Материал из Православной Энциклопедии под редакцией Патриарха Московского и всея Руси Кирилла ИОАНН КЕЛЛИОТ († после 575), монофизитский еп. Келлий , монастырского комплекса в Нитрийской пустыне (Н. Египет, к юго-востоку от Александрии). Рукоположен во епископа Иаковом Барадеем . Ко времени смерти визант. имп. Юстиниана I (565) И. К. был одним из 4 монофизитских епископов Египта, сохранивших свои кафедры. Он оставался на престоле при поддержке местных монахов-монофизитов. Однако, поскольку с 537 г. в Александрии отсутствовал монофизитский патриарх, И. К., видимо, подолгу проживал там и опекал местную монофизитскую паству. В 567 г. И. К. провозгласил с амвона одного из александрийских храмов анафему Иоанну Филопону и учению тритеизма (CPG, N 7229; CSCO. 17. P. 160-161; 103. P. 111-112). После смерти патриарха Феодосия в 566 г. в К-поле И. К. в течение 10 лет фактически оставался управляющим монофизитской Александрийской Церковью. В 575 г. александрийский монофизитский клир обратился к Лонгину, еп.-миссионеру Нубии, с просьбой поставить нового патриарха в Александрию. В послании к Лонгину И. К. заявлял о готовности подчиниться его авторитету и признать того, кого он выберет (CPG, N 7230; CSCO. 17. P. 277-288; 103. P. 194). Еп. Лонгин вскоре рукоположил в патриарха в Мареотиде (пригороде Александрии) архимандрита мон-ря Сирийцев Феодора (между 23 июня и 25 авг.). И. К. был не согласен с этим рукоположением и уклонился от участия в нем. Феодор не был признан и большинством александрийцев. Полтора месяца спустя по требованию народа И. К. вместе с сир. епископами Епифанием и Климентианом рукоположил в патриарха Петра, престарелого диакона умершего патриарха Феодосия. Из-за этого в монофизитской Александрийской Церкви произошел раскол, длившийся до смерти Феодора в 587 г. Из произведений И. К. известны лишь 2 фрагмента посланий к Лонгину и анафема Иоанну Филопону. Написанные по-гречески, они сохранились только в сир. переводе. Ист.: Documenta ad origines monophysitarum illustrandas/Ed. J.-B. Chabot. Louvain, 1907. P. 160-161, 277-278. (CSCO; 17. Syr.; 17) [Syr. text]; 1933. P. 111-112, 194. (CSCO; 103. Syr.; 52) [Lat. trad.]. Лит.: CPG, N 7229-7230; Honigmann E. Évêques et évêchés monophysites d " Asie antérieur au VIe s. Louvain, 1951. P. 175, 183, 226-227, 232-233; DHGE. T. 27. Col. 185-186; Fedalto. Hierarchia. Vol. 2. P. 587. Д. В. Зайцев Рубрики: Ключевые слова: ИОАНН ЕГИПТЯНИН († после 541), еп. г. Гефестополь (Ифест, Н. Египет), видный деятель монофизитства эпохи имп. Юстиниана I (527-565) ИОАНН ЭФЕССКИЙ (ок. 507 - после 585 (по др. данным, 589)), еп. Асии (558-571), монофизит, церковный историк и агиограф

