Michael Prokurat, Alexander Golitzin, Michael D. Peterson Скачать epub pdf PHILOSOPHY PHILOSOPHY. Philosophy as a distinct discipline dates from the Greek thinkers of the 6th c. B.C., and especially from the time of Plato (q.v.). In origin it was in part a reaction against the inadequacies of traditional pagan religion and the inherited mythology; it often sought through reason to validate traditional practice. With Plato, Aristotle, and the Stoics, philosophy became the intellectual and spiritual lens through which the cultivated elite of the Hellenistic and Roman worlds viewed their universe. While several different schools existed in the Roman Empire (q.v.) at the time of Christ, it was the three above that dominated the world of late antiquity; in the work of Plotinus (q.v.) they achieved a kind of fusion. Thus Neoplatonism (q.v.), codified two centuries later by Proclus (d. 486)-who set the philosophical curriculum for the whole Byzantine era (q.v.)-was the philosophy of the later Church Fathers (q.v.). From the 2nd-c. “Mid-Platonism” of the Apologists (q.v.) down to the capture of Constantinople (q.v.) in 1453, Christian writers sought a way to come to terms with philosophy. Many embraced it gladly: Clement of Alexandria, Origen, the Cappadocians, and Dionysius the Areopagite (qq.v.)-always with careful revisions. Others, particularly in monastic circles, were more dubious, regarding the philosophers’ claims of autonomous reason as deluded or demonic. The inherent tension between revealed truth and the sovereignty of reason was never resolved, then or now. Modern Orthodox look to the Fathers and see, first, that the questions of the modern world are very seldom new, and second, that spiritual writers have dealt with many of these issues in particular ways. The latter emphasized the purification of the intellect itself, an affirmation that reason requires the school of humility (q.v.) in order to work in a way adequate to the mystery of Christ. Читать далее Источник: The A to Z of the Orthodox Church/Michael Prokurat, Alexander Golitzin, Michael D. Peterson - Scarecrow Press, 2010. - 462 p. ISBN 1461664039 Поделиться ссылкой на выделенное

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-a-to...

Библиография : I. Asimov, The Beginning of I he End. Augustine. Literary Commentary on Genesis. → On the Soul and Its Origin. F. Bacon, Novum Organum. P. Simon de Laplace. The System of the World. M. B. Foster, «Tile Christian Doctrine of Creation and the Rise of Modern Natural Science», Mind. 1934. N. L. Geisler and K. Anderson, Origin Science. H. Gruber, Darwin on Man. G. Holton, Thematic Origins of Scientific Thought. P. Kreeft, Between Heaven and Hell. C. S. Lewis. Miracles. K. Marx, Marx and Engels on Religion. I. Newton. «General Scholium» in Mathematical Principles of Natural Philosophy. Plato, Timaeus. C. Sagan, Cosmos. Thomas Aquinas, On the Power of God. N. Whitehead, Science and the Modern World. Творение: различные взгляды (CREATION. VIEWS OF) Происхождение Вселенной пытаются объяснить в трёх основных системах взглядов. Теисты (см. теизм) считают, что всё сущее создано ex nihilo, «из ничего». Пантеисты (см. пантеизм) полагают, что материальная Вселенная возникла ex Deo, «из Бога», как некий аспект существования безличностного божественного существа, а не как результат сознательной деятельности существа, которая направлена вовне. Материализм (см. материализм) настаивает на появлении ex materia (из предсуществовавшего вещества). Материалисты, в том числе атеисты (см. атеизм) и дуалисты (см. дуализм), уверены, что происхождение Вселенной вообще не включало в себя творение, если под «творением» понимать совершаемое неким существом действие. В целях сравнения, однако, мы поместим взгляды материалистов и пантеистов под рубрику «представлений о творении». Материалистическую концепцию происхождения Вселенной можно назвать «творением ex materia», то есть «из материи». " Творение ex materia». В материалистической (или дуалистической) концепции всего сущего обычно считается, что материя (или физическая энергия) вечна. Материя существовала всегда и, по своей сути, всегда будет существовать. Как это формулируют физики в виде Первого начала термодинамики, «энергия не может ни создаваться, ни уничтожаться».

