А когда повелительно глаголет: «Лазаре, гряди вон» ( Иоан. 11, 43 ), и четверодневный мертвец, еще связанный, восстает жив, чего не бывало от начала твари, – это есть знамение Божества. Когда, «утруждся от пути дневного, сидит на источнице» ( Иоан. 4, 6 ), – утруждение свойственно телу. А когда говорит: «приидите ко Мне вси труждающиися и обремененнии, и Аз упокою вы» ( Матф. 11:28 ), это есть дело Божества – врачевать от телесных болезней и трудов, и от душевных бед. Когда крещается от Иоанна «Иже греха не сотвори, ниже обретеся лесть во устех Его» ( 1Петр. 2, 22 ), – за нас совершается очищение тела. А когда повелевает апостолам крестить все народы во имя Отца и Сына и Святого Духа ( Матф. 28, 19 ), сие прилично Божественной Его силе. Когда преклоняет колена и молится как человек, это за нас приносимое исповедание тела. А когда во время преображения Его на горе Петр, Иаков и Иоанн не в состоянии сносить славу и от славы Божества преклоняют на землю и лица и колена ( Матф. 17, 6 ), это есть сила Слова. Когда укрепляет апостолов, говоря: «не убойтеся от убивающих тело, души же не могущих убити» ( Матф. 10, 28 ), это есть сокровенное и твердое утешение Божества. А когда отрекается умереть, это есть болезнь тела. Ибо до преступления Адамова не было ни печали, ни боязни, ни утомления, ни глада, ни смерти. 25) «Аз есмь, – говорит, – путь» для спасаемых, «и живот» для мертвых, «и истина» для убегающих лжи ( Иоан. 14, 6 ). Глаголя «сущим во тме, открыйтеся» (Иса. 49, 9), «Аз есмь свет миру» ( Иоан. 8, 12 ). Ибо во Адама, нареченного Иисусом, облекшись с Адамовыми немощами, кроме греха, – Им привел к Отцу погибшую овцу, «яко овча на заколение веден, и яко агнец пред стригущим его безгласен» (Иса. 53, 7). О Нем пишет Павел: «человек Христос Иисус, давый Себе избавление за нас и за грехи наши» ( 1Тим. 2, 5, 6 ). И в другом месте говорит апостол: «человеком смерть бысть, и человеком жизнь. Якоже бо о Адаме вси умираем, такожде о Христе вси оживем» ( 1Кор. 15, 21, 22 ). И еще в другом месте пишет: «первый человек от земли, перстен: вторый человек...

http://azbyka.ru/otechnik/Afanasij_Velik...

Как же им должно праздновать, о сем далее тако продолжал Господь Бог: рцы ко всему сонму, или собранию сынов Израилевых, глаголя: в десятый день месяца сего да возмет кийждо овча по домам отечеств, по домам, в которых старейшины, управляющие ими, имеются, кийждо овча по дому, на всякий дом по овчаши. Аще же мало их, то есть, людей есть в дому, яко не довольным быти на овча, чтобы свободно в один раз съесть его, хозяин дома да возмет с собою соседа ближняго своего по числу душ: кийждо хозяин доволное число людей себе сочтет на овча. Овча же да будет совершенно, тучно, а не сухо, здорово, а не болезненно; мужеск пол, непорочно, чисто, еще без смешения, и единолетно будет вам, от агнец и от козлищ приимете. И по отделении от стада будет вам соблюдено даже до четвертаго надесять дне месяца сего: и заколют то все множество собора сынов Израилевых к вечеру, заколют в каждом семействе свое овча. И приимут от крове, и, обмакнув в оную кисть из травы оссопа сделанную, помажут на обою подвою, или косяках дверей, и на прагах в домех, в нихже собравшись снедят тое. И снедят мяса в нощи той печена огнем, и опресноки, неквашеные хлебы в знак скорого исхода, с горьким зелием или травою в память горестного рабства снедят. Не снесте от них сурово, сыро, ниже варено в воде, могущее на части разделиться, но целое печеное огнем, главу с ногами и со утробою. Притом ничего не оставите от него до утрия, и кости не сокрушите от него: а все останки от него оставшиеся до утра огнем сожжете, дабы не могли быть обращены на какое-нибудь обыкновенное, кольми паче идолопоклонническое употребление. Сице снесте е: чресла ваша препоясана, и сапози ваши на ногах ваших, и жезлы ваши в руках ваших, яко ко исходу из Египта совсем уже готовые: и снесте е со тщанием, скоро, как бы поспешая выйти: пасха есть Господня. Сие есть избавление ваше. Пасха бо значит мимохождение. Мимо идет домов ваших гнев Мой, Египтян поразит имеющий. Ибо пройду Аз всю землю Египетскую сея нощи, и через Ангела Моего убию всякаго первенца в земли Египетстей, от человека до скота, и во всех бозех Египетских сотворю отмщение, докажу, что они суетны суть и избавлять от бед почитающих их не могут, и яко Аз Господь наказуя и спасая.