http://pravenc.ru/text/471295.html

Cедмица.RU Церковно-Научный Центр «Православная Энциклопедия» По Благословению Святейшего Патриарха Московского и Всея Руси Кирилла Функционирует при финансовой поддержке Министерства цифрового развития, связи и массовых коммуникаций Российской Федерации Конец Консты (668г.). Дипломатические отношения между Римом и Константинополем А.В.Карташев. Вселенские соборы//Император Юстиниан I Великий (527-565 гг.) и V Вселенский собор. (оглавление) Таким террором было временно наведено молчание во всей империи. Даже в Риме клирики примолкли. Папа Евгений скончался в 657 г. Его преемник Виталий решил смиренно послать свою синодику не только к императору, но и к патриарху Петру. Петр ему ответил. Оба сделали вид, что ничего не произошло. Императору это было особенно нужно. Он уже задумал убежать из Константинополя в Рим и потому искал примирения с римским обществом, раздраженным со времени казни папы Мартина. Конста, как известно, казнил по политическим подозрениям своего брата-диакона и тихомолком прозывался Каином. Его особо мучили привидения. Брат являлся ему с чашей, наполненной кровью, и предлагал причаститься. Конста принял послов папы исключительно дружественно и послал в Рим роскошный евангелистарий, украшенный дорогими камнями. Имя папы Виталия внесено было в первый раз после Гонория в диптихи Константинополя. Конста осуществил свое желание, переселился в 663 г. в Рим. Старый Рим был польщен этой честью. Папа в торжественной процессии за шесть миль от города встретил императора. Конста посещал памятники и храмы Рима, раздавая подарки. Делался вид, что для римлян император православен. Даже когда Конста довольно цинично приказал на государственные нужды взять всю бронзу с куполов церквей, в том числе и крышу с Пантеона (Santa Maria ad Martyres), папа Виталий не протестовал открыто. Сравнительно скоро в Сиракузах именно за свои экспроприации Конста навлек на себя дворцовый переворот. Он был убит в 668 г. Заговорщики провозгласили императором Мжежа (Mesecius), судя по имени, армянина. Но сын Консты Константин одолел Мжежа и утвердился императором. Он возвратился в Константинополь и был прозван Погонатом, т.е. бородатым, так как будто бы отправился на борьбу против Мжежа еще без бороды, a вернулся бородатым. Хотя Константин Порфирородный впоследствии называет Погонатом еще и его отца — Консту. Ссылки по теме Церковно-Научный Центр «Православная Энциклопедия» По Благословению Святейшего Патриарха Московского и Всея Руси Кирилла © Православная Энциклопедия, 2001–2024. Все права защищены © Сделано в Stack Group , 2008–2024

http://sedmitza.ru/lib/text/435335/

Background Infonotes: The Ancient Thracian and Roman city of Durostorum (Dorostorum) – known as Dorostol or Drastar (Drustur) during the periods of the Bulgarian Empire in the Middle Ages – is the precursor of today’s Bulgarian city of Silistra. It was originally founded as an Ancient Thracian settlement on the Lower Danube. In 29 AD, the Romans built there a fortress keeping the settlement’sThracian name of Durostorum (or Dorostorum). After his victories wars over the Dacians north of the Danube, Roman Emperor Trajan stationed the elite Claudius’ 11th Legion – Legio XI Claudia – at Durostorum, and the fortress remained its permanent seat until the demise of the Roman Empire. In 169 AD, during the reign of Emperor Marcus Aurelius (r. 161-180 AD), Durostorum was made a Roman city – a municipium. Between the 2nd and the 4th century AD, it was a major urban and military center of the Roman Province of Moesia Inferior (later divided into Moesia Secunda and Scythia Minor), and amajor Roman stronghold against the barbarian invasions. The earliest 12 Christian saints from the territory of today’s Bulgaria are Roman soldiers executed in Durostorum during the Great Persecution of Emperor Diocletian between 303 and 313 AD, including St. Dasius and St. Julius the Veteran. In 388 AD, today’s Silistra became the seat of a Christian bishopric. Roman general Flavius Aetius (391-454 AD), who is known as “the last of the Romans” for his army’s victory over the Huns in the Battle of the Catalaunian Plains in 451 AD, was born in Durostorum. During the barbarian invasions of Sarmatians, Goths, Huns, Avars, Slavs, and Bulgars the city was ransacked several times. It was rebuilt during the reign of Byzantine Emperor Justinian I the Great (r. 527-565 AD). The Slavs settled in Durostorum around 590 AD, and named it Drastar (Drustur). The city became part of the First Bulgarian Empire (632/680 – 1018 AD) around 680 AD. Bulgarian Khan (or Kanas) Omurtag (r. 814-831 AD) is known to have built there a large imperial palace known as the Danube Palace of Bulgarian Khans where later Bulgarian Tsar Simeon I the Great (r. 893-927 AD) resided in 896-897 AD. In 895 AD (during the Bulgarian-Hungarian War of 894-896 AD), the Magyars(Hungarians), allies of Byzantium, besieged the Bulgarian army under the personal command of Tsar Simeon I the Great in the fortress of Drastar but were repulsed. The next year the Magyars were decisively defeated by the Bulgarians in the extremely fierce Battle of Southern Buh (in today’s Ukraine) which eventually led their tribes to retreat to the west and settle in the region of Pannoniaessentially founding today’s Hungary.