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/ents...

Хорошим введением служит книга: Karl Barth, Dogmatics in Outline (New York: Harper & Row, 1949). См. также: W.A. Whitehouse, Christian Faith and the Scientific Attitude (New York: Philosophical Library, 1952). 138 Gilkey, Creationism on Trial, pp. 108–116. См. также его книгу: Maker of Heaven and Earth (Garden City, NY: Doubleday, 1959). 139 Langdon Gilkey, Religion and the Scientific Future (New York: Harper & Row, 1970), chap. 2; Nature, Reality and the Sacred: The Nexus of Science and Religion (Minneapolis: Fortress Press, 1993). 141 Полезные обзоры даны в: Frederick Ferre, Language, Logic, and Cod (New York: Harper and Brothers, 1961) и William H. Austin, The Relevance of Natural Science to Theology (London: Macmillan, 1976). См. также: Stephen Toulmin, The Return to Cosmology (Berkeley and Los Angeles: Univ, of California Press, 1982), part I. 143 George Lindbeck, The Nature of Doctrine: Religion and Theology in a Postliberal Age (Philadelphia: Westminster Press, 1984), p. 22. 144 Arthur Eddington, The Nature of the Physical World (Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1928), p. 16. 145 Alfred North Whitehead, Science and the Modern World (NewYork: Macmillan, 1925), chap. 1; Stanley L. Jaki, The Road of Science and the Ways to Cod (Chicago: Univ. of Chicago Press, 1978). 146 Christopher Kaiser, Creation and the History of Science (Grand Rapids: Eerdmans, 1991); «Scientific Work in its Theological Dimensions: Toward a Theology of Natural Science», in Facets of Faith and Science, vol. 1, ed. Jitse van der Meer (Lanham, MD: University Press of America, 1996). 147 Thomas Torrance, «God and the Contingent World», Zygon 14 (I979): 347. См. также его книгу: Divine and Contingent Order (Oxford: Oxford Univ. Press, 1981). 149 Ernan McMullin, «Natural Science and Christian Theology», in Religion, Science and the Search for Wisdom, ed. David Byers (Washington. DC: National Conference of Catholic Bishops, 1987). См. также его работу: «Introduction: Evolution and Creation», in Evolution and Creation, ed. Ernan McMullin (Notre Dame: Univ, of Notre Dame Press, 1985).

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/reli...

530 Reginald Fuller, The Foundations of New Testament Christology (New York Charles Scribner " s Sons, 1965). 531 Sydney Cave. The Doctrine of the Person of Christ (London: Gerald Duckworth, 1925), chaps. 1–4; John McIntyre, The Shape of Christology (Philadelphia: Westminster Press, 1966), chap. 4; Walter Lowe, «Christ and Salvation», in Christian Theology, ed. Hodgson and King. 532 См. D. M. Baillie, God Was in Christ (New York: Charles Scribner " s Sons, 1948), в первую очередь, гл. 5, посвященную парадоксу благодати. 535 Lionel Thornton, Die Incarnate Lord (London: Longman, Green, 1928). См. также: W. Norman Pittenger, The Word incarnate (New York: Harper and Brothers, 1959). 536 Pierre Teilhard de Chardin, Christianity and Evolution (New York: Harcourt Brace Jovanovich, 1971). 538 Baillie, Cod Was in Christ, chaps. 7, 8; Robert S. Franks, The Work of Christ (London and New York: Nelson, 1962). 539 Слова Ричарда Лики цит. по программе National Public Radio All Things Considered, 19 декабря 1988. 540 Philip Hefner, «Theology " s Truth end Scientific Formulation», Zygon 23 (I988): 270; The Human Factor: Evoluti 541 Philip Hefner, «The Evolution of the Created Со–Сгеатог», in Cosmos as Creation: Science and Theology in Consonance, ed. Ted Peters (Nashville: Abingdon Press, 1989), p. 232. См. также: Hefner, «Can a Theology of Nature be Coherent with Scientific Cosmology», in Evolution and Creation, ed. S. Anderson and A. Peacocke (Aarhus, Denmark: Aarhus Univ. Press. 1987). 542 Roger Shinn, ed. Faith and Science in an Unjust World (Geneva: World Council of Churches, 1980). 544 Автор использует термин «process thought» (букв, «мысль процесса») по аналогии с выражениями «научная мысль», «философская мысль» и т.п. Исходя из определения Куном научной парадигмы как концептуально и теоретически организованной системы научной мысли, правомерно говорить и о «парадигме процесса» – Прим. ред. 547 Введение в метафизику процесса см. в: John В. Cobb, Jr., David Ray Griffin, Process Theology: An Introduction (Philadelphia: Westminster Press, 1976), chap. 1. Основные источники: Alfred North Whitehead, Science and the Modern World (New York: Macmillan, 1925); Process and Reality. Систематическое изложение см. в: William Christian, An Interpretation of Whitehead " s Metaphysics (New Haven: Yale Univ. Press, 1959); Ivor Leclerc, Whitehead " s Metaphysics (New York: Macmillan, 1958). Cm. Ian G. Barbour, Issues in Science and Religion (Englewood Cliffs, NJ: Prentice–Hall, 1966), pp. 128–131, 344–347. Я попытался изложить идеи Уайтхеда, в минимальной степени используя его технические термины.

