76 Сходным образом, хотя и с некоторыми различиями в деталях, рассказывает о гибели Глона Псевдо-Захария. Он приводит и имя этого крестьянина (уточняя, что он был охотник и рыболов) – Гадона – и утверждает, что знавал его лично. Наиболее существенное различие между двумя этими рассказами заключается в том, что в изложении Псевдо-Захарии действует не Патрикий, а Фаресман (Фарзман). Кроме того, Псевдо-Захария дает и иную цифру погибших персов – 400. См.: Zach. VII. 5. 78 Т. е. в 506 г. Следует отметить, что Прокопий в своих сочинениях пользуется различными принципами датировки: то он счисляет время по годам правления императора, то по годам войны. Нередко он ограничивается весьма общими замечаниями типа «в то время», «около того времени» и т. д. Все дело в том, что для него на первом месте стоят факты, события, а затем уже время. 80 В данном случае Прокопий повторяет распространенную в античные времена ошибку, путая Кавказские (в Дарьяльском ущелье) ворота с Каспийскими, расположенными между Тегераном и Семнаном. Именно через вторые ворота и проходил Александр Македонский, хотя основателем их он не был, ибо ворота существовали уже до него. У Кавказских ворот Александр Македонский вообще не появлялся, тем не менее восточная традиция, которой следует Прокопий, приписывает их создание именно Александру. См.: Kampers F. Vom Werdegange der Abendlandischen Kaisermystik. Leipzig, 1924. S. 97 – 113. 81 Строительство города Дары (Анастасиополя) подробно описывают Иоанн Малала, Иешу Стилит, Псевдо-Звхария, Пасхальная хроника и Феофан, См.: Malal. Р. 399; Josh. Styl. Co. 91; Zach. VII. 6; Chron. Pasch. P. 608; Theoph. P. 150. 83 В трактате «О постройках» Прокопий говорит об этих стенах, что хотя они и толсты, но невысоки. См.: De aed. III. 5.9 sq. 84 Здесь, как мы видим, Прокопий выступает сторонником престолонаследия. Однако Византия VI в. еще не знала принципа легитимности в занятии трона. Напротив, требовалось избрание императора сенатом, войском и народом. После смерти Анастасия I, по свидетельству хрониста Иоанна Малалы и автора сочинения VI в.

http://azbyka.ru/otechnik/6/vojna-s-pers...

Князь Юрий Иванович; он в 1598 году первый из князей Чарторыйских покинул православную веру своих предков и перешёл в римско-католицизм 38 ; в 1610 году он построил в Клевани приходский костёл и плебанию (фару), надавши ему в фундуш, кроме разных движимых имуществ, село Новый-Став. В этой фундации костёла много принимала участия пожертвованиями и жена его – княжна Александра Андреевна, урожд. Вишневецкая. Кроме того, князь Юрий много жертвовал на иезуитские коллегиумы в Виннице и Луцке, где дал плац и богатую донацию. Затем – княжна Екатерина Ивановна, была замужем за Василием Загоровским, каштеляном Брацлавским. Княжна Елена Ивановна, была замужем за Горностаем; она выкупила у кастелянши Брацлавской Загоровской за 200 коп грошей м. Пересопницу с монастырём, бывшими у неё в залоге от князя Юрия, и подарила это местечко Поресопницкому монастырю на вечные времена. Князь Михайло Васильевич, умерь в г. Казани в 1544 г.; с кончиною его пресеклась младшая ветвь князей Чарторыйских, имевшая пребывание в России и верная православию. Колено 9-е. Князь Юрий Михайлович. Княжна Александра Ивановна , была замужем за Николаем Яловицким. Князь Александр Юрьевич, князь Адриан Юрьевич. Князь Николай Юрьевич, воевода Волынский; он покинул, православную веру предков своих и перешёл в 1638 году в римско-католицизм. Ещё за 6 лет до своего отщепенства, в 1632 г., он основал, в пользу православного Луцкого Братства, фундуш в Луцком православном Крестовоздвиженском монастыре. Затем, став католиком, он реставрировал громадный замок в Клевани и отдал его, а равно и костёл с плебанией, на коллегию иезуитов. Но иезуиты здесь не устрояли школ и не занимались воспитанием юношества: их целью здесь было –миссионерство, т. е. обращение или совращение православных сынов Волыни в латинство. Кроме того, князь Николай исходатайствовал у короля Сигизмунда III возвращение ему Пересопницы с монастырём, и передал то и другое миссионерам-иезуитам. За это иезуиты назвали этого князя – Societatis Josh amantissimus.

http://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Teodor...

