75 The Book of Exodus: A Critical, Theological Commentary, Old Testament Library (Philadelphia: Westminster, 1974), c. 200. 79 J. H. Breastead, Ancient Records of Egypt: Historical Documents from the Earliest Times to the Persian Conquest (1906, reprint ed. New York: Russell and Russell, 1962), t. 3, c. 127, 129. 82 См. G. A. F. Knight, Theology as Narration. A Commentary on the Book of Exodus (Edinburgh: Hardsel Press, 1976), c. 104–105, и К. A. Kitchen, «Red Sea», в ZPEB, 5, c. 47. 83 The Book of Exodus: A Critical, Theological Commentary, Old Testament Library (Philadelphia: Westminster, 1974), c. 290. 84 Подобные изменения в тексте называются тиккупе соферим – «исправления писцов». См. Christian D. Ginsburg, Introduction to the Massoretico-Critical Edition of the Hebrew Bible (переизданное издание, New York: Ktav, 1966), c. 347–363 и c. 352–353 для Бытия (18:22) – в частности. 85 Theology of the Old Testament, trans. J. Baker, 2 vols. (Philadelphia: Westminster, 1967), т. 1, c. 16. 87 The Tenth Generation: The Origins of the Biblical Tradition (Baltimore: John Hopkins Press, 1973), c. 200. 88 The Book of Exodus: A Critical, Theological Commentary, Old Testament Library (Philadelphia: Westminster, 1974), c. 383. 89 Hans W. Wolff в The Vitality of Old Testament Traditions (Atlanta: John Knox, 1974, c. 67–82), собрал и проанализировал все случаи употребления отрывков, в которых говорится о «страхе Божьем» в книгах Бытие и Исход. Он переводит Исход (20:20) так: «Не бойтесь; Бог пришел, чтобы испытать вас и чтобы страх Его мог действовать ради вас, чтобы вы не грешили». 101 Ancient Mesopotamia: Portrait of a Dead Civilization, 2d rev. cd. (Chicago: University of Chicago Press, 1977), c. 158. 102 William W. Hallo and William К. Simpson, The Ancient Near East: A History (New York: Harcourt Brace Jovanovich, 1972), c. 176. 105 The Book of Exodus: A Critical, Theological Commentary, Old Testament Library (Philadelphia: Westminster, 1974), c. 637. 111 «The Structure of Р», Bibl 38 (1976), стр. 280; Prophecy and Canon: A Contribution to the Study of Jewish Origins (Notre Dame, IN: University of Notre Dame Press, 1977), c. 62.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/spravo...

На страницах книги встречаются несколько богословских тем. Практически каждая глава поднимает тему всемогущества Божьего. Это – и отказ Даниила и его друзей от пищи с царского стола (глава 1), и сон Навуходоносора, и видение Даниила (главы 2 и 7), и избавление из огненной печи, и спасение ото львов (главы 3 и 6), и власть Бога над царствами мира (главы 411), и воскресение мертвых (глава 12). Подобные истории служили образцом поведения для притесняемых людей, которые ожидали от Бога освобождения, готовили притесняемых к еще большим притеснениям в будущем (711) и заверяли читателей в том, что Божья власть распространяется и за пределы смерти (12). Эти уроки имеют, куда большую ценность, чем подсчет нумерологии в отрывках 9:2527 или 12:1112, 948 поиск «исторических обстоятельств» или «определение времен и сроков». 949 858 R. Rendtorff, The Old Testament: An Introduction (Philadelphia: Fortress, 1986), p. 273. Для ознакомления с этим вопросом см. А.В. Rhodes, «The Book of Daniel,» StudBib 6 (1952): 436–450; R.D. Wilson and R.K. Harrison, «Daniel, Book of,» ISBE2, rev. ed. by G.W Bromiley (Grand Rapids: Eerdmans, 1979), 1:859; R.K. Harrison, Introduction to the Old Testament (Grand Rapids: Eerdmans, 1969), pp. 1105–1106; Dillard and Longman, Introduction, p. 329; EJ. Young, An Introduction to the Old Testament (Grand Rapids: Eerdmans, 1964), p. 360; G.L. Archer Jr., A Survey of Old Testament Introduction (Chicago: Moody, 1964), p. 365. 864 См. также Young, Introduction, pp. 362–364; J.E. McKenna, «Daniel,» in Old Testament Survey: The Message, Form, and Background of the Old Testament, 2nd ed., ed. by W.S. LaSor, D.A. Hubbard, and EW. Bush (Grand Rapids: Eerdmans, 1996), pp. 574–576; G.L. Archer Jr., «Modern Rationalism and the Book of Daniel,» BSac 136 (1979): 129–130. 865 D.J. Wiseman, « Daniel 1:1 ,» in Notes on Some Problems in the Book of Daniel, ed. by D.J. Wiseman et al. (London: Tyndale, 1965), pp. 16–18; G.F. Hasel, «The Book of Daniel: Evidences Relating to Persons and Chronology,» AUSS (1981): 47–49.