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/reli...

Материал из Православной Энциклопедии под редакцией Патриарха Московского и всея Руси Кирилла ВСЕМИРНОЕ БРАТСТВО БУДДИСТОВ [англ. World Fellowship of Buddhists], крупнейшее неправительственное объединение буддийских школ и орг-ций, созданное 25 мая 1950 г. на Цейлоне (ныне Шри-Ланка) и имеющее ок. 100 региональных центров в 40 странах мира, в т. ч. в Сев. Америке. В наст. время его штаб-квартира располагается в Бангкоке (Таиланд). Одним из инициаторов этого объединения был Г. П. Маласекера, гос. деятель, ученый (создатель и главный редактор мировой серии «Энциклопедия буддизма»), к-рый преподавал язык пали в Лондоне и в Москве (тесно сотрудничая с Ю. Н. Рерихом), будучи послом правительства Цейлона. В. б. б. регулярно созывает конференции и участвует в различных буддийских форумах, ежемесячно выпускает журнал и др. издания. Президентами его избираются миряне. В. б. б. имеет консультативный статус при ЮНЕСКО и финансируется из различных международных фондов. Начиная с 70-х гг. ХХ в. отказ от вмешательства в политику становится одним из главных обетов членов братства. Они считают, что духовному совершенствованию препятствуют пристрастия, предубеждения и соблазны «политической трясины», оправдание одних и осуждение других. Члены братства выступают за нравственный подход в решении межгос. и политических проблем, за проявление доброй воли правительств установить мир на Земле. Политическая напряженность в мире есть результат негативных последствий безнравственных поступков, агрессивных речей и недобрых мыслей, к-рые накапливаются в определенном сообществе и приводят к социальным катаклизмам. Средством избавления от них или предотвращения их является воспитание этических идеалов, в т. ч. посредством изучения буддизма. Монахам следует отказаться от политической деятельности ради сохранения чистоты буддийского закона. Лит.: The International Seminar on Higher Education in Buddhism. Bangkok, 1968; Buddhism: a Modern Perspective/Ed. by Ch. S. Prebish. Univ. Park (Pennsylv.), 1975; The World Fellowship of Buddhists: Review. Bangkok; The World Fellowship of Buddhists: News Bull. Bangkok. В. П. Андросов Рубрики: Ключевые слова:

