DECR staff members take part in congress organized by International Council for Central and Eastern European Studies August 13, 2015      On 7-10 August 2015, an international meeting of Old Believers took place in Ulan-Ude, marking the 250th anniversary of the arrival in Buryatia of the first Old-Rite settlers. As part of the meeting called “The Path of Avvakum”, a number of events were held, such as an International Research and Application Conference “The Old Belief: History and Modernity, Local Traditions, Relations Inside Russia and Abroad” and an ethnic forum “The Old Believers’ Congress.” On August 7, an opening plenary session took place at the premises of the Government of the Republic of Buryatia. Among the speakers were Mr. Vyachslav Nagovitsyn, head of the Republic of Buryatia; Metropolitan Savvaty of Ulan-Ude and Buryatia; Metropolitan Korniliy of Moscow and All Russia (Russian Orthodox Old-Rite Church); Archbishop Alexander of Moscow and All Russia (Russian Old Orthodox Church); and Dagba Ochirov, Did Hambo Lama of the Republic of Buryatia (Buddhist Traditional Sangha of Russia). On August 8, the ethnic forum was held at the National Library. As part of the forum, a meeting of the Old-Rite clergy took place. Among those who took an active part in the discussions was archpriest Ioann Mirolyubov, head of the Patriarchal Center for Old Russian Liturgical Tradition, secretary of the Commission for Old Rite Parishes and Cooperation with the Old Rite Community. Next day, he delivered an address on the Old-Rite Parishes of the Russian Orthodox Church and Problems of Their Formation. During the meeting, numerous guests from the Old-Rite communities of Russia and other countries, as well as scholars and representatives of governmental and public organizations had an opportunity to discuss a number of topical issues pertaining to the preservation and development of traditional culture of Old Believers. 14 августа 2015 г. Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/81357.html

Киша. В скором времени вопрос об отношении во времени этих династий будет решен, так как в Берлинском музее нашлась «хроника», проливающая яркий свет на данную проблему (см. Poebel, Oriental. Literaturzeit. 1924, стр. 265 пр. 2). Данные о происхождении Шаррукина мы узнаем из сумерийского текста, изданного Scheil " ем, Nouveaux renseignements sur Sarrukin d " apres un texte sumerien (Rev. d " Ar. XIII, 1916, стр. 175 сл.). Фрагмент таблетки, найденной в Варке и относящейся к эпохе Исина. Сохранились конец I столбца recto и начало II столбца verso. В начале текста описывалось благосостояние Киша причин. Азаг-Бау. Энлиль решает свергнуть династию и царем поставить Саргона. Имя его отца «Лаипум» (по мнению Scheil " я фраза позднейшей легенды о Саргоне «abi ul idi» «моего отца я не знал», может быть, является неверным исправлением испорченного текста, напр., abi La-i...), имя матери, к сожалению, не сохранилось. Вырос он среди животных поля. (Конец I столбца recto). На обороте следует упоминание жены Лугальзаггисси. Затем, кажется, Саргон посылает посла к Лугальзаггисси. Тот сперва не отвечает послу. Наконец, Лугальзаггисси упрекает Саргона в нежелании покориться ему, Лугальзаггисси. Текст обрывается на ответе Саргона. Этот текст, изданный Sheil " ем, интересен упоминанием имени отца Саргона. Может быть, и позднейшая легенда о Саргоне фразою «я не знал отца» хотела только сказать, что мальчик родился после смерти отца и он поэтому отца никогда и не знал. За это говорит и следующая за «моего отца я не знал» фраза: «брат моего отца обитал гору». Согласно остроумному толкованию Luckenbill, On the opening lines of the legend of Sargon (Amer. Journ. of Semit. Lang. 1917, XXXIII, стр. 145 сл.) выражение «обитать гору» является евфемизмом для смерти. Поэтому он переводит обе фразы следующим образом: «Я не знал моего отца, а брат моего отца умер». Если Luckenbill прав, то и в Вавилонии существовал левиратный брак, засвидетельствованный ассирийским судебником (§§ 30, 31 и 43) и хеттскими законами (II табл.

http://azbyka.ru/otechnik/Boris_Turaev/i...