http://azbyka.ru/otechnik/Mihail_Desnick...

48. 1419 г. августа 12. Послание митрополита Фотия псковскому духовенству с наставлениями о совершении различных церковных служб Из синодальной рукописи 562, л. 417–422. Издано было преосвящ. Макарием в Ист. Русс. Церкви т. IV, стр. 377–382, по сокращенному списку, находящемуся в сборнике Румянц. Музея 358, л. 380–385; разночтения этого списки означены здесь буквой Р. Послание Фотия митрополита во Псков: устав о литургии и всякой службе Благословение Фотия, митрополита киевского и всея Руси, в Псков собору святой Троицы и всему священническому чину. Что с веча 1977 пишете к нашему смирению о неведомых божественных таин и о прочих 1978 , и о семь благодарю ваше священство 1979 , понеже убо преже вразумеваете велико Божье священничество: идеже бо священник священно совершает, тамо и ангели желают приникнуть. И что, сынове, первое пишете ми, вопрос имея о 1980 святых божественных агнцах: по обычному благословлению от настоятеля, приходит иерей купно с диаконом пред святым жертвенником 1981 , и дискос 1982 убо поставляет от левой страны, а святой потир 1983 от десной страны, якоже по чину их 1984 , и прочая. И творят по три поклоны пред святой проскомидией, глаголюще к себе 1985 : «искупил ны еси от клятвы законной». 1986 Таже поп рчет 1987 : «Благословен Бог наш всегда и ныне и присно и в веки», и приемлет в десную руку святое копье, в левую же руку просфору 1988 и знаменает трижды просфору с копьем 1989 , глаголя: «в споминание Господа и Бога Спаса нашего Иисуса Христа». И абие вонзит 1990 копье от левой страны просфоры и пререзает от себя к верху по левой стране, глаголя сия 1991 : «яко овча на заколение ведеся»; на десной же стране режет 1992 глаголя 1993 : «и яко агнец прямо стригущему его безгласен, тако не отверзает» 1994 ; на горней же стране, глаголя 1995 : «в смирении суд его взятся»; на дольней же стране, глаголя 1996 : «род же его кто исповесть» 1997 ; выимая же глаголет: «яко вземлется от земли живот его»; и полагает его възнак на святом дискосе, и пререзает его священник крестообразно, глаголя: «жрется агнец Божий, вземляй грехи мира, за мирской живот и спасение», и превращает его ниц, аще несть тепл, якоже преже рехом, и не прободает же убо 1998 его, но приемлет другую просфору, а не глаголет: «Благословен Бог наш», но 1999 : «в споминание Господа Бога Спаса нашего Иисус Христа» 3-жды, и глаголет сие 2000 и с копием 2001 убо 2002 , и по сем глаголет режа 2003 : «яко овча на заколение ведеся» и прочее, якоже преже рекохом 2004 , и не прободает же сего 2005 , но токмо пререзает 2006 , глаголя сия: «жрется агнец Божий».

http://azbyka.ru/otechnik/Aleksej_Pavlov...