http://pravenc.ru/text/155504.html

– P. 13–23. 401 Pritchard, L.K. Religious Change in Ninteenth-Century America/L.K. Pritchard//Glock, C.Y. The New Religious Consciousness/C.Y. Glock & R. Bellah. – Berkeley: University of California Press, 1976. – P. 297–330. 402 Hadden, J.K. Desacralizing Secularization Theory/J.K. Hadden//Secularization and Fundamentalism Reconsidered. Religion and the Political order. Vol. III. Ed. by Jeffrey K. Hadden, Anson Shupe. – New York: Paragon House, 1989. – P. 3–26. 403 Parsons, A. S. The Secular contribution to religious innovation: A case study of the Unification Church/A.S. Parsons//Sociological Analysis. – 1989. – Vol. 50:3. – P. 209–227. 404 Casanova, J. Public Religions in the Modern World/J. Casanova. – Chicago and London: The University of Chicago Press, 1994. – 320 p. 405 Casanova, J. Public Religions in the Modern World/J. Casanova. – Chicago and London: The University of Chicago Press, 1994. – P. 212. 406 Chaves, M. Secularization as Declining Religious Authority/M. Chaves//Social Forces. – 1994. – Vol. 72:3. – P. 749–774. 407 Yamane, D. Secularization on Trial: In Defence of a Neosecularization Paradigm/D. Yamane//Journal for the Scientific Study of Religion. – 1997. – Vol. 36:1. – P. 109–122. 408 Grant, D. Neosecularization and Craft Versus Professional Religious Authority in a Nonreligious Organization/D. Grant, K. O " Neil, L. Stephens//Journal for the Scientific Study of Religion. – 2003. – Vol. 42:3. – P. 479–487. 409 Здесь ученый, судя по всему, имеет в виду один из фундаментальных принципов эзотерических движений XV–XX вв. вообще и герметизма в частности, ведущий свое происхождение от второго пункта т.н. «Изумрудной скрижали Гермеса», приписываемой Гермесу Трисмегисту: " То, что находится внизу, аналогично (соответственно) тому, что находится вверху. И то, что вверху, аналогично тому, что находится внизу, чтобы осуществить чудеса единой вещи» . Данный пункт в интерпретациях адептов этих течений свидетельствует как о всеобщей взаимосвязи и взаимопроникновении всех предметов и явлений во Вселенной, при которых нет в принципе ничего, что не было бы гармонично вписано в эту взаимосвязь и стояло бы над ней или вне ее.

http://azbyka.ru/otechnik/sekty/netradit...

L.; N. Y., 2009. P. 626-628; Redford D. B. Egypt, Canaan and Israel in Ancient Times. Princeton, 1992; idem. Egypt and Western Asia in the Late New Kingdom: An Overview//The Sea Peoples and their World: A Reassessment/Ed. E. D. Oren. Phil., 2000. P. 1-20; Singer I. Sea Peoples//ABD. 1992. Vol. 5. P. 1059-1061; idem. The Philistines in the Bible: A Short Rejoinder to a New Perspective//The Philistines and Other «Sea Peoples» in Text and Archaeology/Ed. A. E. Killebrew, G. Lehmann. Atlanta, 2013. P. 19-27; Drews R. The End of the Bronze Age: Changes in Warfare and the Catastrophe ca. 1200 B. C. Princeton, 1993; idem. Medinet Habu: Oxcarts, Ships, and Migration Theories//JNES. 2000. Vol. 59. N 3. P. 161-190; Dothan T. The «Sea Peoples» and the Philistines of Ancient Palestine//Civilizations of the Ancient Near East/Ed. J. M. Sasson. N. Y., 1995. Vol. 2. P. 1267-1279; Гиндин Л. А., Цымбурский В. Л. Гомер и история Вост. Средиземноморья. М., 1996; Silberman N. A. The Sea Peoples, the Victorians, and Us: Modern Social Ideological and Changing Archaeological Interpretations of the Late Bronze Age Collapse//Mediterranean Peoples in Transition, 13th to Early 10th Cent. B. C. E./Ed. S. Gitin, A. Mazar, E. Stern. Jerus., 1998. P. 268-275; Finkelstein I. The Philistine Settlements: When, Where and How Many?//The Sea Peoples and Their World: A Reassessment/Ed. E. D. Oren. Phil., 2000. P. 159-180; idem. The Philistines in the Bible: A Late-Monarchic Perspective//JSOT. 2002. Vol. 27. N 2. P. 131-167; idem. Is the Philistine Paradigm Still Viable?//The Synchronisation of Civilisations in the Eastern Mediterranean in the Second Millennium B.C.: III. Proc. of the SCIEM 2000 - 2nd Euro Conference, Vienna, 28th of May - 1st of June 2003/Ed. M. Bietak, E. Czerny. Vienna, 2007. P. 517-523; O " Connor D. The Sea Peoples and the Egyptian Sources//The Sea Peoples and their World: A Reassessment/Ed. E. D. Oren. Phil., 2000. P. 85-102; Vagnetti L. Western Mediterranean Overview: Peninsular Italy, Sicily and Sardinia at the Time of the Sea Peoples//Ibid.