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/vved...

Библиография : О. Т. Allis, The Five Books of Moses. → The Old Testament: Its Claims and Its Critics. G. L. Archer, Jr., A Survey of Old Testament Introduction. F. Delitzsch, Commentary on Genesis. N. L. Geisler and W. E. Nix, General Introduction to the Bible. R. K. Harrison, «Historical and Literary Criticism of the Old Testament»//F. Gaberlein, The Expositor " s Bible Commentary. vol. 1. → Old Testament Introduction. M. Kline, Treaty of the Great King. E. Krentz, The Historical-Critical Method. J. Wellhausen, Die Komposition des Hexateuchs [The Composition of the Hexateuch]. → Prolegomena to the History of Ancient Israel. → " Israel»//Encyclopedia Britannica, 9th ed. J. W. Wenham, «History and The Old Testament», Sacra 124 (1967). R. D. Wilson. A Scientific Investigation of the Old Testament. Вера и Разум (FAITH AND REASON) Соотношение между верой и разумом имеет для религиозного мыслителя особое значение. Проблема соединения этих двух аспектов человеческой личности существует уже со времён первых апологетов христианства. Ею занимались ° Иустин Мученик , ° Климент Александрийский и ° Тертуллиан . °Августин сделал первую серьёзную попытку соотнести веру и разум, и всё же наиболее полная трактовка проблемы появилась к концу Средневековья, когда христианский интеллектуализм расцвёл благодаря трудам °Фомы Аквинского. Соотношение веры и разума. Фома Аквинский полагал, что вера и разум связаны неразрывно. Вера применяет разум, а разум не в состоянии без веры преуспеть в отыскании истины. Разум не может порождать веру. Разум сопутствует вере, но не порождает её. Вера есть согласие без испытаний, в том смысле, что принятие верою не обусловлено исследованием вопроса. Это даётся от Бога. Комментируя стихи Еф. 2:8–9 , Фома Аквинский утверждает, что «свобода воли несоразмерна акту веры, ибо содержание веры выше рассудка [...] Поэтому, если человеку предстоит уверовать, это не может происходить от него самого, пока Бог этого не даст» (Aquinas, Ephesians, 96; если не указано иное, все ссылки в данной статье относятся к произведениям Фомы Аквинского).

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/ents...