5885         Sib. Or. frg. 7. 5886 Josephus Ag. Ap. 2.167. 5887 Alexander son of Numenius Rhetores graeci 3.4–6 (Grant, Religions, 166); PGM 13.843; Iamblichus Myst. 7.2. The highest good had to be self-sufficient (Aristotle N.E. 1.7,1097B). 5888 E.g., Aristotle Heav. 1.9, 279a.l l-b.3; Pyth. Sent. 25; Marcus Aurelius 7.16; Plutarch Isis 75, Mor. 381B; Maximus of Tyre Or. 38.6; in Jewish sources, Let. Aris. 211; 3Macc 2:9; Josephus Ant. 8.111; Ag. Ap. 2.190; Philo Creation 100; Acts 17:25. On sources of Philós portrait of God " s transcendence, see Dillon, «Transcendence.» 5889 E.g., 2 Bar. 21:10; Pesiq. Rab. 1:2; «who lives forever» (e.g., Tob 13:1, ζν …); for the " liv-ing God,» cf., e.g., Marmorstein, Names, 72; Rev 7:2; also Deut 5:26 ; Josh 3:10; 1Sam 17:26,36; 2 Kgs 19:4, 16; Ps 42:2; 84:2 ; Isa 37:4,17; Jer 10:10; 23:36 ; Dan 6:20, 26 ; Hos 1:10 ; Matt 16:16; 26:63; Acts 14:15; Rom 9:26 ; 2Cor 3:3; 6:16; 1 Thess 1:9; 1Tim 3:15; 4:10 ; Heb 3:12; 9:14; 10:31; 12:22. 5890 Tob 13:1,6; 1Tim 1:17 ; 1 En. 5:1; 25:3,5; Sib. Or. 1.45,50,53,56,73,122,152,167,232; 3.10, 276, 278, 302, 328, 582, 593, 600–601, 604, 617, 628, 631, 698, 717; 8.428; Josephus Ag. Ap. 2.167; Philo Creation 100; Good Person 20; Ps.-Phoc. 17; T. Ab. 15:15A; 2Bar. 21:10; CI] 1:489, §677; cf. Plutarch Isis 1, Mor. 351E; PGM 13.843. 5891         Sib. Or. 3.15–16; cf. Plutarch Ε at Delphi 17, Mor. 392A. 5892         PGM 4.640–645 (Betz, Papyri, 50). 5893 To others God commits temporary, limited political authority (19:11) or the authority to become his children (1:12), but only to Jesus does God entrust authority over all humanity (17:2). 5894 For refutation, see Brown, John, 1:215, whom we follow here. 5895 For the admonition not to marvel along with provision of evidence, cf. 3:7–8; probably 6:61–62; for the principle, see Mark 2:9–11 . 5896 E.g., Apocr. Ezek. introduction. 5897 Also, e.g., Hanson, Gospel 52. 5898 Bailey, Poet, 62, sees a chiastic structure, but if one is present, it is highly asymmetrica1.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