http://pravoslavie.ru/81913.html

The Early Byzantine and medieval Bulgarian city of Missionis/Krum’s Fortress is currently beingexcavated by a total of 30 archaeologists and workers with funding totaling BGN 50,000 (app. EUR 26,000) of which BGN 30,000 have been provided by Targovishte Municipality, and the rest – byprivate donors. “This year we haven’t received any government funding. That is why the funding that we are operating with is still rather decent. There are still some people who cherish the archaeological monuments and help us,” Konakliev notes. Another view of the 14th century lead cross reliquary and 10th-11th century lead icon of Virgin Mary found in the medieval Bulgarian city of Missionis/Krum’s Fortress near the city of Targovishte. Photo: Forte Radio      Background Infonotes: The Early Byzantine and medieval Bulgarian fortress of Missionis, also known as Krumovo Kale (Krum’s Fortress) is located 7 km southwest of the northeastern Bulgarian city of Targovishte.The fortress has an area of 25 decares (app. 6 acres), while the medieval city itself covered an area of 150-200 decares (up to 50 acres). The eastern section of the fortress wall has a gate with two towers. The Missionis/Krum’s Fortress was built in the 6th century AD, during the reign of Byzantine Emperor Justinian I the Great (r. 527-565 AD) as part of Byzantium’s fortifications in today’s Northern Bulgaria designed to stop the barbarian invasions of the Slavs, Ancient Bulgars, and Goths. The fortress was destroyed by the barbarians in the 6th century AD. During the First Bulgarian Empire (632/680-1018 AD), in the 9th century AD an Ancient Bulgar settlement emerged on top of its ruins. At the time of the Second Bulgarian Empire (1185-1396 AD), the fortress wall was rebuilt of stones and mortar as part of fortification system defending the then Bulgarian capital Tarnovgrad (today’s Veliko Tarnovo). A lot of information about the medieval city of Missionis/Krum’s Fortress is found in the Tabula Rogeriana, the work of Arab geographer Muhammad Al-Idrisi, completed in the court of Norman King Roger II in Sicily in 1153 AD.

http://pravoslavie.ru/81319.html

Earlier some scholars had hypothesized that the Agathopolis fortress was built during the reign of Emperor Anastasius I Dicorus (r. 491-518 AD). Numerous coins from the reigns of Emperor Justinian I the Great (r. 527-565 AD) and Maurice (r. 582-602 AD) have also been found. They are attributed to the second construction period of the fortress in Ahtopol, the third quarter of the 6th century. The last reconstructions of Ahtopol’s medieval fortifications have been found to have been made during the period from the middle of the 14th century until the beginning of the 15th century, the archaeologists conclude. Background Infonotes: The ruins of the ancient city of Agathopolis, today’s Bulgarian Black Sea resort town of Ahtopolin Tsarevo Municipality, Burgas District, are located on the Ahtopol Peninsula which is about 300 meters long and 150 meters wide, at the foot of the Strandzha Mountain. The site’s civilized life goes back to the Neolithic. During the Iron Age, the area was populated by the Ancient Thracian tribe Thyni. The discovery of a votive tablet with an inscription and the image ofHeros, also known as the Thracian Horseman, the supreme god in the Thracian mythology, attests to their presence. The city itself was most probably founded in 430 BC by Ancient Greek colonists from Athens,potential as part of Pericles’ actions in the Black Sea during the Peloponnesian War. The Ancient Greek polis had its own mint and coins. While it was part of the Roman Empire (1st-4th century AD), the city was called Peronticus. Later, as part of Eastern Roman (Byzantine) Empire, it suffered destruction in the barbarian invasions of Avars and Slavs in the 5th-7th century AD, it was rebuilt by Byzantine general Agathon. Some hypotheses say that he named the city after himself but others say that it was called Agathopolis much earlier, at least since 323 BC. According to one legend, Agathopolis was first established as the home of Delphin, son of Poseidon, and Agatha, daughter of Zeus. Zeus was angered by their relationship so he dispatched an army against them but a burrowing owl woke them up and saved them. Thus, Delphin killed the enemies and founded a city called Agapi-polis (city of love) on the Black Sea coast.