Являясь плодом труда более чем пятидесяти лет, данная антология может стать очень полезным инструментом в защите своей веры для христиан. Книга вклю­чает в себя компакт-диск. В книге ветерана давно идущей дискуссии Creation Scientists Answer Their Critics Duane Gish собраны наиважнейшие ответы на вопросы книг и статей антикреационистского направления, исходя из фактов и аргументации литературы креационизма. 12. Для детского просвещения Книга Henry Morris Scientific Creationism была написана спе­циально для школьников, оставаясь и по сей день лучшим учеб­ником для желающих познакомиться с данным предметом. Книга Duane Gish The Amazing Story of Creation доступна для понима­ния как среднего, так и старшего школьного возраста. Текст книги легко читается, множество цветных иллюстраций и боль­шой формат книги позволяют с легкостью усваивать прочитан­ное. Охватывая разнообразные предметы – от рыб и цветов до звезд и динозавров и т.д. – она предлагает множество интерес­нейшего материала для школьных проектов. Книга Phillip Johnson Defeating Darwinism by Opening Minds (1997) была написана для школьного уровня специально, что­бы помочь молодым людям увидеть обманчивость аргументов эволюционизма и понять тематику основных научных вопро­сов, не увязая в сетях их многочисленных деталей. Наилучшим кратким изложением креационистского подхо­да в науке является Bone of Contention: Is Evolution True?, книга которую написала Sylvia Baker (второе издание, 1986). Эта книга журнального формата, содержащая 35 страниц, давно стала лю­бимым пособием христианских просветителей. Автор смогла вы­нести на обсуждение все главные научные проблемы, препод­нося их суть кратко и точно без упрощения их смысла. История ее обращения от эволюционизма к креационизму добавляет особый смысл этой небольшой книжице, что помогает привес­ти к обращению к истине многих ее читателей. Учителя школ, также как и лекторы могут заказать книгу по оптовым ценам в Институте по Исследованию Сотворения Мира. Институт по Исследованию Сотворения Мира и Ответов по Книге Бытия предлагает и рад других образовательных источ­ников не только для школьников старшего, но и для среднего возраста, а также начальной школы и даже для дошкольников.

http://azbyka.ru/otechnik/Serafim_Rouz/b...

Archive The 12th Assembly of the Russian World 3 November 2018 year 20:46 November 3, 2018 – The 12 th  Assembly of the Russian World was opened in a solemn ceremony at the Academic Drama Theatre in Tver. It was organized by the Russian World Foundation and the International Association of Russian Language and Literature Teachers.  The Assembly is a large-scale event in the work of the Russian World Foundation. Traditionally, it is timed for the celebrations on the People’s Unity Day. Devoted to the theme ‘Universality of the Russian Culture’, the event is attended by delegates from 69 countries of the world and 33 cities in Russia – political and public leaders, diplomats, scholars, representatives of associations of compatriots, clergy, culture and art figures, university professors and Russian schools teachers, as well as Russian and foreign journalists. The Russian Orthodox Church is represented by Metropolitan Savva of Tver and Kashin, first deputy chancellor of the Moscow Patriarchate, and Archpriest Sergiy Zvonarev, secretary for the far abroad of the Moscow Patriarchate department for external church relations. Among the participants were also clergy from abroad invited by the organizers. The forum was opened by the chairman of the Board of the Russian World Foundation and chairman of the State Duma Committee for Education, V. Nikonov. Messages of greeting were brought from President Vladimir Putin, Prime Minister Dmitry Medvedev, Ms. V. Matvienko, chair of the Federal Assembly Council of the Federation; V. Volodin, chairman of the State Duma; S. Lavrov, Minister of Foreign Affairs; Ms. E. Mitrofanova, head of the Federal Agency for the Commonwealth of Independent States Affairs, Compatriots Living Abroad, and International Humanitarian Cooperation (Rossotrudnichestvo). During the opening ceremony, the head of the Metropolis of Tver read out a message of greeting from His Holiness Patriarch Kirill of Moscow and All Russia. In the course of discussions, the participants dealt with the topic of the multifaceted and global mature of the Russian culture as a global phenomenon. They also outlined ways for preserving and developing culture as a unique resource of international humanitarian cooperation in the world today. The participants discussed a wide range of issues dealing with the ideals and values of the Russian world including the role of the Russian language in international communication, the development of Russian-speaking journalism in other countries, strengthening of the Russian theatre traditions abroad as a model for preserving the Russian language, cultural-historical heritage and historical memory of the heroism of our ancestors and the importance of inter-confessional dialogue for the culture of peace. Assembly will complete its work on November 4. DECR Communication Service /Patriarchia.ru Календарь ← 7 April 2024 year

http://patriarchia.ru/en/db/text/5299852...