директор компании «Ашманов и партнеры», известный специалист в области искусственного интеллекта и интернет-технологий. См. также: 5 вопросов о номере. Отвечает митрополит Нижегородский и Арзамасский //Фома. - – август 2014. – С.98. – (рубрика « Эпилог »). Мы так наелись, что оголодали. Почему современный человек бежит от реальности . Беседа с известным православным публицистом и проповедником протоиереем Андреем Ткачевым . Беседовала Валерия Посашко. Фото: jOsh, www.pixael.com ; Ivana Vasilij; www.lori.ru// Фома. - – август 2014. – С.24-29. – (рубрика « Тема номера. Болезни души XXI века »). См. также: 5 вопросов о номере. Отвечает митрополит Нижегородский и Арзамасский //Фома. - – август 2014. – С.98. – (рубрика « Эпилог »). ВЕРА (раздел). С.30-43. Александр Ткаченко . Луковка, мелочь для дурачка и наивный дембель, или Когда Христос посетит меня в следующий раз . Фото: kasrak, www.flickr.com; Maria G.//Фома. - – август 2014. – С.30-35. – (раздел « Вера »). Аудиоверсию эссе Александра Ткаченко можно услышать в эфире радио «Вера» или на сайте radiovera.ru [Ред.] Толковый словарь: Патриарх: первый среди отцов /Автор – Юрий Пущаев. Ил.: Икона «Торжество Православия. Византия, XV в.//Фома. - – август 2014. – С.36. - (раздел «Вера», рубрика «Толковый словарь»). Реклама: С.37. Новомученики : Игумен Дамаскин ( Орловский ), секретарь Синодальной комиссии по канонизации святых, руководитель фонда «Память мучеников и исповедников Русской Православной Церкви», клирик храма Покрова Божией Матери на Лыщиковой горе (Москва), www.fond.ru . Платава: расстрелянное село. Ко дню памяти преподобномученика Космы (Вязникова), убитого ни за что . Фото Владимира Ештокина и документальные фото, предоставленные автором//Фома. - – август 2014. – С.38-39. – (Раздел « Вера », рубрика « Новомученики »). История воронежского села Платава, жители которого в конце 1929 - начале 1930 гг. восстали против создания колхоза и не захотели остаться без богослужений. В результате село взяли штурмом, была открыта стрельба по людям, появились убитые и раненые.

http://foma.ru/bibliografiya-foma-8-136-...

According to Professor Demacopoulos, a deeper understanding of Orthodox culture is " fundamentally necessary " for those who wish to be involved in these regions through business, foreign affairs, or otherwise. Moreover, scholarship in Orthodox Studies will help shed light on the complex relationship between Christianity and Islam, two religions that have typically been seen as pitted against one another. " In many of these countries, there is a very complicated intersection of religion and politics, and religion and culture that is often entangled in inter-religious conflict, " Demacopoulos said. " One possibility that this award enables is that the research that these scholars will do could inspire new ways of thinking about global citizenry and new ways of thinking about Muslim-Christian cohabitation. " " I cannot think of a finer endorsement of Fordham " s Orthodox Christian Studies Center than this prestigious NEH grant. The grant speaks volumes about the quality of scholarship produced in the program, " said Joseph M. McShane, S.J., President of Fordham University. " In this, much credit is due to George Demacopoulos and Telly Papanikolaou, who have brought tremendous energy and new scholarship to Orthodox Studies at Fordham. " Founded by the two theology professors in 2007, the Orthodox Christian Studies Center is the first university-based site for Orthodox Christian Studies in the western hemisphere. " This is great for our center, it " s great for the Department of Theology, and it " s great for the University, " Demacopoulos said. " It reflects Father McShane " s vision that this kind of center is truly important, and that its importance can be recognized outside of church-affiliated institutions. " The co-founding Center directors Aristotle Papanikolaou andGeorge Demacopoulos are available for interviews. To schedule, please contact Josh Knoller at Josh@nicholaslence.com, (917) 796-7912. About Fordham University Founded in 1841, Fordham is the Jesuit University of New York, offering exceptional education distinguished by the Jesuit tradition to more than 15,100 students in its four undergraduate colleges and its six graduate and professional schools. It has residential campuses in the Bronx and Manhattan, a campus in West Harrison, N.Y., the Louis Calder Center Biological Field Station in Armonk, N.Y., and the London Centre at Heythrop College in the United Kingdom.

