л. 31. и доказательства (что мы узнали с прегорькою сердца болезнию), однако ж и то видим, что не вси и не во многих странах таковыи обретаются и что и таковые суеверные веруемыми чудесами ложными уловляются только к некоему празднолюбию и бешеному радованию, а в подвластие и обладание за то веруемое не отдают себя, разве долгим временем 115 , после прельщения прадедов правнуки их или праправнуки не престающим и от младых ногтей приемлемых слухом уловляеми подадутся, а не в полчетверта года же то да и в невеликом мира пространстве то зделается. 5. В той же главе, стих 16, 17, 18, яко великое и страшное бедство, которое имеет Антихрист непослушным себя и не имеющим на деснице своей или на челе характира, или начертания его, Апокалипсис 116 прорицает, что тако// л. 31 об. не начертанным от него не вольно будет ни продавать, ни куповать, а зде двое примечать надлежит. Первое: как мощно в полчетверта года мало не весь мир так прелстить и усвоить себе, чтоб безчисленное народов множество, кроме немногих некиих, приняли на себе и начертание онаго лестца (а что начертание – нам ныне не дело показывать), а неначертанным отнять свободу в продажи и в покупках? Второе: какова бы то страшная беда была, что некии, которыи прелестнику оному не покорились, не имели бы свободы продавать и куповать только чрез полчетверта года? 6. Там же в стихе 18 означает Дух Святый имя, или звание Антихристово содержащимся в нем числом 666 и возбуждает к прилежному разсуждению и исканию того, глаголя: «Мудрость есть: иже имать ум, да почтет число зверино» и проч. Да какая ж кому нужда по числу, кому нужда по числу тому приискивать// л. 32. имяни Антихристова, если он не болше полчетверта года бесится будет? Искание имени его не для чего другаго подобно есть, только для опасения, чтоб губителя онаго, многими характирами означаемаго, еще и от нарочитаго звания его мощно познавать и, познавая, от пагубной его прелести спасатся. Если же он только полчетверта года пошевелится, то какой страх понуждает так много характиров его собирать, в том числе и число имяни его угадывать да еще все то делать издалече многими до прихода его летами? Покамест кто характиры его разсмотрит и по означенному числу имя приберет, а полчетверта года прибежит и Антихрист изчезнет. Хотя бы и весь мир прелщен был в толь малом времяни (чему нелзя статся), однако же по прошествии полчетверта года весь мир бы опамятовался, видя, что властитель тот, на котораго яко на Бога надежды//

http://azbyka.ru/otechnik/Feofan_Prokopo...

Слава: Источник жизни сый, Владыко, в мужестве Божественнем, окованныя изводя рабы Твоя, яже к Тебе верно отшедшия, в пищи райстей всели. И ныне: В землю возвратихомся, преступивше Божию заповедь; Тебе же ради, Дево, на небеса от земли вознесохомся, тлю смертную оттрясше. Господи, помилуй (трижды). Слава и ныне. Кондак, глас 8-й Со святыми упокой, Христе, души раб Твоих, идеже несть болезнь, ни печаль, ни воздыхание, но жизнь безконечная. Икос Сам един еси Безсмертный, сотворивый и создавый человека; земнии убо от земли создахомся и в землю туюжде пойдем, якоже повелел еси создавый мя и рекий ми: яко земля еси и в землю отыдеши, аможе вси человецы пойдем, надгробное рыдание творяще песнь: аллилуия, аллилуия, аллилуия. Песнь 7 Ирмос: Росодательну убо пещь содела Ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие, мучителя увеща вопити: благословен еси, Боже отец наших. Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев. Избавльшиися Твоею кровию мученицы перваго преступления, окропившеся же своею кровию, прообразуют яве Твое заколение; благословен еси, Боже отец наших. Покой, Господи, души усопших раб Твоих. Свирепеющую пещь умертвил еси, Слове Живоначальнейший, в вере же Твоей усопшия приими, Тебе поющия, Христе, и глаголющия: благословен еси Бог отец наших. Слава: Воодушив мя, человека, вдохновением Божественным, Богоначальнейший Владыко, преставленныя Царствия Твоего сподоби, пети Тебе, Спасе: благословен Бог отец наших. И ныне: Превышши всех тварей, Пренепорочная, была еси, заченши Бога, сокрушившаго смертная врата, и вереи 37 стершаго. Темже Тя, Чистая, песнословим, вернии, яко Богоматерь. Песнь 8 Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси, и праведнаго жертву водою попалил еси: вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети. Тя превозносим во вся веки. Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев. Крепко подвиги показующе, победы венцы приясте, мученицы страстотерпцы, Христови зовуще: Тя превозносим, Господа, во веки. Покой, Господи, души усопших раб Твоих. Священно верныя, житейская оставльшия и к Тебе, Владыце, отлучившияся, приими кротко и упокой, яко милосерд, Тя превозносящих Господа во веки.