Палея л. 102 Златоструй 94 слово (рукоп. Солов. библ. 260) «Исаак, видя нож в руку отца своего, смотряше – и рече Исаак отцу своему Аврааму: „повежь мне честный отче, аще хочеши овчати, да скоро теку во стадо, приведу ти, аще ли разумееши богоприятне быти жертве твоей, поклони главу мою, и мною сотвори жертву Богови“. Авраам же разгореся естеством любве, противу сему отвеща, глаголя: „поведаю ти, чадо мое возлюбленное. Владычне изволение есть: Бог просит тебе на жертву, чадо, по Своей Ему воли, а не аз сего хощу; веси бо, како люблю тя, чадо! како ли, чадо, узрю слезы матери твоея? Сам же како подоиму плачь тебе ради, чадо? Паки же аще ослушаюся повеления Владычня, то облишен буду великия его милости и великих его обещаний; оже (?) мною благословения обеща. Что сотворю сему, чадо? Никакоже не ведый, что сотворити ми, чадо!.. Не добрее ли Ему принести тя на жертву чадо: давый бо своей матери телец, дати ми тя имать опять жива, чадо, и ныне же от мертвых мощно есть Господеви воставити тя“». (После сего в Палее следует толкование с обличением жидовина). «Исаак же рече: „о, предобрый мой отче! Добрей ти послушати изволения Владычня и сотворити хотение Его, отче, и простри на мя руце свои, отче, аз же прииму узы“...» «Исаак с благобоязненным сердцем отвеща своему отцу, глаголя, „что ради огнь гнетиши, честный отче, не суща заколаему? Повеждь ми свою мысль, честный отче! Аще хощеши овча ти, скоро теку в стадо и приведу ти; аще разумееши богоприятне быти жртве твоей, поклоню главу мою и мною сотвориши жртву“. Авраам же противу сему ответа, глаголя: „поведаю ли ти, чадо, Владычнее изволение? – Бог тебе просит на жртву от Своея Ему воля, а не аз. Веси бо, чадо, како тя люблю и трепещет ми сердце навести на тя нож овец! И что створити ми тяжко? Аще принесу тя на жртву Богу, како имам видети слезы матерня ти? И горький плачь како подыму? Аще ли паки преслушаю Владычня повеления, облихуюся великыя Его любве! И что сему створю, никакоже не веде. Добрее ми принести тя в жртву! Давый своей матери телец, дати ми имать и тебе жива, от мертвых бо вставити тя мощен есть Бог“. Тогда Исаак послуша и укрепи старость отца своего, глас добре рече: „послушаю ти изволения и створю повеление: простру руце свои и узу прииму“».

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/tolkova...

Слава Тебе, Пастырю Добрый, заблуждшее овча взыскати восхотевый; слава Тебе, Сыне Единородный, понести тое на рамех пришедый. Слава Тебе, Милосте Безмерная, к человеком падшим долу низшедый; слава Тебе, Любы Неизреченная, люди отчаянныя паки горе возведый. Слава Тебе, руки ослабленныя нищим укрепляяй; слава Тебе, колена разслабленныя убогим исцеляяй. Слава Тебе, пустыню жаждущую яко Ливан возвеселивый; слава Тебе, пустыню Иорданову, яко Кармил произрастивый. Слава Тебе, Милостиве, яко льна курящася не угасиши; слава Тебе, Долготерпеливе, яко трости сокрушенныя не погубляеши. Слава Тебе, взыскати и спасти погибшия пришедый; слава Тебе, Адама отриновеннаго призвати восхотевый. Слава тебе, Сыне Божий, во Иордане крестивыйся и весь мир просвещей, слава Тебе. Кондак 4. Бурею помышлений сумнительных исполнен бысть Предтеча, Христе Царю, егда Ты, яко человек на реку пришел еси и рабское крещение от него прияти восхотел еси, глаголя: простри руку твою и прикоснися верху Моему и ужас весь оттряси, совершая повеленное. Трепетен бысть тогда Предтеча и возопи, глаголя: Что к рабу пришел еси, скверны не имый, Господи? Что ми повелеваеши, якоже выше мене? Высоты небесныя никакоже изследих звезд число, ниже землю николиже измерих. Како крещу Носящаго горстию тварь? Како просветит светильник Света? Како руку положит раб на Владыку? Аз требую Тобою креститися, да воспою Тебе: Аллилуиа. Икос 4. Слыша Человеколюбец Господь смиренных Предтечевых глагол высоту и видев страх его, рече к нему: добре, о Иоанне, яко благоговееши предо Мною, обаче остави ныне и отложи боязнь твою, должен еси послужити Ми, тако бо подобает нам исполнити всяку правду, да во Мне человеков очистятся греси. Сему человеколюбному слову Твоему внемлюще, с любовию вопием Тебе сице: Слава Тебе, Христе, Свете истинный, яко милость и истина о тебе сретостеся; слава Тебе, Царю правды, яко правда и мир о тебе облобызастася.