http://pravoslavie.ru/58773.html

356 Саркастическое замечание Прокопия о попрятавшихся в крепостях военачальниках, так же как и их переписка с Велисарием, создает контрастный фон для образа мыслей и поведения Велисария в будущем. 357 Об Адолии, сыне проконсула Внутренней Армении Акакия, см. выше: В. Р. II. 3.10. Впоследствии он оказался в Константинополе. 358 Кесарь – Цезарь. Подобная титулатура императоров восходит ко времени римско-парфянских отношений, когда Римом правил сначала Гай Юлий Цезарь, а затем его преемники, также носившие уже как титул имя Цезаря. 359 Живее, наглядное описание хитрых маневров Велисария Прокопий, по всей вероятности, дал как очевидец. 360 Невозможно, тем не менее, с достаточной долей уверенности решить, побудили ли Хосрова отступить из Византии высказанные ему соображения Авандана или свирепствовавшая в Палестине, куда он направлялся, чума. 361 Детальное описание Прокопием техники персов в наведении моста свидетельствует и о его любознательности, и о специальных познаниях историка в военном деле. Это была важная часть его образования, приобретенного, правда, уже в ходе его активной деятельности в качестве секретаря Велисария. 362 Ср.: Н. а. XII. 6. Этого Иоанна, как сообщается в «Тайной истории», хотела выкупить затем его бабка, но Юстиниан этого не позволил. См.: Н. а. XII. 8 – 9. Иоанн был сыном того Василия, которого в 503 г. Ареовинд отдал заложником персам и который был возвращен Келеру в 504 или 505 г. См.: Josh. Styl. Ch. 80; Theoph. A. M. 5998. 363 В «Тайной истории» Прокопий возлагает на Велисария вину за то, что он не оказал никакого сопротивления Хосрову, когда тот брал «многолюдный город Каллиник». См. Н. а. III. 31. 364 Прокопий весьма скупо сообщает о возвращении армян под византийское покровительство. Отпадение армян в самом деле носило временный характер и не привело к пересмотру границ. Более того, романизация Внутренней Армении при Юстиниане продолжалась. См.: Адонц Н. Указ. соч. С. 157 и след. 365 Из «Тайной истории» мы узнаем, что причиной отзыва Велисария явились доносы Петра и Иоанна Обжоры (Фаги). Велисарий был тогда отстранен от своего поста, а его знаменитая дружина числом в семь тысяч человек пошла, что называется, с молотка. См.: Н. а. IV. 1 сл. Его огромная свита, видимо, не давала царственной чете покоя и раньше, ибо 9 марта 542 г. новеллой 116 предусматривался роспуск личных дружин.

http://azbyka.ru/otechnik/6/vojna-s-pers...

The wilderness was central in Israel " s history (e.g., Hos 2:14 ; ] En. 89:28; Song Rab. 3:6, §1); other Jewish people also applied Isa 40 to salvation. 3876 Many Jewish people awaiting the new exodus in the wilderness 3877 were open not only to renewal movements 3878 but to prophets (e.g., Acts 21:38) 3879 and messiahs (e.g., Matt 24:26) 3880 appearing in the wilderness, and it was appropriate for the Baptist to read theological significance into his requisite exile from population centers. 3881 (Although Mark may emphasize the Baptist " s wilderness existence to prefigure Jesus 3882 and to emphasize the fulfillment of Isa 40:3, 3883 this element of John s ministry was undoubtedly historical–he could have safely drawn crowds there as long as he did nowhere else, 3884 and it afforded him the only place for public baptisms not sanctioned by establishment leaders. 3885 Further, Marks «wilderness of the Jordan» presupposes a tradition familiar with Palestinian topography.) 3886 For the author, a new exodus background may be significant, for it is in an exodus context that his Gospel most frequently mentions the «wilderness» (3:14; 6:31, 49; not clear in 11:54); such an allusion probably would have been intelligible to his audience (Rev 12:6). The «Jordan» (cf. John 1:28 ) might therefore evoke a corporate initiation of God " s people crossing the Jordan into the promised land (Josh 3:6–17). In this Johannine context, however, what is most significant is that the Baptist himself emphasizes his supporting role to Christ rather than requiring the narrator to do so. Such statements throughout the Fourth Gospel would challenge those who appealed to the Baptist as a figure whose stature could rival that of Jesus. The Fourth Gospel also weaves this quotation into its own minor wilderness motif concerning the place of redemption (3:14; 6:31; cf. 11:54). 3887 (Some Jewish texts may have personified God " s «voice»; 3888 Jewish texts used it as a surrogate for God " s speech; 3889 and «voice» becomes a recurrent theological term in John 29; 10:3; 18:37]. Nevertheless, the term in this passage probably simply carries over from the tradition [ Mark 1:3 ; Matt 3:3; Luke 3:4]. Whether John reuses «way» theologically as in 14is open to discussion. Even in other passages the Gospel writers may draw on Isaiahs highway, and probably not on Hellenistic moral instruction.) 3890 John " s witness prefigures that of the Paraclete, who (literally) leads believers «in the way of truth» (16:12–13).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