http://azbyka.ru/otechnik/Feofan_Nikejsk...

Слава: Молебный глас мой услыши, Боже Триипостасне, и учини душу преставленныя в недрех Авраамлих, Избавителю. И ныне: Ты, Пречистая Богородице, Егоже без искуса мужеска заченши родила еси, моли Сына Твоего подати покой рабе Твоей преставленней, имярек. Песнь 3 Ирмос: Небеснаго круга Верхотворче, Господи, и Церкве Зиждителю, Ты мене утверди в любви Твоей, желаний краю, верных утверждение, Едине Человеколюбче. Покой, Господи, душу усопшия рабы Твоея. В месте злачне, в месте покойне, идеже лицы святых веселятся, душу рабы Твоея преставленныя покой, Христе, Едине Милостиве. Покой, Господи, душу усопшия рабы Твоея. Идеже лицы святых, тамо вчини, Владыко, послужившую Тебе всем сердцем и воздвигшую иго Твое на рамо свое, яко Един Владыка живота и смерти. Слава: Небесный Отче Вседержителю, и Сыне Единородный, и Душе Святый Исходный, презри умершия согрешения, и в Церкви первенец всели ю, славити Тя со всеми угождшими Тебе. И ныне: Яко Мати Святая Пресвятаго Бога, Владычице всяческих, Марие Богородице, со всеми святыми Сего моли душу покоити рабы Твоея, имярек, в небесных селениих. Господи, помилуй (Трижды) Седален, глас 5-й Покой, Спасе наш, с праведными рабу Твою, и сию всели во дворы Твоя, якоже есть писано, презирая, яко благ, прегрешения ея вольная и невольная, и вся яже в ведении и не в ведении, Человеколюбче. Слава, и ныне, Богородичен: От Девы возсиявый миру, Христе Боже, сыны света Тою показавый, помилуй нас. Песнь 4 Ирмос: Услышах, Господи, смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя и прославих Твое Божество. Покой, Господи, душу усопшия рабы Твоея. Сошедый в преисподняя, Христе, совоздвигл еси умершия вся, и преставльшуюся от нас покой, Спасе, яко щедр. Покой, Господи, душу усопшия рабы Твоея. Никтоже без греха есть, токмо Ты Един, Владыко, сего ради преставленней и грехи остави, и в рай тую всели. Слава: Услыши, Троице Святая, гласы молебныя, приносимыя Тебе в церкви о усопшей, и Богоначальным Твоим светом озари душу, омраченную суетными привержении. И ныне: Родила еси, Пречистая, без мужеска семене, Бога совершенна и Человека совершенна, вземлющаго грехи наша, Дево. Того моли, Госпоже, преставльшейся рабе Твоей подати покой.

http://azbyka.ru/otechnik/Feofan_Nikejsk...