Construction of Church of St. Sergius of Radonezh in Paldiski (Estonia) is nearly completed Paldiski, May 7, 2015 On June 13, 2015, a new Orthodox Church in honor of St. Sergius of Radonezh will be solemnly opened in Paldiski, Estonia. The temple is constructed to a design by the prominent Russian architect Viktor Shadrin and meets all the requirements of wooden architecture, reports Blagovest-info.      The church will be consecrated by Metropolitan Cornelius of Tallin and All Estonia. The new temple has been built for a relatively short time, only for two years, through the efforts of local sponsors, enabling those responsible for its construction to work without delays and to make prompt decisions, reports Delfi. At one time the board of trustees appealed to the benefactors Sergei Chaplygin and Alexandra Azova with the request to take the responsibility for construction of a new church as the old one by then could not provide enough space for the Orthodox community of the town and its surroundings which had considerably grown. The family of the sponsor Sergei Chaplygin bought the lands and started construction of the church which has been completed successfully. For financing of this project a charitable foundation in memory of Boris Chaplygin—father of Sergei who had contributed much to the development of the town of Paldiski—was established. The cross for the temple was made in Estonia and six bells were cast at a factory in the Russian city of Voronezh. The largest bell weights 1.5 metric centners (c. 330 lbs). After its opening the church will accommodate up to 200 people. The church perfectly fits into the townscape, supplementing and transforming it. By this moment stained glass windows by the Estonian painter Andrei Lobanov as well as a splendid carved iconostasis (made in the Greek city of Thessaloniki) are installed in the church. In addition to this, the interior furnishing is nearly completed and planting of trees and shrubs on the territory of the church is finished. 12 мая 2015 г. Смотри также Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/79245.html

Journalists from China visited the Trinity-Sergius Lavra/Православие.Ru Journalists from China visited the Trinity-Sergius Lavra Sergiyev Posad, Russia, March 23, 2012 Chinese journalists visited the Trinity-Sergius Lavra On March 16, 2012, a group of journalists accredited in Russia, the People " s Republic of China media ( " Xinhua " news agency, China Central Television, China Radio International, China " s news agency, newspaper " People " s Daily " , " Guangming Daily " , " Economic Daily " , " Wen Wei Po " ) visited the Trinity-Sergius Lavra. The trip was organized by the Russian-Chinese Business Council and the Department for External Church Relations of Moscow Patriarchate, with the support of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation and the Embassy of China in Russia.In the city administration the Chinese journalists were welcomed by the head of the administration of urban settlements in Sergiyev Posad Y.A.Kalmykov and deputy chairman of City Council members V.V.Zaharov. The Mayor noted the special significance of the Trinity-Sergius Lavra as an Orthodox center of Russia. In 2014, the 700th anniversary of the birth of St. Sergius will be widely celebrated in Russia, which would entail an increase in the number of pilgrims and tourists. " It is gratifying, – said Y.A.Kalmykov – that your visit to our city is dedicated to the opening of the Year of Russian tourism in China. Much connects people and cultures of Russia and China and in our common history there are a lot of positive, we are good neighbors and friends. I urge you to cover wider for Chinese readers the spiritual, cultural and tourist potential of Sergiev Lavra " Then the Chinese journalists visited the Trinity-Sergius Lavra, where they acquainted themselves with the spiritual and cultural attractions of the monastery of St. Sergius of Radonezh. In the Moscow Theological Academy and Seminary, guests were received by Archbishop Evgeny of Verey, Chairman of the Education Committee of the Russian Orthodox Church, and rector of the Moscow Theological Schools.