http://azbyka.ru/molitvoslov/akafist-bog...

И дует священник на уста его, на чело, и на перси, глаголя: Изжени из него всякаго лукаваго и нечистаго духа, сокрытаго и гнездящагося в сердце его. И глаголет сие трижды. Духа прелести, духа лукавства, духа идолослужения, и всякаго лихоимства, духа лжи и всякия нечистоты, действуемыя по научению диаволю: и сотвори его овча словесное святаго стада Христа Твоего, уд честен церкве твоея, сына и наследника Царствия Твоего: да по заповедем твоим жительствовав, и сохранив печать нерушимую, и соблюд ризу нескверную, получит блаженства святых во Царствии Твоем. Возгласно: Благодатию и щедротами, и человеколюбием Единороднаго Сына Твоего, с Нимже благословен еси с Пресвятым, и Благим, и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков, аминь. И совлечену и отрешену крещаемому, обращает его священник на запад, горе руце имуща, и глаголет: Отрицаеши ли ся сатаны, и всех дел его, и всех аггел его, и всего служения его, и всея гордыни его? И отвещает оглашенный, или восприемник его, аще есть крещаемый варвар, или отроча, и глаголет: Отрицаюся. Паки священник глаголет второе: Отрицаеши ли ся сатаны, и всех дел его, и всех аггел его, и всего служения его, и всея гордыни его? И отвещает: Отрицаюся. Паки глаголет священник третие: Отрицаеши ли ся сатаны, и всех дел его, и всех аггел его, и всего служения его, и всея гордыни его? И отвещает: Отрицаюся. Вопрошает паки священник крещаемаго: Отреклся ли еси сатаны? И отвещает оглашенный, или восприемник его: Отрекохся. Паки вопрошает священник: Отреклся ли еси сатаны? И отвещает: Отрекохся. Паки вопрошает священник третие: Отреклся ли еси сатаны? И отвещает: Отрекохся. Таже глаголет священник: И дуни, и плюни на него. И сие сотворшу, обращает его священник к востоку, доле руце имуща, и глаголет ему священник: Сочетаваеши ли ся Христу? И отвещает оглашенный, или восприемник, глаголя: Сочетаваюся.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Втораяже частица приносится в честь и память святых всех пророк [и праведных] занеже и тии о всем смотрении Христове, предвозвещением послужиша, прорекше о рождении, о крещении, и како проповедь и чюдеса творяше, о страданииже и о воскресении из мертвых, и о вознесении на небеса с плотию, и о сошествии Святаго Духа. И о рождении убо его и о крещении давид во псалмех предрече, сице глаголя, мати сион 478 речет человек, и человек родися внем, и той основа и вышний. О крещении же, глас Господень на водах 479 , Бог славы возгреме, Господь наводах многих. И паки инде: видеша тя воды Боже, видешатя воды, и убояшася. О проповеди же и о чюдесех, богогласный исайа провозгласи, сице глаголя, Дух Господень на мне 480 , егоже ради помаза мя, благовестити нищим посла мя, исцелите сокрушенныя сердцем, проповедати плененым прощение, и слепым прозрение. О чюдесехже, сице глаголаше, тогда отверзутся очи слепых 481 , и уши глухих услышат. Тогда скочит хромый яко елень, и ясен будет язык гугнивых. О страдании же, тойже исайа глаголет 482 , сей убо язвен бысть грехов ради наших, и мучен бысть беззаконий ради наших. И паки: яко овча на заколение ведеся, и яко агнец пред стригущим его безгласен. И паки: о беззаконии людей моих прииде на смерть. О воскресении же, ин паки глаголаше 483 , идем, и обратися ко Господу богу нашему: яко той поби ны, и исцелит ны по двою дню, в день третей воскреснем, и живи будем пред ним. О вознесении же на небеса, паки давид глаголет, взыде Бог в воскликновении Господь во гласе трубнем. И ин паки: и станета нозе его в день он нагоре елеонствей. О сошествии же Святаго Духа, иоильсице глаголаше, и будет посем, излию от Духа моего на всяку плоть, ипрорекут сынове ваши, и дщери ваши. Третияже частица приносится в честь и память святых апостол, понеже 484 слуги и самовидци бывшии словесе, яко же иоанн в соборных посланиих пишет: еже бе и сперва, еже слышахом, еже видехом очима нашима, еже узрехом, и руки нашя осязаша о словеси животнем. И яко первии приимници Святаго Духа, посовершении смотрения Христова бывше 485 .