Наипаче омый мя от беззакония моего, и от греха моего очисти мя. Яко беззаконие мое аз знаю, и грех мой предо мною есть выну. Тебе единому согреших и лукавое пред Тобою сотворих, яко да оправдишися во словесех Твоих и победиши, внегда судити Ти. Се бо, в беззакониих зачат есмь, и во гресех роди мя мати моя. Се бо, истину возлюбил еси, безвестная и тайная премудрости Твоея явил ми еси. Окропиши мя иссопом, и очищуся, омыеши мя, и паче снега убелюся. Слуху моему даси радость и веселие, возрадуются кости смиренныя. Отврати лице Твое от грех моих, и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица Твоего, и Духа Твоего Святаго не отыми от мене. Воздаждь ми радость спасения Твоего и Духом владычним утверди мя. Научу беззаконныя путем Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся. Избави мя от кровей, Боже, Боже спасения моего, возрадуется язык мой правде Твоей. Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою. Яко аще бы восхотел еси жертвы, дал бых убо, всесожжения не благоволиши. Жертва Богу дух сокрушен, сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит. Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския. Тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожегаемая, тогда возложат на олтарь Твой тельцы. И читаем канон. После канона читаем Окончание общее для всех заупокойных канонов . Канон, глас 1-й Начало канона, общее для всех заупокойных канонов. Егоже краегранесие : «Верою усопшим первую песнь приношаю» Песнь 1 Ирмос: Твоя победительная десница боголепно в крепости прославися: та бо, Безсмертне, яко всемогущая, противныя сотре, израильтяном путь глубины новосоделавшая. Припев: Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев (поклон). Врата смерти и вереи, Твоею смертию сокрушил еси, Безсмертне, врата отверзи Владыко, паче ума, безсмертия усопшим, молитвами страстотерпец Твоих. Покой, Господи, души усопших раб Твоих (поклон) 23 . Да Божественнаго живота сподобимся, сошел еси к смерти, тоя же испроверг сокровища, нас оттуду извлекл еси: ныне же, Жизнодавче, преставленныя упокой.

http://azbyka.ru/otechnik/Feofan_Nikejsk...

И ныне: Иже естеством Содетель, содетельствуется в ложеснах Твоих, полный, яко Бог, истощавается, Всенепорочная: един Безсмертный, за всех спасение умирает смертию. Господи, помилуй (трижды). Слава и ныне. Кондак, глас 8-й Со святыми упокой, Христе, души раб Твоих, идеже несть болезнь, ни печаль, ни воздыхание, но жизнь безконечная. Икос Сам един еси Безсмертный, сотворивый и создавый человека; земнии убо от земли создахомся и в землю туюжде пойдем, якоже повелел еси создавый мя и рекий ми: яко земля еси и в землю отыдеши, аможе вси человецы пойдем, надгробное рыдание творяще песнь: аллилуия, аллилуия, аллилуия. Песнь 7 Ирмос: Отроцы еврейстии в пещи попраша пламень дерзновенно и на росу огнь преложиша, вопиюще: благословен еси, Господи Боже, во веки. Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев. Все желание мучеников простреся ко единому Владыце, любовию Тому соединяемое, и поющее: благословен еси, Господи Боже, во веки. Покой, Господи, души усопших раб Твоих. Подаеши верою преставльшимся светлость Божественнаго Царствия, нетления одежду даруяй вопиющим: благословен еси, Господи Боже, во веки. Слава: Исполни радости и веселия яже преставил еси рабы Твоя, Щедре, сподобивый их взывати Тебе и пети: благословен еси, Господи Боже, во веки. И ныне: Разрешая Евину клятву, в пренепорочную вселился еси Деву, благословения источник источая вопиющим: благословен, Пречистая, Плод Твоего чрева. Песнь 8 Ирмос: Мусикийским органом 40 согласующим и людем безчисленным, покланяющимся образу в Деире, три отроцы не повинувшеся, Господа воспеваху и славословляху во вся веки. Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев. Земленыя подвиги прошедше, небесныя прияша венцы мученицы истиннии, вопиюще Ти непрестанно: Господа пойте и превозносите Его во вся веки. Покой, Господи, души усопших раб Твоих. Сошед в ров преисподнейший, иже во гробех живущия воскресил еси живоначальною дланию и подал еси рабом Твоим, верою прежде усопшим покой, Щедре. Слава: Яко источник жизни присносущныя, яко сладости сый поток, рабы Твоя, благочестно к Тебе преставленныя сподоби пети и славословити Тя во вся веки.

http://azbyka.ru/otechnik/Feofan_Nikejsk...