Помимо вступительных и заключительных фраз новозаветные аллюзии встречаются в текстах этих З. а. (Test. Isaac. 4. 15 (ср.: 1 Кор 6. 19); Test. Iacob. 7. 19 ff. (1 Кор 6. 9-10)). Лит.: Памятники отреченной русской лит-ры/Собр., изд.: Н. С. Тихонравов. СПб., 1863. Т. 1. С. 79-90; James M. R., ed. The Testament of Abraham. Camb., 1892; Anecdota Graeco-Byzantina/Изд.: А. А. Васильев. М., 1893. Т. 1. С. 292-308; Stone M. E., transl. The Testament of Abraham: The Greek Recensions. N. Y., 1972; Delcor M., ed. Le Testament d " Abraham. Leiden, 1973; Kolenkow A. B. What is the Role of Testament in the Testament of Abraham?//HarvTR. 1974. Vol. 67. N 2. P. 182-184; Nickelsburg G. W. E., Kraft R. A., eds. Studies on the Testament of Abraham. Missoula (Mont.), 1976; Turdeanu E. Le Testament d " Abraham en slave et en roumain// Idem. Apocryphes slaves et roumains de l " Ancien Testament. Leiden, 1981. P. 201-238, 440; Turner N., transl. The Testament of Abraham//The Apocryphal Old Testament/Ed. H. F. D. Sparks. Oxf., 1984. P. 393-421; Schmidt F., ed. Le Testament grec d " Abraham. Tüb., 1986; Munoa Ph. B. Four Powers in Heaven: The Interpr. of Daniel 7 in the Testament of Abraham. Sheffield, 1998; Allison D. C. Testament of Abraham. B.; N. Y., 2003. «Завещание Соломона» Уже в межзаветную эпоху о царе Соломоне и его мудрости и чудесных способностях ходили легенды (см.: Ios. Flav. Antiq. VIII 2. 5). «Завещание Соломона» посвящено рассказу о том, как царь Соломон строил Иерусалимский храм при помощи демонов. Большое внимание в тексте уделяется магии, народной медицине, астрологии и демонологии. Структура повествования отличается от обычной схемы З. а. Единственное, что оправдывает название памятника,- это слова Соломона, к-рые переданы в тексте от 1-го лица: «При смерти я написал завещание сынам Израиля, чтобы они знали силу демонов и их виды, а также имена ангелов, с помощью которых они упраздняются» (Test. Solom. 15. 14 (версия B); ср.: 26. 8). Прор. Соломон. Роспись ц. вмч. Георгия в Ст. Ладоге. 60-е гг. XII в.

http://pravenc.ru/text/182429.html

Марк Мангано (протестант) Библиография Условные обозначения AAFS Annales Academiae Scientiarum Fennicae, Series AASOR Annual of the American School of Oriental Research ABD Anchor Bible Dictionary ANET Ancient Near Eastern Texts Relating to the Old Testament Ed. by J.B. Pritchard A USS Andrews University Seminary Studies BA Biblical Archaeologist BAR Biblical Archaeology Review BASOR Bulletin of the American School of Oriental Research BOB Brown, Francis, S.R. Driver, and C.A. Briggs. A Hebrew and English Lexicon ofthe Old Testament. Oxford, 1907. BUS Biblia Hebraica Stuttgartensia Bib Biblica BJS Brown Judaic Studies BKAT Biblischer Kommentar, Altes Testament BRev Bible Review BSac Bibliotheca Sacra BTThe Bible Translator BWANT Beitrdge zur Wissenschaft vom Alien und Neuen Testament BZAW Beihefte zur Zeitschrift fur die alttestamentliche Wissenschaft CBC Cambridge Bible Commentary CBQ Catholic Biblical Quarterly CJT Canadian Journal of Theology COS The Context of Scripture CTQ Concordia Theological Quarterly Erlsr Eretz-Israel ExpTim Expository Times FOTL Forms of the Old Testament Literature FRLANT Forschungen zur Religion und Literatur des Alien und Neuen Testaments GTJ Grace Theological Journal HAR Hebrew Annual Review HBC Harper " s Bible Commentary HS Hebrew Studies HSM Harvard Semitic Monographs HTR Harvard Theological Review HTS Harvard Theological Studies HUCA Hebrew Union College Annual IB Interpreter " s Bible. Ed. by G.A. Buttrick et al. 12 vols. New York, 195157 ICC International Critical Commentary IDB Interpreter " s Dictionary ofthe Bible Щ Israel Exploration Journal Int Interpretation ISBE International Standard Bible Encyclopedia ITC International Theological Commentary JBL Journal of Biblical Literature JBR Journal of Bible and Religion JETS Journal of the Evangelical Theological Society JPS Jewish Publication Society JPSV Jewish Publication Society Version JSOT Journal for the Study of the Old Testament JTS Journal of Theological Studies KHC Kurzer Hand-Commentar zum Alten Testament

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/vved...