http://azbyka.ru/otechnik/bogoslovie/skr...

Глас 5 Суббота В субботу вечера, на малей вечерни на Господи, воззвах: поставим стихов 4 и поем стихиры воскресны осмогласника 3, повторяюще 1-ю, глас 5: Стих: От стражи утренния до нощи, от стражи утренния, да уповает Израиль на Господа. Честным Твоим Крестом, Христе, диавола посрамил еси, и Воскресением Твоим жало греховное притупил еси, и спасл еси ны от врат смертных: славим Тя, Единородне. Воскресение даяй роду человеческому, яко овча на заколение ведеся, устрашишася сего князи адстии, и взяшася врата плачевная. Вниде бо Царь Славы Христос, глаголя сущим во узах, изыдите, и сущим во тьме, открыйтеся. Велие чудо, невидимых Содетель, за человеколюбие плотию пострадав, воскресе, Безсмертный. Приидите отечествия язык, Тому поклонимся: благоутробием бо Его от прелести избавльшеся, в триех ипостасех единаго Бога пети навыкохом. Слава, и ныне: Богородичен: Боголепную и честную Отроковицу почтим, Пречестную Херувимов: Содетель бо всех вочеловечитися восхотевый, в Тую вселися неизреченно. О, странных вещей, и преславных таинств! Кто не удивится о сем внушивый, яко Бог Человек бывает, и преложение в Нем не бе? И девства врата пройде, и умаление в Нем не оставися, якоже пророк глаголет: человек сия не пройдет когда, токмо един Господь Бог Израилев, имеяй велию милость. Таже, Свете тихий: Посем прокимен: Господь воцарися: трижды. Стих: Облечеся Господь в силу, и препоясася. Таже, Сподоби, Господи, в вечер сей: Иерей же ектении не глаголет, но поем на стиховне стихиру воскресну, глас 5: Тебе воплощеннаго Спаса Христа, и Небес не разлучившася, во гласех пений величаем, яко Крест и смерть приял еси за род наш, яко Человеколюбец Господь, испровергий адова врата, тридневно воскресл еси, спасая души наша. Ины стихиры подобны Пресвятей Богородице, глас 5: Подобен: Радуйся постником:

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Скачать epub pdf Вторник В понедельник вечера На Господи воззвах: поставим стихов 6, и поем стихиры праздника 3: и минеи 3. Стихиры праздника, глас 5. Подобен: Радуйся постников: Усты и душею и умом, от персти Зиждительски и плюновения, очес зеницы Давшаго, и общее просвещение, иже прежде слепый исповедаше, тварем всемирнаго Смотрителя и Строителя, за милосердие токмо создания вочеловечившагося, и проповедаше яко Бога Всесильнаго. Егоже книжницы завистию, и еже к ним беседование, отнюд не могуще зрети, слепотствующе множае, изгнана от соборища судят, иногда зеницы Давшаго слепому душевныя и телесныя. Победу добльствия слепый на видящих до конца взят: ибо Содетеля сего и Создателя всех и слепый сый узре, видев воочевление создавшееся от плюновения, и сим единем познавый Просветившаго, и Сына Божия, и Владыку всемирнаго: егоже видяще зависти злобою ослепляеми весьма не видеша. И тако сия многосугубо видяще, от сего чудес действия преславная единеми глаголы. Сомнителен книжником слепым, воочивыйся прежде слепый сый, явися, яко негли никакоже видя: но ложно еже зрети Спаса ради притворяяйся, ослеплятися хотящым, помраченьми писмене, в нихже сияет сладкое воистинну Солнце, субботодействие обновляяй, соделавый мне, иже сеновное сего светодеяй, и покровение вземляй, и свет иже в сих прежде слепым подаде: и ныне зряще, Светоподателя мирови проповедует. Слава, и ныне: глас 8: Правды Солнце мысленное Христе Боже, из утробы света лишеннаго, Твоим пречистым прикосновением просветившее обоюду, и наши очи душевныя озарившее, сыны дне покажи, да верою вопием Ти: многое Твое и неизреченное, еже на нас благоутробие, Человеколюбче слава Тебе. На стиховне стихиры, глас 5: Воскресение даяй роду человеческому, яко овча на заколение ведеся: устрашишася сего князи адстии, и взяшася врата плачевная. Вниде бо Царь славы Христос, глаголя сущым во узах, изыдите: и сущым во тьме, открыйтеся.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу. Тропарь:  Христос воскресе:   единожды. Тропарь:  Христос воскрес из мертвых: И ныне и присно и во веки веков. Аминь. И ныне, и всегда, и во веки веков. Аминь. Тропарь:  Христос воскресе:   единожды. Тропарь:  Христос воскрес из мертвых: Таже настоятель: Христос воскресе из мертвых,/смертию смерть поправ. Затем предстоятель поет громким голосом: Христос воскрес из мертвых,/смертию смерть поправ. И мы конец: И сущим во гробех живот даровав. Хор: И тем, кто в гробницах, жизнь даровав. Таже ектениа великая от диакона: Миром Господу помолимся. Подобает ведати, яко по внегда начати иерею, кадит святую трапезу по обычаю и весь олтарь, вечер, на Господи воззвах:  на Утрени, в начале канона исходит и кадит храм и лики и братию по обыкновенному чину. Затем ектения великая: В мире Господу помолимся:  и прочее. Хор: Аминь. На Господи воззвах: поставим стихов 6. И поем стихиры воскресны 3, глас 5. На «Господи воззвах:» стихиры на 6. Стихиры воскресные, глас 5 Стих:  Аще беззакония назриши, Господи, Господи, кто постоит? Яко у Тебе очищение есть. Стих:  Если Ты будешь замечать беззакония, Господи, Господи, кто устоит? Ибо у Тебя умилостивление. Честным Твоим Крестом, Христе,/диавола посрамил еси,/и Воскресением Твоим жало греховное притупил еси,/и спасл еси ны от врат смертных:/славим Тя, Единородне. Священным Своим Крестом, Христе,/Ты диавола посрамил,/и воскресением Своим жало греха притупил/и спас нас от врат смерти./Прославляем Тебя, Единородный. Стих:  Имене ради Твоего потерпех Тя, Господи, потерпе душа моя в слово Твое, упова душа моя на Господа. Стих:  Ради имени Твоего я ожидал Тебя, Господи, положилась душа моя на слово Твоё, уповала душа моя на Господа. Воскресение даяй роду человеческому,/яко овча на заколение ведеся,/устрашишася сего князи адстии,/и взяшася врата плачевная./Вниде бо Царь славы Христос,/глаголя сущим во узах, изыдите:/и сущим во тьме, открыйтеся.

http://azbyka.ru/bogosluzhenie/chetverg-...

   001    002    003    004    005    006    007   008     009    010