Interestingly, while some moralists of Jesus» day opined that it was good to allow some of one day " s provision to remain over for another day, 6015 manna was not supposed to be left over for the next day (Exod 16:19–20), because God would continue his miraculous supply as long as Israel remained in the wilderness. As in the Synoptics, Jesus offers this sign on a special occasion of need rather than desiring disciples to depend on it continually (6:26)– just as the manna stopped once natural means of providing food became available (Exod 16:35; Josh 5:12). 6016 Thus Jesus instructs the disciples to gather the food that remains, to be used later (6:12). Although miserliness was regularly condemned, 6017 ancient moralists regularly exhorted against waste and squandering, preferring frugality; this was both a Jewish view 6018 and a broader Mediterranean one. 6019 The ideal was frugality coupled with generosity toward others. 6020 Jewish teachers even instructed passersby to pick up food lying beside the roadside, which could be given to Gentiles for whom it would not prove unclean. 6021 One could argue that the bread symbolizes God " s people, on the basis of the number twelve, the term «lost» (6:12; cf. 6:27, 39 in the ensuing discourse), or other terms here like «gathering.» 6022 But the following discourse plainly applies the symbol of bread to Christ alone (6:32–35, 41, 48, 50–51, 58). That the disciples filled twelve baskets (6:13) simply underlines afresh the abundance of the miracle; there is no need to allegorize the baskets. 6023 Twelve is the maximum number that these disciples could reasonably carry. Guests who slipped out with leftover food in their baskets could be thought to be greedy, stealing the host " s food, or at best ill-mannered; remains belonged to the host. 6024 4. The Prophet-King (6:14–15) The narrative proper includes a christological climax (6:14–15), but the inadequacy of the confession will pave the way for the contrast between the Spirit and mere flesh in 6:63. Jesus» identity did include being a prophet (1:21, 25; 4:19,44; 7:40; 9:17) and a king (1:49; 12:13–15; 18:33,37), but such titles necessarily proved inadequate for him. Those who defined his prophetic and royal identity by the eschatological beliefs of their contemporaries sought a political or military leader (see introduction on Christology)–a fleshly role rather than one from the Spirit (6:63). In John " s day the emperor cult demanded earthly worship (see introduction); Jesus was a higher sort of king (cf. Rev 5:13). But in contrast to the response to Jesus in Judea, the Galilean response, which affirms him to be a prophet and a king, is at least partly correct (cf. Mark 8:29–33 ). 6025 In Galilee he is not altogether a «prophet without honor» (4:44).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