Песнь 7 Ирмос: В пещи огненней песнословцы спасый отроки, благословен Бог отец наших. Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев. Ныне неприступнаго света насытитися подаждь, Спасе, преставленым, мольбами страстотерпец Твоих. Покой, Господи, души усопших раб Твоих. В Церкви первенец, Христе, в вере скончавшихся, Щедре, сопричти. Слава: Украшены одеждами нетления Твоя рабы, преставленыя к Тебе, Спасе, упокой. И ныне: Ток смертнаго существа отсекла еси, Пречистая, жизнь без семене заченши, Всенепорочная. Песнь 8 Ирмос: Из Отца прежде век рожденнаго Сына и Бога и в последняя лета воплощеннаго от Девы Матере, священницы пойте, людие превозносите во вся веки. Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев. Иже святых мученик подвиги приемый и тех ради упокояяй в вере Твоей усопшия, Тебе, Спасе, поем, и превозносим во вся веки. Покой, Господи, души усопших раб Твоих. Премирныя Твоея славы сиянием озарятися яже от нас преставленыя сподоби, яко благоутробен, Тебе, Спасе, поющия и превозносящия во вся веки. Слава: С лики святых, ихже преставил еси, учини, и Аврааму в недрех с Лазарем причти Тебе, Спасе, поющих, и превозносящих во вся веки. И ныне: Украшена добротою чистоты, Дево Мати, добротворнаго благолепия жилище бывши; темже Тя поем и превозносим Чистую во вся веки. Песнь 9 Ирмос: Тя, паче ума и словесе Матерь Божию, в лето Безлетнаго неизреченно рождшую, вернии единомудренно величаем. Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев. Страданий священных мученицы, воздаяния приемше, даровати Тя ныне молят, верою преставленым, Спасе, ослабление. Покой, Господи, души усопших раб Твоих. Умерщвление претерпел еси, Едине Спасе Безсмертне, иже воскресение мертвым подая, яко благоутробен, и безсмертия светлость. Слава: Исправил еси нас, падших в смерть, и на живот вечный надеятися научил еси, егоже улучити Твоим рабом, Спасе, даруй. И ныне: Закона сени преидоша рождеством Твоим, истина возсия, благодать даровася, Богородице; темже Тя величаем. Достойно есть яко воистинну блажити Тя, Богородицу, присноблаженную и пренепорочную и Матерь Бога нашего. Честнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу, Тя величаем (поклон).

http://azbyka.ru/otechnik/Feofan_Nikejsk...

Достойно есть яко воистинну блажити Тя, Богородицу, присноблаженную и пренепорочную и Матерь Бога нашего. Честнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу, Тя величаем (поклон). Окончание общее для всех заупокойных канонов. Канон, глас 3-й Начало канона, общее для всех заупокойных канонов. Песнь 1 Ирмос: Пресекаемое море жезлом древле Израиль пройде, яко по пустыни, и крестообразно яве предуготовляет стези. Сего ради поим во хвалении чудному Богу нашему, яко прославися. Припев: Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев (поклон). Погребением Твоим смерть умертвив, и низложив адово мучительство, на небеса предтеча нам восшедый, страстотерпческий лик совознесл еси. Ныне же души упокой преставленныя к Тебе, Христе. Покой, Господи, души усопших раб Твоих (поклон) 32 . Иже Божественныя мученики укрепляяй, и теми прелесть потребивый, мольбами их, яко Бог , скончавшимся яже о Тебе, Спасе, безсмертие и блаженное наследие улучити благоволи. Слава: За рабы, Владыко, Твою кровь заклався, излиял еси, яко щедр, долг же за них воздая: сего ради, Милосерде, Тебе молим, преставленныя рабы Твоя к Тебе упокой. И ныне: Чистую воспоим Богородицу, Бога рождшую, смертию Своею смерть нашу испровергшаго, жизнь источившаго нестареющуюся, и во веки пребывающее блаженство. Песнь 3 Ирмос: Иже от не сущих вся приведый, словом созидаемая, совершаемая Духом, Вседержителю Вышний, в любви Твоей утверди мене. Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев. Создавый мя от земли, и к земли возвращена окаяннаго обновивый светлее, души усопших упокой молитвами мученик. Покой, Господи, души усопших раб Твоих. Страстотерпец мученик биеньми же и вязаньми, ранами и язвами, умолен бывая, души раб Твоих во святых селениих учини, Щедре. Слава: Избави, Человеколюбче, рабы Твоя геенны, огня же и мрачных селений ада, иже верою, Владыко, усопшия Твоею надеждею. И ныне: Священнейшая, яко Мати Зиждителя твари сущи, смерти разорившаго силу, Богородице Пречистая, и нетление нам даровавшаго.