28 В предисловии к книгам Царств, написанных в 391 году н.э., Иероним перечисляет список книг, составляющих Ветхий Завет. В заключении он говорит: «Так равно распределяются двадцать две книги Ветхого Закона, т. е. пять Моисеевых, восемь Пророческих, девять агиографов. Хотя иные обычно вписывают Руфь и Киноф среди агиографов и считают, что количество книг надо увеличить на две... Этот пролог может быть неким шлемоносным началом всех книг, которые мы переводим с еврейского на латынь, дабы мы знали, что все свыше этого следует считать среди апокрифов. Посему Премудрость, которую в народе приписывают Соломону, и Книга Иисуса сына Сирахова, и Товит, и Пастырь Ерма не входят в канон. 1 Книгу Маккавейскую я нашел на еврейском языке, вторая написана по-гречески, что можно доказать и из нее самой» (Nicene and post Nicene Fathers, 6:490). 29 R.K. Harrison, «Old Testament and New Testament Apocrypha,» in The Origin of the B8ble, ed. by Philip Wesley Comfort (Grand Rapids: Tyndale House, 1992), p. 84. 30 William Schneirla, «The Orthodox Old Testament Canon and the So-called Apocrypha,» St Vladimir " s Seminary Quarterly ns 1 (October 1957): 40–46. 31 Roland E. Murphy, «The Old Testament Canon in the Catholic Church,» CBQ28 (1966): 189–193: Albert C. Sundbergjr., «The Protestant Old Testament Canon: Should It Be Re-examened?» CBQ 28 (1966): 194–203. 34 Roger Beckwith, «The Canon of the Old Testament,» in The Origin of the Bible, ed. Philip Wesley Comfort (Grand Rapids: Tyndale House, 1992), p. 63. 37 Для более полного и подробного рассмотрения вопроса о значительном влиянии Ветхого Завета на Новый Завет, обращайтесь к соответствующим главам этой книги. Каждая глава включает раздел, посвященный связи Ветхого и Нового Заветов. 38 John R.W. Stott, Guard the Gospel: The Message of 2 Timothy (Downers Grove, IL: InterVarsity, 1973), p. 103. Дональд Гатри также указывает на полезность Писания. «Теперь же упомянуты четыре сферы, в каждой из которых можно увидеть полезность Писания. Первые две относятся к учению, вторые две • к практике». Donald Guthrie The Pastoral Epistles, TNTC [Grand Rapids: Eerdman, 1978], p. 164.

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/vved...

. «The Cultic S " GAGA and Its Influence in Psalms and Job». JQR 58 (1967): 115–125. . «The Priestly Doctrine of Repentance». RB 82 (1975): 186–205. . «Sacrifices and Offerings, ОТ». В IDBSuppl, c. 763–771. . «Sin-Offering or Purification-Offering?» VT2 (1971): 239–241. . «Two Kinds of Hattát». VT26 (1976): 333–337. ÓConnell, K. G. «Sacrifice in the Old Testament». BT41 (1969): 2862–2867. Perdue, L. G. Wisdom and Cult. A Critical Analysis of the Views of the Cult in the Wisdom Literature of Israel and the Ancient Near East. SBL Dissertation Series. Missoula, MT: Scholars Press for the Society of Biblical Literature, 1977. Rad, G. von. Old Testament Theology. Пер. D. M. G. Stalker. 2 vols. New York: Harper and Row, 1962, т. 1, c. 250–262. Rainey, A. «The Order of Sacrifices in Old Testament Ritual Texts». Bibl 51 (1970): 485–498. . «Sacrifice». В EncJud 14 (1971): 599–607. . «Sacrifice and Offerings». В ZPEB, 5, c. 194–211. Ringgren, H. Sacrifice in the Bible. New York: Association Press, 1963. Rowley, H. H. Worship in Ancient Israel: Its Form and Meaning. London: S. P. С. K., 1976. Snaith, N. H. «Sin-offering or gilt-offering?» VT 15 (1965): 73–80. . «The Sprinkling of Blood». ExpTIA (1970) 23–24. . «Wave offering». ExpTIA (1963): 127. Vaux, R. de. Ancient Israel, том 2, Religious Institutions. New York: McGraw-Hill, 1965, c. 415–456. . Studies in Old Testament Sacrifice. Cardiff: University of Wales Press, 1964. Zimmerli, W. Old Testament Theology in Outline. Пер. David E. Green. Atlanta: John Knox, 1977, c. 148–155. 12. Посвящение в сан священника Левит (8–10) Я уже высказывал мысль, что отрывок 6:8–7:38 является не только дополнением к информации, указанной в 1:1–6:7, но и указаниями священникам относительно их обязанностей во время обряда жертвоприношения. Но что дает священнику право выполнять его священнические обязанности? Посвящение священников (8) Средством является освящение, включающее сначала помазание (8:10–13), затем принесение жертв, в частности жертвы за грех, жертвы всесожжения и мирной, или, иначе, жертвы посвящения, в таком порядке (8:14–35). Указания относительно этой церемонии введения в сан можно найти в Книге Исход (гл. 29). Церемония описана в 8-й главе Книги Левит.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/spravo...