http://pravoslavie.ru/89762.html

Many people have helped me, either directly or indirectly, in putting this book together. I would like to acknowledge the help and advice and ideas (whether I have paid heed or not) of Bishop Kallistos of Diokleia, Mother Thekla, Catherine Osborne, Maurice Wiles and Fr Huw Chiplin. My greatest debt is, however, to Carol Harrison, who might be expected to have endured something as General Editor of this series, but as my wife has made this possible in more ways than I could say. Andrew Louth Feast of our holy father and confessor, Michael, Bishop of Synnada, 1995 ABBREVIATIONS AL On the Ascetic Life Amb. Ambigua (Books of Difficulties) CC Centuries on Love CCSG Corpus Christianorum. Series Graeca CT Centuries on Theology and the Incarnate Dispensation of the Son of God Ep. Epistula LP On the Lord’s Prayer Myst. Mystagogia Opusc. Opuscula theologica et polemica QT Questions to Thalassius PG Patrologia Graeca Introduction LIFE AND TIMES St Maximus the Confessor was born in AD 580 in the Byzantine Empire, or the Roman Empire, as he and its inhabitants would have called it. Fifteen years earlier the great Emperor Justinian had died, at the end of a long reign (527–565) in which he had sought to restore the Roman Empire to its former glory. To a considerable degree he had succeeded. When his uncle, Justin I, died, the sway of the Emperor in Constantinople had shrunk to the Eastern end of the Mediterranean–the Balkan peninsula (including Greece), Asia Minor (and on the other side of the Black Sea Cherson–in the Crimea), Syria, Palestine and Egypt. The Western part of the Mediterranean world was ruled by the leaders of various barbarian tribes, even if several of these claimed to rule on behalf of the Emperor in Constantinople. By 565 the Roman Empire was more like the Empire the first Emperor, Augustus, had created: a union of the lands surrounding the Mediterranean–mare nostrum, our lake, as the Romans called it. North Africa had been reconquered in 533; Italy was restored to direct Byzantine control after a long drawn-out war that lasted from 535 to 554; and the Byzantines established themselves in the south-east corner of Spain, with their capital in Cordova, in 554. Much of Constantinople had been rebuilt during Justinian’s reign, including the ‘Great Church’, the church dedicated to the Holy Wisdom –Hagia Sophia.

http://azbyka.ru/otechnik/Endryu-Laut/ma...