http://pravenc.ru/text/2564690.html

338 Father Justin Popovich [Popovi]. Orthodox Faith and Life in Christ/Trans. etc. ву A.Gerosmergios et al. Belmont, МА: Institute for Byzantine and Modern Greek Studies, 1994. Р.57 (из работы «Humanistic and Theanmhropic Education»). 341 Father Justin Popovich [Popovi]. Orthodox Faith and Life in Christ. P.103 (из статьи «Размышления о непогрешимости европейского человека»). 344 Father ]ustin Popovich [Popovi]. OrthodoxFaith. Р.170 (из эссе «Гуманистический экуменизм»). 346 Греческий оригинал см.: Ioustinos Popovits, archim. Odos Theognosias. Athens, 1992; The Theory of knowledge of St.Isaac the Syrian/Trans. (frorn Serbian) ву Mother Maria Rule; repr. in: Father ]ustin Popovich [Popovi]. OrthodoxFaith. P.117–168 (первоначальноиздан: Sourozh 15, 16, 17. 1984). 360 Материалы о жизни Евдокимова см.: Clément О. Orient – Occident: Deux passeurs: Vladimir Lossky et Paul Evdokimov. Geneva, 1985. Р.105–210 (о его жизненном пути см. особенно: Р.105–116); также: Stavrou М. Note bio-bibliographique sur l " oeuvre de Paul Evdokimov//Contacts 235–236 (July-December 2011). Р.267–275; двойное издание посвящено Евдокимову. На англ.яз. см.: Plekon M.Paul Evdokimov, Ages of the SpiritualLife. NY, 1998. Р.1–10; атакже: Plekon M.,Vinogradoff А. (eds.). In the World, Of the Church: А Paul Evdokimov Reader. NY, 2001. Р.1–9. Такжесм. собственныеавтобиографическиезаметкиЕвдокимова: Some Landmarks on Lifés Journey//Evdokimov Р. In the World. Р.37–47. 361 Evdokimov Р. Some Landmarks on Lifés Journey//Plekon М. and Vinogradoff А. (eds.).In the World... Р.38–39. 364 См.: Евдокимов П. Женщина и спасение мира. О благодатных дарах мужчины и женщины. Минск, 2007 (фр. La Femme et la salut demonde. Paris; Tournai, 1958; переизд. 1978). 367 См.: Евдокимов П. Таинство любви: тайна супружества в свете Православного Предания. М., 2008 (фр. Le Sacrement de l " amour: Le mystère conjugal а la lumière de la tradition orthodoxe. Paris, 1962; переизд. 1980). 368 См.: Евдокимов П. Этапы духовной жизни. От отцов-пустынников до наших дней. М., 2003 (фр. Les Ages de la vie spirituelle: Des pères du désert а nos jours. Paris, 1964; переизд. 1980).

http://azbyka.ru/otechnik/Endryu-Laut/so...