253 The Bible Knowledge Commentary, Old Testament, eds. John F. Walvoord and Roy B. Zuck (Wheaton, IL: Victor Books, 1985) p. 992. 261 Самый великий человек, который когда-либо жил. [Предисловие]. Brooklyn: Watchtower Bible and Tract Society, 1991. 262 Cm.: Robert L. Reymond. Jesus, Divine Messiah: The New Testament Witness (Phillipsburg, NJ: Presbyterian and Reformed, 1990), p. 247. 265 Уизерс Пол Дж. Отвечая на доводы Свидетелей Иеговы против учения о Троице. [Статья ЦАИ С-028]. С. 4–5. 269 J. В. Lightfoot. Paul’s Epistles to the Colossians and to Philemon (Grand Rapids: Zondervan, 1979), p. 147. 272 Объединены в поклонении единому истинному Богу. Brooklyn, NY: Watchtower Bible and Tract Society, 1989. C. 29. См. также: Познание, ведущее к вечной жизни. Brooklyn, NY: Watchtower Bible and Tract Society, 1995. C. 39; Сторожевая башня. 1997. 1 февраля. С. 12. 280 Benjamin B. Warfield. The Person and Work of Christ (Philadelphia: Presbyterian and Reformed Publishing, 1950), p. 56. 281 James Oliver Buswell. A Systematic Theology of the Christian Religion (Grand Rapids: Zondervan Publishing House, 1979), 1:105. 282 Райри Чарльз. Основы богословия. М.: Духовное возрождение, 1997. С. 290–291. (Серия «Библейская кафедра»). 285 C. F. Keil and F. Delitzch. Commentary on the Old Testament, vol. 6 (Grand Rapids: Wm. B. Eerdmans Publishing Co., 1986), pp. 273–278; Robert Jamieson, A. R. Fausset, and David Brown. A Commentary – Critical, Experimental, and Practical – on the Old and New Testaments (Grand Rapids: Wm. B. Eerdmans Publishing Co., 1973), p. 508. 286 Cm.: R. Laird Harris. «Proverbs» in The Wycliffe Bible Commentary, eds. Charles F. Pfeiffer and Everett F. Harrison (Chicago: Moody Press, 1974), p. 581. 289 Е. W. Hengstenberg. Christology of the Old Testament (Grand Rapids: Kregel, 1970), pp. 586–595. 292 Robert L. Reymond. Jesus, Divine Messiah: The Old Testament Witness (Scotland, Great Britain: Christian Focus Publications, 1990), pp. 60–61. 296 Следует ли верить в Троицу? С. 20. См. также: Время для истинной покорности Богу. Brooklyn, NY: Watchtower Bible and Tract Society, 1994. C. 29.

http://azbyka.ru/otechnik/sekty/rassuzhd...

