И ныне: Ныне настало время, освящающее нас/и очищение подающее обремененным грехами многими:/Матерь Бога Всевышнего дивным пришествием пречистого Своего образа/всем полезное подает и всех спасает./О ленивые, бодро станьте,/и спящие, от сна воспряньте,/и расслабленные телесные члены укрепите,/к целительному Источнику усердно поспешите./Поклоняемся чудной иконе Божией Матери/и почитаем Ее, как рабам пристойно,/ибо Она не поклоняющихся омрачает и не почитающих погубляет,/а поклоняющихся и чтущих избавляет от великих бед и зол,/– благонравных и богобоязненных рабов Своих. Песнь 8 Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи/Рождество Богородично спасло есть,/тогда убо образуемое,/ныне же действуемое,/вселенную всю воздвизает пети Тебе:/Господа пойте дела/и превозносите Его во вся веки. Ирмос: Отроков благочестивых в печи/Дитя Богородицы спасло:/тогда – прообразуемое, а ныне – действующее;/всю вселенную созывает Он петь Тебе./Пойте Господа, творения,/и превозносите во все века! Припев: Пресвятая Богородице, спаси нас. Припев: Пресвятая Богородица, спаси нас. О, преславных чудес Твоих, Пречистая Дево!/Кто по достоянию похвалити возможет днесь/или воспети преславная Твоя величия?/Днесь бо радости вся исполнила еси, Вышняя и нижняя,/явлением чудныя Твоея иконы, верным явися сокровище неоскудное,/и православных роди вси просветишася,/басурманския и еретическия козни вся посрамишася./Бегают же роди чернии, не смеют взирати на силу Твою,/нас же, верных всех, помилуй и спаси, Владычице. О преславные чудеса Твои, Пречистая Дева!/Кто по достоинству ныне сможет восхвалить/или воспеть преславное Твое величие?/Ибо в сей день Ты радостью всё исполнила, небесное и земное,/явлением чудной Твоей иконы./Верным явилось сокровище неисчерпаемое,/и все роды православных просветились,/все же языческие и еретические козни посрамились./Бегут полчища темные, не смеют взирать на силу Твою;/нас же, верных всех, помилуй и спаси, Владычица. О Пресвятая Дево Богородице и Небесная Царице,/Мати Христа Бога и Царя всех,/вышши еси всех Ангел и Архангел и всея твари честнейши,/Помощница еси обидимых и ненадеющимся надежда,/печальным утешение и всем в нуждах Скорая Помощница, твердое наше ограждение./Что принесем Твоему величеству,/или како похвалим, недостойнии?/Но точию: радуйся, живота нашего и воскресения Мати,/всех нас помилуй, Благословенная.

http://azbyka.ru/bogosluzhenie/kanon-ino...

Многажды же и на самую чюдотворцову Сергиеву обитель в высокоумии своем похваляяся и глаголя, пресужая прежних властей, ту бывших, строение и хотя нкое новое строение учинити во обители Сергиеве, не по чину прежних уставов, яже устроиша многими лты прежние государи цари и великие князи по своему царскому разсмотрению и по завщанию самого святаго чюдотворца Сергия, како в житии его написано, иже и досел соблюдается и неизменно то сотворяется. И в таковых его помышлниих нколики времена проидоша. Яко же нецыи боголюбивии сказаша, трикраты подвиг его бысть, еже в Троицкои монастырь хати, и трикраты и возбранен бысть нкоимь промыслом Божиимь: ово очною болзнию удержань бысть, ово же от Сергиева образа свща свалися и попали ему браду; третицею же на Украйную службу повелние прием от самодержца. И не ускори путем похати, зане суди ему Богь вскор на уготованномь мсте мзду дла его восприяти. Не едины бо Сергиевы сироты слезы на него излияша, но и весь мир стоняше ко Господу Богу от обид его, и уже зьлоб его исполнися время, и мнози слезы ото всего мира излияшася ко Всевидящему оку. В лта 7156-го году, на праздникь Святыя Троицы, во время божественныя литоргии, ставящу ему преподобнаго Сергия у раки свщу, и елико поставляше, толико падаше из рукь его на землю. Он же срамом обнявся, отдавь свщу иноку, ту стоящему, и отшед, ста на мсте, лице на немь изменяшесь. Стоящии же ту иноцы и миряня зряще на него удивишася, како лице на нем пременися, и глаголаше межи себ: что се будеть? и свщи, глаголаше, яко не изволиль чюдотворец Сергий от него прияти. Обычай бо есть мира сего людем: от кого любовь и доброту приимають, или зло от кого и напасти терпят, на того образ паче всх людий взирают и очи свои неуклонно содержат; яко же и зд сия случися. И по десяти днех отшествия его от обители, в Московскомъ государств чернии людие яко без ума возшаташася, и взволновавшеся, пограбивше домы многих бояр; иных же честных людей и побиша. Во оно же время слуга нкий бысть в Сергиеве обители, именем Василий, по реклому Корабль.