В ранних жизнеописаниях М. упоминается о его путешествии на Восток, по-видимому в Палестину. В историографии сложилось представление о том, что на Востоке М. изучал греч. язык, богословие и философию. Из сообщения Григория Турского известно, что еще до отъезда в Галлецию (ныне Галисия) М. был рукоположен во пресвитера, однако вопрос о том, принял ли он тогда же монашеский постриг, остается открытым. В наст. время на основе анализа сочинений и переводов М. некоторые ученые подвергают сомнению его непосредственное знакомство с традициями вост. монашества. Кроме того, ряд исследователей считают уровень владения М. греч. языком довольно низким и ставят под вопрос вероятность палестинского (и в целом византийского) образования М., а также самого путешествия на Восток (см.: Esp í rito Santo. 2007. P. 270). Согласно Венанцию Фортунату, М. прибыл, «как утверждают» (ut perhibent), «из страны римлян» (e parte Quiritis) ( Venant. Fort. Ad Martinum episcopum Galliciae. 21). На этом основании было выдвинуто предположение, что М. проходил обучение в Риме (см.: Ribeiro Soares. 1963). Согласно традиц. т. зр., после путешествия по Палестине М., вероятно, вновь посетил Паннонию, а затем прибыл в Галлию, где познакомился с Венанцием Фортунатом. Ок. 550 г. самостоятельно или в составе некой миссии М. отправился морским путем в королевство свевов, к-рое в кон. V-VI в. находилось в достаточно устойчивых взаимоотношениях с меровингской Галлией (об этом, а также о предпосылках обращения свевов в Православие подробнее см.: Violante Branco. 1999. P. 64-78). Ряд исследователей выдвигают предположение, согласно к-рому во времена М. в Паннонии продолжали жить свевы, сохранившие культурные связи с Пиренейским п-овом. Благодаря этому М. мог владеть к.-л. из герм. языков, что якобы определило выбор региона для проповеди, однако данная гипотеза едва ли может быть подтверждена источниками. Высказывались также предположения о том, что инициатором миссии М. мог быть либо визант. имп. Юстиниан I (527-565), стремившийся усилить политическое влияние Византии на Пиренейском п-ове ( Š a š el. 1978), либо папа Римский Вигилий (537-555), целью к-рого было распространение правосл. веры на территории Испании ( Ribeiro Soares. 1963).

http://pravenc.ru/text/2562412.html

Beyond the painstaking process of preserving a delicate holy site, the work has been complicated by the sensitive relations among the three Christian denominations that share ownership of the church, the Greek Orthodox, Roman Catholic and Armenian. How those churches use and care for the building is regulated by an agreement, known as the Status Quo, which dates back nearly 200 years. The first phase, expected to last one year, is being carried out by “Piacenti,” an Italian firm that specializes in the renovation of historical sites. One by one, experts will repair the hundreds of wooden beams in the roof. Company president Giammarco Piacenti said the rooftop was masterfully restored by Venetian carpenters in 1478. He said the project would be conservative and seek to keep as many original pieces as possible. Aside from the roof and windows, other elements that will need repair in the future are the external facade, internal plastering, wall mosaics and paintings and wooden works, said Tweme. If funding is secured, the work could take four to five years, he said. The church was built in the 4th century by Saint Helena and her son, the Emperor Constantine, over a cave where the Virgin Mary is said to have given birth. What pilgrims mostly see today is the basilica church built by the Byzantine Emperor,  Justinian I, who ruled from 527 to 565 AD. The construction doesn’t include the area that is the main focus of the pilgrimage: the place located under the altar crypt that hosts the 14-pointed silver star marking the spot where, according to Christian tradition, Jesus was born. Source: The Path to Orthodoxy Code for blog Since you are here… …we do have a small request. More and more people visit Orthodoxy and the World website. However, resources for editorial are scarce. In comparison to some mass media, we do not make paid subscription. It is our deepest belief that preaching Christ for money is wrong. Having said that, Pravmir provides daily articles from an autonomous news service, weekly wall newspaper for churches, lectorium, photos, videos, hosting and servers. Editors and translators work together towards one goal: to make our four websites possible - Pravmir.ru, Neinvalid.ru, Matrony.ru and Pravmir.com. Therefore our request for help is understandable.

http://pravmir.com/bethlehems-church-of-...