http://azbyka.ru/otechnik/Feofan_Nikejsk...

Последние слова показывают, что Феофан Начертанный, видимо, не знал о том, что папа Лев не принимал личного участия в заседаниях IV Вселенского собора. Однако символическое уподобление римского папы ветхозаветному пророку, явившемуся заседавшим в Халкидоне епископам, хотя и не отвечает историческим обстоятельствам, ясно демонстрирует представления гимнографа об иерархических отношениях понтифика и собора. Наконец, в финале канона (песнь девятая) содержится резюмирующая характеристика «всеславного» папы Льва как иерарха – своеобразный итог песнопения, где понтифик назван «истинным патриархом», которому принадлежит церковное «первостояние» (в болгарских рукописях XIV в. – «пръвосдалище») как «престола», так и «чина» (в оригинале: «…προεδρεα τε κα θρνοι κα τγματα, Λον πανλβιε…») 30 . Как показывают приведенные цитаты, византийский гимнограф прославлял первоиерарха христианского Запада не только за его выдающуюся роль в борьбе с монофиситами, но также – фактически вопреки 28-му правилу Халкидонского собора – специально подчеркивал верховный статус папы Льва в отношении духовного авторитета и церковно-юридических прерогатив, обусловленных положением преемника «апостольского престола» св. Петра. Это выделяет сочинение Феофана Начертанного как необычное для православной гимнографии произведение, исторические обстоятельства создания которого нуждаются в объяснении. Еще Г.А. Острогорским была предложена интерпретация мотивов византийского иконоборчества, связанных, по мысли исследователя, с христологией монофиситов 31 : отрицание человеческого во Христе влекло неприятие изображений Бога как кощунства и ереси. В соответствии с этой интерпретацией И. Мейендорф также полагал, что «монофиситство тайно или явно снабжало иконоборцев сутью их богословских аргументов» 32 . Поэтому прославление папы Льва как инициатора борьбы с монофиситами можно было бы счесть естественным для Феофана как православного сочинителя, пострадавшего от иконоборческих гонений. Это, впрочем, не объясняло бы превознесения в каноне иерархического статуса папы.

http://azbyka.ru/otechnik/Lev_Velikij/pe...