http://predanie.ru/book/141629-zhitie-se...

Многажды же и на самую чюдотворцову Сергиеву обитель в высокоумии своем похваляяся и глаголя, пресужая прежних властей, ту бывших, строение и хотя некое новое строение учинити во обители Сергиеве, не по чину прежних уставов, яже устроиша многими леты прежние государи цари и великие князи по своему царскому разсмотрению и по завещанию самого святаго чюдотворца Сергия, како в житии его написано, иже и доселе соблюдается и неизменно то сотворяется. И в таковых его помышлениих неколики времена проидоша. Яко же нецыи боголюбивии сказаша, трикраты подвиг его бысть, еже в Троицкои монастырь ехати, и трикраты и возбранен бысть некоимь промыслом Божиимь: ово очною болезнию удержань бысть, ово же от Сергиева образа свеща свалися и попали ему браду; третицею же на Украйную службу повеление прием от самодержца. И не ускори путем поехати, зане суди ему Богь вскоре на уготованномь месте мзду дела его восприяти. Не едины бо Сергиевы сироты слезы на него излияша, но и весь мир стоняше ко Господу Богу от обид его, и уже зьлобе его исполнися время, и мнози слезы ото всего мира излияшася ко Всевидящему оку. В лета 7156-го году, на праздникь Святыя Троицы, во время божественныя литоргии, ставящу ему преподобнаго Сергия у раки свещу, и елико поставляше, толико падаше из рукь его на землю. Он же срамом обнявся, отдавь свещу иноку, ту стоящему, и отшед, ста на месте, лице на немь изменяшесь. Стоящии же ту иноцы и миряня зряще на него удивишася, како лице на нем пременися, и глаголаше межи себе: что се будеть? и свещи, глаголаше, яко не изволиль чюдотворец Сергий от него прияти. Обычай бо есть мира сего людем: от кого любовь и доброту приимають, или зло от кого и напасти терпят, на того образ паче всех людий взирают и очи свои неуклонно содержат; яко же и зде сия случися. И по десяти днех отшествия его от обители, в Московском государстве чернии людие яко без ума возшаташася, и взволновавшеся, пограбивше домы многих бояр; иных же честных людей и побиша. Во оно же время слуга некий бысть в Сергиеве обители, именем Василий, по реклому Корабль.

http://azbyka.ru/otechnik/Zhitija_svjaty...

Новгородцы, плененные воинскою доблестью Мстислава, в 1179 г. умолили его к себе на княжение. Чиновники, Бояре, Духовенство с крестами вышли к нему на встречу. Все тогда приняло в Новгороде другой вид после неустройств между народом и Князьями, даваемыми от руки Боголюбского. В Новгороде он княжил только год; но и в один год он разгромил Эстонцев, которые дерзнули осаждать Псков и не преставали беспокоить границы Новгорода. В следующем 1180 г. внезапная болезнь повергла героя на одр смертный. Предчувствуя близкую свою кончину, Мстислав велел нести себя в Церковь , слушал Литургию, причастился Св. Таин и закрыл на веки глаза. Бояре и народ изъявили трогательную чувствительность, оплакивая храброго, всеми любимого Князя: «Зачем не умерли мы с тобою, князь славный, взывали граждане? уже не можем, господине, ехати с тобою на иную землю поганых... уже бо солнце наше зайде нам». Впрочем не одни Новгородцы оплакивали кончину его: «плакашеся, говорит Киевский летописец, по нем вся земля Русская... и чернии клобуци (черкасы) вси не могут забыть приголубления его». Сей Князь был украшением века и России и не было такой земли на Руси, где бы не хотели повиноваться ему. Мстислав скончался в 14 день Июня 1180 г. и был погребен в Софийском Соборе в приделе Рождества Богородицы, который находится на право, при входе в храм. Неизвестно когда обретены мощи его; почивает открыто. Память совершается в день преставления.  2. Св. Епископ Никита 136 Святитель Никита был родом Киевлянин и один из первых постриженников Печерской обители. Пылая ревностью стать на ряду со многими тогда затворниками, сиявшими святостью жизни в Киевских пещерах, Св. Никита, вопреки советам опытного Игумена, преждевременно удалился в затвор и здесь подвергся тяжкому искушению. Однажды искуситель предстал пред ним в виде Ангела и сказал. «Теперь тебе уже не для чего молиться, ибо я стану за тебя возносить молитвы Богу, ты же только читай книги и подавай полезные советы». Неопытный поверил прелести и, оставив молитву, стал беседовать с приходящими о пользе душевной, даже предсказывал будущее, по внушению того же духа лести.