“These [finds] take us back to the Early Christian period. It is interesting to note that the basilica which was most probably built at the end of the 4th century, or the beginning of the 5th century, was in operation until the 17th-18th century,” says Bayraktarov indicating that the temple survived well into the period of Ottoman Yoke, i.e. when Bulgaria was conquered by the Ottoman Turks and was part of the Ottoman Empire (1396-1878/1912). In his words, this shows that „during this early period the Chepino Valley (the largest valley in the Rhodope Mountains – editor’s note) had a large Christian community”. Based on the latest excavations which have revealed more about the structure of the temple, he adds that the Early Christian basilica near Rakitovo is one of a total of four churches with similararchitecture from the Late Antiquity period. The other three are the St. Sofia Basilica in Sofia which the Bulgarian capital is named after (learn more about it in the Background Infonotes below), the basilica near the town of Belovo, and the Elena Church near the town of Pirdop According to archaeologists, the architectural similarity with other major Early Christian churches in today’s Western Bulgaria indicates that the temple near Rakitovo may have been the center of a bishopric during the Early Christian period. The archaeological research of the basilica in Nikolitsa in Bulgaria’s Rakitovo Municipality is expected to continue in 2016. Part of the ruins of the Early Christian basilica in Nikolitsa near Bulgaria’s Rakitovo. Photos: Rakitovo Municipality                Background Infonotes: The St. Sofia Basilica is located in the downtown of the Bulgarian capital Sofia, and is said to be theoldest functioning church in Europe. It is a cross basilica with three altars featuring Early Christian ornamental or flora and fauna-themed floor mosaics. It was first built in the 4th century AD on the site of several earlier places of worship, which was also the site of the necropolis of the Ancient Thracian and Roman city of Serdica, even though it was rebuilt in the 6th century into its current form. This is believed to be the fifth structure built on the site. Its last reconstruction was during the reign of Byzantine Emperor Justinian I (r. 527-565 AD), which makes it a contemporary of the Hagia Sophia Chruch in Constantinople, today’s Istanbul.

http://pravoslavie.ru/86764.html

583 По мысли свт. Евстафия Антиохийского «не следовало составлять родословной и до рода Ханаана возводить того, кто находится на вершине праведности, ибо совсем не подобало достигшего высочайшей праведности сплетать с родом, достигшим крайнего нечестия» (Цит. по: Сагарда Н. И. , Сагарда А.И. Полный корпус лекций по патрологии. 2004. С. 941). 585 Melch. 1. Учение о том, что Мелхиседек выше Христа, существовало. Свт. Епифаний Кипрский о придерживающихся такого учения сообщает: «Ещё другие, может быть, отторгшиеся от так называемых феодотиан, называют себя мелхиседекианами. Они прославляют Мелхиседека, о котором говорится в Писаниях, признавая его некою великою силою, также по заблуждению своему утверждают, что он находится горе в неименуемых местах, как будто он не только некая сила, но и выше Христа» (Panarion. PG. 41. Col. 972. Цит. по: Епифаний Кипрский , свт. На восемьдесят ересей панарий, или ковчег. Кн. 2. Отд. 1//ТСО. 44. С. 435). Полемика с теми, кто считал Мелхиседека выше Христа, содержится в сочинении «О Мелхиседеке», которое приписывается свт. Иоанну Златоусту (Johannes Chrysostomus. De Melchisedech [Sp.], 3. PG. 56. Col. 260). 590 Свт. Иоанн Златоуст в этом видит прообраз новозаветного священства: «этот-то Авраам, прародитель левитов и священников иудейских, пред Мелхиседеком, который был образом нашего священства, стал на месте мирянина, и показал это двояким образом: тем, что дал ему десятину, ибо миряне давали священникам десятину; и тем, что получил от него благословение, ибо миряне же получают благословение от священников» (Adversus Judaeos. 8. 5. PG. 48. Col. 923. Цит. по: Иоанн Златоуст , свт. Творения. Т. 1.2. 1895. С. 727). «Он [ап. Павел] доказал, что Мелхиседек был гораздо выше Левия и Авраама, явившись в отношении к ним священником» (In epistulam ad Hebraeos. 13. PG. 63. Col. 101. Цит. по: Иоанн Златоуст , свт. Творения. T. 12. 1906. С. 118). 593 Мессалиан называли также: «прыгунами» (χορευτα), «адельфианами» (по имени Адельфия, изобличённого в ереси свт. Флавианом Антиохийским), «маркианистами» (по имени Маркиана, жившего при императорах Юстиниане (527–565) и Юстине (565–578)), «лампетианами» (по имени евхитского пресвитера Лампетия (V век), «евстафианами» (по имени Евстафия)). Подробнее см. Попов К.Д. Блаженный Диадох (V-ro века), епископ Фотики Древнего Эпира, и его творения. Т. 1. С. 406 (прим.).

http://azbyka.ru/otechnik/Mark_Podvizhni...

  001     002    003    004    005    006    007    008    009    010