Сказанное относится блж. Августином и к слову Божию как «сверхъестественному» 80 , в терминологии преосвященного Феофана (см. выше), так и «естественному»: «Слово Божие Христос, Слово Божие в Законе, Слово в Пророках» 81 , причем это единство «Слова» выражает себя согласно Августину в единстве Церкви 82 . Таким образом, блж. Августин устанавливает связь между «истинным» внутренним словом и Словом Божиим, хотя и затрудняется объяснить, как она соотносится с мыслимым словом-знаком 83 . Как бы то ни было, его воззрения значительно обогащают классическую античную схему, за пределы которой практически не выходили каппадокийцы 84 . Более поздняя история представлений о внутреннем слове, собственно, не так важна для дальнейшего и потому, не оспаривая научного мнения о том, что «разрушение аналогии внутреннее – истинное в XIV–XV вв. лишило смысла и понятие внутреннего слова, переведя его в разряд второстепенных и устаревших» 85 , замечу только: новую жизнь и новый смысл дал ему пиетизм 86 . Под внешним словом пиетисты разумели по преимуществу слово Писания 87 , под внутренним – по благодати в акте веры данное переживание его истинного смысла: «…все протестанты… настойчиво соединяли в своем учении о Писании внешнее слово с внутренним, чувствуя, что слово Божие есть не писанная книга, а понятое разумением веры слово истины, начертанное в ней» 88 . В свою очередь, крайности учения обнаруживались либо в обожествлении самих букв и даже диакритических знаков Писания 89 , либо в мистическом отождествлении внутреннего слова с самим Ипостасным Словом, вселение Которого делает ненужным слово Писания вообще 90 . Важных отличий от августиновского учения, насколько можно судить, у пиетистов насчитывалось два: отсутствовали «фактор Церкви» 91 и анамнеза: озарение внутренним словом для пиетистов было актом не столько припоминания, сколько «рождения» 92 . Наконец, «Theologia Christiana» настаивает на непостижимой человеческим умом Божественности Священного Писания и в этом смысле репродуцирует «пиетический августинизм». В то же время ее автор не пользуется ни августиновскими, ни пиетическими представлениями о внутреннем слове, так или иначе связующими через «свидетельство Духа» Бога и данное Им слово. Причем формально признавая необходимость такого свидетельства (когда призывает, например, студентов «не противиться внушениям Духа»), преосвященный Феофан ради научности последовательно отвергает его, как при доказательстве божественного происхождения самого Писания 93 , так и, собственно, в богословской работе, где незаметно подменяет lux incorporalis на lumen naturae 94 . В результате остается заключенное в Писании Откровение, как подлежащий научному изучению внешний «вещественный» знак скрытого за ним грозного и неприступного Бога.

http://azbyka.ru/otechnik/Pavel_Hondzins...

Стр. 113 300. Поклонение иконам и Евангелию III. Еретики говорят нам: откуда вы заимствовали обычай начертывать иконы и предание и покланяться им? На этот вопрос мы ответим соответствующим возражением: откуда у вас евангельские книги, и от кого вы приняли поклонение, какое им воздаете? Когда они слышат это, весьма сердятся и с гневом утверждают, что о сем нельзя спрашивать. Стр. 135 301. Великое значение предания, оно предшествует Писанию, утверждает и восполняет его [Нрзб.] А что может быть сильнее природы? Если только нужно распространяться об этом, мы видим, что само Евангелие сначала было предано устно, без использования письма. Господь и Бог наш, выступая на спасительную проповедь , не письменно изложил божественные и дивные законоположения, не в хартии чернилом написал Свое возвышенное и спасительное учение, не на каменных скрижалях напечатлел его, как в древности был начертан Моисеев закон, а вложил его в души начертанным и запечатленным духовно, а не письменно ( Иер. 31:33 ). Можно также видеть и в священных торжествах, в божественной литургии или в других службах, что немало у нас преданного без письменности, особенно много священных песнопений. В противном случае, откуда у нас почитание самого Животворящего древа? Какое писание передало единогласно исповедовать каждый день святой символ, если бы он сначала не существовал вне письменности? А что сказать об очищениях, постах, о предпразднествах и попразднествах и о показанных для них торжествах, о совершении Святых Таин, о причащении их, о спасительном крещении и о многом другом, чего требует порядок священного благолепия? Мы не будем говорить о молитвах и ходах в известных местах или о других священнодействиях. Все это, дошедшее до нас, мы приняли из неписанного, хорошо известного нам предания, и все это мы чтим и уважаем, с радостью приемлем и храним не менее, чем писанные законоположения, ибо непоколебимость того и другого проистекают из апостольского учения. Мы видим, что даже писанные законы теряют значение вследствие того, что получают силу отличные от них предания и обычаи.

http://azbyka.ru/otechnik/Vladimir-Novoc...

   001    002   003     004    005    006    007    008    009    010