http://azbyka.ru/otechnik/ikona/skazanie...

И по сей братьи почаша држати родъ ихъ княжение в поляхъ, а въ деревляхъ свое, а дрьговичи свое, а словне свое въ Новгород, а другое на Полот, иже и полочан. От сихъ же и кривичи, иже сдять на верхъ Волгы, и на врхъ Двины и на врхъ Днпра, ихъже и городъ есть Смолнескъ; туда бо сдять кривичи. Таже сверо от них. На Бл озер сдять всь, а на Ростов озер меря, а на Клещин озер 238 сдять мря же. А по Оц рц, кде втечеть въ Волгу, языкъ свой – мурома, и черемиси свой языкъ, и мордва свой языкъ. Се бо токмо словнескъ языкъ в Руси: поляне, деревляне, новъгородьци, полочане, дьрьговичи, сверо, бужане, зане сдять по Бугу, послже же волыняне. И се суть инии языц, иже дань дают Руси: чудь, весь, меря, мурома, черемись, мордва, прмь, печера, ямь, литва, зимгола, корсь, нерома, либь: си суть свой языкъ имуще, от колна Афетова, иже живуть на странахъ полунощныхъ. Словеньску же языку, якоже ркохом, живущю на Дунаи, придоша от скуфъ, рекше от козаръ, рекомии болгаре, и сдоша по Дунаеви, наслниц словеномъ бша. А посемъ придоша угре блии и наслдиша землю словньскую, прогнавше волохы, иже бша приял землю словеньску. Си бо угри почаша быти пр-Ираклии цесари, иже ходиша на Хоздроя, цесаря прьскаго. 239 В си же времена Быша и обре, 240 иже воеваша на цесаря Ираклия и мало его не яша. Си же обри воеваша на словны и примучиша дулбы, 241 сущая словны, и насилье творяху женамъ дулбьскымъ: аще похати бяше обрину, не дадяше въпрячи коня, ни волу, но веляше въпрячи 3, или 4, ли 5 женъ в телгу и повести обрина, и тако мучаху дулбы. Бяху бо обри тломъ велиц, а умомъ горди, и потреби я Богъ, и помроша вси, и не оста ни единъ обринъ. И есть притча в Руси и до сего дни: погибоша аки обри, ихъ же нсть ни племене, ни наслдка. По сихъ бо придоша печениз, 242 и пакы идоша угри чернии 243 мимо Киевъ послже при Ольз. Поляномъ живущимъ о себ, якоже ркохомъ, сущии от рода словньска и наркошася поляне, а деревляне от словенъ же и нарекошася древляне; радимичи бо и вятичи от ляховъ. Бяста бо два брата в лясхъ: Радимъ, а другый Вятко, и, пришедша, сдоста: Радимъ на Съжю, и прозвашася радимичи, а Вятко сде своимъ родомъ по Оц, от него прозвашася вятичи. И живяху в мир поляне, и древляне, и северо, и радимичи, и вятичи и хорвати. 244 Дулби же живяху по Бугу, кде нын волыняне, а уличи, тиверци сдяху по Бугу и по Днпру, 245 и присдяху къ Дунаеви. И б множество ихъ, сдяху бо по Бугу и по Днепру оли до моря, и суть городы ихъ и до сего дне, да то ся зовяху от Гркъ Великая скуфь. 246

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

   001   002