http://pravoslavie.ru/52422.html

Kalaitzidis P . Ecclesiology and Globalization: In Search of an Ecclesiological Paradigm in the Era of Globalization (After the Previous Paradigms of the Local, Imperial, and National)//St Vladimir’s Theological Quarterly. 2013. Vol. 57, 3–4. P. 494. Ibid. P. 494–495. Ibid. P. 496. Grigorios D. Papathomas, archim. La dialectique entre nation étatique et l’autocéphalie ecclésiastique//L’Année canonique. 2001. T. 43. P. 86. «Поразительно, что поистине и глубоко демократическое устройство Православной Христианской Церкви с высокой степенью административной автономии и суверенитета (μεγλον βαθμν διοικητικς ατονομας κα κυριαρχας) епископов, Патриархатов и автокефальных Церквей и одновременно евхаристическим единством в вере является одним из видов той модели, которую недавно Европейский Союз установил под именем принципа субсидиарности в качестве наиболее целесообразного метода структурирования своих полномочий» (Цит. по: Κωτσιπουλος Κ. Π . Ορθοδοξα και Ευρπη. Θεσσαλονκη, 1998. Σ. 146). Grigorios D. Papathomas, archim. Face au concept «d’Eglise nationale», la réponse canonique orthodoxe: L’Eglise autocéphale//L’Année canonique. 2003. T. 45. P. 169. Grigorios D. Papathomas, archim. In the age of the Post-Ecclesiality (The emergence of post-ecclesiological modernity)//Kanon. 2006. Vol. 19. P. 3–21. Zizioulas J . Primacy and Nationalism//St Vladimir’s Theological Quarterly. 2013. Vol. 57, 3–4. P. 458. Глава государства: Собрание архиереев Вселенского Патриархата развеяли иллюзии Москвы, что Украина является ее канонической территорией (14 сентября 2018 года)// . «After the rupture of communion between the Throne of Elder Rome and the Thrones of the East, further Patriarchates and Autocephalous Churches came to be added in the Orthodox Church; the recognition of the status of these Churches was referred to a future Ecumenical Council until we finally reached the current canonical structure of our most holy Church» (Opening Address by His All-Holiness Ecumenical Patriarch Bartholomew at the Inaugural Session of the Holy and Great Council)// .

http://pravoslavie.ru/119831.html

Promised legal reforms disappoint Turkey " s religious minorities/Православие.Ru Promised legal reforms disappoint Turkey " s religious minorities SOURCE: Christian Today An empty classroom in the Greek Orthodox Halki Seminary near Istanbul, closed by the Turkish government since 1971. Photo: World Watch Monitor The Turkish government " s long-awaited " democratisation package " of reform laws announced this week has met with considerable disappointment among Turkey " s minority religious communities. Prime Minister Recep Tayyip Erdogan revealed on Monday a broad array of reform laws, drafted by his ruling Justice and Development Party for parliamentary debate and approval. Although public focus remained on legal changes in the Kurdish resolution process, electoral reform and lifting the headscarf ban in public offices, there were some positive, if symbolic, steps affecting the nation " s non-Muslim communities. But without question, the religious minorities were expecting more tangible changes to correct their status as second-class citizens: most prominently, the re-opening of the Orthodox Church " s Halki Seminary, along with recognition of the Alevis as a distinct faith community. " There are positive aspects, but also there are important steps missing, " Laki Vingas told Today " s Zaman after Erdogan " s speech. A member of the Greek Orthodox community, Vingas represents non-Muslim foundations on the council of the Directorate General of Foundations under the prime minister " s office. " The package in its entirety is positive, but there is nothing about Alevis, " Radikal columnist Yetvart Danziyan noted. The Alevi community, estimated at 20 per cent of the Turkish population, is denied official recognition as a distinct faith community from the Sunni Muslim majority. As a result, Alevi cemevis (places of worship) are refused the state upkeep and tax exemptions granted to all Sunni mosques, Alevi dedes (religious leaders) are ineligible for the state salaries paid to Sunni imams, and basic Alevi beliefs are excluded from the required religion courses in all public schools.