Peter L. Berger, " Secularization falsified, " First Things February, (2008); Klaus Eder, " Europäische Säkularisierung. Ein Sonderweg in die postsäkulare Gesellschaft?, " Berliner Journal für Soziologie 12, (2002); David Martin, " The Evangelical Upsurge and Its Political Implications, " in The Desecularization of the World: Resurgent Religion and World Politics , ed. Peter L. Berger (Washington, D.C.: Ethics and Public Policy Center, 1999). José Casanova, Public religions in the modern world (Chicago: University of Chicago Press, 1994); José Casanova, " Religion, European Secular Identities, and European Integration, " in Religion in an Expanding Europe , ed. Peter J. Katzenstein and Timothy A. Byrnes (Cambridge: Cambridge University Press, 2006); Danièle Hervieu-Léger, Religion as a Chain of Memory (Cambridge: Polity Press, 2000). Peter Wagner, A History and Theory of the Social Sciences (London, Thousand Oakes, New Delhi: Sage, 2001). Niklas Luhmann, Religious Dogmatics and the Evolution of Societies (New York: Mellen Press, 1984). Andreas Hetzel, " Religion, oder: Eine postsäkulare Soziologie, " in Poststrukturalistische Sozialwissenschaften , ed. Stephan Moebius and Andreas Reckwitz (Frankfurt/M.: Suhrkamp, 2008), 349. Emile Durkheim, The elementary forms of religious life (New York: Free Press, 1995) [русск. пер. введения и первой главы: Max Weber, The Protestant ethic and the spirit of capitalism with other writings on the rise of the West (Oxford, New York: Oxford University Press, 2009) [русск. пер.: Вебер М. Избранные произведения. М.: Прогресс, 1990; электронный вариант: Steve Bruce and Roy Wallis, " Secularization: The Orthodox Model, " in Religion and Modernization , ed. Steve Bruce (Oxford: Clarendon Press, 1992); José Casanova, " Secularization, " in International Encyclopedia of the Social and Behavioural Sciences , ed. Neil J. Smelser and Paul B. Baltes (Amsterdam, Paris et.al.: Elsevier, 2001); David Martin, A general theory of secularization (Oxford: Blackwell, 1978); Bryan Wilson, Religion in Secular Society (London: Watts, 1966).

http://bogoslov.ru/article/1489841

1155 См.: Deborah Corbett. The Trouble with Truth: A Review of “The llness That We Are: A Jungian Critique of Christianity” by John P.Dourley//Epiphany Journal, Spring 1986. Р.82–90; Jungian Psychology as Catholic Theology//St.Catherine Review. 1997. May – June; Mitch Pacwa, S.J. Catholics and the New Age. Ann Arbor (Mich.), 1992. 1156 Deborah Corbett. The Jungian Challenge to Modern Christianity//Epiphany Journal. 1988. Summer. Р.33–40. 1159 Timothy Brett Copeland. Discerning the Spirit: Reflections of a Charismatic Christian//Again. 1995. Sept. Р.9. 1165 Fr.Seraphim Rose. Contemporary Signs of the End of the World//The Orthodox Word. 2004. Р.31. Взято из наброска выступления отца Серафима, которое он впервые сделал во время летнего Свято-Германовского паломничества в 1978г., а затем в университете Санта-Круз в 1981г. 1166 Rear Admiral Chester Ward. Review of the News. 1980. April 9. Р.37–38. Цит. по «One World» by Tal Brooke. Р.237. 1169 Robert Muller. My Testament to the UN: A Contribution to the 50th Anniversary of the United Nations. Anacortes (Washington), 1995. Р.4. 1170 Robert Muller. 2000 Ideas and Dreams for a Better World. Idea 1101.1997. July 16. Цит. по: SCP Journal. Vol.23.1999. Р.38. 1171 Constance E.Cumbey. The Hidden Dangers of the Rainbow: The New Age Movement and Our Coming Age of Barbarism. Sheverport (Louisiana), 1983. Р.157. 1173 Из разговора автора данной книги с Михаилом Щербачевым, сотрудником Издательского отдела Московской Патриархии (1993г.). 1175 Fr.Seraphim Rose. Saints Romanus and Lupicinus, the Desert-Dwellers of the Jura//The Orthodox Word. 1977. Р.113; also in: St.Gregory of Tours. Vita Patrum. Р.120. 1178 Fr.Seraphim Rose. Orthodox Monasticism in 5th and 6th Century Gaul. Р.74; also in: Vita Patrum. Р.94. 1179 Fr.Seraphim Rose. Orthodox Monasticism in 5th and 6th Century Gaul. Р.74–75; ; also in: Vita Patrum. Р.94–95. 1180 Eugene Rose. St. John Cassian and The Foundation of Orthodox Monasticism in the West//The Orthodox Word. 1969. Р.57.

http://azbyka.ru/otechnik/Serafim_Rouz/o...

   001    002    003   004     005    006    007    008    009    010