8104 E.g., " Abot R. Nat. 25A; see considerably more documentation in Keener, Matthew, 542–45, on Matt 23:7–11. 8113 T. Sanh. 7:8; b. Hor. 13b, bar; p. Sanh. 1:2, §13; Ta c an. 4:2, §§8–9. This widespread practice of rank probably also prevailed in first-century Pharisaic circles (e.g., Bowker, Pharisees, 35). 8114 E.g., Plutarch T.T. 1.2.3, Mor. 616E; Xenophon Cyr. 8.4.3–5; Luke 14:7–11; p. Ta c an. 4:2, §§9, 12; Ter. 8:7. 8115 Apuleius Metam. 10.7; among the deities, see Homer II. 1.535; see further Garnsey and Sailer, Empire, 117, and sources cited there (including Suetonius Aug. 44). In Jewish sources, see Gen 43:33 ; t. Sanh. 8:1; p. Ta c an. 4:2, §12; b. Hor. 13b, bar. 8116 Apuleius Metam. 10.7; Valerius Maximus 4.5.ext.2; Plutarch Cicero 13.2; 1QS 2.19–23; lQSa 2.11–17; p. Ketub. 12:3, §6; Roš Haš. 2:6, §9; cf. m. " Abot 5:15; on the order in speaking out, cf. 1Cor 14:29–30 ; Josephus War 2.132; 1QS 6.9–10. 8120 E.g., Aeschines Timarchus 25; Xenophon Cyr. 8.7.10; Aristotle Po1. 2.7.5, 1272a; Diodorus Siculus 21.18.1; Dionysius of Halicarnassus R.A. 8.15.1. Roman society also demanded giving way to onés elder (Cato Col1. dist. 10; Dionysius of Halicarnassus R.A. 7.47.1). 8121 Josephus Ag. Ap. 2.206; Anf. 3.47 (applied to the sages in Sipra Qed. pq. 7.204.3.1; p. c Abod. Zar. 3:1, §2; Hor. 3:5, §3; Lev. Rab. 11:8). Prominent local leaders tended to be those who were aged, as both literary texts (Josephus Life 266; Let. Arts. 32:39; Acts 14:23) and inscriptions (CI) 1:294, §378; 1:426, §581; 1:432, §595; 1:433, §597; 2:9, §739; 2:45, §790; 2:46, §792; 2:53, §801; 2:76–77, §828a; 2:77, §828b; 2:79, §829; 2:137, §931; cf. CI] hlxxxvi-lxxxvii) testify, as does the LXX (e.g., Josh 24:1; Judg 8:14, 16; 11:5–11; 21:16 ; Ruth 4:2–11; 2 Chr 34:29; Jer 26:17 ; Jdt 6:16; 7:23–24; 13:12; 1Macc 1:26; 7:33; 11:23; 12:35; 13:36; 14:20,28; 2Macc 13:13; 14:37). 8126 E.g., b. c Abod. Zar. 20b; Sotah 4b-5a. Lincoln, Ephesians, 236, cites Qumran texts extolling gentleness or meekness (1QS 2.24; 3.8; 5.3, 25; 11.1).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

701 Plutarch Demosthenes 11.1 regards Demetrius as a reliable source because he learned the information from Demosthenes himself in his old age. 703 Streeter, Gospels, 425–26, doubts that John was an eyewitness because John depends on Mark and Luke (a thesis often disputed; see our discussion of the relation between John and the Synoptics). 704 Xenophon Hel1. 3.1.2 cites an account of the Greek mercenaries» escape from Persia, but, though aware of this source, later composed his own account (Anabasis). 706 Especially, though not exclusively, among many conservative and moderate scholars (some allowing for degrees of subsequent redaction), e.g., Carson, John; Bruce, John; Ellis, «Christology,» 1–6; Blomberg, «Reliable,» 30–37; Milne, Message, 17–19; Munn, «Introduction»; Silva Santos, «Autoria»; Watkins, John, 8–18; Wenham, «View»; tentatively, Temple, Core, viii. 707 E.g., Braun, Jean, 301–30; Munoz Léon, «Discipulo.» Barrett, John, 133, attributes all the canonical Johannine literature to disciples of the apostle; Schnackenburg also suggests dependence on Johannine tradition, while allowing that the «spokesperson who transmitted» and interpreted the tradition need not have been the apostle himself (John, 1:102). 712 So Malatesta, Inferiority, 83; Ellis, World, 13–17; Köstenberger, John, 22–24; Blomberg, Reliability, 26–31; cf. Smalley, John, 77; Nunn, Authorship, 99ff. 716 Beasley-Murray, John, lxxiii. One wonders how immediately the author intended the Gospel to circulate outside the Johannine circle of churches, but this is irrelevant to our case. 717 Rigato, «Apostolo,» and Winandy, «Disciple» both even allowing that the priest of Acts 4may be in view. 718 Admittedly πταλον could bear a specifically priestly sense (in Exod 28:36; 29:6; 39:3, 30; Lev 8:9 , five of its seven LXX uses), but its usage was much broader in Greek and probably simply contributes to the metaphor. It is also not impossible, though it is very unlikely, that Zebedee was of levitic descent; similar names appear among Levites (Neh 11:17; 1 Chr 26:2; 2 Chr 17:8; Ezra 10:20), but were hardly limited to them (Josh 7:1, 17–18; 1 Chr 8:19; 27:27).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

   001    002    003   004     005    006    007    008