Soulen, R.N., and R.K. Soulen. Handbook of Biblical Criticism. 3 ed. rev. Louisville, KY: Westminster John Knox, 2001; Thompson, J.A. The Ancient Near Eastern Treaties and the Old Testament. London: Tyndale, 1964; Tucker, G.M. « Deut 18:1522 .» IntA(1987): 292297; von Rad, G. The Problem ofthe Hexateuch and Other Essays. New York: McGraw-Hill, 1966; Walton, J.H. Ancient Israelite Literature in Its Cultural Context. Grand Rapids: Zondervan, 1989; Walton, J.H. Chronological Charts ofthe Old Testament. Grand Rapids: Zondervan, 1978; Walton, J.H. «Deuteronomy in Exposition of the Spirit of the Law.» GTJ (1987): 213225; Wcinfeld, M. Deuteronomy and the Deuteronomic School. Oxford: University Press, 1972; Repr. ed., Winona Lake, IN: Eisenbrauns, 1992; Wellhausen, J. Prolegomena to the History of Israel. Merian Book Library edition, 1957; Repr. ed., Gloucester: Peter Smith, 1973; Wenham, GJ. The Book of Leviticus. Grand Rapids: Eerdmans, 1979; Wenham, G J. Exploring the Old Testament: A Guide to the Pentateuch. Downers Grove, IL: InterVarsity, 2001; Wenham, G.J «Leviticus.» ISBE ,4:111117. Rev. ed. by G.W. Bromiley. Grand Rapids: Eerdmans, 1982; Wenham, G.J. Numbers. Downers Grove, IL: InterVarsity, 1981. Wenham, J.W. «Large Numbers in the Old Testament.» TynBul 18 (1967): 1953; Westermann, C. Basic Forms of Prophetic Speech. Philadelphia: Westminster, 1967; Whybray, R.N. Introduction to the Pentateuch. Grand Rapids: Eerdmans, 1995; Young, E.J. An Introduction to the Old Testament. Grand Rapids: Eerdmans, 1964. Библиография к историческим книгам Aharoni, Yohanan. «New Aspects of the Israelite Occupation in the North.» In Near Eastern Archaeology in the Twentieth Century: Essays in Honor of Nelson Glueck, pp. 254267. Ed. by J.A. Sanders. Garden City, NY: Doubleday, 1970. Aharoni, Yohanan. «Nothing Early and Nothing Late: Re-writing Israel " s Conquest.» BA 39 (1976): 5576. Ahlstrom, Gosta W. Who Were the Israelites?Winona Lake, IN: Eisenbrauns, 1986. Albright, William F. «Archaeology and the Date of the Hebrew Conquest of Palestine.» BASOR 58 (1935): 1018.

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/vved...

Предыдущий Следующий Смотри также Jesus Christ, The Word of God, and Scriptures Fr. Ted Bobosh Jesus Christ, The Word of God, and Scriptures Fr. Ted Bobosh I am now bringing the quotes together to explore the relationship between the Word of God and the Scriptures. Obviously if Jesus is literally the Word of God, then the Scriptures are the Word of God in some other way. They are the written record of God’s revelation, but Jesus is the full revelation of God. The Scriptures bear witness to Him. It is of Jesus that all the Scriptures speak. Christ in the Old Testament Fr. Ted Bobosh Christ in the Old Testament Fr. Ted Bobosh Central to the teachings of Christ is that Moses and the Prophets wrote about Him. Book of God, Logos of God Seraphim Hamilton Book of God, Logos of God Seraphim Hamilton When you understand the network of symbolic associations made within Scripture itself, you realize that the Bible and the Fathers are not roughly in the same ballpark: both of them are very precise, and they are describing exactly the same thing. Biblical theology and Patristic theology flawlessly roll together. Methodius: The Deep Things of the Scriptures Fr. Ted Bobosh Methodius: The Deep Things of the Scriptures Fr. Ted Bobosh In the world today, especially in American Christianity, there are divisive debates opposing biblical literalists with those who do not think every scriptural verse was or is meant to be read only literally. Similar debates occurred from the beginnings of Christianity. Authority in Ancient Israel Fr. John Whiteford Authority in Ancient Israel Fr. John Whiteford What were the sources of doctrine for the Israelites in the Old Testament? Was it Tradition, or Scripture? Fr. John Whiteford talks about divine revelation and Tradition in the Old Testament. Allegorical Interpretations of Scripture? Fr. John Whiteford Allegorical Interpretations of Scripture? Fr. John Whiteford Clearly, if the Apostles could interpret the Old Testament in allegorical and typological terms, no one who claims to be a Christian should object to the Church Fathers doing likewise. Комментарии Другие статьи автора Metropolitan Saba (Esber) Новые материалы Выбор читателей © 1999-2016 Православие.Ru

http://pravoslavie.ru/99073.html

   001    002   003     004    005    006    007    008    009    010