http://pravoslavie.ru/64675.html

(Эта ловушка вечности может иметь множество обликов — от посмертной Славы до исполнения какой-нибудь социальной роли.) Что если выбор временного существования. отказ от вечности ради любви — обратимся от Христа к Зигмунду из второго акта вагнеровской «Валькирии», который предпочитает остаться простым смертным, если его возлюбленная Зиглинда не может последовать за ним в Валгаллу, вечную обитель павших героев, — является высочайшим из всех этических актов? Потрясенная Брунгильда так комментирует его отказ: «Столь мало ценишь ты вечное блаженство? Неужели она — все для тебя, эта бедная женщина, усталая и жалкая, распластавшаяся на твоих коленях? И ни о чем более славном ты не думаешь?» Эрнст Блох был прав, когда заметил, что в немецкой истории явно недостает жестов, подобных жесту Зигмунда. Обычно говорят, что время — это безнадежная тюрьма («никто не может вырваться за пределы своего времени») и что вся философия и религия вращаются вокруг единственной цели — прорваться из тюрьмы времени в вечность. Но что если, как предполагал Шеллинг, вечность и является безнадежной тюрьмой, удушливой камерой, и только падение во время делает опыт человека Открытым? Не является ли Время именем для онтологического открытия (opening)? Событие «воплощения», таким образом, уже не столько время, когда обыденная временная реальность соприкасается с Вечностью. скорее это время, когда Вечность достигает времени. Подобный взгляд был четко выражен умными консерваторами, подобно Г. К. Честертону (как и Хичкоку, английскому католику), заметившему по поводу расхожих мнений о «мнимой духовной идентичности буддизма и христианства»: «Любви нужна личность, поэтому любовь жаждет различия. Христианин рад, что Бог разбил мир на кусочки, раз эти кусочки живые. […] Вот пропасть между буддизмом и христианством: буддисты и теософы считают, что личность недостойна человека, христианин видит в личности высший замысел Бога. Мировая душа теософии требует любви от человека, растворенного в ней. Но божественное средоточие христианской веры выбрасывает человека вовне, чтобы он мог любить Бога. […] Все модные философии — узы, объединяющие и сковывающие; христианство — освобождающий меч. Ни в какой другой философии бог не радуется распадению мира на живые души» 2 . «Любви нужна личность, поэтому любовь жаждет различия. Христианин рад, что Бог разбил мир на кусочки, раз эти кусочки живые. […] Вот пропасть между буддизмом и христианством: буддисты и теософы считают, что личность недостойна человека, христианин видит в личности высший замысел Бога. Мировая душа теософии требует любви от человека, растворенного в ней. Но божественное средоточие христианской веры выбрасывает человека вовне, чтобы он мог любить Бога. […] Все модные философии — узы, объединяющие и сковывающие; христианство — освобождающий меч. Ни в какой другой философии бог не радуется распадению мира на живые души» 2 .

http://predanie.ru/book/209818-kukla-i-k...

At the same time, he said, “No single ecclesiastical community can ‘privatize’ Jesus and his teaching, declaring themselves to be the exclusive owners of the rights to His inheritance and to claim to be the exclusive owner of the rights to His heritage. Jesus is greater than the Church, because he is God himself, who came to earth in human flesh. The meaning of his person and teaching are so universal and all-encompassing that they go beyond the confines of the Church. Jesus belongs to the entire world and to every person. He has something to say to every human being, both to those who are already in the Church and those who are on the path to it and those who are far from it and from any religious affiliation at all”. And the parables of Jesus “belong not only to the Church and not only to believers. They belong to all mankind. They are capable of saying something new to each person”. Metropolitan Hilarion’s presentation was attended by His Beatitude Tikhon, Metropolitan of All America and Canada, and other participants in the dinner given in his honour by president of the seminary Archpriest Chad Hatfield. About a thousand more people listened to the keynote address online.  The conference will continue on November 12 with papers to be read by leading American specialists in the New Testament, among them Professor Emeritus Carl Holladay, the Emory University; Professor of Biblical Studies Craig Keenner, Asbury Theological Seminary; Professor of New Testament Studies Gregory Sterling, Yale Divinity School; Professor Emeritus Edit Humphrey, Pittsburgh Theological Seminary; Prof Garwood Anderson, head of the Nashotah-House Theological Seminary; Mr John Barnet, Associate Professor at the Chair of the New Testament, St. Vladimir’s Seminary; Associate Professor Bruce Beck, the Holy Cross Seminary in Brooklyn, MA; Prof of Religion and Philosophy James Walles, Christian Brothers University in Memphis, Ten. DECR Communication Service /Patriarchia.ru Календарь ← 7 December 2023 year

http://patriarchia.ru/en/db/text/5861788...

   001    002    003    004    005    006   007     008    009    010