) (Euseb. Hist. eccl. IV, 27//PG. T. 20. Col. 397B; р. п.: C. 186; Sozom. Hist. eccl. V, 18) вовсе не подходят к содержанию «Увещания» (λεγχος); к тому же Аполлинарий Лаодикийский имел в виду Юлиана Отступника, между тем как в «Увещании» на него нет никаких намёков 227 . Отсюда лучше всего признать, что автор «Увещания» неизвестен. Для решения вопроса о времени написания важно установить отношение «Увещания» к «Хронографии» Юлия Африкана 228 (221 г.). Доказывая древность Моисея (Ps.-Iust. Martyr. Cohort. ad Graec., 9//PG. T. 6. Col. 257–261), автор «Увещания» приводит те же синхронизмы, которые имеются и у Ю. Африкана. Является вопрос, кто от кого зависит. Одни учёные стоят за приоритет «Увещания» или общего их источника (Гутшмид), другие – за приоритет Африкана. Последнее предположение вероятнее. Цитата в «Увещании» производит впечатление взятой из вторых рук: в ней упоминаются такие писатели, как Гелланик, Филохор, Кастор, Таллос, у которых речи о Моисее нет, но которые сопоставлены у Африкана с Моисеем по синхронистическим соображениям; а цитата из Полемона приводится с теми истолкованиями, какие излагал Африкан, как слова самого Полемона. При признании зависимости «Увещания» от Ю. Африкана время написания его следует отнести к III веку.

http://azbyka.ru/otechnik/Sergej_Epifano...

339 Примеры таких согласований см. в A. J. Bellinzoni, The Sayings of Jesus in the Writings of Justin Martyr (Leiden, 1967), и в Leslie L. Kline, «Harmonized Sayings of Jesus in the Pseudo–Clementine Homilies and Justin Martyr», Zeitschrift fur die neutestamentlichen Wissenschaft, lxvi (1975), pp. 223–241. Однако дальнейшие предположения о том, что Иустин составил согласования Евангелий, необоснованны; см. Georg Strecker, «Eine Evangelienharmonie bei Justin und Pseudoklemens?» New Testament Studies, xxiv (1978), pp. 297–316. 340 Перечисление небольших соответствий в образе мысли и способе выражения между Иустином и четвертым Евангелием см. в W. von Loewenich,Das Johannes–Verständnis im zweiten Jahrhundert (Giesen, 1932), pp. 39–50, и Ε. F.Oshorn, Justin Martyr (Beitrage zur historische Theologie, xlvii; Tubingen, 1973), 137. С другой стороны, не на всех ученых влияют такие реминисценции; см. J. N. Sanders, The Fourth Gospel in the Early Church (Cambridge, 1943), pp. 27–31, и M. R. Hilmer, «The Gospel of John in the Second Century», Ph.D diss. Harvard University, 1966, pp. 51–73. 342 Некоторые другие см. в L. W. Barnard, Justin Martyr, his Life and Thought(Cambridge, 1967), p. 64. Автор верно замечает: «Неканонический материал, который мы находим у Иустина, довольно незначителен в объеме по сравнению с тем, который согласуется с каноническими Евангелиями. То, что в его трудах так мало легендарного материала, кажется чудом, если мы сравним их с красочными пересказами апокрифических евангелий и даже устных преданий у других Отцов II века». 345 До 1959 г. статуя хранилась в Латеранском музее; в том году, однако, папа Иоанн перенес ее в вестибюль Ватиканской библиотеки. Описание седалища см. в Mingne, Patrologia Latina, cxxvii, cols. 1295 и далее. 346 Так рассказывает Иероним в De viris ill 61, когда перечисляет письменные труды Ипполита. Иероним должен был прочитать проповедь Ипполита (он называет ее «наставлением»), чтобы вспомнить, что в ней Ипполит, по его собственным словам, «говорит в присутствии Оригена »; важно и то, что Ипполит воспользовался случаем, чтобы отметить присутствие Оригена в собрании. Более того, включение некоторых подробностей и комментариев в текст проповеди подсказывает нам, что слова его записывал скорописец. См. Metzger, «Stenography and Church History», Twentieth Century Encyclopedia of Religious Knowledge, ii (Grand Rapids, 1955), pp. 1060 и далее.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/kanon-n...

   001    002    003    004   005     006    007    008    009    010